Paarden hard laten werken of uitputten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Paarden hard laten werken of uitputten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:00

Himyar schreef:
En tot wat is het groene paard dan na anderhalf jaar in staat? Wat betreft afstand, hoogte hindernissen, nivo dressuur?
Wat voor bloedvoering hebben je paarden?

Na anderhalf jaar dus:
L2 proef dressuur (dat is meer dan er in de sgw gevraagd wordt, maar ik ga uit van het doortrainen zoals ik dat ook met de andere heb gedaan)
B springparcours (1 m hoog, 1.10 barrage, tempo is 350 m/m, afstand is pak'm beet 350 meter)

een B sgw proef bestaat uit:
cross = 80/90 cm hoogte, 2000-2500 meter afstand, tempo 460 m/m
springparcours van ook zo'n 80 cm, tempo 350 m/m
B dressuurproef

Pablo is Flemmingh * Pericles xx (ongeveer 30 % EV meen ik)
Raimaer is Zuidhorn * Emilion (ongeveer 40 % EV meen ik)
haar zoon Wadhnu is van Corland, en zal ook zo'n 30 % EV zijn.

Echte KWPN-ers dus *LOL*

En met je laatste stuk ben ik volledig eens, ik weet niet of het op een opmerking van mij gebaseerd is. Ik heb het nl zelf ook al over concentratie *LOL*

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:11

Concentratie kan je echter niet met grove hand afdwingen, want dan gaan de luiken dicht en gaat een paard over in de survival stand of vechten/vluchten stand. Kwestie van het werk wat moeilijker maken en meer wisselingen in richting/tempo. Zodat het paard het hoofd bij jou heeft. Sommige paarden kunnen slecht tegen een teugel die steeds op druk wordt gehouden, daar gaan ze van flippen.
Aan het begin van het werk zijn veel paarden even een beetje kijkerig, maar dat wordt al snel minder wanneer de concentratie er komt.
Toch best wel aardig pittig Lielle, wat je paard al moet kunnen, maar nog niets in vergelijking met het aller hoogste nivo SGW natuurlijk. Maar je bent in ieder geval lekker aan het werk met je paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:31

concentratie kun je alleen maar krijgen door slim te rijden en gewoon aan het werk te zetten, waarbij je zelf doet of je gek bent en gewoon doorgaat *LOL*

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:19

Anya schreef:
Ik denk dat mijn paard heel blij is dat jij niet haar eigenaar bent Angela88

Hoezo? vind jou paard het fijn om helemaal uitgeput te zijn??? ik zal ze namelijk nooit zo lang aan het werk zetten !!!!!!!!!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:27

Even een aanvulling op mezelf:

Orlanda heeft nu echt pensioen en gaat alleen mee op korte buitenritten en met de fiets om haar conditie een beetje op pijl te houden. Wit rijd ik 4 a 5 keer in de week een uur en 1 keer in de week 1 1/2 uur, incl instappen en cooling down. En ja, dan is ie behoorlijk bezweet, maar hij rent vervolgens lekker door de wei achter z'n dikke vriendin Orlanda aan.

Ik vind de opmerking van Anya niet zo netjes, je doet net alsof ik m'n paarden gebruik en veel te hard train.... dat doe ik zeker niet !!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:37

angela88 schreef:
Naar mijn mening is een uitgeput paard een paard dat na het werk meteen in stal gaat liggen, of de volgende dag niet meer vooruit te branden is.

Zolang jouw beeld is dat een paard pas uitgeput is als ze in de stal gaan liggen na het werk of de dag erna niet vooruit te branden zijn... (en net wel net niet spierbevangen zijn kennelijk)....

Dat beeld deel ik dus niet. Ik vind dat een minder geslaagde opvatting. Ik vind jouw visie op wanneer een paard uitgeput is niet getuigen van veel inzicht in de fysiek van paarden. Vandaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:22

Ik heb alleen maar horen zeggen dat er mensen zijn die hun paarden wel dusdanig hard trainen dat ze meteen in stal gaan liggen. En zo lang hoor je je paarden ook naar mijn mening NOOIT te trainen! Misschien had ik dat er uitdrukkelijk bij moeten vermelden. Paarden horen niet (en ook niet bijna) uitgeput te zijn na een training. Gelukkig delen we die mening.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:29

paarden afmatten is voor mijn mening " breken " en daar ben ik het absoluut niet mee eens

een paard dat vertrouwd op zijn ruiter is moedig en niet schrikkerig , paarden die snel schrikken vertrouwen meestal hun ruiter niet en nemen de touwtjes in handen ( hoeven ) en gaan ervandoor als er iets engs is
maar paarden die vertrouwen op hun ruiter , lezen het gedrag van de ruiter en blijven bij de ruiter als er iets engs is
langs de andere kant is het ook zo dat wanneer de ruiter zelf niet zeker is en angstig is ( bang voor de reactie van het paard op dit enge voorwerp ) het paard dit ook leest en ervandoor gaat
blijf je zelf rustig en vertrouwd je paard op jou zal hij bij je blijven

er zijn natuurlijk paarden die snel schrikken en er zijn paarden die nog slapen als er een helikopter naast hun hoofd vliegt maar elk paard kan je moedig maken met vertrouwen en de juiste training

obstakeltraining is zeer goed voor bange paarden , laat hen kennismaken met paraplus , plastiek enz en je krijgt een moedig paard

jammer genoeg denken veel mensen dat paarden die angstig zijn of in protest gaan steeds dit doen om de ruiter te pesten maar een paard heeft daar altijd een reden voor , bv pijn
veel paarden die in protest gaan hebben ergens pijn en worden dan doorgereden tot ze zich overgeven , echt zielig !!!

bouw een vetrouwensband op met je paard alvorens je hem zadelmak maakt en hem gaat rijden en je zult veel meer met je paard bereiken dan wanneer je hem " breekt "

en denk steeds na over het waarom een paard iets doet en probeer naar je paard te luisteren

" breek" je een paard dan zal dit paard vroeg of laat ook jou breken en wraak nemen
dit is gebeurt met 1 van mijn paarden , vorige eigenaren dachten hem te kunnen breken en na 5 jaar heeft dit paard wraak genomen en niemand kon hem nog aanraken en kwam je te dicht viel hij aan
toen heb ik hem gekocht en het heeft 2 jaar geduurd voordat hij me vertrouwde en me toeliet in zijn leven
nu doet dit paard alles voor me zonder dat ik ook maar enige vorm van dwang heb moeten gebruiken
ik heb zijn vertrouwen en dat is de sleutel tot succes met je paard

dit is mijn bescheiden mening maar zo denk ik erover

groetjes sandra

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:46

Inderdaad ja, veel oudere paarden hebben trauma’s of zijn verreden of verwend, in ieder geval zijn er vaak veel fouten mee gemaakt. Daar kan het paard niets aan doen, een groen paard kan je zelf maken of breken. Hoewel velen het altijd het makkelijkst vinden om het paard gewoon van alles de schuld te geven, in plaats van naar hun eigen gebrek aan kunde te kijken. Dan ligt het aan de bloedlijn ofzo dat ze problemen hebben, maar niet aan hun eigen fouten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:47

http://www.horseproblems.com.au/shying_horse_page.htm

In horse training however, the greatest amount of tension arises from the blocking effects of rein and leg at the same time. Only a small amount of horses show no clinical signs of tension under these circumstances. Animals simply can't accelerate and decelerate simultaneously so the horse learns that aids are only 'aids' when they occur from pressures above the tight-pressured contact. Such a training regime means that sharp rowelled spurs and double bridles with crank-up nosebands become mandatory items of training yet common sense would dictate that higher standards in training should require less rather than more weaponry.

http://www.horsemagazine.com/CLINIC/M/MCLEAN_ANDREW/

http://equisearch.com/train/bombproof_051904/

http://www.horse-behavior.com/html/vices.html

http://www.aebc.com.au/the_pressure_principle.htm

http://cru.cahe.wsu.edu/CEPublications/ ... b1657.html

http://www3.vet.upenn.edu/labs/equinebe ... cgreev.htm

http://www.naturalhorsetraining.com/TrainingTips65.html

http://www.equiworld.net/uk/training/fr ... ooking.htm

http://www.horse-sense.org/archives/200 ... 4509.phtml

Er is veel geschreven over bokkende, uit angst opzij springende en weg rennende paarden. Maar de ultieme oplossing van deze problemen, is meestal niet het paard keihard te laten werken dag in dag uit. Op het moment dat het dan eindelijk doodmoe is en druipt van het zweet, zal het dan niet meer schrikken en/of lopen te spoken?!? Dat verschilt per paard, de een zal zich minder bewust worden van zijn omgeving en allerlei stimulie, de ander niet. Maar de volgende dag dat je erop klimt wanneer het nog/weer fris is, zal het kijken etc. waarschijnlijk niet weg zijn. Een paard kan juist ook "klierig" worden doordat het vindt dat het te hard moet werken. Misschien ziet het dat wel als de enige manier om mee aan te geven dat het allemaal teveel is. Een paard dat teveel op de huid wordt gezeten, kan zich helemaal voor de ruiter af sluiten en deze compleet negeren als middel om met het probleem om te gaan. Het paard meer belonen, zal zorgen dat het dier zich meer voor je open stelt en je dus beter door komt. Bij een paard dat compleet buiten adem is en heel moe, kom je vaak ook niet meer "door", omdat het paard te verzuurt is in de spieren om nog vlot te kunnen reageren.
Ga zelf maar eens een flink eind hardlopen, op een gegeven moment voelen je benen aan als lood en heb je het gevoel dat je bijna dood neer gaat vallen. Ik tenminste wel Haha! .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 16:55

Die mentale uitdaging is ook iets wat Pat Parelli en alle ander NH-ers propageren. Niet voor iedere kilo voer die er in het paard gaat een hulpteugel erbij pakken, maar werk aan de vertrouwensband tussen jullie twee.

Maar hoe vaak hoor je niet dat paarden in de winter springeriger zijn dan in de zomer? Soms zijn de dagen in de winter zo zacht dat je nauwelijks van winter kunt spreken, dus echt bokken om warm te worden hoeven ze niet (of de dagen in de zomer zo koud dat er nauwelijks van zomer te spreken valt) . Komt het door de korte dagen? Dat ze winterdag toch niet zo vaak buiten komen? Of tekort werk?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:08

Geen idee. Mijn paarden zijn niet speciaal springeriger in de winter dan in de zomer. Misschien omdat de ene na het voeren de wei op gaat tot laat in de middag zomer en winter en omdat de ander permanent op de wei staat???

Of misschien omdat we regelmatig even spelen in de bak. Dan mag er gebokt worden weten ze en dan is het grote pret als ik met ze meeren en zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:45

Toen mijn paard nog op een trainingsstal stond, en maar zelden 'vrij' was, was ze zeker drukker als nu. Daar was het 'not-done' om met je paard te spelen of iets wat daarop leek. En ze konden hoogstends een half uurtje per week losgegooid worden, door de drukte.

Nu ze iedere dag buiten komt, s-zomers de hele dag buiten staat, en swinters ook op goeie dagen, zodat ze lekker kan spelen, is ze de rust zelve.
Ik merk dat ook aan andere paarden. ALs je ze genoeg vrij geeft (en dat hoeft heus niet iedere dag op de wei, maar los, vrij longeren, los met anderen) worden ze zeker wel rustiger...Alleen werken stompt ook zo af he..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:51

Intensief rijden dat ze kun energie goed gebruiken is 1 ding.

Maar natuurlijk zal dit echt niet elke dag gebeuren. Tenminste, niet bij mij. Van mij krijgen ze standaard een inwerkdag (na de rustdag, op ontspanning over de rug gereden, plm 30 minuten op zijn hoogst) en een speeldag (lekker even zelf doen wat ze willen onder het zadel, dus vaak is dat in verlichte zit even lekker door de baan rennen, plm 20 minuten).

Daarbuiten krijgen ze genoeg afwisseling zoals stapmolen, losgooien, longeren en als het even kan weidegang.

Het is dus veel meer dan alleen in het werk zetten om je paard "focussed" te houden Knipoog

Citaat:
Kortom, wanneer werkt een paard hard, en wanneer put je hem (bewust of onbewust) uit?

Na een uur intensief les kun je wel stellen dat het paard hard heeft gewerkt en dus ook wat uitgeput is. Immers, je gaat de confrontatie aan en je gaat een stapje verder in de ontwikkeling.

Citaat:
Is een paard waar je hard mee werkt automatisch uitgeput?

Integendeel: vaak hebben ze (bij mij) na een dergelijke zware periode even een dag de tijd nodig om stoom af te blazen om die spanning eruit te kunnen krijgen, wat zich vaak uit in een flinke boksessie bij het losgooien of longeren Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:05

Wat tof dat jij je paarden ook de gelegenheid tot spelen geeft Tyrza. Had eigenlijk ook niet anders verwacht, maar wilde het toch even kwijt. Je ziet het zovaak anders als mensen op hoger niveau gaan rijden Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:55

Cassidy schreef:
In de westernsport is er een gezegde dat heet: wet pads make sweet horses. In mijn ogen moet je een paard genoeg te doen geven en toch wel redelijk hard laten werken om een tevreden paard te krijgen die niet om de haverklap schrikt, bokt, je probeert eraf te krijgen. In het zweet rijden is niet erg, twintig minuten galloperen in mijn ogen ook niet. Mits het paard er aan toe is, lichamelijk niets mankeert en er goed om wordt voorbereid: warming up en cooling down zijn belangrijk. En de verdere verzorging natuurlijk.

Kortom, wanneer werkt een paard hard, en wanneer put je hem (bewust of onbewust) uit?
Is een paard waar je hard mee werkt automatisch uitgeput?

Uitputten = laten afzien. Ik moet het eerste paard nog tegenkomen die dat leuk vindt. Een paard moet blij blijven in wat hij doet. Dus moet je hem niet uitputten want dan gaat hij er een hekel aan krijgen. Hij mag gerust moe zijn na de training, maar uitputten is wat anders. Daarnaast ben ik ook geen voorstander van elke dag een uur rijden. Daar bereik je niets mee. 25 - 45 minuten is voldoende, soms een uurtje. De ene keer wat meer doen dan anders, en ook steeds weer andere dingen om het dier alert te houden (anders stompt hij af, zoals bij vele, vele dressuurpaarden gebeurt).

Een bezweet paard is geen goed criterium om te kunnen beoordelen of hij hard gewerkt heeft. Ik heb vele malen meegemaakt dat ik een paard heel fijn kon rijden omdat het cooperatief was, en daardoor wat moeilijkere/zwaardere oefeningen kon doen. NA afloop was het paard wat bezweet op de hals, in de liezen en in de billen. Meer niet. Paard had dan goed gewerkt. Maar ik heb ook wel eens verzet meegemaakt en dat dan toch proberen af te werken. Die paarden zijn dan weer heel erg bezweet, zonder hun lijf goed te hebben gebruikt. Dus denk niet "mijn paard is bezweet dus hij heeft hard gewerkt".

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:05

Anya schreef:
Wat tof dat jij je paarden ook de gelegenheid tot spelen geeft Tyrza. Had eigenlijk ook niet anders verwacht, maar wilde het toch even kwijt. Je ziet het zovaak anders als mensen op hoger niveau gaan rijden Lachen

Dank je Lachen

Tja, ik ben misschien op dat gebied een softie en zou juist eigenlijk in verhouding met de topruiters iets meer achter de broek moeten aanzitten. Maar mijn paarden voelen zich hier lekker bij en daarom ik ook. Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:06

Nou Tyrza, helaas ben jij uitzondering op de regel. Was jij maar meer regel geweest.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:07

Tyrza schreef:
Maar mijn paarden voelen zich hier lekker bij en daarom ik ook. Lachen

En dat lijkt me het allerbelangrijkste in de paardensport. Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:40

http://www.endurance.net/RideCamp/archi ... /1051.html

The maximum recorded LA levels in intensively exercising horses has been
measured under lab conditions at around 30 mmol/liter and in a few
instances at over 40 mmol/liter after repeated bouts of maximal
treadmill sprinting. In the latter case, these are truly screaming
levels and I wouldn't be surprised if these caused some permanant damage
to the horses involved. Maximum tolerable lactate levels vary widely
among species, for example sea turtles commonly tolerate levels of over
100 mmol/liter. Blood lactate levels of 20-25 mmol/liter are commonly
measured in Thoroughbreds after the longer races or in steeplchasing, or
in harness racing. Blood lactate levels in show jumpers tend to be much
lower, only around 2 to 3 mmol/liter even in international competition
and the average levels for most endurance horses is around the same 2-3
mmol/liter. The exception to this would be the horse being ridden too
hard, too fast, too long, greatly contributing to the onset of fatigue.
A very good reason to know where your horse's general anaerobic
threshold is and try to stay below it most of the time.

Lieve help, over bloed lactaat is echt veel geschreven (weliswaar in het Engels):
Horse Races. Altitude training for winning equine.
Equine Hypoxic Training equipment GO2Altitude. Win Horse Races. ... In recent
years, heart rate monitoring and blood lactate analysis have gained wide ...
www.go2altitude.com/horse.html - 21k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
[DOC] Introductory Physiology of Training
Bestandsformaat: Microsoft Word 97 - HTML-versie
... When the horse trains, damage to some cells will occur due to the stress ...
Blood Lactate Responses to Training:. The horse’s response to training is ...
www.turfclub.com.sg/.../0/1c8754ed42754 ... e00296618/ $FILE/Allan%20Davie%20Seminar%20Notes.doc - Gelijkwaardige pagina's
Peak Altitude Training Systems
... In recent years, heart rate monitoring and blood lactate analysis have gained
wide spread acceptance within the horse training community. ...
www.peakaltitude.com/equine.htm - 19k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
Mitavite - News Bulletin
... Blood lactate is a measure of how hard a horse is working and how much the
... so that individual training programs can be tailored to suit each horse. ...
www.mitavite.com.au/news_VN_B14.asp - 40k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
Diet and Racing Performance
... salt blocks by each horse over a period of time during racing and training.
... Another study reported at the meeting measured the blood lactate level ...
www.neosoft.com/~iaep/pages/sportsmed/diet.html - 8k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
Exercise training increases oxidative capacity and attenuates ...
... for the determination of exercise training intensity for each horse. ...
5, cell damage in semimembranosus muscle from the same horse appeared to be ...
jap.physiology.org/cgi/content/full/98/1/334 - Gelijkwaardige pagina's
MEPC - McPhail Chair Presentations
... of a horse for competition involves a combination of training (schooling) and
... of muscle and blood lactate disappearance in the Thoroughbred horse. ...
cvm.msu.edu/dressage/articles/mcpres/mvc99.htm - 27k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
[DOC] Digestive Physiology of the Horse
Bestandsformaat: Microsoft Word 2000 - HTML-versie
... General Horse Nutrition, Nitrogen and Energy Metabolism ... Muscle Fatigue.
intense--lactate buildup, low pH, decrease glycolysis, physical cell damage ...
www.ansci.wsu.edu/courses/ as464/notes/horsenotes2003.doc

En zo nog veel meer als je met google zoekt. Maar bloed lactaat geeft dus ook duidelijk aan hoe sterk het paard belast is.

http://cvm.msu.edu/dressage/articles/mcpres/mvc99.htm
Laatst bijgewerkt door Himyar op 28-04-05 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:49

Ja en dan moet je gaan kijken wat je paard heeft voor en nadat je gaat trainen?

Ik neem toch aan dat je zelf wel kan zien of dat je paard hard werkt of overwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:58

Als ik mijn paardej een dag niet rijd word ze humeurig en springerig, ze is dan duidelijk drie keer zo opgefokt als normaal. Ze vind het fijn om te werken, ze zet zich er 100% voor in....... en zo hoort het.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:08

Ah, maar staat ze dan buiten op de dagen dat je niets doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:19

Ja... ongeveer 2 uur in de wei en voor de rest in een paddock! Ze heeft vanzichzelf al veel energie, sprint de hele wei door enzo Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:33

Je meot een paard zoveel te done geven dat ie iedere dag iets nieuws leert wat ie nog wel kan verwerken (of iets bekends uitbreidt) en lichamelijk zo aan het werk zetten dat ie niet afgepeigerd is als ie op stal komt, maar lekker heeft gewerkt, snel genoeg herselt en toch een stukje conditie opbouwt. Lang galoperen e.d is enit erg inderdaad als je paard er maar aan toe is en ik vind het ook liggen aan de situatie. Buiten...geen probleem, maar in de bak moet ej gewoon enit langer dan een uur met je paard gaan werken. Dat heeft vind ik gewoon geen zin, maar buiten en wat sprongetjes e.d kan een paard lekker lang aan de gang hoor.