Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rosa_stables schreef:Wat mij opvalt hier is dat op pagina 1 & 4 geen enkel keer ernaar wordt gewezen dat hengsten gewoon de kudde uitgezet worden als ze lastig zijn en de positie van de alphahengst bedreigen. Dan krijg je wisselwaar hengstenkuddes, maar ook die hengsten blijven proberen een kudde te veroveren en er gaan ook hengsten dood met gevechten. Die hengsten zijn wisselwaar niet gecastreerd, maar wel dek-onklaar gemaakt. Dat heeft de natuur wel geregeld.
rosa_stables schreef:Wat mij opvalt hier is dat op pagina 1 & 4 geen enkel keer ernaar wordt gewezen dat hengsten gewoon de kudde uitgezet worden als ze lastig zijn en de positie van de alphahengst bedreigen. Dan krijg je wisselwaar hengstenkuddes, maar ook die hengsten blijven proberen een kudde te veroveren en er gaan ook hengsten dood met gevechten. Die hengsten zijn wisselwaar niet gecastreerd, maar wel dek-onklaar gemaakt. Dat heeft de natuur wel geregeld.
LecyTinker schreef:ik denk dat het formaat niet uitmaakt. Hormonen zijn hormonen. Het enigste verschil tussen de stokmaat is de schade die het dier aan kan richten. Heb ook een shetter gehad die dus echt wel wist wat hij had hangen. was makkelijker te hanteren omdat ik mijn gewicht in de strijd kon gooien. Maar bleef daarom wel een hengst!
Cassidy schreef:
remember, good stallions make great geldings.
EvaSuzanne schreef:Ik vind trouwens ook formaat wel uitmaakt. Mijn shetje is een beetje aan het puberen en sprong pas bovenop me toen ik iets van de grond opraapte. Dat doet hij dus nooit meer
. Maar goed het leed is niet te overzien als het paard 400 kilo meer weegt.
runningkawa schreef:LecyTinker schreef:ik denk dat het formaat niet uitmaakt. Hormonen zijn hormonen. Het enigste verschil tussen de stokmaat is de schade die het dier aan kan richten. Heb ook een shetter gehad die dus echt wel wist wat hij had hangen. was makkelijker te hanteren omdat ik mijn gewicht in de strijd kon gooien. Maar bleef daarom wel een hengst!
Hier ben ik het dus ook helemaal mee eens.
Vandaar dat ik ook grapte, zo'n shet neem je van wijze van onder je arm mee als hij lastig is
En Paraat, dat denk ik ook.
Daarom vind ik castreren juist niet zielig.
Ze kunnen zonder tevveel problemen heerlijk bij andere in de wei.
LecyTinker schreef:EvaSuzanne schreef:Ik vind trouwens ook formaat wel uitmaakt. Mijn shetje is een beetje aan het puberen en sprong pas bovenop me toen ik iets van de grond opraapte. Dat doet hij dus nooit meer
. Maar goed het leed is niet te overzien als het paard 400 kilo meer weegt.
daarom zei ik ook... het maakt niet uit hoe groot het dier is, het enigste waar het verschil in maakt is de schade die het dier kan aanrichten.
het is niet zo dat omdat een hengst klein is dat het daarom geen probleem op kan leveren. Zo een klein mormel (sorry) kan je ook behoorlijk beschadigen hoor. Natuurlijk is het met een groot paard een stuk sneller ernstig als met een kleintje, maar die kleintjes kunnen je het leven ook behoorlijk ongemakkelijk maken.
Sfieke schreef:
Het zit meer tussen de oren van de mens, dat het 'zielig' is als een dier geen sex mag hebben. Dat vinden wij namelijk ook heel zielig voor onszelf! Ja.. maar een paard is geen mens en al helemaal niet wat sex betreft! Ik vind dat appels met peren vergelijken....
Van hormonen zullen ze altijd 'last' hebben. Zolang ze niet weten dat het uberhaupt anders kan, hebben ze er ook geen last van. En merrie's hebben ook wel degelijk 'last' van hun hormonen! En dat is dan niet zielig?
Castreren is imo enkel handig voor degene die met het dier om moet gaan en erop wil rijden. En ik snap dat de meeste mensen het graag willen laten doen. Maar hou er alsjeblieft over op dat het zielig is voor een hengst om hengst te zijn!