Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:06

In het proevenboekje staat dat je in de B kunt starten als je je pony leuk kunt rond sturen en als de pony thuis 9 van de 10 keer in de juiste galop aanspringt.
Als je daar van uit gaat en je laat je kind idd dan al starten komt het van een hele koude kermis thuis. Daar blijft geen spaan van heel, en als je het dan over ruitertjes van een jaar of 8 / 9 hebt kan dat knap demotiverend werken!
Een pony die niet aan de teugel loopt krijgt bij 8 van de 10 jury's géén winstpunt, terwijl dat in de B niet hoeft.
Hoe het bij de paarden is, weet ik niet, maar bij ponyruiters vind ik dat er door sommige jury's weinig rekening gehouden wordt met de soms nog jonge leeftijd van de ruitertjes.

Dionnee

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:14

Maar op de kringkampioenschappen hier, was er een meisje in de B die 126 punten had! Dat is toch wel weer heel weinig, of niet dan? Verder vind ik het wel mee vallen hoor, dat er laag gescoord word, want in de L word nog lager gejureerd, en om te vroeg naar de L te gaan is ook niks lijkt mij.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:17

ik heb laatst gehoord dat ze bij wedstrijden waar ze mensen goed van kennen en die goed zijn voor de reclame dat ze die moeten laten winnen / hoog moeten laten eindigen :S
als dat waar is vind ik dat wel zo oneerlijk !

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:21

moet een jru een kind dan amar de hemel in prijzen en dikke punten geven terwijl ze ook ronduit slecht rijden, alleen omdat ze jong zijn?
en wat leren ze daarvan?

als ze 6 zijn en voetballen en ze spelen slecht, dan worden ze ook met 10-0 ingemaakt. Dat is hard, maar zo werkt het in de echte wereld hoor.
en dan kan een jury hooguit met vriendelijk commentaar uitleggen dat een kind gewoon nog niet op wedstrijd hoort te komen, maar niet zomaar hoog gaan punten omdat het anders zo zielig is...

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:23

Noukie schreef:
moet een jru een kind dan amar de hemel in prijzen en dikke punten geven terwijl ze ook ronduit slecht rijden, alleen omdat ze jong zijn?
en wat leren ze daarvan?

als ze 6 zijn en voetballen en ze spelen slecht, dan worden ze ook met 10-0 ingemaakt. Dat is hard, maar zo werkt het in de echte wereld hoor.
en dan kan een jury hooguit met vriendelijk commentaar uitleggen dat een kind gewoon nog niet op wedstrijd hoort te komen, maar niet zomaar hoog gaan punten omdat het anders zo zielig is...

Ja maar kijk, je kan ook moeilijk een kind van 8 een protocol vol 3en mee naar huis geven. Nee dan willen ze ooit nog op wedstrijd.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:28

nee, natuurlijk is dat sneu om te doen, maar je moet wel eerlijk blijven!

en ik zou me weer genaaid voelen als 12 jarig ruitertje als ik slecht rijd en die 3en wel krijg, terwijl die 6jarige dan allemaal 5jes mee naar huis krijgt....
waar moet je de grens dan gaan trekken?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:31

J0sef1entje schreef:
Een pony die niet aan de teugel loopt krijgt bij 8 van de 10 jury's géén winstpunt,
terwijl dat in de B niet hoeft
.

Hoe kom je daarbij? Heb je een jurycursus gevolgd?
Ook in de B horen paarden/pony's nageeflijk te lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:31

Dan laat je ze thuis tot het 6en kunnen zijn

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:33

Wat betreft jonge kinderen, ik probeer er wel rekening mee te houden, maar onverdiende winstpunten krijgen ze iig niet. Ik vind 150 pnt. altijd wel mooi voor kleine kinderen die erg hun best doen, maar er nog niet eens aan toe zijn om wedstrijden te rijden.

Overigens zouden ouders en instructie hier ook een grotere rol in moeten spelen. Gewoon eerlijk zeggen tegen het kind dat die beter nog even thuis door kan oefenen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:34

Precies, Kawa

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:34

Fitzroy schreef:
Alane schreef:
tuurlijk ligt het niet aan de uiter, komt door 't peerd en de jury en het merk van het dekje

O ja, het lag aan het Rabobank logo * ligt weer in een deuk *

Denk vooral ook even aan de 'ruiterster'

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:18

Aan de ene kant vind ik het onzin om kinderen thuis te houden omdat ze nog niet goed genoeg zijn om een B-proef te rijden voor een winspunt of hoger. Je moet leren op concours, wedstrijdervaring is net zo belangrijk als de training thuis. Je moet het in de proef op kunnen lossen. Dan sta je er alleen voor. Als je altijd maar thuis blijft kun je dit nooit leren. Mij is geleerd gewoon te gaan en er in de proef aan te rijden, op dát moment oplossen.

Aan de andere kant hebben jullie helemaal gelijk!! Hoe 'goed' gaat het met rijden? Als ze nog niet eens netjes overgangen kunnen rijden of goed figuren kunnen rijden, kunnen ze dat beter eerst thuis oefenen. Maar als zij op de goede weg zijn en de pony onder controle hebben, waarom niet? Als het rijden op de juiste manier gebeurt; met de pony lekker ontspannen zonder in de krul te trekken en goed op weg naar een netjes naar de hand toe gereden pony met de juiste stelling en buiging, dan vind ik dat ze best kunnen gaan.
Ik denk dat niet álles perfect hoeft te gaan. Leren doe je óók op wedstrijd. Als ze maar goed op weg zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:54

Lil0l0v3r schreef:
Maar op de kringkampioenschappen hier, was er een meisje in de B die 126 punten had! Dat is toch wel weer heel weinig, of niet dan?

Ik heb bij de kring in de M1 ooit mijn hele proef in galop afgelegd, de jury lag dubbel van het lachen in de auto. Je moet maar net een keer je dag niet hebben en daar zijn de 126 punten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:56

Alane schreef:
Fitzroy schreef:
Nee, Karin, dat zie je verkeerd. Die juryleden bakken er helemaal niets van
Aan de ruiter ligt het nooit

tuurlijk ligt het niet aan de uiter, komt door 't peerd en de jury en het merk van het dekje, en de trailer, en de knotjes, en de rijbroek en aan de voorlezer en aan iedereen en alles... das toch logisch?

Ik bedoel Anky werd vroeger toch ook 2e omdat de jury niet goed jureerde en niet omdat de no 1 beter was.... en met die instelling kun je niet vroeg genoeg beginnen

Je vergat de bodem nog! Niettegenstaande dat er in jouw ring al 30 combinaties door zijn geweest, heeft niemand er zo'n last van als jij natuurlijk

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:56

Maar in de B?? Dat is toch wel heel erg of neit..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:15

Ligt eraan hoe het gaat. Mijn eerste wedstrijdpaard was nogal kijkerig, als die twee keer wegsprong had ik 135 punten dus als een paard dat nog een of twee keer extra doet...

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:19

Ik vind persoonlijk dat als er bij wedstrijden jonge kids mee rijden dat de jury ondanks eventuele lage punten er wel op moet letten wat ze er bij schrijven, je kan ook kritiek op een vriendelijke manier geven en dat scheelt al een hele hoop en dan heb ik het over kids van een jaar of 7!
Zo laat je dan zien dat je waardeert dat zo'n kind in ieder geval zn best er voor hebt gedaan en dat dat kind dan ook nog de lol er van in ziet om lekker verder te oefenen!!!
En voor de rest wees eerlijk tegen jezelf en heb gewoon lol in wat je doet en straal dat uit!!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:41

CocoChanel schreef:
Aan de ene kant vind ik het onzin om kinderen thuis te houden omdat ze nog niet goed genoeg zijn om een B-proef te rijden voor een winspunt of hoger. Je moet leren op concours, wedstrijdervaring is net zo belangrijk als de training thuis. Je moet het in de proef op kunnen lossen. Dan sta je er alleen voor. Als je altijd maar thuis blijft kun je dit nooit leren. Mij is geleerd gewoon te gaan en er in de proef aan te rijden, op dát moment oplossen.

Ook als jij tijdens de galoponderdelen je pony niet in de ring kunt houden? Sorry hoor, maar dan heb je op wedstrijden nog niets te zoeken. Zet thuis eerst maar een ring uit in de wei en oefen daar maar een tijdje. Dan val je geen mensen in de omliggende ringen lastig tijdens concoursen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:14

Fitzroy schreef:
Alane schreef:
tuurlijk ligt het niet aan de uiter, komt door 't peerd en de jury en het merk van het dekje

O ja, het lag aan het Rabobank logo * ligt weer in een deuk *

ja en dan wel aan die nieuwe.
die oude variant was zachter voor het paard.. hihi

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:39

KarinvdM schreef:
Ook als jij tijdens de galoponderdelen je pony niet in de ring kunt houden? Sorry hoor, maar dan heb je op wedstrijden nog niets te zoeken. Zet thuis eerst maar een ring uit in de wei en oefen daar maar een tijdje. Dan val je geen mensen in de omliggende ringen lastig tijdens concoursen.

Roep dat niet te hard.... tot in den treure geoefend thuis op bixies enzovoort.... en toch was de pony van dochterlief van mening dat je waar moest hebben vor je inschrijfgeld en bedacht ter plekke dat je daarom ook wel 3 ringen kon gebruiken..
dat was de eerste keer in een ring zonder hekjes.....
het record is trouwens 4 ringen
enb de pony flikte dat telkens in de galop dat ie oversprong en van de volte meende een 8 te moeten maken om daarna via de BE lijn de rest van de ringen te inspecteren....
en dat heeft ze geflikt op 3 concoursen en dat was ook de reden waarom dochtgerlief eerst 8 winstpunten moest rijden eer ze mocht gaan springen
En daarbij als iedereen het paard zo goed in de ring kan houden waarom dan hekjes in de hogere klasses???? omdat ze dan niet meer kunnen sturen... [volgens mijn dochter die niet rijdt ]

chips, wist dat ik wat vergeten was.. de bodem... dmv de bodem kun je je concurentie natuurlijk giga uitschakelen, neem het paard die meer ringen nodig heeft en dus een verkeerde hoefafdruk plaatst.... tadaa daar ga je .

kennis van mij had trouwens 99 punten in de L1 op de kringkampioenschappen, met de opmerking om een DA te raadplegen, en dat vond ik toch een beetje not done.

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:55

Alane schreef:

kennis van mij had trouwens 99 punten in de L1 op de kringkampioenschappen, met de opmerking om een DA te raadplegen, en dat vond ik toch een beetje not done.

Als deze hint het paard ten goede komt...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:14

paard is en was ker gezond, is alleen erg week in de rug, 18 jaar (ongeveer) en in de winter met vlagen wat stijfig...
en een 3 en een 4 voor onderdeel 23 en 24... en de preof was niet zo bar dat ze die punten verdient had...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 01:07

Ik heb een keer geschreven bij B dressuur A-B pony's.
Der reed een meisje met een super oude pony mee.
Pony was echt stokoud, maar kon nog makkelijk wat draven en stapen.
(uitgebreid springparcourse zat er niet meer in)
maar een B proefje moet kunnen.
Zegt de jury tegen dat kind: Het word tijd dat je afscheid gaat nemen van deze pony, lang zal die niet meer leven.
Ik vond dat zo gemeen.
Ik grrr.. ik kon dat mens wel.

Ik bedoel zoiets zeg je niet tegen een 7 jarig meisje wat der eerste wedstrijdje rijdt.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 07:28

KarinvdM, ik schreeft toch ook al dat ze alleen kunnen gaan als ze op de goede weg zijn en de pony onder controle hebben. Dit is dus niet als ze de pony niet eens de ring in kunnen houden naar mijn idee. Ik ben het dus wel met jullie eens dat als ze drie ringen verder ook nog rijden dat ze dan beter thuis kunnen blijven om dat eerst te oefenen.

daantjuhhh, vind zoiets ook erg zielig. Als de pony nog goed mee kan? Waarom niet?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:11

MI is er maar 1 manier om er achter te komen of je als ruiter je paard op een buitenconcours onder controle hebt door te gaan.... Ik ga er niet vanuit dat het paard/pony je een schriftelijke verklaring geeft met de garantie dat ie braaf in de baan blijft als hij ergens van schrikt of wat de reden dan ook moge zijn om zich te ontrekken aan de hulpen van de ruiter...