Ik heb zelf geen verzorgpaard meer maar wel in het begin altijd gehad. Daar hadden we vanaf het begin duidelijke afspraken over wat wel en niet mag. Inmiddels heb ik zelf twee paardjes en een aantal verzorgsters gehad. Mijn huidige verzorgster is 24 jaar, mijn haflinger is bijna 19 jaar en niet zo groot (1.49) toch heeft zij vaak moeite om haar te houden. Ik zou dus een meisje van 14 niet per definitie alles laten doen, alleen onder begeleiding, niet omdat ik een verzorgster dat niet gun of haar niet vertrouw, maar om ongelukken te voorkomen. Verder denk ik dat het goed is als je eens met de eigenaar gaat praten en duidelijke afspraken maakt over wat wel en niet mag. Soms is iemand in het begin heel tolerant, maar komt er dan achter dat het niet goed loopt en slaat dan door de andere kant uit en dan mag niks meer. Een goed gesprek lijkt mij dan erg passend. Als hij ergens een probleem mee heeft dan hij je dat in zo'n gesprek zeggen, waardoor je weet waar je aan toe bent.
Ik ben het eens met de reacties van andere het paard is en blijft van de eigenaar en hij beslist, maar ik vind wel dat een verzorgster ook initiatief mag tonen en beloond mag worden wanneer het goed gaat.