Wonderlijk zadel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Wonderlijk zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:13

Alane schreef:
.... en daarnaast de investering, het mag niets kosten.....
Hij verkoopt (en past) veel in Amerika, op een of andere manier vindt men het daar blijkbaar heel normaal dat een zadel 'wat' mag kosten.
Zijn zadels zijn dus bepaald niet goedkoop (3000 POND !!!) en daar zal idd een flink stuk reiskosten in zijn gaan zitten Lachen

Hij wist enkele smeuïge verhalen te vertellen over kwalitatief mindere (en niet altijd goedkope) zadels.

Om weer op het topic van Aqua terug te komen...
Kniewrongen.
Ze zouden steun geven aan de ruiter (stille beenligging) en bij een vaste zit niet nodig zijn (persoonlijke voorkeur).
Nu hebben westernzadels nooit kniewrongen en toch blijven die ruiters er ook aardig in zitten zonder flapperende benen. Knipoog

Dan ga ik me toch afvragen of het middel hier de kwaal niet in stand houd.
Zwart/wit gesteld:
-zijn de bestaande zadels zo slecht van kwaliteit/ligging dat de ruiter niet zonder kan
-is de zit van veel ruiters dusdanig voor verbetering vatbaar dat men niet zonder kan
-of is het een noodzakelijk 'kwaad' maar zijn ze er 'omdat het zo hoort'.

Ik val niemand aan op rijkunst e.d. just for the sake of discussion Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:33

ach smeuige verhalen zijn er altijd wel te vertellen over van alles en nog wat... Haha!

Nog even over de inchmaat en zitdiepte:
hoe vlakker de zit hoe groter je het zitvlak kunt maken, als je afhankelijk bent van de rug lengte en uitgaat van een normale lengte van ongeveer 45 cm:
Afbeelding
vanaf 19 t/m 22 inch...
Reken dat eens om naar een zadel met 18 inch.. dan wordt je zadel inderdaad wat korter dan een zadel van 17 inch met een hele diepe zit.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:44

Van Triest vertelt mij ook keer op keer weer wat er allemaal mis is met de zadels van tegenwoordig, en hoe hij een zadel graag zou willen zien. En dat is precies het zadel van A8H heeft laten maken, zonder wrong, niet diep, kort dragend, brede boom in vergelijking wat mensen gewend zijn.
In tegenstelling tot het beeld wat hier een beetje ontstaat (no offence A8H!) is het niet zo dat Van Triest de hele rest totaal verguist. Hij heeft mij een paar weken geleden nog een County verkocht voor een heel schappelijk prijsje.

Hij heeft wel steeds hetzelfde verhaal, zoals Kitty benadrukt, maar zou het niet zo kunnen zijn dat dat verhaal gewoon waar is? Al de paarden die ik heb gereden (zoveel zijn dat er niet, maar toch) liepen beter nadat het zadel bij hem was aangepast (en idd, verbreed ja).
Het is toch waar dat een zadel achter de schouder moet liggen en niet erop? Het is toch waar dat een zadel niet op de lendenen mag liggen maar max tot de 18e wervel mag dragen?
Je kunt je toch voorstellen dat er iets mis gaat met de drukverdeling als een zadel een erg diepe zit heeft?
Volgens van Triest zijn de zadelmakers niet ingespeeld op de praktijk (en zeg nou zelf, veel mensen zitten toch slecht? - ik zeg niet dat ik zelf goed zit omdat ik met een door Van Triest aangepast zadel rijd)

Wat wrongen enzo betreft: Ik zie alle topruiters wel met dikke wrongen rijden, ik denk dat het net zo'n soort rage is als die bontvelletjes ofzo. Wat dat betreft moet iedereen gewoon zelf weten wat hij/zij fijn en mooi vindt, en als A8H toevallig geen wrong fijner vindt, láát haar dan lekker!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:08

Rieja schreef:
Hij heeft wel steeds hetzelfde verhaal, zoals Kitty benadrukt, maar zou het niet zo kunnen zijn dat dat verhaal gewoon waar is?
Al de paarden die ik heb gereden (zoveel zijn dat er niet, maar toch) liepen beter nadat het zadel bij hem was aangepast (en idd, verbreed ja).
een paard ontwikkeld naarmate je het doorrijdt... een zadel dat je paard als 3 jaige als een huis paste kan wel knellen als het 5 jaar is.....

Rieja schreef:
Het is toch waar dat een zadel achter de schouder moet liggen en niet erop? Het is toch waar dat een zadel niet op de lendenen mag liggen maar max tot de 18e wervel mag dragen?

Dat is waar...

Rieja schreef:
Je kunt je toch voorstellen dat er iets mis gaat met de drukverdeling als een zadel een erg diepe zit heeft?

En dat kan ik me dus niet voorstellen.... mits het zadel past.
De kussens dragen het zadel en dus de boom.... anders hadden die kussens geen functie.
hoe groter het draagvlak hoe lager de druk per cm2...
stel de kussens hebben een draagvlak van 3 cm breed ( per kant) het kussen is 40 cm lang dan is de druk per cm2 lager dan wanneer die kussens 25 cm lang zouden zijn met dezelfde breedte....met het gelijke gewicht
trek zelf eens naaldhakken aan en ga in een zandbak staan.... ga indiezelfde zandbak staan met gymschoenen aan.... en vergelijk de diepte van de afdruk.

Rieja schreef:
Volgens van Triest zijn de zadelmakers niet ingespeeld op de praktijk (en zeg nou zelf, veel mensen zitten toch slecht? - ik zeg niet dat ik zelf goed zit omdat ik met een door Van Triest aangepast zadel rijd)

kijk eens op bokt en tel eens hoeveel mensen geen les hebben... Als ik alleen al kijk hoeveel paarden er nu hier in de omgeving lopen en hoeveel 20 jaar geleden....
Om nu te zeggen dat zadelmakers erniet op inspelen.... ligt ook aan de resellers/dealers... zij verkopen doorgaans de zadels en hebben hetzelfde pobleem dat mensen niet de pasvorm regelmaitg laten controleren.

Rieja schreef:
Wat wrongen enzo betreft: Ik zie alle topruiters wel met dikke wrongen rijden, ik denk dat het net zo'n soort rage is als die bontvelletjes ofzo. Wat dat betreft moet iedereen gewoon zelf weten wat hij/zij fijn en mooi vindt, en als A8H toevallig geen wrong fijner vindt, láát haar dan lekker!

en zouden die topruiters dat zomaar doen? voor de leuk? of zouden die topruiters niet kunnen zitten zonder die wrongen?
en wat A8H fijner vind boeit mij helemaal niets, zolang ze geen onzin gaat lopen verkondigen in naam van...

Mischien kan A8H die werknemer van Van Triest eens vragen of die hier nog eens wil spreken.....

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:55

Alane schreef:
en zouden die topruiters dat zomaar doen? voor de leuk? of zouden die topruiters niet kunnen zitten zonder die wrongen?

Euh...... je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om te zien dat steun op een wrong het zadel kantelt. Verder zit je natuurlijk niet in balans als je de wrongen nódig hebt.

Verder zie ik níets nieuws in dit zadel en is een luchtkussen onder een zadel geen ideale oplossing, maar een camouflage-oplossing.
Een zadel is altijd een compromis omdat het een aantal tegenstrijdige functionele eisen moet verenigen welke per gebruiksdoel ook nog eens in prioriteit verschillen.

In Ulan Batar ligt een zadel uit ca. 500 AD in het museum: dat komt, met de bijhorende onderlegger, aardig bij een optimaal compromis voor een multi-functioneel zadel.
Ditzelfde zadel is nu bekend als 'McClellan' en de moderne evolutieversies worden als 'Randonnee'-zadel veel in Frankrijk gemaakt.

'Ja, maar'.... 'dresuur-' en 'western-reglementen'.... hebben natuurlijk niets van doen met of een zadel goed is of niet; zijn alleen maar beperkende randvoorwaarden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 14:39

Mijn verhaal is realiteit, anders zou ik het niet eens willen plaatsen!!! Er kan dus onmogelijk sprake zijn van onzin. Ik heb inderdaad geen kniewrongen nodig en ik vind een super vlakke zit, ideaal om mee te rijden. MIjn hulpen komen beter door en ik kan mijn paard beter voelen.
Ik kan op alle zadels rijden (mits ze goed liggen en passen) maar zadels met diepe zitten hebben niet mijn voorkeur.

En inderdaad Rieja, waarom zou je na meer dan 150 jaar (familie) zadelmakerij twijfelen aan Dhr. van Triest, terwijl je ziet dan de paarden waarvoor hij het zadel behandelt, plotseling beter lopen of de problemen weg zijn.
De paarden zijn het levende bewijs, van zijn kennis en deskundigheid.
Overigens heeft hij ook eens speciaal iets gedaan voor een mevrouw met een Whiplash. Wat precies weet ik niet, maar ze kan nu wel weer rijden.

Rieja, het is een beetje anders. Ik heb het zadel niet laten maken. Dhr. van Triest en zijn leerling hebben mijn paard en mijn rijden uitvoerig bestudeerd. Via ingewikkelde berekening zijn ze tot dit zadel gekomen. Ik heb alleen gezegd welke kleur ik wilden, wat voor zweetbladen en of ik zonder knaiewrongen wilde. Mij is verteld dat dit een heel ander zadel zou worden als ik gewend was, ondanks dat al mijn zadels pasten. Ik vond het ook erg spannend en wist niet wat het eefect zou zijn voor het paard, maar vooals voor mij. Het was mij duidelijk geworden dat de verandering voor mij ingrijpender zou zijn. Gelukkig viel dat achetaf niet tegen. Dat het effect wat dit zadel met zich mee brengt zo groot en geweldig zou zijn, hadden ook zij niet verwacht. Vandaar dat het ook echt wonderlijk is. Mijn Passier had ik nog wel achter de hand, want daar zweerde ik bij. Tot dat ik dit zadel had gevoeld en weer een keer op mijn Passier stapte. Toen vioel die Passier mij zelfs tegen, terwij hij goed past. Ik kon het zelf amper geloven want ook onder die Passier liep mijn paard al goed. Maar nu loopt ze nog beter. Ze heeft meer ruimte en kan meer kracht ontwikkelen.
Ik heb het als volgt ervaren: het was toen ik op mijn paard ging zitten met dit zadel alsof er al impuls is. Dus in een auto stappen die eigenlijk al gaat rijden als je gaat zitten zonder het gaspedaal in te drukken. Zo krachtig, het was echt een geweldige ervaring!!!

Ik vind dat ze echt reuze trots kunnen zijn op dit eigen ontwikkelde zadel!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:35

Da's toch nogal een risico A8H, want wat als het zadel nou niet aan je verwachtingen voldaan had, of als je het absoluut niet fijn vond zitten/liggen? Had je dan toch de kosten moeten betalen of is dhr. van Triest dan zo gek dat hij dat voor zijn rekening zou nemen?

Interessante theorie, maar ik zou toch niet zomaar iets kopen, waarvan ik niet weet hoe het eruit ziet en of het wel aan mijn verwachtingen voldoet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:16

imker schreef:
Interessante theorie, maar ik zou toch niet zomaar iets kopen, waarvan ik niet weet hoe het eruit ziet en of het wel aan mijn verwachtingen voldoet.
Ik heb het met mijn beide zadels zo gedaan Ja Vanaf een plaatje zag het er leuk uit, verhaaltje wat erbij kwam sprak mij aan en leek mij logisch. Dus vanuit de USA over laten komen.
Ik heb van de koop van beide zadels nog geen spijt gehad iig.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:38

Alane schreef:
een paard ontwikkeld naarmate je het doorrijdt... een zadel dat je paard als 3 jaige als een huis paste kan wel knellen als het 5 jaar is.....

Bij mijn weten heb ik dáár niks over gezegd. Ook voor het zadel van de driejarige ga ik vast nog een aantal keren terugkomen bij Van Triest om het, jawel, te laten verbreden en verder pas te houden op mijn paard. Met een A-merk zadel is hier geen enkel bezwaar tegen en kan dat sneller en goedkoper dan met een zadel van mindere kwaliteit. Vandaar dat ik nu een County gekocht heb, terwijl ik m'n andere paard nog met een JC rijd. ook prima, maar het kostte wel meer om die te laten verbreden.

Over de diepte van de zit:
Alane schreef:
En dat kan ik me dus niet voorstellen.... mits het zadel past.
De kussens dragen het zadel en dus de boom.... anders hadden die kussens geen functie.

Daar zit weliswaar iets in, maar volgens Van Triest is het zo dat een boom 'krommer' getrokken moet worden om die diepe zit mogelijk te maken. (ik heb er verder geen verstand van dus baseer me op zijn uitspraken) Je kunt je voorstellen dat het zadel dan een tegengestelde vorm heeft vergeleken met de vorm van een paardenrug. Zo kwam ik op die drukverdeling.

Alane schreef:
hoe groter het draagvlak hoe lager de druk per cm2...

Ja, maar je hebt net ingestemd dat een zadel niet verder dan de 18e wervel mag dragen. Dan is een zo groot mogelijk vlak dus niet per definitie ideaal.

Alane schreef:

Nouja, weet ik het, vraag het ze Haha! Maar als ik in een zadel met grote wrongen ga zitten, heb ik eerder de neiging om op m'n bovenbenen te gaan zitten dan op m'n zitbeenknobbels. Mar dat zal wel persoonlijk zijn!

Alane schreef:
en wat A8H fijner vind boeit mij helemaal niets, zolang ze geen onzin gaat lopen verkondigen in naam van...

In naam van wat?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:09

HomoCaballus schreef:
Alane schreef:

Euh...... je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om te zien dat steun op een wrong het zadel kantelt. Verder zit je natuurlijk niet in balans als je de wrongen nódig hebt.

Waarom dan nog een zadel gebruiken?
Als je in balans zit en onafhankelijk kun je het zadel ook achterwege laten....

Ik verwacht een onafhankelijke zit met elk type zadel, met en zonder beugels maar ook zonder zadel.... Echter kan een wrong of een diepe zit je wel net die steun geven om het gevoel te krijgen om iets tot bijna de perfectie te kunnen volbrengen... om dan verder te kunnen zonder die wrong, net als een hulpteugel.. net dat hele kleine puntje om te xxorgen dat je voelt en ervaart omdan zonder die hulp hetzelfde te kunnen voelen en ervaren....

@Rieja: om een zadel aan te moeten passen zijn err meerdere oozaken, 1 van de oorzaken is het supemarkt shoppen... een andere is het niet regelmatig laten controleren van het zadel..... een zadel boom, kopijzer of kanaal is meestal bespiering als het eerder wel goed gepast heeft, vandaar mijn reactie. Haha!

Bekijk de binnenkant van een schoen en de zool.. die zijn ook paralel maar tegenovergesteld. neem nu een wandelschoen op een stenige onderrgrond en een teenslipperr op diezelfde onderrgrond... wat loopt fijner? welke schoen verdeeld het beste de druk onder je voet?
en zie dat andersom met een zadel.... jij bent die stenige grond... (komt niet geheel overheen maar de meeste mensen hupsen het hele zadel rond en hoe vlakker de boom hoe groter het oppervlak waarop de ruiter rondhupsen kan, hoe korter de kussens hoe groter de druk per cm2

de gemiddelde rug is 45 cm tot de 18e wervel... en dat wil niet zeggen dat je het maximale zou mogen benutten..

A8H verkondigd uit de naam van Van Triest, maar naast van Triest heb je nog een Barnsby, Passier, Jaquar, Hulsebos, walter, daaleman, van rijs, Kieffer, Stubben enzovoort..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 11:52

imker schreef:
Da's toch nogal een risico A8H, want wat als het zadel nou niet aan je verwachtingen voldaan had, of als je het absoluut niet fijn vond zitten/liggen? Had je dan toch de kosten moeten betalen of is dhr. van Triest dan zo gek dat hij dat voor zijn rekening zou nemen?

Ja, daar zit wat in. Maar zij hebben mij zien rijden en dachten dat het voor mij geen probleem zou zijn. Ik zag er wel uitdaging in maar ik vond het wel spannend. Toch heb ik veel vertrouwen in die 2 en was ik ervan overtuigd dat het paard nog beter zou gaan lopen. Maar je hebt gelijk er was een risico, al was dat door hun al een beetje verkleind. Het is toch mijn karakter denk ik, altijd op zoek naar verbetering.

Ik denk dat wanneer het mij niet was bevallen, die jonge zadelmaker het voor zichzelf had willen houden.

De theorie klinkt ook heel interessant en het resultaat blijkt nog interessanter. Ik kijk persoonlijk altijd naar het paard. Als het met het paard beter gaat, gaat het mij ook beter. Andersom geldt dat niet. Dus met andere woorden in theorie, heb ik liever dat mijn paard de sterren van de hemel loopt en ik beroerd zit.

Gelukkig loopt mijn paard de sterren van de hemel en zit ik al heerlijk, al moet ik nog steeds wel wennen!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 11:57

Ik verkondig niets uit naam van van Triest. Ik praat over zadels en wat hij mij daarover geleerd of verteld heeft. Bovendien verkoopt van Triest alle merken zadels, dus ook zadels met een diepe zit.

Dat hij zelf een zadel heeft willen ontwikkelen geeft aan dat hij verwacht dat er met een "nieuw zadel" mogelijk nog meer uit een paard te halen is. En dat is hem gelukt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:05

Ik dacht dat je niet meer op mij zou reageren???

Aqua8horse schreef:
Volgens mij is de reden dat hij zelf zadels maakt omdat hij niet geheel tevreden is over de hedendaagse zadels.

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 19:14

Alane schreef:
.... Echter kan een wrong of een diepe zit je wel net die steun geven om het gevoel te krijgen om iets tot bijna de perfectie te kunnen volbrengen... om dan verder te kunnen zonder die wrong, net als een hulpteugel.. net dat hele kleine puntje om te xxorgen dat je voelt en ervaart omdan zonder die hulp hetzelfde te kunnen voelen en ervaren....

Húlpteugels??? Tja, dan komen we blijkbaar uit een ander universum en komen we er mbt wrongen uiteraard ook niet uit. De enige húlp die een ruiter het paard kan geven is niet in de weg zitten. Daar was ook de hele filosofie van Caprilli bv op gebaseerd; die man zou zich in zijn graf omdraaien als hij bv. de martingaals van nu zou kunnen zien.
Idem wrongen.

Wat die diepe zit betreft weet Van Triest vreemde dingen over zadels te zeggen. Diep = dicht op het paard, dus hoe minder rommel eronder hoe dieper. Dat diep tegenwoordig als relatief tov pommel en cantle gezien wordt is een verwording.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:19

Mischien wel... moeten we dan gelijk een bit dan ook maar weglaten?
Ik zie hulp niet als dwang en meer als ondersteuning.

en martingaals van nu? en die van vroeger... waren niet de bitten en sporen die gebruikt werden door Caprilli zeer onvriendelijk te noemen???

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:53

Alane schreef:

Póng!!!! Ja, u heeft de hoofdprijs.

Vanmorgen twee uur buiten gereden op mijn (dek)hengst en van 20.30 tot 22.30 met mijn merrie. Beiden met een simpel bitlessbridle, zonder hulpteugel, -sporen, - wrongen.

Ondersteuning??? Waarmee? Het énige waarmee je een paard echt kan ondersteunen is met rust; jij kan een 'enge' situatie veilig maken.
Jij bent het brein, hij (zij) is het voertuig; jij navigeert, hij (zij) stuurt.

Terug naar het topic: dat de zadelmaker in kwestie 'zijn geheim' niet prijs wil geven is schitterend verwoord door Bjarke Rink in zijn boek 'The Centaur Legacy' en is niet zo'n beste reclame.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:10

HomoCaballus schreef:
Wat die diepe zit betreft weet Van Triest vreemde dingen over zadels te zeggen. Diep = dicht op het paard, dus hoe minder rommel eronder hoe dieper. Dat diep tegenwoordig als relatief tov pommel en cantle gezien wordt is een verwording.

Kun je dit misschien nog iets duidelijker uitleggen? Vind ik wel interessant nl, maar ik snap het zo niet echt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 01:03

HomoCaballus schreef:
Alane schreef:

Póng!!!! Ja, u heeft de hoofdprijs.

Vanmorgen twee uur buiten gereden op mijn (dek)hengst en van 20.30 tot 22.30 met mijn merrie. Beiden met een simpel bitlessbridle, zonder hulpteugel, -sporen, - wrongen.

Ondersteuning??? Waarmee? Het énige waarmee je een paard echt kan ondersteunen is met rust; jij kan een 'enge' situatie veilig maken.
Jij bent het brein, hij (zij) is het voertuig; jij navigeert, hij (zij) stuurt.

Terug naar het topic: dat de zadelmaker in kwestie 'zijn geheim' niet prijs wil geven is schitterend verwoord door Bjarke Rink in zijn boek 'The Centaur Legacy' en is niet zo'n beste reclame.

ach wat heet, een halster voldoet ook...
maar dit beantwoord nog niet de vraag over de bitten en sporen van Caprilli tov je 'afschuw' in zijn naam over wrongen en hulpteugels Haha!
Theorie wordt pas leuk als je ze om weet te zetten in de praktijk...

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:55

Caprilli was als cavalerist in 1890 uitzonderlijk innovatief en vooruitstrevend met zijn stelling dat de ruiter een paard niet kan ondersteunen en niet moet hinderen. Hij reed met uitsluitend licht teugelkontakt.
Hoe hij over martingaals dacht kun je zelf bedenken.

Diepe zit: tja, wat kan ik daar aan toevoegen? Als je dicht op het paard zit, zit je diep. Is de boom hoog, zit er veel kussen onder en polstering boven, dan zit je niet diep.
Zo kan je als ruiter ook wel diep of niet diep zitten; als je met veel spanning in je binnendijbeen rijdt/zit, zit je niet diep.
Beiden hebben dus niets te maken met eventuele hoge steunen voor of achter.

Overigens hebben vrouwen wat dit betreft een kleine handicap; door de stand van het bekken en de stand van de heupkoppen daarin staan de dijbenen soort van X. Dit maakt het diep zitten lastiger. Een iets, 1 -2 cm. hogere zit en een idem smallere twist zijn dan een hulp.
Het is verleidelijk een niet ideale zit en twist te compenseren met te korte stijgbeugels wat weer tezamen leidt tot een onzekerder positie etc...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:56

Erik Herbermann in Dressage Formula over dit onderwerp:

The trend towards saddles with 'deep seats' (!!) is another totally misleading phenomenon. The rider's own seat must be deep, meaning that it is well let down, and has found purest harmony with the horse. It is utter nonsense and self-deception to imagine that, just because the saddle has a high pommel and cantle, the rider will automatically be sitting more deeply. The finest saddles are those which are neutral; that is, they allow the rider to sit correctly, yet in no way 'put the rider into (any) position'.
The true position and seat are a result of patient work and correct experience.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:59

Citaat:

@ HomoCaballus: over wie heb je het hier? Een specifieke zadelmaker? En waarover gaat dat 'geheim' dan? Vertel even wat meer... wat staat er in 'The Centaur Legacy'?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:17

HomoCaballus schreef:
Caprilli was als cavalerist in 1890 uitzonderlijk innovatief en vooruitstrevend met zijn stelling dat de ruiter een paard niet kan ondersteunen en niet moet hinderen. Hij reed met uitsluitend licht teugelkontakt.
Hoe hij over martingaals dacht kun je zelf bedenken.

Omdat hij van mening was dat een paard zelf moest kunnen uitzoeken hoe te springen, wanneer af te zetten etc... Noemde hijzelf niet als voorbeeld dat wanneer er na een sprong stenen zouden liggen het paard deze zou kunnen ontwijken bij de lading?
Dat een paard daarom met opgeheven hoofd zou moeten lopen omdat te kunnen doen?
Op zich is het wel opmerkelijk te noemen dat na zijn dood de bitten en sporen paardvriendelijke werden.
En was het een russische kolonel die, de voor die tijd onelegant uitziende, verlichte zit verbeterde en doorvoerde....

HomoCaballus schreef:
Diepe zit: tja, wat kan ik daar aan toevoegen? Als je dicht op het paard zit, zit je diep. Is de boom hoog, zit er veel kussen onder en polstering boven, dan zit je niet diep.
Zo kan je als ruiter ook wel diep of niet diep zitten; als je met veel spanning in je binnendijbeen rijdt/zit, zit je niet diep.
Beiden hebben dus niets te maken met eventuele hoge steunen voor of achter.

je hebt ook zadel met een diepe zit Haha!

@Friemel: je kunt dat met een gedwongen zitpositie ook andersom zien.... het voorkomt dat je verkeerd gaat zitten en KAN een hulp zijn om ervoor te zorgen dat je het gevoel leert kennen om juist goed te zitten. En dar heb je evenveel geduld voor nodig.
Je zou kunnen verwachten dat mensen lui worden door een zadel te gebruiken met een diepe/gedwongen zit, maar dat zegt dan meer over de ruiter dan het zadel...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:34

Een goede onafhankelijke en diepe zit is niet te koop.
En zo'n (extreem) gevormd zadel helpt je heus niet bij de ontwikkeling ervan, integendeel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:51

friemel schreef:
Een goede onafhankelijke en diepe zit is niet te koop.
En zo'n (extreem) gevormd zadel helpt je heus niet bij de ontwikkeling ervan, integendeel.

waar staat dan dat je een onafhankelijk zit krijgt van een zadel met een diepe zit?

daarnaast wie was de leermeester van Erik Herbermann?

Citaat:
the medium deep seat encourages optimum balance and proper use of the rider's seat.

dan heb je het over medium diepe zit.... uit de mond van Egon Neindorff die het voorwoord schreef in het boek van Herbermann en die meehielp met de ontwikkeling van een zadel in de sommer collectie
Laatst bijgewerkt door Alane op 21-06-05 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:55

Onafhankelijk en diep zijn kenmerken van 'goed'.