Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kimberley77 schreef:Sorry voor het oftopic gaan TS
Neonlight schreef:Kimberley, aangezien het nu al een tijdje wel verplicht is te registreren middels chip of DNA in Nederland is het dus wel mogelijk om te onderzoeken. En volgens de Nederlandse wet is de koper onderzoeksplichtig! Als ik nu in Belgie een paard zou kopen ben ik ook tot onderzoek verplicht, alleen is dat dan niet zo makkelijk, maar ik ben het wel verplicht. Overigens horen officieel alle paarden in Belgie nu ook gechipd te zijn (of was het in juli) alleen het registreren schijnt nogal moeilijk te zijn......dus opvragen zal wel nog moeilijker zijn.
Voordat het paard bij mij komt zal het officieel gechipped moeten zijn, dus ook bij een buitenlandse aankoop zal er op chip gecontroleerd moeten worden. Zeg nu wel officieel, onze laatste belgische aankoop hebben we thuis pas laten chippen.(Was een veulen die we vanaf dag 1 kennen, dus onderzoek hoefde niet gedaan te worden.)
Citaat:Wanneer?
- ten laatste voor 1 juli 2006: alle voedselproducerende paarden voor het vertrek naar het slachthuis + paarden bestemd voor het handelsverkeer en de uitvoer, voor ze België verlaten
- ten laatste op 1 juli 2007: veulens geboren in 2006, paarden die deelnemen aan verzamelingen (bv keuringen, wedstrijden, ...) en paarden die van eigenaar veranderen
- ten laatste op 1 juli 2008: alle andere paarden die op het Belgisch grondgebied verblijven
Wafel schreef:Een paard is een chip en paspoort verplicht. Dus als ie dat niet heeft loop je zoieszo extra risico..
Oke je heb gelijk daft je het niet altijd achter hoeft te komen. Maar er zijn wel meerdere manieren om het risico veel kleiner te maken.