roodschimmels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: roodschimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:33

Nee hij is roan (word vaak verward hoor) oftewel geen schimmel maar een toverbal.

Umbralivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:13

Mijn zusje (eldango) heeft een 2,5jr roodschimmelhengst. Bloos

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:51

Is dit dan ook rood roan of roodshimmel?

het gaat om een 1,5 jarige shetland merrie, er staat nl nog als kleur in haar paspoort: Vos

zo is ze in de zomer:
Afbeelding

en zo in de winter:
Afbeelding

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:21

Dit was moos bij de oude eigenaar
Afbeelding

Zijn moeder is ook vos roan dacht ik? Ik ga zo een foto van haar erop zetten...
Moos zit nu nog dik in zijn wintervacht.. Maar op zijn neus is hij een stuk lichter geworden. Zijn vader is een lichte vos met blonde manen Clown
Hoe groot is de kans dat hij ook vos roan wordt?

Afbeelding

Moos niet zo heel oud en zijn moeder daarachter..

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:23

Ik heb vroeger op een super-leuke rood-schimmel gereden. hij was al vrij op leeftijd, kon lezen en schrijven en ging op concours voor mij door het vuur!!
zie http://www.mijnalbum.nl/Foto=8RK644IN

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:58

Supertje schreef:
Appaloosa is weldegelijk een kleur en geen ras op zich Haha!
Er zijn namelijk behalve bijvoorbeeld de amerikaanse en de nederlandse appaloosa (wat geen ras-stamboek is maar een register) ook andere rassen waar die kleur voor komt. Knabstruppers en Norikers bijvoorbeeld.
Appaloosa is alleen wel heel complex, het heeft aardig wat verschillende vormen, zoals bijvoorbeeld de bekendsten Leopard (geheel gevlekt) en Blanket (deels gevlekt, beginnend vanaf de achterhand), maar andere patronen zijn snowcap (blanket zonder stippen), snowflake (gekleurd met witte vlekjes), fewspot (bijna wit, enkele vlekjes, homozygote vorm) en dan heb je ook nog de Varnish Roan. Deze laatsten worden meer of minder wit, bij de minste vorm vaak alleen op het hoofd + iets stekelharig op het lijf te zien, de meest uitgebreide vorm wordt bijna wit. Maar er blijft altijd wat kleur, met name op de delen waar de botten dicht onder de huid liggen, zoals de heupen, ellebogen, benen, etc. En dus ook op het hoofd, vooral op de neusbrug, wat varnish roans vaak een heel typisch 'masker' geeft. En wat deze pony op de foto dus ook heeft Knipoog
Heeft ze nog meer appaloosa kenmerken? Zoals vlekken om de mond, ogen en geslachtsdelen (zo te zien alleen om de mond?) 'mensenogen' (gekleurde iris, wit er omheen, die heeft ze zeker), en gestreepte hoeven?

Ik zou dus inderdaad ook zeggen appaloosa, varnish roan om precies te zijn.

Is de mijne dat dan ook? zie onderschrift. Hij heeft dezelfde aftekeningen, wordt donkerder in de winter, heeft een aalstreep en en flink veel wit in zijn staart. Ook door zijn hele vacht witte haren. Hij wordt niet witter, heeft geen wit om zijn ogen. Zijn moeder was schimmel, bruin geboren, maar heeft nog overal kleine bruine vlekjes. Vader veranderlijke schimmel (blauw). Robles is bruin geboren. Ik vraag me al zo lang af wat dit voor kleur precies is. En er staat bij mij een volbloed arabier merrie met precies dezelfde kleur, maar er bestaan geen arabische roans?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 02:01

Erretje, de jouwe is geen appaloosa, dat komt namelijk ook niet voor bij arabieren.
Ik zie dat hij al 3 jaar oud is en nog heel donker, maar dit wordt toch echt een schimmel. Wel 1 die erg laat verkleurt, maar overduidelijk een schimmel gezien de verkleuring van zijn staart.
Ook op de veulenfoto's is dat trouwens al duidelijk te zien dat hij schimmel zal worden, hij heeft namelijk als (jong) veulen ook al hele donkere benen, wat heel typisch is voor schimmel-veulens. Niet-schimmel veulens worden geboren met een soort 'schutkleur', lichtere benen (grijzig in het geval van een bruine), lichtere buik en een lichte neus.
Schimmel veulens worden dus met een 'volledige' kleur geboren, niet-schimmel veulens met een schutkleur.

W.b.t de merrie, roan komt inderdaad niet voor bij arabieren, maar sabino wel, en dat kan een zelfde soort patroon geven (extreme stekelharigheid) als het heel uitgebreid aanwezig is.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:05

Supertje schreef:
Erretje, de jouwe is geen appaloosa, dat komt namelijk ook niet voor bij arabieren.
Ik zie dat hij al 3 jaar oud is en nog heel donker, maar dit wordt toch echt een schimmel. Wel 1 die erg laat verkleurt, maar overduidelijk een schimmel gezien de verkleuring van zijn staart.
Ook op de veulenfoto's is dat trouwens al duidelijk te zien dat hij schimmel zal worden, hij heeft namelijk als (jong) veulen ook al hele donkere benen, wat heel typisch is voor schimmel-veulens. Niet-schimmel veulens worden geboren met een soort 'schutkleur', lichtere benen (grijzig in het geval van een bruine), lichtere buik en een lichte neus.
Schimmel veulens worden dus met een 'volledige' kleur geboren, niet-schimmel veulens met een schutkleur.

W.b.t de merrie, roan komt inderdaad niet voor bij arabieren, maar sabino wel, en dat kan een zelfde soort patroon geven (extreme stekelharigheid) als het heel uitgebreid aanwezig is.

Ik ben benieuwd dan! Hij is geen volbloed arabier, maar er zit een kwart arabier in. De merrie die bij hem staat is wel volbloed arabier en ze hebben precies dezelfde kleur. Maar omdat hij niet witter wordt, alleen in de winter krijgt hij wat meer witte haren op zijn hoofd en hij qua kleur erg op die 'vanished roan' lijkt dacht ik dat het misschien dat was. Er zitten wel heel veel schimmels in zijn afstamming, dus het zal me niet verbazen. Bedankt voor je reactie!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:13

Hoeveel schimmels er in de afstamming zitten maakt overigens niet uit, er is er maar 1 voor nodig, maar wel in directe lijn. Dus in ieder geval 1 van de ouders van een schimmel is altijd een schimmel. Wat er verder achter zit maakt niet uit.
Je kunt bijvoorbeeld een bruine hebben met een complete schimmel-afstamming, die bruine zal dan zelf nooit schimmel door kunnen geven. Schimmel is dominant (wat niet wil zeggen dat het altijd vererft, maar dat als het gen aanwezig is het dan ook te zien is) en een paard wat geen schimmel is draagt het dus ook niet en kan het niet doorgeven Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:41

ik heb er een gehad!