Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Clitia schreef:Ik zat nog meer te denken he... Zit in Nederland vitamine E niet gewoon in het krachtvoer? Ik zal Pavo er even over mailen... Maar als de ziekte onstaat door een tekort aan vitamine E, en hij stond op 't land (gras heeft toch ook vitamientjes?) en op stal (kreeg hij daar bix?)... Als je nagaat wat hij binnen heeft gekregen, zou je toch ergens ook op vitamine E moeten stuiten, toch? Zo niet, dan, zo wel, dan is er best een kans dat hij geen EMND heeft.
Clitia schreef:[
Ik zat nog meer te denken he... Zit in Nederland vitamine E niet gewoon in het krachtvoer? Ik zal Pavo er even over mailen... Maar als de ziekte onstaat door een tekort aan vitamine E, en hij stond op 't land (gras heeft toch ook vitamientjes?) en op stal (kreeg hij daar bix?)... Als je nagaat wat hij binnen heeft gekregen, zou je toch ergens ook op vitamine E moeten stuiten, toch? Zo niet, dan, zo wel, dan is er best een kans dat hij geen EMND heeft.
[/quote]
Saskia schreef:Hee, hoi!
Wat goed dat je het gevonden hebt! Ik wist niet dat jij ook een Bokt bezoekster bent!
Jullie/jouw verhaal kan vast een houvast zijn als het wel EMND betreft!
Saskia schreef:En toch wordt het aangedragen als mogelijke oorzaak. Maar zelfs al zou het zo zijn, het is tenslotte nog niet bewezen, moeten er ook andere factoren zijn, want anders zouden er veel meer paarden ziek worden.Ik owrtd nogal moe van de zin 'het komt door een vit. E tekort'.
Mijn paard kreeg alles wat hij nodig had en alles wat zijn buurman/buurvrouw ook kreeg. En waarschijnlijk nog wel meer, omdat dat manegepaarden waren en het mijne mijn eigen paard.
Het komt dus niet door een tekort in zijn voeding (dan zouden m.i. veeeel meer paarden hetmoeten hebben!), maar door een makke in zijn lijf, waardoor hij het niet goed kon opnemen/verwerken/gebruiken.
Sorry voor deze felle reactie, maar ik moest het even kwijt.