Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marije_jiplover schreef:Dus omdat 80% van de trekpaarden mok heeft, is het erfelijk bepaald? Goh, gaat dat aantonen zo makkelijk tegenwoordig?
izzy1985 schreef:@ sjietaah, eindelijk iemand die ook op de hoogte is!
Maar imaverol is tegen schimmel en niet tegen bacterien...en elke dag met water in de weer is geen optie!
sjietaah schreef:En nu zijn we er Marije.. Als je mijn post beter doorgelezen had had je kunnen lezen dat er bijne geen een mokvrij trekpaard meer is omdat dat door de jaren heen er in is geslopen.
Er word wel een poging gedaan, maar dat is echt geen kwestie van een jaar voordat alle mok er uit gefokt is.
sjietaah schreef:Nee dat is Pol vd Vijver die jij bedoelt uit IJzendijke!
Peter Corty komt uit Maldegem, België. Ook een hele goede veearts, die zich nog net iets meet (denk ik) ermee bezighoud dan Pol
Cassidy schreef:liesje_waal schreef:ga maar naar een groote fokker die kan je vertellen hoe het zit zoals ik heb gedaan bij de heer sjaak van olmen word gezecht grootste fokken nederland en bels en die heeft mij dit allemaal geleert over de mest en sokken en hij heeft er meer dan 50 lopen dus hij zal het wel weten
Tja, als je er 50 hebt lopen heb je idd een dagtaak aan het verzorgen van de staartendus hup het mes erin.
Ook sokken kunnen eventueel geschoren als het paard zulke last krijgt van mok dat ze ingeslapen moet worden. Erfelijke voorbelasting voor mok? Kan het me niet voorstellen.
manie schreef:liesje_waal schreef:maar als jullie zeggen dat een paard met zijn staart de vliegen weg kan halen waarom zie ik dan vaak vliegen dekens ?ze hebben tog een staart!!!!!!
Praat je nu niet tegen beter weten in.....
Er is gewoon simpel weg niet 1 reden om het couperen van paarden te accepteren.
Het esthetische aspect telt niet. (punt)
Het hygiene aspect is direct onderuit te halen er zijn vele manieren om een paard met staart schoon te houden (wassen, vlechten, bijscheren etc)
Ik amputeer jou hand toch ook niet omdat ik dat mooier vind staan???
manie schreef:Een deken is blijkbaar soms nodig omdat een staart niet afdoende helpt.
Kun je nagaan hoe zo'n arm gecoupeerd paard moet lijden!
Of een staart niet te vergelijken is met een hand, daar kun jij niet over oordelen!
En tuurlijk als het moet (ongeluk) kan alles, maar jij praat het goed dat een paard verminkt wordt omdat JIJ dat mooi vindt.
Dat is zo vreselijk egoïstisch daar heb ik gewoon geen woorden voor.
Ja één woord: dierenbeul
sherwood schreef:grappig, er is er hier maar 1 die het dus niet mooi vind die kortere staarten.
Ik vind het best wel stoer staan zo'n kortere staart, en ze kunnen er de vliegen gewoon bijna mee dood slaanLange staarten werken niet zo effectief als ze zo zwaar zijn, maar helemaal couperen...? Geen haar op mijn hoofd!!
Cassidy schreef:Mok die pas tot uiting komt op een leeftijd van 5 jaar? Worden er dan ook benen geschoren, of moet dat behang er aan blijven omdat het een trekpaard is?
Mok is gerust te behandelen, desnoods van binnen uit. Kan heel hardnekkig zijn, maar is altijd wel onder controle te houden, als je er maar met je neus bovenop blijft zitten.
Een paard dat bang is voor water is natuurlijk haast onmogelijk te behandelen...
sjietaah schreef:FF offtopic..
Rijd je met Emma ook ringrijwedstrijden in Zeeuws Vlaanderen?? Bv op de Folkloristische dag in IJzendijke?