Waarom zonder cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Re: Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:53

ik rij meestal zonder cap!
ik vind het nare en zweterige dingen, alleen met lessen en en springen heb ik hem op..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:03

heidehofs schreef:
thuis nooit een cap op. jeukt en zweet, doet pijn. als ik val ligt mijn cap toch eerder op de grond dan mij of klapt hij in m'n nek.

Dan lijkt het me tijd voor een nieuwe en andere maat cap. een goede maat cap blijft gewoon zitten en klapt niet naar achteren in je nek.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:15

Ik draag altijd een cap, en nu helemaal nu ik heb vernomen dat die vrouw uit loosdrecht is overleden aan hoofdletsel omdat ze geen cap droeg...

tevens ken ik een meisje die van haar paard is gevallen en wel een cap ophad maar ook hersenschade heeft gehad en deels verlamd is geweest. Heeft jaren gerevalideert. Als ze geen cap op had gehad was het nog slechter met haar afgelopen....

annerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:20

Tja uit recente ervaring weet ik dat het altijd verstandig om je cap op te hebben. Juist in de bak. (die harde bak rand is dodelijk voor je hoofd)
Ik heb alle vertrouwen in het paard waar ik op rijd, super braaf ook buiten. Deed in de bak daarom ook niet altijd mijn cap op.. Laatst was ik toch blij dat ik hem wel op had. Ik werd er met twee flinke bokken (die ik dus helemaal niet verwachtte) hardhandig af gegooid. Knalde met mijn been op de bakrand, daarna met mijn hoofd op de grond. Ik was blij dat ik mijn cap op had, ik had ook met mijn hoofd op die bakrand kunnen komen. Ik kon hierna twee dagen niet lopen, als dat mijn hoofd was geweest zonder cap...
Maar goed het paard blijkt dus een rugprobleem te hebben en dus echt pijn te hebben waardoor dat hij het deed. Natuurlijk had ik wel wat aan hem gemerkt, maar je denkt niet direct aan een rugprobleem. Dat kan dus bij elk paard gebeuren, hier kun je normaal gesproken een vijf jarige kind mee weg laten rijden bij wijze van. Dus zeg nooit ik vertrouw mijn paard zo goed, is echt niet nodig. Er kan altijd iets gebeuren, het blijven levende wezens...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:09

roossie22 schreef:
Lepeltje21 schreef:
Ik heb eens gezien bij ER op Discovery dat er een meisje binnenkwam, in coma, reed ook op haar paard zonder cap door de wei. Meisje is eraf gevallen en heeft 3 maanden in coma gelegen..

tjsa.... zo heb ik weleens een meisje mét cap gezien wat eraf kletterde en een dwarsleasie heeft over gehouden...

kijk en dit is nou een zwak excuus,om maar geen cap te dragen

het is ieders eigen keus en verantwoordelijkheid,maar kom niet aan met zulke flauwe smoezen

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:14

Ik heb de mijne ongeveer altijd op, zeker met springen en buitenrijden!
Mijn vriendin heeft vorig jaar een springongeluk gehad, kaak gebroken, als ze haar cap niet ophad dan wil ik niet weten hoe ze er aan toe was
geen enkele uitzondering meer ik spring NIET zonder cap en buitenrijden ook niet!
Nu heb ik met dressuren ook wel meestal mijn cap op, omdat Alm soms met bv een volte in galop ineens de andere kant opdraait of het in zijn bol krijgt dat hij wil meegalopperen met de paarden in de wei naast de bak Clown
.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:29

Snoevie schreef:
kijk en dit is nou een zwak excuus,om maar geen cap te dragen

het is ieders eigen keus en verantwoordelijkheid,maar kom niet aan met zulke flauwe smoezen

lees ook eens de context waarin ik deze zin heb geschreven en op welke reactie ik deze opmerking plaatste...ipv van te bleren over flauwe smoezen

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:54

haha, dus doe hem nou maar op, kan noooit verkeerd zijn!
alleen als ie zo rot zit,, tja, vinden we allemaal, maar heb liever dat ik niet dood ben, mede dankzij mijn cap;)
(figuurlijk)

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:45

ik heb ook altijd mijn cap op voor 'je weet maar nooit' terwijl ik een superbraaf paard heb, ik heb ook de harry's horse pro plus, echt een supercap en niet echt duur.

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:07

Mijn cap heeft mn leven gered(of iets in die richting) en zal ook nooit zonder cap rijden, dan voel ik me ook echt niet veilig.
xx kim

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:41

Ik draag bijna nooit een cap,
Wel op het paard waar ik 1 keer in de week op buiten rijdt,en als ik ga springen,

Waarom weet ik eigenlijk niet,heb geen smoes ofzo!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:41

ik draag ook nooit een cap beehalve met wedstrijden en buitenritjes Tong uitsteken

als ik met een cap zou vallen heb ik het gevaar dat het met het zakken mijn wenkbrouwpiercing eruit scheurt ofzo dus...

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:30

Ik heb altijd mijn cap op, simpelweg omdat dit verplicht is bij ons op de manege. Of je nou een eigen paard hebt of niet.
Ik vind het eigenlijk ook niet zo erg, als ik maar mijn eigen cap heb...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:33

55% van alle gevallen waar een persoon van een paard afvalt, veroorzaakt een verwonding ana het hoofd.
Vind ik reden genoeg. Tong uitsteken

En als je cap hoofdpijn veroorzaakt, heb je niet de goede cap! Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:39

eh ik heb niet alles gereden maar mijn cap is eingelijk gestorven en heb nog geen nieuwe
en voor die paar keer dat ik perongeluk wel een op paard zit (moet nog even wachten voor ik het weer mag op pikken) heb ik niet altijd een cap mee voor die 2 min en ga ik geen nieuwe kopen.
en op "gekke" paarden stap ik eerst maar niet op

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:41

laetitia schreef:
Ik draag altijd een cap, en nu helemaal nu ik heb vernomen dat die vrouw uit loosdrecht is overleden aan hoofdletsel omdat ze geen cap droeg...

Dat ben ik deels met je eens. Maar ik denk dat een cap bij haar in dit geval niet veel had beschermd. het paard is op haar geklapt. Alleen haar longen en hart functioneerde nog. (kende haar van stal waar mijn vzpaard staat)

Door dat ongeluk draag ik nu altijd mijn cap, ook al stap ik alleen maar.
Daarvoor stapte ik regelmatig zonder cap op mijn verzorgpaard, want daar hoefde ik alleen maar mee te stappen. Zo'n ongeluk bewijst maar weer, dat, hoe goed je ook rijd, je paard ALTIJD kan schrikken en jij er dus af kan lazeren met alle gevolge van dien.

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:57

Op elk paard zal ik een cap dragen, maar op Tobias draag
ik bij dressuren geen cap. Simpel weg omdat ik de reakties van
Tobias ken. Als hij schrikt staat ie stil en loopt ie niet verder. Geen gebok gesteiger geren. Maar met springen en buiten rijden altijd een cap op voor de zekerheid. Mijn moeder is het er deels mee eens, maar ik rijd simpelweg gewoon liever met een pet op. Precies wat ze zeggen je krijgt er hoofdpijn en een zweetkop van. Maar op een ander paard zou ik altijd een cap opzetten.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:00

ik heb op mijn haflinger geen cap op..
maar gelukkig vandaag wel bij mijn jonge paard..zag wat nieuwe dingen ging ff raar bukken en met zijn achter benen schudden en ja rol je er af .. met je hoofd op de grond..
maar verder bij jonge dieren wel en die ik nog niet zo goed ken / vertrouw

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:21

Rij altijd met cap, zal ook nooit zonder rijden.

Zoals al vaker gezegd, zelfs het meest betrouwbaarste paard kan bv struikelen.
Of zoals een super betrouwbaar paard bij de manege waar ik toen stond op hol sloeg omdat ie ineen keer door wespen werd aangevallen, geloof me zelfs het meest rustigste paard gaat er dan vandoor.

Kijk als iemand zo dom is om door het niet omdoen van een cap in een rolstoel of wat dan ook terecht te komen, prima moet je helemaal zelf weten. Maar het vervelende vind ik dan wel dat ik dan mee moet betalen aan jouw revalidatie, uitkering of wat dan ook. Dit vind ik trouwens ook gelden voor die mensen die zonder autogordel, bromfietshelm of wat dan ook rond rijden.

En ja, als je hoofd in puin ligt door het niet dragen van een cap zal je haar vast ook nog wel goed zitten. Ik vind dat altijd zo een raar excuus

En waarom buiten wel en in de bak niet. Een bakrand is ook hard, weidegrond is ook hard.
Liggend op de grond een trap van je paard tegen je hoofd krijgen komt ook hard aan. Of dat nou in de wei of buiten gebeurt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:02

Ik denk dat de conclusie laksheid blijft. Het blijft ieders goed recht om de keus voor zichzelf te nemen dat zij geen cap dragen. Knipoog Dat helemaal! Vind het alleen jammer dat er in mijn ogen slappe beredeneringen naar voren gehaald worden om een keuze kracht bij te zetten. Sorry..

Ik draag geen cap, omdat deze te loszit. Als je zelf niet voor een goedpassende cap zorgt (naar mijn ogen laks zijn), dan is dat inderdaad waar. Lachen

Ik draag geen cap, want die zakt af en met vallen kan dan misschien mijn wenkbrauwpiercing uitscheuren. Weer een slecht passende cap en hoe kan nu een sierraad de reden zijn dat je de o zo belangrijke hersentjes eerder bloot stelt aan schade dan een evt. piercing. Die wenkbrauw geneest grote kans wel weer Knipoog

Niet om iemand persoonlijk aan te spreken hoor, ik respecteer iedereen zijn keus om zonder cap te rijden Lachen Eigen keuze, alhoewel ik het dus alles behalve zal aanmoedigen en ik vind dat ieder zijn mening daarover mag plaatsen. Knipoog Ik denk alleen dat sommige hun eigen keuze iets beter mogen overdenken, het is en blijft een risico waar eigenlijk niet echt een gegrond excuus voor is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:04

op mijn eigen paard rijd ik vrijwel altijd zonder cap, tenzij ik zonder zadel rijd en als ik naar buiten ga. Springen mag ik niet, maar anders had ik dan ook met cap gereden. Daarnaast rijd ik op andere paarden wel bijna altijd met cap.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:05

Ik heb veel medicijnen waardoor ik snel zweet. Als ik met cap rijd heb in binnen no time vreselijke brandende plekken op mijn hoofd. Dus dat is de reden dak zonder cap rijd

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:07

Op mijn merrie reed ik altijd zonder cap. Maar toen ging ik mijn ruin zadelmak maken en toen ging de cap op. Die is eigenlijk niet meer afgegaan, omdat ie eigenlijk nog al eens erg onverspelbaar kan zijn.

Ik heb liever een bezwete kop dan een kop in gruzelamenten Haha!

Op een rustig paard dat ik ken stap ik wel eens ooit zonder cap op. Eigenlijk stom, maar ja.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:16

Ik rij zelf al jaren zonder cap..
Dat komt omdat ik zelf een ongeval met mijn paard heb gehad, en dat mijn letsel erger was doordat ik mijn cap droeg.. Ook was mijn cap doormidden gespleten(spikspinter nieuwe cap)..

Klinkt stom maar ik ben banger dat er wat gebeurd met cap dan zonder cap..

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:44

Ik rij altijd met cap... ik leef liever nog een paar jaar langer...
Ik heb veel te maken met jonge paarden en nu klapte ik laatst bijna achterover met mijn 14 jarige ruin... Normaal gesproken zoo braaf.... kortom je weet het nooit en ik rij liever nog mn hele leven paard als dat ik in een rolstoel zit...
maarja, ieder zijn eigen verantwoordelijkheid...