cappie op het koppie en dan kan ouw niks gebeure?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: cappie op het koppie en dan kan ouw niks gebeure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:13

ik draag geen cap. En dan dus echt zo goed als nooit. Ook niet bij het inrijden. Tenzij het echt een levensgevaarlijk paard is en ik in een longeercircel aan het rijden ben.
Waarom? Ik vind het echte ondingen. Levens gevaarlijk zelfs. Ik ben al zo vaak gevallen, en ook op mijn hoofd. Nooit last van gehad, behalve de keren dat ik een cap op had. Ik heb de grond op alle mogelijke manieren mogen zien aankomen met een cap op mijn hoofd, en bijna geen van die vallen was prettig te noemen. Zonder cap was het een stuk minder erg.
Het klepje op je neus krijgen waardoor hij bijna breekt is niet fijn. Ook achterop je atlas de rand van de cap in je hoofd gedrukt krijgen vind ik niet fijn, en als klap op de vuurpijl de rand van je cap in je slaap gedrukt krijgen... daar heb je een ruime week hoofdpijn van.

Enige waar dat ding goed voor is in mijn ogen is als je met je hoofd tegen een paal van de omheining valt. Vandaar dus dat ik in een longeercorcel op een gevaarlijk paard wel eens een cap op zet.

Maar zo zijn de meningen verdeeld, net als bij de autogordels. Er zijn mensen die een ongeluk hebben overleefd juist doordat ze geen gordel droegen.
Ik draag in de auto ALTIJD een gordel, daar zie ik het nut wel degelijk van in. Maar een cap op mijn hoofd... nou nee liever niet.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 22:33

Misser schreef:
udine5 schreef:
dat overige verkeer daar kan ik ook niks tegen doen gewoon goed uitkijken Haha! en je paard goed in de gaten houden hoe hij of zij reageerd op dingen.

Wat ik bedoel is dat je op de fiets ook een ongeluk kunt krijgen, omdat een andere bestuurder iets onverwachts kan doen. Dus dat het argument 'op de fiets geen helm, want m'n fiets maakt geen onverwachte bewegingen' niet helemaal opgaat.
In landen waar het wel verplicht is, wensen ze misschien wel 'zonder-helm-fietsers' hetzelfde toe... Zou je om die reden een fietshelm opzetten? Want het risico is misschien niet groot, het is er wel.

Ik vind die spelfouten in de titel (nee niet cappie en koppie, die andere) een beetje jammer als het over hersens gaat. Daar erger ik me dan weer heel erg aan, zo heeft iedereen wat Clown .

dat zijn geen spelfouten. maar gewoon een leuk zinnetje wat ik met een vriendin wel eens roep.
wij komen uit de achterhoek dus dat verklaart 'de spelfouten' Tong uitsteken

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:36

ik heb niet eens een cap Clown me cap was te groot en toen heb ik dat ding weg gegooit

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 22:38

CrazyCat schreef:
Heel onverstandig van me inderdaad, maar vind het toch wel fijn dat ik dat als 32 jarige in een vrij land zelf kan bepalen Tong uitsteken Knipoog
(overigens als ik kinderen zou krijgen wordt het een ander verhaal. Dan ben ik niet meer alleen voor mezelf verantwoordelijk)

Ik zie trouwens ook niet goed in wat leeftijd ermee te maken heeft of je verplicht bent of niet Verward
ik ben zelf 26 en bij ons op stal verplichten ze het iedereen. of je nou 12 bent of 50

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:41

Op stal waar mijn paard staat draag ik geen cap. Ik heb hem niet bijdehand en vind het ook niet fijn zitten, veel te warm. Op de manege moet ik hem wel verplicht dragen en dat doe ik ook wel liever want daar ken ik de paarden niet echt super goed.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:57

Ik rij nu altijd met cap op mijn haflingertje van 4 jaar.
Maar op mijn gelderse (is nu overleden) had ik NOOIT een cap op.
Ik vertrouwde haar 100 %, ja ik weet dat er dan ook nog wat kan gebeuren.
Maar ik dacht er niet bij na.
Ik had zo'n goeie band met haar dat ik het niet wou geloven.
Er is gelukkig ook niks gebeurd.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:40

sherwood schreef:
Het klepje op je neus krijgen waardoor hij bijna breekt is niet fijn. Ook achterop je atlas de rand van de cap in je hoofd gedrukt krijgen vind ik niet fijn, en als klap op de vuurpijl de rand van je cap in je slaap gedrukt krijgen... daar heb je een ruime week hoofdpijn van.

Daarom is een goed passende cap ook heel belangrijk.. en is het ook verstandig om een 'degelijke' (kwaliteits) cap te kopen. Die vanachteren tot op de juiste hoogte komt enzo.
En over het klepje? Er bestaan ook van die crosshelmen zeg maar zonder klepje vanvoor..

Volgens mij zijn er ook zovele situaties waarin een cap je het leven kan redden.. natuurlijk gebeuren dergelijke vallen (gelukkig !! ) niet al te veel.. Maar dan hoop ik, dat wanneer je toch (zonder cap op) in zo'n situatie terecht komt, ineens dood bent, en niet levenslang als plant in een karretje moet leven..

Ik heb daarbij ook stage gelopen bij kinderen en jongeren die zwaar motorisch (sommigen ook mentaal) gehandicapt waren.. In zo'n geval, denk je helemaal wel eens na.

Ik ben je hier absoluut niet aan het overtuigen om een cap te dragen, dat is immers ieders zijn eigen keuze, en ik heb ook al wel eens een paar keer zonder gereden, dus ben zelf ook niet heilig wat dat betreft Bloos Knipoog maar ik wilde toch graag even reageren op je bericht Lachen

grts

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:49

dat was nog in het tijdperk van de oude cappen Haha!
en die paste prima. Die nieuwe shampignonnen vind ik helemaal niks.... dan kijk ik naar dat radnje wat bij je slaap zit, en dan wordt ik al naar bij de gedachte.
Zit tussen mijn oren hoor, maar je kan je denk ik wel voorstellen dat als ik er zo'n hekel aan heb omdat ik ze een klein beetje gevaarlijk vind af en toe, dat ik ook minder lekker op een paard zit met die gedachte.

miesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:29

ik draag altijd een cap, bij mij op de manege moet je echt met een cap rijden, de eigenaar heeft een of ander veiligheidscertificaat, dus moete wij allemaal op stal met een cap rijden op de manege. En als je valt, en geen cap op hebt, dan krijg je dus niks verzerkerd. voor je eigen veiligheid draag k dus altijd een cap.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:40

Op de manege altijd een cap, op mijn vz-pony nooit een cap.
Maar als ik een cap op heb, met warm weer het zweet staat al op mijn hoofd als ik hem nog maar net op heb. Hij is zo warm , maarja ben van plan om hem bij mijn vz-pony ook op te zetten.
Maar aangezien ik daar toch niet naar buiten mag, maar dan wel mijn oude cap.
Vindt wel het nadeel dat als je valt je gelijk een nieuwe cap moet hebben Duivel .
Mam, ben van mijn pony gepleurd, o en verder niks?, nee alleen een nieuwe cap nodig, moeder moet naar adem happen Vork

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:53

beantsje schreef:
als je als 100ste bokker over hetzelfde onderwerp begint, win je dan een prijs? Clown

Ja, een cap Haha!

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:57

Waarom nou geen cap?? das niet moeilijk.. omdat ik toen ik met cap reed een dikke hersenshudding heb gehad. Veder heb ik nu al een aantal keeren een hoef met ijzer tegen me hoofd gehad.. en deed het zeer..voor 5 min ja maar mijn hoofd werk nog prima.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:01

tinka__ schreef:
Ik draag dus wel een cap!.. Voor de veiligheid, en ik vind hem zeker ook niet vervelend zitten

Ik heb 'm ook altijd (nou ja, ik rijd 1 of 2 x per week) op. Het is sosieso verplicht bij ons op de manege, maar als dat niet zo zou zijn, zou ik ook niet zonder rijden. Ik heb ook absoluut geen last van dat ding. Ja, het zweet, maar dat doet de rest van mijn lijf ook als ik aan het rijden ben, dus lekker belangrijk.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:02

udine5 schreef:
fijn om te horen dat er toch een heleboel mensen zijn die een cap op zetten.
Gelukkig! *LOL*
En wist ook iedereen dat als je een keer goed gestuiterd bent met je cap dat je dan een nieuwe moet kopen dan is namelijk de veiligheid ervan af.

Ja, zoonlief heeft een paar weken geleden zijn eerste vliegles gehad. De klep van de cap was echt kapot. We hebben 'm weggegooid, een nieuwe gekocht en mijn zoontje (9) is ruiter-af Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:03

marijkje1990 schreef:
Waarom nou geen cap?? das niet moeilijk.. omdat ik toen ik met cap reed een dikke hersenshudding heb gehad. Veder heb ik nu al een aantal keeren een hoef met ijzer tegen me hoofd gehad.. en deed het zeer..voor 5 min ja maar mijn hoofd werk nog prima.

Dus als je geen cap op had gehad had je dan helemaal niks gehad of een schedelbasisfractuur?
Wie weet had je door met cap te rijden alleen maar een dikke hersenschudding!

Hoe hard moet je eigenlijk met je cap op de grond vallen voordat je een nieuwe moet kopen?
Ik heb altijd de pech dat mijn hoofd heel hard op de grond klapt als ik weer eens niet kan blijven zitten, maar ik kan toch moeilijk elke keer een nieuwe kopen?

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:06

Zo heb ik geen vertrouwen in een cap gekregen .. maar ondanks alles draag ik af en toe een cap.. dat alleen omdat ik die paarden niet vertrouw. Mijn vrzfjord daar heb ik geen cap bij op.. en daar ben ik zo vaak van afgevallen.. ook een keer samen met paard gevallen toen ben ik op haar hoef terecht gekomen.. niks aan de hand.. alleen een blauwe plek maar dat kan je altijd krijgen

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:14

Ah, dit is een schot voor open doel en ik ga hem dan ook dankbaar inkiepen:

Enig idee hoeveel hoofdpijn je hebt als je op je kop valt zonder cap? Knipoog[/quote]

Haha, ik wist dat '' ie zou komen Haha! (en terecht btw)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:01

Misser schreef:
draumpje schreef:
maar willen die mensen dan ook aub zelf hun ziektekosten betalen als ze liggen te vegeteren in een ziekenhuis omdat er een dikke barst in hun schedel zit en hun hersenen pudding zijn wat te voorkomen was geweest met een cap

Prima, net als alle mensen die zonder bodyprotector paardrijden, zonder gordel autorijden, te hard rijden, roken, teveel drinken etc.

Edit: zoals ik al eerder heb gezegd rijd ik meestal met, maar ook met cap ben je niet onkwetsbaar. Laat iedereen hier toch zelf z'n keuze in maken.

wat ik wil zeggen is dta je een stukje basis bescherming altijd zou moeten dragen ..net zoals je op een brommer een helm moet dragen en in de auto een gordel
je hoeft jezelf niet van onder tot boven in te pakken , maar je hoofd is nu eenmaal een heel kwetsbaar onderdeel van je lijf wat als je er op valt in zoverre vrij makkelijk kan beschadigen en dna hele verstrekkende gevolgen kan hebben
je kunt en hoeft niet ieder risico dicht te plamuren , dat is zinloos en niet haalbaar
maar een basis bescherming is wel eht minste wat je kunt doen
de risico van zonder cap rijden zijn bij normaal rijden ook vele malen groter dan met zonder bp rijden

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:59

Daar heb je gelijk in.
Maar dan ben ik benieuwd hoeveel mensen er hier absoluut tegen zonder cap rijden zijn, maar wel hun lichaam de vernieling inhelpen door te roken?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:37

udine5 schreef:
Dus waarom draag jij wel of geen cap???

Ik kan me inwikkelen in gips...
Ik kan me dagelijks een harnas aantrekken...
Ik kan de hele dag binnen blijven zittem... Niet in de auto... Niet op de fiets... Niet wandelen op straat...

@Misser, ik rook niet maar ik lust wel graag een borrel! Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:03

KarinvdM schreef:
@Misser, ik rook niet maar ik lust wel graag een borrel! Haha!

Als je toch al zonder cap rijdt, kan dat er ook nog wel bij.
Knipoog

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:36

als ik in de bak rij of het is heel warm heb ik hem meestel niet op, ja ik weet het,... dom, dom dom,.. met buiten rijden heb ik hem wel altijd op

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:23

ik draag nooit een cap als ik met mijn paardjes rijd
de enige keren dat ik er wel 1 opzet is als ik ga buitenrijden of op een geflipt paard moet rijden

maar anders is het gewoon niets of een petje Haha!
heb gewoon een hekel aan caps

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:28

Misser schreef:
Daar heb je gelijk in.
Maar dan ben ik benieuwd hoeveel mensen er hier absoluut tegen zonder cap rijden zijn, maar wel hun lichaam de vernieling inhelpen door te roken?

Ik rook niet
Ik drink niet
Ik sport veel
Ik eet gezond
Ik draag een cap

Mag ik dan WEL zeuren er over? Lachen

Niet dat ik wil zeuren hoor... mensen die zonder cap willen rijden omdat ze geen gevaar zien, mogen altijd bij mij langs komen - kan ik ze laten meemaken hoe een aanval t.g.v. mijn hersenbeschadiging verloopt... is best leuk hoor, om te zien....

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 19:43

Barmat schreef:
Misser schreef:
Daar heb je gelijk in.

Ik rook niet
Ik drink niet
Ik sport veel
Ik eet gezond
Ik draag een cap

Mag ik dan WEL zeuren er over? Lachen