verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:26

Ook ik vind het goed van je dat het hier beschreven hebt. ZO kunnen mensen ook eens lezen hoe het ook kan.

Ik ben zelf ook meerdere malen in slachthuizen geweest en het ging netjes.
Mijn ponies gaan ook naar de slager als de tijd komt. Behalve mijn rijpony, want die wil heel slecht de trailer in en is dan erg bang. Voor hem laat ik de slachter aan huis komen, dan wordt hij op zijn eigen plekkie geschoten. Alleen mogen ze dan niet meer voor consumptie weg.
De rest loopt zo de wagen op, dus die gaan naar het slachthuis. En ik blijf erbij, tot het laatste. Dat respect gun ik mijn dieren, dat er iemand bij is die ze kennen en dat ze snel weg zijn.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:30

Fijn dat het daar netjes gebeurt Ja

Je kunt over het slachthuis héél negatief doen.. Een beetje té (penny's?) als je het mij vraagt..

Ik zou voordat ik mijn pony naar de slacht zou doen (áls ik dat zou doen) eerst even gaan controleren en na vragen wat mensen vinden van het slachthuis.. Het lijkt mij wel zo fijn dat het snel en pijnloos gedaan word zónder te veel stress!

En ik vind ook dat je moet weten wat er gebeurt met het dier vóórdat het op je bord komt!
Ik heb een film van de slachting van een varken gezien.. Gruwelijk maar het is de waarheid! Ik heb wel 2 dagen geen vlees meer kunnen zien!

En ja, paarden vinden het niet altijd erg om te gaan.. Ze kunnen er net als andere dieren, vrede mee hebben. Als ze pijn hebben en klaar zijn met het leven laten ze zich gaan..

Zelf zou ik mijn paarden nooit naar de slacht doen (geen reacties daarop aub.. Nagelbijten / Gniffelen ) gewoon omdat ik het geen fijne gedachte vind en omdat ik het bij huis wil laten gebeuren.

Ieder zijn manier die hij/zij prettig vind..

En waarom zou school een excursie doen naar een slachthuis? Je moet toch ook weten hoe het gaat als je dier aan zijn einde gekomen is? Vind het heel goed van zo'n school dat ze dat doen, eerlijk gezegd..
Laatst bijgewerkt door traan_beauty op 12-01-07 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:31

ik ben nog nooit eerder in een groot slachthuis geweest, maar zoals je dat hier beschrijft kan ik he tme goed voorstellen dat je je paard hier heen zou brengen mocht dat ooit nodig zijn, maar kreeg wel even traantjes in mn ogen bij dat stukje over je eigen shetje..dat gevoel kreeg ik er dus ook bij.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:33

crossmonster schreef:
ik werk zelf op een slacht fabriek, waar ze elke dag gemiddeld 600 varkens slachten, waaronder voornamelijk zeugen, varkens, biggen en beren.

en stress, het ene varken heeft van natura meer stress als de andere, ze hebben zeg maar volbloedvarkens, en die zijn al gestresst als je ze alleen al aanraakt, die krijgen dan zo'n stress dat ze niet meer kunnen lopen of staan, en gaan dan afgrijselijk krijsen, zodra je ze op hun kont duwt zodat ze gaan zitten, is het meteen over, of ze nu in de slachterij zijn of op bij de boer in de stal maakt bij deze varkens dus niets uit, verandering is bij hen stress.
andere rassen varkens,die een mindere kwaliteit vlees hebben(daarom zijn die stressvrkens er, vanwege dus hun mooie vlees) hebben vrijwel geen stress.
een varken gilt al snel, je kunt als je een kenner bent, precies horen wat voor gil het is, een gil van paniek klinkt heel anders als een van woedde of plezier!ze hebben zelfs onderzoek gedaan naar het aantal stresshormonen in het bloed van de verschillende slachtvarkens, en hieruit bleek dat bij veruit de meeste varkens dat percentage heel laag was, op een enkele na die bijvoorbeeld slecht verdoofd werd, of te hard aangedreven werd.

voor verdere vragen kun je altijd bij me terecht.

lijkt me trouwens interressant om eens een bokt-meeting-excursie te houden bij een paardenslager, meld me dan bij deze vast hiervoor aan.
want als ik straks een keer voor de keuze sta dan wil ik graag precies weten wat er met het dier gebeurt, niet dan ?!

Klinkt misschien heel raar tegenover mijn verhaal maar ik zou wel meegaan met die excursie! Ik vind het echt GEEN pretje om te zien maar het is heel intressant ik zou zo een paar uur met die mannen kunnen praten (zonder slacht te zien) Ze vertellen zoveel verhalen die echt te erg zijn!! Zo zei Van Veen dat hij een keer een springpaard moest afmaken van een vrouw alleen omdat ze er niet meer mee om kon gaan. Dus Van Veen vroeg of hij hem niet mocht overkopen en dan alsnog doorverkopen maar nee dit mocht niet want ze wilde niet dat er iemand op ging rijden die beter reed dan zijzelf. Dus hij moest het paard afmaken waar ze zelf bij was. Ze geloofde hem niet!!

Dit vond ik echt te erg en hij kon het ook eigelijk niet maar ze dwingde hem zowat :S

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:35

elinax21 schreef:
ik ben nog nooit eerder in een groot slachthuis geweest, maar zoals je dat hier beschrijft kan ik he tme goed voorstellen dat je je paard hier heen zou brengen mocht dat ooit nodig zijn, maar kreeg wel even traantjes in mn ogen bij dat stukje over je eigen shetje..dat gevoel kreeg ik er dus ook bij.

ja het was toen wel even moeilijk maar goed ik werd meteen opgevangen door mn mentor die heeft even gepraat!!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:37

vorig jaar heb ik mijn saros merrie bij hem gebracht, hij was er zieker van dan ik

zo,n mooi paard, maar helaas zo verrot op haar pootjes. dat ik het zeker wist kon hij wel in meegaan hoor, maar geloof niet dat hij er zelf achterstond, de da en ik wel dus t is gebeurt.

heel jammer

sas

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:38

sassefras schreef:
vorig jaar heb ik mijn saros merrie bij hem gebracht, hij was er zieker van dan ik

zo,n mooi paard, maar helaas zo verrot op haar pootjes. dat ik het zeker wist kon hij wel in meegaan hoor, maar geloof niet dat hij er zelf achterstond, de da en ik wel dus t is gebeurt.

heel jammer

sas

zonde maar hieruit blijkt wel dat hij zelf een goeie paardenvriend is!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:42

Germana..

VRESELIJK van die vrouw! Verdrietig Zij is toch geen dier waard! Nog geen muis..

Wat zielig voor die man Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb diep respect voor hem!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:42

traan_beauty schreef:
Germana..

VRESELIJK van die vrouw! Verdrietig Zij is toch geen dier waard! Nog geen muis..

Wat zielig voor die man Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb diep respect voor hem!!

Ja ik ook die vrouw zou afgemaakt moeten worden!

Zo zie je maar hij is een goeie man en ik heb net zoveel respect voor hem als hij voor zn werk!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:43

verschrikkelijk vind ik het. (even in reactie op de openingspost)
verschrikkelijk en luguber.
ik wordt er echt akelig van.
en dat terwijl ik precies weet hoe het gaat.
heb vaak genoeg koeien geslacht zien worden.
maar van paarden en pony's kan ik er niet tegen,
hoe stom dat ook mag zijn in zoveel mensen hun ogen.
het is gewoon zo.
ik vind het knap dat je mee bent gegaan nar de excursie, en hoop van harte dat de spookbeelden van een vallende pony snel uit je geheugen verdwijnen..
natuurlijk, het is fijn dat de slager aan het welzijn van de dieren denkt, en iemand moet het in sommige gevallen, als het echt nodig is bedoel ik dus, doen.
maar ik denk er liever niet bij na.
niet iedereen kan er tegen.
daarom beoefenen ook niet veel mensen dat beroep denk ik.
en mijn merrie blijft gewoon bij me tot ze heel oud is, en hopelijk zelf sterft, of een prikje krijgt...

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:46

Marigold schreef:
verschrikkelijk vind ik het. (even in reactie op de openingspost)
verschrikkelijk en luguber.
ik wordt er echt akelig van.
en dat terwijl ik precies weet hoe het gaat.
heb vaak genoeg koeien geslacht zien worden.
maar van paarden en pony's kan ik er niet tegen,
hoe stom dat ook mag zijn in zoveel mensen hun ogen.
het is gewoon zo.
ik vind het knap dat je mee bent gegaan nar de excursie, en hoop van harte dat de spookbeelden van een vallende pony snel uit je geheugen verdwijnen..
natuurlijk, het is fijn dat de slager aan het welzijn van de dieren denkt, en iemand moet het in sommige gevallen, als het echt nodig is bedoel ik dus, doen.
maar ik denk er liever niet bij na.
niet iedereen kan er tegen.
daarom beoefenen ook niet veel mensen dat beroep denk ik.
en mijn merrie blijft gewoon bij me tot ze heel oud is, en hopelijk zelf sterft, of een prikje krijgt...

Ik begrijp je verhaal volkomen!
Ik hoop ook dat ik die pony niet tegen hoef te komen in mn slaap!
Het was trouwens een goedgekeurde dekhengst voor het appalosa stamboek hij moest afgemaakt worden omdat hij aan 2 ogen blind was en overal tegen op liep!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:48

bij ons vandaan gaan ze Kerkdriel,dat is het dichtsbij.

als ik het nog moet meemaken met mijn pony ,dan bel ik de slager hier in Hellevoet waar het slachthuis in Brielle nu van is.
mijn shet heb ik daar 8 jr geleden ook heen gebracht.
deze pony was al in de 40jr,en helaas ging hij niet vanzelf dood
en omdat hij zoveel pijn had om de paar uur [dan had hij een soort aanval]hebben we hem weggebracht.

ik hoop dat mijn appie nog vele jaren meegaat en van ouderdom overlijd in haar slaap Knipoog

haar dode veulen heeft van vrijdag tot maandag op de aanhanger gelegen,dat was geen pretje!
met ophalen ben ik thuis gebleven,ze rook nl niet zo fris meer.
het was in de hete zomer 2005 en dan na 3 dagen stinkt dat behoorlijk.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:50

mirgino schreef:
bij ons vandaan gaan ze Kerkdriel,dat is het dichtsbij.

als ik het nog moet meemaken met mijn pony ,dan bel ik de slager hier in Hellevoet waar het slachthuis in Brielle nu van is.
mijn shet heb ik daar 8 jr geleden ook heen gebracht.
deze pony was al in de 40jr,en helaas ging hij niet vanzelf dood
en omdat hij zoveel pijn had om de paar uur [dan had hij een soort aanval]hebben we hem weggebracht.

ik hoop dat mijn appie nog vele jaren meegaat en van ouderdom overlijd in haar slaap Knipoog

haar dode veulen heeft van vrijdag tot maandag op de aanhanger gelegen,dat was geen pretje!
met ophalen ben ik thuis gebleven,ze rook nl niet zo fris meer.
het was in de hete zomer 2005 en dan na 3 dagen stinkt dat behoorlijk.

ja en ze was waarschijnlijk ook 3x zo dik (opgeblazen)
Echt naar zo iets!!

Daarom hoop ik ook dat alle paarden als ze gezond mogen blijven zelf inslapen. En als dit niet zo is dan is voor mij de keus snel gemaakt.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:50

heb niet het hele topic gelezen, maar waarvoor ging je daar heen dan?
Ik vind het echt 10x niks, paarden/koeien/kippen/varkens whatever, maar voor mij hoef je ze niet te slachten. Ik kan overigens geen enkel respect opbrengen voor slachters... Helaas is mijn achteroom slachter, het is dat niemand me wil vertellen wie het is op familiefeesten, anders zou ik hem echt aanvliegen. Nee dat soort mensen kan ik echt niet waarderen...

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:52

Huilen ik zou het niet eens kunnen aan zien. Eerst komt er een schattig ponytje aangelopen en een paar minuten later.... Ik zou dat beestje zo mee naar huis willen nemen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:53

Alytje schreef:
Ik vind het echt 10x niks, paarden/koeien/kippen/varkens whatever, maar voor mij hoef je ze niet te slachten. Ik kan overigens geen enkel respect opbrengen voor slachters... Helaas is mijn achteroom slachter, het is dat niemand me wil vertellen wie het is op familiefeesten, anders zou ik hem echt aanvliegen. Nee dat soort mensen kan ik echt niet waarderen...

ben je niet een beetje erg onredelijk?

een goede slachter moet je respecteren!

jij eet zeker ook geen vlees,vleeswaren en draagt geen leren schoenen enz Clown

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:54

Alytje schreef:

Dit is weer zo'n jammere (lekker nederlands maar pech) reactie!!
Lees dan het topic wel door voordat je zo reageert! En waarom geen respect voor de slagers?? Jij eet misschien ook vlees! Hoe denk je dat dat op je bord komt? Echt niet van een struik geplukt!! En hoezo zou je je achteroom aanvallen? Hij heeft misschien ook wel respect voor die dieren en wil ze alleen maar verlossen van hun pijn!! Weet jij veel.. Dit is weer vooroordelen

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:57

ik moet nu helaas gaan oppassen had graag nog even verder gereageerd!! ik reageer morgen weer!! Doei!

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:57

ik snap echt niet, dat je daar naar bent blijven kijken Verdrietig
ik zal kotsend en gillend naar buiten rennen!
dan geven ze me maar een aantal uren aan m'n reet, ik vertik zoiets echt hoor!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:59

en als de slagers er niet waren...wat zouden de honden dan eten,en de katten,en alles wat vlees eet..levend alles uit de wei vangen ofzo.

beetje erg onvolwassen reactie van Alytje.

en dan wat is er nu zo erg aan het slachten van dieren,we eten nu eenmaal dieren,als het netjes en snel gebeurt vind ik het echt niet erg.

wat ik wel vreselijk vind,is vaak de laatste gang van bepaald vee..

we hebben op een boerderij gewoont met daarnaast een kippenschuur,mij hemel,die beesten,hoe dat behandeld wordt,pfff.

maar een dier wat zijn leven geeft,en helemaal "gebruikt" wordt,nee,geen moeite mee

ik heb dan meer moeite met dieren die alleen voor bontjassen gedood worden,en waarvan het karkas weggegooit wordt.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:59

liefiej schreef:
ik snap echt niet, dat je daar naar bent blijven kijken Verdrietig
ik zal kotsend en gillend naar buiten rennen!
dan geven ze me maar een aantal uren aan m'n reet, ik vertik zoiets echt hoor!

beetje TE overdreven en weer vooroordelen het valt best mee!!
Dit zijn weer echt van die berichten die terug neemt als je het gezien heb en hierbij stel ik mezelf in als voorbeeld Lachen

Biepje1107

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:02

Alytje schreef:

onzin dit, als zo man het met liefde doet, zoals als die man in nijkerk heb ik heel veel respect voor zo iemand dat ie dat kan, ik zou dat emotioneel niet aankunnen een dier slachten.

@Garmana: ik doe zelf ook paardenhouderij in barneveld, zit nu in mijn eerste jaar en ik ben opzich wel benieuwd of ik die excursie ook krijg. in welk jaar had jij hem? ik zou dan zeker mee gaan het zou dan wel moeilijk zijn, maar toch ik wil weten hoe dat gaat, het hoort er nou eenmaal bij en als mijn paard ooit zou gaan dan wil ik wel weten, hoe hij dan gaat. want ik weet bijna zeker dat ik voor slacht zou kiezen dan voor een spuitje, ik heb er zelf geen ervaring mee met beide niet (wel paarden die ik ken die weg zijn gebracht of een spuitje hebben gehad) maar heb het nooit gezien, dus ik kan er niet over oordelen hoe het is. maar op een 1 of andere manier voelt het beter om hem dan naar de slcht te brengen dan is het in 1 keer over en met een spuit weet je het maar nooit

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:02

en toch kan ik me dat van de mensen die zo reageren ook wel weer voorstellen, ondanks dat ik zelf ook zou zijn wezen kijken..

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:03

Whow Annemieke.
Wat een verhaal zeg!!
En van die vrouw, daar zakt toch strak mn broek van af.

Ik vind het toch zo moedig van jou hé!
Dat jij wou gaan, en dan die tranen en gedachtes, en die man.
Whow he! ik sta echt paf met alles!

Je bent een super meid, wist je dat! Lachen

Echt, zoals ik hoor van jou.
Ik zou graag ook een x zoiets willen zien.
Waarom, weet ik niet precies.
Maar dit lijkt me zo geweldig om met zo'n man erover te praten, en om te zien hoe alles gebeurt en waarom enzo..

Klinkt stom vaag, maar ik weet niet.
Iedereen heeft er andere gedachtes over.
Iedereen heeft er gemengde gevoelens over..
En ik zou keii graag weten hoe het bij mij komt te zitten als ik in zo'n slachthuis liep..

Bij mij in de buurt is ook een slachthuis, vroeger had ik er altijd de pik op.
Maar waarom? Omdat ik stom vond dat ze dieren slachten.
Ik weet nu dat ik eens moet nadenken, en die slachters het dnk ik ook nooit zomaar doen. Zij hebben toch ook hersens? Zijn toch ook mensen? Of niet dan.
En ze doen het toch ook nooit zomaar? Ze zoeken altijd wel redenen om zo'n dier niet te proberen te slachten!

Nja, zo kan je wel een hele discussie aan gaan enzo Tong uitsteken

Maar mieke, ik vind het zo bijzonder voor je dat je dit heb meegemaakt Lachen
Echt. toppiie Knipoog

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:06

Citaat:

meisje,lees je paardenpaspoort Haha!
daar kan je door je DA in laten vullen dat jij je paard niet voor consumptie doeleinden wil laten slachten.
niet elk paard dat geslacht word ,word ook gegeten!

lees je paspoort maar na ,de laatste blz Sigaar

Dit wist ik helemaal niet!!

Ik hoop dat ik never nooit voor die keuze sta. Maar niet elk dier krijgt een hartaanval o.i.d in slaap/wei/stal.
Voorlopig wil ik er al helemaal niet aan deken en ik denk dat ik op dat moment de juiste keuze maak en anders doen mijn ouders dat wel.