Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:09

Dus omdat 80% van de trekpaarden mok heeft, is het erfelijk bepaald? Goh, gaat dat aantonen zo makkelijk tegenwoordig?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:10

@scherwood...wat zijn ze mooi!!!!
Die schimmel is prachtig

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:15

Marije_jiplover schreef:
Dus omdat 80% van de trekpaarden mok heeft, is het erfelijk bepaald? Goh, gaat dat aantonen zo makkelijk tegenwoordig?

Daarom zijn ze dus aan de universiteit van Gent al jaren aan het onderzoeken wat dit nou precies voor mok is.
Tot nu toe zijn ze er uit dan het is een bacterie die zich een weg vreet in de benen van een trekpaard..
Nu zijn ze bezig medicijnen ed tegen deze hardnekkige ziekte te ontwikkelen.

Dit is er in geslopen tijdens de fokken doordat mensen op kleur gingen fokken is dit er in geslopen.
Er is niet gelet op het exterieur en eventuele afwijkingen aan de benen.
Dit is een proces van jaren fokken.
Helaas is het er nu bijna niet meer uit te fokken omdat de meeste trekpaarden vanaf veulen af aan deze mok al bij zich hebben.

Het enige dat een klein beetje helpt is het scheren van het behang en dagelijks goed schoonspoelen en behandelen met imaverol.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:17

als je nagaat..ok ik citeer...overigens uit de bit..(ik geloof niet alles wat in paardenbladen staan maar ik geloof dat dit echt waar is)

'De spierbonken op de keuringen zijn volgens hem niet alleen onnodig groot, maar ook niet geschikt voor gebruik. Zware trekpaarden zijn al oud als ze ongeveer tien jaar zijn en hebben veel beenproblemen. Doordat de paarden steeds zwaarder gefokt worden, neemt ook de hoeveelheid van het behang aan de benen toe. Mok is dan een logisch gevolg. Ik hoorde eens een dierenarts zeggen dat minstens 80% van de zware trekpaarden matige tot zware aanleg heeft voor mok. Ik denk dat hier een grote kern van waarheid in zit.'

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:19

@ sjietaah, eindelijk iemand die ook op de hoogte is!

Maar imaverol is tegen schimmel en niet tegen bacterien...en elke dag met water in de weer is geen optie!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:28

izzy1985 schreef:
@ sjietaah, eindelijk iemand die ook op de hoogte is!

Maar imaverol is tegen schimmel en niet tegen bacterien...en elke dag met water in de weer is geen optie!

En eindelijk iemand die mij gelooft.. Knipoog

Ik heb 3 trekpaarden moeten laten inslapen door deze moordenaar..
Gewoon omdat ze zoveel zeer hadden dat ze niet meer op hun benen konden blijven staan.

Ik deed het dan wel bij imaverol en 2 keer in de week met de hoge drukspuit op de benen.
Niet op standje hoog maar heel laag het is wel harder dan een gewone tuinslang.
Zolang de wonden open zijn zuiveren ze zichzelf. Deze mok heeft namelijk niks door in natte weides te staan. het komt van binnenuit daarom moet het goed schoongehouden worden.

Dit was op advies van onze (gespec. trekpaarden) veearts Peter Corty, hij zit ook tussen het team wat nu aan het uitzoeken is wat de mok precies is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:30

Ik zei ook niet dat het niet waar was, alleen als er gezegd wordt dat het erfelijk is "omdat 80% van de trekpaarden mok heeft" dan gaat me dat dus een brug te ver.
Overigens vraag ik me af of de aanleg voor mok erfelijk echt erfelijk is, of dat dat secundair is aan het feit dat ze de hoeveelheid behang hebben (die inderdaad wel weer erfelijk is).
Bij alle rassen met veel behang komt veel mok voor, maar dat kan dus ook te wijten zijn aan de hoeveelheid haar op benen. Dan lijkt het erfelijk, maar als je al die paarden van jongs af aan de benen zou scheren en goed zou onderhouden, blijkt het dan misschien helemaal niet zo te zijn.

Maar ervan uitgaande dat het wel echt erfelijk is, dan zijn de trekpaardenfokkers dus helemaal stom bezig. Moeten ze maar eens gaan selecteren op paarden zonder die gevoeligheid. Dus met een paard met erge mok niet fokken!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:32

En nu zijn we er Marije.. Als je mijn post beter doorgelezen had had je kunnen lezen dat er bijne geen een mokvrij trekpaard meer is omdat dat door de jaren heen er in is geslopen.
Er word wel een poging gedaan, maar dat is echt geen kwestie van een jaar voordat alle mok er uit gefokt is.

Edit: Ik heb dan zelf een Tinker met heel erg veel behang en die is 100% mokvrij.. Dus niet alle koudbloeden met veel behang hebben mok..
Als dat behang de reden is voor die mok, waarom halen we dat er dan ook niet gewoon allemaal af.. Makkelijk toch, geen staart, geen sokken.. Goh nog minder onderhoud!
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 27-06-06 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:33

is dat die vee-arts die ook bij trekpaarden-keuringen notities van het beenwerk maakt?
Daar heb ik nl wel over gehoord...een man uit zeeuws-vlaanderen..

Het is een mok dat iid voornamelijk vanbinnen uit komt. Maar ik denk niet dat water een goede invloed heeft. Maar schoonhouden wel natuurlijk. Ik baal nog steeds van het probleem dat Emma het niet heeft voorzien op water en tuinslangen, dan wordt ze echt link...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:35

Nee dat is Pol vd Vijver die jij bedoelt uit IJzendijke!

Peter Corty komt uit Maldegem, België. Ook een hele goede veearts, die zich nog net iets meet (denk ik) ermee bezighoud dan Pol Lachen

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:40

sjietaah schreef:
En nu zijn we er Marije.. Als je mijn post beter doorgelezen had had je kunnen lezen dat er bijne geen een mokvrij trekpaard meer is omdat dat door de jaren heen er in is geslopen.
Er word wel een poging gedaan, maar dat is echt geen kwestie van een jaar voordat alle mok er uit gefokt is.

Precies, deze soort mok komt vaak tot uiting als die paarden een jaar of 5 zijn. Al die tijd hebben ze het bij zich gehad. In de tussentijd zijn deze paarden goedgekeurt en gebruikt voor de fok.
Het komt zo vaak voor dat merries met zulke dikke benen van de mok gewoon veulens krijgen. Op deze manier is het erin gekomen..door steeds te fokken met dieren die er gevoelig voor zijn.
Bovendien worden hengsten met deze beenaandoening ook gerust goedgekeurd.

Als je deze paarden gaat uitsluiten van de fok blijft er nog maar een heel klein draagvlak over waarmee men verder kan. Met veel inteeld als gevolg. Dus ze zitten behoorlijk in de knel. Waar ik dus dan een voorstander voor ben is nieuw bloed erin fokken van trekpaarden uit bv Duitsland!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:40

sjietaah schreef:
Nee dat is Pol vd Vijver die jij bedoelt uit IJzendijke!

Peter Corty komt uit Maldegem, België. Ook een hele goede veearts, die zich nog net iets meet (denk ik) ermee bezighoud dan Pol Lachen

ow, ok. Wist geen namen maar ik had er over gehoord Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:06

Ik ben het met je eens dat er inderdaad buitenlandse hengsten moeten komen voor de fok in Nederland.
Dan is het nog een druppel op een gloeiende plaat, maar dan is er alvast een begin.. Lachen

FF offtopic..
Rijd je met Emma ook ringrijwedstrijden in Zeeuws Vlaanderen?? Bv op de Folkloristische dag in IJzendijke?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:10

Mok die pas tot uiting komt op een leeftijd van 5 jaar? Worden er dan ook benen geschoren, of moet dat behang er aan blijven omdat het een trekpaard is?
Mok is gerust te behandelen, desnoods van binnen uit. Kan heel hardnekkig zijn, maar is altijd wel onder controle te houden, als je er maar met je neus bovenop blijft zitten.
Een paard dat bang is voor water is natuurlijk haast onmogelijk te behandelen...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:15

Nou Cassidy ik zou zeggen stap in de auto en rijd naar Gent.. Als jij denk dat het zo makkelijk te behandelen is ben jij vast het wonder wat ze zoeken..

Als hun het na zeker 3 jaar onderzoek er niet achter kunnen en jij schud het zo uit je mouw hebben ze 3 jaar op je zitten wachten..

Grijp je kans zou ik zeggen..

Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:48

Mijn paard (kwpn) had zo'n erge mok dat ze naar de kliniek moest.Ze gingen de korsten eraf snijden en de benen openhouden.Tot mijn dierenarts juist voordat we zouden vertrekken met de volgende oplossing kwam(had ze van een andere dierenarts,ze was blijven rondebellen voor oplossingen)Alimalintex.Een paar dagen en nachten gebandageerd en de verbanden erom en de wonderen geschiedde de korsten kwamen eraf.Binnen een week had ik een volkomen genezen paard.Als je nagaat dat ik 3 maanden bezig was met antibiotica cortisone en allerlei zalven.Als ik nu maar een verdacht plekje zie gaat het er gelijk om.Nu heb ik een warmbloed met een zeer dun fijn huidje.En we hebben droge weien en stallen en toch is ze zeer mok gevoelig.Ik denk wel dat het een vorm van aanleg is.De zomer dat ze het zo erg had,was kurkdroog.Wel had een ander mijn paard verzorgt en zo de eerste korsten gemist,zelf check ik iedere dag en houd het zo ook onder controlle.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:35

Cassidy schreef:
liesje_waal schreef:
ga maar naar een groote fokker die kan je vertellen hoe het zit zoals ik heb gedaan bij de heer sjaak van olmen word gezecht grootste fokken nederland en bels en die heeft mij dit allemaal geleert over de mest en sokken en hij heeft er meer dan 50 lopen dus hij zal het wel weten

Tja, als je er 50 hebt lopen heb je idd een dagtaak aan het verzorgen van de staarten Lips are sealed dus hup het mes erin.
Ook sokken kunnen eventueel geschoren als het paard zulke last krijgt van mok dat ze ingeslapen moet worden. Erfelijke voorbelasting voor mok? Kan het me niet voorstellen.

de heer sjaak van olmen zorgt netjes voor zijn paarden heb alleen kort staarten lopen ja
zo is dit ras voor hem en zo zal het voor hem blijven
sjaak van olmen laat zijn paarden ook netjes doen op jonge leeftijd
hij heeft zelf een dood paard er van gehad en dat was een fijn paard en toen moes hij huilen
dus hij is er echt wel goed voor met of zonder staart
geen staarten tot aan de hak afgeknipt ikzelf vin dit er niet uit zien
laten hem dan groeien of haal hem er af maar dat Misselijk vin ik niet om aante zien
een paard kan heus wel zijn staart op tillen kijk maar naar de tinker met een nog vaak dikkere staart dan het trekpaard
hij zit dan wel onder maar tilt hem wel op

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:41

manie schreef:
liesje_waal schreef:
maar als jullie zeggen dat een paard met zijn staart de vliegen weg kan halen waarom zie ik dan vaak vliegen dekens ?ze hebben tog een staart!!!!!!

Praat je nu niet tegen beter weten in.....
Er is gewoon simpel weg niet 1 reden om het couperen van paarden te accepteren.

Het esthetische aspect telt niet. (punt)
Het hygiene aspect is direct onderuit te halen er zijn vele manieren om een paard met staart schoon te houden (wassen, vlechten, bijscheren etc)

Ik amputeer jou hand toch ook niet omdat ik dat mooier vind staan???

maar dit is wel zo waarom een deken als ze een staart hebben ??
er is wel 1 reden en dat is omdat het mooier is voor de mensen die er van houden !
zoals ik als ik ze voor hun 1ste jaar krijg gaan ze eraf daarna niet meer want dan gaat het paard eronder leiden

een hand eraf halen is wat anders zoveel mensen hebben dit door een ongeluk of iets anders en die kunnen ook zonder dus waarom ik en jij niet dus dit is onzin heb gaat hier om een staart en geen hand
want dit is een wereld van verschril

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:51

Een deken is blijkbaar soms nodig omdat een staart niet afdoende helpt.
Kun je nagaan hoe zo'n arm gecoupeerd paard moet lijden!

Of een staart niet te vergelijken is met een hand, daar kun jij niet over oordelen!
En tuurlijk als het moet (ongeluk) kan alles, maar jij praat het goed dat een paard verminkt wordt omdat JIJ dat mooi vindt.
Dat is zo vreselijk egoïstisch daar heb ik gewoon geen woorden voor.
Ja één woord: dierenbeulerij Boos!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:02

manie schreef:
Een deken is blijkbaar soms nodig omdat een staart niet afdoende helpt.
Kun je nagaan hoe zo'n arm gecoupeerd paard moet lijden!

Of een staart niet te vergelijken is met een hand, daar kun jij niet over oordelen!
En tuurlijk als het moet (ongeluk) kan alles, maar jij praat het goed dat een paard verminkt wordt omdat JIJ dat mooi vindt.
Dat is zo vreselijk egoïstisch daar heb ik gewoon geen woorden voor.
Ja één woord: dierenbeul Boos!

zoon paard word niet verminkt het paard word netjes behandelt (bij ons)
en zit nooit onder de vliegen
en IK vin het idd mooi en dit is MIJN mening
ik kan er idd niet over oordelen maar jij ook niet dus weet niet waarom je dat zij!
en dit is geen dierenbeul
een dierenbeul is mischien die een paard pijn doet en dit doet totaal geen pijn
een paard verminken in dood maken met geweld vel open snijden ogen eruit DIT is pas verminken
en als jij mij zo een dierenbeul noemt oke maar dan liver een korte staart dan een paard een lage lijdens weg heeft te gaan zoals ik net opnoemde
maar jij ziet dit denk ik het zelfde omdat je MIJ als een dierenbeul noemt Boos!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:09

Dit zijn jou intepretaties van verminken en dierenbeulerij, die grens ligt voor mij al veel eerder dan de horror scenario's die jij beschrijft.
Feit is dat het verboden is in Nederland en niet voor niets! Nu europa nog.
Je ontneemt een paard een natuurlijk iets, omdat JIJ dat mooi vindt. Wat het paard ervan vind interesseert je totaal niet.
En ja dat vind ik echt schandalige praktijken.
Al zorg je nog zo goed voor je paarden, couperen toestaan is gewoon middeleeuws/barbaars (ook al gebeurt het onder verdoving).
Alleen voor de mooi Misselijk

Sorry voor mijn harde bewoording, maar ik heb hier gewoon geen respect voor.
Er zijn genoeg humane opties om "problemen" met een staart het hoofd te bieden, en die zijn hier veelvuldig genoemd.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:16

grappig, er is er hier maar 1 die het dus niet mooi vind die kortere staarten. Haha!
Ik vind het best wel stoer staan zo'n kortere staart, en ze kunnen er de vliegen gewoon bijna mee dood slaan Haha! Lange staarten werken niet zo effectief als ze zo zwaar zijn, maar helemaal couperen...? Geen haar op mijn hoofd!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:18

sherwood schreef:
grappig, er is er hier maar 1 die het dus niet mooi vind die kortere staarten. Haha!
Ik vind het best wel stoer staan zo'n kortere staart, en ze kunnen er de vliegen gewoon bijna mee dood slaan Haha! Lange staarten werken niet zo effectief als ze zo zwaar zijn, maar helemaal couperen...? Geen haar op mijn hoofd!!

Jullie Shires hebben prachtige (korte) staarten.
Zo kan het gewoon ook, zonder dat je zulke rigoreuze maatregelen neemt.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:24

Cassidy schreef:
Mok die pas tot uiting komt op een leeftijd van 5 jaar? Worden er dan ook benen geschoren, of moet dat behang er aan blijven omdat het een trekpaard is?
Mok is gerust te behandelen, desnoods van binnen uit. Kan heel hardnekkig zijn, maar is altijd wel onder controle te houden, als je er maar met je neus bovenop blijft zitten.
Een paard dat bang is voor water is natuurlijk haast onmogelijk te behandelen...

Ten eerste, niet ieder trekpaard heeft persee mok op zn 5e, hiermee bedoel ik ze dragen het bij vanaf geboorte, ze krijgen het van de ouders (overgevoeligheid). Het komt tot uiting wanneer de weerstand van het paard door wat voor reden dan ook even niet optimaal is. Maar meestal is dit vanaf het 5e jaar (= komt vaak voor vanaf die leeftijd) Doordat het behang zo dicht op elkaar zit, kan je het begin stadium maar slecht ontdekken. Daardoor zijn veel eigenaren te laat.
Ten tweede, is deze mok niet te vergelijken met de mok de we kennen. Ik was ook zeer naief toen we besloten deze paardjes over te nemen. Ik dacht, dat is gewoon mok en we helpen die paarden er vanaf! Zo eenvoudig bleek dit niet en ik blijf op zoek naar mogelijke oplossingen. Ondertussen heb ik een hoop ervan opgezocht en nagevraagt. Dus ik weet wel ongeveer waar ik het over heb.
Iedereen die denkt een oplossing te hebben, en bij de een werkte dit goed bij de ander dat... Iedereen denkt het te weten! Maar het is niet zo eenvoudig!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:27

sjietaah schreef:
FF offtopic..
Rijd je met Emma ook ringrijwedstrijden in Zeeuws Vlaanderen?? Bv op de Folkloristische dag in IJzendijke?

Ik rij voornamelijk voor vereniging Zuid-Beveland (wedstrijden op zuid-beveland dus...) IJzendijke was volgens mij een demonstratie en daar heb ik me niet voor op gegeven. Maar het is een wedstrijd van onze hoofdvereniging. In augustus heb ik mijn eerste grote wedstrijd voor de Z.R.V.
Daarnaast ben ik ook nog lid van een vereniging die rijd met het korte lansje. Deze mogen vrije demonstraties geven. Dat is ook enorm leuk.