Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
GvdT schreef:Ik ben niet voor maar ook niet tegen. Ik vind dat een ieder het op zijn manier moet doen als het paard/ pony er maar niet onder lijdt.
Waar ik wel tegen ben zijn mensen die jou als dierenbeul beschouwen omdat je paard op ijzers loopt, geschoren is maar wel onder dekens in de wei staat en gewoon geent en ontwormd wordt.
Ik ken een aantal mensen die hun paard volgens de terug naar de natuur methode houden.
Een aantal van deze mensen heeft voor deze manier gekozen omdat het goedkoop is en ze anders geen paard / pony kunnen betalen.
Dat vind ik wel een slechte zaak. Beestje wordt ook niet ontwormd ed.
Ik lees hier toch ook in een aantal posts dat het natuurlijk bekappen lekker goedkoop is. Ik vind dit dus geen argument om natuurlijk te gaan bekappen. Ik heb mijn pony een aantal weken zonder ijzers gehad en hij wist niet hoe die lopen moest. Hij is geen dag de weg op geweest met zijn blote voeten.
Ik kaart dit aan in een discussie en ik krijg als antwoordt dat het zeker 9 maanden duurt eer ie pijnvrij kan lopen. Dat doe ik mijn beestje dus niet aan. Hoewel het wel een stuk goedkoper is
Citaat:Waar ik wel tegen ben zijn mensen die jou als dierenbeul beschouwen omdat je paard op ijzers loopt, geschoren is maar wel onder dekens in de wei staat en gewoon geent en ontwormd wordt.
Citaat:Als je de mogelijkheid hebt om je paard sober te houden, en je het geschikte paard er voor hebt, dan moet je dat gewoon doen. Helaas is het niet voor ieder paard weggelegd, niet voor iedere ruiter haalbaar qua locatie, tijd en inzet, om het paard ook natuurlijk en sober te houden.
avanoort schreef:Moderaters, mag dit topic een slotje?
Het wordt alleen maar persoonlijk aanvallen in plaats van een gezonde discussie over de tegens van Naturals en dat is volgens mij niet de bedoeling van een forum.
tobilover schreef:Ik verdiep me niet zo in die "naturals"...
Mijn pony word elk jaar geschoren staat onder een warme deken, en ijzers. En dit is dus slecht volgens hun?
(toelichting graag)
Heb voor de rest wel dit topic door gelezen, alleen wat naturals willen is dus zo natuurlijk mogelijk paarden houden?
Orchid schreef:Soms word er hier gereageerd alsof alle naturals hetzelfde zijn en allemaal volkomen achter paardnatuurlijk.nl staan...
Naturals zijn allemaal verschillend, net zo goed als 'normals' allemaal andere methoden hebben.
Zeg dus niet dat alle naturals ergens tegen zijn.
Billy schreef:Mag ik vragen wat er natuurlijk is aan bekappen?
Citaat:Als iemand geen mogelijkheid heeft, of deze niet wilt zoeken (grotere reisafstand bijv.) om z'n paard diè levensomstandigheden te bieden die hij nodig heeft, dan kan die persoon maar beter een andere hobby nemen. Een fiets of motor zet je in de schuur; een paard (of welk dier dan ook) màg je in mijn beleving niet 'wegzetten en opsluiten'.
unamie schreef:mij spreekt het natural gebeuren wel aan![]()
als het kan zonder ijzers, geen bit, geen (vervelende) dekens en lekker altijd buiten staan met andere paarden
met verstand met je paard omgaan
dan heeft je paard naar mijn idee een prima leven![]()
maar om ze nu nooit geen brok meer te geven en ze er schraal uit laten zien omdat dat de tijd van het jaar is (omdat er niet veel meer in het gras zit ) en niet normaal ontwormen zou voor mij een beetje te ver gaan
ik vraag me af of de mensen die paarden zo willen houden zelf ook zo natuurlijk leven....
dus geen alcohol geen sigaretten geen snoep/koek (ongezond)
geen TV geen PC geen mobiel (slecht al die straling)
geen vlees eten (gaat een hoop dierenleed vooraf)
geen medicijnen nemen.. vroeg naar bed dus met de kippen op stok
want waarom wel bij de paarden en niet bij jezelf dacht ik zo...
ik krijg wel eens het idee dat mensen zuiniger op hun paard zijn dan op hunzelf
KiWiKo schreef:Ik heb niks tegen een paard zo natuurlijk mogelijk houden.....
alleen gaat dat in de sport iets moeilijker![]()
Waar ik wel moeite mee heb zijn dit soort dingenCitaat:Als iemand geen mogelijkheid heeft, of deze niet wilt zoeken (grotere reisafstand bijv.) om z'n paard diè levensomstandigheden te bieden die hij nodig heeft, dan kan die persoon maar beter een andere hobby nemen. Een fiets of motor zet je in de schuur; een paard (of welk dier dan ook) màg je in mijn beleving niet 'wegzetten en opsluiten'.
dus erg cru gezegt.Citaat:Als iemand geen mogelijkheid heeft, of deze niet wilt zoeken (grotere reisafstand bijv.) om z'n paard diè levensomstandigheden te bieden die hij nodig heeft, dan kan die persoon maar beter een andere hobby nemen. Een fiets of motor zet je in de schuur; een paard (of welk dier dan ook) màg je in mijn beleving niet 'wegzetten en opsluiten'.