Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:02

urlenos schreef:
Citaat:
De eeuwenoude manier om een paard in te rijden is, in het land tot drie jaar, tot z'n vierde grondwerk doen, dan twee jaar inrijden, dan een jaar rustig aan en pas op z'n zevende aan het werk.

welke eeuwenoude manier want dit hoor ik voor het eerst?
Terwijl ik toch echt bijna alle diciplines van de paardensport al heb 'ontdekt'. En ook meerdere paarden heb ingereden.

Enne er is een regel van het KNHS een paard mag niet voor zn 6e in het Z. Maar er zijn tegenwoordig heel veel 5 jarige.
3 keer raden door wie die 5jarige gereden worden, allemaal ruiters met grote naamsbekendheid.
Een 6 of zelfs tegenwoordig een 5 jarige in het Z is toch ook niet normaal. Want al die verzameling is ook heel erg grote belasting.
En zoon enorme muur is ook niet niks om te springen op jonge leeftijd wat ook gewoon gebeurt zonder er bij na te denken

Zo werden vroeger alle remontepaarden ingereden, een remontepaard is een legerpaard "in opleiding", dus tot z'n 7e jaar. Aangezien 90% van de rijpaarden door remonterijders werd opgeleid, kan je wel zeggen dat dit vroeger de manier was. De reden was ook heel simpel, paarden waren duur en van levensbelang en deze manier van opleiden zorgde ervoor dat de paarden langer meegingen.

Verzameling is zwaar voor de spieren, vandaar dat je dat ook in een aantal jaren opbouwt, maar is voor de gewrichten juist beter omdat het gewicht van de ruiter beter over alle vier de benen verdeeld wordt.

Op dit moment mag een 5-jarige al Z rijden, maar dat gaat per volgend jaar april veranderen, dan mag een paard pas op z'n 6e in de Z uitkomen, dit is dus ook bedoeld als bescherming van het paard tegen mensen die er steeds jonger, steeds meer van vragen.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 01:04

Ik hou op over het hele jonge inrijden gebeuren, jullie je eigen idee wij de onze.

Een arabier is niks in de buurt van een volbloed. Het zijn beide zuiver gefokte rassen(behalve een groot deel franse arabieren daar is nog wel volbloed doorheen gefokt) Ik denk dat arabieren minder snel volgroeien door hun afstamming uit de woestijn waar ze eerder sterk moesten zijn. Omdat ze van oorsprong voor ene heel ander doeleinde gefokt zijn groeien ze anders uit.
Show modellen groeien trouwens ook anders dan de ren modellen en ook dan de sport paarden(dresuur en spring) dat logisch omdat er wel een beetje gericht gefokt wordt. Je gaat natuurlijk geen show hengst op een renmerrie zetten

Ik moet zeggen dat ik in mijn tijd tussen de paarden meer oud dressuur paarden naar de knoppe heb gezien dan renpaarden, maar ja ik hou er gewoon over op want iedereen hier vliegt elkaar maar aan is gewoon niet leuk meer zo.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 01:12

Woogy schreef:
Ik hou op over het hele jonge inrijden gebeuren, jullie je eigen idee wij de onze.

Dit heeft niks met ideeën te maken, gewoon een kwestie van röntgenologisch onderzoek en daaruit blijkt dat geen enkel paardenras al op z'n tweede volgroeid is.

Je hebt gelijk dat er veel meer dressuurpaarden dan renpaarden verpest worden maar dat heeft een hele andere reden, renpaarden worden voornamelijk door proffesionals bereden en dressuurpaarden voornamelijk door amateurs. En helaas zitten daar meer mensen met paarden dan paardemensen tussen.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 07:47

Karl66 schreef:
Woogy schreef:

Dit heeft niks met ideeën te maken, gewoon een kwestie van röntgenologisch onderzoek en daaruit blijkt dat geen enkel paardenras al op z'n tweede volgroeid is.

Je hebt gelijk dat er veel meer dressuurpaarden dan renpaarden verpest worden maar dat heeft een hele andere reden, renpaarden worden voornamelijk door proffesionals bereden en dressuurpaarden voornamelijk door amateurs. En helaas zitten daar meer mensen met paarden dan paardemensen tussen.

Nou kijk eens goed op de nederlandse renbaan, bijna alleen nog maar amateurs hoor

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 08:26

in de training zijn er zat stallen waar je al op een paard wordt gezet als je langs komt en zegt dat je kan rijden.
maar ja ben blij dat je het eens bent over het feit dat er veel meer rijpaarden verziekt worden

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:57

Ik heb niet alles gelezen maar ik heb 2 jaar een eng. Volbloed gehad. Hij was 15 toen ik hem ging rijden en hij had geloof ik tot z'n 5e op de baan gelopen. Ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad! Ok, hij had af en toe een beetje last van zijn spieren maar hij was de jaren voordat ik hem kreeg nou niet bepaald super gereden. Ik ben na 2 jaar met hem gestopt wegens studie en ik had een leuke berijdster gevonden. Helaas is hij op 18 jarige lftd overleden aan spierbevangenheid omdat hij erg weinig beweging kreeg en veel eiwitrijk voer. Maar het was zo'n superpaard, goed gezond en sterk. Hij had er echt geen last van dat hij vroeg ingereden was. Ik ken tal van rijpaarden die eerder in elkaar zijn gereden en daarvoor afgemaakt moesten worden.

Verder wordt er gezorgd dat renpaarden die zijn afgekeurd op de renbaan ook nooit meer mogen rennen. Dat zou eigenlijk bij dressuur/springpaarden ook niet zo'n overbodige luxe zijn.

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:36

ik ken niet veel van het rennen (lijkt mij wel erg leuk ), maar heb toch niet het idee dat de paardjes niet goed getraind worden. Een paar meisjes hier op bokt rijden met een ex-racertje, waaronder eentje dat het behoorlijk goed doet in de endurance. Iemand anders van de Belgjes onder ons werkt met renpaarden, nou die beestjes worden zo nog net niet aanbeden. Ik rij zelf dressuur, maar ik denk dat veel renpaarden een aangenamer leven hebben dan dressuurpaarden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:56

het word nog wel wat in dit topic

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:57

denk je ? Straks vliegen we naar de HK

ben een absolute leek wat betreft rensport maar man wat zou ik eens graag op zo'n paard over de baan racen. Of ik zou blijven zitten, is wat anders. Veronderstel dat een rengalop in het bos nog lang niet in de buurt komt van de snelheid die renpaarden kunnen ontwikkelen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:16

same here

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:26

ik heb altijd met een vriendin meegeredne op ene haflinger. die van haar is een draver van 18. nu rij ik met haar mee met m'n renrarabier. De haflinger kon met moeite bijbenen altijd. Zei m'n vriendin vandaag "ik ben nog nooit zo hard gegaan met hem" terwijl ik nou niet echt het idee had dat we hard gingen d'r sprongen werden gewoon groter en ruimer wil niet weten hoe enorm snel ze is tijdens een werkje...

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:09

de rensport heeft mij van jongs af aan altijd geboeid...schreeuwde vroeger altijd dat ik jockey wilde worden.. en rijd nu dressuur en vroeger heb ik veel gesprongen dus hele andere koek..lijkt me gigantisch mooi om te doen...
wij zijn sinds gisteren mede eigenaar geworden van een bekend race-paard (in de jaren 1997) Najibb R (jaja renpredikaat en Arabisch Volbloed)uitgeroepen in 1997 (belgie)tot race-paard van het jaar...door een peesklap is het niet meer mogelijk om met hem te koersen, maar daar geven wij ook niet de voorkeur (meer) aan..hij is inmiddels 12 jaar en dekt jaarlijks nog merries..naast zijn race-carriere heeft hij ook nog eens hoge ogen gegooid in de show-wereld, vlg jaar gaan we hem uitbrengen zo nu en dan onder het zadel, want hij beschikt over zeer ruime gangen (op de renbaan ontwikkeld)..misschien dwaal ik een beetje af maar zag het topic renpaard staan en vond even dat ik Najibb ook even moest voorstellen.

Afbeelding

Afbeelding

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:25

@ urlenos ja zal het zeker doorgeven, maar het is wel pas over een maand of 5..

hoe is het nu met Najibb ? wat leuk zeg dat hij nu van een bokker is!!

Horse_Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:31

Wauw mooi paard zeg!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:37

met Najibb R is alles goed en is een verschrikkelijk lieve hengst..we zijn op dit moment nog mede eigenaar en zullen hem in de deikdienst beschikbaar houden en tzt gaat hij onder het zadel uitgebracht worden naast onze andere topper Pladykt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:21

wat een mooi beestje zeg!! Echt precies goed voor een arabier, vind de normale show arabiers net te weet je, deze is gewoon precies goed
Echt iets om trots op te zijn! (begrijp best dat je hem even laat zien zou ik ook doen)

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:30

Waarom dat gehamer op die "arme" dressuurpaarden?
Daar gààt het toch helemaal niet over hier?
Hoe anderen hun paarden behandelen zou op jullie geen invloed moeten hebben.
Om een paard zo vroeg te beleren is immers geheel jullie eigen keus.

Mooi paard trouwens, die najibb

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:22

dry schreef:

ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat een paard waarschijnlijk het gezondste af is als je hem vrij laat Elke sport heeft consequenties, en die van de rensport zijn bekend. Daar word echt wel wat aan gedaan, terwijl bij de dressuur het minstens zo erg is en daar is alles maar mogelijk

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:34

knolliepower schreef:
dry schreef:

ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat een paard waarschijnlijk het gezondste af is als je hem vrij laat Elke sport heeft consequenties, en die van de rensport zijn bekend. Daar word echt wel wat aan gedaan, terwijl bij de dressuur het minstens zo erg is en daar is alles maar mogelijk

Alleen dit topic gaat over renpaarden en niet over dressuurpaarden . En wat ik dus niet snap is dat alle liefhebbers zo gemakkelijk over dat jonge beleren heenstappen. Het is bewezen dat het niet goed is, dus waarom geen 4- en 5-jarige rennen ipv 2- en 3-jarige rennen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 07:23

ik wou ook liever dat 2 jarige nog niet hoeven te racen hoor, maar wat kun je daar tegen doen? De eigenaar beslist, als die vind dat het paard er aan toe is dat gaat hij rennen. Verbieden kun je het niet, daardoor is het veel te veel in sport geworteld. (En of het echt zo schadelijk is als het hier word beweerd betwijfel ik, de volbloed is een heel oud ras die als eeuwen gewoon maar voor één doel word gefokt. Er word dus al eeuwen gefokt op snelheid, en geselecteerd op paarden die vroeg rijp zijn, wil dat betekenen dat eeuwen fokken geen enkel effect op een ras heeft?)

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:24

de trainer bepaald of het paard koersklaar is
Najibb familie van plagom prachtig mooie kanjer. Zit te denken om m'n moggy te laten dekken na d'r koers carrière maar weet nog niet door wie

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:34

Woogy, is Najibb niets voor je meissie

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:20

[quote="urlenos"][quote]

maar wat ik nog heel erg graag wil weten want dat heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd: Een draver en een Engelsvolbloed zijn snel volgroeid maar een Arabisch volbloed is weer een stuk minder snel, terwijl dat ook een volbloed is (of zijn dat nou weer alleen de show'modellen').
Hoop dat jullie me daarop een antwoord kunnen geven want dat wil ik al best lang weten.

er zijn ook geen rennen voor 2 jarige arabieren, wel 3 jarige, die beginnen zo iets in april!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:21

[quote="urlenos"]
[quote="urlenos"]

maar wat ik nog heel erg graag wil weten want dat heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd: Een draver en een Engelsvolbloed zijn snel volgroeid maar een Arabisch volbloed is weer een stuk minder snel, terwijl dat ook een volbloed is (of zijn dat nou weer alleen de show'modellen').
Hoop dat jullie me daarop een antwoord kunnen geven want dat wil ik al best lang weten.

er zijn ook geen rennen voor 2 jarige arabieren, wel 3 jarige, die beginnen zo iets in april!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 16:50

ik vind najibb wel een dijk om te zien maar er zijn er zoveel mooi vind Drug ook super mooi. en veel andere hengsten van de Kossack stud. Wil er dan natuurlijk wel een renhengst op zetten en d'r is zo veel keuze. Zat zelfs te denken aan Zaharo(hengst bij ons op stal, enorme brede grote jongen, supermooi en z'n eigenaresse stelde het zelf voor weet allen niet of het geintje was maar opzich zou het wel geinig zijn.
Maar voorlopig gaat ze eerst lekker koersjes lopen voor me