Join up is gelukt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:32

Dat was wel de extreemste die ik heb meegemaakt, maar nog, ik vind het gewoon echt niet goed. Je geeft je paard zo'n opdonder, in zijn ogen verdrijf jij hem uit de kudde, want jij bent de leider, dan moet hij onderdanig aan jou gaan worden, contact met jou zoeken en dan moet jij hem weer toelaten in de "kudde".

Dit geeft zo'n klap voor een paard dat ik het gewoon echt niet nodig vind om paarden een Join up te geven, zeker als ej niet weet waar je mee bezig vind, ik vind het gewoon niet nodig

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:39

Ongelofelijk wat die join up toch los maakt bij mensen. Veel mede- en tegenstanders! Als student van Monty en bijna gecertificeerd instructeur verbaas ik me wel vaak over enkele uitspraken. Als je een join up doet met een paard werk je hooguit 4-5 minuten, waarbij je met elkaar aan het communiceren bent. In 5 minuten staat het paard niet te bibberen van angst, of te zweten...

Het doen van een join up, mits goed uitgevoerd, kan een hele goede basis leggen voor samenwerking. Een join up (zoals door jullie bedoeld) gebruiken wij niet vaker dan 2 of 3 keer bij een paard. En waarom niet? Omdat een paard zich anders gaat vervelen, want hij hoort steeds weer hetzelfde verhaal. Wel gebruiken wij de principes van de join up in de training, bij probleempaarden etc.

Je leest inderdaad verhalen over mensen die na 1,5 uur eindelijk join up bereiken, Dan is het een doel op zich en niet juist. Een goed uitgevoerde join up en de onmiddelijke goede verstandhouding die je hebt, kunnen mij regelmatig ontroeren. Zeker waar het gaat om paarden die een ervaring van mishandeling achter de rug hebben, of paarden die na een join up samen met jou hele spannende dingen durven doormaken. Ze hebben een vernieuwd vertrouwen gekregen.

Vanuit angst? Doodstrijd? om dat ze staan te bibberen? Welnee. Ze ontspannen ervan. Voelen zich prettiger. Willen met je meewerken. Voelen zich begrepen. Al;s mensen echt van mening zjin dat een join up al die negatieve dingen inhoudt, nodig ik ze graag bij mij op het trainingscentrum uit om samen de paarden te bestuderen. Iedereen die verstand heeft van het gedrag van paarden kan onmiddelijk zien wat het paard verteld.

Wisten jullie trouwens dat er vooronderzoek is gedaan vorig jaar in de universiteit van Milan naar de invloed van Monty's methode tov traditionele? Dit is mede gedaan met uitvoerig bloedonderzoek. Het ging hier om paarden die nooit eerder bereden waren. De resultaten waren zo verbluffend dat er nu door 4 universiteiten in Europa samengewerkt gaat worden om te kijken of er op grote schaal onderzoek gedaan kan worden.

Wanneer je angstig bent, of ontspannen, dan geeft je lichaam andere reacties. Dus buiten het lezen van het gedrag van het paard is het dus ook fysiek aan te tonen.

Belangrijk is altijd de mensen die met de paarden werken. je kunt fan zijn van iedere methode, maar de manier waarop iets uitgevoerd wordt bepaald de kwaliteit. Ik ben een grote fan van Monty, zowel in zijn kundigheid en als mens. Natuurlijk hoeft niet iedereen fan te zijn. Dat is juist goed en houdt iedereen scherp.

Goed is als iedereen met respect met elkaar kan omgaan. Een goed voorbeeld zijn Parelli en Monty zelf. Zij zijn vrienden en hebben diep respect voor elkaars werk. Het lijkt me een goed idee dat sommige mensen hier op bokt daar een voorbeeld aan nemen. Ik heb zelf een geode relatie met Eddy Modde van Pareeli Nederland en heb respect voor zijn werkwijze. de gesprekken die ik met hem gevoerd hebt en de keren dat ik hem heb zien werken hebben mij weer nieuwe dingen geleerd. Ga idereen zien. Kijk overal naar. Mijn ervaring is dat je van iedereen kunt leren en je eigen horsemanship kunt verbeteren.

Met groeten!

Annemarie van der Toorn

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:03

Oh ja, ik wilde ook nog iets zeggen over alle informatie die er te vinden is over Monty en zijn family. Iedereen die meer wil weten over de werkwijze van zijn vader, kan op zoek gaan naar het boek dat zijn vader geschreven heeft. ik denk dat het niemand zal bevallen wat je ziet en leest. (en ziet op de foto's...)

Er is veel gebeurd in de family van Monty. Ik heb me in het begin door de negatieve verhalen laten beinvloeden nadat ik de sites gelezen had. Een cursus die ik had afgesproken afgezegd. uiteindelijk toch naar Engeland geggaan en vervolgens Monty zelf leren kennen. Ik reis nu een jaar 70% van de tijd met hem door de wereld en ik kan alleen maar zeggen dat ik geen eerlijker mens ken dan hem. Uitgesproken, maar recht door zee. Er is zoveel wat deze man doet wat je nergens kunt lezen. hij vliegt op eigen kosten de wereld over om gezinnen te helpen waar mishandeling is geweest. Hij helpt ze op welke manier hij kan. Als hij commercieel was zou hij daar waarschijnlijk mee te koop lopen, denk je niet?

Zeker als je met hem op tournee bent valt op hoe ongelofelijk goed hij is met paarden. Hij is 70 jaar, maar werkt vaak door tot diep in de nacht , buiten de show, omdat er een paard is dat we niet gekozen hebben voor de show, maar die hij niet zomaar naar huis wil laten gaan. Daar zijn ook voorbeelden van tijdens onze laatste shows. Hij houdt van de show, zeker. Maar regelmatig kan hij zeer geemotioneerd zijn als hij een paard treft dat in gedrag duidelijk aangeeft dat hij zwaar mishandelt is. Niet waar de camera bij is, of publiek.

Kijk nu naar Anky. Die krijgt ook een hoop kritiek. Iedereen die iets goed doet, succesvol is, maar anders is krijgt vaak de volle laag. En snel wordt er dan gezegd, waar rook is, is vuur. Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat dat echt niet altijd zo is! Helaas verschijnen er af en toe stukken waar je de broek van af zakt. En ik weet het. ik hoef niet te twijfelen, want ik was er zelf bij.

Ben je geen fan, vind jij iets anders fijner? Prima. Maar hou het netjes en zeg geen dingen die je niet kunt weten. Hou altijd je ogen open. Volg nooit zomaar iemand. Dat is ook het leuke van het werken in het team rondom de shows. Allemaal internationale mensen met een open mind. Ieder nieuw idee wordt uitgeprobeert als het wat lijkt. En gaan we het gebruiken? Dan wordt altijd verteld wie het idee aangeleverd heeft. Iedereen die een keer een show heeft gezien die weet dat Monty dat doet. Het staat ook in zijn boeken.

Maar voor mij kwamen deze verhalen die ik steeds las op bokt tot een goed idee. Ik kan me soms erg boos maken als ik alle verhalen lees en heb dus ook besloten om over het komende jaar van Monty een boek te schrijven. met de verhalen achter de schermen. Zaken die hem beinvloeden, waar hij door geraakt worden. Onderwerpen die anders niet beschreven worden. Dus bedankt daarvoor!

Ik mag hem graag, maar ik beschouw hem niet als een goeroe. Wel heeft hij mij geleerd altijd respectvol te zijn, hoe negatief mensen ook zijn. Een goede les, maar niet altijd makkelijk.

Wees kritisch, maar met een 'open mind'.

Juwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:52

Ik heb het boek ook gelezen:De pocket met zijn levensverhaal.Volgens mij staat hierin dat we nooit de plaats van een dominante merrie in kunnen nemen, want wij zijn roofdieren en paarden zijn vlucht/prooidieren. Dus je neemt niet de positie in van de dominante merrie, maar van roofdier, waarna je gaat communiceren met je paard zodat hij zich, ondanks dat je een roofdier bent, veilig bij je gaat voelen...

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:05

SpLaSh_ schreef:
Hmm. Dat vind ik weer anders, moeilijk. Als je zonder longeerlijn longeert, dan drijf je hem iig wel met je lichaam, maar je verdrijft hem niet van je, je gaat niet net zolang door totdat hij stil in een hoekje staat.....

Laten we dr even vanuit blijven gaan dat Boris84 longeren met longeerlijn bedoelde...

doe je dat dan wel met een join up? zo voer ik het dan toch niet uit

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:08

Boris94 schreef:
Maar dan heb je het echt over wegjagen tot hij drijf nat is en doodsbang?? BIZAR, nee dat is in iedergeval niet wat ik bedoel.

dat lijkt me ook niet de bedoeling van een join up je paard komt naar jou toe omdat ie bij je wil zijn... en dat bereik je niet met weg jagen, dan worden ze alleen maar bang, met een goede join up breng je de ontspanning erin en zal het paard je vertrouwen en naar je toe komen, omdat ie dat zelf wil, en niet omdat ie bang is. Als dat zo is komt hij echt niet naar je toe

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:17

ik heb een paard met een trailerlaad probleem, als ik die longeer zonder lijn in de bak, gewoon helemaal los, kiest hij daarna uitzich zelf om me te volgen waar ik heen ga, doet ie zelf, niet omdat hij bang is geworden door die zogenaamde join up, of hoe jullie dat willen noemen.. Doordat ik dat vaak doe, en met name in de periode dat ik hem net had, is het vertrouwen een stuk gegroeid... Stukje bij beetje vertrouwd hij de trailer ook meer... Dus het is maar net hoe breng je het zelf op je paard over.. Ik ben wel een groot fan van MR, ik denk als je zelf weet hoe je het goed moet doen, dat het dan wel goed gaat. Net als met slof rijden, kan je er mee om gaan gaat het goed.. Kan je het niet, verkloot je je hele paard..

zoals ze bij ANNEMARIEV de join up uitvoeren heeft dat alleen maar positieve werken, tenminste bij mijn paard wel.

annemariev: laat me weten als je wil als je dat boek af hebt.. lijkt me erg leuk om te lezen...

groetjes bonny & Toran

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:05

Nog iemand die me het verschil tussen 'los longeren' op basis van lichaamstaal en een join up uit kan leggen ?

Armaris

Re: Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 03:14

Daar gaan we weer,weer iemand die niet beseft wat een Join Up is(TS dus)
Fijn voor jou dat je dag niet meer stuk kan,hoop voor je haffie dat hij het goed verwerkt en als je haffie weer zo een rotpaard is zoals je beschreef ga je dan weer de Join Up doen?...
Lieve schat,mijn verzorgpaard was ook zo'n 'rotpaard' gelijk de jouw.
Hij was zelfs erger dan de jouw!Het heeft 4(!!!!!)jaar geduurd eer ik zonder halstertouw met hem kon stappen in de manège.Dus dat zegt al veel he?
Ik heb NOOIT de join up uitgeprobeerd,het kan je paard echt verpesten.
Hij nam het over,hij was de leider hoor!Ook als hij er geen reden toe had(nu is hij wild en heeft hij een vaste hand nodig vanwege een blessure)kon hij je omver lopen,trots was hij dat hij de leider was,trots dat hij ieder mens aankon.
Behalve een soortgenoot,daar was hij het meest onderdanigste paard dat je kon denken.Toen zijn we van de traditionele manier overgeschakeld op de Parelli manier(pas begonnen maar we boeken vooruitgang),ik heb op slag een ander paard.Hij is nog even fier,tijdens het rijden straalt hij trots uit.Maar tegenover mij?Hij is onderdanig en loopt niet over me heen,integendeel,ik kan hem naar achter laten stappen met een lichte vingerdruk.

En dat allemaal zonder de Join Up en ja onze band is beter geworden

Wat dat betreft ben ik het eens met Cassidy

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:34

Volgens mij komt de manier van Parelli behoorlijk overeen met de manier van Monty, beide gaat het om de communicatie met een paard. En anders mag iemand me eens precies gaan uitleggen wat het verschil dan is. En blue_star als je nog nooit een join up hebt gedaan hoe kan je dan weten dat het je paard verpest zou hebben, wie weet had het wel hetzelfde effect als bij de manier van Parelli.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:38

O,ja Maroush op jou vraag heb ik het volgende antwoord: bij een join up let je op het paard zijn lichaamshouding en bij los longeren niet, dan laat je hem stoppen met lopen tot dat jij het aangeeft. Dus volgens mij is het verschil dat er meer communicatie is tussen mens en paard bij een join up.

Inky_devil

Re: Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:47

Bij mij een mijn paardje heeft het onwijs geholpen. Het is een superpaard geworden. Ik heb er ook een tijdje over gedacht om parelli te gaan doen maar dat vind ik gewoon te duur.
Monty's spullen zijn goed betaalbaar en veel dingen kun je ook gewoon doen met de spullen die je al in huis heb.
Voor de mensen die een of andere persoonlijke vete tegen monty hebben, dat is hun mening.
Monty probeert tenminste te zorgen dat de mensen beter met hun paarden omgaan en dat vind goed want wat ik af en toe zie gebeuren breekt mijn hart.

AndiraStud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:03

Maroush schreef:
Nog iemand die me het verschil tussen 'los longeren' op basis van lichaamstaal en een join up uit kan leggen ?

Nu ga ik heel zwart wit zijn he en misschien heel kort door de bocht maar dit is wat ik hierover denk:

join-up: paard "cirkeltjes" laten lopen, ontspannen lopen, kauwen etc. wanneer het paard tot een join-up wil komen laat je hem dit toe. Dus je zet het paard uit de kudde maar wanneer hij terug wil laat je hem toe... En is iedereen vergeten dat er enorm veel paarden zijn die zich veiliger/gelukkiger voelen bij iemand die hoger in rang staat? Iemand die er voor hen zal zijn wanneer er gevaar dreigt?

Longeren: of het nu vast of vrij is, is volgens mij geen verschil. Het paard gaat in de gang die jij wenst, hoe lang jij wenst en hij loopt ook "cirkeltjes". Het enige grote verschil met de join up is dat wanneer het paard tot een join up wil komen, je hem dwingt voort te gaan, waardoor je hem niet toelaat... WAT MOET DIT DAN WEL NIET ZIJN QUA MISHANDELING ZEG! Of zeggen al de ruiters die hun paard longeren eerst voor ze beginenn:

"luister paard, dit hier heet longeren dus ik zet jou niet uit de kudde, je moet ook wel cirkeltjes lopen etc. maar je moet het verschil hier begrijpen he!!"

Zeg nou eens eerlijk hier tegenstanders van join-up, longeren jullie jullie paarden dan nooit? En wat als het paard na een paar cirkeltjes al kauwend blijft stilstaan en jou aankijkt met een blik van ok, is wel genoeg geweest? Hmmm ik veronderstel dat hiervoor die longeerzweep dan wel van pas komt Het paard mag echter maar stoppen met lopen wanneer de ruiter het genoeg acht....

Kijk, of het nu Monty Roberts, de paus of een kabouter is die de methode heeft "uitgevonden" mij blijft dat gelijk... De methode werkt... Ik ga de methode niet gaan afbreken omdat mister Roberts niet zo heilig zou blijken als de paus of de kabouter....

Groetjes Janna

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:46

Citaat:
join-up: paard "cirkeltjes" laten lopen, ontspannen lopen, kauwen etc. wanneer het paard tot een join-up wil komen laat je hem dit toe. Dus je zet het paard uit de kudde maar wanneer hij terug wil laat je hem toe... En is iedereen vergeten dat er enorm veel paarden zijn die zich veiliger/gelukkiger voelen bij iemand die hoger in rang staat? Iemand die er voor hen zal zijn wanneer er gevaar dreigt?

Longeren: of het nu vast of vrij is, is volgens mij geen verschil. Het paard gaat in de gang die jij wenst, hoe lang jij wenst en hij loopt ook "cirkeltjes". Het enige grote verschil met de join up is dat wanneer het paard tot een join up wil komen, je hem dwingt voort te gaan, waardoor je hem niet toelaat... WAT MOET DIT DAN WEL NIET ZIJN QUA MISHANDELING ZEG!

Tja, dat is dus hoe ik er ook ongeveer over zat te denken ...
Ik ben tégen een join up zonder dat je paard iets ergs heeft uitgehaald. Om je paard weg te sturen nadat 'ie je plat heeft gelopen en 'm weer terug te laten komen als 'ie weer even weet wie de leider is (en daar schijnen paarden nogal behoefte aan te hebben), vind ik níet verkeerd ...
Maarja, longeren doe ik wel, maar vaak begint Maroush dan na een tijde ook te kauwen etc. en moet ze wél doorlopen (als we elke keer na een paar rondjes zouden stoppen, heeft longeren ook weinig zin ...), ook al is het eigenlijk nogal asociaal .
Maargoed, iemand anders miss die hier niet zo over denkt ???

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:51

Boris94 schreef:
Volgens mij komt de manier van Parelli behoorlijk overeen met de manier van Monty, beide gaat het om de communicatie met een paard. En anders mag iemand me eens precies gaan uitleggen wat het verschil dan is. En blue_star als je nog nooit een join up hebt gedaan hoe kan je dan weten dat het je paard verpest zou hebben, wie weet had het wel hetzelfde effect als bij de manier van Parelli.

Nog nooit gehoord van te luisteren naar andermans ervaringen?

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:09

Jawel hoor, alleen niet iedereen heeft dezelfde ervaring en daarom is eigen ervaring het beste toch?? of zie ik dat verkeerd? En als je de manier van Parelli beter vind, prima iedereen weer blij!!!

Gelukkig delen er ook genoeg mensen mijn mening en je moet zelf maar beslissen wat jij het beste vindt, dat doe ik ook.

Ik was alleen benieuwd wat het verschil tussen deze twee technieken is en vroeg aan jou of aan iemand omdat eens uit te leggen. En dat was pure nieuwsgierigheid, meer niet, misschien kan ik me dan meer in jou ideeen denken.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:00

bokt weer hoor

Mensen, willen we niet allemaal hetzelfde bereiken met onze paarden? Denk je dat niemand anders tot doel heeft met zijn paard te communiceren op basis van vertrouwen? Waar haalt iemand 'the guts' vandaan om een ander zo te bekritiseren, op het asociale af?! Nee, ik heb het niet tegen iedereen in dit topic, nog alleen over dit topic, maar reacties als "waar denk je dat je mee bezig bent" en "Wat jij doet is zooo slecht, het moet zo en zo" zijn zo waardeloos, daar kan werkelijk niemand wat mee. Ook al zou je het ergens dan met de reactie eens zijn, als je zo aangevallen wordt ga je altijd in de verdediging, ook al zie je direct in dat je eigen standpunt in het water valt

Over de TS, misschien is haar manier van join up niet perfect, maar niemand weet haar achtergrond, hoezeer ze zich erin verdiept heeft, wat haar ervaringen en leermeesters zijn. Via een forum is niet te beoordelen wat ze gedaan heeft, nog hoe haar pony erop reageerde, nog of het goed of slecht ging.

@Cassidy, jij bent duidelijk een 'aanhanger' van Parelli (als ik het even zo kort door de bocht mag zeggen ) Prima, niks mis mee. Je valt anderen er niet mee lastig, dringt je misschien iets op, maar wie wil er nou niet zijn idool promoten! (including me )Je geeft duidelijke uitleg en beargumenteerd je mening, al ben je daar misschien wat extreem in, maar goed, het is JOUW mening, iedereen kan er mee doen wat hij of zij wil.

Citaat:
Daar gaan we weer,weer iemand die niet beseft wat een Join Up is(TS dus)
Fijn voor jou dat je dag niet meer stuk kan,hoop voor je haffie dat hij het goed verwerkt en als je haffie weer zo een rotpaard is zoals je beschreef ga je dan weer de Join Up doen?...
Lieve schat,mijn verzorgpaard was ook zo'n 'rotpaard' gelijk de jouw.
Hij was zelfs erger dan de jouw!Het heeft 4(!!!!!)jaar geduurd eer ik zonder halstertouw met hem kon stappen in de manège.Dus dat zegt al veel he?

En dit.. mijn mening hierover moet ik toch evenn kwijt. Deze reactie voegt niks toe, dient naar mijn idee alleen voor het opkrikken van je gevoel van eigen kunnen. Je legt niet eens uit WAT jou nou heeft geholpen tot waar je nu bent, alleen maar dat het zo goed van jou is dat je het zelf hebt gedaan, zonder die o zo slechte join-up.

En mijn mening, die moet en nu ook nog even bij. In het algemeen over de join-up: prima, geweldig, heeft mij heel veel verder geholpen, veel van geleerd en het heeft veel opgeleverd. Mijn eigen pony vindt het prachtig, hij maakt er een spel van, ik werk ook veel in de grote bak met hem. Ik heb cursussen gevolgd, boeken gelezen, naar mensen gekeken, werk met veel paarden, wordt door mensen gevraagd, ik mag dus wel zeggen dat ik er redelijk ervaren in begin te worden. De manieren die hier door sommigen worden beschreven (bibberend, zwetend paard dat over de zeik gaat) kan ik dan ook absoluut niet als een join-up, loswerken whatever, zien. Dit komt naar mijn idee neer op het proberen na te doen van iets waar je van gehoord hebt, wat op niets uitloopt, en door de onervarenheid maar wordt afgedaan als "slecht". En een join-up als straf zien, ik weet het niet. Hangt toch van je benadering af denk ik, de ene keer wel, de andere keer is het meer een spel, een soort dans die je samen uitvoert. en welke wanneer toe te passen, ja dat, is wat je leert door ervaring enn goede opleiding en begeleiding!!

[edit] nee, ik ben niet een verstard in 1 methode. Ik sta open voor alle werkwijzen, leer van verschillende mensen en hoop nog lang door te mogen leren..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:13

chaai schreef:
En dit.. mijn mening hierover moet ik toch evenn kwijt. Deze reactie voegt niks toe, dient naar mijn idee alleen voor het opkrikken van je gevoel van eigen kunnen. Je legt niet eens uit WAT jou nou heeft geholpen tot waar je nu bent, alleen maar dat het zo goed van jou is dat je het zelf hebt gedaan, zonder die o zo slechte join-up.

En mijn mening, die moet en nu ook nog even bij. In het algemeen over de join-up: prima, geweldig, heeft mij heel veel verder geholpen, veel van geleerd en het heeft veel opgeleverd. Mijn eigen pony vindt het prachtig, hij maakt er een spel van, ik werk ook veel in de grote bak met hem. Ik heb cursussen gevolgd, boeken gelezen, naar mensen gekeken, werk met veel paarden, wordt door mensen gevraagd, ik mag dus wel zeggen dat ik er redelijk ervaren in begin te worden. De manieren die hier door sommigen worden beschreven (bibberend, zwetend paard dat over de zeik gaat) kan ik dan ook absoluut niet als een join-up, loswerken whatever, zien. Dit komt naar mijn idee neer op het proberen na te doen van iets waar je van gehoord hebt, wat op niets uitloopt, en door de onervarenheid maar wordt afgedaan als "slecht". En een join-up als straf zien, ik weet het niet. Hangt toch van je benadering af denk ik, de ene keer wel, de andere keer is het meer een spel, een soort dans die je samen uitvoert. en welke wanneer toe te passen, ja dat, is wat je leert door ervaring enn goede opleiding en begeleiding!!

[edit] nee, ik ben niet een verstard in 1 methode. Ik sta open voor alle werkwijzen, leer van verschillende mensen en hoop nog lang door te mogen leren..

Hierbij voel ik me ten zeerste aangesproken.
Ik zeg wat ik vind van Join Up,wat mensen met hun paard doen interesseert me geen reet,in het eerste post van TS was duidelijk dat ze nog niet (veel)ervaring heeft met de Join Up.Met mijn ervaring te vertellen lig ik niet te stoeffen wat ik allemaal bereik heb,ik zeg alleen maar dat je het ook zonder de Join Up KAN bereiken,met veel maar héél véél geduld.Ik hoop alleen maar voor jou dat je weet hoe het paard dit kan ervaren,al ooit eens verdiept in het verhaal van Cassidy?Het verhaal van de kudde?
Wat ik met mijn vzpaard heb toegepast om te bereiken waar we nu staan is enkel geduld en eens nadenken waarom hij zo reageert in die en die situaties en werken aan je lichaamstaal,daar hangt heel veel vanaf.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:25

chaai schreef:
@Cassidy, jij bent duidelijk een 'aanhanger' van Parelli (als ik het even zo kort door de bocht mag zeggen ) Prima, niks mis mee. Je valt anderen er niet mee lastig, dringt je misschien iets op, maar wie wil er nou niet zijn idool promoten! (including me )Je geeft duidelijke uitleg en beargumenteerd je mening, al ben je daar misschien wat extreem in, maar goed, het is JOUW mening, iedereen kan er mee doen wat hij of zij wil.

Pat Parelli is de in Nederland meest bekende NH-er met een duidelijk stappenplan, die de verschillende methodes combineerd van Tom Dorrance, Ray Hunt en andere NH-ers. Voor mensen die weinig van NH afweten in mijn ogen de beste manier om te beginnen, omdat hij een duidelijk stappenplan aanbiedt, en begeleiding geeft mbv thuiscursussen, DVD's, video's en audio cassettes. Weet jij iemand die het net zo doet? Ik wel. Volg ik Parelli trouw? Nee.
En over het pushen van PP: als ik bijv. de naam Clinton Anderson had opgenoemd, had jij geweten over wie ik het heb?

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:25

Cassidy schreef:
chaai schreef:
@Cassidy, jij bent duidelijk een 'aanhanger' van Parelli (
als ik het even zo kort door de bocht mag zeggen

) Prima, niks mis mee. Je valt anderen er niet mee lastig, dringt je misschien iets op, maar wie wil er nou niet zijn idool promoten! (including me )Je geeft duidelijke uitleg en beargumenteerd je mening, al ben je daar misschien wat extreem in, maar goed, het is JOUW mening, iedereen kan er mee doen wat hij of zij wil.

Pat Parelli is de in Nederland meest bekende NH-er met een duidelijk stappenplan, die de verschillende methodes combineerd van Tom Dorrance, Ray Hunt en andere NH-ers. Voor mensen die weinig van NH afweten in mijn ogen de beste manier om te beginnen, omdat hij een duidelijk stappenplan aanbiedt, en begeleiding geeft mbv thuiscursussen, DVD's, video's en audio cassettes. Weet jij iemand die het net zo doet? Ik wel. Volg ik Parelli trouw? Nee.
En over het pushen van PP: als ik bijv. de naam Clinton Anderson had opgenoemd, had jij geweten over wie ik het heb?

Cassidy, ik bekritiseer je absoluut niet. Nee, ik heb me niet heel erg verdiept in PP, maar sta er wel positief tegenover! En juist dat je je in heel veel methoden/leerwegen verdiept hebt, geweldig toch? En ik zeg niet dat je pusht, je oordeelt gewoon vanuit jouw optiek, waar veel inzichten van Parelli in voorkomen. Ook prima, geen kritiek van mijn kant, alleen een constatering.

[edit] ik had wel al eens over Clinton Anderson gehoord ja, maar moest eerlijk gezegd inderdaad even googelen om me hem weer voor de geest te halen. Maar goed, dat komt op hetzelfde neer als dat ik zeg dat ik Emiel Voest 'volg', terwijl ik ook les heb (/heb gehad) van Marion van de Klundert, Anette Jauch eva..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:38

Ok, no offense taken. Maar ik ben het toch niet helemaal met je eens. Ook Clinton Anderson heeft dingen van Ray Hunt en Tom Dorrance overgenomen, met dat verschil dat hij niet onverdienstelijk en op hoog niveau western rijdt en duidelijk zegt dat je via zijn manier van trainen een betere westernruiter kunt worden. En dat heb ik Parelli nog niet horen zeggen, en al minder zien doen.
Clinton Anderson wil volgend jaar aan de Futurity in de USA meedoen. De basis is bij beiden gelijk, maar Anderson gaat verder.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:45

Ik hoef niet eens een Join Up te doen. Mijn paard volgt me ook zonder... Hij loopt braaf achter me aan!
Vraag me niet hoe dat kan, hij deed dat al vanaf het begin dat ik hem had! En ik heb nog nooit een Join Up bij hem gedaan, dus...
Ik denk dat het zelfvertrouwen ook wel groeit, zonder een Join Up. Met poetsen en knuffelen etc. versterk je die band ook wel!

Waarom een paard rondjes laten rennen, zodat hij uiteindelijk toegeeft, en toch maar braaf achter je aanloopt. Ik denk dat hij dan zoiets heeft van "laat ik die maar volgen, dan hoef ik geen rondjes meer te rennen" ipv dat hij je volgt omdat hij je vertrouwt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:51

Miriano schreef:
Met poetsen en knuffelen etc. versterk je die band ook wel!

Niet bij ieder paard. Een echt dominant paard laat zich niet paaien door poetsen en knuffelen.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:56

Hmm.. oke.. Maar veel wel.
Bij sommige is het dan wel "noodzakelijk" om een Join up te doen.
Maar ik vind niet dat je standaard dat moet gaan doen, als het ook dmv poetsen etc kan!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:28

misschien moeten sommige mensen dit topic een paar keer lezen om het te begrijpen?
Ik gebruik ook dagelijks NH en heb nog nooit een join-up nodig gehad en zal het ook niet uitproberen om te kijken of het werkt. Misschien dat ik ooit nog een paard tref wat het wel nodig heeft maar tot nu toe redt ik me aardig zonder (ik heb wel diverse cursussen NH gevolgd dus heb wel wat ondergrond/ervaring).
Ik begrijp heel goed wat Cassidy en Annemarie te vertellen hebben, maar kennelijk is het voor sommige mensen belangrijker een reactie te plaatsen en hun aantal posts te verhogen dan duidelijk te lezen wat deze twee dames bedoelen. Ze hebben nl heel wat verteld in hun reacties!

Sommige reacties geven mij toch een beklemmend onderbuik gevoel en ik heb diep medelijden met de paarden die onkundige NH/Join Up baasjes hebben.

Helaas is er nog steeds geen boek geschreven over NH voor dummies....