Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:44

ergens snap ik wel dat ze hun pony niet weg willen doen.. maar ik zie vaak genoeg gebeuren dat meisjes een pony kopen die 'al' te klein voor hun is.. en ik vind het zonde van je houding.. je kan je neit lang maken zoals je hoort te doen op een paard.. en vaak gaan ze daardoor scheef zitten.. en hun houding wordt er niet beter van!

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:51

lotjj92 schreef:
ergens snap ik wel dat ze hun pony niet weg willen doen.. maar ik zie vaak genoeg gebeuren dat meisjes een pony kopen die 'al' te klein voor hun is.. en ik vind het zonde van je houding.. je kan je neit lang maken zoals je hoort te doen op een paard.. en vaak gaan ze daardoor scheef zitten.. en hun houding wordt er niet beter van!

wat dus ook weer een last is voor de pony want de regels voor je houding zijn ooit met een reden opgesteld met het oog op het paard en je eigen veiligheid.

amigootje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:28

Ik ben ook te groot voor mijn pony ( welsh A ) maar hij zal nooit weg gaan, ik heb nu een leuke meid die hem rijd, zelf rij ik ook nog 2 dagen per week, hij vind het prachtig, en ik stoor hem niet.

Ik heb wel sins april dit jaar een leuk rijdpaard ( groot) gekocht, omdat het 'echte' rijden niet meer gaat.

Zoalng het niet schadelijk is voor je pony, dan zie ik het probleem niet..

en dat je houding achteruit gaat ... tja.. dat hoeft natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:26

Te groot vind ik niet zo erg. Te zwaar is zieliger...

Maar ja, als je ook serieus wedstrijden wilt gaan rijden is het misschien wel aan te raden dat te doen met een paardje waar je goed op past

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 07:33

Vind je het dan niet zielig dat te lange mensen niet op de juiste plek van de rug zitten? Dat is schadelijk namelijk.
Door hun langere bovenbeen en vaak te korte beugels zitten ze achterin het zadel.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:37

Yuna schreef:
karoliena schreef:
Vind niet dat mensen hard oordelen als je met je voeten op kniehoogte zit of lager is het gewoon niet gezond om door te rijden

Als je leest zie je dat ik dat dus ook zei

merrieveulen, ik ben 1.80 (weeg wel bijlange geen 80 kilo) en ik rijd op mijn NF (grote D-pony, géén E helaas)
Wél goed laten uitgroeien tot zijn 5 jaar en herhaaldelijk DA lastig gevallen met de vraag of het échtigentechtig geen kwaad kon tot hij mij zei "Meiske, ik zou nog op die pony kunnen rijden zonder kwaad te doen dus dan kan jij dat zeker".

dat kan ook prima hoor! op een NF kan je je hele leven door, mits je niet te zwaar wordt. voor een D-pony ben je niet zo snel te groot, zolang je benen niet tegen zijn benen tikken, en niet te ver uitsteken kan dat prima!!
diesel_ schreef:
Quote:

Fijn om te horen dankje! Ik weeg in de winter (altijd wat meer dan in de zomer haha) max 50kilo en ik heb helemaal geen aanleg om dik te worden, me moeder weegt ook maar 52kilo en ik ben precies haar dus ik denk dat ik altijd op mijn pony kan blijven rijden

ik ben net zo! ik ben dus 21 jaar, en weeg nog steeds max 54 kilo, en ben 1,63 meter lang. ik kan dus ook met bijna alle maten paarden aan het werk. wij hebben nu een pony van iets over de 1,30 die ik misschien nog ga beleren. maar de eerste keer gaat er waarsch. wel een kleiner iemand op. maar goed, dat is allemaal nog afwachten. ik ben nog niet echt met die pony bezig geweest, dus het wordt wel even goed afwegen of ik niet te groot ben voor het inrijden. het doorrijden is een ander verhaal, maar die pony is nog helemaal ongetraind natuurlijk...

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:13

spoekie schreef:
lotjj92 schreef:

wat dus ook weer een last is voor de pony want de regels voor je houding zijn ooit met een reden opgesteld met het oog op het paard en je eigen veiligheid.

nou daarom!.. ik ken een meisje die ongeveer 1,75 is en een aardige kont heeft.. en een luxe pony erbij.. elke keer als ik dat zie denk ik echt; die pony wordt erdoor belemmert! ben ik toch blij dat ik een paard van 1.72 heb

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 11:56

amigootje schreef:
Ik ben ook te groot voor mijn pony ( welsh A ) maar hij zal nooit weg gaan, ik heb nu een leuke meid die hem rijd, zelf rij ik ook nog 2 dagen per week, hij vind het prachtig, en ik stoor hem niet.

Ik heb wel sins april dit jaar een leuk rijdpaard ( groot) gekocht, omdat het 'echte' rijden niet meer gaat.

Zoalng het niet schadelijk is voor je pony, dan zie ik het probleem niet..

en dat je houding achteruit gaat ... tja.. dat hoeft natuurlijk niet.

Helemaal mee eens!!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:20

ik ben het er deels mee eens, maar ik snap niet dat er überhaupt nog op die pony gereden wordt door amigootje, want als het 'echte' rijden niet meer gaat, lijkt het mij dat er maar één logische conclusie kan worden getrokken: je bent te groot. zodra fatsoenlijk rijden niet meer mogelijk is, is de kans ook erg groot dat het wel degelijk schadelijk is voor de pony, of op zijn minst hinderlijk.

kijk, als het niet schadelijk, hinderlijk of op een andere manier onprettig is voor de pony, dan is er niks mis mee. maar hoe weet je dat? waaraan kan je zien of het nog wel of niet kan? er zijn uiteraard maatstaven voor, maar die zijn ook niet in alle gevallen het uiterste. soms moet je gewoon eerder stoppen dan je zou denken...

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:25

nou, licht er aan... ik ben te groot voor mijn shet nu, maar niet te zwaar.. dus ik ga lekker rijden want mijn shetje vind het super leuk! ze heeft de oortjes naar voren en is heel actief en wil nog goed bokken dus ik ga lekker rijden hoor zo lang de pony het niet erg vind en er plezier in heeft en je hem niet in de weg zit kan het nog prima.. wat het vervelende is, is dat allemaal kleine kindjes dan vragen of ze je pony mogen rijden omdat je toch te groot bent iri kindjes

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:27

oh ja! als je dan gewoon rijden gaat en je bent wel te groot , niet te zwaar, en je hindert hem niet moet je gewoon zonder zadel rijden , zit net zo makkelijk met zadel kan ook wel, maar ik heb dan altijd het gevoel het zadel weegt ook wel wat, niet zo veel maar toch he? dus ik houd het op hoofdstel en lekker blote gladde rug

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:16

esther_sonja schreef:
oh ja! als je dan gewoon rijden gaat en je bent wel te groot , niet te zwaar, en je hindert hem niet moet je gewoon zonder zadel rijden , zit net zo makkelijk met zadel kan ook wel, maar ik heb dan altijd het gevoel het zadel weegt ook wel wat, niet zo veel maar toch he? dus ik houd het op hoofdstel en lekker blote gladde rug

zadel zou ik er just wel bijhouden voor de drukverdeling. die is met met je billen op de blote rug nl minimaal.

trouwens, ik las de titel nog eens, en ik vind helemaal niks mis met mensen die te groot zijn voor hun pony, zolang ze er dan maar niet op rijden!

HorseGurl13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:32

merrieveulen schreef:
esther_sonja schreef:

zadel zou ik er just wel bijhouden voor de drukverdeling. die is met met je billen op de blote rug nl minimaal.

trouwens, ik las de titel nog eens, en ik vind helemaal niks mis met mensen die te groot zijn voor hun pony, zolang ze er dan maar niet op rijden!

Ook weer mee eens Maar als je het eerste stukje zegmr las zag je ook dat het werd afgemaakt met "maar toch blijven rijden"

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:55

HorseGurl13 schreef:

Ook weer mee eens Maar als je het eerste stukje zegmr las zag je ook dat het werd afgemaakt met "maar toch blijven rijden"

oh woeps! was ik alweer vergeten!

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 19:01

Haha Boeit niks

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:02

Ik vind het niet zo erg het ziet er alleen niet uit zo lang je niet te zwaar bent voor je pony maakt het niet zo veel uit .

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:12

merrieveulen schreef:
ik ben het er deels mee eens, maar ik snap niet dat er überhaupt nog op die pony gereden wordt door amigootje, want als het 'echte' rijden niet meer gaat, lijkt het mij dat er maar één logische conclusie kan worden getrokken: je bent te groot. zodra fatsoenlijk rijden niet meer mogelijk is, is de kans ook erg groot dat het wel degelijk schadelijk is voor de pony, of op zijn minst hinderlijk...

Ik bedoelde met het echte rijden, zoals ik nu met mijn paard doe, ik heb nu mijn eerste wedstijd gestart met mijn paard. en dat kan niet met hem, maar zoals een rondje bos stappen kan nog wel met hem !! Ik weet dat ik niet hinderlijk ben, omdat ik al te veel met hem mee gemaakt heb, en dondersgoed weet dat hij het wel aangeeft, en dat hij wel laat merken als hij het er niet mee eens is, of we zitten hem in de weg. Wil je daar mee over weten... je kan altijd PBen

Dit weet niet iedereen..kwestie van naar je pony luisteren

Ik ben daar in zelf ook niet zo heel groot hoor... ik kom er laat maar zeggen geen meters onder uit !!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KHLIRWKO

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:22

Ik luister ook naar mijn pony en ken hem ook heel erg goed, en toch zou hij eht liefste een uur galopperen. Dus het is echt neit zo dat ze het aangeven als iets niet gezond is, dan steek je gewoon je kop in het zand. Als ze echt iets niet willen dan merk je dat inderdaad als jeje paard goed kent, maar als je iets doet wat op dat moment geen pijn doet maar toch erg ongezond is dan merk je dat echt neit want het paard weet neit dat het ongezond is.

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 02:17

esther_sonja schreef:
nou, licht er aan... ik ben te groot voor mijn shet nu, maar niet te zwaar.. dus ik ga lekker rijden want mijn shetje vind het super leuk! ze heeft de oortjes naar voren en is heel actief en wil nog goed bokken dus ik ga lekker rijden hoor zo lang de pony het niet erg vind en er plezier in heeft en je hem niet in de weg zit kan het nog prima.. wat het vervelende is, is dat allemaal kleine kindjes dan vragen of ze je pony mogen rijden omdat je toch te groot bent iri kindjes

Oortjes naar voren betekent alleen maar dat hij iets interessants voor zich ziet en/of hoort.
Actief: als je je moeilijk in balans kan houden, ga je rennen, want dan is het makkelijker om in balans te blijven en niet om te vallen
Bokken: misschien doet hij dat wel omdat jij in de weg zit? Daar ooit over nagedacht?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:55

Citaat:
kwestie van naar je pony luisteren

Dat is wel waar,
maar helaas horen sommige mensen alleen wat ze willen horen en zien....

Bijv: Hij bokt nog niet, dus vind het niet erg en wanneer hij kan bokken kan hij me nog houden.....

Aan elk signaal kun je je eigen conclusie trekken in het voordeel van jezelf.....

Helaas zijn mensen (- zeker pubbers) nogal egoistisch...

Dat de pony het leuk vind, dat kan best, maar of het gezond is, dat weet de pony niet en is de taak van de verzorgster om de pony te beschermen......

@amigootje: op die foto valt het wel mee!

mon_ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:09

Als ik een pony had waar ik te groot voor zou worden, zou ik hem ook niet in willen ruilen.
Als het qua lengte niet zo mooi lijkt maar de pony het gewicht makkelijk kan hebben vind ik het geen probleem. Het lijkt dan wel niet zo mooi (oke, Niet mooi) en als je sirieus wedstrijd wil gaan rijden zal dr wel een grotere pony moeten komen.
Maar je zou natuulijk ook gewoon minder (of niet) meer op je pony kunnen gaan rijden als mensen er zo veel te groot voor zijn. dat is dan gewoon de keus, of een te kleine maar hele lieve pony die je niet kwijt wil, waar je niet meer op kan rijden. Of een nieuwe pony waar je wel leuk mee kan rijden.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:44

Ik heb ook 2 shetjes, waar ik niet op rij......
Verkopen vind ik weer ook zo wat

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:27

je moet inderdaad naar je pony luisteren
ik zat op vakantie 1keer op een grote stevige shet van iets van 1m. hij hijgde en was bezweet na het rijden, de andere paarden helemaal niet. vorig jaar reed ik daar vaker op terwijl ik niet echt ben gegroeid en aangekomen maar ik ben toen niet meer op die shet gaan zitten, vond het zielig.
mijn pony is 1.56m (waarschijnlijk nog iets groeien, hij is 5) en ik ben 1.67m en 50k me benen steken er net niet onderuit, 1 iemand zei dat ik misschien een grotere zou moeten maar mijn instructrice vind het goed. ik groei waarschijnlijk nog net zo veel als mijn pony

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:44

superwoman schreef:
Vind je het dan niet zielig dat te lange mensen niet op de juiste plek van de rug zitten? Dat is schadelijk namelijk.
Door hun langere bovenbeen en vaak te korte beugels zitten ze achterin het zadel.

Dat vind ik best zielig, maar als je benen dusdanig lang zijn dat je kuiten echt ver onder de buik uit zwieberen, tsja, dan wordt het inderdaad tijd voor iets groters.

Ik zelf rijd nog regelmatig op een C-ponytje, vrij smal ding ook nog eens, ben zelf 1.62, niet lang dus, maar voor die pony ben ik ook wel "te groot" (niet te zwaar, overigens). Maar reken er maar niet op dat ik daarom met kortere beugels ga rijden. Leer je goed van op de kuiten rijden, zullen we maar zeggen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:58

naar je paard luisteren, jazeker! zo heb ik ooit een nieuw zadel laten aanpassen, en na twee keer ermee gereden te hebben deed Faram raar bij het opzadelen. hij heeft ALTIJD zin om te rijden, en nu draaide hij weg. ik heb een ander zadel genomen om te rijden, en daarna het 'nieuwe' gelijk teruggebracht, zonder verder nog te proberen. het NIEUWE zadel dat daarna weer kwam was wel goed.

maar goed, Faram geeft dus ook alles aan. maar ik heb ook weleens samen met mijn zusje op hem gezeten, en daarmee zaten we toch wel 10 kilo boven zijn limiet. (gebeurt tegenwoordig niet meer hoor, is ook al drie á vier jaar geleden, toen was ik nog niet zo slim) hij deed het wel, hij kan het immers houden, en weet zelf niet wat de gevolgen kunnen zijn van zoiets. dus je paard geeft ook niet altijd het goede aan.

@amigootje, ik snap wat je bedoelt, ik had het verkeerd opgevat. op die foto ziet het er nog redelijk uit hoor! zwaar werk zou ik idd niet meer doen, maar af en toe een bosritje kan nog best als ik deze foto zo zie!

nog even dit in het algemeen: mensen bestempelen zichzelf als de meest intelligente wezens op aarde, handel daar dan ook naar!!! (quote die ik laatst hoorde, vond het wel goed klinkten ivm het rijden op kleine pony's door grote/ zware ruiters)