Zielig???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:51

Mooi lijstje zo zeg. Zo heb ik het ongeveer ook bekeken en daarom blivjen die van mij ook inderdaad hengst

Cassidy

Re: Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:16

Lotti schreef:
hij is niet al te onvoorspelbaar (want elk paard is dat tot op zekere hoogte)

Probleem is niet alleen de onvoorspelbaarheid, maar ook het feit dat, als het echt tot een aanvaring komt, een hengst doorgaat waar een ander paard ophoudt. Desnoods tot de dood er op volgt.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:10

Cassidy schreef:
Lotti schreef:
hij is niet al te onvoorspelbaar (want elk paard is dat tot op zekere hoogte)

Probleem is niet alleen de onvoorspelbaarheid, maar ook het feit dat, als het echt tot een aanvaring komt, een hengst doorgaat waar een ander paard ophoudt. Desnoods tot de dood er op volgt.

Daarom dat de eerste reden die ik aanhaal ook is dat je ervaren genoeg moet zijn (genoeg van hengsten moet afweten) om ermee om te gaan ... ik ben van mening dat je om een hengst te houden een bepaald karakter nodig hebt . Net zoals bij merries . (afgezien van het individueel karakter van het paard)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:25

Ik heb niet alles gelezen, maar ik wil ook even wat zeggen.
Ik fok zelf Welsh ponies en daarom heb ik 2 goedgekeurde dekhengsten.
Beide hengsten lopen in een kudde merries en kunnen zich zo gedragen zoals ze dat horen te doen. Als ze in november op stal gaan, staan de hengsten gewoon in een box naast de merries en gaan ze overdag samen naar buiten.
Ondanks dat ze natuurlijk kunnen leven en hun "verlangens" kunnen bevredigen, blijft het oppassen. Ik vertrouw mijn hengsten, de ene rijd nu een jong meisje op, maar het blijven toch hengsten.

Zelfs als je een hengst kan houden bij andere hengsten of ruinen, het is wachten tot het fout gaat. Ooit komt er een merrie in de buurt, of verandert de rangorde en heb je alsnog ellende.

Een hengst is geen stoer stukje speelgoed waar je mee kan pronken. Het is geen status symbool. Bijna elke hengst is een potentieel gevaar.
Castreren is niet zielig. Hengsten kunnen er psychisch aan kapot gaan als ze nooit dekken. Je houdt een stuk van hun instinct tegen en dat gaat zich een keer wreken.