Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ludora schreef:Ik wil ook mijn paard laten cremeren. Met mijn man, moeder en zus gebeurd dat ook. Mijn paard is een gelijke qua mijn gevoel en houden van.
Risje80 schreef:precies Myfairytale, het is je levenspartner, tenminste dat vind ik. Je bent iedere dag met je paard bezig en hebt daar een sterke band mee. Dan zou het mijn laatste eer zijn om hem netjes in te laten slapen, en dan eventueel cremeren.
IKbenEllen schreef:Myfairytale, heb je hem echt apart laten cremeren?
IKbenEllen schreef:Ludora schreef:Ik wil ook mijn paard laten cremeren. Met mijn man, moeder en zus gebeurd dat ook. Mijn paard is een gelijke qua mijn gevoel en houden van.
Moet financieel ook mogelijk zijn....
Maar misschien weet Fairytale hier iets meer over te vertellen, ik weet niet of dit waar is: buiten dat de kosten rond de 1600,- liggen is mij verteld dat er in NL geen ovens zijn waar een paard in zijn geheel in kan (alleen pony's). Maw paard wordt in stukken gehakt voor hij gecremeerd wordt. Daar zit ik ook niet echt op te wachten, dan maar bij de Rendac in de oven....
Nogmaals, ik weet niet of dit verhaal klopt hoor, weet iemand dat?
chipieke schreef:Ik heb het geluk gehad dat mijn paarden zelf zachtjes zijn gestorven
cissie schreef:Ik denk dat dit zeer persoonlijk is, je moet doen wat het beste bij jou en de situatie op dat moment past en wat bij je paard mogelijk is.
Mijn paarden worden ingeslapen, tenminste dat denk ik, want mijn 2 vorige paarden zijn beide uit ouderdom gestorven 1tje door een een hersenbloeding tja dan heb je niks te kiezen en eerlijk gezegt vond ik dat niet zo erg.
Cremeren komt niet in me op, mede omdat ik kosten daarvoor veelste hoog vind, daarnaast vind ik het tever gaan voor een paard, klinkt voor sommige misschien onbegrijpelijk, maar het gaat mij simpelweg tever, ik hou heel veel van mn paarden en geef ontzettend veel om ze, maar ze zijn in mijn ogen niet gelijkwaardig aan bv mn ouders broer of vriend. Ik vind het ook best een naar idee dat mn paard nadat hij is ingeslapen door de destructie wordt opgehaald, maar daar komt ik wel overheen. Het paard merkt daar niks meer van het gaat op dat moment puur om je eigen emotie en gevoelens, daar hoef ik niet zo nodig 1600,- voor te betalen.
Het gaat mij erom dat je je paard netjes en zover als mogelijk een pijnloze dood kunt geven die hem in zn waardigheid laat, zodra een paard dood is is het voor mij alleen het omhulsel waar hij in geleefd heeft wat vernietigd wordt zijn ziel is allang gevlogen.
Er zijn mensen die nare ervaringen hebben gehad met in laten slapen van hun paard, deze zou lang hebben tegengewerkt.
gelukkig kan ik daar niet over meepraten want de paarden die heb zien sterven dmv een injectie waren snel overleden.
Ik kan me best voorstellen dat als een keer een paard lang hebt zien strubbelen om dood te gaan bij de da dat je daar van genezen bent er niet meer voor kiest, de andere kant is weer dat mijn paard heel onrustig wordt als we langs het slachthuis rijden tijdens een rit, ik kreeg hem de laatste keer er niet meer langs, nu kun je daar tig verklaringen voor hebben waarom dat zo zou zijn, bij onze da liggen ook wel eens dode paarden onder het zeil totdat de destructie komt, maar daar reageert hij ander op.
Het liefst zou ik mijn paard thuis laten in slapen en zal er veel voor over hebben omdat te kunnen realiseren, helaas heb je niet altijd alles in de hand en moet in sommige gevallen in zeer korte tijd de juiste en eerlijke beslissing nemen voor je paard, wat deze ook is.
paolasunny schreef:en niet opgegeten word door een of andere freak.