Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Riviles schreef:wanneer je al moet slaan [tikje] geven om een paard in goede banen te leiden, ben je mijns inziens ook niet echt goed bezig.
Het is een groot begrip [het tikje], het tikje moet altijd bestaan ter ondersteuning wanneer je paard niet meer zo reageert op net dat beetje extra wat je van hem vraagt, maar dan nog vraag ik mij af, heb je wel alles al geprobeert, want het is namelijk heel makkelijk om tijdens het rijden al een zweepje of standaart sporen om te gaan doen.
Tuurlijk is een paard weleens jolig als wij net serieus willen werken, maar maak een compromise, wees consequent. Ik laat liever een jong paard even jolig zijn, daarna gaan we goed werken en houden we ons koppie erbij.
Ik rijd altijd zonder sporen en zonder zweepje, heb respect voor mijn paard en mijn paard voor mij. Natuurlijk wordt ik ook weleens boos, maar ik werk ook veel met stem, als het goedgaat ben ik zeer blij gestemd, gaat het soms even iets minder, dan mopper ik even, maar nooit ga ik uit balans met mijn lichaam of trek ik in de mond. Ik doe de oefening dan net zolang over tot hij wel goedgaat voordat ik met iets anders bezigga.
Deze manier vind ik prettig werken, je stoort je paard niet en je laat hem ook fouten maken zodat we samen kunnen werken aan een beter resultaat. Een paard moet ook niets van mij, ik zal nooit proberen om dwangmatig te gaan rijden, rijden is voor mij een samenspel, tuurlijk onderwerp je een enig wil, maar je krijgt zo een wederzijdse respect.
Als je merkt dat je paard ergens heel veel moeite mee heeft, ga er dan niet continu op blijven hameren, vooral bij angst.
5 minuten per dag is genoeg, of je begint met het angstige en je eindigt met het angstige en zorg dat je ook een andere ruiter op je paard laat, dit voorkomt je eigen inbreng.
Want ookal voel je jezelf niet angstig, doordat je al weet hoe je paard reageert geef je toch een gevoel af die je paard kan voelen. Mensen doen dit onbewust maar paarden zien dwars door het gevoel heen.
Dus hoe blij je van buiten ook bent, als je wel ergens mee zit, zal een paard dit gebruiken, kijk maar naar honden, die voelen als je ziek bent, eenzaam bent of verdrietig bent. Baby's voelen dit ook, het is de natuur die dit allemaal vanzelf regelt.
Milkaatjuh schreef:MissSisa: ik vind idd dat jij altijd ergens negatief op reageerd. En als we dat bij jou doen dan hebben we een probleem.
Hier klinkt het alsof alleen jij dit kunt.![]()

MissSisa schreef:Nee, ik heb het niet opgelost. Iemand anders.
Die heeft er veel ervaring mee. Die si er best hanfig in. Nu luistert mijn pony ook weer naar mij.
Milkaatjuh schreef:Waarom MissSisa? Waarom voel jij je geweldig?
Altijd maar weer negatief commentaar op anderen, maar jijzelf doet het altijd goed. Nou aan je pony te merken, toch echt niet hoor.
moet reageren). MissSisa schreef:Als ik gezegt heb dat ik mezelf helemaal goed vind, neem ik dat nu terug. (ik zie ook in dat ik soms maar wat wat mindermoet reageren).
MissSisa schreef:@dookie: Sommige mensn moeten er dus gewoon van leven. Ik heb er geen probleem mee met de handel. Zo krijgen goeie paarden een kans en uiteindelijk komen ze bij een goeie ruieter en gaan ze een mooi toekomst tegemoet(dit gaat natuurlijk niet voor alle paarden op).
(terwijl het paard hij nu verkoopt ook een goed paard is) Zo'n fantastische ruiter is hij ook weer niet.. Als je dan de beste wilt zijn, moet je ook les nemen en ernaar willen streven. KarinvdM schreef:Bij ons is alles in principe te koop, nou ja, behalve de enter, die willen we graag nog even houden.
Ik koop een paard met een bepaald doel, als ik dat doel bereikt heb verkoop ik hem weer en als het doel met dat paard niet haalbaar is verkoop ik hem ook. Ik vind het bovendien leuk om een jong paard op te leiden en in de sport uit te brengen. Na aan paar jaar is de waarde een stuk hoger geworden en dan verkoop ik hem weer en begin ik met een ander paard weer opnieuw.
Ik zie niet in waarom dat fout zou zijn...
Natascha schreef:Je kunt beter eerlijk zijn en je paard wegdoen als het niet klikt (sport of andere redenen) dan maar wat aan blijven modderen. Daar zijn zowel paard als baasje niet blij mee.