Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:16

Wat mij opvalt hier is dat op pagina 1 & 4 geen enkel keer ernaar wordt gewezen dat hengsten gewoon de kudde uitgezet worden als ze lastig zijn en de positie van de alphahengst bedreigen. Dan krijg je wisselwaar hengstenkuddes, maar ook die hengsten blijven proberen een kudde te veroveren en er gaan ook hengsten dood met gevechten. Die hengsten zijn wisselwaar niet gecastreerd, maar wel dek-onklaar gemaakt. Dat heeft de natuur wel geregeld.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:17

ik denk dat het formaat niet uitmaakt. Hormonen zijn hormonen. Het enigste verschil tussen de stokmaat is de schade die het dier aan kan richten. Heb ook een shetter gehad die dus echt wel wist wat hij had hangen. was makkelijker te hanteren omdat ik mijn gewicht in de strijd kon gooien. Maar bleef daarom wel een hengst!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:19

rosa_stables schreef:
Wat mij opvalt hier is dat op pagina 1 & 4 geen enkel keer ernaar wordt gewezen dat hengsten gewoon de kudde uitgezet worden als ze lastig zijn en de positie van de alphahengst bedreigen. Dan krijg je wisselwaar hengstenkuddes, maar ook die hengsten blijven proberen een kudde te veroveren en er gaan ook hengsten dood met gevechten. Die hengsten zijn wisselwaar niet gecastreerd, maar wel dek-onklaar gemaakt. Dat heeft de natuur wel geregeld.

Jawel dat heeft al iemand aangekaart, en ook dat een hengst dus altijd zal blijven proberen de leidende oude hengst (jou dus) te vervangen in leiderschap

LecyTinker

Re:

rosa_stables schreef:

beter bladzijde 4 lezen om 16.56 heb ik geschreven...

in de natuur worden jonge hengsten uit de kudde verstoten. Wanneer een regerende hengst oud word dan zal zo een jonge hengst die cappabel is proberen die oudere hengst van zijn plek te verstoten.
Dus wat krijg je in gevangen schap als zo een dier zijn instinct gaat volgen. Je moet zo een dier appart houden anders zit je met een stel ongewenste bastaards. Vervolgens zal hij je altijd testen om te zien ofdat hij jou plaats in kan nemen als leider.

Cassidy

Re:

Castreren is idd onnatuurlijk, maar in de natuur komt een paard doorgaans ook geen mens tegen. Als je beslist om een paard hengst te laten moet je donders goed weten waar je mee bezig bent, en ten allen tijde ogen in je voor en achterhoofd houden. Je moet er altijd op bedacht zijn dat hij je leiderschap wil aanvechten. En er gebeuren helaas hele nare dingen op het moment dat een hengst je te grazen neemt. En dat kunnen in omgang en alleen met de mens de liefste doetjes zijn. Voor de veiligheid van de mens, en het welzijn van het paard, is een castratie haast onvermijdelijk.

SophievdV

Re: Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Wij hebben drie hengsten op stal staan: twee jaarlingen en een volwassen hengst.

De jaarlingen staan op de wei bij elkaar en de volwassen hengst die staat gewoon alleen. Hij is heel rustig en kan zonder problemen naast een hengstige merrie staan op stal. Ja de eerste tien min vindt hij het wel spannend, maar als ie dan zijn hooi ziet liggen gaat ie mooi staan eten Hij wordt ook echt niet gecastreerd!

De jaarlingen blijven hengst. Dat willen wij graag. Ze blijven net zo lang bij elkaar staan tot het niet meer gaat. En zodra het niet meer gaat zullen zij alleen komen te staan op de wei.

De paarden staan aan huis en wij hebben voldoende ruimte om deze dieren te houden. Er is ook 1 merrie, die wordt voor de fok ingezet en daarna de sport.

De volwassen hengst wordt niet gebruikt om te dekken. En zolang ze niet weten wat het is, missen ze volgens mij weinig. Ja hij heeft 1 keer gesprongen, voor de hengstenkeuring.

Het zit meer tussen de oren van de mens, dat het 'zielig' is als een dier geen sex mag hebben. Dat vinden wij namelijk ook heel zielig voor onszelf! Ja.. maar een paard is geen mens en al helemaal niet wat sex betreft! Ik vind dat appels met peren vergelijken....

Van hormonen zullen ze altijd 'last' hebben. Zolang ze niet weten dat het uberhaupt anders kan, hebben ze er ook geen last van. En merrie's hebben ook wel degelijk 'last' van hun hormonen! En dat is dan niet zielig?

Castreren is imo enkel handig voor degene die met het dier om moet gaan en erop wil rijden. En ik snap dat de meeste mensen het graag willen laten doen. Maar hou er alsjeblieft over op dat het zielig is voor een hengst om hengst te zijn!

LecyTinker

Re:

hihihi, je was me net voor...

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:20

Ik denk niet dat het een relevante stelling is. Voor een filosofisch aspect wellicht. Belangrijker is misschien; Castreren in combinatie met het welzijn van het paard. En in veel gevallen heeft castratie een positief effect op het welzijn van het paard.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:21

Jouw ervaring is anders dan die van mij. Als jij een mini van 150 kilo wilt vergelijken met een hengst van 650 kilo, moet je dat zeker doen. Maar doe niet of jouw ervaring het enige is wat telt, iedereen heeft hier zn eigen ervaringen en vertelt daaruit. Dat jij het daar niet mee eens bent, is geen reden om denigrerend over andermans ervaringen te doen.
Persoonlijk ben ik van mening dat problemen met een hengstje van een kleine meter anders zijn dan met een hengst van 1.65. Dat is mijn mening, daar mag je me op aanvallen, maar daar blijf ik bij.
Iets anders heb ik ook nooit beweerd, hoewel jij me er graag van beschuldigt dat ik neerkijk op kleine hengstjes. Letterlijk doe ik dat idd met m'n 1.78, maar verder niet

Cassidy

Re:

Een interessant artikel van Pat Parelli:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

Quote: I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings.

Anoniem

Re:

LecyTinker schreef:
ik denk dat het formaat niet uitmaakt. Hormonen zijn hormonen. Het enigste verschil tussen de stokmaat is de schade die het dier aan kan richten. Heb ook een shetter gehad die dus echt wel wist wat hij had hangen. was makkelijker te hanteren omdat ik mijn gewicht in de strijd kon gooien. Maar bleef daarom wel een hengst!

Hier ben ik het dus ook helemaal mee eens.

Vandaar dat ik ook grapte, zo'n shet neem je van wijze van onder je arm mee als hij lastig is

En Paraat, dat denk ik ook.
Daarom vind ik castreren juist niet zielig.
Ze kunnen zonder tevveel problemen heerlijk bij andere in de wei.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:26

Ik vind trouwens ook formaat wel uitmaakt. Mijn shetje is een beetje aan het puberen en sprong pas bovenop me toen ik iets van de grond opraapte . Dat doet hij dus nooit meer . Maar goed het leed is niet te overzien als het paard 400 kilo meer weegt.

Pas zat ik met iemand te praten die ook een hengst had gehad. Ze zat vol trots te vertellen dat ze met rijden op dat beest zowat alle botten in haar lijf had gebroken, maar het was zo'n lief paard! (Dan spoor je ook niet hoor!)

Maar toch: ik vind hengsten zo verschrikkelijk mooi (en vooral de mijne natuurlijk). Ik kan er echt van genieten als ze zo lopen te showen voor de merries. Nou ja ik maak wel gewoon 100 foto's voor als het dadelijk gedaan is met zijn zaakje, dan geniet ik wel verder op de foto.
Laatst bijgewerkt door EvaSuzanne op 06-04-06 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:26

Cassidy schreef:

remember, good stallions make great geldings
.

En daarom wordt Odin gecastreerd volgend voorjaar

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:29

EvaSuzanne schreef:
Ik vind trouwens ook formaat wel uitmaakt. Mijn shetje is een beetje aan het puberen en sprong pas bovenop me toen ik iets van de grond opraapte . Dat doet hij dus nooit meer . Maar goed het leed is niet te overzien als het paard 400 kilo meer weegt.

daarom zei ik ook... het maakt niet uit hoe groot het dier is, het enigste waar het verschil in maakt is de schade die het dier kan aanrichten.
het is niet zo dat omdat een hengst klein is dat het daarom geen probleem op kan leveren. Zo een klein mormel (sorry) kan je ook behoorlijk beschadigen hoor. Natuurlijk is het met een groot paard een stuk sneller ernstig als met een kleintje, maar die kleintjes kunnen je het leven ook behoorlijk ongemakkelijk maken.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:30

runningkawa schreef:
LecyTinker schreef:

Hier ben ik het dus ook helemaal mee eens.

Vandaar dat ik ook grapte, zo'n shet neem je van wijze van onder je arm mee als hij lastig is

En Paraat, dat denk ik ook.
Daarom vind ik castreren juist niet zielig.
Ze kunnen zonder tevveel problemen heerlijk bij andere in de wei.

Precies. Er zullen ongetwijfeld geweldige hengsten rondlopen die het ook prima kunnen, maar ik heb de beleving dat het meerendeel uitbreekt ookal verwonden ze zichzelf, dat is tegenover het paard toch echt niet eerlijk. Ik verzorg een mini hengstje, maar dat is toch wel even andere koek dan een hengstenpony/paard. En niet iedereen heeft de mogelijkheid een hengstenstal op te zetten, laat staan de kunde. Ik vind persoonlijk ruinen het allerleukste, maar dat is óók maar een ervaring

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:32

LecyTinker schreef:
EvaSuzanne schreef:

daarom zei ik ook... het maakt niet uit hoe groot het dier is, het enigste waar het verschil in maakt is de schade die het dier kan aanrichten.
het is niet zo dat omdat een hengst klein is dat het daarom geen probleem op kan leveren. Zo een klein mormel (sorry) kan je ook behoorlijk beschadigen hoor. Natuurlijk is het met een groot paard een stuk sneller ernstig als met een kleintje, maar die kleintjes kunnen je het leven ook behoorlijk ongemakkelijk maken.

Ja ik zit ook met smart te wachten tot (ALS!!!) zijn tweede bal ook indaalt, want dan geld ook voor hem: hakkie tsjakkie

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:35

Zelfs al zou de tweede bal niet indalen, of geen van de ballen indalen, is er een mogelijkheid om hem te ruinen.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:35

hengsten zijn niet alleen maar slecht hoor. IK heb mijn redenen waarom ik veel liever met hengsten werk dan met merries of ruinen. Maar denk dat je gewoon moet zoeken wat bij je persoonlijkheid past en bij je gelegenheid.
Over het algemeen is het gewoon voor een paard een veel plezieriger leven als hij een ruin is. Op deze manier kan hij lekker bij andere paarden lopen. Heeft hij geen last meer van hormonen en dus ook gewichtsveranderingen enzo. Het leven als ruin is gewoon makkelijker... en wil je er wat meer pit in hebben dat zet je zo een ruin gewoon op wat haver en hup, daar zijn de hengsten kuren weer. Maar deze keer niet door hormonen, maar door overtollig energie... hahaha...

Ik heb er nu eentje lopen die tekoop staat. Zou hem graag willen ruinen zodat hij bij mijn merrie kan lopen, maar mijn merrie mag weer niet drachtig worden van hem. Dus moeten ze appart.
En zal je zien dat als ik hem nu laat ruinen er morgen iemand op de stoep staat die zegt... " als hij nog hengst was geweest had ik hem absoluut willen hebben". Dus helaas moet meneer nog even met zijn zaakje blijven zitten totdat hij een nieuw thuis heeft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:44

Sfieke schreef:

Het zit meer tussen de oren van de mens, dat het 'zielig' is als een dier geen sex mag hebben. Dat vinden wij namelijk ook heel zielig voor onszelf! Ja.. maar een paard is geen mens en al helemaal niet wat sex betreft! Ik vind dat appels met peren vergelijken....

Van hormonen zullen ze altijd 'last' hebben. Zolang ze niet weten dat het uberhaupt anders kan, hebben ze er ook geen last van. En merrie's hebben ook wel degelijk 'last' van hun hormonen! En dat is dan niet zielig?

Castreren is imo enkel handig voor degene die met het dier om moet gaan en erop wil rijden. En ik snap dat de meeste mensen het graag willen laten doen. Maar hou er alsjeblieft over op dat het zielig is voor een hengst om hengst te zijn!

Er zit naar mijn idee in deze discussie een verschil tussen sex en voortplanten. Een dier zal van de 'daad' zelf weinig missen denk ik. Maar alles wat mannelijk is in de natuur heeft de drang om voor nageslacht te zorgen.
En het idee van zolang ze niet weten wat ze missen hebben ze er ook geen last van slaat volgens mij ook nergens op. Als je een paard vanaf zijn geboorte 24 per dag op een box houd, weten ze ook niet wat ze missen en hebben ze er ook geen last van?
Ik heb zelf verschillende merries meegemaakt die niet meer konden functioneren in de sport omdat ze last hadden van 'zichzelf' . Als daar een simpele ingreep voor bestond zou dat ook vaak uitgevoerd worden denk ik.

Het is niet zielig voor een hengst om hengst te zijn, als hij ook paard kan zijn.... En hem op een groot land in zijn eentje gooien, hoe goed je het ook bedoeld. Dat vind ik geen paard zijn

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:49

Dat is inderdaad een vereiste natuurlijk een paardwaardig bestaan als een hengst dat niet kan krijgen is ruinen nderdaad een betere optie

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:49

ruitje... idd. Een paard is een kudde dier.
Hij zal het niet missen om te dekken. Maar de mogelijk heid om te kroelen en aangeraakt et worden door andere paarden is wel iets wat hij gaat missen.
Heb je een hengst en ben je er echt elke dag mee bezig qua beweging en verzorging. Dan mist zo een dier niets.
Maar heb je een hengst die alleen in een weitje staat, dan mist hij ontzettend veel. Maar dat vind ik ongeacht het geslacht, een gemis.
Een merrie of ruin die alleen staat en nooit naar om word gekeken is ook zielig.
Een hengst die goed verzorgt en behandeld word is net zo gelukkig als een merrie of een ruin.

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:57

Ik ben het helemaal met jullie eens . Ik denk dat je het paard, de eigenaar en de stal waar je staat aan moet kijken om tot je conclusie te komen .

Er staan immers ook merries 24 uur per dag op stal, niet omdat ze niet naar buiten kunnen vanwege de hormonen maar omdat de eigenaar niet anders kan/wil .

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:29

Wooohh.....Ik heb even alles bijgelezen.

Ik ben ook maar even weg en jullie schrijven zo 2 pagina's vol.

Pffff.....

Edit: En nou is het in een keer stil

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:55

Iedereen in diep aan het denken. Net mijn hengstje weer op stal gezet ( foto´s staan in onderschift) en was gewoonweg weer snoezig. Wil steeds knuffelen en dan ineens beseft hij dat dat niet stoer is en geeft me een duw met zijn hoofd. Kijk ik m s aan, en dan puppie ogen.
Nee, ik denk dat castratie van hengst tot hengst verschilt. Hengstengedrag ook van hengst tot hengst verschilt. Wel of niet castreren ligt aan veel factoren.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:57

We leven ook niet meer in de natuur