Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 15:33

Fitzroy, dat ben ik helemaal met je eens, ik bekeek het van een ander standpunt, nl. om je paard te verkopen. Ik bedoelde meer te zeggen dat ze je aan de grote klok hoeft te hangen.
Wat ik net als jouw hier op bokt zie, dat mensen zeggen dat ze een heel goed paard hebben maar als ik later foto's zie, dan zie ik gewoon een complete geit. Op een foto kun je je natuurlijk enorm verkijken, maar vaak geeft het toch wel een redelijk beeld. Hetzelfde geld voor ruiters, ik ken mensen die zich een beetje voordoen of ze enorm goed zijn, dan zie je ze later rijden en dan stelt het nix voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 15:39

Ach Steef, je moet ook een beetje kunnen relatieveren. Veel mensen kijken niet verder dan wat er bij hun op stal staat. En als je dan aardig kunt sturen denken ze al snel dat ze goed rijden en een goed paard hebben. Maar het is maar net wat je referentiekader is.
Ik denk dat het vaak helemaal niet pocherig bedoeld is. Vaak zijn mensen zo trots op hun paard dat ze snel een beetje overdrijven, in het land der blinden is 1-oog nog altijd koning en dat geldt voor veel mensen.
En wees eerlijk. Vaak kun je aan de antwoorden van mensen al een aardige inschatting maken van wat je mag verwachten.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 15:45

Nou, ik heb me soms aardig verkeken hoor op kwaliteiten van ruiters, n.a.v. topics hier op bokt, maar ook irl.
Maar ach... laat ik maar nix zeggen....

Oscar
Forumcoördinator

Re: Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 16:40

Fitzroy schreef:
Ben ik dan echt een van de weinigen die de capaciteiten van zijn eigen paard naar waarde weet te schatten?

Jazeker, ik denk dat je inderdaad een van de weinigen bent Haha!
"Liefde maakt blind", zeggen ze wel, en ik denk dat het ook voor veel eigenaren van paarden geldt.
Daar stoor ik me overigens niet aan, zolang het maar niet gepaard gaat met een fikse dosis bluf Knipoog

Mijn paardje heeft ook de nodige beperkingen.
Te vlakke hals en te laconiek van karakter om een echte topper te kunnen zijn.
Maar dat hoeft ook niet, ik ben meer dan tevreden met m'n paardje, maar zal hem zeker niet als een topper inschatten.
Ik ben zelf overigens ook geen topper, ook een leuke middenmoter Haha!
Hij loopt M2-niveau, zou nog wel iets hoger kunnen lopen (nee, geen bluf Haha! ) - heeft de punten voor de Z, maar dan houdt het toch wel op hoor.
Leuk paard voor de basis, geen echte "afwijkingen", maar ook geen dingen die er speciaal uitschieten.
Correcte gangen, zowel stap - draf- galop zijn acceptabel, maar nu ook weer niet van "wow !".

Mocht mijn paardje ooit te koop komen staan (waarschijnlijk niet Knipoog), dan zal ik hem zeker ook niet aanprijzen als topper-in-de-dop.
Eerder als een leuk paard (met leuk karakter) voor iemand die van de ponies afkomt en een ervaren paard zoekt dat nog wel wat jaartjes mee kan.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 17:22

Tja zelfs ik zie beperkingen in m'n paard Schijnheilig Lips are sealed

Tuurlijk zie je het liefste alle goede dingen in je eigen paard of verzorgpaard. Je hebt hem/haar niet voor niets gekocht.

Ik weet ook dat bram qua uiterlijk niet 100% is, hij heeft een hoge achterhand/kont, er zit een bobbel op, en zijn achterbenen staan iets onder zijn buik. Maar hij heeft een geweldig lief koppie en een mooie nek (vind ik) . Zijn karakter is helemaal geweldig , lief, werklustig, eerlijk en ga maar door. Hij zal nooit ZZ of GP kunnen lopen en dat wil ik niet eens, ik heb lol met hem en hij met mij! Hij heeft er de bouw gewoon niet voor. Hij zal zelfs niet eens M kunnen lopen, maar dat intereseerd me nu gewoon niet meer. ! Zolang ik dat zelf weet Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 19:03

Pipo"]
[quote="*Marije* schreef:
Dan ben ik toch gek als ik de beste veulens ga verkopen?

Volgens mij verkoopt een goede!!!! fokker zijn beste merries nooit!
[/quote]

Doodsimpel: heel zeker wel. Onze beste merrie is te koop. een simpele reden is dat we twee heel goeie dochters van haar hebben. We verkopen niet de hele club in een keer natuurlijk.

terug naar het topic: een goede fokker weet alle minpunten van zijn/haar paard/pony. Anders weten ze niet hoe ze moeten gaan fokken. Geen pony is perfect, en zeker die van ons niet.

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 19:48

mijn verzorgpony vind ik perfect ze is perfect voor mij maar misschien niet voor jou of ieder ander. het enige wat er vervelend aan is is dat ze soms de wei niet uit wil komen en dan ben ik ook ongelooflijk pissig op dr. maar met rijden en poetsen is het het perfecte paardje en misschien niet met mij erop en als je naar wedstrijdern kijkt enz (ze heeft trouwens wel Z gelopen maar niet met mij) dus maargoed.. als mensen vertellen hoe leuk en goed hun paard is is dat meestal vanuit hoe hun naar hun paard kijken dus ze spreken meestal hun mening over dat paard uit. net zoals beginners een handgalopje hard vinden gaan en gevorderde rengalop (is geen goed voorbeeld dus ff niet op het voorbeeld ingaan please)

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:42

Oscar, helemaal gelijk, liefde maakt blind!!!
En, wat maakt het uit, sommige niet helemaal mooie paarden kunnen best nog goed lopen!!! Ik ben blij als ik gewoon een gezond paard heb!!!
Iedereen vind iets anders belangrijk, en niet iedereen vind hetzelfde mooi.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:16

Ik kan heel objectief zijn. Er zitten ook zeker mindere kanten aan Maaraak. Hij is ongedurig, baldadig af en toe maar dat zijn ook juist de dingen die hem maken tot wat hij is. En waarom ik vanhem hou. En ik kan uit volle overtuiging zeggen 'wat z eme ook bieden hij gaat echt niet weg'.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:27

Objectief zijn ligt ook aan je voorkeur voor een bepaald type en gebruiksmogelijkheid. Ik rijd een indocto x flemmingh x wellinton. Ze is om te zien toch wel een springpaard, ik ben een dressuurliefhebber en zie vanuit dat punt naar dat paard. De eigenaar is een springliefhebber en kijkt vanuit een ander oogpunt naar het paard.
Verschil:
Ik zag liever dat ze meer front had en een langer voorbeen. Hij kijkt daar anders tegenaan omdat dat minder belangrijk is voor het springen.

Dat wil niet zeggen dat ik subjectief ben, maar objesctief kijk vanuit een dressuuoog. Ik kan ook wel de pluspunten noemen. Dus het is maar bet wat je onder objectief / subjectief verstaat.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:43

Ikdenk dat het er maar net van af hangt wat je met je paard wil Fits. Als je je zelf ten doel stelt zo snel mogelijk Z of Grand Prix of weet ik wat te rijden het anders is als wanneer je alleen recreatief rijdt. De mensen die een paard nodig hebben om ver te komen in de sport verkopen hunmisschien wat gebrekkige paard natuurlijk graag tegen een heel goed bod. Maar demensen die alleen buitenritten maken, gewoon een fijne band met hun paard hebben en verder niets willen wat zouden die met een goed bod voor hun maatje moeten? Een nog groter, knapper, gezelliger paard kopen? Dat is toch nergns voor nodig? Als je echt maatjes met je paard bent dan hoef je naar mijn idee niet een veel beter paard te kopen.

Ik zelf zie de tekortkomingen van mijn paardjes heus wel. Beau is te klein en heeft rare beentjes. Pjelk is te lang en heeft op sportief gebied natuurlijk net zoveel tegen als iedere andere Fjord maar ik zou ze nog voor geen honderd Kir Royals of Ratina Z`s willen ruilen Lovers