Tuschinski bij anky op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Re: Tuschinski ibj anky op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:18

Ik zou Ton de Kok en Johan Hamminga niet kortzichtig willen noemen!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:22

Sjappie schreef:

Anky, Edward, Tommie, Happie, enz. wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:25

Kafue schreef:

Daar hoefde je niet lang naar te zoeken, die had je zeker in je favorieten staan Knipoog

Het is wel leuk, die sites die je nu noemt, maar weet je eigenlijk wel iets van de bronnen waar ze vandaan komen? Toevallig heb ik wel eens een bronnenonderzoekje gedaan naar de site van Theresa Sandin die je hierboven aanhaalt. Daar komt weinig uit.

Citaat:
Het is niet zo dat ik persoonlijk anti ben hoor, alleen mijn hele omgeving is anti en in deze ben ik een meeloper omdat ik graag wat wil leren en mijn kennis alleen kan verbreden door de trainingsmethode van de traininsstal en mijn trainier te volgen. Ik ben dus opgevoed en hoe kan het ook anders in Duitsland met de duitse manier van rijden. Dus deze acht ik goed, mede gezien doordat eral zoveel paarden naar de top gekomen zijn op die manier, en het mij ook geen windeieren heeft gelegd.

Dit leg ik als volgt uit: "ik werk in een systeem dat mij past, en elke systeem dat daarvan afwijkt is per defenitie slecht"

Citaat:
Verder weet ik erg weinig van het laag diep en rond en achter de LL.

Dat is wel duidelijk Lachen

Citaat:
Ik kan alleen afgaan op de
wetenschappelijke

stukken

Zo wetenschappelijk zijn die stukken die jij aanhaalt dus niet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-05 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:26

Wouter24 schreef:
Sjappie schreef:

Anky, Edward, Tommie, Happie, enz. wel?

Jij begon met kortzichtigheid, ik niet. Ik vroeg me alleen af waarom mensen zoals Johan Hamminga zo'n manier van rijden niet willen zien in hun lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:27

Johan Hamminga heeft zich op de ORUN cursus aan het ORUN protocol te houden...

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:28

Zep schreef:
Enne Sjappie: sinds wanneer leer je echt rijden bij de ORUN Verward

Naar mijn weten is de Orun één van de opleiding in Nederland waar je instructeur mee kunt worden. Als het al zo'n goede methode zou zijn waarom wordt het dan hier niet verkondigd in plaats van verfoeit?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:30

Zep schreef:
Johan Hamminga heeft zich op de ORUN cursus aan het ORUN protocol te houden...

Hiermee suggereer je dus dat Hamminga iets verkondigd waar hij zelf niet achter staat, dat vind ik wel erg naief gedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:36

Zo leg jij dat uit, Sjappie. Lachen

Ik bedoel te zeggen dat de waarheid niet zo zwart-wit is als de ORUN richtlijnen het verkondigen. Ik ga er maar vanuit dat meneer Hamminga niet zo zwart-wit denkt als het boekje waaruit hij moet lesgeven.

Wie is hier dan naief?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:18

Wouter24 schreef:
Daarvoor hoef je niet in het ankysysteem te trainen nietwaar Suzanne Knipoog

Nee das waar, slecht paardrijden kan in elk systeem nietwaar Wouter liefje? Knipoog

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:19

Sjappie schreef:
Mij lijkt het namelijk niet echt eerlijk om zo gereden te worden, ga zelfs maar eens lopen met je hoofd tussen je knieën, en dan gaan rennen (moeilijk hè).
Ik heb zelf heel veel respect voor Anky met wat ze allemaal heeft bereikt, ik zal zelf nooit zo ver komen. Maar als ik mijn paard zo moet rijden als die kennis doet, dan wil ik dat ook niet eens.

Ben het helemaal met je eens Sjappie!

Lijkt me voor het paard echt geen pretje (of ie het nu aan kan of niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:44

alleen zit jij anatomisch een beetje anders in elkaar dan een paard Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:54

Gaat het weer over systemen Verward In de strengen stond een mooi artikel wat door TIneke Bartels en Johan Hamminga werd uitgelegd. LDR rijden is de hogeschool van het paardrijden volgens hun, en daar moet je dus pas aan beginnen als je de basisschool, middelbare school enz hebt afgerond.
Imke werd als voorbeeld genomen dat die echt toe is aan het hogeschool ( LDR) rijden.

Misschien weleens interessant om te lezen voor sommige mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:01

Wouter24 schreef:
Sjappie schreef:

BTW: op de Orun-cursus verfoeien ze het diep en rond rijden ook, reden voor?

Ja kortzichtigheid Ja

Geen kortzichtigheid, gewoon mensen laten inzien dat ze op dat nivo van paardrijden absoluut nog niet toe zijn aan het LDR gebeuren. Dat je daar toch minimaal enkele jaren GP ervaring voor moet hebben.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:22

Zep schreef:
Zo leg jij dat uit, Sjappie. Lachen

Ik bedoel te zeggen dat de waarheid niet zo zwart-wit is als de ORUN richtlijnen het verkondigen. Ik ga er maar vanuit dat meneer Hamminga niet zo zwart-wit denkt als het boekje waaruit hij moet lesgeven.

Wie is hier dan naief?

Je kon het wel lezen op mijn manier Lachen (even goede vrienden *LOL*

En ja, ik ben best naief Knipoog

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:23

BTW: op de Orun-cursus verfoeien ze het diep en rond rijden ook, reden voor?

natuurlijk verfoeiend ze het diep en rond rijden op de orun cursus ook!! we hebben het er eerder over gehad dat alleen sjef en anky 'goed' volgens dit systeem te werk kunnen gaan.. en het nivo van de orun is niet altijd zo geweldig hoor.. bij ons op de manege heb ik het ook gezien en dat waren nou niet bepaald mensen waarvan je zegt: Zoooo die kan rijden!!!
er zijn al zoveel mensen die het systeem onjuist gebruiken, dan kan ik het me voorstellen dat ze daar liever niet nog meer probleemgevallen bij willen hebben..

en over de site van de rollkur.. ik heb ook op die site gekeken vanavond, en er staat ergens dat degene die de site gemaakt heeft, zelf geen voorstander is van de methode.. ja dan kan ik het me voorstellen dat er rare verhalen van komen. wat ik hier op bokt ook van niemand van het 'duitse systeem'hoor, is dat nicole uphoff begonnen is met het diep en rond rijden doordat rembrandt heftig was,, maar daarna staat ze er verolgens met tal van fotos met verschillende paarden op, die allemaal net zo rond en diep lopen als rembrandt zelf.. toeval??

het was tot nu toe een hele leerzame discussie om te volgen maar ik denk niet dat er hier een conclusie komt.. de 1 vind het duitse beter, de anderen het anky systeem.. ik weet het niet,.. ik vind anky knap rijden,, maar de verhalen die ik net lees zijn ook niet zo zonnig zoals ik daarvoor dacht.

groetjes!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:27

@Pipo Als Imke als voorbeeld genomen wordt in het Hogeschool rijden waarom wil dan half nederland het LDR systeem kopieren? Ik kan me niet voorstellen dat die helft van nederland al hogeschool is?

@ Zep maar diep en achter de LL waar plaats jij het nekgewricht en de speekselkliieren dan? Ook al is de mevrouw in kwestie die dit geschreven heeft niet hooggekwalificeerd of beroemd of een goed ruiter en hoe je dat ook pleegt te gaan noemen. Wat zij schrijft is als je van anatomie en bespiering, gewrichten en klieren ect. uitgaat wel waar.
Natuurlijk zitten wij anders in elkaar dan het paard is maar goed ook want geen mens zou de dwang pikken en de manier van lopen.
Als ik paard was dulde il niemand op mijn rug.
Niet elk systeem dat van het klassieke systeem afwijkt is slecht. Echter er zijn maar heel heel weinig paarden die in dit systeem passen. Mischien heb jij het wel getroffen en past jouw paard in het systeem er zijn legio paarden die er niet inpassen en er toch ingetrokken worden, rijden wil ik dat niet noemen. De foto in de strengen van onze anky op Salinero in het laag, diep en achter de LL was geen reclame voor haar manier van rijden hoor, been naar voren afgestoken en handen nog bijna achter het bovenbeen. Onze nationale trots Salinero was daar dus niet naar toegereden maar getr....... echter hij had wel zijn oren keurig opzij hangen teken van durchlassigkeit en zag er ook niet echt ongelukkig uit.
Daarom wil ik mezelf neit echt absoluut anti noemen het paard maakte geen gespannen indruk.
En daarom vind ik het zo dubbel. medisch gezien is het niet goed maar rijkunstig gezien maakt bijvoorbeeld haar paard geen of eigelijk wekt niet de indruk dat hij er problemen mee heeft.
Alleen past daarna het paard niet meer in het beeld dat wij van het gereden paard hebben dus dat is weer een nadeel ookal zou de manier super werken toch zijn er paarden die vreemde bespiering hebben of niet meer correct afbuigen in het nek en kaakgewricht.

In de kortzichtigheid van ons zoals bijvoorbeeld mensen @sjappie verwijten kan ik nog een paar groten aanhalen zoals bijvoorbeeld Klimke, zeilinger, theodorescu, crepin, salzgeber, brink.
Met bepaalde methodes moet je altijd oppassen met de valse knik of de onderhalsbespiering
Afbeelding Afbeelding
Maar ook met de sterke draf
Afbeelding Afbeelding
En als voorbeeld moet je altijd oppassen dat mensen niet willen kopieren wat je doet zonder te weten waar ze mee bezig zijn
Afbeelding Afbeelding
Je kunt zeggen ik plaats het hoofd waar ik wil maar is dat wel zo vriendelijk en natuurlijk?
Afbeelding
Waarom is de nek nu niet het hoogste punt? Terwijl dat wel zo moet zijn. En zou een paard in de natuur daar echt gaan lopen? En daar? Afbeelding

Afijn ieder moet zelf weten hoe die wil rijden, en idd anky heeft twee kampioenen gebracht maar dat maakt het niet per defenitie goed want de andere methodes hebben ook vele kampioenen gebracht.
Ik wil het mijn paard in ieder geval niet aandoen daar te moeten lopen, ookal zou het me lukken hem uberhaupt uit vrije wil daar te krijgen.

Ik denk dat de voorstanders ons maar eens moeten gaan uitleggen waarom die manier goed is en wat de voordelen zijn boven de nadelen.

O ja en in zake nicole hmmmm die is er alleen met rembrand gekomen daarna niet meer

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:45

Dus.. Tuchinsky in Erp, leuk. Leuk dat je veulen er zo positief uitkomt Lachmaar!! Knipoog Laat wat trainingssysteem betreft toch ieder in zijn waarde mensen, iedereen zoekt toch paarden die bij hem of haar past en bij het systeem waar hij of zij goed in kan rijden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome ... Het bekende verhaal. Bonfire is al heel oud en was op 17 jarige leeftijd dè kampioen!! Zijn we dat nu alweer vergeten?! Coby doet het inderdaad ook prima... Ieder met zijn eigen paarden en op zijn eigen manier. Laten we daar toch gewoon respect voor hebben en van leren, we hebben zoveel erg goede top ruiters en amazones èn Top trainers in Nederland! Laten we ons energie steken in het leren paardrijden op een manier die bij ons eigen paard past en bij ons zelf in plaats van het afkraken van mensen die al vele malen meer hebben bereikt dan wij, daar schieten we NIKS mee op. Boos! Dat was mijn mening.... Bloos

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:53

Bonfire scoorde al goed en was al ouder toen sjef in beeld kwam hetzelfde geldt voor Saliniero

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:57

Kafue schreef:
@Pipo Als Imke als voorbeeld genomen wordt in het Hogeschool rijden waarom wil dan half nederland het LDR systeem kopieren? Ik kan me niet voorstellen dat die helft van nederland al hogeschool is?

Je slaat de spijker op zijn kop!

Omdat merendeel totaal geen reeel beeld van zijn/haar eigen kunnen heeft. Ik weet van mijzelf dat ik nog geen deuk in een pakje boter kan rijden, en daarom wil ik graag het duitse systeem aanhouden.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 12:15

Ik denk dat iedereen gewoon z'n eigen manier van rijden aan moet houden en verder niet moet zeiken over een ander, maar eerst is naar zichzelf moet kijken.
En dat laag diep rond rijden is inderdaad zo slecht voor de paarden dat anky en edward 1 en 2 waren in lasvegas.
Zo slecht lijkt het me niet.
En als je het zielig vind kijk je toch gewoon de andere kant op en doe dan vooral het tegenovergestelde met je eigen paard.
En nee dit systeem is niet voor ieder paard weggelegd, maar hoeveel mensen hebben al niet moeten stoppen met sporten omdat ze het lichamelijk of mentaal niet aankonden????

Ik denk dat het LDR zeker wel z'n vruchten afwerpt, maar degene die dat niet vinden hoeven niet in mijn topic te komen zeiken, maar maak er zelf een topic voor!!!!!!!!!

Voor de mensen die WEL een leuke reactie hadden bedankt Haha!

marky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:38

Ik zit deze discussie nu een tijdje te volgen en ik snap werkelijk niet waar mensen zich zo druk om maken. Ten eerste ging het volgens mij over Tuschinski die bij Anky op stal staat (Leuk trouwens, en voor Lachmar helemaal dat je de vader van je veulen zo dichtbij kan zien) en ten tweede waarom zoveel kritiek over een systeem dat zichzelf bewezen heeft? Als degene die het niet eens zijn met het systeem nou gewoon lekker hun mond houden en verder gaan met hun eigen manier, is toch iedereen tevreden?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:12

Pipo schreef:
Gaat het weer over systemen Verward In de strengen stond een mooi artikel wat door TIneke Bartels en Johan Hamminga werd uitgelegd.
LDR rijden is de hogeschool van het paardrijden volgens hun, en daar moet je dus pas aan beginnen als je de basisschool, middelbare school enz hebt afgerond.

Daar denk ik dan toch even héél anders over......
Als je daar pas mee begint als het paard op leeftijd is, is het juist niet meer haalbaar.......

Mijn nichtje van 3 kan een spagaat met twee vingers in de neus. Als ze dat dagelijks blijft oefenen kan ze dat ook als ze later 30 is.
En degenen die mij nu op hogere leeftijd in een spagaat wil gaan plooien kan er op rekenen dat ik over een weekje kruislam ben.........

Zo duidelijk genoeg?

De reden dat Johan het noemt als zijnde hogeschool is puur en alleen om er voor te zorgen dat niet alle Penny's en andere clowns hun ponys morgen gelijk in die "spagaat" plooien.........
(Johan refereert dus meer aan de ruiter dan aan het paard.... Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:46

Daar heb ik het ook over CGJ..............over de ruiter, niet over het paard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:59

Vreemd onderwerp voor een FA-topic.... Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:02

Kafue schreef:

O ja en in zake nicole hmmmm die is er alleen met rembrand gekomen daarna niet meer

Zorg jij nou eerst maar eens dat je zover komt....
Slapen

Kafue schreef:
Verzamling klop en soms is de stang handig heb ik gehoord. Maar ik ben nog niet zover dat ik met stang kan en durf. Lijkt me moelijk hoor. De oefeningen beheers ik al redelijk maar officieel ben ik nog maar L2 + 3. Dus dit zomer eerst even winstpuntjes bij elkaar sprokkelen.

Ach gut