Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lusitana schreef:Er wordt niet altijd dressuurgereden, sommige paarden worden gedresseerd, dit gaat vaak gepaard met een zekere geestdoding of ander negatief psychisch gevoel,
Lusitana schreef:Wat we in de ring zien is juist geen perfectie!
) is volgens jou dan kunstje....
Lusitana schreef:Wat we in de ring zien is juist geen perfectie! Het klopt van geen kant meer met de regels, die ze nu willen veranderen (en sommige zijn al veranderd), zoals het paard nu in piaffe niet meer de neus voor de loodlijn hoeft te hebben. Of wil je beweren dat wapperende voorbenen en niet meekomende achterbenen, schuifelende piaffes, inregelmatige piaffes en passages perfectie is?
Fronton schreef:Sjef heeft gezegd dat híj zelfs een ezel piaffe kan leren.
Dacht ik.
@Aimee, oefeningen zijn wel degelijk bedoeld om je paard rijtechnisch te verbeteren. Wat wou je anders gaan doen, rondjes rijden?
ga een willekeurige training van een willekeurige ruiter bijwonen die LDR als trainingsmethode gebruikt. Je zult zien dat er niet of nauwelijks oefeningen worden gereden, laat staan dat die als kunstjes worden aangeleerd.jasmijn78 schreef:Btw: ik denk dat Sjef met de koe die hij in piaffe kan zetten bedoelt dat iedere idioot een paard een kunstje kan leren, maar dat dat iets anders is dan een rijkunstig en technisch correct uitgevoerde piaffe.
Aimee schreef:Toevallig het trainer-pupil-artikel in een recente Hoefslag gelezen? Vraagt de journalist zich ook af waarom Imke helemaal geen oefeningen heeft gereden..... Geven de dames zelf antwoord!
Aimee schreef:Maar Lusitana.... denk je nu echt dat Sjef de enige is die een dergelijke uitspraak heeft gedaan? De eerste keer dat ik dat zelf hoorde, was juist in Duitsland, bij een vermaarde klassieke trainer![]()
![]()
Citaat:Apart dat je aangeeft dat er verschillende interpretaties van een begrip mogelijk zijn, als je wil duscussiëren of je punt duidelijk wilt maken, zul je eerst eens moeten aangeven wat je waarmee bedoeld.
Citaat:Bovendien.... elke oefening die een paard geleerd wordt en die uitgevoerd moeten worden in de een willekeurige dressuurproef (behalve de B misschien) is volgens jou dan kunstje....
Want ook als je rijkunstig een oefening vraagt gaat het erom dat je het paard een commando leert, waarop hij een bepaald kunstje/oefening moet vertonen..
Citaat:Als het goed is worden oefeningen alleen gereden ter controle.... kijken of het paard rijtechnisch voor elkaar is, want dan zal hij de oefeningen correct kunnen uitvoeren....
Niet andersom... een oefening rijden zodat het paard rijtechnisch voor elkaar komt.....[/quite]
Dat is opzet ja, maar tegenwoordig lijkt het wedstrijdrijden een doel te zijn en het is dan dus andersom.Citaat:Welke mogelijkheid past nou het meest bij welke trainingsmethode?![]()
Of beter gezegd.... hoe komen mensen er toch in vredesnaam bij Anky te beschuldigen van dresseren.... juist die amazone die hamert, hamert en nog eens hamert op basis... die oefeningen komen wel eens als je van plan bent de ring in te gaan. Hoe kan Salinero dan toch een gedresseerde aap zijn?
Lusitana schreef:
Wederom uit zijn verband getrokken iets, ik bedoel maar dat iets "erin zetten" bij mij als dressren over komt en niet als gevolg van logishe hulpen.
Aimee schreef:Waarom twijfelen jullie eraan of Anky wel doet wat ze zegt dat ze thuis in de training doet, maar twijfelen jullie geen moment of klassieke ruiters wel altijd keurig volgens het Dressurskala rijden?
.Lusitana schreef:Ik wil geen punt maken,
Citaat:Bij de opleiding van jonge wedstrijdpaarden, zo klaagde Heuschmann, wordt eklatant gezondigd:"Alles moet veel te snel, ipv de jonge paarden tijd te geven.
jasmijn78 schreef:Ik heb HBO management, economie en recht gedaan. Dit betekent dat ik een basiskennis van onze wetgeving heb. Maar dat maakt mij nog geen deskundige die in staat is om te kunnen beoordelen of een strategie die in een rechtzaak wordt toegepast door een topadvokaat als Moscovitz de juiste is.
CCCCorine schreef:Hoe meer er tegen deze methode gepubliceerd wordt, hoe harder ik me afvraag of het nog wel over het welzijn van paarden gaat. Het lijkt meer op ernstige vrees voor concurrentie en een poging om via de media vooral die concurrentie zo zwart mogelijk te maken en dat vind ik ronduit walgelijk en onsportief.
en helaas werkt het ook nog
jasmijn78 schreef:@ Lusitana: blablablaLusitana schreef:Ik wil geen punt maken,
Als je in een discussie geen punt wil maken, wat is dan je doel van het voeren van deze discussie?
jasmijn78 schreef:En een makkelijke manier voor afgunstige ruiters die zelf bij lange na niet in staat zijn ook maar IETS te presteren in de dresuursport om af te geven op ruiters die WEL wat presteren.
Wel jammer. Het lijkt altijd wel of afgunst en jalouzie in de dressuur de boventoon voeren.
Lusitana schreef:Als je begint met " Lusitana" probeer je mij persoonlijk te overtuigen van iets.