25.000€ op m'n meisje geboden, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: 25.000€ op m'n meisje geboden, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:52

Ervan uitgaande dat ze het bij die mensen net zo goed zou krijgen, zou ik even drie keer slikken en toch verkopen.
Het is een hoop geld, en op dit moment ga ik ervan uit dat ik met een ander paard een even sterke band op kan bouwen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:54

Dees schreef:
Een paard is geen cavia die je zomaar even zult houden als het niet meer goed kan lopen...

nogmaals: dit geldt zeker niet voor iedereen. net als een cavia, kat of hond houdt ik ook mijn paarden wanneer 'ik er niets meer aan heb' , er zijn net zulke leuke dingen te verzinnen als rijden, voor mij zijn mijn beestjes me alles waard, ik dank ze dan ook niet af als ze te klein, te mank, te oud zijn

Dus in hoeverre moet je je hart mee laten praten in deze kwestie?
Denk dat het een keuze is die heel persoonlijk is.
dat het een persoonlijke keuze is ben ik het mee eens, maar net zoals alle keuzes verschillen, kun je dingen niet over 1 kam scheren. ik ben van mening dat in dit soort gevallen mijn hart mee laten spreken het beste is wat ik kan doen... geld is maar geld en interesseerd me geen drol... mijn dier is mijn plezier, mijn hobby en ontvang onwijs veel liefde van die beesten

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:55

Een paard is geen lamp die je, als hij kapot is gewoon even weg doet..

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:56

Misschien dat ik anders zou beslissen als ik zelf echt voor deze keuze zou staan, maar nu zeg ik:
DOEN!
Voor dat geld krijgt een paard altijd een goed tehuis, daar hoef je niet bang voor te zijn.
25000 is heel veel geld. Dat bedrag kan jou het leven toch veraangenamen. Dan bedoel ik niet dat je ver op vakantie moet, of en dikke auto moet kopen, maar als je dat bedrag af kan lossen op je hypotheek, of alleen 20000 en je zoekt voor 5000 weer een leuk paard voor jezelf, gaan je maandlasten wat naar beneden en dan maakt het de hobby toch weer wat betaalbaarder. Hoe ver je jouw paard zelf kan brengen in de sport weet ik niet, maar het is voor het paard denk ik ook het leukste om zo ver mogelijk te komen. Er uit halen wat er in zit. Een mens houdt het ook niet lang vol als hij/zij onder zijn of haar kunnen moet werken. Wij hebben een pony gehad die in de B en het L niet lekker te rijden was. In het M werkte hij al beter, en hoe hoger de klasse hoe meer het beestje het naar z'n zin had.
Maar het is jouw keuze, en we kunnen hier allemaal van alles neerschrijven. Je moet verstand en gevoel tegen elkaar af wegen, en dat kan haast niet.
Sterkte met je beslissing.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:57

traan_beauty schreef:

Maar als je hem niet kunt onderhouden, of geen tweede paard kunt onderhouden?
En als je persé je sport carriere door wil zetten? Wat doe je dan?

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:58

duidelijk dat hier heel veel mensen een hele andere kijk op paarden hebben.
ik vind dat een paard niet vervangbaar is, evenals een kind of een kat of een hond.
mijn vorige merrie is er niet meer, ik ik durf zonder te slikken te zeggen, dat mijn nieuwe paard, mijn merrie niet vervangt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:59

texelse schreef:
Misschien dat ik anders zou beslissen als ik zelf echt voor deze keuze zou staan, maar nu zeg ik:
DOEN!
Voor dat geld krijgt een paard altijd een goed tehuis, daar hoef je niet bang voor te zijn.
wat is een goed tehuis? ik kan zo simpel niet denken hoor. een goed tehuis met een schitterende stal en met keurig gepoetste spoortjes en stang en trens bereden worden zou voor mijn paard een ware hel zijn!
. Je moet verstand en gevoel tegen elkaar af wegen, en dat kan haast niet.
misschien ook eens denken dat er meerdere manieren van denken zijn.... mijn verstand zegt nog harder dan mijn gevoel NEE tegen dit soort aanbiedingen
Sterkte met je beslissing.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:00

Dan is het een goede tweede toch?
Maar als het echt niet vervangbaar is, dan wil je toch ook geen nieuwe? Zou je het dan niet anders noemen?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:14

Hi Kaitlin, ik weet niet of je mij nog kent? Ik woon inmiddels dan wel niet meer in Breda maar in Helmond en heb zelf net een 2,5 jarige gekocht waar ik mijn start mee hoop te maken. maar ik weet dat je toen veel problemen had met jou vorige paardje. Ik weet dat geld verleidlijk kan zijn maar de liefde voor het paard blijft. Ik weet ook dat je waarschijnlijk Is wedstrijd rijden zo belangerijk?> Wil je zo graag prestatie rijden dat het voor de liefde van je paard gaat? Denk aan de ellende met het vorige paardje. En breed krijg je het nooit of je moet 3 paarden achter elkaar vinden voor 25000 euro voor verkoop...maar die kans is ook gering. Dat geld ben je snel weer kwijt om eennieuwe te vinden om weer verder te zoeken. Fok dan maar een leuk veulen bij de jouwe kost ook veel geld en wacht dan nog ene paar jaar en kijk dan of je haar verkoopt en het veulen houdt of iets/ Geld kosten doet deze hobby altijd! Maar de liefde van een paard win je maar 1x en vind niet meteen weer een nieuwe klik! Soms oms heb je dat wel. Neem de tijd voor je keuze maar ik zou het niet doen!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:17

Elzepelze schreef:
traan_beauty schreef:

Maar als je hem niet kunt onderhouden, of geen tweede paard kunt onderhouden?
En als je persé je sport carriere door wil zetten? Wat doe je dan?

Als je hem niet kunt onderhouden moet je nooit aan een paard beginnen, en al helemaal niet aan 2...
En natuurlijk kán er iets gebeuren waardoor je echt in de geldproblemen komt dan is er geen andere optie dan verkopen, maar dan zal ik altijd nog eerder kijken naar een goed tehuis dan naar een mega geldbedrag..
Als je een sport carriere wil doorzetten.. Tja, ik kan me daar niet zo goed inleven.. Ik zou een andere kant van de paardensport gaan uitoefenen Lachen .

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:20

Elzepelze schreef:
Maar als het echt niet vervangbaar is, dan wil je toch ook geen nieuwe? Zou je het dan niet anders noemen?

dat je van een nieuw paard net zo veel houd, zegt niet dat hij je vorige vervangt.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:21

ik zou het niet doen! Je bent als eerste je paard kwijt. En die 25.000 die gaat ook redelijk snel weg. Als je door wil gaan houd ik je niet tegen, volg je hart.
Een paard is onvervangbaar!
Teminste meestal Clown

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:21

Wat zou je met het geld willen doen? Stel je voor dat je voor dat geld een prachtige, dure auto wil kopen. (en dan heb je bvb. nog een kleine 2000 over) Weegt dat voor jouw gevoel op tegen de liefde die je voor je paard voelt? Zo ja, dan moet je haar maar gewoon verkopen. Zo niet, dan zou ik lekker van haar blijven genieten.

Ik heb een poging gedaan dit zo neutraal mogelijk te schrijven, wat niet helemaal gelukt is, dus daar moet je dan maar even doorheen prikken. Clown

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:23

Als ik de foto's in jou profiel zie.. denk ik houden. Dit omdat ik het idee heb dat je zelf ook nog veel verder met haar kunt komen en dit misschien meer waard is dan die €25.000,-
Alshoewel ik goed kan begrijpen dat het geld heel aantrekkelijk is en je dat goed kan gebruiken, als je het dier hebt gekocht met de intentie om het voor altijd te houden zou ik kiezen voor niet verkopen. Als je waarschijnlijk toch een keer afscheid zou moeten nemen van haar, en dit bij de aankoop van haar al wist denk ik dat je haar beter nu kan verkopen voor dat gruwelijke bedrag.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:54

Elinee schreef:
Elzepelze schreef:

dat je van een nieuw paard net zo veel houd, zegt niet dat hij je vorige vervangt.

Dat zeg ik; zou je het niet anders noemen dan...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:09

Goed bedenken wat je wilt. Waar ga je het geld voor gebruiken áls je het paard verkoopt? Want als je van dat geld 'alleen' maar een nieuw paard koopt, heeft het niet veel zin. Ga je een goedkoper paard kopen en leg je de rest opzij, of investeer je in iets anders?
Het voordeel van dit paard is, dat ze haar waarde opzich waarschijnlijk nog wel houdt: ik weet niet hoe oud ze is, maar ze is kennelijk nog lang niet op haar top in de M2, dus je zóu kunnen denken: ik hou haar, rij ermee tot ík niet verder kom en verkoop 'r eventueel als ze op de top van haar kunnen is: misschien Z, of zelfs hoger. Je neemt dan een risico: als er in de tussentijd iets gebeurt, 'verliest' ze aan waarde, maar als alles goed gaat en je komt hoger, zal ze meer waard zijn.
Máár: zou je haar uberhaupt kunnen missen?

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:12

Als ik jou was zal ik het doen.
Een ongelukje zit in een klein hoekje. Als je paard nu goed presteert kan je hem misschien beter wegdoen nu je er echt veel geld voor kan krijgen 25.000 euro is veel hoor!!!
Je paard krijgt het vast wel goed, die mensen hebben vast wel geld voor bijv goede spullen, hoefsmid enz. Straks wil je paard minder, begint hij te klieren met rijden, loopt in de bak en tikt zich aan en KREUPEL. Als jij graag verder wilt in de paardensport moet je soms moeilijke keuzes maken. Maar een ander paard is nooit verkeerd daar leer je ook weer veel van. Een weer een nieuwe uitdaging. Een jong paard heb je bijv voor 5000 euro. Een paard wat al M loopt misschien 9000 euro. Je hebt dan een mooi zakcentje over om schulden af te lossen ect. Het is misschien niet de makkelijkste beslissing, maar als je paard straks 13 is en je wilt graag een nieuw jong paard dan krijg je minder geld voor deze omdat ze weer een paar jaar ouder is. Met een ander paard kan je ook een goede band opbouwen. Die geeft je ook liefde. Je kan altijd met die mensen overleggen of je je paard bijv 1 x in de maand op kan zoeken.
Succes met je beslissing en denk er goed over na: 25000 euro is heel erg veel geld!!!!!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:14

Als ik de foto's in je prof zie en alles zo'n beetje vaag door lees zeg ik houden! zeker weten!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:17

Verkopen, d'r komt echt wel weer een andere voor in de plaats, of je het nou voor de hobby doet ofniet.

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:19

Dit is heel moeilijk
25.000 euro is wel heel veel geld natuurlijk
en je zegt zelf dat er vast ook nog meer geboden kan worden

Je houd natuurlijk wel van je paardje, maar je moet ook kijken naar de toekomst
als je echt ver wilt komen in de topsport zou je ervoor moeten kiezen om een beter paard te kopen

Anky heeft vast ook vroeger ''slechte'' paarden gehad waarbij ze het moeilijk had als ze ze verkocht!!

Je moet kiezen: wil je gaan voor hobby of voor beroep?
voor beroep zou je haar moeten verkopen want je moet dan alleen genoegen nemen met het allerbeste
maar voor hobby zou ik haar lekker houden Knipoog

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:23

Ik heb niet alle reacties gelezen, voor het geval ik dubbelop post Knipoog

Kaitlin schreef:
Wij zijn thuis absoluut niet rijk

Alleen al vanwege deze zin zou ik zeggen doen doen doen. Vraag gewoon 30.000 ipv 25.000, mss gaan ze wel accoord.

Zet het geld opzij wat je overhoudt na de aanschaf van een jong paardje. Op die manier heb je voor onvoorkome dingen een 'paardenpotje' achter de hand. Bovendien kan je eventueel in de toekomst een deel gebruiken voor aanschaf van een ander paardje.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:23

Voor die prijs voor de sport all-risk verzekeren. Mocht er dan iets gebeuren waardoor ze niet meer geschikt raakt voor de sport dan kun je een bedrag uit gekeerd krijgen en daarvan eventueel een ander sport paard kopen. De mensen die in het paard geinteresseerd zijn, wat willen die met het paard doen? Als ze haar in de sport willen uitbrengen hoeft dat niet te betekenen dat je haar zou moeten verkopen en als je haar een elite merrie wil laten worden voor eventuele fok, dan zou dat ook zeker niet slecht zijn om haar uit te laten brengen. Daarnaast zou je dan zelf met haar ook gewoon kunnen rijden naar het ZZ-licht.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:27

Ik zou mijn paard ook ''gewoon'' verkopen. Maar zou wel willen weten waar ze terecht komt, hoe ze met haar omgaan en of ze niet alleen hoeft te staan enz. Dat maakt het allemaal ook een stuk makkelijker. Zeker als je er zelf ook nog eens heen mag om te komen kijken bij haar.

€25000 is veel geld, erg veel voor een paard van die leeftijd en dat nivo vind ik Bloos Ik had het ook echt gedaan ja. Van dat geld kan je een nieuw paard kopen+spaarpot overhouden in geval van nood.

Succes!
(hoe ging je wedstrijd?)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:32

_rosita_ nav reactie [naam verwijderd] schreef:
....nogmaals... etc

@Rosita, waarom reageer jij op mijn reactie?
Ik richtte me op de TS.

Hoeveel jij om je paard denkt te geven, is nu wel duidelijk.
Maar het is immers niet de enige insteek om deze kwestie te benaderen.

Daarnaast (en aan dit idee zal je helemaal wel moeten wennen): een ander kan ook net zo goed voor een paard zorgen als jijzelf. Misschien wel beter. Waarom dat uitsluiten?

Alle overwegingen zijn puur voor de TS om te maken.
Je kan alleen bedenken wat je zelf zou doen in een vergelijkbare situatie...
Dat jij koste-wat-kost zou willen houden, is jouw keus. Niet het grote gelijk, slechts jouw keus.

Ik wens de TS nogmaals veel succes in het maken van de voor haar juiste beslissing.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:32

ik weet ook niet wat ik dan zou doen.. Ik ken je paard niet en jouw ambities niet, maar ik denk dat ik hem voor dat bedrag zou houden. Dan weet je dat jij goed zit met je paard waar je dus waarschijnlijk ver mee zou komen.

En misschien is het erg cliche, maar waar word je nou gelukkiger van, van geld of plezier met een goed paard?