Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:55

Alane schreef:
paars schreef:
daar gaat het dus al mis. Ze hebben informatiePLICHT voor ze zoiets wettelijk gaan vastleggen en moeten er ZEKER van zijn dat een zeer ruime meerderheid op de hoogte is gebracht. Daarvoor moet je dus: adverteren, spotje op tv, reclame op een bushokje noem maar op. EN er niet vanuit gaan dat dat rond de verjaardagstafel wel doorgegeven zal worden.

Heeft dat bij jou/jullie niet op een bushokje gestaan? of op de regionale zender? Clown
Staatscourant lezen, wil ook helpen. Haha!

@Nickyu: www.nl-paardenpaspoort.nl daar staan alle regels, overgangsregelingen etc... over paspoorten, chippen en DNA.

sinds 1 jan. 2004 ben je verplicht om een paspoort te hebben bij je paard.

oho dan ben ik in overtreding
(en nog velen met mij trouwens ...ken der zelf zeker 25 die geen paspoort hebben)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:41

VMR - PP

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:49

Sjonniej schreef:
Cassidy schreef:
Dus hoezo "maar" 14 gevallen? Hoezo "maar" 2 dood?

14 op 100.000 is welgeteld 0.014%
2 op 100.000 is welgeteld 0.002%

Leuke rekensom, maar dit raakt natuurlijk kant noch wal. Ik ken persoonlijk al meer dan deze 14 "probleemgevallen". Dit zijn alleen gemelde gevallen en dus waarschijnlijk slechts het topje van de chip-ellende ijsberg.
Dat voor een niet-gechipt paard de medicijnkast dicht blijft, wens ik ernstig te betwijfelen. Als die medicijnen verkrijgbaar zijn, dan MOET een dierenarts je erop wijzen dat de mogelijkheid bestaat, met alle bijbehorende consequenties. Doet hij dat niet, dan is hij behoorlijk in overtreding, hij pleegt dan namelijk dierenmishandeling en dat kost hem dikke kans z'n baan.

Ander onzinnig punt: er zijn op dit moment GEEN medicijnen in de handel waarvoor de wachttijd voor de slacht langer dan 28 dagen is (info dierenarts), dus die 6 maanden wachttijd is volkomen belachelijk.

Laten we de feiten dus niet verwisselen met de fictie. De NHS zag graag de chip, eenvoudige controle bij vermeende fraude op het wedstrijdterrein. De chipleverancier zorgde voor de nodige inkomsten van de NHS. LNV had geen flauw idee hoe en waar te beginnen met de invoering van de verplichte registratie en heeft zich voornamelijk door de NHS laten leiden.
Voor het gemak heeft de NHS maar "even" over het hoofd gezien dat er een wettelijke verplichting bestaat om in dergelijke gevallen een alternatief te moeten kunnen bieden voor die mensen die gegrond bezwaar hebben tegen de voorgeschreven regels en LNV kwam daar achter toen ze eigenlijk al niet meer terug konden. Gelukkig is Veerman wijzer gebleken.
De NHS heeft zich behoorlijk schuldig gemaakt aan volksverlakkerij en de rekening daarvoor zal ongetwijfeld volgen........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:07

@Ikke: Je wordt geacht de wet te kennen, dus niets geen DA in overtreding, zou dan eerder de mensen van de anti-chip site aansprakelijk stellen voor het verspreiden van niet volledige en/of onjuiste info.

Citaat:
Daarnaast moet in paspoort worden aangegeven of het paard wel of niet bestemd is voor humane consumptie. Hiermee wordt vooruitgelopen op aanpassing van Europese regelgeving op het gebied van diergeneesmiddelengebruik. Als die regelgeving is aangepast, wat naar verwachting nog anderhalf jaar zal duren, is er voor een paard dat niet bestemd is voor humane consumptie een veel breder scala aan diergeneesmiddelen beschikbaar als het ziek is.

Citaat:
Voordeel van de chip is dat ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij. Zonder deze directe identiteitscontrole lijkt de handhaafbaarheid sterk in het gedrang te komen. Dit is de belangrijkste reden dat het Productschap Vee en Vlees (PVV) als implementatieregelgever heeft gekozen voor de chip.

Het opmerkelijke is dat de mensen die t4egen chippen zijn meer "bevallen" kennen dan die mensen die belast zijn met chippen en de officiële instanties..
Het het blijft telkens weer een vingerwijzen naar de KNHS...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:27

Alane schreef:
Het opmerkelijke is dat de mensen die t4egen chippen zijn meer "bevallen" kennen dan die mensen die belast zijn met chippen en de officiële instanties..
Het het blijft telkens weer een vingerwijzen naar de KNHS...

Zo raar is dat niet. De officiële instanties kennen alleen de gemelde gevallen, ik ken ook een aantal van die niet-gemelde gevallen.
Dat de NHS met de vinger wordt nagewezen is ook niet zo gek, ZIJ zijn immers met deze flauwekul begonnen, zonder dat er druk vanuit "Brussel" was. Toen de EU eisen ging stellen is LNV in eerste instantie achter de adviezen van de NHS aangelopen.

Wat die dierenarts betreft, ik hoef niet te weten wat er aan medicijnen in de markt zijn, dat is zijn vak, ik weet meer van explosie-veiligheid, is mijn vak. Mijn dierenarts zal mij correct moeten voorlichten welke middelen met welke gevolgen kunnen worden toegepast, zoals ik mijn klant moet voorlichten welke materialen hij in welke Ex-zone moet toepassen.

Waarom ik de anti-chipsite mensen moet aanklagen is me ook niet helemaal duidelijk. Ik ken ze persoonlijk en ik kan niet zeggen dat ik ze ooit betrapt heb op het bewust naar buiten brengen van onjuiste informatie. Sterker nog, ze hebben ooit DRIE keer op een dag de site gewijzigd, omdat de zaken al verouderd bleken op het moment dat het geplaatst was. Deze mensen hebben een behoorlijke achtergrond en weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Als jij ze zo nodig aangeklaagd wilt zien, doe je best, een goede advokaat l*l jij niet zomaar onder tafel......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:39

Ik zou niet weten waarom ik een advocaat onder de tafel zou moeten praten?

Als jij ontheffing aanvraagt voor wat dan ook hoor je ook de consequenties te kennen....

En geen onwaarheden op die anti-chip site?
en het "verhaal" dan dat de chipverplichting van de baan is?
Dat een chip zou kunnen migreren, terwijl op hun eigen site het tegendeel staat/stond?
Dan de aantallen zoals vermeld: in 2003 was het aantal gechipte paarden 100.000 ....
Verder vind ik het hoogst ongeloofwaardig dat er mensen zijn die om een of andere reden "bang" zouden moeten zijn om iets openbaar te maken, en snap ik verder niet dat wanneer die gegevens bekend zijn bij de antichipmensen zij niet met deze info/gevallen naar buiten treden om de cijfers te laten corrigeren....
Als je even kijkt en vergelijkt zie dat de chipverplichting van de KNHS, friesstamboek, fjorden stamboek enz... zo'n beetje tegelijkertijd zijn begonnen nl toen het brandmerken verboden werd en daardoor identificatie moeilijk(er)
De I&R regeling bestond al voor de KNHS het ging verplichten voor de paarden van hun leden die uitgebracht werden in de sport.

Citaat:
De paspoortverplichting is een Europese verplichting en geldt al vanaf 1998 voor geregistreerde paarden en vanaf juli 2000 voor alle paarden in alle lidstaten. Niet alle lidstaten hebben de verplichting al overgenomen.

Citaat:
In andere lidstaten is de ontwikkeling van identificatie d.m.v. een chip ook gaande. Ook in Frankrijk moeten alle veulens die na 1 januari 2004 geboren uiterlijk in het jaar van de geboorte gechipt worden.

Citaat:
Waarom heeft het zo lang geduurd voor de chipverplichting van kracht werd?

Omdat deze apart goedgekeurd moest worden door de Europese Commissie en het Ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Voedselkwaliteit. Dit zijn procedures die erg veel tijd kosten, meer dan wij hadden ingeschat.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl

nogmaals zal mij snot zijn of iemand chipt of DNA laat bepalen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:42

Ik hoor altijd alleen maar via via verhalen van nare chip-ervaringen. En ik geloof er geen bal van. Maar ik snap best dat daar de anti-chip-terreur-eenheden niet van wakker liggen. Knipoog
Daarom zou ik zo graag willen horen of er iemand hier op Bokt is die PERSOONLIJK met z'n EIGEN paard heeft meegemaakt dat het mis ging. Want het het is niet zo dat ik anti-anti-chip ben, maar ik wil graag harde feiten.
En ik heb niet alle forum's jaren lang terug afgezocht of dit al gemeld is door iemand, dus don't shoot me... Vork

Daarnaast nog enkele opmerkingen:
-'Zwevende' chips: het hele officiele chipgebeuren bestaat pas enkele jaren, daarvoor kwam het wel eens voor dat een ondeskundige (huis-) dierenarts de chip op een foutieve plaats inbracht, of onderhuids in plaats van in de spier. Dit verklaart waarschijnlijk waarom bij sommige paarden chips in de voorborst of rechts ipv links in de hals zitten.
-Sommige chips zitten inderdaad in gewrichten, anderen in zakken in de supermarkt en weer andere in de computer Haha! , dus dat er geschreven wordt over kreupele paarden met chips in gewrichten kan kloppen, maar dat heeft niets met dit topic te maken...
-Dat Duitsland niet chipt vanwege de 'gevaren' kan best kloppen, maar Duitsland doet wel meer dingen niet waar Nederland wel degelijk het nut van inziet, dekhengsten afkeuren op OCD en dergelijke.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:46

Knavia schreef:
Want het het is niet zo dat ik anti-anti-chip ben, maar ik wil graag harde feiten.
Ik ben niet anti anti chip maar ant antichip-leugens... ik ben tegen het verspreiden van fabeltjes en onwaarheden...

Knavia schreef:
Daarnaast nog enkele opmerkingen:
-'Zwevende' chips: het hele officiele chipgebeuren bestaat pas enkele jaren, daarvoor kwam het wel eens voor dat een ondeskundige (huis-) dierenarts de chip op een foutieve plaats inbracht, of onderhuids in plaats van in de spier. Dit verklaart waarschijnlijk waarom bij sommige paarden chips in de voorborst of rechts ipv links in de hals zitten.[/qoute]
Al bijna 10 jaar in NL. Je kunt niet zien of een chip links of rechts geplaatst is.. met een reader lees "dwars" door een paard heen. Er zijn onderzoeken gedaan (vanaf 1982 is de meest oude die online staat) en men is begonnen met chippen onderhuids bij paarden en die eerste fases migreerden chips wel degelijk. Een juist ingebrachte chip migreerd niet en migraties bij onjuist ingebrachte chips is migratie over grote afstanden een fabeltje...
Knavia schreef:
-Sommige chips zitten inderdaad in gewrichten, anderen in zakken in de supermarkt en weer andere in de computer Haha! , dus dat er geschreven wordt over kreupele paarden met chips in gewrichten kan kloppen, maar dat heeft niets met dit topic te maken...

juist.
Knavia schreef:
-Dat Duitsland niet chipt vanwege de 'gevaren' kan best kloppen, maar Duitsland doet wel meer dingen niet waar Nederland wel degelijk het nut van inziet, dekhengsten afkeuren op OCD en dergelijke.
Duitsland chipt wel... en duitsland doet veel onderzoek naar OC en OCD.. en trekken daar hun conclusies uit. Een prok certificaat is geen garantie bewijs en 2 geprokte ouders (met goede foto's) kunnen evengoed een OCD veulen geven...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:49

Laat ons voor alle duidelijkheid de juiste gegevens neer zetten ... Duitsland chipt NIET!!

Alleen bepaalde stamboeken (Haflinger, Fjord) chippen. Bij de WB stamboeken en bij alle paarden wordt niet, zoals in Nederland, verplichte gechipt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:55

Peterina schreef:
Laat ons voor alle duidelijkheid de juiste gegevens neer zetten ... Duitsland chipt NIET!!

Alleen bepaalde stamboeken (Haflinger, Fjord) chippen. Bij de WB stamboeken en bij alle paarden wordt niet, zoals in Nederland, verplichte gechipt!

In duitsland wordt wel gechipt... als identificatie voor de duitse "KNHS" kun je kiezen tussen brandmerken en chippen... Er is in Duitsland (nog) geen identificatieplicht zoals in NL, wel registratieplicht.
De duitse deelstaten raden aan om te chippen als je paard stamboekloos is.
In Frankrijk is men wel begonnen met een chipverplichting, veulens moeten in hun geboortejaar worden gechipt.
De EU heeft de identificatiemethode van NL goedgekeurd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:32

Alane schreef:
Peterina schreef:

In duitsland wordt wel gechipt... als identificatie voor de duitse "KNHS" kun je kiezen tussen brandmerken en chippen... Er is in Duitsland (nog) geen identificatieplicht zoals in NL, wel registratieplicht.
De duitse deelstaten raden aan om te chippen als je paard stamboekloos is.
In Frankrijk is men wel begonnen met een chipverplichting, veulens moeten in hun geboortejaar worden gechipt.
De EU heeft de identificatiemethode van NL goedgekeurd.

Er is in Duitsland geen chip verplichting zoals in Nederland. En dit info gekregen van drie WB stamboeken nav telefoontjes.

De deelstaten raden niet aan om te chippen maar om paarden te registreren met een van mogelijkheden. EEN van die mogelijkheden geeft de mogelijk tot chippen van stamboekloze paarden omdat brandmerken niet van toepassing is.

In Frankrijk is de chip verplichting nog steeds niet ingevoerd!!!! Sport paarden worden wel gechipt, en nogmaals haflingers enz (via hun eigen stamboek eisen) worden ook gechipt! Er is ook nog geen verplichting opgelegt voor chippen van veulens in hun geboortejaar, niet bij SF, BWP, SBS, VB (wordt wel bij de internationale renpaarden gedaan), AA !

EU heeft de identificatie methoden van NL goegekeurde voor NEDERLAND maar niet voor gebruik in de rest van de EU! Nogmaals wat Nederland wilt doen moeten ze zelf weten maar moeten niet hun waardes proberen op te dringen op de rest van EU. De enige EU verplichting is een Equine Passport als identificatie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:38

Knavia schreef:
Maar Duitsland doet wel meer dingen niet waar Nederland wel degelijk het nut van inziet, dekhengsten afkeuren op OCD en dergelijke.

Nu doet Nederland ook dingen waar Duitsland het nut niet van inziet. Als je een hengst goedgekeurd krijgt, dan is dat daar voor het leven...en niet maar voor 5 jaar Lips are sealed

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 00:33

Peterina schreef:

Er is in Duitsland geen chip verplichting zoals in Nederland. En dit info gekregen van drie WB stamboeken nav telefoontjes.

had je niet voor hoeven bellen had je ook mijn reactie kunnen lezen... Haha!
Peterina schreef:
De deelstaten raden niet aan om te chippen maar om paarden te registreren met een van mogelijkheden.
EEN
van die mogelijkheden geeft de mogelijk tot chippen van stamboekloze paarden omdat brandmerken niet van toepassing is.

Doe de google zou ik zeggen, www.google.de
en dan zoeken op pferdepass chip gaat er een wereld voor je open.

Peterina schreef:
In Frankrijk is de chip verplichting nog steeds niet ingevoerd!!!! Sport paarden worden wel gechipt, en nogmaals haflingers enz (via hun eigen stamboek eisen) worden ook gechipt! Er is ook nog geen verplichting opgelegt voor chippen van veulens in hun geboortejaar, niet bij SF, BWP, SBS, VB (wordt wel bij de internationale renpaarden gedaan), AA !

mijn frans is belabberd, mijn engels iets beter, duits lees ik vloeiend en Nederlands ook .... dan wordt er met 2 maten gemeten/2 haaks op elkaarstaande dingen verteld...
Peterina schreef:
EU heeft de identificatie methoden van NL goegekeurde voor NEDERLAND maar niet voor gebruik in de rest van de EU! Nogmaals wat Nederland wilt doen moeten ze zelf weten maar moeten niet hun waardes proberen op te dringen op de rest van EU. De enige EU verplichting is een Equine Passport als identificatie!

en voor Duitsland en Frankrijk en Ierland en Engeland enz.... die mogen allemaal chippen...
en een paspoort is er voor de registratie... chippen is er voor de identificatie. En een paspoort is een identificatiedocument. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 01:35

Alane schreef:
en voor Duitsland en Frankrijk en Ierland en Engeland enz.... die mogen allemaal chippen...

Heel goed opgemerkt. Ze mogen chippen. Maar ze verplichten het (nog) niet. En daar zit hem nu juist de kneep. Nederland verplicht op dit moment eigenlijk iedereen tot chippen. Met dat verschil dat er een ontheffingsprocedure in gang gezet kan worden waar op dit moment nog gebruikt van kan worden gemaakt. En als er geen uiterlijke datum aan vast wordt geplakt, denk ik zomaar dat er nog meer mensen ontheffing gaan aanvragen...Lips are sealed

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 01:42

Cassidy schreef:
Alane schreef:

Heel goed opgemerkt. Ze mogen chippen. Maar ze verplichten het (nog) niet. En daar zit hem nu juist de kneep. Nederland verplicht op dit moment eigenlijk iedereen tot chippen. Met dat verschil dat er een ontheffingsprocedure in gang gezet kan worden waar op dit moment nog gebruikt van kan worden gemaakt. En als er geen uiterlijke datum aan vast wordt geplakt, denk ik zomaar dat er nog meer mensen ontheffing gaan aanvragen...Lips are sealed

Je draait even wat om... dat ging/gaat om de toestemming van de EU om te mogen chippen.
In duitsland mag je kiezen tussen chippen of brandmerk bij de duitse versie van de KNHS... niets geen DNA. Vwb deze "keuze" loopt germany dus een aantal jaar achter op NL.

Vwb de ontheffing middels DNA vond ik het enerzijds belachelijk dat de terrmijn zo kort was. Dat je bijv. dan de veulens uit merries met een chip dan ook moet chippen leek me vrij "normaal" maar overgangsregelingen voor het ene gelden mi ook voor het andere.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 02:37

Alane schreef:
Je draait even wat om... dat ging/gaat om de toestemming van de EU om te mogen chippen.
In duitsland mag je kiezen tussen chippen of brandmerk bij de duitse versie van de KNHS... niets geen DNA. Vwb deze "keuze" loopt germany dus een aantal jaar achter op NL.

Waarom zou er een "keuze" moeten zijn wb het chippen als het niet verplicht is? Ook niet gebrandmerkte paarden krijgen een paspoort, tekening is voldoende, brandmerk in dat geval niet nodig.

En als ik de keus had tussen chippen en een brandmerk, dan ging er een brandmerk op...

Het paardenpaspoort heet in Duitsland "Equidenpass", mocht je een zoektocht willen starten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:32

Citaat:
Alle Pferde, die das Bundesgebiet verlassen und alle Pferde die an Turnieren der Kat. A und B (Klasse A, L, M und S) teilnehmen sollen entweder einen Nummernbrand oder einen Mikrochip haben.

bron: bayernspferde.de

Citaat:
Also, der kleine meiner Freundin ist jetzt neun Monate. Aber ich hab heute beim Verband angerufen, es ist so:
Die ganzen Verbände diskutieren sich die köpfe heiss, wegen dem Brandzeichen und es steht in der Tat im Raum, das abzuschaffen. Bisher ist da aber noch nichts ausgegoren und man kann sein Pferd ohne risiko noch brennen lassen.

bron: forum

Citaat:
Leider aber planen die Franzosen, dass ab 2005 oder 2006 alle startenden Pferde per Chip identifizierbar sein müssen....

bron: www.swissendurance.ch
datum: maart 2004

nog meer links nodig?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:40

Jij quote andere fora als onderbouwing van je argumenten, maar ziet tegelijkertijd de antichip site als niet relevant en niet correct.
In mijn ogen vallen beide bronnen dan onder niet relevant.

Dus als je officiele websites in Duitsland kunt quoten ben ik overtuigd. Eerder niet.

Dus ja, ik heb meer links nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:42

Jij quote andere fora als onderbouwing van je argumenten, maar ziet tegelijkertijd de antichip site als niet relevant en niet correct.
In mijn ogen vallen beide bronnen dan onder niet relevant.

Bovendien is er een verschil (subtiel maar er is een verschil) tussen het woord "sollen" en "muessen".

Dus als je officiele websites in Duitsland kunt quoten ben ik overtuigd. Eerder niet.

Dus ja, ik heb meer links nodig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:54

1 forum heb ik gequote... daar verteld iemand dat hij/zij een stamboek heeft gebeld.. 1 reden waarom dat gelogen zou zijn?

Waarom zou de zwitserseenurance site liegen? Zij informeerd haar leden over de regels in het buitenland... lijkt mij geen "story" -verhaal.

Citaat:
Pferde, die im Sport genutzt werden, müssen dagegen aktiv gekennzeichnet sein (Nummernbrand oder Chip).

bron: Mecklenburgerpferde

even de juiste url van Bayernpferde, is wel pdf
www.bayerns-pferde.de/pferdepass/equidenpass.pdf

nog meer links nodig? Zo heeft elke deelstaatsverband ongeveer hetzelfde te melden.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:17

Citaat:
Al bijna 10 jaar in NL. Je kunt niet zien of een chip links of rechts geplaatst is.. met een reader lees "dwars" door een paard heen. Er zijn onderzoeken gedaan (vanaf 1982 is de meest oude die online staat) en men is begonnen met chippen onderhuids bij paarden en die eerste fases migreerden chips wel degelijk. Een juist ingebrachte chip migreerd niet en migraties bij onjuist ingebrachte chips is migratie over grote afstanden een fabeltje...

Bijna goed, maar met een eenvoudige kleine chipreader moet je bij de dikkerdjes toch echt aan 2 kanten laten zoeken, anders kan je er echt eentje missen. De grotere chipreaders pakken ze idd aan twee kanten mee. Knipoog
En ik zit nog steeds met spanning te wachten op de eerste reactie van iemand die met z'n eigen paard een nare chipervaring heeft. Kom, kom, er wordt zo veel over verteld maar waar blijven de eigen ervaringen?
}>

We willen allemaal het beste voor onze paardenstapel, neem ik aan, en een algemene chipverplichting met koppeling aan het paardenpaspoort is daar zeer belangrijk voor. DNA is wellicht een alternatief, maar hiermee kan het nog steeds gebeuren dat er gefraudeerd wordt op wedstrijden, bij keuringen en bij verkopen. De uitslag laat immers weken op zich wachten. Komt het uiteindelijk nog wel goed, maar het leed is dan al grotendeels geleden.
De pest is alleen dat Nederland het braafste jongetje uit de klas is, wij gaan netjes alles wat de dierenarts voor onze, eventueel later tot biefstuk te verwerken, paarden gebruikt straks laten noteren, maar eten nog steeds salami gemaakt van paarden uit alle mogelijke landen waar alle mogelijke zooi in zit. En er valt zo niet waterdicht te controleren of dat geimporteerde paard van dat rijke meisje die nu in de L start, niet al in Duitsland in de zware tour is uitgebracht.
Tot zover mijn frustraties gespuid Misselijk

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:28

Ik kan jullie gauw uit de droom helpen wat de cijfers van de minister aangaat.

Die 14 van 100.000 gevallen zijn gevallen waarin de DA of chipconsulent bewezen verwijdbaar dus nalatig heeft gehandeld.

Paarden die er later problemen mee kregen zijn daar niet bij inbegrepen omdat die geen aanspraak maken op de verzekering waar Veerman op doelt!

Ben vanmorgen nog bij iemand geweest die fokt met tuigpaarden.
Heeft vorig jaar een hele mooie vos tuigpaardmerrie voor de keuring gebracht. Hij liet me vanmorgen het keuringsrapport zien, ze stond genomineerd voor 'ster' in plaats daarvan werd ze de baan uitgestuurd omdat ze niet linksom wilde lopen.

Oorzaak: wat denk je? De chip!
Sinds ze gechipt is heeft ze een constant etterspoor over de hals lopen en zodra ze iets aan inspanning verricht is er een gebied van 10 x 10 cm waar troep aan etter en belachelijk veel zweet uitgutst.

Dit geval zat b.v. niet bijin die 14 genoemde gevallen omdat hier niets verkeerds door de DA is gedaan!

Een andere tuigpaardfokker bij hem in de buurt heeft een soortgelijk verhaal. Daar komt welliswaar geen etter uit maar het paard wil bijna niet linksom.

Een dressuurpaard in dezelfde regio was Z-klaar en 8 weken na het chippen slechts nog weidevulling.

Dit zijn allemaal gevallen binnen een straal van ca. 15 km en waarvan pas later de problemen begonnen.
Niet aan de consulenten of DA te verwijten, wel paard onbruikbaar voor de sport.

Het paard met een constant etterspoor over de hals wordt nadat het veulen eraf is ws naar de slacht gebracht!

Leuk hè, chippen!

Goh, wat gaat het maar weinig fout!

Zolang het mijn paard maar niet is nietwaar? Boos!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:03

Dat tekent dan eerder tegen die fokker. Als het paard niet 100 wat doet hij er dan mee op een keuring?

Als het een ontsteking is door die transponder dan was hij er allang uit gezweerd.

Hij/zij zal niet de eerste zijn die een misgelopen predikaat toeschuift op iets anders dan op zijn/haar fokprodukt.

ik ben gisteren op de HK geweest in Ermelo... waren zoveel hengsten die nog een kaal plekje toonden van het chippen...
Nog staan praten met een aantal fokkers, ook over het chippen. Dat het zo jammer was van dat kale plekje. Ook even gevraagd over bijzonderheden met gechipte dieren... geen
een chipper gevraagd, niets bekent behalve de genoemde cijfers die al ouder blijken te zijn.
Zal hem morgen bellen en vragen van wanneer die cijfers zijn.

En België discusiert dus ook over het invoeren van ..... *tromgeroffel*
het chippen....
Citaat:
Minister Rudy Demotte (Nederlands)

... ...

De individuele identificatie van een paard kan
alleen maar gebeuren via het volledige signalement
van het dier. Vermits alle paarden binnen hetzelfde
stamboek een zelfde brandmerk ontvingen, speelde
het brandmerk nauwelijks een relevante rol voor die
identificatie. Binnen afzienbare tijd zal elk paard
een individuele microchip ingeplant krijgen, zodat
individuele identificatie veel gemakkelijker wordt.

Nathalie Muylle (CD&V): Het inplanten van
een microchip juich ik toe.

Blijft de minister bij zijn verbod om buitenlandse
gebrandmerkte paarden niet te laten deelnemen
aan Belgische wedstrijden en keuringen?

Minister Rudy Demotte (Nederlands): Ja.

bron: www.lachambre.be/doc/CCRA/pdf/51/ac394.pdf

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:31

De "discussie" in de Kamer ging over brandmerken en NIET over chippen !!

Dat een individueel het chippen 'toejuicht' (eh Alane Knipoog ) en dat mensen - zelfs politiekers - er over discussieren wilt niet zeggen dat het wet wordt !! Zolang ze over praten betekend dat ideen uitgewisseld worden en de mogelijkheden overwogen worden.
Het is een bijzaak maar ze 'discussieren' al 6 jaar over chippen en het is nog steeds niet wet Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:40

Peterina schreef:
De "discussie" in de Kamer ging over brandmerken en NIET over chippen !!

Dat een individueel het chippen 'toejuicht' (eh Alane Knipoog ) en dat mensen - zelfs politiekers - er over discussieren wilt niet zeggen dat het wet wordt !! Zolang ze over praten betekend dat ideen uitgewisseld worden en de mogelijkheden overwogen worden.
Het is een bijzaak maar ze 'discussieren' al 6 jaar over chippen en het is nog steeds niet wet Tong uitsteken

Clown Clown

www.google.be
branmerken paarden chippen
is heeeeeel verhelderend Haha!