Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Re: Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:42

Nee dat zullen ze nooit uit zichzelf doen, alleen als ze verpest zijn, en dat komt door de mens

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 00:14

Bedankt voor jullie fijne reacties!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 08:24

Mijn vriendin heeft ook een aparte pony..

- Ze was eerst alleen aan het rijden in de buitenbak. Er was niets aan de hand, maar toen ineens begon hij te bokken.. Zo zonder reden. Gevolg: Meisje viel eraf, paard bokte tegen haar kaak, kaak gebroken en meisje bewusteloos in de bak. En niemand had het gezien, behalve de buurman. Dus die schreeuwde naar me: "Héeee, er ligt een meisje bewusteloos in de bak!!!" Jeuzus.. Zo erg ben ik nog nooit geschrokken

- Paard in kwestie bijt ook iedereen en trapt ook iedereen, behalve zijn baasje.. Daar heeft hij nu wel respect voor.

In dit geval weet ik niet wat ik ervan moet denken. Hij kwam bij haar als 3-jarige, en toen beet ie al. En bij de fokker waar hij vandaan komt, is hij zeker weten niet mishandelt want mijn pony komt daar ook vandaan..

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:16

Ik denk dat er ,net zoals bij mensen, paarden zijn die psychisch gestoord zijn en daardoor al vanaf veulen heel vals zijn.

Maar ,weer net zoals bij mensen, reageren paarden heel anders op verschillende situatie. Het ene paard wordt heel aggresief terwijl een ander paard in dezelfde situatie heel teruggetrokken reageert. Ik denk dat er wel paarden zijn die gericht trappen/bokken om iemand te raken, maar deze hebben dan of slechte ervaringen met mensen of hebben een kronkel in hun kop.
De meeste 'gewone' paarden proberen in elke situatie hun berijder te ontwijken. Hoe vaak ik niet een pony over zijn berijder heb zien springen nadat deze er voor zijn neus afviel.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 01:35

Ik heb al zoveel paarden gehad, maar nooit een die echt onbetrouwbaar was, en daar bedoel ik mee:
ogenschijnlijk erg lief en braaf en dan ineens zo uit de hoek komen.

Daar bedoel ik niet bokken of iets dergelijks onder t zadel mee.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 04:50

Ik denk dat je met een paard waar ergens iets scheef zit tussen de oren behoorlijk uit moet kijken. Heb een tijdje geleden een filmpje gezien van een hengst die een te zwak veulentje doodbijt, dit is in de natuur een normaal gedrag voor een hengst. Ook al lijf je paarden in in je eigen wereld, die neigingen blijven gewoon precies hetzelfde.

In de omgang met mensen doet natuurlijk bijna geen enkele paard dat (doelbewust aanvallen), maar het is wel een gedrag wat ze KUNNEN uitvoeren, mochten ze er een reden toe zien. De reden kan dus zijn: de ander zwakker dan jezelf achten en dan inderdaad "moordneigingen" krijgen (de ander af willen maken). Dat is precies hetzelfde gedrag als in het filmpje. Neemt niet weg dat het niet normaal is natuurlijk. Een andere reden kan inderdaad een tumor zijn. Het kan ook een hormoonprobleem zijn misschien.

Het lijkt me wel een totaal ander iets dan zomaar een beetje knabbel- en bijtneigingen, daar kun je wel wat aan doen natuurlijk, da's gewoon een kwestie van opvoeden. Maar een pony die het ene moment rustig is en het andere moment moordneigingen krijgt, is een ander verhaal. En als een pony ECHT aan wil vallen, dan kan iedereen roepen "oh, ik pak'm wel effe" maar dat kun je echt vergeten dunkt me als dat beest ECHT kwaad wil. Ik ben zelf een keer aangevallen door een A-welsje (hengstje), nou ik kon echt rennen voor m'n leven hoor. Met een eind hout in m'n handen kon ik hem net van m'n lijf afhouden, maar dat lukte alleen omdat hij het op een gegeven moment opgaf en afnokte (paar flinke meppen gehad). Anders had ik het denk ik moeilijk volgehouden. Een mens is gewoon echt geen partij voor een pony.

Dus dat lijkt me wel wat minder handig in de omgang. Dat valt ook niet echt te corrigeren, want op die momenten dat hij wel "normaal" is, is hij blijkbaar ok.

Ik kan me voorstellen dat die mensen zich niet zo lekker meer voelen met die pony. Maar volgens mij kan het dus WEL, en tsja, dan vin'k zo'n pony wel een behoorlijk risico eigenlijk. Ze zouden 'm eens na moeten laten kijken (bloedonderzoek), op mogelijke tumoren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:12

abigaillover schreef:
Mijn vriendin heeft ook een aparte pony..

- Ze was eerst alleen aan het rijden in de buitenbak. Er was niets aan de hand, maar toen ineens begon hij te bokken.. Zo zonder reden. Gevolg: Meisje viel eraf, paard bokte tegen haar kaak, kaak gebroken en meisje bewusteloos in de bak. En niemand had het gezien, behalve de buurman. Dus die schreeuwde naar me: "Héeee, er ligt een meisje bewusteloos in de bak!!!" Jeuzus.. Zo erg ben ik nog nooit geschrokken

- Paard in kwestie bijt ook iedereen en trapt ook iedereen, behalve zijn baasje.. Daar heeft hij nu wel respect voor.

In dit geval weet ik niet wat ik ervan moet denken. Hij kwam bij haar als 3-jarige, en toen beet ie al. En bij de fokker waar hij vandaan komt, is hij zeker weten niet mishandelt want mijn pony komt daar ook vandaan..

ze hoeven daarom niet een hele tijd mishandelt te worden hoor, een keer iets fout doen of hem onbewust zn zin geven kan al genoeg zijn, hangt natuurlijk van pony tot pony af. Maar er zijn er nu eenmaal die geboren leider zijn en dit koste wat het kost ook willen zijn.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:45

paarden zijn niet agressief uit zichzelf.
maar ik ben wel van mening dat paarden moedwillig kwaad kunnen doen, net als alle andere dieren en mensen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:33

Toevallig lees ik dit topic net,en denk toch even iets recht te moeten zetten.

deze mensen ken ik erg goed en hebben mij gebeld ivm de pony,en ze vertelde inderdaad dat hij vanuit het niets zomaar op iemand gesprongen is.

ik ben toevallig gister wezen kijken bij desbetreffende pony,en heb eerst het verhaal aangehoord wat er precies gebeurt was.

het paardje hadden ze al de hele week bereden en daar waren geen problemen mee,op 1 keer na,dat hij met een bolle rug de bak in stapte en al een paar "hupsjes" maakte,maar dat hielden ze op het feit dat hij geschrokken was van een openwaaiend hek.

daarna is de moeder van het gezin erop gaan rijden,met westernzadel,er was niets aan de hand,de dag erna weer waarbij ze een 2de singel(ik rij zelf geen western maar begrijp dat deze verder naar achter om de buik ligt) werd gebruikt,
ze lopen de bak in en paardje begint te steigeren en raakt hierbij met zijn hoef de kin van de "moeder"..

deze komt ten val,en pony gaat ws vanwege de 2de buiksingel ,bokken en springen(als een jong paard die voor de eerste keer een zadel op krijgt)en springt hierbij tot 2x toe bovenop de "moeder" die gevallen was.

daarna is hij al jumpend de bak uit gesprongen en heeft alles meegenomen wat er onderweg mee te nemen viel,oa het terrasje en de daarbij zittende hond,deze moet ws afgemaakt worden...

het paardje is absoluut niet vals maar blijkt een lichte vorm van singeldwang te hebben,ik heb de pony opgezadeld(iets wat zij niet meer durfde)en bij het wegstappen stond het ruggetje wat bol,overigens deed hij niet meer als dit,dus de pony is niet vals ,agressief of wat ook...

hij heeft niet express mensen aangevallen,hij was gewoon in paniek en heeft helaas daarbij iemand geraakt.

de "moeder" is bont en blauw,en erg geschrokken.en de overige aanwezigen ook...

over de onkunde van deze mensen,ze bezitten 4 andere paarden,2 tinkers,1 andalusier en een kruising fries,deze zijn allemaal super braaf,en ze hebben gewoon geen ervaring met dit soort dingen,en zijn het vertrouwen in het paardje gewoon helemaal kwijt.

de pony werd ook niet gebruikt voor beginners,er reed een doof meisje op die vanaf haar 8ste rijd en nu 25 jaar is,alleen door haar doofheid heeft ze een verminderde evenwichtsbalans.vandaar dat ze het ook eng vinden dat dat meisje wat zou overkomen.

ik hoop hiermee wat meer uitgelegd te hebben wat er aan de hand is en wat er gebeurt is,en dat dit verder niet de verkeerde kant opgaat.
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 26-09-05 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:41

Zo zie je maar, hoe een verhaal een eigen leven kan leiden. Dat ding is zich gewoon de klere geschrokken.........
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 26-09-05 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:41

een bepaald paard probeert mij altijd een kopstoot te geven.
Echt moedwillig alleen bij mij, bij anderen niet.
Lukt hem ook weleens, tis van zichzelf ook nogal een lolbroek...
Hij doet het uit meligheid, weet dat hij mij hiermee op de kast krijgt. Maar gaat het zover zoals beschreven van de TS, lijkt me toch dat het een verklaring moet hebben, medisch.

Het verhaal net hierboven beschreven, lijkt mij een heel verklaarbaar verhaal.
Van het een op het andere moment knettergek, is moeilijk te verklaren zonder een zeer uitgebreid medisch onderzoek.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:53

Duidelijk, idd blinde paniek. En erg ongelukkig terecht gekomen.

Zonde maar je ziet het maar, het kan iedereen overkomen dat je denkt, het kan wel maar it kin net!

Heel veel beterschap voor de mensen en hopelijk wordt de hond ook weer beter.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 23:40

kimmie261 schreef:
Toevallig lees ik dit topic net,en denk toch even iets recht te moeten zetten.

deze mensen ken ik erg goed en hebben mij gebeld ivm de pony,en ze vertelde inderdaad dat hij vanuit het niets zomaar op iemand gesprongen is.

ik ben toevallig gister wezen kijken bij desbetreffende pony,en heb eerst het verhaal aangehoord wat er precies gebeurt was.

het paardje hadden ze al de hele week bereden en daar waren geen problemen mee,op 1 keer na,dat hij met een bolle rug de bak in stapte en al een paar "hupsjes" maakte,maar dat hielden ze op het feit dat hij geschrokken was van een openwaaiend hek.

daarna is de moeder van het gezin erop gaan rijden,met westernzadel,er was niets aan de hand,de dag erna weer waarbij ze een 2de singel(ik rij zelf geen western maar begrijp dat deze verder naar achter om de buik ligt) werd gebruikt,
ze lopen de bak in en paardje begint te steigeren en raakt hierbij met zijn hoef de kin van de "moeder"..

deze komt ten val,en pony gaat ws vanwege de 2de buiksingel ,bokken en springen(als een jong paard die voor de eerste keer een zadel op krijgt)en springt hierbij tot 2x toe bovenop de "moeder" die gevallen was.

daarna is hij al jumpend de bak uit gesprongen en heeft alles meegenomen wat er onderweg mee te nemen viel,oa het terrasje en de daarbij zittende hond,deze moet ws afgemaakt worden...

het paardje is absoluut niet vals maar blijkt een lichte vorm van singeldwang te hebben,ik heb de pony opgezadeld(iets wat zij niet meer durfde)en bij het wegstappen stond het ruggetje wat bol,overigens deed hij niet meer als dit,dus de pony is niet vals ,agressief of wat ook...

hij heeft niet express mensen aangevallen,hij was gewoon in paniek en heeft helaas daarbij iemand geraakt.

de "moeder" is bont en blauw,en erg geschrokken.en de overige aanwezigen ook...

over de onkunde van deze mensen,ze bezitten 4 andere paarden,2 tinkers,1 andalusier en een kruising fries,deze zijn allemaal super braaf,en ze hebben gewoon geen ervaring met dit soort dingen,en zijn het vertrouwen in het paardje gewoon helemaal kwijt.

de pony werd ook niet gebruikt voor beginners,er reed een doof meisje op die vanaf haar 8ste rijd en nu 25 jaar is,alleen door haar doofheid heeft ze een verminderde evenwichtsbalans.vandaar dat ze het ook eng vinden dat dat meisje wat zou overkomen.

ik hoop hiermee wat meer uitgelegd te hebben wat er aan de hand is en wat er gebeurt is,en dat dit verder niet de verkeerde kant opgaat.

Wat fijn dat je dit even uitlegt!!
Er is dus WEL wat gebeurd: ze hebben de pony een westernzadel opgelegd met extra achtersingel, wat ie niet kende.
De pony in kwestie springt met gemak een hindernis van 150 m, dus ik kan me voorstellen dat ie nu ook flink heeft gesprongen!

Ik ben erg blij dat je dit heb verteld!Waar bokt al niet goed voor is!

Ik begon mijn vertrouwen in de paarden te verliezen door het paniek verhaal wat ik te horen kreeg:

Pony is hardstikke braaf , moeder staat er naast, en gaat zomaar vanuit t niets de moeder ( die wel een beginner is hoor Kimmie!)aanvallen en proberen dood te trappen.

Ik heb me erg druk gemaakt om dit verhaal, aardige mensen en ik gun ze alleen alle goeds, maar paarden kunnen zeer lomp zijn zoals je maar weer ziet, gelukkig was er een oorzaak en deed ie t niet vanuit t niets.
Want anders zouden wij allemaal ons vertrouwen in paarden verliezen.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 00:06

Sommige mensen, ohw echt he, snap dit niet altijd als er iets gebeurt geven ze de pony de schuld, een paard doet alles met een reden, kronkel in de kop bestaat niet, een paard kan wel vals gemaakt worden maar das anders, bij mij op stal staat er ook 1 valt iedereen aan die in zijn box komt, heeft in de eigenaar zijn gezicht gebeten. Tja paardje voelde zich bedreigd, is altijd geslagen heeft totaal geen vertrouwen in de mens meer, logisch, maar dan komen er weer an die bijdehande k... mensen die zeggen oh kronkel in zijn kop, of ohw die zullen we wel eens even een lesje leren, die pakken we wel aan, die mensen ken ik echt ... knallen. Maar ja 90 % van de mens is nou eenmaal dom aangelegd en schuift de schuld zo op een ander. Toch ? Of zijn jullie het met me eens, ik val ook niemand zomaar aan, maar als ze me pijn doen, kan je toch gaan rennen, geef het paard groot gelijk. Arm paard, die mensen banketstaaf , zwaar zielig voor die hond, maar beetje logisch nadenken kunnen velen niet meer. Het zijn geen robots die alles zomaar pikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 06:42

Er zit vast wel iets achter..
Of het het toen het nog veulen was gebeurd, bij de opvoeding..
Of het verhaal klopt niet, of er is iets mis met de pony of de mensen doen haar misschien pijn? Waardoor de pony uit angst agressie gaat vertonen? Ik weet het niet..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 07:08

Heb je de post van Kimmie261 wel gelezen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 07:20

In eerste instantie dacht ik ook aan een hersentumor, maar dan zou de pony ook uit zijn evenwicht moet raken en gaan slingeren?

Het verhaal van kimmie261, met de achtersingel. Op mij komt het zo dan over dat de achtersingel te strak zit, je moet er een vuist tot anderhalve vuist tussen kunnen doen, van singel tot buik en mag niet strak zitten.

Zelf denk ik in ieder geval dat een paard niet van zichzelf moedwillig een mens of dier zal doodtrappen of iets aan zal doen, hier moet wel wat aan de hand zijn dan

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:09

Hum maar wat ik nu niet helemaal begrijp: kwam die pony nou bij jou vandaan?
Eerst zeg je van niet, maar uit je latere posts lijkt het van wel?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:11

tuurlijk is de moeder een beginner,maar het zijn geen mensen die paarden tergen en tot het uiterste overvragen ,wat elders werd gedacht.

en hoe die singel moet zitten,geen idee,feit is dat ie daardoor is gan springen...en helaas een mens en een hond heeft meegenomen..

de pony nogmaals is niets mis mee!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:07

Kimmie ik denk dat met dat tergen hier niet mishandeling, slaan, schoppen of wat dan ook bedoeld was, maar gewoon onwetendheid van de mensen naar de pony toe.
Wat natuurlijk ook frustrerend kan zijn.

Gaan ze nu wle verder met de pony nu ze de reden weten en het dus eigenlijk iets buiten het dier om was>

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:09

aha! dus eigenlijk een vrij logische reactie vande pony,puur uit paniek!!
kunnen de mensen ook niks aandoen,maar wel jammer dat ze de de oorzaak niet erkent hebben!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:19

wat is onwetendheid?ze hebben de pony gewoon gereden,ook buiten,was niets aan de hand,zoals al gezegd hebben ze nog 4 andere paarden,en hier gebeurt verder niets bezonders mee.

de pony heeft licht singeldwang en is door die achterste singel gaan springen....helaas op mensen,dit had iedereen kunnen overkomen,zeker omdat de pony daarvoor erg braaf was,dus had dit al eerder herkenbaar kunnen zijn???

het is ze meer overvallen,en ze zijn erg geschrokken....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:23

Onwetendheid is bijvoorbeeld dat je niet weet hoe je moet omgaan met een pony met singeldwang, helemaal met een tweede singel erbij...

Ik ben blij dat Kimmie261 de echte oorzaak heeft geplaatst, want ik zag al weer heel wat indianenoplossingen voorbij komen, zelfs Jetalito werd er nog even bijgehaald...

@Natasha: Je hebt toch niet serieus getwijfeld aan de pony? En je hebt het verhaal van die mensen toch niet zomaar voor 'waar' aangenomen??

mensen praten graag in hun eigen straatje... bewust of onbewust.
Ik ben blij dat er niks ergs aan de hand is met de 'monsterlijke' pony in kwesti... dat zou toch wat wezen zeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:34

Vreemd Natasha dat jij dit niet wist. Vraag me dan ook af wat de reden is geweest dat ze je hebben gebeld. Toch duidelijk voor ervaren paardenmensen dat een paard van zoiets kan schrikken?

Ik zou er iig al rekening mee houden als ik een 2e singel op een plek om de buik aanleg van mijn paard. Alles wat vreemd is en druk geeft kan toch een reaktie oproepen?

Gelukkig is het nu duidelijk want een 2e leven gaat het verhaal nu niet lijden, lijkt me, voor jouw ook nu duidelijkheid Natas. Het is dus ook geen aanval geweest maar een reaktie van de pony en de vrouw stond verkeerd, en die hond ook dikke pech een spoor trekken is normaal in zo een geval lijkt me.

Dit voorval zou ook eigenlijk bij die mensen moeten blijven, lijkt me. Als ik dit met mijn paard meemaak, neem ik het mijzelf kwalijk dat ik niet oplettender ben geweest.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:40

kimmie261 schreef:
wat is onwetendheid?ze hebben de pony gewoon gereden,ook buiten,was niets aan de hand,zoals al gezegd hebben ze nog 4 andere paarden,en hier gebeurt verder niets bezonders mee.

de pony heeft licht singeldwang en is door die achterste singel gaan springen....helaas op mensen,dit had iedereen kunnen overkomen,zeker omdat de pony daarvoor erg braaf was,dus had dit al eerder herkenbaar kunnen zijn???

het is ze meer overvallen,en ze zijn erg geschrokken....

Kimmie jij hebt het toch herkend?
En er zijn er meer die het ws eerder door zouden hebben, maar daar gaat het toch niet om?

Het is een rotiets om mee te maken, kan me voorstellen dat ze geschrokken zijn en iedereen kan weleens iets mee maken waar ze helemaal niet op voorbereid waren.

Wat ik bedoelde was dat niemand die mensen hier slecht voor hun dieren noemde.