Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als ik een paard in mijn bezit blijk te hebben wat gestolen is zal ik toch proberen een deal te maken met degene waarvan hij gestolen is. Ik ben zelf dan ook de fout in gegaan, als koper heb je onderzoeksplicht. Verkoop, het ligt eraan hoe lang het is. In Belgie zijn ook gevallen bekend waar de huidige eigenaar het paard al jaren in bezit heeft. Als het om jaren blijkt te gaan komt er een hoop emotie bij kijken en zal de emotionele band met het paard van mij waarschijnlijk groter zijn als die van degene waarvan het jaren geleden gestolen is. Een eventuele verkoop zal zeker niet zijn voor een weggeefprijs. Ik zal dan de onderhoudskosten van de periode die ik het paard heb gehad mee laten tellen.
(Was een veulen die we vanaf dag 1 kennen, dus onderzoek hoefde niet gedaan te worden.)
Maar over het algemeen kun je toch wel zeggen dat de laatste 5 jaar de meeste paarden wel gechipped zijn. En ik heb het ook niet over een paard die 10 jaar geleden aangekocht is. Dan geldt toch echt dan mijn emotionele band veel groter is ten opzichte van dat paard als die van de toenmalige eigenaar. Waarschijnlijk ben ik dan al langer eigenaar van dat paard.
En dan zeker geldt de vergoeding voor zo'n paard al die jaren te onderhouden. Praktisch onbetaalbaar dus.
ik dwaal ook weer een heel stuk af, frustreerd zo enorm dat er nog veel paarden zomaar gekocht worden, terwijl men bv vaak al verkeerd paspoort erbij krijgt en weet dat dit niet klopt, maar er niets aan doet..
Kimberley77 schreef:Sorry voor het oftopic gaan TS
Neonlight schreef:Kimberley, aangezien het nu al een tijdje wel verplicht is te registreren middels chip of DNA in Nederland is het dus wel mogelijk om te onderzoeken. En volgens de Nederlandse wet is de koper onderzoeksplichtig! Als ik nu in Belgie een paard zou kopen ben ik ook tot onderzoek verplicht, alleen is dat dan niet zo makkelijk, maar ik ben het wel verplicht. Overigens horen officieel alle paarden in Belgie nu ook gechipd te zijn (of was het in juli) alleen het registreren schijnt nogal moeilijk te zijn......dus opvragen zal wel nog moeilijker zijn.
Voordat het paard bij mij komt zal het officieel gechipped moeten zijn, dus ook bij een buitenlandse aankoop zal er op chip gecontroleerd moeten worden. Zeg nu wel officieel, onze laatste belgische aankoop hebben we thuis pas laten chippen.(Was een veulen die we vanaf dag 1 kennen, dus onderzoek hoefde niet gedaan te worden.)
Citaat:Wanneer?
- ten laatste voor 1 juli 2006: alle voedselproducerende paarden voor het vertrek naar het slachthuis + paarden bestemd voor het handelsverkeer en de uitvoer, voor ze België verlaten
- ten laatste op 1 juli 2007: veulens geboren in 2006, paarden die deelnemen aan verzamelingen (bv keuringen, wedstrijden, ...) en paarden die van eigenaar veranderen
- ten laatste op 1 juli 2008: alle andere paarden die op het Belgisch grondgebied verblijven

Nu heb ik hem ook al 9 jaar dus zodoende
En.. ik vind mezelf al bijna gemeen dat ik het denk... maar ik zou het bij Saar (mijn haflinger) eigenlijk niet weten.. ik schaam me echt te pletter hier eigenlijk... dat ik dat denk ik lang zo erg niet zou vinden
Nu heb ik haar ook 'pas' 2 jaar... Ik ben echt heel erg gek op haar enzo, heerlijk beest is het ook.. maar ik denk dat ik haar wel terug zou laten kopen op voorwaarde dat ik haar natuurlijk mag opzoeken!
Maar misschien zou ik er anders over denken als ik polly niet eens zou hebben en die verglijking met hem niet zou kunnen maken (omdat ik toch meer aan polly ben gehecht dan saar)
Wafel schreef:Een paard is een chip en paspoort verplicht. Dus als ie dat niet heeft loop je zoieszo extra risico..
Oke je heb gelijk daft je het niet altijd achter hoeft te komen. Maar er zijn wel meerdere manieren om het risico veel kleiner te maken.