Boett-Deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Boett-Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:29

dan heb je pech en wordt het een zooitje Haha! Knipoog

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:30

Hallo,

Ik had een vraagje over de hoofdkap van Boett.

Ik heb dit jaar voor het eerst de deken besteld. Ik heb hem uit duitsland laten komen omdat ik graag een exemplaar wilde zonder buikflap (dar schuurt ie namelijk helemaal niet). Ik heb daarbij ook een hoofdkap besteld. Deze lijkt wel redelijk te zitten (afgezien van de oren die een halve meter te lang zijn). Maar het gat voor de ogen zit heel raar. Het gat zit dicht onder tegen zijn oog aan zeg maar, niet mooi het gat en dan in het midden zijn oog maar meer met het oog zo'n beetje onder in de hoek.

Is dat bij jullie ook?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:45

Deze vraag had ik vorig jaar ook, en op is op!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:36

Ik heb 'm vanmiddag toch maar even afgedaan en laten drogen. Het heeft hier de hele dag gegoten, gehageld, geonweerd en gestormt. Jewel maar even op stal gezet, want die was doorweekt.

Ze staat nu een nachtje zonder, afhankelijk van het weer morgen gaat ie weer op, anders gaat ze toch maar op stal. Als ie met rijden en in een mugvrije stal ook afkan, waarom kan dat nu dan niet?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:42

Ik schrik een beetje van die foto's. Bloos!
Als de deken zo hoort te zitten, is die van Twister echt veelste klein!!

Bij haar zit alles helemaal strak om de vacht heen...
Op zich ook wel een voordeel, dan kunnen de vliegjes er niet zo makkelijk tussen komen als bij een te grote deken...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:47

Hmm, vergeet niet dat die van mij een maat te groot is!
Als ik me niet vergis is die van Kiara ook een maat groter.

Ik heb daarvoor gekozen omdat ik maat 1 te strak vond zitten, daarnaast groeit Jewel nog.
Aan de andere kant, kan het niet vaak genoeg zeggen, bij de shop waar ik 'm gekocht heb werd gezegd: beter te groot dan te klein/ te strak.
Anders zet 'ns een foto? Knipoog

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:39

@Twister ik denk dat bij jou de deken juist goed zit.
Bij mijn pony zit de deken ook helemaal aansluitend...nergens geen ruimte tussen.
Ze heeft de Boett deken nu voor het 3e jaar op en nog nooit geen schuurplekken of wat ook gehad.

De deken zou je nu wel af kunnen doen met die kou......als het onder de 10 graden is dan zijn er geen vliegjes.
Doe straks de deken niet af in de zomer als het regend....want dan is het zwoel en zijn er juist vliegjes.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:52

memory schreef:
Hallo,

Ik had een vraagje over de hoofdkap van Boett.

Ik heb dit jaar voor het eerst de deken besteld. Ik heb hem uit duitsland laten komen omdat ik graag een exemplaar wilde zonder buikflap (dar schuurt ie namelijk helemaal niet). Ik heb daarbij ook een hoofdkap besteld. Deze lijkt wel redelijk te zitten (afgezien van de oren die een halve meter te lang zijn). Maar het gat voor de ogen zit heel raar. Het gat zit dicht onder tegen zijn oog aan zeg maar, niet mooi het gat en dan in het midden zijn oog maar meer met het oog zo'n beetje onder in de hoek.

Is dat bij jullie ook?

Ja dat had ik ook. De zoom schuurde daardoor over haar ooghoekje en daar kreeg ze (begrijpelijk) plekjes van. Ik heb toen de importeur gemailt met deze vraag en hebben mij geadviseerd de ogen groter te knippen. Ik heb gewoon de zoom weggeknipt. De stof rafelt niet dus opnieuw omzoomen was niet nodig.
Nu zijn de oog-gaten groter en de randjes lekker zacht omdat het niet omgestikt is. Het is vorige zomer niet uitgerafeld en ook niet na een paar keer in de wasmachine!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:44

xtwisterx schreef:

Die van mij is eigenlijk TE groot!
Anders zou het bij haar boeg te krap worden.
Maar de buikflap is te erg gewoon, dat weet ik!
Die wordt binnenkort ook ingenomen!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 23:52

xtwisterx schreef:

Bij haar zit alles helemaal strak om de vacht heen...
Op zich ook wel een voordeel, dan kunnen de vliegjes er niet zo makkelijk tussen komen als bij een te grote deken...

Ja ik schrok ook bijhoorlijk van die foto's! Bij de mijne zittie perfect strak, maar hij trekt ook niet heel fel! Wel heb ik soms afdrukken van zn elastieken zo in zijn wintervacht zitten Ja Kan dat kwaad Verward

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:51

Sikiley heeft ook een mooi aansluitende deken, alleen is ook bij haar de buikflap iets aan de grote kant. Wat betreft die afdrukken, dat heeft Sikiley ook een beetje, maar die heeft ook nog een behoorlijke vacht.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:23

jacqueline schreef:
@Twister ik denk dat bij jou de deken juist goed zit.
Bij mijn pony zit de deken ook helemaal aansluitend...nergens geen ruimte tussen.
Ze heeft de Boett deken nu voor het 3e jaar op en nog nooit geen schuurplekken of wat ook gehad.

De deken zou je nu wel af kunnen doen met die kou......als het onder de 10 graden is dan zijn er geen vliegjes.
Doe straks de deken niet af in de zomer als het regend....want dan is het zwoel en zijn er juist vliegjes.

Oh gelukkig, ik begon al bijna te twijfelen aan mijn deken...

Ik doe deze deken voor oktober niet af, mocht het koud worden doe ik er een deken overheen, ik wil het risico niet lopen dat er toch vliegjes gaan steken, dan is alles voor niks geweest. Ze went maar aan die deken, en anders maar niet. Haha!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:35

Inderdaad Twister! Ik doe hem tussendoor ook niet meer af, ze hoeft maar een keer gestoken te worden om de rest van de zomer te gaan schuren...

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:04

Ik haal em er ook niet meer af. Vorig jaar stonden ze 24/7 buiten en toen was het ineens erg koud en regenachtig. Toen stond ze wel te rillen dus ik heb er toen een regendeken overheen gegooid. Ging prima!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:09

Ik heb helaas geen regendeken voor Jewel...en heb 'm er dus wel afgehaald donderdag. Maandag gaat ie weer op, tenminste als ik de weersverwachting mag geloven, wordt het beter weer. Maar nu is het hier nog steeds slecht weer.

Maar 1 ding snap ik niet helemaal. Je mag de deken tijdens rijden en in een mugvrije stal wél afhalen. B.v. tijdens rijden kan je paard toch net zo goed gestoken worden?
Op dit moment is het hier zo mugvrij als het maar kan, dus laat het maar even zo. Of ben ik nu zo kort door de bocht?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:14

Daar heb ik nog niet eens zo overnagedacht JewelFamke...
Ik denk dat de kans dat ze op dat tijdstip gestoken worden gewoon heel klein is...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:42

Oké, misschien denk ik wel weer veel te moeilijk Haha!
Maar toch...de deken moet af wanneer je gaat rijden. Hoe plan je dat?
In principe: 's ochtends tot 10 uur en 's middags vanaf 16 uur zijn de meest gevoelige tijdstippen.
Als het echt warm is, ga ik het mijn pony niet aandoen om haar tussen 10 en 16 aan het werk te zetten.
Juist in de zomer rij ik zelf lievers 's avonds of 's ochtends vroeg. Neem aan dat Jewels toekomstige berijdster er ook zo over denkt. (Jewel gaat vanaf begin mei onder het zadel)

Inspuiten tegen vliegjes e.d. zou misschien de oplossing zijn? Hoe doen jullie dat?

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:24

Ik spuit mijn shet altijd helemaal in met vliegenspul. (Kijk gewoon welke het beste werkt.) En kijk ook waar je gaat rijden... Rond stilstaande plassen zitten extra veel mugjes, daar probeer ik dan ook niet echt in de buurt te komen.
Je kan ook moeilijk je paard/pony de hele zomer stil zetten.
Afbeelding
Zo zit de deken bij mijn shet. De buikflap zit wel een beetje raar niet. Aan de voorkant had ie van mij wel iets groter gemogen, maar aan de achterkant heb ik heel veel over, hij hangt heel ver over de staart, maar dat zie je niet echt op de foto.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:27

Als het weer van dat warme zomerweer is spuit ik Siki voor het rijden ook even in met een vliegenwerende spray. En ze krijgt natuurlijk knoflook te eten die die krengen iets op afstand moet houden.

Wat een leuk Shet trouwens Essie! Die buikflap zit inderdaad wel een beetje maf... Hij hangt wat te smal lijkt het wel, alsof er nog een lusje voor het eerste lusje zou moeten zitten, zodat hij wat breder uit kan hangen.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:45

Dat zou eigenlijk idd moeten alet, maar deze deken is ook al 3 jaar oud, misschien zit dat bij de nieuwe deken anders. Maar weet ook niet echt of de buikflap bij mijn pony echt nodig is... de eczeem zit echt alleen bij de staart en manen en niet onder zijn buik wat je bij veel mensen hoort. Ook al kan hij op zijn buik wel gestoken worden, maar dat kan op zijn benen ook. Ik hou de buikflap er maar op, maar denk dat het het laatste jaar van deze deken is. Er zitten al zovee; gaten in en 1 van de stelriepjes (weet even geen andere naam) van de buikflap is ook al kapot.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:49

Dat kan heel snel gaan met die dekens. Siki had vorig jaar echt in een maand een deken van 'beetje kapot' naar helemaal gaar! Houd er dus wel rekening mee dat hij de zomer misshcien niet overleeft.
Ik weet ook nooit wat ik met die buikflap aanmoet; ze heeft namelijk nooit geschuurd op de buik. Nou ja, hij zit haar ook niet in de weg en het risico wil ik ook niet lopen.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:54

Alet schreef:
Ik weet ook nooit wat ik met die buikflap aanmoet; ze heeft namelijk nooit geschuurd op de buik. Nou ja, hij zit haar ook niet in de weg en het risico wil ik ook niet lopen.

Dat heb ik ook. En alleen het riempje van de buikflap is kapot dus als ie het begeeft heb ik nog tijd zat om een nieuwe te bestellen. Gelukkig is mijn pony er zuinig mee en mijn paard zit er verder ook niet aan. Vind het nog knap dat hij het al 3 jaar uit houd.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 22:41

Nou mijn pony schuurt dankzij de Boett niet. Behalve de benen en het hoofd! En af en toe zie ik eens een stampje naar de buik gaan! Huilen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:50

Vliegenspray gebruik ik eigenlijk niet, er is er niet 1 die ik goed vind werken.
Bij de Kruidvat kun je van die spuitbusjes muggenspray kopen, die zooi stinkt zo erg, daar blijven ze echt van weg! Volgensmij kosten ze een euro per stuk of zo, ik spuit de paarden bij ons er allemaal mee in! Haha!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:13

xtwisterx schreef:
Vliegenspray gebruik ik eigenlijk niet, er is er niet 1 die ik goed vind werken.
Bij de Kruidvat kun je van die spuitbusjes muggenspray kopen, die zooi stinkt zo erg, daar blijven ze echt van weg! Volgensmij kosten ze een euro per stuk of zo, ik spuit de paarden bij ons er allemaal mee in! Haha!

Weet je zo hoe dat spulletje precies heet? En blijft het wel lang werkzaam? Ik geef iedere zomer ik-weet-niet-hoeveel uit aan anti vliegmiddel. De verzorgmeisjes hier zijn er ook royaal mee, dus ik moet zowat iedere 2 wk een nieuwe fles kopen. Van de drogist van een euro klinkt wel heel aantrekkelijk. Gooi je daar zelf ook nog iets doorheen?