VERVOLG OP: Wat mankeert hij toch?!? EMND!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: VERVOLG OP: Wat mankeert hij toch?!? EMND!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 16:16

Er is van de ziekte EMND helaas geen oorzaak bekend.
Ze weten alleen dat paarden met deze ziekte een tekort aan Vitamine E hebben.
Verder weten ze nog niets, jammer genoeg.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:24

ik wens je enorm veel sterkte toe !

ik vind het echt prachtig wat je allemaal voor je paardje doet en jouw paard mag heel blij zijn met zo een prachtig baasje !

ik hoop dat het goed komt met je paard en moest het echt niet meer goed komen dan heb je echt alles gedaan wat je maar kon doen !

ik heb heel veel respect voor je , want niet veel mensen zouden dit alles doen voor hun paard !

veel succes en sterkte

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:34

Clitia schreef:
Ik zat nog meer te denken he... Zit in Nederland vitamine E niet gewoon in het krachtvoer? Ik zal Pavo er even over mailen... Maar als de ziekte onstaat door een tekort aan vitamine E, en hij stond op 't land (gras heeft toch ook vitamientjes?) en op stal (kreeg hij daar bix?)... Als je nagaat wat hij binnen heeft gekregen, zou je toch ergens ook op vitamine E moeten stuiten, toch? Zo niet, dan Nagelbijten / Gniffelen , zo wel, dan is er best een kans dat hij geen EMND heeft.

Het kan natuurlijk dat er bij al die paarden met EMND iets fout gaat in het lichaam waardoor ze de vitamine E niet meer verwerken.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:22

Clitia schreef:
[
Ik zat nog meer te denken he... Zit in Nederland vitamine E niet gewoon in het krachtvoer? Ik zal Pavo er even over mailen... Maar als de ziekte onstaat door een tekort aan vitamine E, en hij stond op 't land (gras heeft toch ook vitamientjes?) en op stal (kreeg hij daar bix?)... Als je nagaat wat hij binnen heeft gekregen, zou je toch ergens ook op vitamine E moeten stuiten, toch? Zo niet, dan Nagelbijten / Gniffelen , zo wel, dan is er best een kans dat hij geen EMND heeft.
[/quote]

Dit snap ik niet helemaal...
Blond

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:26

Ik owrtd nogal moe van de zin 'het komt door een vit. E tekort'.

Mijn paard kreeg alles wat hij nodig had en alles wat zijn buurman/buurvrouw ook kreeg. En waarschijnlijk nog wel meer, omdat dat manegepaarden waren en het mijne mijn eigen paard.

Het komt dus niet door een tekort in zijn voeding (dan zouden m.i. veeeel meer paarden hetmoeten hebben!), maar door een makke in zijn lijf, waardoor hij het niet goed kon opnemen/verwerken/gebruiken.

Sorry voor deze felle reactie, maar ik moest het even kwijt.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:21

Sas, ik snap je reacie.
Maar... het is wel toevallig dat alle paarden een vitamine E tekort hebben.
Misschien zijn sommige paarden gewoon gevoeliger voor deze ziekte.
Ik weet het ook niet.
We kunnen alleen maar hopen dat er snel wat meer over bekend wordt!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:46

Ik ben het ook helemaal met je eens Saskia!
Wij hebben hier juke op stal staan en als er dan gezegd wordt dat het komt door een vitamine tekort, voel je je toch (een beetje) aangevallen (hoewel niet bedoeld)...
We zorgen allemaal ZO GOED mogelijk voor onze paardjes!!
En zo als jij over je paardje spreekt weet ik zeker dat jij dat ook deed!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:32

Ik heb echt respect en bewondering voor jullie hoor.
Niet iedereen zou er alles aan doen zijn/ haar paard te houden als ze ziek zijn....niet meer functioneel..huppa de deur uit....kosten te hoog...hup naar de slacht...

En dat het komt door een vitamine E tekort...dat zegt toch niets over de voeding??? Als de voeding is zoals ie moet zijn en alsnog blijkt een tekort aan een vitamine de oorzaak van een ziekte te zijn/ een ziekte te veroorzaken dan is het waarschijnlijker dat iets in het lichaam dit veroorzaakt.

Als onderzoek wordt gedaan naar de ziekte EMND en het blijkt dat vrijwel alle zieke dieren hetzelfde/ dezelfde gebrek(en) hebben is het niet altijd makkelijker de exacte oorzaak en de goede medicijnen te vinden hoor.

Ik begrijp jullie reacties erg goed. Alles en iedereen kan ziek worden, daar hoeft echt niemand schuld aan te hebben!

Ik hoop alleen dat Jukebox erbovenop komt. Volgende week moet ie weer voor tests toch??? Alvast veel succes en geef hem maar lekker veel wortels.... Ach gut

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:07

Ja ik hoop ook zeker dat hij het red! Het is echt zo'n schat... Ik hoop nog steeds dat hij het niet heeft en de vitamine E helpen! Dat de paarden bij stal Buur heel goed verzorgd worden is trouwens helemaal waar! En ik zal hem zo nog wel even een worteltje brengen:)...

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:32

Zo, die kan crossen zeg! Ik was net bij de bak en ze waren lekker aan het rennen Haha! Beetje mooi lopen... Helemaal top:)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 16:20

Ik hoorde van Lé net al dat het tot nu toe nog erg goed met hem gaat.
Wij komen morgen jullie kant op om even naar hem te kijken.
De 24e komt al steeds dichter bij.
Nog maar enkele dagen!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:21

Ja? Leuk:) Ik denk dan dat we elkaar wel zien:)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:58

Zo ik heb eindelijk het topic gevonden.

Ik werd erop gewezen door mijn schoonzusje.

Ik ben de ex-bijrijder van dat paardje met EMND dat nu recreatief bereden wordt. Saskia had het over haar aan het begin van het topic. Ik heb ook niet het hele topic gelezen, dus als ik dingen dubbel zeg of vraag alvast sorry.

Met Pyx gaat het nu goed. Anderhalf jaar geleden werd ze ziek. Het begon met, dachten wij, een heftige koliekaanval. Ze was ook heel erg mager geworden ondanks dat ze goed at. Daarbij begon ze ook met haar benen te slepen.

Ze heeft 3 weken in Utrecht gestaan. Ondertussen waren er een antal diagnoses gesteld, maar geen bleek de juite. Na een EMG test is gebleken dat ze EMND had.

Utrecht wou haar in laten slpen en houden voor onderzoek omdat de ziekte nog niet zo bekend is. Maar de eigenaresse wilde dit niet. Ze had nog 7 weken tot hooguit 3 maanden te leven en de eigenaresse wilde dat ze naar huis ging en daar nog kon genieten van haar laatste dagen. Ze viel ook steeds meer af, want ze stond daar in haar eentje en dan at ze niet tot weinig.

Terug op stal at ze alles wat los en vast zat zonder aan te komen, echt heel veel. Ze kon ook niet liggen of rollen, want haar benen konden haar niet meer omhoog krijgen. En we hadden ook het idee dat ze moeite had met haar gewicht dragen, want ze stond te trillen op haar benen, net een soort Parkinson.

Maar een wonder gebeurde en het ging steeds iets beter met haar. Nu ruim een jaar verder, wordt ze weer een aantal keren per week recreatief bereden. Ze is weer de baas in het land, terwijl ze verrot geschopt werd toen ze ziek was.

Zo het verhaal in grote lijnen. Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

Veel sterkte met jouw paardje. Ik hoop dat het met hem net zo gaat als met Pyx, al is de prognose bij EMND erg slecht.

Pyx kreeg trouwens ook als supplement vit E en Selenium. Dat selenium was ook erg belangrijk. Krijgt de jouwe dat ook?

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:23

Hee, hoi!

Wat goed dat je het gevonden hebt! Ik wist niet dat jij ook een Bokt bezoekster bent!
Jullie/jouw verhaal kan vast een houvast zijn als het wel EMND betreft!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 00:44

Dank je voor je reactie.
Gelukkig kan hert dus ook "goed" aflopen.

Wij allen wachten met ingehouden adem donderdag af.
Het gevoel is heel dubbel.
Wat als hij wél EMND heeft. Hoe verder?
Maar wat als hij het níet heeft?

Er gaan wel 10 verschillende dingen door mijn hoofd.
En het enigste wat we écht kunnen doen is afwachten!

Ik hou jullie op de hoogte zodra er ontwikkelingen zijn!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:09

Saskia schreef:
Hee, hoi!

Wat goed dat je het gevonden hebt! Ik wist niet dat jij ook een Bokt bezoekster bent!
Jullie/jouw verhaal kan vast een houvast zijn als het wel EMND betreft!

Ja, ik ben lid van bokt geworden om jou toen te kunnen pb-en, toen EMND net bij Pyx was vastgesteld.

Ylana, veel sterkte en ik zal voor je duimen voor donderdag.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:17

wat vervelend allemaal, ik vind het wel heel goed van je wat je allemaal voor je paardje gedaan hebt!! er zijn ook mensen die denken, ja daag veels te duur allemaal... maar jij hebt iig een goed hart en veel over voor je paard!! ik zal voor jullie duimen!!

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:59

Succes morgen!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:28

Zo, nog even en dan brengen we jukebox naar Utrecht....
Nog 1 nachtje slapen en dan: Weten we meer!
We zijn toch ZO benieuwd.....kan haast niet slapen....
Nog even volhouden!

bedankt voor alle lieve reacties!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:29

Dank je!

De dagen zij letterlijk voorbij gekropen.

Léonie brengt hem vanavond naar Utrecht. Wij ontmoetten haar daar om 20.00
Morgen gaan ze beginnen met de EMG.
Dat duurt ongeveer twee uur.
'S avonds mogen we hem weer ophalen. Zodra ze daar de uitslag hebben bellen ze me.

Ik ben stik zenuwachtig maar ook heel benieuwd wat er nou uitkomt.

Zodra ik nieuws krijg, en natuurlijk Lé heb gebeld, zet ik het gelijk op bokt.
Jullie horen van me.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:54

Saskia schreef:
Ik owrtd nogal moe van de zin 'het komt door een vit. E tekort'.

Mijn paard kreeg alles wat hij nodig had en alles wat zijn buurman/buurvrouw ook kreeg. En waarschijnlijk nog wel meer, omdat dat manegepaarden waren en het mijne mijn eigen paard.

Het komt dus niet door een tekort in zijn voeding (dan zouden m.i. veeeel meer paarden hetmoeten hebben!), maar door een makke in zijn lijf, waardoor hij het niet goed kon opnemen/verwerken/gebruiken.

Sorry voor deze felle reactie, maar ik moest het even kwijt.
En toch wordt het aangedragen als mogelijke oorzaak. Maar zelfs al zou het zo zijn, het is tenslotte nog niet bewezen, moeten er ook andere factoren zijn, want anders zouden er veel meer paarden ziek worden.

Ik heb nooit gezegd dat een vitaminetekort de oorzaak was, ik heb gezegd dat het de vermoedelijke oorzaak is. En het is zeer waarschijnlijk de vermoedelijke oorzaak, omdat er anders geen verklaring is voor wie wel en wie niet ziek wordt.

Ik heb op pagina 2 (imo) zeer gedetailleerd uitgelegd wat er nou misgaat in 't lijf van een paard met EMND. Waarom zou er nergens, in geen van de teksten die ik gelezen en vertaald heb, staan van "het paard kon vitamine E niet opnemen of verwerken"?

Een vitamine E tekort wil niet zeggen dat je je paard verwaarloosd hebt ofzo. Ik heb 'n jaar terug nog 'n vitamine B12 (andere vitamine, zelfde idee) tekort gehad, terwijl ik kort daarvoor nog elke dag zo'n 10 boterhammen at, en groente/aardappelen/vlees. En ik heb dan ook al helemaal niemand beschuldigd van slecht/te weinig voer. Dus vandaar dat ik nogal fel reageer op deze post.

Sterkte morgen!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:58

Ik wil jullie alvast héél veel sterkte toewensen... Keep my fingers crossed. Ik leef met jullie mee. Vriendjes zijn?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:09

Ik ben ook erg benieuwd.

Ylana en fresco veel sterkte morgen. Ik zal voor jullie duimen.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:32

Ik kwam dit topic toevallig tegen toen ik onder google zocht op 'vitamine E supplement paard", zie ook mijn topic viewtopic.php?f=3&t=373003&hilit=
. Ik schrok hier best van, omdat ik het vreselijk vind voor jou en je paardje, maar ook omdat ik hoopte dat dit niet zou zijn wat mijn paard (paard van mn vader)heeft! De arts zei dat haar lichaam vitamine E afstootte, waarop we een kuur gaven, daarna zou het beter moeten gaan. Nu is ze echter weer wat magerder en ze heeft geen wintervacht, dus heeft ze nu de deken op en meer voer. Ik heb de dierenarts net gebeld en deze zei dat ik moest proberen weer een kuur vitamine E + selenium te geven en dan zien hoe het gaat. Verder is Myra wel heel levendig (ze loopt in t begin soms zo 10. min. in passage uit zichzelf, soms best irritant) gewoon vanwege de energie. Ik ga dit supplement maar proberen weer, hoop dat het dan beter gaat en het niet zoiets ernstigs als EMND is! Heel veel sterkte met je paardje morgen, ik hoop dat het goed uitpakt voor jullie allebei!
Liefs Lotte

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:51

Heel veel sterkte morgen voor jullie allebei!!!

Ik hoop dat het alemaal goed komt.....

Groetjes Iris