meer verwaarloosde pony's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: meer verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:13

fjordido schreef:
ik heb trouwens gelukkig zelf wel goede ervaring met de inspectiedienst.
er had iemand gemeld dat die van mij altijd zo zielig buitenstonden.
die man kwam aanlopen en vertelde dat.. keek even. zei "ohh maar dat zijn fjorden". "lekker dik, mooie vacht, mooie hoeven.. dank u wel ik heb genoeg gezien". en ging weer weg

Alsof alleen dat soort rassen waterdicht zijn Clown

KWPN-ers zijn net zo goed waterdicht hoor hahaha. Mijn egyptische arabier, volbloed, krijgt ook gewoon een dikke wintervacht, hij lijkt nu meer op een ijslander met dunne poten Haha! Haha! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:15

BBreedveld schreef:
Ik kom nog even terug op mijn eerdere reactie. Ik stoor me eraan dat de DB foute informatie (in dit geval over hoefbevangenheid) de wereld in gooit met een (in mijn ogen) niet heel ernstig geval van mishandeling/verwaarlozing.

Maar ik vind wel degelijk dat een paard dat 24-7 buiten staat, recht heeft op droge voeten en een schuilstal. Een keertje door de bagger is niet erg, maar constant, dag na dag is vragen om problemen. Op mijn vorige stal werd de bagger soms echt 40 cm diep. Daar liet ik mijn paard dan niet een aantal uren per dag in staan. Nog afgezien van de mok en weet ik wat voor ellende je daar van kan krijgen (zeker met een Fries) vond ik het veel te gevaarlijk voor zijn benen (pezen etc.) Die modder is glad en zuigt! Ben er zelf een keer in blijven steken. Hij bleef dan buiten op het verharde staan.

Ik ben het er ook niet mee eens dat er afgelopen zomer geen schuilgelegenheid was tegen de felle zon op mijn huidge stal. Dat vind ik gewoon nodig als ze 24-7 op het land staan (polder, geen bomen o.i.d. om onder te schuilen) Maar hier komt hij in ieder geval elke dag buiten met zijn vriendjes, en zie dat maareens te vinden in de Randstad. Bovendien was het alternatief alleen op stal staan, da's ook niet alles....Ik ben me er dus ook best van bewust dat het soms heel lastig is om adequate omstandigheden te creeren voor je paard, dat lukt mijzelf dus ook niet altijd. Neemt niet weg dat ik het altijd de plicht van de eigenaar vind om dit wel naar beste vermogen te regelen.

Ik bedenkt me trouwens net dat de fout over hoefbevangheid misschien in dit geval wel aan de journalist geleden die de zaken niet accuraat weergeeft, dat zal de eerste keer niet zijn.

Laat de dierenbescherming dan ook energie gaan steken in het aanpassen van die belachelijke wet die verbiedt om schuilstalletjes te bouwen....

Want nu is het bij ons in de buurt OF op stal OF buiten zonder schuilstal, omdat de gemeentes het landschap mooi plat en kaal willen houden. We mogen zelfs niet eens bomen planten aan de rand van het weiland Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:20

Arabesk schreef:
KWPN-ers zijn net zo goed waterdicht hoor hahaha. Mijn egyptische arabier, volbloed, krijgt ook gewoon een dikke wintervacht, hij lijkt nu meer op een ijslander met dunne poten Haha! Haha! Haha!

Aanvulling van mij, ook op mijn vorige post: mijn paarden zijn KWPN-ers. Knipoog

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:39

Dit vind ik nou weer echt tegen vallen van de DB.
Ga eens wat doen aan de paarden of dieren die de hulpen
van de DB ECHT nodig hebben!
Niet aan die pony's die met de hoefjes in het water staan, of geen schuilstal hebben, pony's zijn geen watjes, wat voorn ras het nou is.
Ze kunnen best wel wat hebben kwa regen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:41

ElineThera schreef:
Dit vind ik nou weer echt tegen vallen van de DB.
Ga eens wat doen aan de paarden of dieren die de hulpen
van de DB ECHT nodig hebben!
Niet aan die pony's die met de hoefjes in het water staan, of geen schuilstal hebben, pony's zijn geen watjes, wat voorn ras het nou is.
Ze kunnen best wel wat hebben kwa regen...

In de natuur hebben ze ook bescherming

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:08

Mwah, soms wat bomen ja, maar paarden die op een open vlakte leven, hebben ze dan wel bescherming? Verward

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:41

Ik snap niet wie altijd zo dramatisch reageert op een paard in de regen in een natte wei. Meestal vinden die dieren het niet zo erg. Een keer werd bij ons in de krant gezet dat iemand zn paarden de hele winter buiten had staan, ze kregen geen voer, hadden het koud en geen beschutting. Nou die dieren, boerenpaarden, hadden een wintervacht als geen een, een mooie met bomen omheinde weide, dus hadden meer dan genoeg beschutting en werder wel bijgevoederd. Veel mensen die er niks vanaf weten reageren daar dan natuurlik onmiddelijk op. Eerlijk gezegd vind ik de paarden op de foto er niet slecht uit zien hoor, als dat al verwaarlozing is. Er staat nog gras op de weide, ok nat maar waar is dat niet deze tijd van het jaar. De dieren zijn niet eens dun voor zover ik kan zien. En dan nog in het artikel, men zit te spreken dat ze hoefbevangen kunnen worden van in die natte wei te staan, haha, ik zou eerder aan mok en van die dingen denken. Hoefbevangen zullen ze niet worden van in een plas te staan denk ik. Hun hoeven zien er op die foto ook niet zo slecht uit. Die moddervette ponytjes in een tot kniehoogte hoog gras das pas slecht.

@ Orola: ik heb nog pony's geweten die dan gewoon grote kuilen maken in de grond en die daar in gaan liggen, zo hebben ze ook beschutting.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:19

Zo te zien op de foto vind ik het ook nogal meevallen.
Ik ken ergere weilanden wat je al geen weilanden meer kan noemen. Ook de paarden vind ik er echt niet slecht uitzien...heb al wat ergere gevallen meegemaakt.

Als de db in Enschede over dit soort dingen vallen dan zou ik wel willen dat ze een keer naar Zeeland komen. Ik heb hier een veel schrijnender geval qua verwaarlozing waar de paarden tot aan de knieën in de blubber staan. Zo erg soms dat de benen er gewoon kaal van worden en dan nog maar niet te praten over hoe mager sommigen zijn. De db hier doet er in ieder geval niks aan en dit gaat al jaren zo.

Ik vind dus ook dat dit artikel nergens over gaat. En er zijn veel ergere dingen waar ze zich mee bezig kunnen houden. Ik vind dus niet dat dit een gepast bericht is. Ze doen ook hele goede dingen maar de argumenten die hij geeft over "hoefbevangenheid" slaan natuurlijk helemaal nergens op.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:26

Als dit dierenmishandeling is, mishandel ik al jaren mijn paarden.
Ik vind dit echt onzin. De paarden krijgen eten en ik zie nog genoeg gras op het land staan.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:34

@Arabesk: Dat bedoelde ik dus ook met dat ik best begrijp dat het voor de eigenaar lang niet altijd te regelen valt zoals hij/zij dat wel zou willen Knipoog Haha!

Belachelijk trouwens, dat je nieteens bómen neer mag zetten. Is dat nu ook al mileu- of landschapvervuiling tegenwoordig?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:19

Ik heb niet alles gelezen en kom binnenvallen vanuit een ander topic.

Ik heb slechte ervaringen met de DB vanuit een wat verder verleden en ben dus geen fan van ze dat voorop gesteld.

Wij proberen goed te zijn voor onze paarden en dan heb ik het over een warme stal, goede voeding, medische behandelingen en dat gaat tot aan fysiotherapie etc, toch ben ik het er zeker mee eens dat de meeste paarden het naar hun zin zullen hebben in een wel met wat beschutting van een grote heg of bomen en dan heb ik het over de zomerperiode.

Onze jonge dieren worden ingeschaard en tot aan de leeftijd van circa 2.5 jaar zullen ze het moeten doen met simpele voorzieningen zoals hierboven genoemd en wel omdat ze dan iets mee krijgen voor de rest van hun leven nl. gezondheid ( in de winter hebben ze wel een schuilstal ).

De meeste jonge paarden van ons zetten wij ook niet onder een deken of op ijzers en wel omdat we dat graag pas doen als het niet anders kan ( sport ).

Onze merrie met veulen hebben we geen deken opgelegd ( veulen geboren op 22-01-07 ) en wel omdat we dat echt niet nodig vonden nl. ze werd niet gereden in de sport.

Ik schrik niet van een paard wat wat water tegen komt op weg naar zijn stal, als ze goed bijgevoerd worden en verder de verzorging die ze nodig hebben dan is het oke.

Let wel, als de paarden echt aan het werk moeten dan hebben ze nu eenmaal ijzers nodig en zo ook dekens etc. maar ja dan hebben ze een heel stuk gepakt waar ze de rest van hun leven wat aan hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:22

krackertje schreef:
Let wel, als de paarden echt aan het werk moeten dan hebben ze nu eenmaal ijzers nodig en zo ook dekens etc. maar ja dan hebben ze een heel stuk gepakt waar ze de rest van hun leven wat aan hebben.

Dat ben ik niet met je eens, maar dat is weer een hele andere discussie Knipoog

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:53

Deze discussie gaat niet werken en wel omdat onze ervaringen op hoger niveau dat ons geleerd hebben.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:39

God, weer zo'n blaatverhaal van de DB! Hartstikke goed dat ze er zijn, maar ik raad ze toch echt aan om vakmensen in dienst te nemen ipv dierenminnende leken...

Ook mijn paard + zijn vriendje... ze zijn anderhalf jaar, hebben een groot weiland tot de beschikking met heel veel beschutting. Daarnaast een schuilstal waar ze onbeperkt hooi kunnen eten. Meneer de DB komt langs na een melding...
"De paarden hebben het koud en ze hebben geen eten. Je moet paarden niet 24/7 op het land zetten, dat is niet goed voor ze"
Daar zakt je broek toch van af?!

(en helemaal als je dan op de site van de DB gaat kijken en lezen wat ze schrijven over het houden van paarden Nagelbijten / Gniffelen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:56

Daar zakt mijn broek inderdaad ernstig van af. Boos! Gestoord

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:00

Nou, ik heb alleen ervaringen met de AID en die zijn toch een stuk positiever hoor.
Ze zijn er ook meer voor groot vee, deze mensen hebben een ander kader dan het poedelknuffelstrikjesjasjes-gehalte van de DB.

Ik kan ook iedereen aanraden om meteen de AID te bellen als het ergens écht loos is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:27

Ja ik ook Knipoog

poedelknuffelstrikjesjasjes gehalte
ROFL Huilen van het lachen

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:46

als ze nou een keer naar de pony zelf kijken, hoe die zich uit in de situatie op stal of 24/7. laat ze dan oordelen! mijn paardje heb ik net ook van stal gehaald, ze was absoluut niet vrolijk, nou staat ze 24/7 buiten met de kudde, vrolijk dat ze is, ze is totaal in der nopjes! ze lopen hier in een kudde met een schuilstal tot hun beschikking, laat ik er even bij vermelden dat die schuilstal er staat voor de mensen want je moet toch niet denken dat 1 van de peerdjes gebruik maakt van de schuilstal! de paarden die tot nu toe zijn gekomen kan ik alleen van zeggen dat ze zich toppie voelen! het enigste waar bij mij modder zit is op het looppad, maar ze staan toch meer in het weiland en die is droog!!!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:52

OMG Vreselijk !!!
Als ik dit zie word ik zo boos Boos!
Als je geen geld heb voor een stal en dekens moetje geen paarden houden Boos!
ZWant paarden moeten nou eenmaal op stal, dat vinden ze veel leuker dan die gore wei, straks bezeren ze elkaar nog !!! Bloos! En ik snap de DB hartstikke goed hoor ! Want volgends mij hebben ze het hartstikke koud, en ze zien er heel ongelukkig uit.
Ik hoop ook niet dat ze hoeven bbevangen zijn, want dan worden ze gelijk ingeslapen Verdrietig
Gelukig krijgen mijn paardjes geen gras, dan ben ik altijd bang dat de die ziekte krijgen Lachen
Zo sneu voor die beetjes.. Ach gut

En dan denk je dat mensen in Nederland weten hoe je paarden moet houden ... Clown

p.s. dit berichtje is sarcastisch geschreven *LOL*

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:01

OMG Vreselijk !!!
ZWant paarden moeten nou eenmaal op stal, dat vinden ze veel leuker dan die gore wei, straks bezeren ze elkaar nog !!! Bloos! En ik snap de DB hartstikke goed hoor ! Want volgends mij hebben ze het hartstikke koud, en ze zien er heel ongelukkig uit.
Ik hoop ook niet dat ze hoeven bbevangen zijn, want dan worden ze gelijk ingeslapen Verdrietig
Gelukig krijgen mijn paardjes geen gras, dan ben ik altijd bang dat de die ziekte krijgen Lachen

En dan denk je dat mensen in Nederland weten hoe je paarden moet houden ... Clown

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:01

En er stond een schuilstal in het weitje van Orola, en als het lekker weer was ging ze er in en als het regende niet. Nagelbijten / Gniffelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:03

arans: Jeetje zeg sinds wanneer hebben paarden een deken en een stal nodig? En sinds wanneer moetne hoefbevangen paarden gelijk worden ingeslapen.

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:04

karoliena schreef:
arans: Jeetje zeg sinds wanneer hebben paarden een deken en een stal nodig? En sinds wanneer moetne hoefbevangen paarden gelijk worden ingeslapen.

In het klein staat eronder dat ze het niet meent. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:04

Dat dat sarcastisch bedoeld was lag er toch wel dik boven op Lachen

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:06

arans schreef:
OMG Vreselijk !!!

Haha! er zitten wormen in het gras, daar gaan ze aan onderdoor Knipoog
je moet die paarden 24/7 op stal zetten, geisoleerd, weet je zeker dat ze geen ziektes krijgen en geen moddervoetjes Pling