SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:23

Lielle schreef:
kaatje77 schreef:
Het volgende onderdeel is nu springen, als je niet fatsoenlijk een parcours rond kan komen met je paard, dan kun je ook inpakken.
Vroeger moest je na de cross nog een parcours afleggen om te kijken of je paard de benen nog wel op kon tillen, gelukkig is dit verandert en worden slechte combinaties al voor de cross weggefilterd.

wel en niet mee eens. Ik rijd nu zelf een paard dat slordig springt, en snel een balkje pakt (of 2, 3, 4) maar wel super safe crosst. Ik heb tot nu toe altijd mogen starten in de cross, maar het is wel eens spannend geweest.

Eens Floor Ja

Sorry, maar dan hoor jij bij de selecte groep van uitzondering. *LOL* *LOL* *LOL*

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:59

Lielle schreef:
jawel, maar het niveau van de 4 * proef is zeg maar een Z2 proef. Blijft overigens nog geen correcte vergelijking IMO, een correct gereden dressuurpaard zou niet meer risico moeten lopen op HKO.

Nee, helemaal eens! Dressuur zou toch juist het paard op zo'n manier moeten laten bewegen dat het beter in staat is zichzelf en de ruiter te dragen omdat dat beter zou zijn voor het paard? Maar het gaat er om dat je zoveel dressuurpaarden ziet die wel van alles mankeren, o.a. hoefkatrol.
Het ging in die vergelijking maar om een paar relatief veel vookomende problemen die bij dressuur en SGW komen kijken.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:05

Misschien een beetje dom maar kan iemand me uitleggen wat SGW is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:13

samengestelde wedstrijd, een combinatie van een dressuurproef, een springparcours en een cross, allemaal met hetzelfde paard.

viewtopic.php?f=96&t=504431

in dat topic staat veel meer info.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:16

Ooh okay heel erg bedankt Lachen

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:20

Ik ben dol op SGW, mits paard en ruiter dit samen aankunnen. Ik heb zelf op L niveau gecrosst en dat was geweldig (sprong ook Z met die pony, dus qua niveau kon het prima).
Op het moment dat het echt military wordt vind ik het echter te gevaarlijk. Mij gebeuren daar te veel ongelukken en ik zou mezelf (en mijn paard natuurlijk) daar niet aan willen wagen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:35

kaatje77 schreef:
Sorry, maar dan hoor jij bij de selecte groep van uitzondering. *LOL* *LOL* *LOL*

Ik heb een pony die staakt bij de uitgang. Die liep altijd een super cross, alleen in het springparcours stond ie stil bij de uitgang. Dan was ik al aan het aftellen, want als je er te lang staat wordt je ook uitgesloten. De keren dat ik hem wel weg kreeg liep ie altijd winstpunten.

Ik zie ook zat ruiters die op braafheid van het paard rond komen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:38

Ik vind SGW een hele leuke sprort, vooral de cross Lachen als iedereen zijn paard met respect behandelt is het heus niet zielig en de meeste paarden doen het hartstikke graag Lachen

Echte milatary waar veel geslagen word vind ik daarintegen wel wat minder...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:39

arans, wat is volgens jou het verschil tussen sgw en military?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:42

Iedere sport heeft risico's, springen en dressuur net zo goed als sgw.
Sgw ruiters zijn zich wel degelijk bewust van de risico's in de cross en treffen dus de nodige maatregelen dmv beenbescherming, bodyprotector ed.
In de springsport wordt je uitgelachen als je met je bodyprotector aan komt lopen, terwijl ik daar al heel wat nare ongelukken heb zien gebeuren.

Zolang je je bewust bent van het gevaar van jouw sport en jezelf en je paard daarop 'kleedt' en geen onnodige risico's neemt is alles even gevaarlijk of even veilig.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:51

arans schreef:
Echte milatary waar veel geslagen word vind ik daarintegen wel wat minder...

Bedoel je soms Grand National of dergelijke races met hindernissen?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:54

anneliesdj schreef:
Zolang je je bewust bent van het gevaar van jouw sport en jezelf en je paard daarop 'kleedt' en geen onnodige risico's neemt is alles even gevaarlijk of even veilig.

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, of dat zou moeten betekenen dat de ruiters die wel naar ten val gekomen zijn en de paarden die gewond raakten/doodgingen allemaal niet goed gekleed en voorbereid waren. Vind jij dan ook niet dat de impact van ongelukken tijdens SGWwedstrijden groter is dan in andere sporten (misschien dat m.u.v. springen)?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:56

Soms is er gewoon een kwestie van pure pech. Je hebt alleen de plicht om dat zoveel mogelijk uit te sluiten. En dat zit hem idd in training, voorbereiding, uitrusting etc. En dan kan je het nog een keer overkomen dat er toch iets mis gaat. Maar zo heb iok ook met longeren een paard zich zien aantikken voor, wat resulteerde in een gebroken kootbeen en einde verhaal.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:57

Lielle schreef:
arans, wat is volgens jou het verschil tussen sgw en military?

Military is wat ruiger Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:59

volgens mij hala je het door de war met de steeple chase, want dit smart ass Knipoog antwoord is natuurlijk een nul antwoord Haha!
Military bestaat niet eens meer, en je kunt in de FAQ op sgw opzoeken hoe het tegenwoordig allemala heet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:59

Arans; je bent niet duidelijk. Hoe bedoel je ruiter? Zowel bij military of bij SGW is rijden met een zweep toegestaan.
Volgens mij haal jij Military en Steeple Chase door mekaar. En daarover gaat dit topic niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:11

VeerenAshley schreef:
anneliesdj schreef:

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, of dat zou moeten betekenen dat de ruiters die wel naar ten val gekomen zijn en de paarden die gewond raakten/doodgingen allemaal niet goed gekleed en voorbereid waren. Vind jij dan ook niet dat de impact van ongelukken tijdens SGWwedstrijden groter is dan in andere sporten (misschien dat m.u.v. springen)?

Je verdraait mijn woorden, ik zeg niet dat iedereen die ten val komt niet goed gekleedt was. Als je je er goed op kleedt en je valt alsnog, dan is dat gewoon het risico wat je altijd zult hebben en waar je niets aan doet. Net als dat je van het keukentrapje valt en je nek breekt, erg naar maar het gebeurt, doe je niets aan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:26

OK, jij denkt dus (als ik het goed begrijp) dat de kans om te vallen in principe niet groter is bij SGW dan bij andere sporten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:28

Nee, ik denk niet dat die veel groter is. Mits je de goede voorbereidingen hebt getroffen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:29

Ik denk dat de sport niet gevaarlijk is, maar ruiters gevaarlijk doen. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:33

VeerenAshley schreef:
OK, jij denkt dus (als ik het goed begrijp) dat de kans om te vallen in principe niet groter is bij SGW dan bij andere sporten?

ik denk dat de kans op een val met springen en sgw absoluut groter is dan met dressuur.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:34

Ik zou wel eens harde cijfers willen zien: hoeveel paarden er per sport in wedstrijdverband overlijden en geblesseerd raken (en dan een onderscheid naar blessures). Pas dan kan eigenlijk er iets zinnigs gezegd worden over de eventuele grotere risico's van de SGWsport.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:37

daar ben ik wel eens naar op zoek geweest, mara heb nog niets gevonden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:39

Lielle schreef:
ik denk dat de kans op een val met springen en sgw absoluut groter is dan met dressuur.

Leek mij ook. In hoeverre is het dan eigenlijk ethisch te verantwoorden om aan die sporten te doen? Ik maak ook graag een sprongetje hoor, en ook in het bos over boomstammen en andere vaste hindernissen, maar dit vraag ik mij soms af. Nou ja, dan kom je natuurlijk uit bij de vraag of paardrijden in het algemeen ethisch wel in orde is, en dat is een discussie zonder eind.

Ik denk dat je:
- risico's niet op moet zoeken, en daarom dus zo veilig mogelijke hindernissen moet hebben
- niet te hoge hindernissen moet springen om zo de slijtage aan benen te verminderen/voorkomen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:44

- zorgen voor gedegen training zodat benen, pezen en banden in staat zijn om de schokken op te vangen
- niet boven je niveau moet springen