slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:09

Ik wil ook mijn paard laten cremeren. Met mijn man, moeder en zus gebeurd dat ook. Mijn paard is een gelijke qua mijn gevoel en houden van.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:11

Laten we allemaal eerlijk wezen, geen van beide opties is leuk. Maar goed als paardeneigenaar zullen we uiteindelijk de keus een keer moeten maken hoe erg het ook is. De een is voor inslapen de ander voor slachten. Afgelopen oktober is mijn bijrijdpaardje naar de slager gegaan. De eigenaar is er de hele tijd(als je het al een hele tijd kan noemen, het gaat echt heel erg snel) bij geweest. Sal liep de box in, het aparaatje op zijn hoofd en hij was weg.. Inslapen kan natuurlijk ook, maar afgelopen zomer kreeg een paard op vrijdagmiddag een beroerte/hersenbloeding en werd ingeslapen... Hij was echt zo weg. Dus het kan ook goed gaan. Het nadeel was dat de rendac op maandag weer kwam en jullie weten wel wat er met een dood dier in de warmte gebeurd in ruim 2 dagen. Hij viel dus half uitelkaar ( paard voelt het niet meer, maar het is geen lekker gezicht kan ik je vertellen).
Goed naar verhaal, ik ga er ook nog niet over beslissen wat er met mijn paardje zou moeten gebeuren. Het hangt geheel van de sitiuatie af...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:26

Ludora schreef:
Ik wil ook mijn paard laten cremeren. Met mijn man, moeder en zus gebeurd dat ook. Mijn paard is een gelijke qua mijn gevoel en houden van.

Moet financieel ook mogelijk zijn....
Maar misschien weet Fairytale hier iets meer over te vertellen, ik weet niet of dit waar is: buiten dat de kosten rond de 1600,- liggen is mij verteld dat er in NL geen ovens zijn waar een paard in zijn geheel in kan (alleen pony's). Maw paard wordt in stukken gehakt voor hij gecremeerd wordt. Daar zit ik ook niet echt op te wachten, dan maar bij de Rendac in de oven....
Nogmaals, ik weet niet of dit verhaal klopt hoor, weet iemand dat?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:03

Risje80 schreef:
precies Myfairytale, het is je levenspartner, tenminste dat vind ik. Je bent iedere dag met je paard bezig en hebt daar een sterke band mee. Dan zou het mijn laatste eer zijn om hem netjes in te laten slapen, en dan eventueel cremeren.

Precies!

IKbenEllen schreef:
Myfairytale, heb je hem echt apart laten cremeren?

Ja, echt, echt waar. Een pony die ik al mijn hele leven kende en sinds een paar jaartjes had. Maar nu heb ik er nog 6... Haha!

madam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:07

moeilijk onderwerp, Maar MIJN mening is, als het mogelijk is en reeel tegen over je paard dat hij een spuitje kan krijgen zou ik daar voor kiezen. maar heeft hij iets van een ongeluk gehad en lijd hij vreselijk veel pijn, is het misschien beter voor het paard dat hij uit zijn lijden word verlost, maar ik denk dat je dat pas op het moment zelf kan beslissen. ze gaan bij mij zoiezo niet naar de slacht.
Laatst bijgewerkt door madam op 06-12-06 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:08

Respect hoor, ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel geld voor over zou hebben (ook al hakken ze hem niet in stukken).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:08

cremeren vind ik zonde van het geld....gebruik dat toch wel liever voor aanschaf van een ander paard

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:10

IKbenEllen schreef:
Ludora schreef:

Moet financieel ook mogelijk zijn....
Maar misschien weet Fairytale hier iets meer over te vertellen, ik weet niet of dit waar is: buiten dat de kosten rond de 1600,- liggen is mij verteld dat er in NL geen ovens zijn waar een paard in zijn geheel in kan (alleen pony's). Maw paard wordt in stukken gehakt voor hij gecremeerd wordt. Daar zit ik ook niet echt op te wachten, dan maar bij de Rendac in de oven....
Nogmaals, ik weet niet of dit verhaal klopt hoor, weet iemand dat?

Ik heb dus geen groot paard laten cremeren, maar wat grotere paarden kunnen best.
Dan heb ik het niet over trekpaarden en Shires, dat durf ik echt niet te zeggen, tot hoe groot.
Maar wat ik zelf dan zou doen;
Als het paard ingeslapen is, en je hebt "voldoende" afscheid genomen, de benen wat opbinden richting de buik.
Dus als het ware als een paard rechtop ligt. (snap je me nog?).
En dan niet straktrekken als een rollade, maar gewoon ietsje, dat de benen niet meer zover uitsteken.
Dan hoeven die er iig niet afgezaagd te worden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:20

wij hebben al bijna 37 jaar paarden/pony`s en bij ons gaan ze naar de slacht,maar is het zeer ernstig en zijn ze niet meer te vervoeren dan word het een spuitje!

ik heb geen probleem met de slacht,en ik eet ook paardenvlees.
ik weet dat het paard het goed gehad heeft bij me en dat draag ik in mijn hart.
voor mij is dood dood!
en liever bij de slachter dan op het erf en dat de rendac een of meerdere dagen later komt,bij de slachter is het paard gelijk weg
en vaak heb je na inslapen thuis dat het paard nog een tijdje op het erf ligt.

en in 1975 toen onze eerst dood moest ,wisten wij niet beter of het werd de slachter
zo ging dat in die tijd en dan kreeg je er ook nog wat geld voor terug,want van verzekeren hoorde je toen niet ,dat deed men niet.
en dat is nu anders,iedereen is bijna verz voor zijn paard!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:27

Ik heb het geluk gehad dat mijn paarden zelf zachtjes zijn gestorven, het nog geen enkele keer moeten laten inslapen, en GEEN HAAR OP MIJN KOP die eraan denkt ooit een paard te laten slachten!!!

Je krijgt er nog wel geld van dan, maar wil liever mijn paard vredig laten heengaan dan de winkel binnen te stappen en te zeggen: hééj, daar ligt mijn paard in de rekken!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:30

Nou, mijn meisje gaat mooi niet naar de slacht hoor! Laat haar wel inslapen!
Wil niet dat ik hardstikke verdrietig ben, en iemand anders zit te genieten van mijn paard op zijn broodje! Bloos!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:30

Ik denk dat dit zeer persoonlijk is, je moet doen wat het beste bij jou en de situatie op dat moment past en wat bij je paard mogelijk is.

Mijn paarden worden ingeslapen, tenminste dat denk ik, want mijn 2 vorige paarden zijn beide uit ouderdom gestorven 1tje door een een hersenbloeding tja dan heb je niks te kiezen en eerlijk gezegt vond ik dat niet zo erg.

Cremeren komt niet in me op, mede omdat ik kosten daarvoor veelste hoog vind, daarnaast vind ik het tever gaan voor een paard, klinkt voor sommige misschien onbegrijpelijk, maar het gaat mij simpelweg tever, ik hou heel veel van mn paarden en geef ontzettend veel om ze, maar ze zijn in mijn ogen niet gelijkwaardig aan bv mn ouders broer of vriend. Ik vind het ook best een naar idee dat mn paard nadat hij is ingeslapen door de destructie wordt opgehaald, maar daar komt ik wel overheen. Het paard merkt daar niks meer van het gaat op dat moment puur om je eigen emotie en gevoelens, daar hoef ik niet zo nodig 1600,- voor te betalen.
Het gaat mij erom dat je je paard netjes en zover als mogelijk een pijnloze dood kunt geven die hem in zn waardigheid laat, zodra een paard dood is is het voor mij alleen het omhulsel waar hij in geleefd heeft wat vernietigd wordt zijn ziel is allang gevlogen.

Er zijn mensen die nare ervaringen hebben gehad met in laten slapen van hun paard, deze zou lang hebben tegengewerkt.
gelukkig kan ik daar niet over meepraten want de paarden die heb zien sterven dmv een injectie waren snel overleden.
Ik kan me best voorstellen dat als een keer een paard lang hebt zien strubbelen om dood te gaan bij de da dat je daar van genezen bent er niet meer voor kiest, de andere kant is weer dat mijn paard heel onrustig wordt als we langs het slachthuis rijden tijdens een rit, ik kreeg hem de laatste keer er niet meer langs, nu kun je daar tig verklaringen voor hebben waarom dat zo zou zijn, bij onze da liggen ook wel eens dode paarden onder het zeil totdat de destructie komt, maar daar reageert hij ander op.

Het liefst zou ik mijn paard thuis laten in slapen en zal er veel voor over hebben omdat te kunnen realiseren, helaas heb je niet altijd alles in de hand en moet in sommige gevallen in zeer korte tijd de juiste en eerlijke beslissing nemen voor je paard, wat deze ook is.
Laatst bijgewerkt door cissie op 06-12-06 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:42

chipieke schreef:
Ik heb het geluk gehad dat mijn paarden zelf zachtjes zijn gestorven

Nou dat is inderdaad geluk, dat gebeurt zelden. Het is wel het mooiste natuurlijk.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:54

Met inslapen en met slachten gaat het beide natuurlijk wel eens mis.
Toch zou ik mijn eigen dierenarts toevertrouwen om een paard te laten inslapen. Het paard wordt vooraf verdoofd, waardoor het niets voelt van de uiteindelijke dood. Je kunt zo zelf rustiger afscheid nemen. Misschien duurt het even voordat de werkelijke dood in treedt, maar dit gaat heel vredig en het paard voelt daar niets van, ze zijn nl. onder narcose. Soms gaan paarden nog stuiptrekken, maar dat is een reactie van de spieren en heeft niets met pijn te maken!.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:55

cissie schreef:
Ik denk dat dit zeer persoonlijk is, je moet doen wat het beste bij jou en de situatie op dat moment past en wat bij je paard mogelijk is.

Mijn paarden worden ingeslapen, tenminste dat denk ik, want mijn 2 vorige paarden zijn beide uit ouderdom gestorven 1tje door een een hersenbloeding tja dan heb je niks te kiezen en eerlijk gezegt vond ik dat niet zo erg.

Cremeren komt niet in me op, mede omdat ik kosten daarvoor veelste hoog vind, daarnaast vind ik het tever gaan voor een paard, klinkt voor sommige misschien onbegrijpelijk, maar het gaat mij simpelweg tever, ik hou heel veel van mn paarden en geef ontzettend veel om ze, maar ze zijn in mijn ogen niet gelijkwaardig aan bv mn ouders broer of vriend. Ik vind het ook best een naar idee dat mn paard nadat hij is ingeslapen door de destructie wordt opgehaald, maar daar komt ik wel overheen. Het paard merkt daar niks meer van het gaat op dat moment puur om je eigen emotie en gevoelens, daar hoef ik niet zo nodig 1600,- voor te betalen.
Het gaat mij erom dat je je paard netjes en zover als mogelijk een pijnloze dood kunt geven die hem in zn waardigheid laat, zodra een paard dood is is het voor mij alleen het omhulsel waar hij in geleefd heeft wat vernietigd wordt zijn ziel is allang gevlogen.

Er zijn mensen die nare ervaringen hebben gehad met in laten slapen van hun paard, deze zou lang hebben tegengewerkt.
gelukkig kan ik daar niet over meepraten want de paarden die heb zien sterven dmv een injectie waren snel overleden.
Ik kan me best voorstellen dat als een keer een paard lang hebt zien strubbelen om dood te gaan bij de da dat je daar van genezen bent er niet meer voor kiest, de andere kant is weer dat mijn paard heel onrustig wordt als we langs het slachthuis rijden tijdens een rit, ik kreeg hem de laatste keer er niet meer langs, nu kun je daar tig verklaringen voor hebben waarom dat zo zou zijn, bij onze da liggen ook wel eens dode paarden onder het zeil totdat de destructie komt, maar daar reageert hij ander op.

Het liefst zou ik mijn paard thuis laten in slapen en zal er veel voor over hebben omdat te kunnen realiseren, helaas heb je niet altijd alles in de hand en moet in sommige gevallen in zeer korte tijd de juiste en eerlijke beslissing nemen voor je paard, wat deze ook is.

Wat het bovenste betreft: Ja, daar zit wat in. Dat is idd heel erg persoonlijk.
Het middelste: zo zie je maar weer... (ik wil er verder niets eens over denken, brrr...)
Het onderste: Precies, thuis is het allermooiste, maar ja, als je noodgedwongen in een kliniek zou staan en je paard is te ziek om weer terug naar huis te moeten, dan helaas daar maar een spuitje...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:00

ik hoop dat mijn paard op een dag zonder pijn dood i gegaan in de wei. als ik meot kiezen wordt ze ingeslapen.dit omdat ik zelf nu bij een slagerij(winkel geen slacht)werk en wil voor mezelf ook het gevoel hebben dat ze rustig doodgaan

A2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:08

paolasunny schreef:
en niet opgegeten word door een of andere freak.

Waarom ben je een freak als je paardenvlees eet?

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:06

[i]ik vind dat je zélf mag bepalen of je je paard laat slachten.
persoonlijk zou ik mijn paard in laten slapen, maar sommige doen het om het geld en laten het slachten voor het vlees(wel als ze ziek zijn natuurlijk).
idd, als je een flinke dosis toedient zijn ze wel eerder weg dan 2 uur.
dus iedereen zijn eigen mening Haha!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:02

Precies.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:29

Ik was het eerst ook niet helemaal eens met slachten, maar de vader van een hele goede vriend van mij is slachter en nu ben ik er anders over gaan denken. Je eet ook koeien en varkens enzovoorts en die worden ook niet ingeslapen als ze iets markeren. Daarnaast eet ik dan zelf geen paardenvlees omdat ik dat ook niet prettig vind, maar de paarden hebben zo wel een acute dood en dat is bij inslapen soms niet zo. Dan zou ik als paard zijnde liever in één keer dood zijn dan moeten lijden, ze merken daarna toch niet meer wat er met hun gebeurd, en zo heeft ieder zijn baan (naar de slachter bekeken) en ieder zijn mening. Ik heb dus inmiddels niet meer zo'n moeite met het idee van slachten omdat het ook gebeurt met schapen,koeien,varkens enz. Dus waarom niet met paarden, omdat dat nu eenmaal de leukste beesten zijn? Nee, daar ben ik het dus niet mee eens. Als er een paard wordt geslacht heb ik inmiddels zoiets van oké, dan zal daar vanuit de eigenaar waarschijnlijk een reden achter zitten waarom die wordt geslacht (en anders is het een lafaard) en zo heeft het paard toch zijn dood (wat hij anders ook zou hebben), en de slachter zijn werk, en de mens zijn eten. En zo gaat de voedselketen weer verder....

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:32

brrrr het lijkt me een vreselijk idee dat iemand jouw paard opeet! Lips are sealed

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:33

jij eet toch waarschijnlijk ook iemand anders koe op?

Fred303me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:37

De vraag is , wat gebeurt er met je paard na het spuitje....?

Niet op het bord , maar waarin dan ?

Ik weet dat het heel erg is , maar dan kies ik voor een snelle dood.

Fred Reefman
Paardenfluisteraar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:39

mestbeluik
of crematie
of merelbeke als je ervoor kiest.

Spuitjes kunnen ook snelle dood hebben hoor. Van de tientallen waarvan ik getuigen was heb ik er geen zien vechten. Hup en weg Knipoog

mij maak je niet wijs dat er bij slachten nooit iets mis gebeurd. Ik ben ook naar slachthuis keuringen geweest hoor en soms gaat het ook fout. Overal dat is gewoon menselijk. Maar om iets te verwerpen of te zeggen dat het één beter is dat het ander...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:41

Ik zou hem inslapen. NEVER NOOIT naar de slager brengen. Ik vind dat je dan altijd met een schuldgevoel blijft zitten.