Discussie gestolen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: Discussie gestolen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:47

Heb het topic niet doorgelezen maar,
Als ik nu erachter kom dat mijn pony gestolen is 5 jaar terug ofzo en later aan mij verkocht was zou ik haar echt niet kunnen terugverkopen/geven, ik zou nog liever doodgaan dan haar weg te doen (bij wijze van natuurlijk).
Ik snap ook heel goed dat de oude eigenaar wss hetzelfde zal denken! Ik wil in z'n situatie best een compromis sluiten, maar wegdoen NOOIT.
Ik voel me bij deze ook best egoistisch, maar ik hou gewoon zo ontzettend veel van mijn pony en ze is ook helemaal op haar plaats bij ons.
Als het nou was dat ik toch al geen tijd had voor haar of ze niet happy was... ja dan was het een ander verhaal.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:52

Moeilijk !!! Ik zou wel willen dat het dier terug ging naar de echte eigenaar !!! Zo veel leed dat de eigenaar heeft gehad, die moet gewoon haar geluk terug hebben. Maar als ik er idd tot op mijn laatste spaarcent in heb geinvesteerd zou ik em niet willen geven, want dan sta ik met helemaal niets..... (dit in het geval van Swieb, zou ik het dier al jaaaaaren hebben, zou ik em denk ik echt niet zo maar terug geven, verkopen)

Ik zou dan met de eigenaar het eea op papier zetten.... Een of andere regeling of zo... Ik weet het niet....

Als de euro voor Swieb nodig is kan je heel zeker op mijn euro rekenen..... Swieb is vanaf de eerste dag van zijn vermissing op mijn netvlies gebrand, en toen ik hoorde dat ie gevonden was zat ik echt te huilen van blijdschap, alsof t van mezelf is. Hij moet zal en gaat gewoon terug !!! Als mijn euro daarbij helpt !!!! Ik geef em heeeeeel graag !!

Als

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 23:59

Toch veel verschillende reacties, maar hoewel mijn vraag is gekomen door Swieber is dit een algemene vraag en het moet dus geen topic over Swieber worden (acties enz) Daar zijn al 2 topics over Knipoog

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:07

Hmm.. ik vind het ook heel moeilijk. Ik zou de situatie bekijken; om wat voor mensen gaat het, hebben ze echt hemel en aarde bewogen om hem terug te krijgen, dan zou ik hem zeker terugverkopen. Weggeven niet, je bent zelf immers ook opgelicht, en ik heb ook geen geldboom in de tuin. Ik denk dat ik het heel moeilijk zou vinden, maar juist omdat je zelf zo van je paardje houdt moet je je kunnen verplaatsen in de mensen van wie hij gestolen is.

Maar het gaat me dus echt om de situatie dan. Als je het idee hebt dat het voor de oude eigenaar meer een geldkwestie ofzo is, of weet ik veel, en je hebt zelf al een goede band met het paard dan zou ik het misschien zelf willen houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 07:24

Teruggeven zal ik niet doen, of mijn financiele situatie moet zoveel anders zijn dan nu dat geld me niet uitmaakt. Haha! Als ik een paard in mijn bezit blijk te hebben wat gestolen is zal ik toch proberen een deal te maken met degene waarvan hij gestolen is. Ik ben zelf dan ook de fout in gegaan, als koper heb je onderzoeksplicht. Verkoop, het ligt eraan hoe lang het is. In Belgie zijn ook gevallen bekend waar de huidige eigenaar het paard al jaren in bezit heeft. Als het om jaren blijkt te gaan komt er een hoop emotie bij kijken en zal de emotionele band met het paard van mij waarschijnlijk groter zijn als die van degene waarvan het jaren geleden gestolen is. Een eventuele verkoop zal zeker niet zijn voor een weggeefprijs. Ik zal dan de onderhoudskosten van de periode die ik het paard heb gehad mee laten tellen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:22

Neonlight, ik denk dat jij als eigenaar van een gestolen paard niet de fout in bent gegaan dan. Stel je hebt net als ik een paard gekocht, zonder papier, zonder paspoort en zonder chip, 13 jaar geleden, dan kan jij echt niet weten met wat voor dier je te maken hebt.
Net als wanneer jij nu een paard in Belgie zou kopen, chip en paspoort is nog niet verplicht gesteld zover ik weet en er lopen genoeg 'rasloze' paarden rond welke geen papier bezitten, dus dan is die fout al snel gemaakt.
Zolang het 1 en ander nog niet verplicgt is gesteld, opgenomen in de wet met zijn strege controles, is de kans groter dat je een gestolen paard koopt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:41

Kimberley, aangezien het nu al een tijdje wel verplicht is te registreren middels chip of DNA in Nederland is het dus wel mogelijk om te onderzoeken. En volgens de Nederlandse wet is de koper onderzoeksplichtig! Als ik nu in Belgie een paard zou kopen ben ik ook tot onderzoek verplicht, alleen is dat dan niet zo makkelijk, maar ik ben het wel verplicht. Overigens horen officieel alle paarden in Belgie nu ook gechipd te zijn (of was het in juli) alleen het registreren schijnt nogal moeilijk te zijn......dus opvragen zal wel nog moeilijker zijn.
Voordat het paard bij mij komt zal het officieel gechipped moeten zijn, dus ook bij een buitenlandse aankoop zal er op chip gecontroleerd moeten worden. Zeg nu wel officieel, onze laatste belgische aankoop hebben we thuis pas laten chippen. Bloos (Was een veulen die we vanaf dag 1 kennen, dus onderzoek hoefde niet gedaan te worden.)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:03

Kijk, als je je paard kent vanaf dag 1 idd, dan is het een ander verhaal. Ben het met je eens dat elk paard in Nl een chip moet hebben en dus ook geregistreerd staat. Wat dat betreft kan en moet je zelfs onderzoek doen, maar in 'mijn' tijd was dat nog niet het geval. Tevens als je een paard uit het buitenland zal kopen. Vermoedelijk zal je verplichtz ijn om hem daar al te laten chippen??? omdat je anders het paard niet mag vervoeren NL in. Maar ook al laat je het paard daar chippen,a ls die dat nog niet had. In hoeverre valt het te controleren of het dier gestolen is geweest?
Neem mijn paard bv, geen chip bij aankoop en papier en paspoortloos. (papier mogen inzien, zonder gekocht, draver) Dan valt er dus niet te achterhalen in hoeverre dat dier 'eerlijk' is.
Vind dat een erg lasti iets en daar zal iets Europees op verzonnen moeten worden, in de wet opgenomen en zoals ik al eerder zei idd met strenge controles Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:07

In "mijn tijd" was dat ook zo. Knipoog Maar over het algemeen kun je toch wel zeggen dat de laatste 5 jaar de meeste paarden wel gechipped zijn. En ik heb het ook niet over een paard die 10 jaar geleden aangekocht is. Dan geldt toch echt dan mijn emotionele band veel groter is ten opzichte van dat paard als die van de toenmalige eigenaar. Waarschijnlijk ben ik dan al langer eigenaar van dat paard. Knipoog En dan zeker geldt de vergoeding voor zo'n paard al die jaren te onderhouden. Praktisch onbetaalbaar dus.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:17

Nee das waar Tong uitsteken ik dwaal ook weer een heel stuk af, frustreerd zo enorm dat er nog veel paarden zomaar gekocht worden, terwijl men bv vaak al verkeerd paspoort erbij krijgt en weet dat dit niet klopt, maar er niets aan doet..
Sorry voor het oftopic gaan TS Knipoog

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 21:22

Kimberley77 schreef:
Sorry voor het oftopic gaan TS Knipoog

Paspoort discussie mag ook wel hoor, maar er zijn al 2 topicsover Swieber, dus hoeft deze niet speciaal over hem te gaan Knipoog

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:11

Neonlight schreef:
Kimberley, aangezien het nu al een tijdje wel verplicht is te registreren middels chip of DNA in Nederland is het dus wel mogelijk om te onderzoeken. En volgens de Nederlandse wet is de koper onderzoeksplichtig! Als ik nu in Belgie een paard zou kopen ben ik ook tot onderzoek verplicht, alleen is dat dan niet zo makkelijk, maar ik ben het wel verplicht. Overigens horen officieel alle paarden in Belgie nu ook gechipd te zijn (of was het in juli) alleen het registreren schijnt nogal moeilijk te zijn......dus opvragen zal wel nog moeilijker zijn.
Voordat het paard bij mij komt zal het officieel gechipped moeten zijn, dus ook bij een buitenlandse aankoop zal er op chip gecontroleerd moeten worden. Zeg nu wel officieel, onze laatste belgische aankoop hebben we thuis pas laten chippen. Bloos (Was een veulen die we vanaf dag 1 kennen, dus onderzoek hoefde niet gedaan te worden.)

Alle paarden moeten pas op 1.7.2008 gechipt zijn in Belgie, zodus op dit ogenblik een hele vrije markt, alleen ken ik en paardenslachthuis dat niet meer slacht zonder chipnummer. Vandaag heb ik een antwoord ontvangen van Virbac/Nederland, geen oplossing voor twee gezochte chips, hoe kan je dit verklaren. Koop een paard, laat de chip kontroleren, chip niet bekend wat dan ????????????? paard gestolen ???????????????????

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:26

Ik kocht mijn paard idd ook gechipt, maar de chip was nergens bekend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:50

Volgens mij is Virbac niet de enige die chips heeft geleverd, volgens mij waren er meerdere. Maar als een chip niet bekend is wil het niet direct zeggen dat het paard gestolen is. Ook Nederland heeft in het begin problemen gehad met databases, en er zijn nog genoeg mensen die wel laten chippen en vervolgens de papierhandel niet goed afwerken.
Bovendien, een dief kan niet de database omhacken dat ineens de chip niet meer bekend is die in zijn gestolen paard zit.

En Adri, ik heb het nog even opgezocht:
Citaat:
Wanneer?
- ten laatste voor 1 juli 2006: alle voedselproducerende paarden voor het vertrek naar het slachthuis + paarden bestemd voor het handelsverkeer en de uitvoer, voor ze België verlaten
- ten laatste op 1 juli 2007: veulens geboren in 2006, paarden die deelnemen aan verzamelingen (bv keuringen, wedstrijden, ...) en paarden die van eigenaar veranderen
- ten laatste op 1 juli 2008: alle andere paarden die op het Belgisch grondgebied verblijven

Slachthuizen mogen geen paarden zonder chip meer slachten.
Maar eigenlijk gaan we nu helemaal off-topic, het gaat erom of je het paard terug zal geven, terug zal verkopen of zal houden en niet op chips.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 03:31

Poeh, wat een keuze.

Als ik het paard net had zou ik het wel terug willen verkopen, dan zoek ik wel weer verder. Maar bijv. Wrangler heb ik nu meer dan een jaar, zelf ingereden en is veranderd van een veulenachtig ponyding in een mooi paard en stel daar zou iemand voor op de stoep komen te staan dan hebben ze echt pech, dat is gewoon echt mijn paardje nu.

Paspoorten worden vervalst en uitgewisseld bij paarden die op elkaar lijken, ik ken meerdere mensen die een paard hebben met een chip die nergens geregistreerd staat en er lopen ook paarden rond met twee of god weet, misschien wel meer chips in hun nek en in niet elk land wordt al gechipt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:37

pff moeilijk.. terug gaat het paardje wel denk ik.. hoewel.. als je em nou al 10 jaar hebt en diegene waarvan die gestolen is maar 1 jaar.. moeilijkmoeilijk..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:40

Mijn paardjes gaan nooit meer weg! Maar ik weet van ze allemaal de afkomst vanaf de fokker, dus ik weet zeker dat ze niet gestolen zijn. Ik heb zo'n band met mijn dieren, dat is onbetaalbaar. Ik zou ze nooit weggeven en nooit verkopen. Aan mij zouden ze een moeilijke hebben als iemand ineens een paard op zou eisen..

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:35

als gedupeerde van een diefstal, kan ik een beetje een idee vormen van hoe ik ertegenover sta als dupje.
mocht mijn gestolen paardje terug gevonden worden (nu na 10 jaar) zou ik eerst willen nagaan of mijn paardje het goed heeft daar.
indien het een goede verzorging geniet en over baasjes beschikt die net zoveel van hem houden als ik, zou ik hen geen pijn willen doen om het dier terug te vorderen.
ik zou echter wel zoeken naar een regeling om het paardje nu en dan te bezoeken en afspraken maken indien er verkoop plannen zijn, het dier in de eerste instantie aan mij te verkopen.
mocht hij het niet goed hebben bij de nieuwe eigenaars, zou ik hem wel willen terugvorderen.

mocht blijken dat een van mijn huidige pony's gestolen zou zijn, weet ik niet of ik zonder boe of ba het dier zou willen terug meegeven.
ik denk dat ik zou proberen een oplossing te zoeken waar beide partijen zich prettig bij zouden kunnen voelen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:44

ik zou sowiezo contact leggen en houden met de eigenaar wan wie hij gestolen zou zijn gebleken.
en dan samen kijken wat het beste is, voor het paard, voor alle partijen.
als het paard pas net bij iemand was, of iemand had er niet een bepaalde band mee, of wilde hem al verkopen,
en ik had m zelf al een hele tijd, en wilde hem niet kwijt, dan denk ik dat houden het beste is.
maar als het echt iemands alles was, en diegene heeft zich suf gezocht, en nu het paard gevonden.. ja dan zou ik er wel voor open staan om hem aan de oude eigenaar te verkopen denk ik.
weggeven niet, ik bedoel, ik zou het in dat geval niet kunnen helpen dat het paard gestolen was, en heb er zelf ook voor betaal,d dus qua geld is het mijn eigendom dan.
de verdere financiele kwestie is niet aan mij als onbewuste eigenaar van een gestolen paard.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:49

ik zou indi als blijkt dat ze gestolen was en daarna aan mij verkocht was echt niet terug geven. ook niet terug verkopen. ik zou met de vorige eigenaren goed overleggen over hoe en wat, maar denk dat ik haar zou houden. ik heb tenslotte niet gestolen en haar gewoon betaald. wel zou de ex-egenaar altijd op bezoek mogen komen.

en ja, vast egoïstisch, maar is voor 1 van beide dan altijd egoïstisch...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:50

Moeilijk, zit me hier wel even voor te stellen hoe dat voor mij zou zijn als mijn paarden gestolen paarden bleken te zijn. Polly (mijn shetlander) zou ik nóoit meer weg doen, niet verkopen niks niet, dan moeten ze mij eerst doodschieten Vork Nu heb ik hem ook al 9 jaar dus zodoende Clown En.. ik vind mezelf al bijna gemeen dat ik het denk... maar ik zou het bij Saar (mijn haflinger) eigenlijk niet weten.. ik schaam me echt te pletter hier eigenlijk... dat ik dat denk ik lang zo erg niet zou vinden Bloos Nu heb ik haar ook 'pas' 2 jaar... Ik ben echt heel erg gek op haar enzo, heerlijk beest is het ook.. maar ik denk dat ik haar wel terug zou laten kopen op voorwaarde dat ik haar natuurlijk mag opzoeken! Haha! Maar misschien zou ik er anders over denken als ik polly niet eens zou hebben en die verglijking met hem niet zou kunnen maken (omdat ik toch meer aan polly ben gehecht dan saar)

Nu mag ik me gelukkig prijzen dat ze allebei niet gestolen zijn Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 02:24

Wafel schreef:
Een paard is een chip en paspoort verplicht. Dus als ie dat niet heeft loop je zoieszo extra risico..

Oke je heb gelijk daft je het niet altijd achter hoeft te komen. Maar er zijn wel meerdere manieren om het risico veel kleiner te maken.

erhm, ja en dus?
een chip is makkelijk genoeg onklaar te maken en ene paspoort is kwijt te maken
een nieuw paspoort inclusief chip is zo aangevraag
daar zie jij als kopende partij helemaal niets van ,
hoe of wat je ook controleerd
en dus heb jij je beste vriend, je maatje een paar jaar , en verrek , blijkt 3 jaar terug gestolen te zijn

je zal niet de eerste zijn wie zoiets dergelijks overkomt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:23

Tja het is en blijft een moeilijke kwestie, ik zou mijn knollies geen van drieen willen missen, maar als ze gestolen zouden zijn, dan zou ik er toch hard over nadenken om ze terug te verkopen/geven. Ligt wel aan de inspanningen die de ander hiervoor gedaan heeft. Zo is Jimmy nu 5 jaar van mij en Sonja 15 jaar en dan denk ik als het je echt aan het hart gaat had ik dan allang ergens iets moeten kunnen opvangen zoals bij Swieb.

Nando daarentegen heb ik pas een half jaar. Maar goed ik ga er niet vanuit dat ze gestolen zijn, ik heb bij allemaal gecheckt waar ze vandaan komen, vandaar.

demi_demi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:44

best moeilijke vraag zeg...

als het tusse dat paardej en mij klikte zou ik naar de politie gaan en zegge dat deze gestolen is amar dat ze hem aan mij hebben verkocht en zou hem dan egt niet terug geven zoui gewoon zegge ja heb hem gekocht dus pech!!!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:46

Ik zou hem terug verkopen..
Wie weet hoeveel jij voor het paard betaald hebt, het zou zonde zijn als je dat allemaal 'weg zou gooien'.