Ben ik nou echt de enige die niet wil wete hoe slachten gaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Inky_devil

Re: Ben ik nou echt de enige die niet wil wete hoe slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:59

Ik kan het van beide kanten begrijpen, Ik snap dat er mensen zijn die er niet tegen kunnen. Ik had er vroeger ook heel veel problemen mee.
Ik snap ook dat er mensen zijn die er wel naar zouden kunnen kijken. Ik zou zelf wel meegaan met die excursie en waarschijnlijk ook gaan kijken hoe het doden in zijn werk gaat. Ik ben gek op paarden, zou ook het liefst alle paarden redden van de slager, maar als zo'n beestje zoveel pijn heeft, wie zijn wij dan om het te laten lijden als we ook de mogelijkheid hebben om er een einde aan te maken of het nou inslapen is of dmv een schot in het hoofd.
Als mijn paard een ongeluk zou krijgen, en ik zou zien dat hij er zo slecht aan toe is dat dat beestje zoveel pijn heeft ( open botbreuken enz) zou ik denk ik aan de eerste de beste politie agent vragen of hij hem uit zijn lijden wil verlossen.
Mijn oude vz pony is ook naar de slager gegaan terwijl ze nog goed was, daar kan ik dan niet tegen.

Ik vind zeker niet dat de mensen die er naar zouden kunnen kijken verbittert zijn of geen gevoel hebben ofzo en ik snap ook best dat er mensen zijn die daar niet tegen kunnen en het niet willen zien.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:07

Sja vervelend genoeg is het gewoon een feit dat behalve blessures parden gewoon niet het eeuwige leven hebben.
Soms ongelukken en blessures en soms ook gewoon omdat het paard oud is en je het niet wil laten wegkwijnen maar waardig naar de paardenhemel laat vertrekken.

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:15

Zoals al eerder werd verteld, dood hoort bij het leven.
Helaas eindigt het leven op allerlei verschillende manieren. Dit is er een van.

Ik kan best begrijpen dat je niet wilt, het eng vind.
Je doet paardenhouderij, later als je een eigen stal hebt, zul je ook een paard weleens naar de slager moeten brengen. En het kan heel leerzaam zijn! Je ziet hoe ze het werkelijk doen, die mensen doen het ook niet gevoelloos. De school bereidt je voor op later, en dit is nu eenmaal een van de dingen die erbij hoort.

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:42

u_c_lover schreef:

edit: SjilliejJj
ik heb het idee bij een spuitje valt die eerst nog neer en dat kan hard gebeuren, kans dat die iets breekt zit er wat in. het paard gaat er tegen vechten en weer proberen op te staan waardoor die weer avlt. heb ik tog liever (mijn mening) dat mijn paard ineens neervalt en dat het klaar is zonder dat die er tegen vecht en zonder dat die het echt verwacht. ( maar dat is mijn mening en een spuitje is jouw mening en die gaat ik niet afkraken)

Mijne is ingeslapen en is mooi op me schoot komen liggen en we hebben samen van de laatste seconde genoten op een aangename manier
kan je dit bij de slager samen beleven?
een paard dat aan het slacht beland zal heus de dode geur wel ruiken

als je een echte band met je paard hebt en het is echt de moment om hem te laten gaan vindt ik dat je bij hem moet blijven en geruststellen
ik heb hem ook zelf het spuitje gegeven omdat ik vindt dat niemand anders me paard hoeft te verlossen we hebben samen tot de laatste moment genoten zonder dat hij naar een nieuwe omgeving moest , de dode geur ruiken , iemand anders die hem meenam naar een vreemde plaats , hem neer legde , .. zonder dat hij moest leegbloeden en zijn lichaamsdelen eraf gingen en dat er later als hij op iemands bord belande der iemand rot mee gaat lachen .. die laatste dingen zijn puur psychisch maar ik zou het niet kunnen verwerken
mijn paard was erg bang bij vreemde mensen dus dat ging ik hem niet aandoen om dan maar 300 euro winst te hebben dan doe ik liever een dag extra weekendwerk.

nouja dat is dan mijn mening ik heb ook respect voor andermans mening

sesiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:48

A bah
dat lijk mij echt goor de gedachte al

ik zou er echt NIET heengaan, Naar dat paarde
slachhuis

-XxX-

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:58

Super goede keus
En die mensen die dat wel doen zijn gek!!
ookal was in een zwerver dan zou ik voor geen goud daar gaan werken..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:51

_Kalinka_ schreef:
Super goede keus
En die mensen die dat wel doen zijn gek!!
ookal was in een zwerver dan zou ik voor geen goud daar gaan werken..

Hoezo zijn mensen die dat wel doen gek zijn?

Als ik een gezond paard zou hebben die om war voor reden dan ook, naar de slacht moet of een spuitje moet, kies ik voor de slacht.. En waarom, dat gaat vaak veel sneller en mijn ervaring met een spuitje is dat paarden gaan vechten.. Stel dat mn paardje dan naar de slacht zou gaan, zou ik wel meewillen om hem weg te brengen, maar niet mee naar binnen op het moment dat gebeurd..

Tenshi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:01

Ik vind het ook een verschrikkelijk idee, maar ik begin steeds meer te beseffen dat het er ook bij hoort, en dat het snel en netjes gebeurt. Weet niet of ik mee zou gaan, waarschijnlijk wel. Het doden zelf zou ik alleen aan kunnen zien als het duidelijk is dat het paardje pijn heeft en dood beter af is dan levend.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:07

Ik vind het goed dat ze op jullie opleiding de mogelijkheid bieden om dit mee te maken. Je had zelfs meerdere keuzes, alleen het praatje aanhoren of er ook nog helemaal bijzijn. Dus absoluut geen gedwongen toestanden. Ieder is dan ook vrij in zijn keuze. Dood gaan hoort zoals al vaker gezegd is bij het leven.

Las nog even een reactie dat vooral manegepaarden vaak bij de slacht terecht komen. Is natuurlijk ook wel logisch, aangezien het hebben van een manege vooral veel geld kost, op deze manier levert het nog iets op.

Paarden van onze manege gaan ook naar de slacht, tenzij er iets mee is dat er niet gewacht kan worden op een afspraak of ze in de kliniek staan en het blijkt heel erg mis te zijn.
Denk alleen alsjeblieft niet dat dit voor de manege eigenaresse makkelijk is. Ze heeft echt hart voor alle paarden die op stal staan en vindt het dan ook vreselijk om deze keus te moeten maken. Ze maakt altijd een afspraak voor 's ochtends vroeg als eerste (nijkerk) en heeft 's avonds altijd een momentje samen met het paard. Opvallend is dat alle andere paarden het aanvoelen. De avond van tevoren is het altijd doodstil op stal, hoor je normaal gesproken nog geknabbel, geschuifel enz. dan dus niet.
's ochtends brengt ze het paard zelf weg en blijft er de hele tijd bij. Als er stagiaires zijn dan krijgen ze de keus om mee te gaan, maar dit is altijd geheel vrijwillig en kunnen ze tot het laatste moment afblazen.
's middags hangt er dan een briefje dat het paard is ingeslapen en met de reden. Dit ook om veel aanloop en huilende kinderen van tevoren bij het paard te krijgen.
Vind het zelf ook altijd moeilijk, ook al weet ik het vantevoren, als je dan 's avonds komt en paardje is weg is het altijd weer een klap.

Vind het alleen een beetje kortzichtig dat het alleen mensen zonder hart voor paarden zouden zijn die kiezen voor de slacht. Het is ieders eigen keuze en die moet gerespecteerd worden.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:12

Weet je ik zou mijn eigen paardje niet naar de slacht brengen maar ik kan begrijpen dat mensen het wel doen.
Soms wordt de beslissing te snel genomen, ben ik mee eens vooral al de reden is dat het paard vervelend of onhandelbaar is. (dan krijg ik het idee dat mensen het als wraak doen)
Maar sorry hoor als jij je paard vekoopt, heb je ook kans dat het diertje op transport komt naar italie of griekenland en daar slachten ze ze lang niet zo netjes en pijnloos en het transport is ook doodzielig. Ben je dan eerlijk tegenover je paard? Dat vind ik nog veel zieliger.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:38

u_c_lover schreef:

een paard dat aan het slacht beland zal heus de dode geur wel ruiken

De paarden hebben geen angst. Ik heb het zelf gezien, ze lopen er zo naar binnen. Als een paard een wond heeft, slaat hij toch ook niet in paniek, omdat hij bloed ruikt? Tevens worden de paarden in een aparte ruimte geschoten en in een andere ruimte "verwerkt".
De paarden van tegenwoordig zijn ook niet meer zo dat wanneer ze bloed ruiken direct op hol slaan, het paard is ook gedomnesticeerd en reageert dus allang niet meer zo als in het wild.
Tevens kan je een paard niet vertellen dat de geur van bloed, dood betekend. De ruimte waarin het paard wordt geschoten wordt altijd helemaal schoongespoten voordat de volgende geschoten wordt.

Een tip voor iedereen, bel gewoon op, als je wilt weten hoe het gaat, dan kan je zo komen kijken.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:04

Ik kan begrijpen dat je het niet wilt zien. Jou keuze.

Ik zou persoonlijk wel gaan kijken. Meschien heel stom, maar je hoort vaak zulke enge verhalen, en volgens mij gaat het heel netjes.

meschien een raar voorbeeld; ik doe opleiding Verpleegkundige... ik ga volgede leerjaar, op werkweek..ons thema is dood.

Daar gaan we naar creamtorium's, we mogen in oven's kijken en we gaan kijken hoe ze mensen 'opmaken' en al dat soort dingen.
Allemaal heel eng...

maar het hoort wel bij het leven..

Ieder dier/mens word geboren om dood te gaan.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:16

ik ben ooit in een vakrensslachterij geweest, en geloof me maar, het gaat echt niet allemaal zo netjes. naar een paardenslachthuis zou ik dan ook nooit gaan (naar een andere trouwens ook niet) het stinkt er naar bloed en dood, en als ik het filmpje terugzie dan zie ik twee spierwitte kinderkopjes. mijn zus viel bijna flauw. we waren toen 8 en 9 jaar, we gingen voor het TV programma van de dierenbescherming mee met een inspecteur van de DB.
een mortuarium zou ik niet zo eng vinden nee, het zien van een dood paard ook niet. maar als het in stukken gehakt wordt en gedood wordt, de blik in de ogen, nee afschuwelijk. ik heb in het vorige paardeslacht topic de filmpjes bekeken, het blijft in je hoofd spoken, echt waar. ik heb er een paar nachten slecht van geslapen.

Marikootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:43

_Linda_ schreef:
Ik heb er voor school eens een video over moeten kijken.
Het was niet echt smakelijk, je zag echt in stukjes hoe een varken werd geslacht.
Als het het absoluut niet wou zien of je kon niet tegen bloed ofzo mocht je iets anders doen.
Ze wouden het wel laten zien want het hoort het ook gewoon bij en het is niet altijd maar vrolijk enzo.

Gatverdamme. Daar ga je toch niet naar zitten kijken? Baaaahhhhhh!!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:15

Ik ben dus ook geweest. En alle respect voor de gene die niet willen kijken. Ik kan er zelf heel goed tegen en heb al genoeg dode beesten gezien. ik ben dus wel gaan kijken. Ik kan zelf goed tegen bloed, wonden en dus ook slachten en vond dit echt heel erg meevallen.

Ik wilde dit ook gewoon eens zien omdat je veel verschillende verhalen over de slacht hoort.
Ik heb alles gezien, zelfs hoe ze de organen eruit halen. Het is heel intressant om te zien.
De paarden die daar stonden waren inderdaad rustig en gingen niet zonder rede naar de slacht. In nederland worden er ook geen paarden gefokt voor de slacht, dat werd ons daar verteld.
Het enige wat enigzins naar was om te zien waren de stuiptrekkingen maar daar voelt het paard niks van, want dan is hij al dood.

Nogmaals alle respect voor degene die niet willen kijken maar ook alle respect voor de gene die wel willen kijken.
Bij slachten zijn de dieren veel sneller uit hun lijden verlost dan een spuitje 9daar vechten ze meestal tegen) het enige nadeel is dat ze opgegeten worden..

els35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:58

Melissa schreef:
het enige nadeel is dat ze opgegeten worden..

is dat een nadeel??? Ze moeten toch dood, dan is het toch handig dat dat vlees gebruikt wordt en niet dat er nog een ander dier dood moet voor vlees. Ik vind het geweldig dat het dier dan nog een functie heeft, waardoor er een ander dier weer niet geslacht hoeft te worden.

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:23

ik bedoelde eigenlijk als ik zelf een paard zou hebben en hij moet om een of andere reden dood, zou ik willen dat ie zo geschoten word, alleen dan wil ik niet dat ie word opgegeten!

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:29

ach persoonlijk, die van mij mag wel op een bord terecht komen. Ik eet helemaal geen vlees, dus t zal niet op mijn bord zijn.

Ik begrijp je wel, maar ik ben juist blij dat mensen dit scharrelvlees eten

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:19

Ik wéét wel hoe het gaat, maar zou het absoluut niet met eigen ogen willen zien.

Marikootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:43

Maar ook al eet ik vlees, ik zou toch nooit paardenvlees eten. BAHH!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:45

Marikootje schreef:

Eet je wel een frikandellen of kroketten? Hier zit vaak ook paardenvlees in verwerkt!

@SjilliejJj: ben je dierenarts of volg je hier een opleiding voor? Dat soort injecties mogen mensen die geen dierenarts zijn eigenlijk nooit geven. Of misschien mocht je de spuit leegdrukken terwijl de veearts hem vast had. Anders vind ik het heel raar.

Dat paarden de dood ruiken is pure onzin. Natuurlijk zullen er wel eens paarden in paniek zijn, maar dat zal zijn omdat het vreemd terrein is.
Ik heb stage gelopen bij een paardenarts. Ik heb daar een paar keer gezien dat een paard erg aan het ''vechten'' was tegen het inslapen. Het paard stijgerde, viel om probeerde op te staan en viel weer en was wild aan het trappen. Sommige paarden komen echt hard neer. Maar daarintegen zijn er ook paarden die rustig door de benen zakken, gaan liggen en rustig op je schoot inslapen. Maar ik wil dus zeggen dat een spuitje niet altijd zo diervriendelijk is als mensen denken. Sommige eigenaars kwamen een paard in laten slapen en hadden dier een heel rooskleurig beeld over. Als het paard dan begon te ''vechten'' tegen het spuitje raakten sommige eigenaars helemaal overstuur (ondanks waarschuwing van dierenarts dat dit kon gebeuren).

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 02:03

ik zou denk ik hetzelfde als jou gedaan hebben, bah nee daar hoef ik echt niet heen laat staan naar te kijken alleen maar even voor de 'lol' bah.... nee ik zou dat dus echt niet kunnen.

ALS ik mijn eigen paard heen zou brengen zou ik idd wel daadwerkelijk willen zien dat ie echt afgemaakt word... maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren... maar goed.

nee ik zou ook hetzelfde als jou gedaan hebben en gewoon niet heen gaan..

*heb trouwens niet heel het topic door gelezen nog *

Marikootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:07

Delphi schreef:
Marikootje schreef:

Eet je wel een frikandellen of kroketten? Hier zit vaak ook paardenvlees in verwerkt!

Ehh sorrie maar dat eet ik ook al niet
Ik eet alleen mexicano

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:33

heyy
nou ik weet wel zkr dat ik nooitttttt naar een slachterij zou gaan.
ik bedoel snel en pijnloos kom op nou.
die paarden ruiken het huis wel dat er iets ergs gaat gebeuren!!!
ze zijn niet stom ofzo, ik raak al gestrest als ik er aan denk dat er paarden naar een slachthuis gaan. je laat je paard toch niet slachten!!
ik vind het heel zielig voor die arme beesten.
en ik zal ook nooit kunnen begrijpen waarom mensen hun paarden naar een slachthuis brengen!!!
die van mij gaat er in iedergeval nooit heen.
en je hebt groot gelijk dat je uit deklas weg liep en niet mee wilt op dat excursie gedoen!!!
ik zie me eigenpaard al bij de slachterij staan pfffffffffffff.
en stel dat ze hoe dan ook om een of ander iets daad werkelijk naar de slacht moet ik doe alles aan zodat het niet hoeft maar toch dan zou ik willen dat er iemand gaat kijken of ze echt dood is. maar ik zou het zelf nooit durven

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:29

Ik snap dat mensen het niet leuk vinden en daarom eventueel niet zouden gaan. Aan de andere kant hoort het ook gewoon bij het leven, er komt een eind aan. Het lijkt mij persoonlijk wel interessant, alhoewel het natuurlijk nooit leuk is als een beest doodgaat. Ik denk persoonlijk dat het wel bij je opleiding hoort, tis niet altijd feest.

Oja, en scharrelbeesten zitten ook gewoon in hokjes hoor