Nooit op de wei .. ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Re: Nooit op de wei .. ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 10:51

Uppojono schreef:
Oops, heb hier ook een topic over lopen, had deze niet gevonden gisteren via zoekfunctie.. Maar idd, ik vind het ook jammer dat de paarden die in de topsport lopen, vooral dressuurpaarden, zo weinig afwisseling hebben. En weinig kans tot 'paard zijn' krijgen..

Ik had het gezien. Knipoog Ik lees al van meerdere mensen dat die er een topic over wouden openen.

Maar de dieren krijgen idd weinig kans op een echt 'paarden-leven' zo.. Nagelbijten / Gniffelen

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:10

Dat viel mij idd ook al op aan dat artikel.. Ik vind het ook niet echt een 'dierwaardig' bestaan zo zonder vrije beweging, maar je moet wel bedenken dat deze paarden/pony's vaak niet anders gewend zijn... Ze weten niet wat ze missen. Dat neemt niet weg dat ik het niet goed vind op deze manier!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:19

Ik heb ook mee gediscussieerd in de andere topic.
Sommige mensen staan echter helemaal niet zo sceptisch tegenover het feit dat die paarden nooit in wei of paddock gaan.

hier een paar reacties:
Citaat:
Wie bepaald dat het geen paardwaardig bestaan is? Als ik Salinero zie lopen heb ik nou niet het idee: Die is doodongelukkig!

Citaat:
Mijn eerste gedachte is wel meteen; variatie is belangrijk en ook weidegang moeten ze in normale omstandigheden krijgen.. maar kunnen wij als mens wel zo goed inschatten wanneer een paard gelukkig is, zouden ze niet als ze geen angst hebben en genoeg te eten, genoeg beweging, genoeg gezelschap en een fijne plek om te gaan liggen niet al gelukkig zijn?
Als ik die paarden van Anky zie heb ik niet het idee van tjee wat een zielige paarden...
Ik denk toch dat we de paarden hier in teveel als mens bekijken.

Ik kan er echter met mn hoofd niet bij....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:28

ik wilde er ook al bijna een topic over openen.. echt AFSCHUWELIJK..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:31

Het meisje dat Power&Paint rijdt, zit toch ook op bokt..?Dacht ik ergens gelezen te hebben. Misschien kan ze toeichting geven..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:39

Uppojono schreef:
Het meisje dat Power&Paint rijdt, zit toch ook op bokt..?Dacht ik ergens gelezen te hebben. Misschien kan ze toeichting geven..

We kunnen het idd vragen. Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:42

Ik denk dat zij er heel weinig over te zeggen heeft, waarschijnlijk beslissen de eigenaren dat.

Hij presteert goed, maar daar gaat het toch niet alleen om? Het gaat er toch om dat hij ook nog paard kan zijn, lekker los kan bewegen?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:43

Tulandro schreef:
Ik denk dat zij er heel weinig over te zeggen heeft, waarschijnlijk beslissen de eigenaren dat.

Hij presteert goed, maar daar gaat het toch niet alleen om? Het gaat er toch om dat hij ook nog paard kan zijn, lekker los kan bewegen?

Mee eens! Ja

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:45

ik zou het voor mij zelf ook niet leuk vinden dus.... de ene keer lekker springen de andere keer dresuur andere keer buitenrijden en dan weer rustdagje etc.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:03

Als een paard niet anders gewend is,
en voldoende sociale contacten op stal heeft,
en voldoende aandacht krijgt lijkt het me geen probleem om een paard veel en lang op stal te laten staan.

Vaak weet zo'n paard ook niet beter,
dan wordt hij volgens mij heus niet ongelukkig hoor!

Wel ben ik een groot voorstander van afwisseling,
dus ik zou dan inderdaad wel eens af en toe het bos ingaan.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 11:51

natje93 schreef:
ik zou het voor mij zelf ook niet leuk vinden dus.... de ene keer lekker springen de andere keer dresuur andere keer buitenrijden en dan weer rustdagje etc.

Ja

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:00

ik vind het paardonwaardig om een paard helemaal niet in de wei te zetten. Ieder paard heeft zijn ontspanning nodig en dat kan naar mijn mening het best om hem veel in het land te zetten, natuurlijk wel met weidegenootjes.

Bescherming in het land vind ik iets overdereven. Wanneer je een paard iedere dag buiten zet zal het heus niet zo idioot doen dat het zichzelf gaat bezeren.

Een paard is geen mens en dat vergeten velen nog wel eens.

Beetje jammer....

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:04

heb ik ook gelezen power and paint he? nooit in de stapmolen nooit naar buiten nooit een buitenrit nooit springen en doet elke dag dressur! Boos! knap dat een beestje dat nog volhoud! Vork

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:06

Passival schreef:
ik vind het paardonwaardig om een paard helemaal niet in de wei te zetten. Ieder paard heeft zijn ontspanning nodig en dat kan naar mijn mening het best om hem veel in het land te zetten, natuurlijk wel met weidegenootjes.
Bescherming in het land vind ik iets overdereven. Wanneer je een paard iedere dag buiten zet zal het heus niet zo idioot doen dat het zichzelf gaat bezeren.
Een paard is geen mens en dat vergeten velen nog wel eens.
Beetje jammer....

Ja, daar ben ik het zeker met je eens! Ja
Hoe vaker een paard in het land staan, hoe minder gek ze gaan doen, dus ook minder kans op blessures. Knipoog Als je het paard maar ééns in de zoveel tijd eens naar buiten zet, dan gaat het natuurlijk helemaal uit z'n dak. Logisch dat je dan meer kans hebt dat het paard zich bezeert.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:07

Luigie schreef:
heb ik ook gelezen power and paint he? nooit in de stapmolen nooit naar buiten nooit een buitenrit nooit springen en doet elke dag dressur! Boos! knap dat een beestje dat nog volhoud! Vork

Ja idd.. Nagelbijten / Gniffelen Ik zou dan klinkt misschien een beetje Penny de vervelendste pony van de hele stal worden hoor, lekker chagereinig. De hele dag op stal staan.. Ach gut

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:09

Ik heb het ook gelezen. Dat is één van de redenen dat ik maar blij ben dat mijn paard geen 'topknol' is in die zin van het woord.
Overigens kan ik me herinneren dat in de vorige uitgave van deze rubriek stond dat Sunrise van Imke Schellekens-Bartels, wel op de wei kwam, als de condities het toelaten. Kijk, daar wordt ik dan blij van Knipoog

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:15

vind het vreselijk.
als iemand zo met zijn paard(en) kan omgaan, gebruiken ze de dieren gewoon. lijkt me niet echt dat ze veel met paarden hebben.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:15

rowan17 schreef:
Tsja, op een gegeven moment moet je keuzes maken. Of je paard in de kreukels, of op stal laten zodat er geen gekke dingen mee gebeuren.

dara ben ik het dus niet mee eens
mijn pony en mijn verzorgpony's staan 24uur per dag buiten. en die zijn allemaal bijna nooit kreupel oid. Misschien een keer ene klein wondje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:18

Tja. Ik ken twee paarden die zich in hun (veilige) box zodanig verwond hebben dat ze niet meer te redden waren.

Overal kan iets gebeuren. Dan laat ik mijn paard liever paard zijn op de wei.

En het kan dan misschien wel zo zijn dat een paard 'niet weet wat-ie mist' als hij nooit los komt - vanuit fysiek oogpunt gezien is zoveel mogelijk beweging nog altijd het beste voor een levend wezen. Dat zal iedere fysiotherapeut je kunnen vertellen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:19

erleyne schreef:
Ik heb het ook gelezen. Dat is één van de redenen dat ik maar blij ben dat mijn paard geen 'topknol' is in die zin van het woord.
Overigens kan ik me herinneren dat in de vorige uitgave van deze rubriek stond dat Sunrise van Imke Schellekens-Bartels, wel op de wei kwam, als de condities het toelaten. Kijk, daar wordt ik dan blij van Knipoog

Gelukkig ja, daar vrolijke ik ook alweer wat van op Ja

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:12

erleyne schreef:

Dat stond mij inderdaad ook bij, maar helaas zijn hun wel een van de weinigen....

Wij hebben helaas geen stallen in de buurt die continue weidegang bieden. Bij onze stal hebben ze ook geen paddocks ofzo, dan moet ik al een heel eind verder gaan staan.
Maar mijn pony gaat wel los met andere paarden, en gaat zomers ook 4 weken de grote weide op. Een heleboel mensen vinden dat een groot risico, en dat is misschien ook wel zo maar ik hou er niet van om mijn ponies in een porceleinen kast te bewaren Knipoog

Mijn ander pony kwam vorig weekend op de keuring met twee strepen aan de zijkant van haar kont, opgelopen toen ze buiten stonden. Daar kijkt de jury maar door heen hoor...

Als er wat ernstigs gebeurt zal ik er zeker ziek van zijn, maar ik weet dat zover mogelijk mijn paarden een waardig bestaan hebben gehad.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:16

Vandaag voel ik me schuldig, omdat mn paard niet de wei op is gegaan... gister waren er ontzettende onweersbuien waar hij van in paniek raakte. Samen met zn wei-vriendjes rende hij hysterisch rondjes en ze waren niet te pakken. Vandaag waren er weer van die buien voorspeld, dus maar op stal laten stal.

meneer was het hier niet mee eens, hij stond vanochtend te stampen en te hinneken in zn stal.... niet normaal.

Paarden HOUDEN van de wei. Elke ochtend sprint mijn paard de wei op om lekker de hele dag gras te eten en te dollen met zn maatjes. Hoe kan je een paard dit nou ontnemen.

En ik zie idd vaker ernstige blessures doordat paarden in de stal staan (bv vastliggen, dikke benen, of laatst was er een paard met zn hoef aan een uitsteeksel boven op een schot blijven hangen, gevolg... hoef geheel gescheurd) dan op de wei. Van de wei worden ze juist lekker hard.

Straks snel naar stal racen zodat hij nog even in de paddock kan, heeft ie iig nog iets...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:39

pluklief schreef:
rowan17 schreef:
Tsja, op een gegeven moment moet je keuzes maken. Of je paard in de kreukels, of op stal laten zodat er geen gekke dingen mee gebeuren.

mijn pony en mijn verzorgpony's staan 24uur per dag buiten. en die zijn allemaal bijna nooit kreupel oid. Misschien een keer ene klein wondje.

Tja en de mijne kwam standaard met grote wonden of verdraaide kogels of andere dingen het land uit. Of hij kwam zelf naar stal toe, of via de sloot naar ander land, Maakte niet uit dat dat al de 40e keer dat jaar was dat die buitenkwam.

Dus die van mij blijft mooi binnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:40

Ik had ook in het andere topic gereageerd...

Het viel mij ook op hoe weinig afwisseling Power and Paint heeft...
Alleen maar dressuren en nooit in de wei, paddock, stapmolen, springen, longeren of buitenrit...

Ik kan me heel goed voorstellen dat men zo'n kostbare hengst niet in de wei of paddock durft te zetten, maar men zou op zijn minst regelmatig met zo'n sportpaard of pony een buitenritje kunnen maken, desnoods over eigen terrein en weilanden, of eens extra longeren op een dag of een lekker lange wandeling maken en grazen aan de hand, lijkt me niet verkeerd...
Een keer balkjes draven of een sprongetje voor de afwisseling als de pony dat leuk vind, of een keertje over de galopbaan, zoals bij Tineke Bartels...
Daar worden ze lekker fris van tussen de oren!

Ik vraag me dus ook af waarom deze pony zo weinig afwisseling krijgt en of dat met de andere paarden daar bij Coby hetzelfde is...

Mijn pony staat ook altijd buiten, met andere pony's, zoveel mogelijk op de wei, maar is die echt te nat, dan in de bak. En zelfs dat gaat op een gegeven moment vervelen... Als ik hem mee neem op buitenrit na een paar weken alleen op het erf zijn, dan is hij ineens een stuk actiever en vrolijker. Je ziet hem opbloeien...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:30

MyWishMax schreef:
pluklief schreef:

Tja en de mijne kwam standaard met grote wonden of verdraaide kogels of andere dingen het land uit. Of hij kwam zelf naar stal toe, of via de sloot naar ander land, Maakte niet uit dat dat al de 40e keer dat jaar was dat die buitenkwam.

Dus die van mij blijft mooi binnen.

dat kan dan een enkele keer voorkomen maar omdat meteen de conclusie te trekken dat je je paard in de kreukels hebt liggen als ze op het land gaan vind ik zeer ver gaan. een paard hoort zich gewoon in vrijheid te kunnen bewegen.