paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Re: paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:21

hmm ik ken wel andere dingen waar ze op kunnen testen in plaats van dieren. mensen die iemand vermoorden of verkrachten ofzo die verdienen het wel om als proefkonijn te dienen. heeft niemand last van toch?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:01

Jeetje. Arme beesten..

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:21

Het is al jaren bekent dat dierproeven niet alleen op ratten en muizen wordt uitgevoerd.
Tuurlijk als het kon zou er geen enkel wezen opgeofferd hoeven worden.
Helaas is dat nog niet zo.
Laten we het niet meer hebben over cosmetica.
Medicatie voor zowel mens als dier daar zijn helaas nog dieren voor nodig.
Ik denk dat niemand echt een voorstander is van deze proeven.
Nutteloze marteling,klonen,genetisch manipuleren ja dat is iets om tegen te vechten.
Laten we hopen dat er een middel komt dat dodelijke ziekten als bijv.kanker geneest en dan in gedachten al die dieren bedanken voor hun inzet en leven.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:25

Kattenziektes moeten nou eenmaal op katten getest worden, kan niet op mensen of andere dieren.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:27

Misschien beetje of topic

maar weten jullie ook hoe dieren neem maar als voorbeeld utrecht verzorgt worden? en hoe daar mee om wordt gegaan als er proeven op uitgevoerd worden

ik ken een paardje dat daar heen is gegaan

Mich_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:52

kattie schreef:
hmm ik ken wel andere dingen waar ze op kunnen testen in plaats van dieren. mensen die iemand vermoorden of verkrachten ofzo die verdienen het wel om als proefkonijn te dienen. heeft niemand last van toch?

Ik vindt dat het dan wel erg zekre moet zijn dat ze het ook hebben gedaan. Er zijn namleijk ook heel veel mensen vals beschuldigt en dan zi je daar onschuldig helemaal halfdood

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:10

Tja, sommige dierproeven zouden ook op mensen uitgevoerd kunnen worden. Maar een groot deel ook niet. Kijk maar eens naar het verschil in DNA/genen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:33

Ik ben het helemaal met de posts van Ikke eens
Verdiep je eens in het wereldje van "dierenactivisten" en vraag je dan af wie er fout bezig is, de wetenschapper die (levensreddende)medicijnen ontwikkeld of de terrorist die dit ten koste van alles wil tegenhouden.
http://www.geocities.com/mediacontrole/ ... visme.html

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:07

ikke schreef:
Helaas voor jou ben ik geen tegenstander van dierproeven. Niet alleen is het binnen de huidige structuur van wetgeving niet mogelijk om het anders te doen, er IS domweg geen enkele andere methode beschikbaar om het te testen. Mijn schoonbroer heeft een aangenomen dochter met een zeer ernstige nierafwijking. Als dierproeven er niet waren geweest, was dit kind al lang geleden overleden. Daarnaast ben ik enkele familieleden verloren aan kanker, ONDANKS alle dierproeven.
Het is mij zelfs wel 10.000 dierproeven waard als dat mensen kan redden van een dergelijke ziekte!

Zo, dat is wel een heel boute uitspraak! En hoewel ik geenszins de behoefte voel om met jou in discussie te treden en me voor kan stellen dat dit onderwerp heel gevoelig ligt bij jou wil ik toch even het volgende kwijt.

Het leven is eindig, dat weet iedereen. Maar de meeste mensen hebben moeite dit te accepteren, zeker als het voortijdig is (ik ook). Mede doordat we te kampen hebben met een forse overbevolking zijn er ziekten waar mensen aan dood gaan. Als we de één overwonnen hebben, komt er weer een ander.

Ik vind niet dat dieren moeten lijden voor het welzijn van ons mensen. Niet voor make-up maar ook niet voor medicijnen. De risico's zijn namelijk zo groot dat het niet 'verantwoord' is om dit op mensen te testen. Waarom dan wel dieren door deze ellende laten gaan?

Daarnaast is het erg kort door de bocht om alle dierenactivisten over één kam te scheren. Natuurlijk zijn er activisten die fout bezig zijn maar er zijn ook zat oprechte, eerlijke en nadenkende mensen die zich voor het welzijn van dieren inzetten. En gelukkig maar want anders had de wereld er heel anders uit gezien.

Verder is het belachelijk om een organisatie als Proefdiervrij in een kwaad daglicht te stellen. Deze organisatie heeft een CBF-keur en kan het zich echt niet permitteren om met achterhaalde informatie het publiek op te hitsen.
Het WNF heeft een heel andere doelstelling en deze 2 organisatie zijn dan ook niet met elkaar te vergelijken.

Het is in mijn ogen behoorlijk egoïstisch en kortzichtig om de mens te allen tijde boven de dieren en hun leefomgeving te stellen. Want bedenk, dieren kunnen prima zonder ons mensen leven maar zonder natuur zijn wij nergens!

Daarom zeg ik, nogmaals, het beste wat je voor de mens kunt doen is zijn leefomgeving beschermen, beter dan het steunen van de pharmaceutische industrie/wetenschappelijke onderzoeken.

I rest my case.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:09

rivarachella schreef:
niet alle dierproeven zijn zielig hoor

wij zijn met school naar een dierproeverij geweest om shampoo te testen op de ogen.

Ze deden eerst wat water in het konijn zijn oog , (knipert 1x)
dan de shampoo druppel(echt weinig) ( als hij meer dan 2x knippert doet het pijn en anders niet) En als hij meer dan 2x knippert word hij meteen onder een oog douche gezet om de shampoo er uit te halen
zoveel geven ze daar om de dieren
Tis niet overal goed , maar de wereld is hard
Ik was blij dat alle mensen die daar werkten om de dieren gaven , er zat zelfs een dierenarts aan het werk

Ik vraag me af uit welk ei jij gekropen bent. Wat een absurde redenering!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:18

Derma schreef:
Ik heb nog even op de site proefdiervrij gekeken en ik vind het een ronduit belachelijke site. De informatie die ze geven is alleen het deel wat zij willen laten zien. Biomedisch onderzoek wordt echt heel vertekend neergezet en ze geven slecht aan welke alternatieven er zijn. Ik las ook nog even het stukje over genetisch manipuleren en Dolly en ik vind het echt waanzin wat ze daar neerzetten. Kom dan met feiten want de genetische manipulatie van dieren is echt al veeeeel verder als dat zij daar weergeven. Er wordt allang met succes gekloond en die dieren hebben echt niet allemaal rare afwijkingen. Ook het stukje over veroudert DNA en cellen slaat nergens op.

Net of de pharmaceutische industrie zich daar niet schuldig aan maakt! Denk je heus dat die wel het achterste van hun tong laten zien?

Enig idee hoeveel dierenlevens het gekost heeft om tot een - tot nu toe 'succesvolle' - kloon te komen? Durf jij te denken aan de verstrekkende gevolgen die zaken als o.a. klonen zullen hebben? Lijkt het jou wel fijn als iedereen 150 jaar of ouder wordt? Terwijl de wereld (en dus ook wij mensen) nu al te lijden hebben onder de overbevolking en de helft niet te eten heeft?

Mensen zijn zogenaamd de meest intelligente levensvorm op aarde. Helaas blijkt dat een farce. Uiteindelijk zijn we de domsten. Wij zijn de enigen die niet alleen de leefomgeving van de dieren vernietigen maar ook die van onszelf!

Je kunt niet iedereen in leven houden

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:38

ellenlouise schreef:
Net of de pharmaceutische industrie zich daar niet schuldig aan maakt! Denk je heus dat die wel het achterste van hun tong laten zien?

Biomedisch onderzoek is iets anders dan de pharmaceutische industrie, en ik heb in het biomedisch onderzoek gewerkt, dus denk dat ik wel aardig weet hoe het er aan toe gaat, iig waar ik heb gewerkt.
ellenlouise schreef:
Enig idee hoeveel dierenlevens het gekost heeft om tot een - tot nu toe 'succesvolle' - kloon te komen?

Nou hoeveel dan? vertel es...
ellenlouise schreef:
Durf jij te denken aan de verstrekkende gevolgen die zaken als o.a. klonen zullen hebben? Lijkt het jou wel fijn als iedereen 150 jaar of ouder wordt? Terwijl de wereld (en dus ook wij mensen) nu al te lijden hebben onder de overbevolking en de helft niet te eten heeft?

Door klonen wordt niemand 150 jaar.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:51

Derma schreef:

Dat begrijp ik. Maar dat is wel waar naar toe gewerkt wordt. We proberen immers voor àlle ziekten een remedie te vinden.

Naar de aantallen mis-klonen kan ik alleen maar raden, of ken jij daar de cijfers van? Wat mij betreft is in elk geval elke kloon er één teveel.

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:05

Als je bv zegt zo is het leven ben je geen dierenvriend! Hier:

Citaat:
Zo is het leven kind, er is geen andere manier blijkbaar.. ik denk dat je
er mee moet leven.

ALS JE ZOIETS SCHRIJFT NEEM JE JE NOG GEEN MOEITE OM ER IETS AAN TE DOEN!

Je zit nu toch ook met je luie kont achter de computer... Of je nu een proefdier-vrij site steunt of op bokt zit de bazelen... Mijn part alletwee tegelijk! (Niet persoonlijk bedoeld voor AppeLBoom) Maar wat ik wil zeggen als je je geen moeite neemt om even iets te doen vind ik je geen dierenvriend!

En dit is mijn mening!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:23

De mens overleeft neit zonder aarde, de aarde wel zonder mens.
Een dier overleeft ook zonde rmens....maar de mens ook zonder dier? De allereerste mensen konden nog voor zichzelf zorgen, misschien ook zonder dieren...maar wij?! Denk 't niet meer, we zijn veel te afhankelijk van alles geworden.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:25

ellenlouise schreef:
[quote'="Derma"]

Dat begrijp ik. Maar dat is wel waar naar toe gewerkt wordt. We proberen immers voor àlle ziekten een remedie te vinden.

Naar de aantallen mis-klonen kan ik alleen maar raden, of ken jij daar de cijfers van? Wat mij betreft is in elk geval elke kloon er één teveel.
[/quote]

Door te klonen vind je voor ziekten geen remedie, het is immers een exacte kopie. Ik heb ook geen idee hoeveel misklonen er zijn geweest,
waarschijnlijk evenveel als mishandelde dieren, maar ik neem aan dat ze gelijk uit hun lijden worden verlost. Om dieren te gebruiken voor onnozele doeleinden vind ik ook niet goed, maar er zit nog al wat verschil tussen proefdieren voor wetenschappelijk onderzoek en proefdieren zoals die op de site van proefdiervrij worden afgetekend.
Tuurlijk is het vreselijk dat dieren worden afgemaakt voor het menselijk welzijn, er zijn helaas niet veel alternatieven voor sommige onderzoeken. Zonder die proefdieren hadden we nu veel minder medicijnen etc. Mensen willen nu eenmaal niet dood gaan, ik niet en jij waarschijnlijk ook niet.

ik_jolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:29

Is dat niet veel te duur voor die bedrijven. Volgens mij zijn proeven op ratten ofzo toch een stuk goedkoper dan een paard. En wat testen ze erop?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:29

Paarden worden oa gebruikt om op te leren lichamelijk onderzoek te doen en te prikken (als diergeneeskundestudent), maar ook voor begrazingsproeven, inspanningsproeven en voor hele "paard-specefieke" dingen, die bij andere kleinere dieren niet te testen zijn. De proefpaarden in Utrecht, met name de paarden die ook nog voor de lessen gebruikt worden, hebben een prima leventje, ze mogen lekker de wei op met zn allen, daar kan menig privepaard alleen maar van dromen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:20

gesina schreef:
Medicatie voor zowel mens als dier daar zijn helaas nog dieren voor nodig.

Laten we eerlijk zijn: voor medicatie voor mensen zijn MENSEN nodig. GEen dieren.

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:32

Ik ben in 't academisch ziekenhuis in nijmegen geweest, daar hebben ze ook proefdieren. Ik vond dat de honden (beagles) er vrij beroerd bijzaten, op roosters. Maar de konijnen en ratten zaten d'r redelijk bij. De mensen die de dieren daar verzorgen, hebben gewoon 'n opleiding tot dierverzorger gedaan en ja, soms is 't gewoon nodig!
Ik ben er ook geen voorstander van, maar als ze 'n medicijn tegen aids of verscheidene spierziekten kunnen ontwikkelen, zou toch mooi meegenomen zijn.
Ik vind persoonlijk dat ze in plaats van dierproeven ook ter dood veroordeelden kunnen gebruiken ofzo (in amerika zitten sommigen zelfs 20 jaar in de dodencel) maarja dan krijg je amnesty international weer op je dak... zo is 't altijd wel iets!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:36

er zijn wel degelijk alternatieven. natuurlijk moeten medicijnen voor dieren op dieren worden uitgeprobeerd, dat kan niet anders, en het kan later dieren waarvan je houdt redden, dus tja... maar dat medicijnen voor mensen op dieren worden getest vind ik nergens op slaan, dat vind ik gewoon misbruik. moordenaars en verkrachters, die in de gevangenis zitten kunnen ze daar mooi voor gebruiken, ja toch? dan moet je maar geen mensen vermoorden of verkrachten. dat weet je van tevoren, dus moet je de consequenties ook maar aanvaarden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:19

kattie schreef:

En jij gaat er persoonlijk voor instaan dat al deze veroordeelden ook terecht zijn veroordeelt?! We hebben daar nu en in het afgelopen jaar weer enkele "mooie" voorbeelden van gezien!
merrieveulen schreef:
er zijn wel degelijk alternatieven. natuurlijk moeten medicijnen voor dieren op dieren worden uitgeprobeerd, dat kan niet anders, en het kan later dieren waarvan je houdt redden, dus tja... maar dat medicijnen voor mensen op dieren worden getest vind ik nergens op slaan, dat vind ik gewoon misbruik. moordenaars en verkrachters, die in de gevangenis zitten kunnen ze daar mooi voor gebruiken, ja toch? dan moet je maar geen mensen vermoorden of verkrachten. dat weet je van tevoren, dus moet je de consequenties ook maar aanvaarden...

Nee, die alternatieven zijn er NIET. Je mag geen experimentele medicijnen op mensen uittesten zonder dat daar een wettelijk voorgeschreven traject aan vooraf is gegaan, inkl. dierproeven! Daarbij zijn die dierproeven niet zo heftig als wel eens wordt voorgesteld.
Die organisaties als Dierproefvrij hebben ook geld nodig en spelen op het "ach, wat zielugh" sentiment levert meer geld op dan tonen dat dierproeven over het algemeen netjes worden gedaan en dat welzijn van dieren zeer streng wordt gecontroleerd!
De spotjes van Dierproefvrij slaan in dit opzicht helemaal nergens op en hebben geen enkele binding met de werkelijkheid.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:25

ikke schreef:
De spotjes van Dierproefvrij slaan in dit opzicht helemaal nergens op en hebben geen enkele binding met de werkelijkheid.

Dat is toch altijd wel een makkelijk manier van het goedpraten van zaken die eigenlijk niet door de beugel kunnen, niet waar? Het zijn altijd weer 'de organisaties' die er alleen op uit zijn om zieltjes te winnen en daardoor hun zakken te vullen. En om dit doel te bereiken worden zogenaamd allerlei achterhaalde beelden gebruikt en onwaarheden verkondigd.

Geloof je het zelf? Dream on!

Proefdiervrij is een CBF goedgekeurde organisatie en als er inderdaad pertinente onwaarheden werden verkondigd dan had de pharma- of biomedische (of wat dan ook) industrie er al lang werk van gemaakt.
Dat hebben ze trouwens recent nog gedaan om de huidige spot van Proefdiervrij te verbieden. Ze werden door de rechter in het ongelijk gesteld!

Denk niet dat een rechter tot zo'n besluit komt als die organisatie zo in elkaar steekt als jij impliceert.

Verder beweer jij dat het allemaal wel meevalt met het lot van de proefdieren. Als dat zo is waarom is er dan geen mens te vinden die met ze wil ruilen?

Wees eerlijk over je standpunt t.a.v. proefdieren maar ga het lot van deze dieren niet bagatelliseren en verlaag je er in elk geval niet toe om organisaties die strijden voor betere omstandigheden van de dieren in een kwaad daglicht te stellen!! Dat kan ik echt niet uitstaan!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:23

Susan1986 schreef:
Ik ben in 't academisch ziekenhuis in nijmegen geweest, daar hebben ze ook proefdieren. Ik vond dat de honden (beagles) er vrij beroerd bijzaten, op roosters.

Dat kan ik niet eens zien. DAn doe ik geen oog meer dicht. Zulke nobele en zachtmoedige honden verdienen echt niet zo'n bestaan.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:24

Derma schreef:
Degenen die vinden dat ze het maar op mensen moeten testen, worden dan toch lekker zelf proefkonijn. Als je echt iets wil bijdragen geef je dan op als proefpersoon voor medicijnen of ga de wetenschap in, dan kom je er vanzelf achter dat het allemaal wat ingewikkelder ligt.

Ik vind jou eigenlijk wel geschikt om op getest te worden.