Salinero een gedresseerde aap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Salinero een gedresseerde aap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:52

Maar eeeeh.... met dresseren bedoelen jullie neem ik aan het instampen van oefeningen zonder dat het paardenlichaam daarvoor getraind is?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:55

Er in stampen van oefeningen terwijl het paard erwel voor getrained is, is niet minder erg. Het gaat om het aanleren van een kunstje (en heeft Sjef zelf niet gezegd dat hij nog een piaffe in een koe kan zetten?) ipv rijkunstig vragen, bv.

Maar ik neem aan dat er vele manieren zijn om het woord dresseren uit te leggen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:57

Ook in dit topic plaats ik even ter info:

Verklaring van de FEI Dressuur Commissie n.a.v. de “Rollkur” workshop gehouden te Lausanne op 31 januari 2006:

Naar aanleiding van de “Rollkur” Workshop die eind januari is gehouden en verschillende discussies die gepubliceerd zijn in de media, wil de Dressuur Commissie van de FEI graag het onderstaande meedelen:

-De FEI Dressuur Commissie, FEI Veterinaire Commissie en de FEI sub-commissie Welzijn heben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een groot aantal experts (veeartsen, ethologen, wetenschappers) te betrekken bij en te raadplegen wat betreft de analyse van “Rollkur”. Deze experts kwamen uit alle hoeken van de wereld van de hoogstaangeschreven universiteiten en beschikten over een brede expertise. De experts waren op generlei wijze verbonden met enige methode en zij presenteerden hun bevindingen op een open en onbevooroordeelde manier.

Hier ontgaat mij de toegevoegde waarde van een medium.

Vertegenwoordigers van de IDRC (International Dressage Riders Club) en de IDTC (International Dressage Trainers Club) waren ook uitgenodigd om deze workshop bij te wonen.

De vergadering stelde voor dat een meer wetenschappelijke benaming nodig was voor de methode en zij kwam overeen dat “Hyperflexie van de nek (Hyperflexion of the neck)” de methode beter beschrijft.

Op dit moment worden de wetenschappelijke bijdragen verzameld en zodra zij vbschikbaar zijn zullen ze worden gepubliceerd. Echter, het was duidelijk dat op basis van het huidige bewijs, de methode niet schadelijk is wanneer zij op de juiste manier wordt gebruikt. Het is duidelijk dat elke trainingsmethode die niet correct wordt toegepast niet acceptabel is, en dat aggressief rijden voorkomen moet worden en verboden.

- Het belang van een “Stewarding Systeem” bij het losrijden is duidelijk. De opleiding van de Dressuur Stewards gebaseerd op de FEI Reglementen en het handboek voor de Steward heeft plaatsgevonden. De FEI en de FEI Dressuur commissie zullen geen enkele vorm van misbruik toestaan.

-De FEI Veterinaire Commissie en de FEI Welzijns Sub-commissie zulllen hun onderzoek naar trainingsmethodes zoals "Hyperflexie van de nek" voortzetten.

- De FEI Dressuur Commissie wil het belang van de artikelen 401.1 en 401.3 van de FEI Dressuur Reglementen benadrukken die het welzijn van het paard beogen.

Tenslotte wil de FEI Dressuur Commissie herhalen dat deze workshop een eerste stap was en dat de FEI het op zich neemt om het welzijn van het paard in het oog te houden. De FEI Dressuur Commissie vraagt de media en andere belanghebbenden te wachten met het geven van verder commentaar tot het formele rapport gepubliceerd is.

Mariette Withages-Dieltjens
Voorzitter
FEI Dressuur Commissie

Bron: FEI press news

Lusitana schreef:
Er wordt niet altijd dressuurgereden, sommige paarden worden gedresseerd, dit gaat vaak gepaard met een zekere geestdoding of ander negatief psychisch gevoel,

Mishandeling van paarden gebeurt overal ter wereld. Ligt de oorzaak hiervan bij de FEI/dressuursport? Die gezien het bovenstaande koste noch moeite sparen om het welzijn van paarden in de dressuursport te borgen?

Of schuilt de oorzaak in onkunde, onwetendheid, ongeduld en afgunst van de ruiter?

Lusitana schreef:
Wat we in de ring zien is juist geen perfectie!

Als wij in de (Olympiade) ring, onder toeziend oog van de hierboven omschreven deskundigen, wetenschappers en commissies, geen perfectie zien of iets wat er heel dicht in de buurt komt. Waar zien wij dat dan wel?

Btw: ik denk dat Sjef met de koe die hij in piaffe kan zetten bedoelt dat iedere idioot een paard een kunstje kan leren, maar dat dat iets anders is dan een rijkunstig en technisch correct uitgevoerde piaffe.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:04

Maar Lusitana.... denk je nu echt dat Sjef de enige is die een dergelijke uitspraak heeft gedaan? De eerste keer dat ik dat zelf hoorde, was juist in Duitsland, bij een vermaarde klassieke trainer

Apart dat je aangeeft dat er verschillende interpretaties van een begrip mogelijk zijn, als je wil duscussiëren of je punt duidelijk wilt maken, zul je eerst eens moeten aangeven wat je waarmee bedoeld.

Bovendien.... elke oefening die een paard geleerd wordt en die uitgevoerd moeten worden in de een willekeurige dressuurproef (behalve de B misschien ) is volgens jou dan kunstje....
Want ook als je rijkunstig een oefening vraagt gaat het erom dat je het paard een commando leert, waarop hij een bepaald kunstje/oefening moet vertonen.

Als het goed is worden oefeningen alleen gereden ter controle.... kijken of het paard rijtechnisch voor elkaar is, want dan zal hij de oefeningen correct kunnen uitvoeren....
Niet andersom... een oefening rijden zodat het paard rijtechnisch voor elkaar komt.....

Welke mogelijkheid past nou het meest bij welke trainingsmethode?
Of beter gezegd.... hoe komen mensen er toch in vredesnaam bij Anky te beschuldigen van dresseren.... juist die amazone die hamert, hamert en nog eens hamert op basis... die oefeningen komen wel eens als je van plan bent de ring in te gaan. Hoe kan Salinero dan toch een gedresseerde aap zijn?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:06

Sjef heeft gezegd dat híj zelfs een ezel piaffe kan leren.

Dacht ik.

@Aimee, oefeningen zijn wel degelijk bedoeld om je paard rijtechnisch te verbeteren. Wat wou je anders gaan doen, rondjes rijden?

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:07

Lusitana schreef:
Wat we in de ring zien is juist geen perfectie! Het klopt van geen kant meer met de regels, die ze nu willen veranderen (en sommige zijn al veranderd), zoals het paard nu in piaffe niet meer de neus voor de loodlijn hoeft te hebben. Of wil je beweren dat wapperende voorbenen en niet meekomende achterbenen, schuifelende piaffes, inregelmatige piaffes en passages perfectie is?

het schijnt!..anders worden er niet van die hoge cijfers voor gegeven..dit ligt dat niet aan de amazone of ruiter maar aan de hoe de regels worden nageleefd door de FEI!

de hengstencom.staat in een ander rijtje...we hebben hier over Salinero een gedresseerde aap...het paardje is nog geen eens hengst..
maar wil er wel over zeggen dat ik het daar wel met je eens bent...dat gaat over het algemeen te snel voor een jong paard...wat zich daarna meestal ook uit in het totaal inzakken van een paard en daar hoor je dan niets meer over..maar als je aan de top rijd als een paard als Bon/salinero..kan daar geen sprake van zijn....dit zijn paarden die lang in de top mee hebben gereden/rijden en zouden dan helemaal verrot gereden moeten zijn...en ze lopen er nog steeds!...dus ergens wordt er iets goeds gedaan, ergens moet er goed opgelet worden dat ze wel een happy knol zijn omdat het hun broodwinning is en daar kunnen ze niet losbollig mee om gaan..want een paard is misschien wel vergevingsgezind..maar een keer zouden ze het dan toch op hun bord krijgen

(wat is bokt traag zeg vandaag, verschrikkelijk gewoon)

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:10

Fronton schreef:
Sjef heeft gezegd dat híj zelfs een ezel piaffe kan leren.

Dacht ik.

@Aimee, oefeningen zijn wel degelijk bedoeld om je paard rijtechnisch te verbeteren. Wat wou je anders gaan doen, rondjes rijden?

Ja Fronton, dat heeft Sjef gezegd.... weet je van wie HIJ die uitspraak heeft? Dáár gaat het om namelijk, die komt helemaal niet van een LDR-trainer

Ja Fronton... rondjes rijden ga een willekeurige training van een willekeurige ruiter bijwonen die LDR als trainingsmethode gebruikt. Je zult zien dat er niet of nauwelijks oefeningen worden gereden, laat staan dat die als kunstjes worden aangeleerd.
Toevallig het trainer-pupil-artikel in een recente Hoefslag gelezen? Vraagt de journalist zich ook af waarom Imke helemaal geen oefeningen heeft gereden..... Geven de dames zelf antwoord!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:12

Een kinderhand is gauw gevuld moet je maar denken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:14

jasmijn78 schreef:
Btw: ik denk dat Sjef met de koe die hij in piaffe kan zetten bedoelt dat iedere idioot een paard een kunstje kan leren, maar dat dat iets anders is dan een rijkunstig en technisch correct uitgevoerde piaffe.

Jij snapt zijn uitspraak!
Met een dergelijk statement moet juist duidelijk worden dat die piaffe niet heilig is, dat is niet het moeilijke en ook niet het ultieme doel van dressuur, immers kan een ezel nog een piaffe worden geleerd.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:25

Zu hause ist alles besser (excuses voor eventuele spelfouten).

Ik vind wel dat Salinero een gedresseerde aap is, maar dat zijn bijna alle paarden in de grand prix. Men weet niet meer beter, en Anky heeft momenteel gewoon het beste gedresseerde aapje.

Ik heb dan ook een hele andere redenatie om dat te denken. Die heel veel met rijtechnische problemen te maken heeft en heel weinig met fokkerij en afstamming.

Overigens, over 't hameren van Anky op de basis... Ze zegt misschien wel dat 't belangrijk is, maar of ze haar training erop richt? Want PB loopt soms in stap regelrecht onregelmatig! En waarom moet Anky tijdens 't inrijden dan zoveel geweld gebruiken om Salinero halt te laten houden? Dat zijn toch basisdingen...

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:26

Aimee schreef:
Toevallig het trainer-pupil-artikel in een recente Hoefslag gelezen? Vraagt de journalist zich ook af waarom Imke helemaal geen oefeningen heeft gereden..... Geven de dames zelf antwoord!

***ren naar de winkel****ben altijd een nieuwgierig mens geweest, wil alles weten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:34

Waarom twijfelen jullie eraan of Anky wel doet wat ze zegt dat ze thuis in de training doet, maar twijfelen jullie geen moment of klassieke ruiters wel altijd keurig volgens het Dressurskala rijden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:36

Aimee schreef:
Maar Lusitana.... denk je nu echt dat Sjef de enige is die een dergelijke uitspraak heeft gedaan? De eerste keer dat ik dat zelf hoorde, was juist in Duitsland, bij een vermaarde klassieke trainer

Wederom uit zijn verband getrokken iets, ik bedoel maar dat iets "erin zetten" bij mij als dressren over komt en niet als gevolg van logishe hulpen.

Citaat:
Apart dat je aangeeft dat er verschillende interpretaties van een begrip mogelijk zijn, als je wil duscussiëren of je punt duidelijk wilt maken, zul je eerst eens moeten aangeven wat je waarmee bedoeld.

Ik wil geen punt maken, ik reageer op bepaalde dingen. ik heb aangegeven wat ik er zelf mee bedoel, maar ik begrijp dat andere mensen andere ideeën over dresseren kunnen hebben. Niet iedereen heeft nu eenmaal dezelfde gedachtengang, hè.
Citaat:
Bovendien.... elke oefening die een paard geleerd wordt en die uitgevoerd moeten worden in de een willekeurige dressuurproef (behalve de B misschien ) is volgens jou dan kunstje....
Want ook als je rijkunstig een oefening vraagt gaat het erom dat je het paard een commando leert, waarop hij een bepaald kunstje/oefening moet vertonen..

Als je hupen "commando noemt, heb je daar gelijk in. Maar hulpen zijn over het algemeen logische tekens die hun eigen gevolg geven en er zijn vele combinaties mogelijk, die dus allemaal weer een andere uitwerking hebben en als je iets verkeerd doet krijg je niet de gewenste uitwerking. Nu een klein voorbeeldje van het verschil: Er was eens een leuk circus waarbij bekende nederlanders een nummertje op moetsen voeren. Twee deden een nummer op paarden. Er werd spaanse pas getoond en meer van dat. De paarden deden dit op aanwijzing van de trainer in de coulise samen met gewoon geheugenwerk, want het nummertje was tot in den treure ingestudeerd. Daar heb je dus te maken met commando´s (en geheugen) en niet met hulpen.
Citaat:
Als het goed is worden oefeningen alleen gereden ter controle.... kijken of het paard rijtechnisch voor elkaar is, want dan zal hij de oefeningen correct kunnen uitvoeren....
Niet andersom... een oefening rijden zodat het paard rijtechnisch voor elkaar komt.....[/quite]

Dat is opzet ja, maar tegenwoordig lijkt het wedstrijdrijden een doel te zijn en het is dan dus andersom.
Citaat:
Welke mogelijkheid past nou het meest bij welke trainingsmethode?
Of beter gezegd.... hoe komen mensen er toch in vredesnaam bij Anky te beschuldigen van dresseren.... juist die amazone die hamert, hamert en nog eens hamert op basis... die oefeningen komen wel eens als je van plan bent de ring in te gaan. Hoe kan Salinero dan toch een gedresseerde aap zijn?

Ik zal niet een bepaalde trainingsmethode willen noemen, maar er zijn trainingsmethodes waarbij bv teugelhulpen zwaar beïnvloed worden door een gedwongen moelijke hoofdhouding of een hulpteugel die het bit naar achteren en naar onderen trekt. Dat is dan geen normale hulp meer, waarbij je dus bijbehorende effecten zult krijgen, die dingen beinvloeden en die los staan van rijkunst.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:49

Lusitana schreef:

Wederom uit zijn verband getrokken iets, ik bedoel maar dat iets "erin zetten" bij mij als dressren over komt en niet als gevolg van logishe hulpen.

Nee, jij trekt Sjef's uitspraak uit z'n verband.
Die hele uitspraak draait er juist om dat een piaffe erin zetten niet zo moeilijk is, om aan te geven dat dressuur geen kunstjes aanleren is. Sarcasme heet dat, moeilijk hè....

Heb je ooit wel eens een paard zadelmak gemaakt?
Denk je nu werkelijk dat beenhulpen voor een paard logische tekens zijn voor voorwaarts? (voorbeeldje, eerste hulp die je een paard leert) Nee, uit andere aanwijzingen blijkt voor een paard dat het commando voor voorwaarts die beenhulp is.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:06

Ik heb zo´n 500 paarden gereden en vele zadelmak gemaakt. Als je de balans verstoord, krijg je een effect. Het aanleren van de beenhulp is een basis, maar als hij die dan gewend is zijn er talloze toepassingen mogelijk met allemaal ander effect (en niet alleen voorwaarts).
Excuse moi als ik iemand letterlijk neem, en in verband breng met zeer belabberde piaffes.
Ik heb niks meer toe te voegen, voordat ik in herhaling blijf vallen laat ik het woord aan jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:08

Aimee schreef:
Waarom twijfelen jullie eraan of Anky wel doet wat ze zegt dat ze thuis in de training doet, maar twijfelen jullie geen moment of klassieke ruiters wel altijd keurig volgens het Dressurskala rijden?

Wie weet trainen die klassieke ruiters thuis wel stiekem met een strak vast gezette opzetteugel .

Je hebt daar inderdaad een heel goed punt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:08

@ Lusitana: Jij bent constant aan het afgeven op de dressuursport, met name de dessuursport en dressuurruiters op hoog niveau. Je haalt steeds voorbeelden aan waarmee je mi niet echt de spijker op zijn kop slaat of jou punt duidelijk beargumenteerd.

Ik las in jou profiel staat dat je met heel veel facetten van paardensport bekend bent. Dat houdt in dat jij een bepaalde basis of beperkte kennis hebt van van die facetten, waaronder de dressuursport. Dat wil dus niet zeggen dat je er niets van weet, of dat je je mening niet mag geven.

Maar jij trekt steeds zaken in twijfel die door deskundigen zijn vastgesteld. Deskundigen die dus meer kennis van zaken hebben dan jij.

Ik heb HBO management, economie en recht gedaan. Dit betekent dat ik een basiskennis van onze wetgeving heb. Maar dat maakt mij nog geen deskundige die in staat is om te kunnen beoordelen of een strategie die in een rechtzaak wordt toegepast door een topadvokaat als Moscovitz de juiste is. Snap je mijn punt?

Jou mening is dus gebaseerd op jou gevoel en emotie t.a.v. de dressuursport. En niet op kennis en ervaring van het welzijn, trainen en rijden van paarden op Grand-prix niveau/Olymisch niveau. (dat is waar we het hier over hebben)

En wellicht is jou beeld van dressuur door de jaren heen negatief geworden door misstanden die je hebt gezien (of meent te hebben gezien) of door afgunst omdat jij zelf niet op de Olymische spelen rijdt. Maar dat maakt jou nog geen deskundige die kan oordelen over de methodes en wijze van rijden van topruiters.

Breng je mening dus niet als feit, alsof je een deskundige bent of net alsof jij de wijsheid in pacht hebt.

Lusitana schreef:
Ik wil geen punt maken,

Als je in een discussie geen punt wil maken, wat is dan je doel van het voeren van deze discussie?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:12

Citaat:
Bij de opleiding van jonge wedstrijdpaarden, zo klaagde Heuschmann, wordt eklatant gezondigd:"Alles moet veel te snel, ipv de jonge paarden tijd te geven.

Volgens mij was dit de kern van zijn betoog. Wat dan wel weer jammer voor hem is, is dat juist Anky altijd roept dat je een paard de tijd moet geven zich te ontwikkelen en vindt dat er vooral van jonge hengsten veel te veel en veel te vroeg gevraagd wordt. Vergelijk eens het aantal wedstrijden wat PB heeft gelopen in vergelijking met andere dekhengsten van zijn leeftijd?

Als hij dit punt serieus aan de kaak wil stellen had hij het beter over de hengstenhouders kunnen hebben die voor het dekgeld hun hengsten binnen een paar jaar laten verpesten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:19

Is inderdaad een heel goed punt Karl.... het was ook immers in samenspraak met Anky dat de leeftijdsgrens voor dressuurklasses omhoog is geschroefd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:21

jasmijn78 schreef:
Ik heb HBO management, economie en recht gedaan. Dit betekent dat ik een basiskennis van onze wetgeving heb. Maar dat maakt mij nog geen deskundige die in staat is om te kunnen beoordelen of een strategie die in een rechtzaak wordt toegepast door een topadvokaat als Moscovitz de juiste is.

Mooie vergelijking. Ik ga met miijn EHBO diploma ook een hartchirurg niet vertellen hoe hij een operatie beter uit kan voeren.

Eerlijk gezegd irriteer ik me behoorlijk aan dat eindeloze gezeur over of eigenlijk tegen 'LDR'. Hoe meer er tegen deze methode gepubliceerd wordt, hoe harder ik me afvraag of het nog wel over het welzijn van paarden gaat. Het lijkt meer op ernstige vrees voor concurrentie en een poging om via de media vooral die concurrentie zo zwart mogelijk te maken en dat vind ik ronduit walgelijk en onsportief.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:28

CCCCorine schreef:
Hoe meer er tegen deze methode gepubliceerd wordt, hoe harder ik me afvraag of het nog wel over het welzijn van paarden gaat. Het lijkt meer op ernstige vrees voor concurrentie en een poging om via de media vooral die concurrentie zo zwart mogelijk te maken en dat vind ik ronduit walgelijk en onsportief.

En een makkelijke manier voor afgunstige ruiters die zelf bij lange na niet in staat zijn ook maar IETS te presteren in de dresuursport om af te geven op ruiters die WEL wat presteren.

Wel jammer. Het lijkt altijd wel of afgunst en jalouzie in de dressuur de boventoon voeren.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:32

dat is ook zo

ik vermoet nog steeds dat het niets meer of minder is dan het onderuit probeeren te halen van de kanshebber op het aankomende WK

als anky klasiek had getraind en alle duitsers LDR dan hadden ze wel wat over klasiek te zeggen gehad.

zo iets heet propaganda en helaas werkt het ook nog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:37

jasmijn78 schreef:
@ Lusitana: blablabla
Lusitana schreef:
Ik wil geen punt maken,

Als je in een discussie geen punt wil maken, wat is dan je doel van het voeren van deze discussie?

Als je begint met " Lusitana" probeer je mij persoonlijk te overtuigen van iets. Maar in een discussie maakt het niet uit wie wat inbrengt. Als je gewoon je eigen post begint met "Ik vind" of iets in die strekking, (ook na een quote)kan ieder zijn eigen conclusies trekken en wordt een discussie wardevoller en blijft het ook vriendelijk.
Verder heeft mijn persoonlijke leven geen reet te maken met diongen die ik inbreng in discussies, ik heb gewoonlijk geen belang of gevoel bij de onderwerpen waarin ik me moei, maar wel een mening, die ook nog eens gewoon dagelijks kan veranderen.
Ik heb geen doel in een discussie. Ik zeg alleen wat ik zelf van bepaalde dingen vind. Mijn enige doel is bepaalde punten te belichten, mensen kunnen allemaal hun eigen conclusies trekken. Ik beweer dus ook zeker niet dat ik de waarheid in pacht heb en weet ik het wat je allemaal niet over me denkt te weten.
Ik weet dat er mensen zijn die discussies voeren om hun gelijk te halen, maar ik ben daar niet een van.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:45

jasmijn78 schreef:
En een makkelijke manier voor afgunstige ruiters die zelf bij lange na niet in staat zijn ook maar IETS te presteren in de dresuursport om af te geven op ruiters die WEL wat presteren.

Wel jammer. Het lijkt altijd wel of afgunst en jalouzie in de dressuur de boventoon voeren.

Jalouzie en afgunst zijn twee verschillende dingen, buiten dat, heeft kritiek op zich niet met afgunst te maken. Al kan afgunst wel kritiek opwekken ja. Maar denk je nu echt dat iedereen die ergens kritiek op heeft eigenlijk zelf de plaats van de bekritiseerde wil hebben? Ik heb zelf bv ook kritiek op walvisvangst, denk je dat ik walvisvanger wil zijn?
Ja, als je alleen maar over iets mag mee praten als je zelf hetzelfde doet, werd het een beetje saai en gescheiden op de wereld, denk je ook niet?
Iederen kan zijn zegje doen in een discussie, dat heeft niets te maken met wat je doet of wie je bent. Met alle verzamelde uitspraken kan iemand die het leest zelf doen wat hij/zij wil.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:48

Lusitana schreef:
Als je begint met " Lusitana" probeer je mij persoonlijk te overtuigen van iets.

Als een post zo begint, word je persoonlijk aangesproken Lusitana.
Overtuigen heeft met argumentatie te maken, niet met de manier van aanspreken.