discussie: hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:36

Ik ben het eens met Tender en Laui! Ik kan er gewoon niet over uit hoe sommige mensen hier over hengsten denken en praten, daar gaan mijn haren recht van overeind staan.
Natuurlijk hangt het van het karakter van het paard af. Maar van het PAARD, en dus niet van de HENGST. Een merrie of ruin kan net zo goed lastig, dominant of gevaarlijk zijn als een hengst. Alleen als je een gevaarlijke dominante merrie of ruin hebt, heb je niet als oplossing voor dat probleem de ballen eraf te halen.
Met elk paard moet je consequent zijn, niet met hengsten meer dan met merries en ruinen. Als je eerlijk tegenover je paard bent, is hij eerlijk tegenover jou. Het is dus ook voor een groot gedeelte een opvoedkundige kwestie. Mensen die zichzelf niet in staat achten een hengst op te voeden moeten geen enkel paard opvoeden, want bij de opvoeding van een veulen moet je altijd consequent zijn en niet over je heen laten lopen. Veulens zullen je altijd uittesten, het zijn net pubers Lachen
Ook hangt er aan elk paard een gebruiksaanwijzing: niet ieder paard of elke pony is bijvoorbeeld geschikt als kinderpony.

Met de stelling dat als een hengst niet dekt, je hem dan maar moet laten castreren, ben ik het zeer zeker niet eens. Alleen als je een gevaarlijke hengst hebt is het een mogelijke oplossing voor het probleem. Ja je lost het hormonale probleem op, maar geen enkele dominante hengst wordt in een keer super lief na een castratie. Maar waarom zou je het paard niet in zijn waarde laten als hij net zo makkelijk te hanteren is als een merrie of een ruin? Zo lang mijn hengsten zich normaal gedragen (en ik zie geen enkele reden waarom ze zich in ene niet meer normaal zouden gedragen) mogen ze van mij hengst blijven.

Ik heb zelf dus 2 hengsten. De eerste is een shetje en heb ik gekocht als jaarling. Er werd mij verteld dat het een ruin was en omdat hij superlief was heeft nooit iemand er iets achter gezocht tot dat hij op 2 jarige leeftijd door een dierenarts werd nagekeken, die zei in ene dat ik een hengst had. Ik was toen 15 Haha! maar ik kon wel janken. Want zoals velen dacht ik dat hengsten gevaarlijk waren en problemen veroorzaakten. Ik kwam thuis en vertelde het verhaal aan mijn moeder, een paardenleek. Waarop zij tegen me zei: "Waarom huil je daar nu zo om, Dinkey is en blijft Dinkey, hij zal niet ineens van karakter veranderen nu je dit weet." Ik keek haar met grote ogen aan en toen pas realizeerde ik me dat ze gelijk had. Hij is nu 10 en een half, nog steeds van mij, staat bij een merrie op de wei als ze niet hengstig is en naast haar op stal. De verzorgsters zijn ermee aan het oefenen in het tweespan en kunnen er alles mee doen. Hij is heel erg knuffelig, naar zowel de merrie als naar ons. Het is een schat van een beestje wat voor de kar loopt op een dubbelgebroken watertrens, 1000% verkeersmak. Hij zal geen stap verkeerd zetten en hij gaat voor je door het vuur. Zijn enige misschien beetje negatieve punt is dat hij selectief is als het gaat om mensen: hij voelt haarzuiver aan of iemand een goed of slecht karakter heeft. Nou ja, misschien is dat juist wel een positief punt. Hij is best trots maar zolang je hem eerlijk behandeld is het een superpony.

Geef mij niet als excuus "Het is maar een shetlander" want die kunnen ook heel veneinig en gevaarlijk zijn! Daarbij komt dat mijn tweede paard een Andalusche hengst van 4,5 is waar ik ook geen problemen mee heb. Ook hij is heel knuffelig, en dol op poetsen en kriebelen op favoriete plekjes. Ik heb hem in december pas een jaar maar de band die er tussen ons is heb ik nog nooit met een ander paard meegemaakt, zo hecht en binnen zo een korte tijd. Het is een sterk paard waar ik zeker geen beginnende ruiter op zou laten maar met een zo ontzettend lief karakter: hij zal nooit trappen of bijten of je met opzet pijn doen. Hij is heel voorzichtig met je, en met bijvoorbeeld de jonge katjes bij ons op stal, hij let goed op dat hij niet op ze gaat staan. Ze komen gewoon bij hem in de stal. Toen ik hem net had was hij wel happerig maar dat was snel afgeleerd. Net als elk paard heeft hij wel eens van die dagen dat hij weinig zin heeft in een potje dressuur in de bak, en net doet of hij bang is of niet begrijpt wat je van hem vraagt, maar als je hem daarvoor even aanpakt, loopt hij daarna wel super. Dat vind ik eerlijk. Ik heb hem zelf ingereden en hij heeft nog nooit gebokt of gesteigerd, ja wel een vreugdesprongen of bokjes als hij fris was maar daar straf ik hem niet voor. Het is een machtig paard om te zien, met een machtig karakter wat graag voor me werkt en superlief is op stal. Ik zou hem voor geen merrie of ruin willen ruilen.

Hengsten zijn veel gevoeliger in karakter, maar ook met rijden, dan ruinen en merries. Ze hebben idd net dat ene beetje extra. Dat showerige, dat het goed willen doen als je ze iets vraagt. Ze zijn trots en je moet ze idd in hun waarde laten. Maar gevaarlijk? Ik geloof best dat het kan, maar de mijne iig niet!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 00:00

Mijn tweede paard was een hengst. Ik vond het gewoon zonde om hem te castreren als het nergens voor nodig was.
Helaas reageerden andere mensen anders op hem dan ik. ïs het een hengst, pas dan wel op" en meer van dat soort uitspraken. Alleen het woord hengst was eigenlijk al genoeg.
Ik heb hem verkocht toen hij 7 jaar was en hij is gelijk daarna gecastreerd, is niet meer het mooie paardje wat hij daarvoor was, veel zuurder van karakter, vervelend tegenover andere ruinen etc.
Nu heb ik weer een aantal hengsten. 3 shetlanders die samen met een shetmerrie en 2 fjordenmerries staan, gaat zonder problemen. en ook nog een 2,5 jarige appaloosa (gaat in januari naar de keuring) en een 1,5 jarige KWPN'er. De appaloosa is nu 1.59 m en de KWPn is nu 1.58m (wordt een grote. Deze twee staan elke dag samen buiten en als de merries niet hengstig zijn staan ze daar ook tussen. Dit gaat zonder problemen, ookal heeft de appaloosa al gedekt!! je moet hem nu soms zelfs vertellen dat hij zijn ballen nog heeft, en dan kijkt hij je erg verbaasd aan!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 03:57

ik heb een tijdje friese hengsten gereden bij een kerel hier uit de buurt van de 15 die ik bij hem gereden heb was er niet 1 moeilijker of lastiger dan het gemiddelde ruintje, met sommige werd gedekt met andere niet.
ze stonden samen wel eens in de wei('s zomers altijd in de wei) of in de bak, er waren ook altijd wel merries in de buurt .
van al de hengsten die ik daar ben tegengekomen (heleboel) was er maar 1 die niet te vertrouwen was en die was ook echt erg (echt zón gefrustreerd mannetje. op mijn oude stage plek(dressuurstal)hebben ze een kwpn hengst die kun je aan een halstertje en een touwtje een de ring zetten , er met een hengstige merrie langslopen , no problem
al zou ik een fjord kopen zou ik absoluut geen ruin(voor vierde jaar gecastreerd) willen hebben, mijn ervaring is dat dat ongelooflijke dombo's zijn doen wat je vraagt maar geven ook niets extra's en liever ook net iets minder dan dat je vraagt, terwijl hengsten voor je willen werken en ook veel van zichzelf geven, ze hebben gewoon iets extra's.
een paard wat op 1 of 2 jaar is gecastreerd zal misschien wel groter uitgroeien, maar dan maar wat minder hoogte en gewoon die uitstraling vann een hengst dat heb ik veel liever.
maar het grote nadeel is wel dat een hengst niet overal zomaar met soortgenootjes op de wei kan , het is wel het beste als ze lekker sociaal kunnen zijn met andere paarden , maar als het even kan zou ik hem zo lang mogelijk hengst laten, of helemaal niet castreren.
ik vind het karakter van een hegst ook vaak prettiger dan van een merrie, die zijn zo snel op hun teentjes getrapt , van die zeikwijven zeg maar , maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
nee hoor geef mij maar een echte kerel , zijn lekker eerlijk

knabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 04:36

Dat mensen een hengst berijden moeten ze lekker zelf weten maar ze moeten er geen andere mensen mee lastig vallen. Al die poedersuiker op de wedstrijd en dan al die mensen die roepen "kijk uit ik heb een hengst!!". Diegene met een hengst moet juist uitkijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 11:14

Ik heb hier nu een paar keer gelezen dat je een vrijgezelle man ook niet laat castreren, enz. Dit is volgens mij nu juist de denkfout die (bij een aantal mensen) ten grondslag ligt aan het hengst laten. Een paard is geen mens en hij denkt ook niet zo. En je laat het paard toch al niet in z'n waarde, dan moet je 'em bij 20 merries in de wei gooien en de natuur z'n gang laten gaan. Ik kan me voorstellen dat je een brave hengst hengst laat. Geen enkel probleem. Maar dat je zo'n macho lekker laat spetteren terwijl de ruiter/eigenaar niet de volledige controle heeft, is niet in het belang van paard en ruiter/eigenaar. Sterker nog: het kan gevaarlijk zijn. Vraag maar eens aan hengstenhouders, wat die allemaal meemaken met hun paarden. Niet dagelijks, maar wel een paar keer per jaar. Lijkt me vaak genoeg om je - als amateur - af te vragen waar je mee bezig bent. Bovendien zijn anderen vaak de dupe.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 15:24

Mijn hengst is superbraaf. Bovendien dekt ie, dus van zijn ballen blijft iedereen af. Wel moet je altijd allert zijn, want op onverwachte momenten kan ie zich opeens erg macho voelen.
We hebben nu een hengstveulen van hem, die komt binnenkort hiernaartoe. De bedoeling is dat die ook hengst blijft, maar het hangt er wel vanaf hoe hanteerbaar bij is. Ik denk dat wdbt een hoop van jezelf afhangt, maar stel dat ie echt een gevaar is voor anderen, dan gaan zijn ballen er wel af.

Groetjes Suzanne

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:17

Sorry, 2x.
Laatst bijgewerkt door Dennis op 20-10-02 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:18

Annechien schreef:
het ligt echt aan de opvoeding of je ken "merken" of het een hengst is of niet...... ik heb een sukkel van een hengst, hij laat een veulen aan zijn ballen zuigen......... das echt geen geintje.......

Dit laat Dennis ook toe. Komt Floor weer bij Dennis en Tammy en duikt tussen de 1e de beste achterbenen die ze tegen komt. Dennis kan wel goed bij merries in het land. Totdat de hengstig worden. Dan gaat hij dekken(wat ik niet vreemd vind). Bij drachtige merries of merries die van hem drachtig mogen worden mag hij dus het land op. Als ik hem alleen zet gaat hij ijsberen.

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:44

Hier ben ik het dus niet mee eens. Hengsten (altans die ik ken) zijn best met soortgenoten te houden, kom maar eens naar * kijken. Die 2 staan al 2,5 jaar naast elkaar op stal en we hebben nooit problemen gehad. Okej dit zijn wel shetlanders, maar toch, ze staan samen op de wei, en * doet geen eens een poging tot dekken. Als je hem op z'n favorite plekjes krabbeld, gaat hij je terug knuffelen met z'n neus.
Vandaag ook, * staat voor de kar, we zijn zat andere paarden tegen gekomen en hij hinnikt hooguit even, maar blijf makkelijk onder controle te houden, zelf toen er een hengst 20 cm voor hem liep.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 13-02-22 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:23

DinkeyGirl schreef:
Daarbij komt dat mijn tweede paard een Andalusche hengst van 4,5 is waar ik ook geen problemen mee heb. Ook hij is heel knuffelig, en dol op poetsen en kriebelen op favoriete plekjes. Ik heb hem in december pas een jaar maar de band die er tussen ons is heb ik nog nooit met een ander paard meegemaakt, zo hecht en binnen zo een korte tijd. Het is een sterk paard waar ik zeker geen beginnende ruiter op zou laten maar met een zo ontzettend lief karakter: hij zal nooit trappen of bijten of je met opzet pijn doen. Hij is heel voorzichtig met je, en met bijvoorbeeld de jonge katjes bij ons op stal, hij let goed op dat hij niet op ze gaat staan. Ze komen gewoon bij hem in de stal. Toen ik hem net had was hij wel happerig maar dat was snel afgeleerd. Net als elk paard heeft hij wel eens van die dagen dat hij weinig zin heeft in een potje dressuur in de bak, en net doet of hij bang is of niet begrijpt wat je van hem vraagt, maar als je hem daarvoor even aanpakt, loopt hij daarna wel super. Dat vind ik eerlijk. Ik heb hem zelf ingereden en hij heeft nog nooit gebokt of gesteigerd, ja wel een vreugdesprongen of bokjes als hij fris was maar daar straf ik hem niet voor. Het is een machtig paard om te zien, met een machtig karakter wat graag voor me werkt en superlief is op stal. Ik zou hem voor geen merrie of ruin willen ruilen.

Alsof je mijn Piropo beschrijft, kijk die van mij is 9 jaar oud, en als ik hem niet meer zou kunnen hanteren of als hij "gevaarlijk" zou zijn, dan waren gisteren zijn ballen er nog af, maar dat is het em nou juist, hij is zoooo ongelofelijk anders dan alle ander paarden die ik ooit gehad en gereden heb, ik heb dus ook zo'n band met hem....... het is zo'n trots mannetje, en tuurlijk is hij wel eens "hengst" maar een merrie is ook wel eens "merrie" en ik heb laatst toch bijna een behoorlijk mep gekregen van een hengstige merrie toen ik les aan het geven was, die kwam langsrijden en mepte vrolijk mijn kant op.... tja dan vind ik dat men daar net zo veel last van kan hebben als van een hengst.
En ja soms excuseer ik mij wanneer ik langs een ander moet, met mijn hengst, niet omdat ik lastig ben maar omdat ik rekening houd met anderen, net zo als dat ik het heel fijn zou vinden als mensen dat aan mij zouden vragen ongeacht of het nou een humeurige merrie is of een valse ruin, want gevaarlijk zijn niet alleen de hengsten hoor.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 13:15

Inmiddels binnen onze discipline ook wat verder geïnformeerd bij hengsteneigenaren.
De één (niet hengsten-eigenaar) is fél tegen hengsten en ik geloof dat die ons totaal gek vindt, maar dat zijn we ook, op Patent.
De ander (2 hengsten, iig 1 in klasse III volgend jaar ook klasse IV) zegt dat het heel goed te doen is. Het nare is alleen dat mensen totaal geen rekening houden met andere paarden, en dus ook niet met de mogelijkheid dat je wel eens een hengst meegenomen zou kunnen hebben. Ze lopen dus gewoon met hun paard vlak langs en kijken nergens naar. Niet alle paarden kunnen dat hebben, maar hengsten schijnen daar dus (in dit geval) gevoeliger voor te zijn. Tip was dan ook om met de hengst gewoon een beetje afgezonderd te gaan staan bij de keuringen, hou je het paard rustig en ben je anderen ook niet tot last (hoewel any other horse... enz).
Je denkt er eigenlijk niet zo over na als je met een braaf paard rond hobbelt, als mensen dan op het ruiterpad zeggen: hij trapt, is mijn reactie standaard: Ja én? Mijn paard zou ook dodelijk uithalen als ik hem niet duidelijk mee zou delen dat ik geen enkel geintje duld als ik erop zit. Datzelfde geldt met hengsten, maar het gezonde verstand (echt met je paard tegen een ander oplopen, zoals me vaak genoeg gebeurt en te zien is) is behoorlijk tot onder het nulpunt gedaald. Een vreemd paard moet je anders benaderen dan je eigen paard. Dat ik zus of zo omga met mijn paard(en) en dat het resulteert in een goede verstandhouding (tenminste, dat mag ik toch hopen) is mijn horsewomanship, een ander doet dat anders en dat kan dus in hele andere omstandigheden uitkomt moet een ieder voor zichzelf realiseren (mijn knol is ook eens als een dolle over het wedstrijdterrein gerend, dat doettie ook nooit meer Boos! , maar het is wel gebeurd).
Je kunt m.i. niet klakkeloos met je paard over het wedstrijdterrein rondhobbelen en daarbij anderen 'lastig' vallen. Dat kun je niet met je brave ruin of merrie doen, en al helemaal niet met je hengst. Maar die verantwoordelijkheid ligt bij mij als het mijn paard is en bij X of Y als het andermans paard is. Het is bij ons echt voorgekomen dat iemand rakelings achter Hercules langs liep bij de voorkeuring, die verstapte (blijf uit m'n aura!) en toen zei zij dat hij haar trapte. Herc kón niet eens trappen (bij wijze van spreken, hij heeft het 1x gedaan toen hij geschoren moest worden, daar hadtie een hekel aan)! Stom mens dus, maar het is dan wel opeens jóuw paard dat achteruit stapt...
En het ligt dan niet aan het feit dat het hengsten, merries, ruinen, shetlanders, shires of wat dan ook zijn! Dat heb je met elk paard.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:24

Mijn hengstje is net aangekomen van gisteren avond - hij staat samen met mijn merrieveulen in de zelfde stal, en wat doen ze ... m'n merrieveulen gaat bij hem zoeken of er niets te melken valt, en hij doet precies het zelfde bij haar! Ze zijn nog jong natuurlijk - maar wel fijn om te zien! Hij is in ieder geval vreselijk kalm, konden 'm zo aan z'n kont duwen toen ie 'vast' stond (wou door de poort niet, t'was al donker toen ie gisteren aankwam) - met m'n merrie'tje is dat zeker weten even dreigen met een pootje, of ondraaien en boos kijken (als ze weet dat ik het ben doet ze niets). Ik ben alvast héél tevreden met onze start en hoop dat ie verder zo kalm blijft. De kinderen kunnen hem overal strelen, van grote mensen is ie nog ietsje bang, bekijkt het nog even op een afstandje ; dus geven we die knul nog even de tijd om aan te passen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:09

pas op sonja, hengsten zijn vanaf 9 maanden vruchtbaar en merrie's als entertje ook al.....!!!!

bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:15

als ik een paarje zou kopen zou het mij niet uit maken of ik een hengst of merrie als ze mar een goed en lief karakter hebben en niet alle hengsten zijn gevaarlijk misschien 1 op de duizend maar een merrie kan ook gevaarlijk zijn
want ik ind dat merries veel linker zijn bij het rijden

knabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:04

maar een merrie is niet zo gevaarlijk voor omstanders als je eraf valt door iets (bokken struikelen etc.) als een hengst.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:43

ik wil over een tijdje een hengstenveulen gaan kopen en zit erg te twijfelen of ik hem dan zal laten castreren. ik denk dat ik hem wel gewoon hengst laat (tenzij het een enorm krengetje wordt).

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:23

knabbel schreef:
maar een merrie is niet zo gevaarlijk voor omstanders als je eraf valt door iets (bokken struikelen etc.) als een hengst.

Vergis je daar niet in, er zijn legio merries die ik niet loslopend tegen zou willen komen...
Maar er kleeft inderdaad altijd een bepaald risico aanvast, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat mensen met hengsten maar voor iedereen opzij moeten gaan op een open terrein, gewoon wederzijds respect zou al heel veel helpen.

Voorbeeld:
Je komt van een heerlijke strandrit terug op stal en er staan twee trailers voor de ingang van je stal.. de mensen vonden het ook nog eens nodig om de gehele ingang te versperren met twee paarden die ze daar aan het poetsen waren, ik vraag heel vriendelijk of ik er misschien even doorkan, je kan er toch door, mijn paarden doen nix was het zeer onvriendelijke antwoord (het waren trouwens gasten, dus vreemd bij ons op stal) waarop ik zei, nou die van mij ook niet, maar ik weet natuurlijk niet hoe jullie paarden op mijn hengst reageren... nou toen waren ze bereid om even op zij te gaan, kijk ik meld gewoon even dat ik met een hengst aankom, is dat stoer doen? Nee dat is gewoon even communiceren en rekening houden met!
Het is niet dat mijn hengst daar niet zonder problemen langs gaat, want hij geeft daar nix om en loopt gewoon rustig ervoorbij, maar wat als die paarden van hun wel reageren? en misschien uithalen?
Ik meld het niet om stoer te doen, maar om gewoon netjes te zijn....

knabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:47

Iedereen moet normaal rekening met elkaar houden maar iemans moet niet extra rekening met een hengst houden dat moet diegene met de hengst zelf doen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:34

Onderbouw dan eens waarom Knabbel...

Wie is er dan in onderstaande asociaal volgens jou?

Ik heb voor een paar jaar terg meegemaakt dat ik met mijn net zadelmakke hengst door het bos reed, erg braaf alleen als hij een ander paard zag begon hij wel wat te brullen maar ik had hem ten alle tijde volledig onder controle.
Zelfs toen ik een paar free-style nozems tegenkwam, ze kwamen me te paard tegemoet.
Eentje op een ruin en de ander op een merrie, so far so good. Opeens zie ik achter de 2 paarden een derde opduiken... Dit betrof het enter-hengstveulen van de merrie. Die mocht gewoon loslopen want dat is zo leuk om met merrie en veulen door het bos te rijden
Het 'veulen' (hengst van al zowat 1.50 hoog) kwam natuurlijk gelijk in volle galop op mij en mijn paard af, dat vonden zijn eigenaars wel schattig.

Op zo'n manier brengen zij niet alleen mijn hengst en hun 'veulen' in gevaar,
maar hallloooo! Ik zit erop!
Ben ik dan aso als ik pissed wordt?

Er is met mij niets gebeurd, ik kreeg mijn hengst er langsheen en ben woedend weggereden.
Maar later sprak ik een vrouwje die haar draverhengst voor de sulky niet zo goed onder controle kon houden.
Die heeft dat 'veulen' dan ook flink te pakken gehad.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:10

missnynke schreef:
pas op sonja, hengsten zijn vanaf 9 maanden vruchtbaar en merrie's als entertje ook al.....!!!!

Bedankt voor de opmerking, ik zal er rekening mee houden! Ik denk erover na wat we zullen doen, als hij te veel hengstemanieren gaat vertonen is het spijtig, maar moet het zaakje maar gaan, is het te doen laat ik m'n merrie'tje enten zodat de cyclus nog niet op gang komt.
Hoe raar het ook mag klinken, het kan het zijn dat ik hem verkoop dit voorjaar en met de "winst" voor een merrieveulen ga dan. Weet ik nog niet, dat hangt natuurlijk af in hoeverre er een sterke band ontstaat tussen ons (mijn man is er in ieder geval totaal weg van!). Krijgen we die intense band gaat ie natuurlijk niet meer weg ... Kwestie van afwachten ... Hij is nu ongeveer 7 maand en een lammegoedzak met de "ieoor" uitdrukking op z'n koppie ... Zo van "is't vooooooooor vandaaaaaaaaag nie, dan morgen wel ... " M'n merrieveulen is véééééééél wilder dan hem ... (maar wel braaf en in de hand)

knabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:55

Sjuimpje schreef:
Onderbouw dan eens waarom Knabbel...

Wie is er dan in onderstaande asociaal volgens jou?

Dit is een beetje vragen naar de bekende weg vind je zelf niet????????????

Als je mijn stukjes leest dan staat er dat je op een normale manier rekening met elkaar moet houden maar niet extra omdat iemand en hengst heeft, dat beetje extra igt dan bij de hengsteneigenaar

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 11:59

En toch.... Ook mijn hengt is heel erg lief! Reageert niet eens op merries, maar als je een buitenrit maarkt, en je komt een hengstige merrie tegen! Je weet niet waar je paard dan tot instaat is, en dan ou je er echt niks meer aan ( ik heb het wel eens meegemaakt) En daarom wordt mijn schatje of nog voor de winter, en andes in het voorjaar, toch gecastreerd! En dat is niet omdat hij hengstenmanieren vertoont, want dat doet ie niet!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:28

machie schreef:
En toch.... Ook mijn hengt is heel erg lief! Reageert niet eens op merries, maar als je een buitenrit maarkt, en je komt een hengstige merrie tegen! Je weet niet waar je paard dan tot instaat is, en dan ou je er echt niks meer aan ( ik heb het wel eens meegemaakt) En daarom wordt mijn schatje of nog voor de winter, en andes in het voorjaar, toch gecastreerd! En dat is niet omdat hij hengstenmanieren vertoont, want dat doet ie niet!

Dat doet hij dus wel, anders zou hij wel handelbaar blijven bij die hengstige merries Haha!

Nee juist op vreemd terrein is die van ons bijzonder braaf, dan juist kijkt hij niet, op zijn "eigen" terrein is hij meer macho.
Maar dan nog, hij reageert op merries (alleen die merries die bij hem in de stal staan) door te hinniken, en als ik bij ze in de bak rijd dan is dat vaak niet eens aan de orde, wij zijn dan aan het werk.
Maar goed ik blijf erbij dat er een groot verschil zit tussen mijn Spaanse hengst en een KWPN hengst

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:35

nee, niet mijn paard heeft dat gedaan, maar een andere hengst is zo achter een hengstige merrie aangevlogen!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:32

Ik vindt het prima als mensen een hengst een hengst willen houden, eigen verantwoording, en als ze daar wedstrijden enzo mee willen rijden prima.
Maar waar ik een gruwelijke Extreme duivel hekel aan heb is aan die mensen die een hengst hebben, dat ook dus echt bewust voor gekozen hebben, maar dat ze dat arme beesie straffen Boos! (met name een schop in de buikstreek zie je vaak) omdat hij reageerd op zijn hormonen Lovers .
Nou dan is de maat bij mij vol en ben ik geneigd om ook eens flink in hun buik te schoppen als ze op een mooie man of dame reageren.
Ik zeg niet dat het altijd voor een hengst beter is om dus hengst af te zijn maar bij sommige eigenaren wel en ook als je niet een land of ander vrije uitloop kan bieden voor het beesie zelf.
Ook vindt ik dat op manege's geen hengsten thuis horen want het idee alleen al wat er kan gebeuren als zo'n dier los komt..... Lips are sealed