Dit geeft zo'n klap voor een paard dat ik het gewoon echt niet nodig vind om paarden een Join up te geven, zeker als ej niet weet waar je mee bezig vind, ik vind het gewoon niet nodig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SpLaSh_ schreef:Hmm. Dat vind ik weer anders, moeilijk. Als je zonder longeerlijn longeert, dan drijf je hem iig wel met je lichaam, maar je verdrijft hem niet van je, je gaat niet net zolang door totdat hij stil in een hoekje staat.....
Laten we dr even vanuit blijven gaan dat Boris84 longeren met longeerlijn bedoelde...
Boris94 schreef:Maar dan heb je het echt over wegjagen tot hij drijf nat is en doodsbang?? BIZAR, nee dat is in iedergeval niet wat ik bedoel.
Maroush schreef:Nog iemand die me het verschil tussen 'los longeren' op basis van lichaamstaal en een join up uit kan leggen ?
Citaat:join-up: paard "cirkeltjes" laten lopen, ontspannen lopen, kauwen etc. wanneer het paard tot een join-up wil komen laat je hem dit toe. Dus je zet het paard uit de kudde maar wanneer hij terug wil laat je hem toe... En is iedereen vergeten dat er enorm veel paarden zijn die zich veiliger/gelukkiger voelen bij iemand die hoger in rang staat? Iemand die er voor hen zal zijn wanneer er gevaar dreigt?
Longeren: of het nu vast of vrij is, is volgens mij geen verschil. Het paard gaat in de gang die jij wenst, hoe lang jij wenst en hij loopt ook "cirkeltjes". Het enige grote verschil met de join up is dat wanneer het paard tot een join up wil komen, je hem dwingt voort te gaan, waardoor je hem niet toelaat... WAT MOET DIT DAN WEL NIET ZIJN QUA MISHANDELING ZEG!
Boris94 schreef:Volgens mij komt de manier van Parelli behoorlijk overeen met de manier van Monty, beide gaat het om de communicatie met een paard. En anders mag iemand me eens precies gaan uitleggen wat het verschil dan is. En blue_star als je nog nooit een join up hebt gedaan hoe kan je dan weten dat het je paard verpest zou hebben, wie weet had het wel hetzelfde effect als bij de manier van Parelli.
Citaat:Daar gaan we weer,weer iemand die niet beseft wat een Join Up is(TS dus)
Fijn voor jou dat je dag niet meer stuk kan,hoop voor je haffie dat hij het goed verwerkt en als je haffie weer zo een rotpaard is zoals je beschreef ga je dan weer de Join Up doen?...
Lieve schat,mijn verzorgpaard was ook zo'n 'rotpaard' gelijk de jouw.
Hij was zelfs erger dan de jouw!Het heeft 4(!!!!!)jaar geduurd eer ik zonder halstertouw met hem kon stappen in de manège.Dus dat zegt al veel he?
chaai schreef:En dit.. mijn mening hierover moet ik toch evenn kwijt. Deze reactie voegt niks toe, dient naar mijn idee alleen voor het opkrikken van je gevoel van eigen kunnen. Je legt niet eens uit WAT jou nou heeft geholpen tot waar je nu bent, alleen maar dat het zo goed van jou is dat je het zelf hebt gedaan, zonder die o zo slechte join-up.![]()
En mijn mening, die moet en nu ook nog even bij. In het algemeen over de join-up: prima, geweldig, heeft mij heel veel verder geholpen, veel van geleerd en het heeft veel opgeleverd. Mijn eigen pony vindt het prachtig, hij maakt er een spel van, ik werk ook veel in de grote bak met hem. Ik heb cursussen gevolgd, boeken gelezen, naar mensen gekeken, werk met veel paarden, wordt door mensen gevraagd, ik mag dus wel zeggen dat ik er redelijk ervaren in begin te worden. De manieren die hier door sommigen worden beschreven (bibberend, zwetend paard dat over de zeik gaat) kan ik dan ook absoluut niet als een join-up, loswerken whatever, zien. Dit komt naar mijn idee neer op het proberen na te doen van iets waar je van gehoord hebt, wat op niets uitloopt, en door de onervarenheid maar wordt afgedaan als "slecht". En een join-up als straf zien, ik weet het niet. Hangt toch van je benadering af denk ik, de ene keer wel, de andere keer is het meer een spel, een soort dans die je samen uitvoert. en welke wanneer toe te passen, ja dat, is wat je leert door ervaring enn goede opleiding en begeleiding!!
[edit] nee, ik ben niet een verstard in 1 methode. Ik sta open voor alle werkwijzen, leer van verschillende mensen en hoop nog lang door te mogen leren..
chaai schreef:@Cassidy, jij bent duidelijk een 'aanhanger' van Parelli (als ik het even zo kort door de bocht mag zeggen) Prima, niks mis mee. Je valt anderen er niet mee lastig, dringt je misschien iets op, maar wie wil er nou niet zijn idool promoten! (including me
)Je geeft duidelijke uitleg en beargumenteerd je mening, al ben je daar misschien wat extreem in, maar goed, het is JOUW mening, iedereen kan er mee doen wat hij of zij wil.
Cassidy schreef:chaai schreef:@Cassidy, jij bent duidelijk een 'aanhanger' van Parelli (
als ik het even zo kort door de bocht mag zeggen![]()
) Prima, niks mis mee. Je valt anderen er niet mee lastig, dringt je misschien iets op, maar wie wil er nou niet zijn idool promoten! (including me)Je geeft duidelijke uitleg en beargumenteerd je mening, al ben je daar misschien wat extreem in, maar goed, het is JOUW mening, iedereen kan er mee doen wat hij of zij wil.
Pat Parelli is de in Nederland meest bekende NH-er met een duidelijk stappenplan, die de verschillende methodes combineerd van Tom Dorrance, Ray Hunt en andere NH-ers. Voor mensen die weinig van NH afweten in mijn ogen de beste manier om te beginnen, omdat hij een duidelijk stappenplan aanbiedt, en begeleiding geeft mbv thuiscursussen, DVD's, video's en audio cassettes. Weet jij iemand die het net zo doet? Ik wel. Volg ik Parelli trouw? Nee.
En over het pushen van PP: als ik bijv. de naam Clinton Anderson had opgenoemd, had jij geweten over wie ik het heb?
Miriano schreef:Met poetsen en knuffelen etc. versterk je die band ook wel!