Te Groot !
Zadel Klapperd ( Zadelbontje onder doen )
Voor de Rest ziet het er wel Leuk uit hoor
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

moniekk schreef:Fout! Die diertjes kunnen MINDER aan dan de meeste mensen denken! Kijk even op deze link: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html (beetje naar beneden scrollen) , daar zie je een tabel staan met het maximaal gewicht dat paarden & pony's ongeveer kunnen dragen. Voor een shetlander van 1 meter is dat 40 kg (heel vaak denken mensen dat je op een shetlander wel 50 kg kan wegen, maar da's dus fout! Opgelet, ik heb wel niet gezegd dat dit op een wagentje niet kangaaf man
iedereen zegt wel dat je te groot bent, is mischien ook wel maar hij kan t denk ik wel prima aandie beestjes zijn sterker dan de meeste mensen denken!
super leuke fotos
). Voor een welshje vandezelfde grootte is dit uiteraard minder! Voor een welshje (dit was de pony toch? -of niet?)van 1 meter zal dit ongeveer (ik zeg wel ongeveer) een kilo of 30 zijn. Heb het niet echt uitgerekend, maar het zal op zoiets neerkomen. Natuurlijk is er wel een verschil dan wanneer je even gaat stappen dan wanneer je ook gaat draven. Als je alleen gaat stappen kan dat wel een paar kilootjes meer zijn. Maar voor de rest: denk niet zomaar dat een pony dat aankan, je moet er zeker van zijn! Pony's hebben nl. een hoge pijngrens en geven niet snel aan wanneer er iets niet goed gaat (vooral zo van die kleine, dappere pony's bijten extra op hun tanden); maar later zal iedereen het wel kunnen merken aan de fysieke klachten dei zo'n ponytje krijgt. "Hoe zou dat toch komen" hoor je ze dan vragen. Terwijl zij al jarenlang de oorzaak ervan zijn. Moesten pony's kunnen kiezen wie er op hun rug kruipt, je zou nogal wat verandering zien
Let op; dit is geen persoonlijke aanval op jou, of op de eigenares van de pony. Dit is gewoon een stukje tekst om eens grondig over na te denken
.
. 
uvando schreef:Ze is wel heel lang inderdaad. Maar over een karretje; ik had het over zo'n eenmanskarretje, maar dan nog vind ik 50 wel het maximum voor een shetlander! Je ziet zo vaak mensen die met 4 mensen op een kar gaan zitten met 1 haflinger ervoor ofzofiekhe helemaal mee eens toppie meid.
dit kan niet. zelf lopen er bij ons voor
een karretje al 2 fjorden als we met
meer dan 3 pers op de kar gaan.
ookal is dat dan niet hetzelfde als
erop rijden toch vind ik dat dit niet
kan die kleine dappere pony die moet
echt wel leiden hoor en de klachten
komen niet na 2 maanden maar wacht
maar over een jaar of 2 dan is dat
pobnytje helemaal op nou dag pumba
leuk om te laten zien dat ik een kleine
pony aan kan maar dit was het dan,.
je heb soraja toch ook ga daar dan gwn
op rijden als je zo graag wilt rijden maar
zet dit ponytje gwn lekker voor de kar
of zoek een meisje dat kleiner is en GOED!!!
kan rijden. die zijn er zat hoor. je ziet zat kindjes
van een jaar of 8 al in het L2 rijden. die kunnen
dat ook echt wel. en je heb ook mensen die
gewoon al en jaar of 15 zijn maar bijvoorbeeld heel klein.
enk er maar eens over na want dit kan ik gwn niet aanzien
Da's echt zielig

silvana schreef:Ik denk dat het draagvermogen van zo'n dier toch flink overschat word.Dat is niet om jou of het meisje aan te vallen maar ik zie het wel vaker.vergeet ook niet dat bij die 50kg's ook nogeens het gewicht van het zadeltje komt.Ik denk dat je met dit diertje best moet oppassen met zijn rug.En dat is niet als verwijt naar jou toe bedoelt maar mischiens eens uit overdenking en eens proberen uit een andere hoek naar je paardje te kijken.Ik zag in je profiel dat je ook lesgeef mens ben ,dan moet je toch zelf kunnen bedenken wat deze lengte met balans en alles doet.
Maar overeen ding zijn we het harstikke eens en dat is dat die pony harstikke gaaf is.
Ik zou haast zeggen,ik heb nog een kleinere dochter en een plekkie vrij

fiekhe schreef:Fout! Die diertjes kunnen MINDER aan dan de meeste mensen denken! Kijk even op deze link: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html (beetje naar beneden scrollen) , daar zie je een tabel staan met het maximaal ]
silvana schreef:Les_Fjal schreef:Kom net terug van vier heerlijke dagen vierhouten, even een paar daagjes er tussen uit... Eerste plek waar ik naar toe speer, zijn mijn paarden........Mijn grote liefdes.
Waar halen sommige van jullie het gore lef vandaan om uitspraken te doen die er feitelijk op neer komen dat ik onverantwoordelijk en ondoordacht met mijn dieren om ga ?
Let op , in het onderstaande stukje ga ik iets toelichten, voor de mensen die ik de moeite waard vind om op te reageren......Ik ga mij zeker niet verantwoorden.
M.b.t het slechte zadeltje, waar ik mij zeer zeker bewust van ben. Dit zadel is aangemeten door een deskundig iemand bij een ruitersport zaak, hij heeft zo'n 10 zadels op zijn rug gehad, en deze kwam eruit ... Zelfs een wintec zadeltje lag niet goed..Het zadel verschuift vreselijk tijdens het rijden, dat ziet ( zoals iemand anders al zo subtiel zei.......) een idioot zelfs. Dit kwam echter pas naar voren tijdens een wat sneller ritje... dit ritje dus ! Ik ben al flink op zoek naar een nieuw zadeltje, tot die tijd wordt hij zonder zadel gereden ( laten daar nou net geen foto's van zijn .. )
Verder......... Pony is geen shetlander, pony bepaalt zelf zijn tempo . Pony loopt heerlijk op zijn eigen beentjes....pony heeft er super veel plezier in....pony loopt regelmatig naast de fiets...pony moet nodig voor de kar...pony wordt af en toe gereden voor wat afwisseling... ( laten staan = vervetten = nog zieliger , of niet penny's ? ) Of te wel... ik denk dat pony het nog niet zo slecht heeft......
Pumba is een ontzettend lief gaaf dier, nog jong en speels . Ik vind het belangrijk dat er een ruiter opzit waar hij op kan bouwen als hij iets eng vind.. Dit blijkt prima te lukken met Carolien die net 50 kg weegt. Dat ze te groot is......... Tja.... Ik zie er liever ook een super klein te gek ruitertje op zitten, maar die kan je helaas niet halen in de supermarkt ( wel aan de overkant van de straat, stef kom weer eens langs met je zusje !). Als ik ook maar enige twijfel zou hebben of pumba dit te zwaar of niet leuk zou vinden, zou ik geen enkel risico nemen en carolien er nooit meer op laten.. Maar zelfs na jullie ongetwijfeld goed bedoelde taktische adviezen ( uitzonderingen daar gelaten, die ik hierbij gelijk even bedank voor de serieuze toevoeging aan dit topic ! ) , is de twijfel nog niet toegeslagen en ben ik alleen maar blij dat carolien hem AF EN TOE op een ritje mee neemt, want je ziet hem genieten.
Hij heeft giga veel beweging... Die komt er bij paarden met zo veel beweging lang niet altijd uit onder het zadel ( denk aan "Jeetje wat loopt hij mooi te showen in de bak, deed hij dat ook maar als ik hem rijd !!).. Vreemd dat hij dat wel zo uit zichzelf aanbiedt ..........met een veeeeeeeeeeelste grote ruiter ?
Goed........ Ik ben er eigenlijk nu al wel klaar mee. Het enige wat ik er nog over kan zeggen is dat sommige mensen misschien hun geplaatste berichtje nog eens goed over moeten lezen...en kijken wat dat nou werkelijk over jezelf zegt..... Voelde je je gefrustreerd ? Zat je op dat moment niet lekker in je vel ? Had je misschien niet beter eerst eens wat meer kunnen vragen i.p.v van alles door cyberspace te gaan zitten gillen ? Succes ermee !
Laatste : Ben wel heel blij dat iedereen het er over eens is dat het een super leuk diertje is
Ik vind Pumba,een waanzinnig leuke pony.Ik keek even in je profiel wat het wel is als het geen shet is.Dus vermoed ik iest welsh-achtigs gezien ze hoofdje.Ik snap ook wel dat dit meisje niet zonder zadel kan rijden ,want dan komen haar voeten echt op de grond.
Maar ik blijf het zonde vinden dat iemand die zo groot is en daarbij vind ik 50 kilo een behoorlijk gewicht voor zo'n klein dier,op het beestje rijd.
Ik denk dat het draagvermogen van zo'n dier toch flink overschat word.Dat is niet om jou of het meisje aan te vallen maar ik zie het wel vaker.vergeet ook niet dat bij die 50kg's ook nogeens het gewicht van het zadeltje komt.Ik denk dat je met dit diertje best moet oppassen met zijn rug.En dat is niet als verwijt naar jou toe bedoelt maar mischiens eens uit overdenking en eens proberen uit een andere hoek naar je paardje te kijken.Ik zag in je profiel dat je ook lesgeef mens ben ,dan moet je toch zelf kunnen bedenken wat deze lengte met balans en alles doet.
Maar overeen ding zijn we het harstikke eens en dat is dat die pony harstikke gaaf is.
en kindjes die in het L2 rijden o.i.d hoeven niet altijd goed kunnen te rijden! Les_Fjal schreef:Deze tabel zegt ook dat ijslanders van rond de meter 35 max. 70 kg kunnen dragen.silvana schreef:Ik denk dat het draagvermogen van zo'n dier toch flink overschat word.Dat is niet om jou of het meisje aan te vallen maar ik zie het wel vaker.vergeet ook niet dat bij die 50kg's ook nogeens het gewicht van het zadeltje komt.Ik denk dat je met dit diertje best moet oppassen met zijn rug.En dat is niet als verwijt naar jou toe bedoelt maar mischiens eens uit overdenking en eens proberen uit een andere hoek naar je paardje te kijken.Ik zag in je profiel dat je ook lesgeef mens ben ,dan moet je toch zelf kunnen bedenken wat deze lengte met balans en alles doet.
Zou bijna zeggen, waar woon je
Ik zie wat het met de balans van pumba doet als er iemand op zit die zelf nog geen balans heeft.. Hij durft dan geen stap te zetten. Hij loopt onder Carolien heel zeker en op eigen benen. Verder vraagt carolien ook niets van hem. Het is enkel recht vooruit en af en toe de rem testen die het prima doet.
Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een lichtere ruiter, maar tot die tijd , die enkele keer dat Carolien erop rijdt...
Ik vind het erg vriendelijk je berichtje en wil ook absoluut niet de indruk wekken dat ik je adviezen in de wind sla ! Zuinig op mijn pony's ben ik absoluut, maar ook in de regen smelten ze niet hihi.
Wat me overgins ook opviel, is dat foto's soms een tikkeltje vertekenen, zeker als je ze van bovenaf afneemt ( in dit geval van een fiets ).. Deze foto's geven een iets ander beeld , of ben ik aan een nieuwe bril toe...![]()
viewtopic.php?f=53&t=779692&hilit=fiekhe schreef:Fout! Die diertjes kunnen MINDER aan dan de meeste mensen denken! Kijk even op deze link: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html (beetje naar beneden scrollen) , daar zie je een tabel staan met het maximaal ]
Dankje voor deze site. Echter heeft er in de bit ook eens zo'n gewichts tabel gestaan, waaruit kwam dat op een ijslander max 70 kg kon als ik me niet vergis... Dan zou 80% van de ijslander rijders hun zadel kunnen laten hangen . Hoewel ik deze tabel iets meer richting realiteit vind gaan, dat wel .
Pumba is 1.10 / 1.15 , en het is vrijwel zeker dat hier ook wat van IJslander in zit ( het tolt aan de hand als een tiereliertje).
Ben inmiddels gewezen , o.a door Karoliena ( nog bedankt ) , op wat sites m.b.t zadeltjes met een goede pasvorm. Er wordt aangewerkt dus
Maar, als ik mij niet vergis, dan ging dat artikel in bit over het overgewicht bij de ruiter zelf, en niet bij ruiter op paard. Verder kan ik mij geen artikel herrineren over paarden en ruitergewicht... Maar als het van voor 01/06 is, kan het wel (sindsdien lees ik bit); hoewel me het zou verbazen moest je dan nog weten hoeveel erin stond
. (natuurlijk kan het wel dat je geheugen super is, maar als je al die kleine getalletjes gaat onthouden, is het echt wel super goed
) En inderdaad, op dat andere topic lijkt ze niet zo groot; maar ik zou je toch aanraden druk op zoek te gaan naar een kleinere ruiter
.

Yentl_ schreef:@ Uvando: als je het zo zielig vind dat je er niet naar kan kijken, kijk dan nieten kindjes die in het L2 rijden o.i.d hoeven niet altijd goed kunnen te rijden!

uvando schreef:whahahahahaYentl_ je ken t gwn niet hebben dat ik dat zeg want t is gwn zo het gaat niet om der gewicht maar met der lange benen en omdat zd zelf zo lang is brengt ze heel de pony uit balans.het maakt mij niet uit maar zo gaat wel der pony naar god.
uvando schreef:fiekhe helemaal mee eens toppie meid.
dit kan niet. zelf lopen er bij ons voor
een karretje al 2 fjorden als we met
meer dan 3 pers op de kar gaan.
ookal is dat dan niet hetzelfde als
erop rijden toch vind ik dat dit niet
kan die kleine dappere pony die moet
echt wel leiden hoor en de klachten
komen niet na 2 maanden maar wacht
maar over een jaar of 2 dan is dat
pobnytje helemaal op nou dag pumba
leuk om te laten zien dat ik een kleine
pony aan kan maar dit was het dan,.
je heb soraja toch ook ga daar dan gwn
op rijden als je zo graag wilt rijden maar
zet dit ponytje gwn lekker voor de kar
of zoek een meisje dat kleiner is en GOED!!!
kan rijden. die zijn er zat hoor. je ziet zat kindjes
van een jaar of 8 al in het L2 rijden. die kunnen
dat ook echt wel. en je heb ook mensen die
gewoon al en jaar of 15 zijn maar bijvoorbeeld heel klein.
enk er maar eens over na want dit kan ik gwn niet aanzien

Showpony schreef:@ les_fjal:
Hoi hoi,
Fijne vakantie gehad? ik ben ook net een paar daagjes terug uit Parijs en kijk lees nu net dit topic door.
Ik snap je reactie deels, het is niet leuk als je negatieve kritiek over je pony op zon manier onder ogen krijgt.
Ik denk wel dat je je moet realiseren dat de leden van bokt hun reactie hebben geplaatst op basis van een paar fotos met te groote amazone en een niet optimaal passend zadel. Het is vervelend, maar plaats zo`n foto op bokt en je kunt op je vingers na tellen dat er zulke reacties zullen komen. waren er fotos van de pony geplaatst met de uitleg erbij die jij later hebt toegevoegd dan denk ik dat de feedback toch wel een andere, meer positieve lading had gehad.
Verder: ik ben geen 'Penny' en nee ook niet gefrustreerd, ik heb alleen mijn objectieve mening gevenen op een aantal fotos.
Ook gaven de mensen die reageerden ter verdediging van jouw pony nou niet echt goede informatie, daarom is het jammer dat je niet in de gelegenheid was om eerder jouw verhaal te doen. zoals eerder gezegd had dat veel verschil uit gemaakt (voor mij altans).
Verder wens ik je heel veel plezier met je pony en laat je niet teveel opnaaien door de reactie hier op bokt. Blijkbaar weet je goed waar je mee bezig bent en zorg je voor veel afwisseling in de belasting voor je pony. Dat kan ik alleen maar toejuigen.
@ wendy: jaaaa de eigenaar reageert 'oeeew I am shaking'!! omg grow up..