Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:19

Anya schreef:
Nou het feit dat ik liever niet met door anderen (on)opgevoede mormels werk, betekent niet dat ik nu voor de opfok ben. In ieder geval niet het soort opfok waar ze in de winter met zijn allen op leeftijd in een grote kapschuur lopen en in de zomer worden losgelaten op een stuk land. Ik geloof in een opfok met een aantal verschillende leeftijden van paarden door elkaar. En liefst nog een kreng van een dominante merrie erbij om het jonge grut op de plek te zetten. Scheelt mij werk Lachen

Ik blijf reageren Tong uitsteken

Quellian is afgelopen oktober naar stal gekomen, nadat ze een jaar met een groep leeftijdsgenootjes heeft gespeeld. Daarvoor heeft ze nog elders gestaan, met vanálles bij elkaar: jonge paarden, ouwe sokjes, zogende merries, sjagrijnige merries Haha! En ga zo maar door. Ze kon absoluut niet voor zichzelf opkomen, maar ze weet nu príma hoe ze dat moet doen Knipoog

Het zijn idd de oudere (volwassen) merries die het jonge grut hun plek wijzen Ja Ik zeg al: de mijne heeft vanálles gehad en het is een héérlijk beest geworden ***... kijkt poepie-verliefd...*** Lovers

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:24

Wiz was ook een watje. Liet zich echt wegsturen in het begin door een evenoude en veel kleinere tinker. Maar inmiddels heeft hij zijn plek in de groep gevonden. Niet helemaal onderaan, niet helemaal bovenaan. Ben ik wel blij mee eigenlijk. Eentje die altijd en overal de baas wil zijn (B'elanna) vind ik wel genoeg Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:27

Quellian schreef:
Anya schreef:
Nou het feit dat ik liever niet met door anderen (on)opgevoede mormels werk, betekent niet dat ik nu voor de opfok ben. In ieder geval niet het soort opfok waar ze in de winter met zijn allen op leeftijd in een grote kapschuur lopen en in de zomer worden losgelaten op een stuk land. Ik geloof in een opfok met een aantal verschillende leeftijden van paarden door elkaar. En liefst nog een kreng van een dominante merrie erbij om het jonge grut op de plek te zetten. Scheelt mij werk Lachen

Ik blijf reageren Tong uitsteken

Quellian is afgelopen oktober naar stal gekomen, nadat ze een jaar met een groep leeftijdsgenootjes heeft gespeeld. Daarvoor heeft ze nog elders gestaan, met vanálles bij elkaar: jonge paarden, ouwe sokjes, zogende merries, sjagrijnige merries Haha! En ga zo maar door. Ze kon absoluut niet voor zichzelf opkomen, maar ze weet nu príma hoe ze dat moet doen Knipoog

Het zijn idd de oudere (volwassen) merries die het jonge grut hun plek wijzen Ja Ik zeg al: de mijne heeft vanálles gehad en het is een héérlijk beest geworden ***... kijkt poepie-verliefd...*** Lovers

Maar echt veel ervaring met mensen heeft ze dan nog niet of ook wel??

GROetjes

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:28

Anya schreef:
Wiz was ook een watje. Liet zich echt wegsturen in het begin door een evenoude en veel kleinere tinker. Maar inmiddels heeft hij zijn plek in de groep gevonden. Niet helemaal onderaan, niet helemaal bovenaan. Ben ik wel blij mee eigenlijk. Eentje die altijd en overal de baas wil zijn (B'elanna) vind ik wel genoeg Lachen

Stan zat Quell altijd op der nek, ik was reuze benieuwd hoe dat zou zijn als ze eenmaal terug was op stal. Ik zette ze in de paddock, Stan vliegt op haar af, Quell zet der tanden in Stan, draait zich om om hem nog een paar klappen te geven en vanaf dat moment dikke vriendjes Lachen

Jonge paarden moeten gewoon hun plek weten en ook de volwassen dieren moeten weten wat ze wel en niet kunnen maken Lachen

(Helaas zijn de mijne onwijs klef, had ik liever iets minder gezien).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 21:29

Judibo schreef:
Is dit die ik denk dat het is???? Donja haar dinnetje nu al aan het werk???? Huilen
hmmz, als ik haar daarmee bezig zie, dan ga ik er zeker (op een suptiele manier) wat van zeggen!!! Dit had ik niet verwacht....

Het beestje is nog niet eens 1!!!! Ze moet eerst maar eens wat opvoeding hebben, want het is een leuk beestje, maar volgens mij wel 1 waar je wel wat protest van kan gaan verwachten....

Ja, die is het. Je hebt haar vanavond zelf op stal gezet Haha! Veulenhalsters zijn toch best moeilijk Clown

Opgroeien in een gemengde kudde is voor jonge paarden volgens mij erg goed. Niet alleen leeftijdsgenoten bij elkaar gooien, maar ook oudere merries/ruinen. Het geval hier is dat dit veulen enkel en alleen bij oudere merries in de wei staat. En ook nog een groep waar behoorlijk gestreden wordt. Van oudere merries kunnen jaarlingen behoorlijk wat opvoeding krijgen...vaak meer dan van de eigenaar, veel meer. Alleen maar goed. Maar er moet ook een tijd van ontspanning, spelen zijn, en dat mis ik bij zo´n oudere groep met maar 1 jaarling. Ze is heftig aan het kroelen met Judibo haar paard, maar heeft nooit doldwaze acties met andere veulens.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:30

Tarah5 schreef:
Maar echt veel ervaring met mensen heeft ze dan nog niet of ook wel??

GROetjes

Ze heeft ervaring met mij en dat is genoeg, want ik ben haar baasje, van mij moet ze het hebben Haha!

Maar ze vindt alles prima, hoor Knipoog Ze wordt nu dagelijks buiten gezet en binnen gehaald en is tegen iedereen even vriendelijk Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 00:04

ik had vanmiddag al ff tussen de benen gekeken en zag ze idd op rechts staan Haha!

maar er zal toch geen constante strijd zijn coby?

shan_quick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 06:09

ja amai nog nie het is juist goed dat ze zo met haar jaarling bezig is !
ik snap niet waar jij zo een drama van maakt zanne !!

xx shan

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 06:58

sorry, ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik zag het probleem niet.
Ik ben van mening dat je een paard altijd kan longeren, ongeacht zijn leeftijd.
Het ligt aan het werk. Ik ben eerder tegen paarden te laten springen wanneer ze 3 jaar zijn, maar weet zeker dat mensen hier ook een eigen mening over hebben.
Ik blijf bij het gezegde, jong geleerd is oud gedaan.
Als zij een grote volte pakt dan zie ik het probleem niet. Neem aan dat ze haar jaarling niet elke dag longeerd en voor de band tussen paard en eigenaar is het ook niet slecht.
Ik ben zeer zeker voor vrijheid, maar vind dat opfok voor sommige paarden niet geschikt is. Mijn jaarling ( nog steeds hengst ) kan absoluut niet bij andere jaarlingen. Heeft altijd bij mijn andere veulen gelopen, maar liep hem genadenloos te pesten. Hij is een stuk makkelijker tussen de oudere paarden. Hij heeft disipline nodig en dat krijgt hij niet bij andere jaarlingen...
Maar we hadden het over longeren van een jong paard. Beweging is heel erg belangrijk voor jonge paarden en het is beter dan op stal staan. En waarom zou hij niet 20 minuten bezig kunnen zijn? Denk dat ze wel weet wat ze doet...
Ik had mijn ( vormalig) 4 jarige ( zeer groene ) merrie op de manege gezet omdat ik dan een overdekte bak tot mijn beschikking had en ik heb haar 2 maanden gelongeerd voordat ik erop ging. Iedereen liep maar tegen me te keveren dat ik er veel eerder op moest en dat longeren maar onzin was... Nou dat mogen hun vinden, maar ik was van mening dat deze manier de beste manier was en het was mijn paard, dus deed ik wat ik wou. Als eigenaar zie je soms dingen in een paard die andere niet zien, en misschien is deze jaarling ook wel al aan deze dingetjes toe...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:28

Afbeelding
op dit plaatje kun je zien tot wanneer alle botten en gewrichten groeien.

misschien zal een enkele keer om welke reden dan ook niet zoveel uitmaken maar persoonlijk zie ik het nut er ook niet van in. een handzaam paard kun je ook op andere manieren krijgen en het bekend maken met longeren kan ook prima als ze volwassener zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:33

longeren is een te zware eenzijdige belasting van de jonge pezen en spieren, DAAROM is het niet goed! ZEKER voor paarden die enorm in de groei zijn.

Beweging is inderdaad heel belangrijk voor jonge paarden en daarom horen ze ook op het land.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:38

sorry, kan dit ook eerst wetenschappelijk bewezen worden? Knipoog

flauwe opmerking maar ik wordt het altijd beu als men om w.o. gaan vragen; meten is weten anders blijven antwoorden discutabel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:54

Volgens mij hoef je daar alleen maar logisch over na te denken Haha! Haha! Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:03

Inderdaad... het is nooit goed. Maar in principe groeit de rug ook door tot 6e leeftijdsjaar... moet je daar dan ook mee wachten? Ik ben altijd voorstander geweest van 3.5-4 jarige leeftijd... rustig opbouwen en paard laten uitgroeien. Maar het beleren is van belang om rustig te worden uitgevoerd, maar dan moet ook de verdere training daar op aangepast worden.... naar mijn mening dan.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:17

Lecytinker en Pellie: op pagina drie heeft Anya 'n heel (wetenschappelijke) verhaal geplaatst over waarom het niet goed is jonge dieren zo eenzijdig te belasten. Het is wetenschappelijk bewezen: door de te zware belasting ontstaat slijtage terwijl 't bot in de knie nog niet is uitgegroeid --> later ontstaan beenproblemen. Vergeet niet, dat een paard op z'n middelvingers loopt. En alle botjes die bij ons de andere vingers vormen, moeten aan elkaar vast groeien. En alle "losse botjes" in de knie die aan elkaar moeten groeien. Dat krijgt de kans niet, met dat (toch heel zware) longeerwerk.

Hermesdeux: de botten die aan elkaar moeten groeien, doen dat in ongeveer 2 jaar. Daarna bestaat de groei vooral uit lengtegroei (dus de botten worden langer). Dat belemmer je niet/nauwelijks door te gaan rijden/werken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:46

Citaat:
Van oudere merries kunnen jaarlingen behoorlijk wat opvoeding krijgen...vaak meer dan van de eigenaar, veel meer. Alleen maar goed. Maar er moet ook een tijd van ontspanning, spelen zijn, en dat mis ik bij zo´n oudere groep met maar 1 jaarling.

Toch is mijn fjord met 1,5(hij was toen gecastreerd en kon bij de groep met merries) jaar in zo'n groep terecht gekomen.
Hij was direct dikke maatjes met de haflinger(ruin) van mijn vriendin die zeker 5 jaar ouder was maar spelen dat die 2 deden.

De rest van de groep bestond uit oudere merries en ruinen.

Mijn fjord is super sociaal, of moet ik zeggen a-sociaal want hij weet precies hoe het moet om anderen nu op te voeden Haha! .
Als veulen stond hij altijd onderaan, zelfs op zijn 3e was ie behoorlijk onderdanig. Maar nu in de kudde ken ik hem niet meer terug.

De mooiste voorbeelden zie ik op het natuurgebied waar ze nu lopen.
Daar staat nog een haflinger van een jaar of
13 en die heeft alleen maar jaarlingen onder zijn hoede. Raar maar waar.

Verder staat er van jong tot oud en het is soms een mooi maar ook wel eens zielig gezicht hoe die veulens(6 mand en ouder) worden opgevoed.

Citaat:
Maar tot het 3e jaar stil laten staan, en dan in een keer inrijden enz. enz. Nope, dat is het andere uiterste. Ik heb mijn pard met 2.5 jaar leren longeren.

Wat is er nou verkeerd aan tot het 3e jaar op de wei laten staan?
Je bent alleen een half jaar later met leren longeren...daar tel je dan de maanden bij op die je kwijt bent voor dat je erop gaat en dan kom je op 3,5 jaar uit.

Of is 3 jaar soms te oud om te leren longeren? Want zo komt het een beetje over nl.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:48

Citaat:
Hermesdeux: de botten die aan elkaar moeten groeien, doen dat in ongeveer 2 jaar. Daarna bestaat de groei vooral uit lengtegroei (dus de botten worden langer). Dat belemmer je niet/nauwelijks door te gaan rijden/werken.

Aha oke... weer wat geleerd Haha! . Tenminste, wat geleerd, maar goed... als een paard hard gegroeid is dan pas je dit wel aan op je training naar mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:33

Citaat:
Je bent alleen een half jaar later met leren longeren...daar tel je dan de maanden bij op die je kwijt bent voor dat je erop gaat en dan kom je op 3,5 jaar uit.

Of is 3 jaar soms te oud om te leren longeren? Want zo komt het een beetje over nl.

idd
Ze komen gewoon in de hand bij controle, smid, entingen enz.
Iedereen doet alsof je je paard vanaf het spenen de wei in flikkert en er vervolgens uithaalt met de 3 en ondertussen het dier nooit meer ziet en aanraakt. Verward

En wat ze als veulen geeleerd hebben, leren ze nooit meer af.
Dus toen lekker voetjes optillen en overal aanraken. Dan zijn ze nooit bang voor de mens, maar zijn dat juist de goede vriendjes die in de winter lekker eten komen brengen Vingers aflikken

En dan begin je rustig aan met de 3.
daar komt helmeaal geen stress of spanning bij kijken.
Je leert ze longeren aan een halstertje, en geloof het of niet, maar bijna allemaal snappen ze het in 5 min. tijd. Dus waarom het risico van eerder doen, als dat gewoon niet nodig is??
Er word gedaan alsof longeren wel zoiets ontzettend ingewikkelds is, alsof je er 3 jaar over doet, voordat ze het snappen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:15

runningkawa schreef:
Citaat:

idd
Ze komen gewoon in de hand bij controle, smid, entingen enz.
Iedereen doet alsof je je paard vanaf het spenen de wei in flikkert en er vervolgens uithaalt met de 3 en ondertussen het dier nooit meer ziet en aanraakt. Verward

En wat ze als veulen geeleerd hebben, leren ze nooit meer af.Dus toen lekker voetjes optillen en overal aanraken. Dan zijn ze nooit bang voor de mens, maar zijn dat juist de goede vriendjes die in de winter lekker eten komen brengen Vingers aflikken

En dan begin je rustig aan met de 3.
daar komt helmeaal geen stress of spanning bij kijken.
Je leert ze longeren aan een halstertje, en geloof het of niet, maar bijna allemaal snappen ze het in 5 min. tijd. Dus waarom het risico van eerder doen, als dat gewoon niet nodig is??
Er word gedaan alsof longeren wel zoiets ontzettend ingewikkelds is, alsof je er 3 jaar over doet, voordat ze het snappen
...

Paarden worden wel een stuk sterker als ze ouder zijn en daarom is het met sommige dingen beter om eerder te beginnen denk ik Lachen ? Onze dravers worden als jong paard misschien 5 keer gelongeerd om ze aan het tuig te laten wennen en daarna moet de kar erachter. Ik moet natuurlijk eerlijk zeggen dat je met longeren het niet moet hebben van je 'kracht' . Maar als je ze voor de kar wil zetten is het toch wel fijn om een paard te hebben wat je wat makkelijker kan 'kneden' . Helaas kom ik een beetje fout uit mijn woorden nu, ik kan niet precies uitleggen wat ik bedoel dus ik hoop dat iemand het zo even beter doet Clown .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:21

Dat je ze het beter jong kan leren, aangezien ik ook liever een paar meter door het land wordt gesleurd door een jaarling als een paar honderd meter door een volwassen paard.
Zo ongeveer ceet?
Ik deed de jaarlingen ook altijd aan de longe, singeltje om etc. Mijn eigen paard had ik als jaarling al tussen de lange lijnen lopen (in mn eentje). Ik weet wel dat het anders was gegaan als ie ouder was geweest.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:06

Pellie: op dit moment begint het weinige gras wat er staat weer een beetje te groeien. Dit zorgt er gelukkig voor dat er minder strijd heerst. Maar vooral ´s ochtends en ´s avonds wanneer ze het land in en uit gaan vallen er rake klappen.

Het valt me op dat vooral dat mensen die met dravers werken het geen probleem vinden om jong te beginnen. Is er ooit onderzoek gedaan naar percentage dravers dat problemen met gewrichten heeft op oudere leeftijd. En zo ja was dit percentage nou echt hoger dan bijv. dressuur of springpaarden. Geen kritiek, alleen maar interesse Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:20

het werk van een draver is ook anders dan het werk van een onder het zadel paard Haha! Haha! Haha!

Dravers worden ook lange stukken rechtuit getraint..... er zit dus een wezelijk verschil in

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:22

Nee Coby, daar is jammer genoeg geen onderzoek naar gedaan. Uiteraard ken ik uit mijn eigen praktijk dravers die al jong niet meer geschikt waren voor de koersen, maar ik ken er ook die lang gekoerst hebben nadat ze heel jong beleerd waren, en die echt heel gezond oud zijn geworden, 30 jaar en ouder. Er is dus niet 1 ijzeren regel die zegt "alle dravers zijn jong versleten", want ik heb er echt tientallen meegemaakt die heel oud geworden zijn en nog járen als rijpaard meegegaan zijn.

Als ze echt zo heel vroeg "op" zouden zijn, zouden ze ook niet meer jong beleerd worden, want aan een versleten draver heeft de eigenaar natuurlijk niks!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 06:34

hoe zit dat dan met renpaarden en quarterhorses die vanaf hun 2e jaar in training staan?

IK ben geheel voor het paard zo lang mogelijk in zijn waarde laten. Maar ik ben geboren in paarden. We hebben al meer dan 25 jaar paarden, waarvan zeker 10 jaar we op grote schaal hebben gefokt.
IK ben altijd heel erg vroeg begonnen met mijn paarden wegwijs te maken in de mensen wereld. Ik wacht altijd met rijden totdat ze dik 3 zijn. Ik begin al op jonge leeftijd met longeren omdat ik het paard dan dingen kan leren die op latere leeftijd moeilijkere te leren zijn. Ik heb nog nooit 1 paard gefokt of dat in training stond bij mij gehad dat ook maar wat voor bot/been problemen of wat dan ook had. Het ligt eraan hoe je een paard longeerd en hoeveel je eist van een paard. Ik ben er ook van overtuigt dat we veel teveel van een leeftijd laten afhangen. Er zijn paarden die drie zijn en geheel nog niet uitgegroeit zijn en er mentaal ook nog niet aan toe zijn om bereden te worden. Toch kijkt niemand ervan op als zo een paard gereden gaat worden. Longeren kan best als je het op een gepaste manier doet. Een jong paard kan best wel eens een galopje in een cirkel doen... rond stappen op een grote volte kan best. Zet zo een jong paard idd niet hard aan het werk op een kleine volte, dit is voor geen enkel paard echt goed en zeer zeker niet voor een jong paard.
Maar waarom hier nou zo een hysterie van maken? Liever een probleem maken van paarden van 3 jaar waar veel mee gesprongen wordt. Deze paarden hun botten zijn nog lang niet genoeg volgroeid om die klappen op te vangen... Ook hier kijkt niemand van op... Weten mensen niet dat dit hoofdzakelijk de paarden zijn die met been en rug problemen achterblijven? Niet de paarden die op een jonge leeftijd zo nu en dan eens wat rondjes loopt...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 06:43

Ah ik begrijp dat je erg en minder erg hebt kennelijk. Daarbij krijgt minder erg dan de kwalificatie goed. Van dravers weet ik niet zoveel, maar van quarterhorses als westernruiter des te meer. Quarterhorses worden in Amerika op liefst zo vroeg mogelijke leeftijd ingereden. Met name het prijzengeld in de wedstrijdklassen voor zeer jonge paarden is daar debet aan, net als de bouw van een quarter die op jonge leeftijd al redelijk volwassen en volgroeit oogt. De laatste jaren ontstaan in Nederland steeds meer het besef dat inrijden op deze leeftijd schreeuwt om problemen. Een blik op het westernforum waar nog steeds topics over de inrijleeftijd van quarters voorbij komen, leert dat er sprake is van een kentering. Het overgrote deel van de westernruiters wacht tot de betreffende quarter drie jaar is. Mede op basis van geplaatste foto's van skelet e.d.

Maar je hebt gelijk hoor... laten we niet histerisch doen. Mijn oma heeft ook altijd gerookt en geen kanker gekregen. Ergo er is geen verband aan te tonen tussen roken en kanker. Net zoals er geen verband is tusssen belasten van pezen van jonge paarden een beengebreken op latere leeftijd. Het komt bij jouw paarden immers niet voor.