BBreedveld schreef:Ik kom nog even terug op mijn eerdere reactie. Ik stoor me eraan dat de DB foute informatie (in dit geval over hoefbevangenheid) de wereld in gooit met een (in mijn ogen) niet heel ernstig geval van mishandeling/verwaarlozing.
Maar ik vind wel degelijk dat een paard dat 24-7 buiten staat, recht heeft op droge voeten en een schuilstal. Een keertje door de bagger is niet erg, maar constant, dag na dag is vragen om problemen. Op mijn vorige stal werd de bagger soms echt 40 cm diep. Daar liet ik mijn paard dan niet een aantal uren per dag in staan. Nog afgezien van de mok en weet ik wat voor ellende je daar van kan krijgen (zeker met een Fries) vond ik het veel te gevaarlijk voor zijn benen (pezen etc.) Die modder is glad en zuigt! Ben er zelf een keer in blijven steken. Hij bleef dan buiten op het verharde staan.
Ik ben het er ook niet mee eens dat er afgelopen zomer geen schuilgelegenheid was tegen de felle zon op mijn huidge stal. Dat vind ik gewoon nodig als ze 24-7 op het land staan (polder, geen bomen o.i.d. om onder te schuilen) Maar hier komt hij in ieder geval elke dag buiten met zijn vriendjes, en zie dat maareens te vinden in de Randstad. Bovendien was het alternatief alleen op stal staan, da's ook niet alles....Ik ben me er dus ook best van bewust dat het soms heel lastig is om adequate omstandigheden te creeren voor je paard, dat lukt mijzelf dus ook niet altijd. Neemt niet weg dat ik het altijd de plicht van de eigenaar vind om dit wel naar beste vermogen te regelen.
Ik bedenkt me trouwens net dat de fout over hoefbevangheid misschien in dit geval wel aan de journalist geleden die de zaken niet accuraat weergeeft, dat zal de eerste keer niet zijn.
Laat de dierenbescherming dan ook energie gaan steken in het aanpassen van die belachelijke wet die verbiedt om schuilstalletjes te bouwen....
Want nu is het bij ons in de buurt OF op stal OF buiten zonder schuilstal, omdat de gemeentes het landschap mooi plat en kaal willen houden. We mogen zelfs niet eens bomen planten aan de rand van het weiland