waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:17

merrieveulen schreef:
misschien dat hij er dan niet in stikt, maar het kan alsnog de nek breken als het paard in paniek raakt. Ik gebruik overigens een vliegenkapje, ipv frontje aan het halster.

Ja dat zou kunnen maar zeker weten doe je dat ook niet! Ik zou hem dan ook heel losjes aandoen. Bij het minste geringste schuift hij dan over de oren af.

Ik heb ook een vliegenkap hoor maar als het heel warm is vind ik een frontje 'luchtiger'! En ik ben nog steeds op zoek voor mijn shet naar een vliegenmasker dat goed past. Alle maskers zijn te groot!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:59

singasong schreef:
merrieveulen schreef:
misschien dat hij er dan niet in stikt, maar het kan alsnog de nek breken als het paard in paniek raakt. Ik gebruik overigens een vliegenkapje, ipv frontje aan het halster.

Ja dat zou kunnen maar zeker weten doe je dat ook niet! Ik zou hem dan ook heel losjes aandoen. Bij het minste geringste schuift hij dan over de oren af.

Ik heb ook een vliegenkap hoor maar als het heel warm is vind ik een frontje 'luchtiger'! En ik ben nog steeds op zoek voor mijn shet naar een vliegenmasker dat goed past. Alle maskers zijn te groot!

Nickyu op Bokt verkoopt ze in shetmaten.

@ kleinelinda, misschien is het tijd om je veulen op te voeden voor wat betreft het uit de wei halen? mijn jongste was ook lastig te pakken toen ik hem kreeg, maar dat was met een weekje ook gepiept.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:03

ik zag in de aflevering van H&C van afgelopen zondag ook een paard met halster en vliegenfrontriem in de wei lopen. Hoe kunnen sommige mensen dan zeggen dat iedereen weet dat het gevaarlijk is als het in zo'n programma ook te zien is. Ze is toch een soort van voorbeeld voor bepaalde mensen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:09

ik vind het zowiezo gek dat zoveel mensen dit niet weten. ik heb een aantal hele simpele goedkope paardenboeken, echt van die startersboekjes. daar staat in allemaal dat een halster niet om hoort in stal of wei, omdat het paard ermee kan blijven hangen. ik neem toch aan dat iedereen die een paard of verzorgpaard heeft tenminste één boek in huis heeft over het paard in het algemeen... (je weet wel, zo'n boek waarin staat waar de borstels voor zijn, hoe je opzadelt en de onderdelen van het hoofdstel enzo...)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:23

Op m'n vorige stal bleven de halsters om in de wei als ze 's nachts naar binnen gingen, een vorm van lui. Ik heb toen al uitdrukkelijk gevraagd om Vjesta haar halster af te doen omdat ik het te gevaarlijk vond. Na een heleboel gemorrel en gezeur is het uiteindelijk toch gelukt. Vjesta is een makkelijk paard, en ik heb toen ook al gezegt dat ze haar staldeur maar gewoon open moesten zetten... Iederen verklaarde me voor gek, een halster altijd afdoen, als er iets gebeurd dan kan je d'r niet grijpen... Mijn idee was daarbij: dat zien we dan wel weer, ik vind dit te link...

De stal waar ik nu sta is pas 3 jaar geleden ontworpen, en daarbij is er rekening mee gehouden dat de paarden naar binnen en buiten moeten. Het is allemaal zo gemaakt, dat de staldeuren alleen maar open hoeven gezet, en de paarden dan zelf naar de wei lopen. Op deze mannier hebben ze alleen nog maar een halster om als de eigenaars er zijn om iets met de paarden te doen. Vjesta gaat wel met een halster om de stapmolen in, en dat is de enige tijd dat ze een halster draagt als ik er niet bij ben. Ik steek wel iedere 5 min m'n hoofd om de hoek van de deur, om te zien of alles goed gaat...

Als ze vaststaat is het touw wel heel erg lang (ik vind dat als ze schrikt ze een paar passen terug moet kunnen zetten), en ze gooit nogweleens haar been eroverheen, mar ze blijft gelukkig altijd keurig staan wachten tot er iemand is om haar los te maken...

Overgends staan onze paarden ook aan een 80km weg (met een ventweg ertussen, maar toch). Er is hier bewust gekozen om de hekken verschikkelijk sterk te maken, en voor de hekken nog 2x een stroomdraad te plaatsen. Zo kunnen we ze veilig zonder halster buiten zetten...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:27

Ik heb een groot boek wat heet het Boek van het Paard van Wouter Slob en daar staan zowel foto's van paarden in de wei mèt halster en zonder halster en hetzelfde op stal: ook foto's mèt halster. Er staat verder geschreven dat een halster dient om een paard mee te vervoeren en vast te zetten. Er staat niet dat het gevaar kan opleveren.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:27

zoiets heb k ook al meej gemaakt gelukkig was ik er nog op tijd bij en heb het halster kapot gesneden

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:37

Ik ben er ook geen voorstander van, heb mijn paardjes nooit een halster om in het land of op stal. Mijn veulen staat nu op een pension stal, samen met nog een ander veulen in een uitloop stal. Iedere x als ik daar kom heeft ze een halster om, zelf doe ik het altijd weer af. Het schijnt dat ze daar nogal moeite hebbe om ze te vangen als ze even de wei opgaan. Dus moet maar hope dat het goed blijft gaan, gelukkig komt ze eind april weer na huis.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:02

@Merrieveulen; bedankt voor de tip!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 09:54

ik heb ook veel boeken, maar in geen een staat dat beschreven. ik kreeg net een mail van iemand, kennis van eigenaar en je wilt nietw eten hoe ik afgezeikt word, en hoe word gezegt dat mijn schud is.
Fijn dat er zulke mensen betsaan, Ik heb advertentie gezet om mensne te waarschuwen, en krijg je zulke mail
bah

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:59

Trek het je niet aan, je bent nu bezig om andere mensen op tijd te waarschuwen. En zoals je in heeldit topic kan lezen gebeurd het praktisch bij iedereen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 10:30

is ook zo, maar vind vervelend dat mensen mij nu schuld aanpraten, terwijl zelfs de eigenaar zegt,a ls die andere stalgenoot gedaan had had het ook kunnen gebeuren, niet alleen bij mij. En ope cht veel stallen gebeurd het nog.
Overal scuilt een gevaar in, poetsplaats, was plaats, met buitenrit, met springen of op wei staan, overal kan wat gebeuren, hoe goed je het ook probeert te doen

en ik ben nu bezig met die halsters en dat geld krijgt de eigenaar van mij

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:52

slimmerik schreef:
Ik heb een groot boek wat heet het Boek van het Paard van Wouter Slob en daar staan zowel foto's van paarden in de wei mèt halster en zonder halster en hetzelfde op stal: ook foto's mèt halster. Er staat verder geschreven dat een halster dient om een paard mee te vervoeren en vast te zetten. Er staat niet dat het gevaar kan opleveren.

Als er staat dat het dient voor vervoer en om het vast te zetten, houd dat in dat het de rest van de tijd NIET om hoeft te hebben.
Verder zal een fotograaf er niet op letten of paarden nou wel of niet een halster omhebben op stal of in de wei als het "maar" plaatjes in een boek zijn. Niet alle boeken worden even zorgvuldig samengesteld. Maar wat er geschreven staat is waar. Dat het boek opgeleukt is met foto´s die het tegenspreken is, is wat anders.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:44

inderdaad lusitana. ikzelf weet niet beter dan dat halsters niet geschikt zijn om op stal of op het land oid om te laten. op mijn vorige pensionstal deden ze het ook, bij paarden die lastig te pakken waren. vaak hadden die dan ook nog een niet passend halster aan (cobmaten bij ponies, extra gaatjes erbij, dus een strakke keelriem en kopstuk en een levensgevaarlijk loshangende neusriem...). daar kon ik niets aan doen helaas, ik oefende weleens met die paarden en op een zeker punt deden ze bij een aantal paarden ook de halsters af, gek genoeg kon ik zelfs de kleine Welsh merrie krijgen (kostte wel gauw een kwartiertje op de rand van de waterbak zitten wachten), terwijl de eigenaren dat niet lukte.

ook een vorige vz pony van mij, die had altijd een halster om omdat ze niet te vangen was, ik kwam er drie keer per week, en bij de derde keer dat ik kwam kwam ze al naar me toe. ik dit geval logisch, want het baasje verbaasde zich erover dat ik zo een half uur poetste, en niet gauw een borstel erover haalde, en licht reed. merrie was 22 en net kreupel geweest, maar wel Z springen opgeleid en dat moest ze van het baasje ook maar doen. ik vond samen met haar genieten belangrijker (is tien jaar geleden hoor, ik was 12 maar ik vind het genieten nog steeds het belangrijkst). en dat kon je merken.

ik zou het ook heel erg vinden als ik mijn eigen dieren met voer moest lokken, en dan met moeite aan het halster vast kon grijpen. ik zorg ervoor dat ze plezier hebben met mij, en dat ze me vertrouwen, en ja, dan maken ze zich inderdaad los uit de kudde om bij mij te kunnen zijn. tenslotte ben ik leider nummer één bij ons op stal (samen met mijn zusje) en daarom komen wij ook op nummer één.

zo sprak ik ooit iemand, en die moest haar paard lokken met biks. ik zei 'nou ik zou daar niet blij mee zijn, het paard moet er lol in hebben, dan komen ze zelf'. zij zei 'ja maar als ik biks heb loopt ze me overal achterna hoor!' dus ik had zoiets van: maar is het niet belangrijk dat het paard jóú wil, en het voor jóú doet, ipv voor biks? zelfs mijn veulen en jong merrie lopen me constant achterna in het land, vertrouwen me volledig en willen altijd mee'. zij zei 'wacht maar tot ze aan het werk moeten, dan is de lol eraf'.

tja, ik ken dat niet. Flicka is nooit veranderd, ook niet toen ze in het tuig ging etc, en Faram smeekt gewoon om bereden te worden (heb ik ook al van veulens af aan, en zelf beleerd en alles), daarom heeft hij ook een winterdipje nu, we rijden weinig en als we dan een keer wél weer gereden hebben is hij de dag erna helemaal enthousiast.
aan de andere kant had die persoon waarmee ik praatte haar paard altijd aan de slofteugel, reed niet buiten, altijd hetzelfde, in de bak dressuur, en ze was er zelf angstig voor, én ze deed nooit iets voor de lol met het dier, áls ze kwam moest het paard pittig aan het werk, aan de slof. goed, als ik mijn paarden zo zou gebruiken kan ik zoiets misschien ook wel verwachten.

ik zeg niet dat dit voor alle paarden geldt, sommigen zijn het misschien zó gewend dat ze niet beter mee weten, of wat dan ook. bovendien hoeft het niet de huidige baas te zijn die dit veroorzaakt, het kan ook iets uit het verleden zijn. maar in mijn ogen, als je een paard van jongs af aan hebt, goed hebt opgevoed en er goed voor bent, zal die altijd bij je komen als je roept of je gezicht laat zien.

hihi zelfs onze stalhouder, een ouderwetse boeren man, zegt altijd: 'als je goed voor ze bent, lopen ze niet weg, dan willen ze zelf wel komen'. en dat geldt dan ook voor alle paarden bij ons op stal. ik ben er blij mee!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:47

AfbeeldingBen blij dat de twee vorige posters alleen maar de ideale paarden kennen en hebben. Haha!

Ieder ongeluk is er een teveel. En we kunnen er allemaal een les uit leren. Maar ik weet wel dat 6 van de 10 paarden(iig buiten) met halster lopen. En dan zijn het absoluut geen slechte paardenmensen.

Ook gebeuren er relatief weinig ongelukken daarmee gelukkig. Okee ieder ongeluk is er één teveel maar je moet wel reëel blijven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:31

wat vinden jullie van de fotos op pagina 4, van halsters die losschieten??
Nu heb ik beuwst verkeerde kleur op halsters gedaan zodat je ook kan zien waar het zit. kan ook netjes in dezelfde kleur doen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:59

Volgensmij is het algemeen bekend dat het niet slim is een halster om te laten Lachen Ieder ongeluk daarmee is er een te veel.
Bij ons staan ze de eerste dagen van het seizoen soms met halsters ivm het vangen, maar dan is er ook altijd toezicht.

Mocht je om de een of andere rede toch een halster om willen laten, doe dan een elastiekje aan je musketon in plaats van musketon vast, zodat hij bij nood in ieder geval los kan schieten. (wat niet garandeerd dat het hele halster dan af kan glijden).

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:01

MeMar schreef:
Ik vind het een goed idee! Haha! Ik ken ook een dier wat zich achter zijn oor krabte met zijn hoef en hij bleef in het halster steken. Hij heeft het overleefd maar was voor t zelfde geld als hij later gevonden was, dood gegaan.

Maar ik vraag me af hoeveel kracht moet er op komen om zo'n leertje te laten knappen?
Stel je hebt een paard aan een touw, en hij schrikt of durft ergens niet langs en gaat achteruit lopen en heel hard trekken, zou het dan ook los schieten?

Ik had dit een pagina eerder geschreven, hoe denk je daarover? Verder lijkt het prima...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:05

Tja, ik moet bekennen
Als Yv weer moeilijk doet of ik snel klaar moest zijn...
Ik het wel eens liet...

Ik heb nog nooit gehoord dater iets ernstigs is door gebeurd eigenlijk Bloos!
Wel dat het kan blijven hangen, maargoed, ik dacht altijd dan breek het halster van zelf wel!

De volgende keer zal ik nog wel eens goed aan dit topic denken...
Denk niet dat het dan nog een keer gaat gebeuren

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:16

Ik snap ook niet dat mensen halsters om laten, toen ik een kleine gup was is mij direct op mijn tweede rijles al geleerd dat ik nooit een halster mag om laten op de wei of op stal als ik er niet bij ben. Was er vanuit gegaan dat het toch wel algemeen bekend was dat het gevaarlijk is

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:25

Die van mij hebben alleen een halster om als ik ze poets en bij de smid. 's Morgens gaan de stallen open en lopen ze zelf naar buiten en 's avonds gaan ze ook zo binnen.

Toen mijn paard nog in pension stond heb ik haar een keer aangtroffen met halster en touw nog om in de stal. De pensionhoudster zei dat het per ongeluk was gegaan door de haast maar ik ben toen tegen haar tekeer gegaan! Ze is het daarna ook nooit meer 'vergeten'.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:14

In stal halster omlaten doe ik nooit. Deden het wel, tot we de ruin met wonden aan zn hoofd terug vonden en zijn halster hangend in stal... Gelukkig was dat een halster die mee gaf, moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren *brrrrr*. Zulke nare dingen kunnen gebeuren...

Ik heb het halster wel altijd om in de weide, omdat ze niet altijd even makkelijk, en daarnaast een vliegenfrontriempje heb. Ik vind hem (halster) soms wel eens los in het land, dan heeft ze hem weer eens afgewerkt. Ik heb meestal van die flut halstertjes, waar je vraagtekens bij hebt of die wel als halster gebruikt kunnen worden en niet snel uit elkaar zullen vallen. Ze gaan eit met kwaliteits halsters om.

Een vliegenmasker zou ik idd kunnen overwegen, maar dat heb ik een keer gedaan. Ze heeft hem hoogstens 5 minuten omgehad. Ze rolde in het land na regen, lekker uitgebreid, en zo dat haar masker aan een kant vol met modder/zand/viezigheid zat. Ze deed heel raar, wilde niet lopen, kop schuin en alles, dat ze er wel last (zicht afname) van MOEST hebben. Ik vond dat zo naar, denkend dat je paard dus het zicht kan worden afgenomen als ze eens lekker hebben gerold, dat ik dat ding heb gewassen en gelijk weer heb gekocht.... Nee, die vind ik te link. Denk ook aan indeuken en alles... Dan liever met halster, en als het kan als ze door iedereen uit het land gehaald kunnen worden en niet teveel last van vliegen hebben, lekker zonder.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:06

Doe het ook nooit, ook als Vronie de wei opgaat gaat ze mooi zonder, dan maar een kwartier bezig met vangen..niet dat het nodig is Knipoog
Maar dat sommige mensen er zelf ook niet opkomen om een halster af te doen, het is net als wij ketting af moeten doen met slapen voordat je blijft hangen aan het bed

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:07

Goede actie, goed idee ! Ja
Ik ben het zeker met je eens, Simba is toch niet voor niets gestorven !

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 21:19

nee, maar vervelende is nu dat een meid die verhaal nu half heeft gehoord mij echt klote mailtjes stuurt
Wist me nog even te vertellen ( staat op weiland dat ik vroeger huurde en mn stalling had) dat mn paarden amper hooi kregen, bezweet zonder deken op wei stonden en ik nu een paard heb ( paloma) wat slijm ophoest

Ten eerste paloma heb ik nte, was al ziek toen ze bij mij kwam en krijgt elke dag medicatie ( van dierenarts gekregen!!)
geen hooi voeren?? Ik heb foto`s waarop ze bijna drachtig lijken van dikke buiken, en ik heb NOOIT een beweet paard op wei gezet, een meid wat stal bij me huurde deed dat, en die heb ik elke keer dat ik het zag van huis uit terug laten fietsen om haar pony droog te laten stappen.

ik zou niet goe dvoor mn paarden zorgen.... dat maakt me ZO kwaad he
iemand die me niet eens persoonlijk kent, en "verhalen "hoort en gelijk haar mening klaar heeft, bah