Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:08

als je je paard goed kent, dan weet je zelf wat het best voor je paard is TOT OP EEN ZEKERE HOOGTE!!!

sandra1986

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:10

GvdT schreef:
Ik ben niet voor maar ook niet tegen. Ik vind dat een ieder het op zijn manier moet doen als het paard/ pony er maar niet onder lijdt.

Waar ik wel tegen ben zijn mensen die jou als dierenbeul beschouwen omdat je paard op ijzers loopt, geschoren is maar wel onder dekens in de wei staat en gewoon geent en ontwormd wordt.

Ik ken een aantal mensen die hun paard volgens de terug naar de natuur methode houden.
Een aantal van deze mensen heeft voor deze manier gekozen omdat het goedkoop is en ze anders geen paard / pony kunnen betalen.
Dat vind ik wel een slechte zaak. Beestje wordt ook niet ontwormd ed.

Ik lees hier toch ook in een aantal posts dat het natuurlijk bekappen lekker goedkoop is. Ik vind dit dus geen argument om natuurlijk te gaan bekappen. Ik heb mijn pony een aantal weken zonder ijzers gehad en hij wist niet hoe die lopen moest. Hij is geen dag de weg op geweest met zijn blote voeten.
Ik kaart dit aan in een discussie en ik krijg als antwoordt dat het zeker 9 maanden duurt eer ie pijnvrij kan lopen. Dat doe ik mijn beestje dus niet aan. Hoewel het wel een stuk goedkoper is

als je paar ijzers heeft gehad en dan ineens niet meer loopt ie gevoelig. mijn pony voor zover ik weet nooit. heeft keiharde hoeven en nergens last van
per paard verschillend en per ruiter.
nioet vervelend bedoeld hoor! wilde ik alleen f zeggen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:20

de pony van mijn dochter is sinds 3 maand van de ijzers af en heeft niet gevoelig gelopen, moet de smid nog bellen en dan gaat ie zo weer op ijzers... Pony loopt beter op een wedstrijd als ie 'scherp' staat en voor mij voelt het veiliger wil mijn dochter graag wat langer houden en zit niet te wachten op een glijdende pony

maar dit is geheel off-topic

gr_roos

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:14

Mijn pony heeft 6 weken gehad om te wennen en het werd met de dag beroerder.
Beestje heb ik al 12 jaar en hij heeft een super dunne zool.

Mijn wedstrijdpaard haalde ik van de ijzers en die loopt wel meteen rad. Alleen rij ik geen sgw op blote voeten dus staat ze weer lekker op ijzers.

Dus ik weet dat het per dier verschilt. Ik vind het het alleen niet waard om mijn pony minimaal 9 maanden te moeten laten pijn lijden omdat het dan goedkoper is.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:23

Citaat:
Waar ik wel tegen ben zijn mensen die jou als dierenbeul beschouwen omdat je paard op ijzers loopt, geschoren is maar wel onder dekens in de wei staat en gewoon geent en ontwormd wordt.

Ik geloof dat er weinig naturals zijn die hun paard niet inenten en ontwormen?

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:31

haha, die is goed zeg, zo had ik het nog niet bekeken. Goed dat jij oplet PinkiiY.
ik ken eigenlijk geen naturals die hun paarden niet inenten en ontwormen....

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:42

Ik vind dat mensen die overtuigd zijn van hun manier die niet aan andere mensen moeten gaan opdringen.
Ik rijd nu bitloos en ik vind dat voor anderen wel het proberen waard maar daar ga ik niet constant op zitten wrijven.
Iedereen kent zijn/haar eigen paard het best en zoals Sandra al zei, tot op een zekere hoogte kun je zelf wel bepalen wat goed is

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:49

Ik hoor ook vaak mensen die natuurlijk willen ontwormen. daar is een tijd terug een topic over geweest. dat vindt ik dus echt waanzin. (Zeg niet dat dat de naturals zijn hoor! ik heb het nu over mensen die alles zo natuurlijk willen houden dat ze geen chemische dingen in hun paard willen hebben)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:50

GvdT, gelukkig is dit voor weinig paarden zo. anders zou ik het gam het natuurlijk bekappen ook niet aandoen!! ik kan dan ook niet achter die methode staan.

ik denk dat je 'natural' ook moet beredeneren in alle beperkingen die we hier in nederland hebben.

voor mij betekent het de paarden zelf de keuze geven of ze binnen of buiten willen staan, zonder deken, natuurlijk bekappen en zo nu en dan eens zonder zadel en bit rondtuffen.

ik doe hier niemand kwaad mee en zeker mijn paard niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:13

Citaat:
Als je de mogelijkheid hebt om je paard sober te houden, en je het geschikte paard er voor hebt, dan moet je dat gewoon doen. Helaas is het niet voor ieder paard weggelegd, niet voor iedere ruiter haalbaar qua locatie, tijd en inzet, om het paard ook natuurlijk en sober te houden.

Als iemand geen mogelijkheid heeft, of deze niet wilt zoeken (grotere reisafstand bijv.) om z'n paard diè levensomstandigheden te bieden die hij nodig heeft, dan kan die persoon maar beter een andere hobby nemen. Een fiets of motor zet je in de schuur; een paard (of welk dier dan ook) màg je in mijn beleving niet 'wegzetten en opsluiten'.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:47

Ik verdiep me niet zo in die "naturals"...

Mijn pony word elk jaar geschoren staat onder een warme deken, en ijzers. En dit is dus slecht volgens hun?

(toelichting graag )

Heb voor de rest wel dit topic door gelezen, alleen wat naturals willen is dus zo natuurlijk mogelijk paarden houden?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:56

avanoort schreef:
Moderaters, mag dit topic een slotje?
Het wordt alleen maar persoonlijk aanvallen in plaats van een gezonde discussie over de tegens van Naturals en dat is volgens mij niet de bedoeling van een forum.

Slotje lijkt me niet nodig. Je had kunnen verwachten dat je bepaalde reacties zou krijgen toen je dit topic startte, dan moet je niet ineens gaan terugkrabbelen.

Zolang er op een gezonde manier wordt gediscussieerd, blijft dit topic gewoon open. Niet op de man/vrouw spelen en graag je mening beargumenteren, dat geldt overigens voor iedereen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 02:51

tobilover schreef:
Ik verdiep me niet zo in die "naturals"...

Mijn pony word elk jaar geschoren staat onder een warme deken, en ijzers. En dit is dus slecht volgens hun?

(toelichting graag )

Heb voor de rest wel dit topic door gelezen, alleen wat naturals willen is dus zo natuurlijk mogelijk paarden houden?

ja, maar dat houdt niet in dat alle naturals doordraven. ik ben zelf voor een groot deel voor. paard lekker in het land, zoveel mogelijk, en als het kan geen ijzers, en geen bit.
nou ben ik één van de gelukkigen met een paard dat hiermee prima kan. ik ben sinds kort overgestapt op bitloos. (definitief, we deden het voorheen regelmatig maar we reden ook nog met bit. ik zie nu in dat dat niet nodig is, dus voor mijn paarden geen bitten meer.

wat je bijvoorbeeld leest op paardnatuurlijk, gaat hier en daar erg ver vind ik. zonder deken door weer en wind op het land moet kunnen, als je een gezond paard hebt, die genoeg vacht ontwikkelt en niet geschoren wordt. wat ik te ver vind gaan bijv. is dat ze daar menen dat de beste ondergrond voor de stal beton is. voor de bloedsomloop bij paarden die verder in een erg zachte bodem lopen, ja. maar niet voor het liggen in de stal. mijn paard krijgt gewoon stro of houtkrul op de bodem, ik laat hem niet op het beton liggen. dat kan drukplekken en bijv. leggers en schiefels opleveren, dus het heeft een klein voordeel (de doorbloeding van de hoef), maar naar mijn mening teveel nadelen om het toe te passen. bovendien trekt beton erg koud op, en dat is goed voor de pezen, maar niet voor de gewrichten.

wat ik hier ook lees, is dat blootsvoets rijden niet goed is/ kan. dat is onzin. een paard met gezonde hoeven, die goed groeien kan zat zonder ijzers. het paard heeft van nature geen ijzers, en het zou wel vreemd zijn dat onze paarden de enige dieren ter wereld zijn die niet met hun eigen voeten doorkunnen. dat wil niet zeggen dat alle paarden zonder kunnnen. veel paarden zijn eraan gewend, en als je die ineens blootsvoets zet is dat een schok voor de hoef, die ineens weer vrij kan bewegen en uitzetten. met name dat uitzetten is een probleem in zo'n geval. de elasticiteit van de hoefwand is minder, en zal sneller scheuren. mijn paard heeft nooit ijzers onder gehad, is bijna 8 en is in zijn hele leven nog maar drie keer professioneel bekapt. ik hou de randjes netjes door af en toe bij te vijlen. dit is voor de mooi, niet omdat het invloed heeft op Faram's hoefmechanisme. in de zomer rij ik zo een rit van 6 uur (met apuze uiteraard), soms zelfs meer, en dan voor een groot deel op het asfalt. (hij loopt niet graag in de berm) hij heeft goede gezonde hoeven, en ik heb nooit problemen gehad. ook niet dat de hoeve te kort werden. op een gegeven moment wilde ik de hoefsmid eens laten kijken, mijn paard was 6 jaar en nog nooit bekapt. de hoefsmid vond dat hij er super bij stond, maar er kon een stukje af. zo gezegd zo gedaan, gevolg: paard kreupel. dat kleine stukje, nog geen halve cm, was al teveel. daarna nog twee keer laten doen, weer hetzelfde. sinds ik Faram niet meer laat bekappen heb ik nergens meer problemen mee. daarom laat ik het zo.

dat wil niet zeggen dat dit voor elk paard geldt, ik heb gewoon een paard met makkelijke hoeven.

tobilover, Naturals zeggen niet dat het per difinitie slecht is als je paard geschoren wordt en dekens omkrijgt, en op ijzers staat. wel vind ik dat het vaak niet nodig is. er komen ijzers onder bij velen, 'omdat het zo hoort'.
helaas denken veel mensen dat je in de sport alleen maar wat kunt bereiken als je paard erbij staat als een sportpaard, en dan heb ik het over het soort dat per definitie op ijzers moet, geschoren moet worden, en hooguit een paar uur per dag op het land komt 'anders blesseert hij zich'. met als reden dat alle sportpaarden er zo bij staan.dit vind ik niet juist. mensen moeten eerst naar het paard als individu kijken, en van daaruit hun manier van doen aanpassen aan het paard. en helaas gebeurt dat vaak niet.

en dat heeft niks met naturals te maken, maar wel met het welzijn van het dier, en de interesse van de eigenaar daarin.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 05:53

Mag ik vragen wat er natuurlijk is aan bekappen?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 05:55

En btw, ik ben tegen iedereen die mij iets op probeert te dringen.
Ik ga met mijn paarden om zoals ik denk dat goed is. Dat betekent niet dat ik niks wil aannemen, maar wel dat ik me niks door de strot laat duwen door mensen die vinden dat ik het ontzettend verkeerd doe, en die mij wel eens zullen vertellen hoe het allemaal moet

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:36

Merrieveulen bedankt voor de uitleg!
Mijn pony heeft ook heel lang op 'blote' voeten gelopen, alleen ter vergeefs, ze heeft niet van die beste hoeven. Dus vandaar voor ons de overstap naar ijzers, zodat ik gewoon buiten kan rijden...

En ik vind eigelijk dat de paarden van nu, zijn al anders, omdat ze op stal staan, en bereden worden. Dit is ook niet natuurlijk..

Tuurlijk wil iedereen het beste voor zijn paard, ik probeer s'winters (als mijn paard dag en nacht op stal staat) haar zoveel mogelijk overdag in de bak te zetten. En zomers zowiezo op de wei.

Maar ik neem aan dat elke eigenaar zoveel mogelijk zijn paard buiten zet.

En tja over dat scheren, met trainen is het een stuk makkelijker
Ze zijn zo droog gestapt met een zweetdeken, en met zo'n wintervacht (spreek uit ervaring), was ninla zo verkouden...
En binnen 10 minuten (met die dikke fjordenharen) is ze dan ook zo bezweet. Dus de enige optie vond ik dus scheren..

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:59

Soms word er hier gereageerd alsof alle naturals hetzelfde zijn en allemaal volkomen achter paardnatuurlijk.nl staan...
Naturals zijn allemaal verschillend, net zo goed als 'normals' allemaal andere methoden hebben.
Zeg dus niet dat alle naturals ergens tegen zijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:07

Maar de TS is wel tegen alle Naturals begrijp ik.......

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:14

Orchid schreef:
Soms word er hier gereageerd alsof alle naturals hetzelfde zijn en allemaal volkomen achter paardnatuurlijk.nl staan...
Naturals zijn allemaal verschillend, net zo goed als 'normals' allemaal andere methoden hebben.
Zeg dus niet dat alle naturals ergens tegen zijn.

Tuurlijk zijn alle naturals verschillend, dat blijkt wel door dit topic!
Ik ben ook niet tegen natuurlijk bekappen.....
En paardje bij ons op stal word natuurlijk bekapt, en dat gaat super.
Maar voor het ene paard werkt het wel, en voor het andere niet.

Maar ik moet zeggen ik vind het wel iets aparts hebben, ik zou er iig niet aan beginnen, en dan bedoel ik het bitloos en boomloos rijden.

Ik ben er wel voor dat het paard zoveel mogelijk naar buiten moet maar ik neem aan dat de meeste 'normals' dat ook vinden ..... (hoop ik )

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:16

Billy schreef:
Mag ik vragen wat er natuurlijk is aan bekappen?

ik denk dat veel mensen het begrip 'natural of natuurlijk' ook wat te extreem willen uitleggen of begrijpen. het gaat wat bekappen betreft om het eindprodukt, dat je een hoef hebt die de vorm heeft zoals ze in de natuur ook zouden hebben.
of dát dan weet nut heeft is een andere discussie

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:17

mij spreekt het natural gebeuren wel aan
als het kan zonder ijzers, geen bit, geen (vervelende) dekens en lekker altijd buiten staan met andere paarden
met verstand met je paard omgaan
dan heeft je paard naar mijn idee een prima leven
maar om ze nu nooit geen brok meer te geven en ze er schraal uit laten zien omdat dat de tijd van het jaar is (omdat er niet veel meer in het gras zit ) en niet normaal ontwormen zou voor mij een beetje te ver gaan

ik vraag me af of de mensen die paarden zo willen houden zelf ook zo natuurlijk leven....
dus geen alcohol geen sigaretten geen snoep/koek (ongezond)
geen TV geen PC geen mobiel (slecht al die straling)
geen vlees eten (gaat een hoop dierenleed vooraf)
geen medicijnen nemen.. vroeg naar bed dus met de kippen op stok
want waarom wel bij de paarden en niet bij jezelf dacht ik zo...
ik krijg wel eens het idee dat mensen zuiniger op hun paard zijn dan op hunzelf

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:20

Ik heb niks tegen een paard zo natuurlijk mogelijk houden.....

alleen gaat dat in de sport iets moeilijker

Waar ik wel moeite mee heb zijn dit soort dingen

Citaat:
Als iemand geen mogelijkheid heeft, of deze niet wilt zoeken (grotere reisafstand bijv.) om z'n paard diè levensomstandigheden te bieden die hij nodig heeft, dan kan die persoon maar beter een andere hobby nemen. Een fiets of motor zet je in de schuur; een paard (of welk dier dan ook) màg je in mijn beleving niet 'wegzetten en opsluiten'.

Who the hell, bepaald wat MIJN paard nodig heeft behalve mezelf??? En waarom zoooo ontzettend ongenuanceerd.

Ik zelf vind het schandalig dat mensen hun paard een half jaar pijn laten lijden, dan kan je pas beter een fiets nemen, die voelt tenminste niks.

Brrrr..

Heb nogmaals niks tegen een paard zo natuurlijk mogelijk houden, met het gebruiksdoel in achterhoofd.... inclusief de individuele behoeftes van het paard.

maar de manier van discuseren van sommige "naturals" strijkt me zooo ontzettend tegen de haren in..... zo een onaangename, vingerwijzende, niet onderbouwde, loze kreten, vol met aannames en stellingen manier van een ander je mening opdringen....... bah!

Ik zelf ben heel geintresseerd in Parelli, geweldig probeer er ook heel veel over te leren.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:21

unamie schreef:
mij spreekt het natural gebeuren wel aan
als het kan zonder ijzers, geen bit, geen (vervelende) dekens en lekker altijd buiten staan met andere paarden
met verstand met je paard omgaan
dan heeft je paard naar mijn idee een prima leven
maar om ze nu nooit geen brok meer te geven en ze er schraal uit laten zien omdat dat de tijd van het jaar is (omdat er niet veel meer in het gras zit ) en niet normaal ontwormen zou voor mij een beetje te ver gaan

ik vraag me af of de mensen die paarden zo willen houden zelf ook zo natuurlijk leven....
dus geen alcohol geen sigaretten geen snoep/koek (ongezond)
geen TV geen PC geen mobiel (slecht al die straling)
geen vlees eten (gaat een hoop dierenleed vooraf)
geen medicijnen nemen.. vroeg naar bed dus met de kippen op stok
want waarom wel bij de paarden en niet bij jezelf dacht ik zo...
ik krijg wel eens het idee dat mensen zuiniger op hun paard zijn dan op hunzelf

Amen!

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:23

KiWiKo schreef:
Ik heb niks tegen een paard zo natuurlijk mogelijk houden.....

alleen gaat dat in de sport iets moeilijker

Waar ik wel moeite mee heb zijn dit soort dingen

Citaat:

Wow, die quote
Dus als je je paard niet elke dag weidegang kan bieden (dag en nacht, ook s'winters) dan moet je maar een andere hobby nemen? Als ik het goed begrijp.
Nou mijn paard staat zomers op de weide, maar met regenval of onweer gaat hij mooi naar binnen. En s'winters mag hij overdag als het kan en lukt zoveel mogelijk in de bak. Maar s'nachts lekker op stal met een dekentje om!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:46

Ik ben zelf ook redelijk natuurlijk bezig met mijzelf.
Ben 4 maanden geleden gestopt met roken, drinken doe ik niet of nauwelijks (1x in het half jaar of zo) eet wel vlees maar zoveel mogelijk biologisch en verder ook groente en alles wat we maar kopen ook zo veel mogelijk biologisch.
Ik eet in de zomer het onkruid uit onze tuin, drink de hele dag door kruidenthee enz.
Mensen die mij nog niet hebben ontmoet denken meestal dat ik een of ander stoffig geitenwollensokken type ben (Ben ik niet hoor, vraag maar aan KiWiKo en Billy )

Daarentegen heb ik uiteraard wel een tv, met schotelontvanger zodat ik keuze heb uit 1000+ zenders 1 gewone telefoon en 2 mobieltjes (1 zakelijk en 1 prive ), ik eet ook wel eens koek of snoep (dan uiteraard wel weer iets biologisch als dat voor handen is en anders eet ik ook gewoon spul hoor)

Mijn paarden staan dag en nacht buiten het hele jaar door, ze worden wel sober gehouden maar krijgen wel degelijk brok bijgevoerd (wat volgens sommige onder fast food valt) verder hebben ze de continu de beschikking over 600kg hooi waar ze de hele dag door aan kunnen knabbelen, staan in een groep met zijn 6en. Worden niet geschoren en krijgen geen deken op.

Ik heb het geluk dat ik de ruimte heb om mijn paarden zo te houden, ik ben er speciaal voor verhuisd maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Hiervoor stonden mijn knollies ook op een pensionstal met stalletjes van 2x2.5 waar het paard de hele dag door (in de winter dan) in stond en er alleen uit kwam als het baasje op stal was. Daar is niet veel aan te doen, niet overal is er zoveel ruimte als in bijvoorbeeld Drenthe. Ik heb dat destijds opgelost door smorgens voor het werk (om 4.00 uur dus) naar stal te gaan, zelf te voeren en wat te lopen met de knollies, smiddags een lange pauze te nemen (dan savonds doorwerken om dat in te halen) en weer te gaan lopen met de knollies of op een andere manier bezig te zijn met ze en dan savonds ging ik rijden o.i.d.
Dat was uiteraard niet vol te houden dus zocht ik bijrijdsters/verzorgsters die overdag konden komen, dat werkte ook echt helemaal perfect!
Maar goed, ook hiervoor heeft niet iedereen de mogelijkheid, ik vind dit:
Citaat:
dus erg cru gezegt.
De meeste mensen doen er wel van alles aan om het paard niet onnodig op stal te laten staan, zijn er zat die dat dus wel doen en dan vol trots zeggen dat hun paard deze week wel 2x een half uur los heeft gelopen in de paddock, van dat soort types gaan mijn nekharen ook overeind staan natuurlijk!