paard verkopen is zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:04

ik denk dat we hetzelfde bedoelen Shana Haha!

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:28

wanneer je al moet slaan [tikje] geven om een paard in goede banen te leiden, ben je mijns inziens ook niet echt goed bezig.

Het is een groot begrip [het tikje], het tikje moet altijd bestaan ter ondersteuning wanneer je paard niet meer zo reageert op net dat beetje extra wat je van hem vraagt, maar dan nog vraag ik mij af, heb je wel alles al geprobeert, want het is namelijk heel makkelijk om tijdens het rijden al een zweepje of standaart sporen om te gaan doen.

Tuurlijk is een paard weleens jolig als wij net serieus willen werken, maar maak een compromise, wees consequent. Ik laat liever een jong paard even jolig zijn, daarna gaan we goed werken en houden we ons koppie erbij.

Ik rijd altijd zonder sporen en zonder zweepje, heb respect voor mijn paard en mijn paard voor mij. Natuurlijk wordt ik ook weleens boos, maar ik werk ook veel met stem, als het goedgaat ben ik zeer blij gestemd, gaat het soms even iets minder, dan mopper ik even, maar nooit ga ik uit balans met mijn lichaam of trek ik in de mond. Ik doe de oefening dan net zolang over tot hij wel goedgaat voordat ik met iets anders bezigga.

Deze manier vind ik prettig werken, je stoort je paard niet en je laat hem ook fouten maken zodat we samen kunnen werken aan een beter resultaat. Een paard moet ook niets van mij, ik zal nooit proberen om dwangmatig te gaan rijden, rijden is voor mij een samenspel, tuurlijk onderwerp je een enig wil, maar je krijgt zo een wederzijdse respect.

Als je merkt dat je paard ergens heel veel moeite mee heeft, ga er dan niet continu op blijven hameren, vooral bij angst.
5 minuten per dag is genoeg, of je begint met het angstige en je eindigt met het angstige en zorg dat je ook een andere ruiter op je paard laat, dit voorkomt je eigen inbreng.

Want ookal voel je jezelf niet angstig, doordat je al weet hoe je paard reageert geef je toch een gevoel af die je paard kan voelen. Mensen doen dit onbewust maar paarden zien dwars door het gevoel heen.

Dus hoe blij je van buiten ook bent, als je wel ergens mee zit, zal een paard dit gebruiken, kijk maar naar honden, die voelen als je ziek bent, eenzaam bent of verdrietig bent. Baby's voelen dit ook, het is de natuur die dit allemaal vanzelf regelt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:04

Riviles schreef:
wanneer je al moet slaan [tikje] geven om een paard in goede banen te leiden, ben je mijns inziens ook niet echt goed bezig.

Het is een groot begrip [het tikje], het tikje moet altijd bestaan ter ondersteuning wanneer je paard niet meer zo reageert op net dat beetje extra wat je van hem vraagt, maar dan nog vraag ik mij af, heb je wel alles al geprobeert, want het is namelijk heel makkelijk om tijdens het rijden al een zweepje of standaart sporen om te gaan doen.

Tuurlijk is een paard weleens jolig als wij net serieus willen werken, maar maak een compromise, wees consequent. Ik laat liever een jong paard even jolig zijn, daarna gaan we goed werken en houden we ons koppie erbij.

Ik rijd altijd zonder sporen en zonder zweepje, heb respect voor mijn paard en mijn paard voor mij. Natuurlijk wordt ik ook weleens boos, maar ik werk ook veel met stem, als het goedgaat ben ik zeer blij gestemd, gaat het soms even iets minder, dan mopper ik even, maar nooit ga ik uit balans met mijn lichaam of trek ik in de mond. Ik doe de oefening dan net zolang over tot hij wel goedgaat voordat ik met iets anders bezigga.

Deze manier vind ik prettig werken, je stoort je paard niet en je laat hem ook fouten maken zodat we samen kunnen werken aan een beter resultaat. Een paard moet ook niets van mij, ik zal nooit proberen om dwangmatig te gaan rijden, rijden is voor mij een samenspel, tuurlijk onderwerp je een enig wil, maar je krijgt zo een wederzijdse respect.

Als je merkt dat je paard ergens heel veel moeite mee heeft, ga er dan niet continu op blijven hameren, vooral bij angst.
5 minuten per dag is genoeg, of je begint met het angstige en je eindigt met het angstige en zorg dat je ook een andere ruiter op je paard laat, dit voorkomt je eigen inbreng.

Want ookal voel je jezelf niet angstig, doordat je al weet hoe je paard reageert geef je toch een gevoel af die je paard kan voelen. Mensen doen dit onbewust maar paarden zien dwars door het gevoel heen.

Dus hoe blij je van buiten ook bent, als je wel ergens mee zit, zal een paard dit gebruiken, kijk maar naar honden, die voelen als je ziek bent, eenzaam bent of verdrietig bent. Baby's voelen dit ook, het is de natuur die dit allemaal vanzelf regelt.

ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ik geef je gelijk ! ik rijd ook nooit met zweep of sporen maar ik sla mijn paarden (een goede tik ) enkel als ze zoals in het vb hierboven echt naar me uithalen om me te raken want een paard dat dit in de kudde doet naar de leider krijgt hiervoor ook een behoorlijke tik !
dus laat ons samenvatten dat ik mijn paarden nooit sla enkel als ze me slaan of bijten !

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:25

Volgens mij dwalen we nu een beetje af. Knipoog

evelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:14

ik vind wel dat het zielig is want dat kan je natuurlijk niet maken!!
ik zou zeggen dat als je je paard daarom weg doet dat je dan helemaal niet van paarden houdt. Ja toch??

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:58

Milkaatjuh schreef:
MissSisa: ik vind idd dat jij altijd ergens negatief op reageerd. En als we dat bij jou doen dan hebben we een probleem.

Hier klinkt het alsof alleen jij dit kunt. Lachen Schijnheilig

Nee, ik heb het niet opgelost. Iemand anders.
Die heeft er veel ervaring mee. Die si er best hanfig in. Nu luistert mijn pony ook weer naar mij. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:50

Ben ik een ontzettende zeikerd als ik zeg dat je met bijna elk paard waar je intensief mee omgaat "wat" kunt opbouwen?

Ik heb misschien nog wel meer band met bepaalde paarden die niet van mijzelf zijn dan met mijn eigen paard.

Ik ben er altijd ziek van als ik een paard verkoop dat echt van mezelf is, maar met de volgende ben ik na verloop van tijd ook weer hartstikke gek. Er zijn maar weinig echt eenkennige paarden, de meesten bouwen een band op met iedereen die ze intensief verzorgt en vooral: regelmatig voert.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:06

Is het wel eerlijk om iets van een paard te vragen waar hij niet aan kan voldoen dan???? Ik heb mijn vorige paard (athena) bijna (met nadruk op bijna) de vernieling in geholpen omdat ik dresuurgericht met haar trainde en zij niet kon voldoen aan mijn eisenpakket. Ze lag me enorm aan het hart en het was een moeilijke beslissing maar ik heb geen geld om haar in het weiland te laten lopen en er naar te kijken. Daar heb ik geen paard voor gekocht. Uiteraard kun je nu gaan discusieren waaromik dan juist dit paard heb gekocht maar das een lang verhaal. In ieder geval heb ik haar naar lang twijfelen en zoeken verkocht aan een recreatieruiter die er heerlijk ritten mee maakt. Ze heeft het super goed en ik heb haar nooit zo goed te pas gezien bij mij thuis. Dus zij heeft duidelijk beter gekregen en ik een goede keus (in belang van het paard) gemaakt. Zelf heb ik een dresuurgerichte ruin gekocht die meer met mijn eisen mee kon werken. Probleem opgelost lijkt mij.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:39

MissSisa schreef:
Nee, ik heb het niet opgelost. Iemand anders.
Die heeft er veel ervaring mee. Die si er best hanfig in. Nu luistert mijn pony ook weer naar mij. *LOL*

Waarom niet zelf oplossen? Je voelt je eigen toch zo goed? Je denkt altijd alles beter te weten hier op t forum, dus waarom niet zelf gedaan!?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:53

Lijkt me dat je van zelf oplossen iets leert.
Daar zou ik toch ook eerder voor gekozen hebben, wel onder goede begeleiding natuurlijk.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:03

Ja dat lijkt mij ook, de fouten veroorzaak je meestal zelf, dus zal je ze zelf ook moeten oplossen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:26

stalleke schreef:
Waarom niet zelf oplossen? Je voelt je eigen toch zo goed? Je denkt altijd alles beter te weten hier op t forum, dus waarom niet zelf gedaan!?

Ik heb het eerst zelf gebrobeerd. Maar dat lukte niet. Dus toen heeft iemand anders het gedaan.

Sorry hoor, dat ik me zo gewelding vind Verward

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:30

Waarom MissSisa? Waarom voel jij je geweldig?
Altijd maar weer negatief commentaar op anderen, maar jijzelf doet het altijd goed. Nou aan je pony te merken, toch echt niet hoor. Schijnheilig

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:34

Ja dat vraag ik me ook af? je geeft zelf toe dat je verwend bent oke, maar waarom gedraagd je je ook als een verwend kind?! waarom voel je je zo geweldig?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:54

Milkaatjuh schreef:
Waarom MissSisa? Waarom voel jij je geweldig?
Altijd maar weer negatief commentaar op anderen, maar jijzelf doet het altijd goed. Nou aan je pony te merken, toch echt niet hoor. Schijnheilig

Als ik gezegt heb dat ik mezelf helemaal goed vind, neem ik dat nu terug. (ik zie ook in dat ik soms maar wat wat minder Boos! moet reageren).

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:33

MissSisa schreef:
Als ik gezegt heb dat ik mezelf helemaal goed vind, neem ik dat nu terug. (ik zie ook in dat ik soms maar wat wat minder Boos! moet reageren).

Je hebt het dan misshien niet letterlijk gezegt, maar als men jou op een fout wijst, krijgen wij een grote bek want mevrouw doet het niet verkeerd.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:55

MissSisa: heb je terug pb't.

frietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:02

je moet maar zo denken, misschien komt hij met een andere ruiter verder en is het paard en jij gelukkiger, van stressen en niet verder komen daar heeft het paard ook niks aan! en jij bent niet de enige die goed voor mijn paard kan zorgen, niet waar vele boktruiters?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:57

Ik vind het alleen egoistisch als het mensen zijn die het echt doen om het geld (ook niet voor de handel)
Zo ken ik iemand die een paar maanden geleden een paard had gekocht, was een goed beest, goed springen enzo. Maar nu had hij een beter paard gevonden dus moest de ene weg. Gelijk welk thuis het paard zou krijgen, als hij maar weg was en geld had..
Dat zijn zo'n mensen die hun paard nooit een keertje aaien ed..

Mijn vorig paard is ook verkocht. Ik wou graag wedstrijden rijden => paard werd afgekeurd voor de sport. Als ik bij haar kwam, legde ze de oren in haar nek. Tijdens het rijden was het altijd vechten..
Nu met mijn nieuwe paard, begin ik echt een hele goede band te krijgen. Dat paard zie ik nu al doodgraag, in de omgang en onder het zadel klikt het, dus ik ben heel blij met mijn beslissing

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:49

@dookie: Sommige mensn moeten er dus gewoon van leven. Ik heb er geen probleem mee met de handel. Zo krijgen goeie paarden een kans en uiteindelijk komen ze bij een goeie ruieter en gaan ze een mooi toekomst tegemoet(dit gaat natuurlijk niet voor alle paarden op).

VaNnAxEvItA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:15

kijk ik heb ook een hengst(je) want toen was hij nog maar 2,5 ongv.
en ik wouw gaar een merrie en waarom omdat ik toen 11jaar was en me pa kon er goed over weg maar mijn zus en ik hoefden hem niet aan de longeerlijn te laten of hij was zo sterk dat hij je door de bak heen sleurde nou en voor mij hoefden dat niet en de dekkerman die vond het mooi enz en hij wouw hem graag dus we hebben evita nog een keer laten dekken en toen kwam vanna.
en toen vanna nog maar een paar dagen oud was toen werd ulan paar dagen later opgehaalt en ik weet nog wel me pa en me zus moeder en me nichtje gingen naar ulan en ik bleef bij vanna en het was de laatste keer dat ik hem kon zien (okey ook nog in de auto ) maar zeg maar afscheid nemen maar hij is ook in frankrijk en michien wordt hij ook dekhengst en ja tuurlijk doet het pijn maar michien is het voor hem daar beter ! en je moet ieder paard een kans geven vindt ik

sorry beetje lang verhaal Bloos!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:15

MissSisa schreef:
@dookie: Sommige mensn moeten er dus gewoon van leven. Ik heb er geen probleem mee met de handel. Zo krijgen goeie paarden een kans en uiteindelijk komen ze bij een goeie ruieter en gaan ze een mooi toekomst tegemoet(dit gaat natuurlijk niet voor alle paarden op).

Die man leeft er ook niet van. Hij wil gewoon de allerbeste zijn en dat denkt hij te zijn als hij een goed paard koopt Rolleyes (terwijl het paard hij nu verkoopt ook een goed paard is) Zo'n fantastische ruiter is hij ook weer niet.. Als je dan de beste wilt zijn, moet je ook les nemen en ernaar willen streven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:08

Bij ons is alles in principe te koop, nou ja, behalve de enter, die willen we graag nog even houden.
Ik koop een paard met een bepaald doel, als ik dat doel bereikt heb verkoop ik hem weer en als het doel met dat paard niet haalbaar is verkoop ik hem ook. Ik vind het bovendien leuk om een jong paard op te leiden en in de sport uit te brengen. Na aan paar jaar is de waarde een stuk hoger geworden en dan verkoop ik hem weer en begin ik met een ander paard weer opnieuw.
Ik zie niet in waarom dat fout zou zijn...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:59

KarinvdM schreef:
Bij ons is alles in principe te koop, nou ja, behalve de enter, die willen we graag nog even houden.
Ik koop een paard met een bepaald doel, als ik dat doel bereikt heb verkoop ik hem weer en als het doel met dat paard niet haalbaar is verkoop ik hem ook. Ik vind het bovendien leuk om een jong paard op te leiden en in de sport uit te brengen. Na aan paar jaar is de waarde een stuk hoger geworden en dan verkoop ik hem weer en begin ik met een ander paard weer opnieuw.
Ik zie niet in waarom dat fout zou zijn...

Nee, als je goed afscheid kunt nemen. Maar ik snap niet wat er aan een paard verkopen ZIELIG is. Het paard krijgt een neiuw huid en een nieuw baasje. Maar dat vind hij in de meest gevallen geen probleem(vat dit niert verkeerd op).

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:34

Natascha schreef:
Je kunt beter eerlijk zijn en je paard wegdoen als het niet klikt (sport of andere redenen) dan maar wat aan blijven modderen. Daar zijn zowel paard als baasje niet blij mee.

Helemaal mee eens!! Natuurlijk probeer je eerst oplossingen te vinden. Niemand doet zomaar zijn paard weg. Maar als het echt niet meer klikt is het voor alle partijen beter zo.