discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:18

Appie jij hebt waarschijnlijk een bomproof paard. Wat doe je als je paard schrikt en aan de kletter slaat??
Ik zet zo eentje op de rem, wil namelijk niet ergens tegen te pletter slaan. En ja sommige paarden zijn daartoe in staat.

Appie

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:26

We proberen de paarden wel bomproof te krijgen , maar ik heb de meest rare dingen wel meegemaakt en er kan altijd wat gebeuren. Natuurlijk kan je een paard dan op de rem zetten, alleen vind ik wel dat dit met beleid moet gebeuren. De termen die hier gebruikt worden, zoals heel hard in de hand zijn, zagen (en LDR) zijn m.i. niet de manier.

Wbt de kaak breken, er kunnen gigantische krachten meespelen (door de enorme kracht die een paard heeft) die een kaak echt kunnen breken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:28

youngster schreef:
KarinvdM schreef:

Zo moeilijk is dat niet als je er een stang en trens in hangt.

Dan vind ik het nog knap om een kaak te breken

Een kennis van me heeft dat in een boze bui eens voorelkaar gekregen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:28

Vrezelijk om die foto's te zien.
Helaas zie ik het genoeg in mijn directe omgeving.
Ik zeg niet dat ik perfect rij, maar dit doe ik mijn paard niet aan en al helemaal niet opzettelijk.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:38

KarinvdM schreef:
Een kennis van me heeft dat in een boze bui eens voorelkaar gekregen...

Dan ga ik me toch afvragen of er niet al wat mis was met die kaak

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:49

Een 'boze' bui?? Dan moet ze wel woest geweest zijn?? Iemand met zo'n temperament hoort wellicht niet op een paard..

De foto's, sja, die zijn soms wel diep, maar ik denk dat mensen die niet volgens een 'systeem' rijden, hun paarden ook zo in de krul kunnen trekken, al dan niet uit frustratie..

Deze foto's zijn momentopname's, daar kan je niet veel van zeggen denk ik?
Het is maar net de manier waarop het gebeurt. Iemand die rijtechnisch niet goed genoeg is, moet niet op deze manier gaan rijden, maar die moet ook niet met hulpteugels gaan rijden, aparte bitten, of dingen doen die niet kunnen. En dat zie je ook vaak genoeg.... Dus sja?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:51

Het lijkt me funest voor de nekwervels.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:41

Cer schreef:
Het is maar net de manier waarop het gebeurt. Iemand die rijtechnisch niet goed genoeg is, moet niet op deze manier gaan rijden, maar die moet ook niet met hulpteugels gaan rijden, aparte bitten, of dingen doen die niet kunnen. En dat zie je ook vaak genoeg.... Dus sja?

En daar moet ik altijd om lachen, want iemand die rijtechnisch goed genoeg is, kan Grand Prix rijden op een trensje. En daar zijn gelukkig ook veel voorbeelden van die het kunnen, maar ja, het mag niet in de ring.
Wat ik zeggen wil is dat vreemde trainingsmethodes en hulpteugels, martelbitten etc in het algemeen juist in de handen komen van de slechte ruiters, de goede hebben ze niet nodig!!!
En die ze gebruiken roepen dan: "maar .... vul naam in... wordt er wel kampioen mee".
Die had misschien ook kampioen geworden zonder. Maar hoe check je zoiets?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:56

Lusitana schreef:
Tjoh, en hoe krijgen dan politie paarden zo ver om op te treden onder dat soort omstandgheden?

waarom denk je dat de politie zijn heil ergens anders zoekt en niet bij het KWPN

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:28

Anouar15 schreef:

Dat is nou precies waar je de fout in gaat.. Het lijkt..
Het is nergens wetenschappelijk bewezen.
Door het klassieke systeem kunnen ze net zo kapot gaan

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:23

Wat is het probleem met de nekwervels dan?
Storten ze in als je LDR rijdt? Of knappen ze uit elkaar?
Ben heel benieuwd hoe jij dat ziet

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:19

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:53

die brief stond er zaterdag al!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:01

@Lusitana: Ja, dat is dus precies wat ik wil zeggen. Niet dat goede ruiters juist met hulpmiddelen rijden, maar juist dat slechte ruiters wel meer slechte dingen doen behalve het LDR nabootsen... Om maar een beetje op de top te kunnen lijken misschien?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:16

Een opmerking die antoine debodt vandaag gaf: anky kan super rijden, maar alleen op de paarden die zich plooien voor haar ldr, het is dus afwachten op de lange termijn klachten...

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:23

astragirl; dit geldt ook voor AdB; ook bij hem lopen niet alle paarden super, want niet voor ieder paard werkt die methode. Net zoals LDR niet voor ieder paard zal werken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:34

Ik wou net zeggen, AdB heeft zelf ook genoeg tegenstanders

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:39

Lusitana schreef:
Tjoh, en hoe krijgen dan politie paarden zo ver om op te treden onder dat soort omstandgheden?

Is het niet een beetje onzinnig om politiepaarden die op een koel karakter uitgezocht zijn te vergelijk met dressuurpaarden die op uitstraling en de daarbijbehorende sensibiliteit uitgezocht zijn, te vergelijken op bomproef gedrag

Lusitana schreef:
En de dressuur op zich blijft gemaakt om een vertrouwensband te creëren, maar dat lukt natuurlijk niet als je binnen een paar jaar aan de top wilt meedraaien. Het doel van sommige dressuurruiter is wat anders. En ze doen alles om succes te bereiken en geloven daarom ook in de middelen die ze daar bij helpt.

Waarom wordt dat snelle klaarstomen er altijd bij gehaald? Juist ruiters als bijvoorbeeld Anky en Tineke nemen er de tijd voor om een paard klaar te maken voor de GP. LDR is ook niet iets wat ze er even snel ingooien, maar wordt over de jaren getraind tot een paard dit aankan.

aafje87 schreef:
Iets wat een normale ruiter niet weet of simpel weg vergeet omdat het zo lekker en goed gaat.
Daar zit mijn grootste struikelblok in.
Ruiters weten niet hoe de methode gebruikt wordt in dagelijkse training en doen maar wat!

Is dat de schuld van de methode of van de ruiter? Zullen we het hele paardrijden maar verbieden omdat er een hoop mensen zijn die niet weten wat ze doen?

Appie schreef:
Wbt de bespiering, ik bedoel niet geen bespiering alleen vaak de verkeerde bespiering.

Het is de meest effectieve training van de buikspieren, doordat je met LDR training deze spieren actief ipv passief traint.

Anouar15 schreef:

Toch grappig dat uit het onderzoek van Weiler (dat elke keer weer aangehaald wordt om te beweren dat LDR lichamelijke klachten veroorzaakt) blijkt dat:

Er bij duitse paarden die voornamelijk dressuurmatig gereden worden vergroeiingen in de nekwervels voorkomen (In de duitse dressuurwereld is LDR heel erg not done, zeker in de basis).
Er bij duitse paarden die voornamelijk voor de springsport getraind worden die vergroeiingen niet voorkomen (In de springsport, ook in duitsland, is LDR een hele normale trainingsmethode).

Lusitana schreef:
Wat ik zeggen wil is dat vreemde trainingsmethodes en hulpteugels, martelbitten etc in het algemeen juist in de handen komen van de slechte ruiters, de goede hebben ze niet nodig!!!

Maar die goede ruiters gebruiken juist wel LDR, maar geen martelbitten etc. Waarom wordt het dan in dit rijtje geplaatst?

Astragirl schreef:
Een opmerking die antoine debodt vandaag gaf: anky kan super rijden, maar alleen op de paarden die zich plooien voor haar ldr, het is dus afwachten op de lange termijn klachten...

Prisco? Bonfire?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:05

de buikspieren worden idd heel goed getraind, maar daarbij ook de onderhalsspieren om het hoofd zo diep te houden, en dat vind ik minder bijdragend aan de training.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:08

De buikspieren worden idd heel goed getraind, maar daarbij ook de onderhalsspieren om het hoofd zo diep te houden, en dat vind ik minder bijdragend aan de training. Ik vind het nog altijd een dwangmethode. En ok, antoine heeft ook tegenstanders, maar als ik het gehele plaatje vergelijk weet ik wel wie de meeste ontspanning geeft.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:37

ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat AdB voor meer ontspanning zorgt; bij sommige paarden werkt het gewoon niet! zoals die van mij...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:44

Misschien niet, maar alle paarden die ik al heb gezien bij hem kwamen er beter uit...Ook deze getraind door topruiters die stokkreupel waren door ze zo diep te zetten...

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:08

maar nu gaan we flink off-topic: het laatste wat ik over AdB wil zeggen is dat ik vaak alleen maar een zeer tijdelijke verbetering bij de paarden heb gezien, zo ook bij die van mij.
Ondanks de training die ik bij AdB heb gevolgd, was dit dus niet goed voor mijn paard. Nu train ik lang-laag-rond en af en toe laag-diep-rond en hou ik mijn paard in een superconditie!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:20

Astragirl schreef:
De buikspieren worden idd heel goed getraind, maar daarbij ook de onderhalsspieren om het hoofd zo diep te houden, en dat vind ik minder bijdragend aan de training. Ik vind het nog altijd een dwangmethode. En ok, antoine heeft ook tegenstanders, maar als ik het gehele plaatje vergelijk weet ik wel wie de meeste ontspanning geeft.

Ik heb 2 keer bij hem gelest en allebei de keren liep mijn paard niet naar beneden en was tegen de hand, ook kwam ze van het achterbeen af, wat ze normaal dus niet doet.
Meerdere mensen hebben dit ondervonden bij het rijden van AdB. Dus bij die van mij past het AdB systeem niet.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:30

Prisco is niet LDR getraind, gelooof ik