"Voor dressuur moet je mager zijn"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

"Voor dressuur moet je mager zijn"

Mee eens
15 (32%)
Mee oneens
31 (67%)

Totaal aantal stemmen: 46

Soraya92

Re: "Voor dressuur moet je mager zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:54

Ik ga voor slank . banketstaaf misschien maar waar . Ik vind het plaatje gewoon ‘minder elegant’ . En dan even over basisruiters , ik schrijf erg vaak en in NH zit het Z best met wat stevige ruiters, en ik hoor vaak genoeg de jury grappen maken van
‘goh ...dat die kont nog in het zadel past e.d ’ .Dit vind ik zelf niet leuk , daar gaat het immers niet om , het is geen vleeskeuring van mensen toch ???
Wel vind ik dat punten er niet van mogen afhangen omdat het desbetreffende jurylid niet van dik houd , maar ik vind dun gewoon ‘eleganter’ .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:56

Slank is veeeeeeeeel mooier vind ik persoonlijk. (En dat ben ik zelf dus niet... )
Het is echt wel een motivatie aan het worden om af te vallen. Ik vind het beeld niet mooi, zelfs niet op een flink paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:57

Iris en Soraya, daar ben ik het dus mee eens. Bij mij was het ook de grote motivatie om af te vallen.

Nu alleen die laatste 7 kg's nog Dan zal het nog geen planky zijn, maar wel toonbaar in mijn ogen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:12

Een (pl)Anky zul je bedoelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:22

Iris82 schreef:
Een (pl)Anky zul je bedoelen...

Daar mis ik het ruitergevoel en talent nogal voor En dan moet er nog wel 15 kg af wil ik dat bereiken.

En daarbij...........ik wil de topsport niet bereiken, maar gewoon lekker in de normale sport rijden. Echter vind ik ook dan, het plaatje een stuk mooier met een slanke ruiter erop! Vind het zo zonde: Een mooi paard, en dan een te dikke ruiter erop! Hoe je het went of keert, je word er wel negatief op beoordeelt.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:08

Pipo schreef:
Hoe je het went of keert, je word er wel negatief op beoordeelt.

Die begrijp ik niet zo goed

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:12

iefke schreef:
Pipo schreef:
Hoe je het went of keert, je word er wel negatief op beoordeelt.

Die begrijp ik niet zo goed

gewoon , dat over het algemeen dikkere ruiters minder punten zullen scoren , het totaalplaatje oogt minder!

dat bedoel je toch pipo ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:17

Ja dat bedoel ik inderdaad! Dressuursport blijft toch een sport welke om het plaatje gaat. En een slanke amazone die netjes rijdt met een mooi paard scoort hoger, dan dezelfde amazone met hetzelfde paard die 20 kg zwaarder is.

Ik kan het niet bewijzen, maar ik verdenk de jurys er wel van

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:33

CCCCorine schreef:

120 kilo vind ik bijvoorbeeld heel extreem. Of mensen die zo dik zijn dat ze zich niet meer makkelijk kunnen bewegen, waarbij het vet echt heel erg in de weg zit. Die mensen horen gewoon niet op een paard te gaan zitten.

Maar goed, tussen een gezond gewicht en extreem dik/zwaar heb je natuurlijk een groot, grijs gebied. Ik vind het dan belangrijk dat er voor een passend paard wordt gekozen.
Sommige paarden hebben een sterke rug en kunnen goed een zwaarder persoon dragen, maar ik heb ook combinaties gezien waarvan ik me afvroeg waar de ruiter/amzazone het lef vandaan haalde om er bovenop te gaan zitten.

Ik gun iedereen zijn of haar plezier. Maar als iemand van 120 kilo het leuk vind om dagelijks met een paardje rond te gaan rijden, dan vind ik het puur saddistisch.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Overigens vind ik jou op de foto niet slank maar zelfs een beetje te mager. Dat is voor het paard wel een voordeel want als een dik persoon goed kan rijden en een mager persoon ook dan heeft het paard met de lichte persoon het toch makkelijker.

Verder denk ik dat als je zo intensief rijd als de echte toppers dat je dan vanzelf slank wordt. Wij roepen hier met zijn allen op bokt dat paardrijden een echte sport is. Topsport kun je nooit uitoefenen met een ongetraind te dik lichaam.

Wat betreft dat juryleden je benadelen als je te dik bent. Juryleden van wie dit bekend is mogen ze wat mij betreft direct verbieden om ooit nog te jureren. Oke voor het algemene beeld kunnen ze iets minder punten geven zonder dat dat opvalt. Maar als jij een middendraf laat zien of een keertwendig die echt wel een 7 of 8 waard is zouden ze je dan doelbewust een 6 geven omdat ze je te dik vinden dat is wel heel schandalig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:51

lindsey schreef:
Maar als jij een middendraf laat zien of een keertwendig die echt wel een 7 of 8 waard is zouden ze je dan doelbewust een 6 geven omdat ze je te dik vinden dat is wel heel schandalig.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Dat mag gewoon echt niet voorkomen.

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:08

'Ver komen', 'hoog rijden' en Z-dressuur worden hier zo`n beetje als synoniemen gebruikt. Kan Z nog niet vreselijk hoog vinden, het is slechts de basis en voor velen (relatief, jawel..) haalbaar.
Hoewel ik desondanks al vind dat zelfs op dát niveau bepaalde eisen gesteld mogen worden aan de fysieke conditie van niet alleen het paard maar ook de ruiter..(of in ieder geval dat de ruiter dat zelf zou_moeten doen) blijkt in de praktijk dat ook de wat minder elastische lichamen hier nog wel mee kunnen komen..(net zoals blijkt dat de minder elastische paardenlichamen hier nog wel mee kunnen komen). Tot zover geen enkel probleem dus..

Als je het echt over verder komen, richting topsport dus, hebt vind ik het absoluut niet raar dat het lichaam meer gaat tellen. In welke topsport zie je nu wél mensen met een te zwaar lichaam? Dat kán gewoon niet. Niet zozeer alleen voor dressuur dus, maar in alle andere takken van onze sport vind ik dat net zo goed belangrijk.

Er heerst een soort taboe op, je schijnt je bijna te moeten schamen voor je 'ankieplankie' model. Maar hoe kun je je sport serieus beoefenen en met hetzelfde stalen gezicht de grootste eisen aan het lichaam van je paard stellen wanneer je je eigen conditie onbelangrijk vindt?
Ik vind het, wanneer je je serieus met de sport bezig gaat houden, en eigenlijk ongeacht het niveau, heel normaal dat je op dat je op een zelfde niveau aan je lichaam werkt.
En een van de dingen die daar dan bij horen is dat je in de paardensport, om vele en logische redenen, niet té dik kunt zijn.

Zo hehe, dat was het.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:17

Luci schreef:
In welke topsport zie je nu wél mensen met een te zwaar lichaam?

Judo
Touwtrekken
Sumoworstelen
Boksen (verschillende gewichtsklasses)
Gewichtheffen (OS sport)
en zulks gerelateerde sporten.
Ik denk dat het nog altijd belangrijker is dat je lichaam in conditie is en in conditie zijn hoeft nog niet altijd mager of slank te zijn.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:23

Ben niet zo op de hoogte met boksen en gewichtheffen maar bij de mensen in de zwaardere gewichtsklassen gaat het volgens mij niet om mensen met overgewicht door vet. Verschil zit hem dan toch vaak in de lengte van de mensen of in de spiermassa die ze hebben gekweekt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:27

Betekend dat je (te) dik bent voor je paard automatisch dat je alleen maar (slap) vet mee torst?
Als ik zou gewichtheffen en paardrijden zou mijn lichaam ook in omvang toenemen en dus niet meer in het passend plaatje vallen. Echter ben ik niet 'dik' dankzij vet, maar dankzij spiermassa. Mijn bovenbenen zijn ook o.a. steviger geworden dankzij het paardrijden.

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:35

Sammie schreef:
Luci schreef:
In welke topsport zie je nu wél mensen met een
te

zwaar lichaam?

Judo
Touwtrekken
Sumoworstelen
Boksen (verschillende gewichtsklasses)
Gewichtheffen (OS sport)
en zulks gerelateerde sporten.
Ik denk dat het nog altijd belangrijker is dat je lichaam in conditie is en in conditie zijn hoeft nog niet altijd mager of slank te zijn.

Beetje simpel..

TE zwaar dus...en als je mijn post góed leest dan zie je dat ik het JUIST heb over conditie/ in verhouding staan tot je niveau etc...en dat ik daar dus JUIST géén sticker met 'dik' of 'dun' op plak.
En dat ik het tegelijk heb over de PAARDENSPORT waar al die voorwaarden dus (in tegenstelling tot sumoworstelen) tot uiting komen in een redelijk slank lichaam.
Laatst bijgewerkt door Luci op 20-09-05 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:44

Als je het figuur van een bodybuilder hebt en dik over de 100 kg weegt dan ben je ook te zwaar voor het paard.
Maar ik denk dat een fanatieke paardrijder echt niet zo hard zijn/haar spieren gaat trainen dat ze te zwaar worden voor het paard. Ik denk ook niet dat mensen in staat zijn om meerdere sporten op topniveau te beoefenen dat zou fysiek te zwaar worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:48

Sammie schreef:
Betekend dat je (te) dik bent voor je paard automatisch dat je alleen maar (slap) vet mee torst?
Als ik zou gewichtheffen en paardrijden zou mijn lichaam ook in omvang toenemen en dus niet meer in het passend plaatje vallen. Echter ben ik niet 'dik' dankzij vet, maar dankzij spiermassa. Mijn bovenbenen zijn ook o.a. steviger geworden dankzij het paardrijden.

Sammie heb je dan ook een finke spiermassa rond je middel en je bovenarmen? Stevige benen hebben er idd wel meer en fijn als je spiermassa hebt, maar heb je spiermassa nodig voor paardrijden, toch zonder druk en met lichte hulpen, bijna op een ademhaling wordt er gereden? Maar dan in de hogere klasses, in de basis wordt er idd nog veel op spiermassa, druk en kracht gereden.

De sporten die je noemt zijn individuele sporten. Jouw paard zal neem ik aan om de oefeningen te kunnen doen ook behoorlijk wat spierweefsel meetorsen, anders lijkt het me onmogelijk, jij zit er alleen maar op, jij gaat hem vertellen wat hij moet doen. Die overige sporten die jij noemt zijn op kracht en gewicht gericht, daarmee kom je in het voordeel, daar heb je ook weer klasses in zoals zwaargewicht.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:58

Dan kom ik toch weer even terug bij de springruiters. Daar zitten toch een hoop stevige mannen tussen. Of van die hele grote mannen die toch ook wel ergens achterin de 80 kilo wegen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:04

Het is mooi om te zien eigenlijk dit... Aan de ene kant zijn er mensen die het absoluut niet mooi vinden, terwijl aan de andere kant er mensen zijn die het opnemen voor de Rubensvrouw op 't paard

Ik volg het topic met interesse....

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:12

sorry hoor, ik vind het onzin.
ik ken een meisje die rijd kür op muziek, ze is niet slank, en wss rekend de jury haar er op af. maar ze kan gewéldig rijden.
het zou niet mogen vind ik persoonlijk dat daar punten op gescoord of juist niet kunnen worden.

wat dat betreft vind ik springen veel eerlijker, balk eraf zijn strafpunten..
jammer hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:16

Het zou ook zeker niet mogen, maar dat betekent niet dat het ook niet gebeurd!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:12

Misschien heb ik dan wel oogkleppen op, maar ik heb 't nog nooit gemerkt. Ik heb al wel ontzettend veel geschreven bij de jury en dat was écht niet altijd even slank...

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:20

Zijn jullie niet bang dat al dat gezeur dat slank/mager beter of mooier is bij sommigen tot anorexisch gedrag leidt? Die verwarren dan dus dun met goed zijn. Dat hoeft namelijk niet samen te gaan.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:24

Ik vind slanke mensen er ook mooier uitzien op een paard. Maar wat ik echt storend vind is als een paard te groot is voor iemand. Bij mij op de vereniging zitten een aantal vrouwen die echt van die korte dikke mensen zijn, en dan hebben ze een mega-paard! Dat ziet er gewoon niet uit, armen zijn dan zowat gestrekt enzo, neem dan gewoon een paard wat bij je lengte past!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:25

Ik denk dat men heel erg moet oppassen met sommige uitspraken die hier worden gedaan.

Het zal dan wel een schets van realiteit zijn, maar ik denk dat sommige wat stevigere mensen zich behoorlijk aangevallen, verdrietig e.d kunnen voelen door dit topic.

Even heel plat gezegd: door dit soort topics, uitspraken en stellingen komt er anorexia in de wereld.
Mensen die dus blijkbaar graag goed willen paardrijden en koste wat koste willen afvallen omdat het plaatje beter is en de jury hoger zal jureren.
Gekker moet het niet worden!

Ik ben zelf van mening dat sommige ruiter door hun gewicht het paard in de weg zitten. Dat zie ik heus wel. Zodra je topsport wilt geen bedrijven heb je nu eenmaal een bepaald figuur nodig. Dat juryleden hier laag op jureren is toch van de zotte.
Ik ben zelf soms ook ontzettend jaloers op mensen met lange benen en een slank lijf. Maar zou ik nu echt beter rijden als ik iets slanker zou zijn geweest?
Ook al ben je stevig, als je talent hebt komt dat er wel uit.

Het is helaas erg jammer dat de wat stevigere ruiters vaak ook korte beentjes hebben. Dat zorgt er ook vaak voor dat het er wat propperig uitziet.

Het zou jammer zijn als de toekomst voorbestemd zou zijn voor slanke mensen..................en dat terwijl het overgrote deel van Nederland overgewicht heeft.

Kop op meiden met een kilootje meer, laat je niet op de kop zitten. OP naar Prix St George