Caps zijn voor watjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:55

KarinvdM schreef:
flowerxxx schreef:
Vind dat ze de ziektekosten voor anti-caps maar gewoon op de persoon zelf moeten verhalen.

O ja, en de mensen die longkanker krijgen omdat ze altijd gerookt hebben moeten we ook maar laten creperen, want ja, een behandeling in het ziekenhuis kunnen ze toch niet zelf betalen?

En die auto die van rechts kwam, die de bestuurder niet zag en die vol geraakt werd... Het gebroken been van de bestuurder wordt maar niet gezet, moet de bestuurder maar beter uitkijken en de schade aan beide auto's moet hij ook maar zelf betalen...

Dat kan je niet vergelijken. Iemand die geen cap opzet is hetzelfde als geen gordel dragen of geen helm. Je neemt dan bewust het risico dat je veel schade op kan lopen. Door de cap is de kans op schade vele malen minder groot.

Longkanker is heel wat anders niet iedereen die dat heeft krijgt het door het roken. En de andere kant niet iedere roker krijgt longkanker. Iedereen die van een paard zonder cap valt heeft echter groter letsel dan dat hij op dat moment wel een cap op had gehad.

Die auto slaat natuurlijk nergens op. Dat kan je van te voren niet weten. Gewoon in een moment van onvoorzichtigheid.

Voor mij is een cap hetzelfde als een helm of gordel. zonder die laatste 2 ben je namelijk ook niet verzekerd!!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:00

flowerxxx schreef:
Door de cap is de kans op schade vele malen minder groot.

Is dat zo? Kan je dat onderbouwen met cijfers?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:11

Idd FlowerXXX
Heb zat dingen meegemaakt dat ik wel weet hoe dom het is als je geen cap draagt. Mijn oom is eraan overleden en een meisje die vroeger bij mijn manege reed was een keer op de bakrand gevallen waardoor ze een schedelbreuk opliep, sindsdien kan ze niet meer ruiken of smaken. Lijkt me heel leuk om zo verder te moeten leven.

Tuurlijk is paardrijden een risicosport maar daarvoor zijn er caps uitgevonden en ik vind dan ook niet dat we die dingen moeten negeren. Ze zijn niet voor niets gemaakt en al zeker niet om ergens op een plank te liggen. Maargoed, het is gewoon een grappig verhaaltje en deze discussie al heel vaak geweest. Laten we het er iig over eens zijn dat we het niet met elkaar eens zijn

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:24

babseflaps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:29

haha hij is echt leuk maar wel lang om te lezen maar als je het wil moet je het ook doen

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:53

flowerxxx schreef:
http://www.veiligpaardrijden.nl/ ruim 450 mensen lopen ieder jaar hersenletsel op bij het paardrijden!

Zullen we de weinig objectieve FNRS site even buiten beschouwing laten? Bovendien heeft ook deze site gebruik gemaakt van de ENIGE cijfers die bekend zijn op dit vlak, nl die van veiligheid.nl.

Die link je hier:
flowerxxx schreef:
http://www.veiligheid.nl/csi/websitevei ... l?readform
Ruim tweederde van de letsels wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony (66%, 6.500).

Ik heb van dezelfde site geplukt:
http://www.veiligheid.nl/csi/websiteveiligheid.nsf/wwwVwContent/l1actueelnieuwsveiligheidvanactivitytoys.htm
Zullen we de kleintjes ook maar alvast een helmpje op doen als ze gaan schommelen?

Oh nee. Dát is natuurlijk weer niet te vergelijken...

Maar goed. Jij stelt 2/3 wordt veroorzaakt door een val. Ik lees:

Per jaar 9800 ongevallen op de SEH afdeling. Hiervoor geldt:

Letsel is er vooral aan de armen (42%, 4.100) en benen (28%, 2.700). Hoewel oppervlakkige letsels/kneuzingen bovenaan staan komen diverse botbreuken (vooral aan armen) ook relatief vaak voor. Ten opzichte van andere sporten komt letsel aan de romp relatief vaak voor (16%, voor alle sporten 5%).

WAAR IS HET HOOFDLETSEL?

Oh wacht hier. Van die 9800 gaan er 1100 via de SEH naar de opname. HIervan heeft 11% hoofdletsel. Heel apart, want nu ineens is er sprake van 11% met hoofdletsel dat toeneemt, als het opgenomen percentage betreft, naar 22%...

(Het zal wel aan mijn statistiekelijk inzicht liggen dat ik dit gegoochel met cijfers niet snap).

Maar goed. Ga uit van 22%. Dat zijn 242 mensen per jaar die met hoofdletsel worden opgenomen.

.. WAT VOOR HOOFDLETSEL? Geschud? Coma? Hersendood? Je weet het niet he. Het staat er niet bij.

Van deze 242 heeft 2/3 hoofdletsel gekregen agv een val. De rest kan ook getrapt zijn..
Houd je dus 161 gevallenen over. HOEVEEL VAN DEZE 161 HADDEN WEL OF GEEN CAP OP?

HOE ZIJN DE ONGELUKKEN ONTSTAAN? WAT IS DE RELATIE TUSSEN HET LETSEL EN DE ULTIEME VEILIGHEID DIE DE HELM BIEDT?

IK weet het niet. Maak het uit deze cijfers NIET op in elk geval.

Moraal van het verhaal:
Cijfers kunnen angstig maken indien ze verkeer worden geïnterpreteerd. Het lijkt me in elk geval ERG overdreven om op basis van deze 161 (van de in totaal 415000 paardensportbeoefenaars) personen MIJ te gaan verplichten (al dan niet 'sociaal') die helm op te zetten.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:00

flowerxxx schreef:
Voor mij is een cap hetzelfde als een helm of gordel. zonder die laatste 2 ben je namelijk ook niet verzekerd!!

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je de ziektekostenverzekering bedoeld.

Jij meent dus dat als je een auto ongeluk krijgt, en je draagt geen gordel, je hebt zwaar letsel, je komt aan in het ziekenhuis..

en je wordt geweigerd? Want de balie informeert naar jouw polisnummer en ook naar de toedracht van het ongeluk. Hoort dat je geen gordel draagt en legt je terug op de stoep?
Of behandeld je wel, maar vervolgens krijg je na 2 maanden de nota van 10.000 euro op de mat en mag je die met je 2e hypotheek zelf gaan betalen?

Wat een onzin. Geen enkele polisvoorwaarde die vergoeding van deze kosten uitsluit.

Basispakket: vergoeding van klinische kosten. MITS niet als gevolg van autoongeval waarbij verzekerde geen gordel droeg en de auto geen airbags had en van het merk Volvo was en niet harder reed dan 120 en niet reed tijdens mist of gladheid. Afbeelding

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:42

Dank je Yokie...

Dit scheelt mij en hoop typewerk.

Alieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:40

een cap is voor eigen veiligheid, weet je ?? wanneer je een watje bent..als je geen cap draagt omdat het dom staat.. en vervolgens een keer een ongeluk krijgt! ! ....Eigen sChuld!!

Die dingen zijn er niet voor nix!!

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:03

Tja je kunt jezelf wel voor de gek houden natuurlijk. Zelfde als rokers die beweren dat ze heus zelf geen kanker of andere nare verschijnselen krijgen.

Echter met de nieuwe verzekeringen gaan we de amerikaanse kant op prima plan! Daar is het ook hoe gezonder je leeft hoe lager je premie.

Er zijn heel weinig cijfers bekend over ruiterongevallen. Maar het is niet voor niets dat veel verzekeringen niet uitkeren als jij door eigen toedoen extra schade krijgt. En dat doe je hier. En nee ik doel niet op de ziektekosten er zijn nog zoveel andere kosten die je door een ongeval krijgt. En mensen die geen gordel dragen moeten inderdaad een deel zelf betalen!

Hoofd in het zand steken en o zo dom. Hoop dat jij nog een keer flink van je paard valt. Zullen eens zien wie dan de slimste is hier.....

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:10

Topdiscussie dit. "Ik hoop dat jij nog een keer flink van je paard valt".

Ga in een boom zitten. Met helm.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:20

Vergeet de BP niet mee naar boven te laten nemen... Of een harnas.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:21

Tja al oude spreekwoord "wie niet luisteren wil moet maar voelen " Zo leren kleine kinderen het ook. En ik klim trouwens niet meer in bomen ik ben volwassen.

En volwassen mensen zien de verantwoordelijkheden en risico's onder ogen. En denken "dat gebeurd mij niet" is gewoon kop in het zand steken.

luvlambiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:22

whahahhahaha:)
nou die spoort niet helemaal denk ik:)
ik draag ook wel eens geen cap, maar meestal wel

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:25

flowerxxx schreef:
ik ben volwassen.

Dat blijkt als jij hoopt dat zij eens goed van haar paard afvalt.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:51

flowerxxx schreef:

Longkanker is heel wat anders niet iedereen die dat heeft krijgt het door het roken. En de andere kant niet iedere roker krijgt longkanker

flowerxxx schreef:
Tja je kunt jezelf wel voor de gek houden natuurlijk. Zelfde als rokers die beweren dat ze heus zelf geen kanker of andere nare verschijnselen krijgen.

flowerxxx schreef:
. Iedereen die van een paard zonder cap valt heeft echter groter letsel dan dat hij op dat moment wel een cap op had gehad.

Dit is een persoonlijke aanname, het lijkt mij namelijk redelijk vergezocht. Om dit te staven heb je cijfers nodig. Die hebben wel allebei gebruikt, hieruit bleek dat dit dus geenszins aantoonbaar is. Waarschijnlijk gaf je om deze reden later ook enige nuance aan:
flowerxxx schreef:
Er zijn heel weinig cijfers bekend over ruiterongevallen.

Wat is het nou? Wel of geen bruikbare cijfers, roken wel of geen longkanker, vallen wel of geen hersenletsel…

En vervolgens mag ik van het paard pleuren want:
flowerxxx schreef:
En volwassen mensen zien de verantwoordelijkheden en risico's onder ogen. En denken "dat gebeurd mij niet" is gewoon kop in het zand steken.

Dat heb je mij niet als argument horen aandragen. Vind het zelf namelijk geen goed argument.

Ikzelf bijvoorbeeld zie wel degelijk de risico's in van het rijden zonder cap. Maar kies er toch voor: Thuis zonder, daarbuiten met.

Maar daar gaat het mij niet om. Waar het mij om gaat is, dat je met dit soort paniekerige betutteling 'ik vind dat het verplicht moet worden', EN de fundering daarvoor mist, EN de cap als het ultieme symbool van de veiligheid naar voren schuift. Terwijl het dat dus niet is. Het kán bijdragen aan de veiligheid, maar is zeker niet zaligmakend.

Ik kan er dus gewoon slecht tegen als op basis van ongegronde redenen dingen me door de strot worden gedouwd. Verplicht worden gesteld.

Wil trouwens graag kopieën van de polisvoorwaarden/reglementen van verzekeringen waaruit blijkt dat kosten niet worden gedekt bij het niet dragen van helmen, gordels, etc?

En nu… ga ik op de bank een boek lezen onder het genot van een zuur glas wijn. Want dat kán ik nu nog. Ben immers nog niet gevallen, ben nu nog zlim.

Topaz

Re: Caps zijn voor watjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:12

nou dan ben ik denk het grootste watje van bokt... ik draag wel altijd een cap, en zit er zelfs nog over na te denken om een body-protector aan te schaffen. (ben mijn jonge paard aan het beleren, en gaat niet altijd zonder gekheid, en gevaarlijke capriolen) ik zie het wel als bescherming, en een ander vind het malloot staan, en vertikt het om een cap op te zetten. nou liever malloot, dan me kop in elkaar. bovendien trekt dat paard van mij zo de aandacht met zijn gekke gedoe, dat deze "malloot" met cap op zijn rug toch niet opvalt.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 01:50

Ik sta op een manege en er dragen echt een hoop mensen met eigen paard geen cap ik vind om een goede voorbeeld te geven aan de kleintjes cap op het koppie dragen.
Kinderen gaan toch vragen stellen waarom zij wel een cap op moeten en die meneer en mevrouw op eigen paard niet en als je vraagt waarm ze het neit dragen:
*Zit niet lekker(koop dan een goede maat en goede cap)
*Ziet er stom/raar uit(ja een misvormd hooft of ander gebrek door val zonder cap ook )

Dus zoals ik al eerder zei:ik ben een WATJE want ik ben een IJDELTUIT en houd graag me HOOFJE HEEL:+

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:15

Hhahahaha geweldig, deze

DametjAnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:24

Echt superstom als je zonder cap rijdt,. ik deed het eerst ook hor ik dacht toch van mij gebeurd niks,. ! tjaa totdat nu een jaartje gelede. van mijn paardgevalle op de straat en blij mag zijn dat ik niet 1 knijter van een litteken op mijn hoofd heb,. ik viel namelijk op de harde weg,. en volgens het dossier van het ziekenhuis was de bult zo groot als een tennisbal!,.. je kan wel nagaan dat ik nu altijd een cap op heb,..

Echt dom dat je het voor watjes vind.. wacht maar tot je een keertje hard valt..
Verder niet onaardig bedoeld hor..

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:41

Grappig verhaaltje.
Ik rij zelf altijd met cap. Maar de keren dat ik er af ben gedonderd ben ik nog nooit met me hoofd in de buurt van de grond of de bakrand of what so ever gekomen. Het is handig tegen de regen, en tegen laaghangende takken! haha.
Vrouwtje van stal is wel op r hoofd gevallen (zonder cap) en had een scheurtje in r schedel. Kan nu ook niet goed meer ruiken en proeven. Ze rijdt nu altijd met cap. Mensen moeten zelf weten wat ze doen. Zoals ik al zei rij ik altijd met cap. Maar zolang het nog niet overal verplicht is om met cap op te rijden, mogen mensen zelf bepalen wat ze doen.

doniaxxsiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:12

Ook ik rij eigenlijk altijd met cap. en degene die het niet doen omdat: "mijn paardje doet zo iets niet" of andere kleine stomme redenen. die moeten het zelf weten. maar ik heb met hun geen medelijden. ook moeten ze in hun achterhoofd houden.
ZONDER CAP BEN JE NIET VERZEKERD...
ook moet je een veiligheidscap hebben tegenwoordig met die andere ben je ook NIET verzekerd

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:31

Dat geldt volgens mij alleen voor het rijden bij een manege en/of vereniging, en dan gaat het over de verzekering van de instructie danwel het bedrijf. NIet de ruiter zelf. Wij moeten onze leden met veiligheidscap laten rijden, omdat als er wat gebeurd in de les we anders niet verzekerd zijn. Maar dit staat los van een persoonlijke verzekering.

Fietspomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:35

haha ik vind hem wel grappig en zo droog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 04:14

Geniaal stukje

Het interesseert me niet zoveel of ik met of zonder cap rij, maar op mijn huidige stal is een cap-verplichting, daar zij een veiligheidscertificaat hebben. Dus ik moet braaf het cappie op