kinderen en paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:40

Ik krijg regelmatig jonge meiden op stal of ze mogen helpen verzorgen of rijden, ik begin er niet aan. Het is me gewoon te gevaarlijk, tuurlijk zijn er heus wel kinderend ie wel handig zijn. Maar 12 tm 15 jarige met een 3 jarige Jazz laten klooien? Ik begin er niet aan, stel dat er wel wat gebeurd.

Nathaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:03

Ja, ben het wel met je eens sommige kinderen zijn zo klein en dan verzorgen ze een paard van 1.70?! En ze moeten zeker niet gaan denken dat ze heel wat zijn want daar heb ik toch zooo'n hekel aan.
Maar het is ook onzin dat er elke keer een ouder mee moet.

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:32

ik ben 13 en heb een verzorgpony. en ja natuurlijk zou er wat kunnen gebeuren, maar die eigenaresse heeft mij "genomen" om haar te rijden en poetsen etc en niet alleen als zij erbij is anders zou ze het zelf wel doen.. ik vind dat als je onder de 12 bent je daar over na moet gaan denken maar voor iemand boven de 12?? ik weet precies wat ik doe en vooral omdat ies van iemand anders is zou ik NOOIT rare dingen gaan doen.. maargoed mijn mening. het ziet er altijd anders uit als je zelf zo oud bent.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:09

macario schreef:
ik vind dat als je onder de 12 bent je daar over na moet gaan denken maar voor iemand boven de 12?? .

Tsja Macario,ik neem aan dat er veel 'volwassenen' tussen ons zitten die een paard aan hebben geschaft na een jaar lessen op een hedendaagse manege.Dus eigelijk zou iedereen wel is na moeten gaan denken.Ik heb een half jaar lang nagedacht voordat er uberhaupt een verzorgpony kwam. Een planner maken met wat ik ervoor opzij moest zetten,wanneer en hoelaat ik er naartoe moet enz enz.

En volwassenen,tsja...ik vind het ook erg onverantwoordelijk als een volwassene alleen het bos in gaat.Als die van het paard afflikkert dan is er ook niemand.Idem dito met kinderen toch?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:17

Alleen kunnen volwassenen beter de keuze maken wanneer het verantwoord is om te gaan. Waarom dacht je dat je pas vanaf je 18e auto mag rijden? Natuurlijk kunnen volwassenen die zeker zo goed in de prak rijden als kinderen, maar wanneer je ouder bent ben je wereldwijzer, heb je meer verantwoordelijkheidsgevoel en weet je de situaties vaak beter in te schatten.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:35

tsja laura,misschien wel beter kunnen beslissen.Maar vaak lopen er genoeg idiooten rond die wel een jong paard gaan beleren terwijl ze zelf in feite geen moer kunnen...En ook zijn er enorm veel onverantwoordelijk.

Ik denk niet dat je iedereen over een kam moet scheren,aan paardrijden is eenmaal geen leeftijdsgrens vastgesteld (gelukkig).Ik heb de mazzel gehad dat ik op een goeie manege zit/zat.En dat mijn moeder me vaak helpt.In beslissingen nemen ben ik niet goed (weet nooit wat ik met mijn geld moet doen...) Maar verantwoordelijk...jah.Ik reed met Sunny vaak urenlang alleen rond,dat paardje ging ook heus wel is aan de kletter,maar ik zou met Jamey nooit alleen durven rijden.Daar is Jamey niet klaar voor,en ik ook niet.Gelukkig heb ik elke week priveles.EN mede dat sunny mijn eerste pony was,ben ik onwijs zelfstandig geworden.Elke dag door weer en wind op mijn fietsje naar sunny,zelf beslissingen nemen en zelf verantwoordelijk proberen te zijn.Jah sunny was echt mijn leerpaard.Maar Jamey durf ik heus wel in mn eentje in de bak te rijden,maar toch vind ik het fijn als er wel iemand naar me kijkt.Daar heb je dus wel gelijk in.

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 04:39

Ik ben dus altijd met Shauni als we naar DC gaan. Ik vind het wel fijn om in haar buurt te zijn hoor. Shauni voelt zich nu eenmaal nog niet echt betrouwbaar met paarden. Als de honden rond DC haar voeten loopt gaat Shauni al gillen. Dc is een heel betrouwbaar paardje maar je weet maar nooit. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er iets met haar of DC zou gebeuren als ik het had kunnen voorkomen. Ik heb liever niet dat mijn dochter alleen bij de paarden is. Ze is ook trouwens nog maar 8 jaar oud.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:40

Cowgirl schreef:
Citaat:
Je moeder kan misschien ! niet ingrijpen als er wat gebeurd, maar ze kan wel zorgen dat er snel hulp voor je komt in geval van nood!

Ik ben 26 en ga 9 van de 10 keer alleen buitenrijden.
Als er wat gebeurd is er dus niemand en dat terwijl ik misschien wel snel hulp nodig heb. Ben ik nu onverantwoordt bezig? Ben toch niet de enige die vaak alleen buitenrijd dacht ik zo.

Beetje 2 strijdig vind ik dit.

Nee hulp is er niet. Maar je kan wel aansprakelijk gesteld worden. Ik rij ook bijna altijd alleen. Mij kan ook van alles gebeuren. Maar als er iets gebeurd en mijn paard brengt bijvoorbeeld schade toe ben ik aansprakelijk. Bovendien als een kind iets ergs overkomt is kan het voor het leven getraumatiseerd zijn omdat het vaak nog niet kan relativeren. Wij kunnen dat wel.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:43

sorry sorry sorry ik heb niet alles gelezen[/quote]

Geeft niets. Als je maar niet het idee krijgt dat ik vind dat kinderen helemaal niets mogen of hun handje moet worden vastgehouden. Het is meer zuinigheid op die kids. Die zijn nog zo onbeschonden. Ik probeer ze altijd te stimuleren bij ons.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:01

Ik vind het een fijner gevoel, zowel voor mijzelf als voor mijn verzorgster, als er mensen in de buurt zijn die een oogje in het zeil houden. Al is het maar dat ze gaan zoeken als ik na uren op buitenrit nog niet terugben terwijl ik maar een uurtje weg zou blijven, of dat ik niet uren in de bak lig voor ik gevonden wordt als ik eens raar mocht vallen (of de verzorgster natuurlijk) Daarnaast voel ik me ook gedeeltelijk verantwoordelijk voor mijn verzorgster en ik weet dat mijn pony vreemd kan doen... Een verzorgster die mijn gezonde angsten en voorzichtigheid niet serieus neemt en belachelijk maakt of er tegenin gaat, is dus niet op de goede plek bij mij (zo is iemand vertrokken die vond dat ik niet genoeg vertrouwen in haar had omdat ze niet zonder begeleiding van mij naar buiten mocht met mijn toen absoluut verkeersonbetrouwbare (soms braaf, vaak juist heel schrikkerig en bang) pony. Ook vond ze het vervelend dat ik regelmatig kwam kijken als zij reed (om de paar keer kwam ik wel eens langs)
Tja, dat botst dus. Het blijft mijn pony...
Bij mijn huidige verzorgster merk ik hier niets van. Geen klachten tot nu toe en zij is voorzichtiger dan ik met rijden etc. Toch vind ik het nog steeds een beetje eng als ze zelf een buitenrit gaat maken (200 meter langs de weg, daarna alleen maar ruiterpad)
Mijn verzorgster is nu 15 trouwens. Ik zelf reed alleen en met vriendinnetjes buiten vanaf mijn 13e met betrouwbare pony's na eerst onder begeleiding mezelf bewezen te hebben kwa rijden en verantwoordelijkheid.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:33

runningkawa schreef:
maar ik vind wel dat je ouders in de buurt moeten zijn.
En als er wat gebeurd is er tenminste meteen goede hulp.
Jongeren kunnen eerder in paniek raken, dan ouderen in bepaalde situaties.
Levens ervaring kan je uit benarde situaties halen

OKeej, Laus haar moeder heeft paardgereden, maar wat als haar ouders niets ervan af wisten? En als die nou ook in paniek raakten?
Ik bedoel, mijn moeder reed ook paard, maar die zou echt niet weten wat ze moest doen hoor! En sterk is ze ook niet echt geweldig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 09:04

Ik ging er van uit dat haar paard thuis staat, dus vandaar dat ik dan aan ouders denk.
Verder sta je op een pensionstal is de pensioneigenaar natuurlijk net zo goed.
Mij gaat het gewoon om een ouder iemand.

Verder ga ik er van uit dat als er iets gebeurt een ouder iemand beter weet wat je moet doen.
Dit hoeft niet meteen met het paard te maken te hebben want ook het kind kan wat hebben.
Verder denk ik dat oudere minder snel in paniek raken, beter meteen weten te beslissen/overzien hoe ernstig een situatie is.

Verder zou ik niet weten waarom je sterk moet zijn?

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 17:20

Dat ouderen minder snel in paniek raken vind ik onzin! Iedereen verschilt van elkaar, de een is nou eenmaal sneller in paniek dan een ander. Mijn moeder is al in paniek als ze een dubbeltje laat vallen (bij wijze van) en als ik een tientje laat vallen loop ik er nog rustig achteraan.

Plus dat ik vind dat een 14 jarige erg verantwoordelijk kan zijn! Ik zorgde op mijn 14e al helemaal voor mezelf en voor mijn pony en 2 katten. Mijn moeder lag namelijk constant in het zeikenhuis en mijn vader was elke dag pas `s avonds thuis. Het huishouden de beesten en mezelf was mijn taak. Zo leer je erg verantwoordelijk te zijn, ik heb ook met Flair nooit wat onverantwoordelijks gedaan.

Daarentegen toen ik 12 was, ik schaam me gewoon voor wat ik toen gedaan heb, gewoon met een shetlander over speeltoestellen in een speeltuin springen... dat beestje had zijn benen wel kunnen breken.

Maar goed, wat ik bedoel is dat jonge meiden veel volwassener kunnen zijn dan iemand van 20 of ouder.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 20:46

Ha ik zou mijn moeder echt niet vaak meegewild hebben naar de paardjes! Toen ik veertien was en met mijn verzorgpony ging rijden (een vierjarig Welsh hengstje) ging zij altijd mee. Maar zij was veel banger als ik hoor! Pas op er komt een auto aan! Houi je hem goed kort? Als je niet zenuwachtig bent dan wordt je het wel zo. Tenminste ik vnd het toen ook nog best spannend met dat beestje langs de weg te rijden en met een ietwat zenuwachtige moeder naast je wordt het er niet beter op...
Toch is het idd wel veilig een VOLWASSENE bij een jong kind te hebben. En dan liefst wel een paardenmens.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:27

sorry hoor, maar ik ken genoeg kinderen die verantwoord met hun pony(paard) omgaan!kinderen kunnen ook lomp omgaan met die dieren maar ze moeten het allemaal nog leren en hoeveel volwassen zijn er niet die zo ontzettend lomp kunnen omgaan met die paarden!!!!(das nog gevaarlijker dan wat ik af en toe zie bij die kinderen) en iemand van 14 kan best omgaan met een paard hoor!!!!
ouder wil niet meteen zeggen dat je slimmer en verantwoordelijker bent hoor!!