Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:50

Urielle schreef:
De methode van brokjes op de klep of achterin zitten met brokjes werkte bij mijn paarden nooit, die stonden zich vol te vreten met brokjes op de klep en vonden het zo voor de trailer wel prima

Maar wie weet...

Wedge vind de trailer (vanaf het begin al) te stresverwekkend om aan eten te denken...

mirjamvd

Re: Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:57

Ik heb niet je hele topic gelezen dus misschien heeft iemand het al gezegd maar als ik jou was zou ik proffesionele hulp zoeken.

runningkawa schreef:
Bericht Onderwerp: Re: Reageer met quote
viewtopic.php?f=15&t=497677&start=0&st=0&sk=t&sd=a

is dit wat?

en dit lijkt mij helemaal niet verkeerd!! ik heb zelf ook een paard gehad wat je met geen enkele mogelijkheid op de trailer kreeg. Doordat wij zelf te lang door hebben gemodderd werd deze ook agressief en vloog mensen aan die hem op de trailer wilde zetten.
Als je nu zelf door blijft prutsen verknal je het alleen maar. Hij is nog jong en zal die trailer alleen maar enger en enger gaan vinden. Ook jij wordt nu gefrustreerder en dat voelt ie wat het er niet makkelijker op maakt.

die trailertraining heeft bij mijn paard erg goed geholpen. Ik bedoel dit niet vervelend maar doe jezelf en je paard een plezier en laat het aan een proffesional over die ervaring heeft met dit soort problemen.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:02

Als hij er echt helemaal niet op gaat en je ten einde raad bent.. Is dat misschien geen gek idee. Kijk maar naar die paardenfluisteraar *ben even zijn naam kwijt* die had het paard er zo op. Hij liep er naar toe. en liet het paard weer een paar passen achteruit zetten. toen weer vooruit en toen weer achteruit. zo door blijven gaan. uiteindelijk liep hij er ineens op en die mensen hebben nooit geen problemen meer gehad. Ik weet niet hoe hij dat voor elkaar kreeg maar ik vind het knap! misschien is dat idd wel een oplossing.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:52

In de P&S van afgelopen zaterdag staat ook een artikel over lastige paarden bij het trailer laden.

Nog even een toevoeging over een 1,5 paards trailer: het is ons meestal gelukt om ze op de trailer te krijgen mits de trailer aan beide kanten was afgesloten door stal deuren. heerlijk zo'n oude boerderij met stal en grote 'baander'deuren.

Is het eventueel mogelijk om een vrachtwagen te charteren. Het schijnt dat de meeste paarden vrij gemakkelijk een vrachtwagen in lopen, zeker als die kan zakken.

Nogmaals heel veel succes. Jij kent je paard het beste, en ik geloof niet dat je straf toepast op een moment dat het niet moet.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:03

ik zou eerst wat meer met hem oefenen. je schrijft dat hij niet eens luistert aan alleen een touwtje, en dat je altijd een hengsteketting gebruikt. zelfs bij een hengst moet dit geen must zijn, wij hebben er nog nooit één aan de hengstenketting gehad. pas als het paard écht goed luistert, en je écht vertrouwt, heeft het zin om zoiets als het trailerladen te proberen. trailers zijn hoe dan ook eng voor een paard, omdat het een smalle nauwe ruimte is. paarden zijn van nature claustrofobisch. het kost aardig wat vertrouwen om een paard rustig de trailer in te laten lopen. de methode met de bezem die in dit topic werd beschreven werkt in dit geval averechts, dat kan ik je nu al vertellen. door ineens die bezem achter zijn kont te laten zien zal hij alleen maar schrikken, en dan denk ik idd dat hij eerder langs de trailer springt dan erop, en misschien wel bovenop jou! de trailer is immers te eng om erin te springen als je al van achter wordt belaagd door iets engs. de methode van de trailer in het land zetten lijkt me het beste om mee te beginnen, voor het wennen aan het ding zelf. daarna kan je steeds een stapje verder. je moet het paard niet forceren, dat win je niet en je roept alleen maar verzet op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:02

ik heb het hele topic gelezen en vind toch wel dat je jezelf regelmatig tegenspreekt, de ene keer loopt ie wel braaf mee, de andere keer weer niet.

In mijn ogen zit je hier met een dominantie probleem, bijten, steigeren, niet luisteren aan touw.
Wat in principe nog niet ze heel gek is met een 2,5 jarige hengst en een 16 jarige meisje. Niet l u llig bedoeld maar heb ff je profiel gelezen en je kan geen echte ervaringsdeskundige zijn.

Dat hij als veulen niet op de trailer geweest is heeft er in mijn ogen weinig mee te maken. Der zijn er zoveel die pas met 3 jaar of nog later de trailer voor het eerst ingaan.

Ik denk dat zolang je gewoon aan de hand geen goede controle over je paard hebt je ook niet aan het trailerladen hoeft te beginnen, dat beest is slim, en denkt, dikke l*l gaat er zelf maar in.

Mijn paarden laden allebei super.

Dept heeft 2x in de trailer gestaan 1x als jaarling (1,5jaar) naar de kliniek om foto's te laten maken van zijn gewrichten, kijken of er OCD of OC inzat oid. rontgenologische keuring.
En toen de veearts hem goedkeurde in de trailer naar de hengstenopfok. Geen enkel probleem, hij vind het wel wat spannend, maar met wat overtuiging stond hij 2x met 10 minuten erin. Dat hij er eerst een aantal keer langs loopt en weigerd erop te gaan vind ik niet zo heel erg, hij is nog jong. Maar daarna wat aanmoeding en duidelijke instructies stond hij er zo op. Snoepje op de trailer en klaar.

Timeless is meer ellende geweest.
aantal keer op de trailer geweest, toen ze uit de opfok gehaald werd, toen ze voor rontgen en klinische keuring naar de kliniek moest en toen ze naar stal gebracht werd. Alle keren stapte ze keurig netjes in zonder enig probleem.

Toen ik haar 3 maanden zadelmak had was het tijd om te gaan springlessen, hiervoor moest ze wel op de trailer. Je denkt toch niet dat die muts de trailer in ging. Met geen mogelijkheid, ze stond me gewoon keihard uit te lachen, rukte me van de klep, ging rennen aan het touw, stond vrolijk de andere kant op te kijken als je haar de trailer op wilde zetten. Ze dacht echt flikker op doe het zelf.
Na 2 dagen zo geprobeerd te hebben (trailer stond langs de muur), 2de dag staleigenaar en zelfs die kerel ging ze mee aan de haal, hebben we zal het eerlijk zeggen, grof geweld gebruikt.

lange dressuurzweep erbij, man timeless vasthouden, iemand aan de andere kant een lijn zodat ze er niet langsaf kon lopen, (lijn niet onder haar door gewoon in verlengde van de trailer) zij weer drammen en domineren. Nou die heeft me een partij slaag gehad. maar na 3 minuten stond ze op de trailer. Wat lekkers, er weer af zo 3 x en na de 3de keer liep ze er zo op.

Sinds die dag gaat ze hop zo de trailer op, geen enkel probleem. Of ze nu alleen in een 1,5 paards moet, alleen in een 2 paards, samen in een 2 paards of op een grote vrachtwagen, timeless stapt zo in.

ik heb nooit maar dan ook nooit geen enkel (trailer)probleem meer met haar gehad. Maar deze mensen wisten wel goed waar ze mee bezig waren, en Timeless was ook echt aan het stieren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:07

En dat is dus de kunst, zien of het klöte is, of zien of het angst is.

maar ik ben het er wel mee eems dat als je hem niet eens gewoon mee kunt laten lopen, dat je niet hoeft te verwachten wel ff trailer te laden.

En om eerlijk te zijn vind ik dit ook weer een typisch voorbeeld waarom ik voorstander ben van optijd laten castreren.

Voor de hengste keuring is een paard zelden goed genoeg
maar je krijgt er wel een hoop ge-etter om.
Want een hengst goed opvoeden is zo makkelijk nog niet.
Zeker 1 niet waarvan je kunt verwachten flink wat karakter te hebben.

En ik zou zeker eens naar die link kijken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:29

Dept is vorige week gecastreerd dik 2.5

Maar daar is verder ook nog niet mee aangetobd, staat nog steeds in de opfok en komt pas in maart naar huis.

Laat hem maar spelen met zijn vrienden.

Ik snap zowiezo niet het nut van al die mensen die al tijden bezig zijn hun 2 jarige te betuttelen :S laat ze toch jong zijn ze moeten nog zoveel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:30

En ze leren het zo snel verkeerd
En zie dat er maar weer uit te krijgen
Aanleren is nog al wat gemakkelijker dan afleren
Vooral als het om dominantie gaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:44

laat ze elkaar maar afmaken in de opfok. daar leren ze wel hoe dat het werkt met dominatie.

en nooit geen ongelukken, der staan er ieder jaar die klaargemaakt worden voor de keuring.

Alle hengsten komen daar maar 1x per h alf jaar in de hand voor de smid en die kun je zo uit de groep halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:07

Helemaal met je eens
Daar leren ze geen verkeerde dingen, dat doen ze juist bij sommige mensen

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:04

Zou je hem nou niet gewoon ff rustig thuis kunnen laten castereren, dan heb je ff geen stress voor de trailer. En kan je na de casteratie weer beginnen met je trailer??

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:16

dit lijkt mij ook het beste idee. mijn paard is ook gewoon tuis gecastreerd. in het land. geen problemen mee gehad. je kan het dan wel beter in het voorjaar doen, wanneer hij de hele dag op het land kan. door beweging wordt de doorbloeding beter, en worden afvalstoffen beter afgevoerd. en de kans op cmplicaties/ zwelling is dan minder.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:46

Volgens mij ben je heel negatief over het laden van je paard. Wat misschien wel kan helpen is het eens een keer door iemand anders laten proberen. Die denkt dat je paard er gewoon ingaat. Jij hebt misscien al in je hoofd ingeprent dat hij het niet doet, en daarom lukt het ook niet. Misschien ligt het aan jou (dat zeg ik niet, maar in elk probleem is daar kans op) en hebben jullie niet genoeg vertrouwen.

Heeft je paard al eerder een nare ervaring gehad? Dat kan er veel mee te maken hebben. Of probeer het eens met een open trailer/oude veewagen erin lopen als die ergens in de buurt is, dan heeft het paard minder het gevoel 'opgesloten' te zijn.

angeldevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:48

Nou dis nog niks wat zei doet.... En dat blindoeken is een juiste manier.. paard gaat je dan op dat moment helemaal vertrouwen..
En zoals ik begrijp is het paard niet bang geweest en houdt je alleen voor het zooitje.. Dan had het dier ook een paar tikken met de zweep gehad...

Ik zal alleen zeggen dat je rustig moet blijven en elke keer door moet gaan en niet steeds weer op land zetten.
En dan de dag er naar weer verder moet gaan. Want het diertje gaat nu puur in verzet.. omdat ie nu weet dat als ik niet ga dan ga ik lekker op land...

Maar doorzettings vermogen is belangrijk...

Maar nu zal ik mijn ervaring eens gaan vertellen....

Wij gingen dus een paard halen uit Tiel is dus niet naast de deur woon zelf in groningen.. We hadden om 10 uur afgesproken met de ex eigenaar van het paard en met de paardensport service nederland die het paard ging vervoeren...
toen we daar aan kwamen maar even een bakkie koffie snel en hup paard beginnen met laden... om 10 uur ong.. paard voor de trailer paard wouw niet allebij de kanten een longeer lijn dat het paard een idee had dat het geen zin had om er langs tegaan.. tja het paard was snugger en sprong er over heen. geen goed idee dus maar nog een paard keer geprobeert en doen kwam het paard steigerend op ons af met de voor benen slaan. Toen heeft het dier dus een beste flik gehad.. (had totaal geen respect voor de mens) Longeer lijn achter de kont helpte dus ook niet... Toen blinddoeken paard bleef staan en wist precies wanneer de trailer zou komen.. helpte dus ook niet. dus toen maar aan de longeer lijn in de bak laten draven om zo moe mogelijk temaken.. het paard had dus z'on uithoudingsvermogen dat het dier dus niet moe werdt. tussen door geprobeert om weer op trailer tezetten no way dus vergeet het maar.Praam om gehad dat boeide haar ook vrij weinig.... Toen hebben we een manier gebruikt die niet gebruikt mag worden... touwtje over het T......... heen.. maakt te haar ook niks uit.. dus heb maar weer aan de longe nog meer extra moe laten worden hielp dus niks... toen waren we om 4 uur er zo zat van hebben we maar de veearts gebeld om even te verdoven.. en ja hoor eindelijk om de trailer... en nu dna maar even wachtenb tot de verdoving uitgewerkt was dus was kortom half 6 dat we eindelijk weer naar huis konden maar dan met paard....dus we zijn om 10 uur begonnen en we konden dus om half 6 ong weg rijden...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:52

Angeldevil, hoe weet je dat het paard niet bang is geweest? Ik denk juist wel degelijk dat het paard bang was.

Uit het verhaal van DunDijk blijkt dat het paard al begint te flippen zodra hij bij de trailerklep in de buurt komt. Volgens mij is hij dan wel degelijk bang voor het onbekende dat er staat te gebeuren.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:37

Ik ken ook een pony die echt niet de trailer opwou. De eigenaar heeft toen de trailer voor de staldeur zet met de achterklep open en aan de zijkant grote stukken hout neergezet zodat ie niet kon ontsnappen. Daarna heeft die man net zo lang lopen meppen en slaan totdat die pony eindelijk de wagen opging. Hierna heeft hij het nooit meer gedaan, dat weigeren om de trailer op te gaan.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:38

Dat is pas achterlijk om te doen. Dan ben je echt niet goed wijs.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:43

Apple schreef:
Angeldevil, hoe weet je dat het paard niet bang is geweest? Ik denk juist wel degelijk dat het paard bang was.

Uit het verhaal van DunDijk blijkt dat het paard al begint te flippen zodra hij bij de trailerklep in de buurt komt. Volgens mij is hij dan wel degelijk bang voor het onbekende dat er staat te gebeuren.

Idd zodra hij voor de klep staat schiet hij in de stress.
Maar als hij naast de klep staat en de trailer in kijkt is er niks aan de hand.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:47

cindysponys schreef:
Volgens mij ben je heel negatief over het laden van je paard. Wat misschien wel kan helpen is het eens een keer door iemand anders laten proberen. Die denkt dat je paard er gewoon ingaat. Jij hebt misscien al in je hoofd ingeprent dat hij het niet doet, en daarom lukt het ook niet. Misschien ligt het aan jou (dat zeg ik niet, maar in elk probleem is daar kans op) en hebben jullie niet genoeg vertrouwen.

Heeft je paard al eerder een nare ervaring gehad? Dat kan er veel mee te maken hebben. Of probeer het eens met een open trailer/oude veewagen erin lopen als die ergens in de buurt is, dan heeft het paard minder het gevoel 'opgesloten' te zijn.

Met iemand anders meelopen is geen goed idee...er is verder niemand die met hem WIL lopen...
Nee ik heb ook niet in mijn hoofdgeprent dat hij er toch niet op gaat.
Ik bleef telkens heel positief...Nu loopt hij er op. Maarja..verder dan tegen de klep aan staan komt hij niet....
Hij heeft met de trailer geen nare ervaringen. Dit is de 1e keer dat hij de trailer op moet.
Maar zoals ik al eerder heb gezegt willen we de trailer in de wei gaan zetten en hem daar dan zijn eten geven. Dan moet hij de trailer op wil hij brokken oid

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:58

Ik heb niet alle geposte antwoorden/berichten gelezen, maar de eerste keer in de trailer werkt het altij heel goed als er al een paardin staat, of als dat te smal is een kleine pony voorin zetten.

Is het paard (waarschijnlijk) een 2.5 jarige nog nooit op een trailer geweest? Dan is dat niet zo slim geweest.
Normaal begin je daar al als veulen mee, met mamsje op de trailer.

Als je paard niet bang is maar gewoon lomp is, dan heeft ie nu in jouw situatie zn zin gekregen en wordt het de volgende gkeer nog meoilijker.
Zelf ben ik voor een heel consequente aanpak, maar dan wel in ogenschouw genomen of ie nou echt bang is of echt lomp is.

Ook je eigen instelling is erg belangrijk. als je zelf denkt : "we zullen het eens proberen of ie er misschien in wil" dan ben je al fout bezig. Je moet gewoon denken dat het gewoon heel normaal is dat een paard achter je aan de traieler in loopt, dan geef je hem ook die zekerheid en zal ie in 999 van de 1000 gevallen achter je aanlopen.
Zorg ook dat je altijd eerst iemand bij je hebt, die bij aarzeling van het paard, deze even een klein "duwtje" kan geven van achteren.

succes

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:59

Ik heb niet alle geposte antwoorden/berichten gelezen, maar de eerste keer in de trailer werkt het altij heel goed als er al een paardin staat, of als dat te smal is een kleine pony voorin zetten.

Is het paard (waarschijnlijk) een 2.5 jarige nog nooit op een trailer geweest? Dan is dat niet zo slim geweest.
Normaal begin je daar al als veulen mee, met mamsje op de trailer.

Als je paard niet bang is maar gewoon lomp is, dan heeft ie nu in jouw situatie zn zin gekregen en wordt het de volgende gkeer nog meoilijker.
Zelf ben ik voor een heel consequente aanpak, maar dan wel in ogenschouw genomen of ie nou echt bang is of echt lomp is.

Ook je eigen instelling is erg belangrijk. als je zelf denkt : "we zullen het eens proberen of ie er misschien in wil" dan ben je al fout bezig. Je moet gewoon denken dat het gewoon heel normaal is dat een paard achter je aan de traieler in loopt, dan geef je hem ook die zekerheid en zal ie in 999 van de 1000 gevallen achter je aanlopen.
Zorg ook dat je altijd eerst iemand bij je hebt, die bij aarzeling van het paard, deze even een klein "duwtje" kan geven van achteren.

succes