waarom is PAARDEN slachten altijd zieliger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:27

ik heb er nog wel een paar... Als jullie willen?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:28

Vinka schreef:
@Punkies; hoe kom je er nu bij dat wij een dier behandelen als een ding? Wat een onzin...
Maar fijn dat jij zo precies weet hoe het allemaal gaat... Verdiep je vooral niet in de sector en blijf vooral lekker geloven wat er op dat soort sites staat.

.

ik heb het verdomme gezien!!!! en ja, ik vind dat de meeste boeren, veehouders enz. Dieren behandelen als dingen, niet zo zeer jullie maar de meeste boeren, waar het alleen maar om het geld gaat en niet om het gelukkige bestaan van het beest zelf

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:36

punkies schreef:
ik heb het verdomme gezien!!!! en ja, ik vind dat de meeste boeren, veehouders enz. Dieren behandelen als dingen, niet zo zeer jullie maar de meeste boeren, waar het alleen maar om het geld gaat en niet om het gelukkige bestaan van het beest zelf

Het zal nooit om het gelukkige bestaan gaan van het beest, want belandt uiteindelijk op een bord...
Er zullen ook heus wel boeren zijn die er wel het beste van proberen te maken..

Je moet je wel proberen in te leven in de standpunten van anderen.. Ik eet ook geen vlees, maar ik kan me wel inleven in de andere bokkers, je moet het ook even bekijken vanuit hun standpunt of het dan tenminste accepteren en niet gelijk boos worden..
Ik snap wel dat je boos wordt, maar je zal het probleem nooit uit de wereld helpen, daar zijn mensen nou eenmaal te ego voor.. Niet alleen dieren, maar ook mensen en kinderen worden afgeslacht en mishandeld!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:45

ja dat is idd ook walgelijk!

Varkens
Van nature
Een varken is een intelligent, zindelijk, sociaal dier dat zijn voedsel zoekt door met zijn gevoelige snuit in de grond te wroeten. Varkens houden van modderbaden. Als een zeug drachtig is, zondert zij zich af van de groep en bouwt een nest om haar jongen te werpen. Onder optimale omstandigheden kunnen varkens zo’n dertien jaar oud worden.

In de bio-industrie
Afhankelijk van hun gewicht hebben ‘gewone’ mestvarkens 0,3 tot 0,65 m² ruimte ter beschikking. Bij nieuwe stallen en vanaf 2013 is dit 0,4 tot 1,0 m². Zij staan op kale roosters en beton. Basisbehoeften als wroeten kunnen ze niet bevredigen. Ze vervelen zich rot. Staarten worden (onverdoofd) afgesneden, hoektanden vaak afgeslepen of geknipt, mannetjes worden onverdoofd gecastreerd. Na 21-28 dagen worden biggetjes bij hun moeder weggehaald.

Zeugen staan individueel in metalen boxen waarin zij letterlijk hun kont niet kunnen keren. Pas in 2013 is groepshuisvesting verplicht – gelukkig schakelen steeds meer varkensboeren nu al naar groepshuisvesting over. Mestvarkens wacht na 180 dagen het slachthuis, zeugen na ruim twee jaar.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:52

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind paarden slachten absoluut niet zieliger dan een koe, varken, kip of nog wat anders slachten.
Waar ik dan wel niet voor ben zijn de lange transporten, kistkalveren, snavels van kippen wegbranden en die dingen.

Ik ben dus ook geen vegetariër o.i.d. Ben erg gesteld op m'n stukje vlees 's avonds Lachen.

Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:28

Om dat het gevraagd werd zal ik eerst even zeggen wat mijn band hiermee is, ik ben vierde jaars diergeneeskunde student, en word opgeleid tot landbouwhuisdierenarts.

Daarom wil ik ook even eerst iets zeggen voor punkies: inderdaad "onze" varkens staan binnen. Maar jij hebt niet gezien hoe ze binnen staan. En je weet ook niet waarom. Binnen staan namelijk in groepshuisvesting, als de zeugen drachtig zijn, staan ze met zijn allen bij elkaar, hebben twee ruimtes van vijftien bij vrijftien (weet afmetingen niet precies,maar zoiets zalte zijn) waar een hele dikke laag stro ligt. Het zijn twee ruimtes omdat dan de dieren die elkaar niet mogen van elkaar weg kunnen. Ze hebben een "vies" gedeelte waar ze drinken, eten en mesten.
Waarom ze niet buiten komen is om twee dingen: ruimte gebrek en verspreiding van ziektes. Staan jullie daar weleens bij stil?? Als je aldie beesten gezellig buiten laat lopen, heb je veeeeeeel meer kans op verspreiding van ziektes. Dan zijn al die dure bestrijdingprogramma's zo meteen weer voor niks en mogen de grenzen weer dicht vanwege een export verbod. Dit is natuurlijk beetje kort door de bocht, maar daar kan het op neer komen.

En volgens mij is het niet zo dat melkkoeien steeds meer binnen staan. Koein produceren super op gras en krachtvoer, dus het is niet voordelig om ze binnen te laten staan.

En over het biologische boeren: dit is gewoon niet rendabel als mensen er meer voor weigeren te betalen!!!! Plus dat het wederom zeer ziekte gevoelig is. En, ook niet onbelangrijk, er is gewoonweg geen plaats voor in Nederland!!!! Als we alle varkens buiten zouden moeten zetten, dan past dat echt niet. Dus het is een kwestie van mentaliteit wat betreft de hoeveelheden vlees die mensen willen eten.

Per 2013 is die groepshuisvesting die wij op de faculteit dus al hebben trouwens verplicht. Voor die tijd moet elke varkens houder verbouwen. Het is dan nog niet zo dat alles opstro moet, maar de drachtige zeugen moeten groepshuisvesting hebben. Hoe de varkens houder dat doet is aan hem, maar veel vinden dat stro toch wel leuk en het geeft niet veel extra werk. Je gooit er zo'n grote baal in en zo verdelen het zelf, vinden ze nog super leuk ook. En varkens zijn ontzettend schoon, dus uitmesten hoeft niet, aangezien ze een WC hebben...

Goed, heb weer genoeg gezegd. Maar moest dit weer even kwijt, kan nog uren doorgaan..

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:44

Ik heb voor de verandering maar es de hele topic doorgelezen en ik vind eigelijk dat iedereen die hier gereageerd heeft wel (redelijk) goede argumenten heeft voor zijn of haar standpunt.. Ik zelf heb al verteld wat ik ervan vind, maar ik heb het zelf maar een paar keer gezien en ga me er dus niet teveel mee bemoeien..

Ik wist niet dat er in kaas ook een of andere sap zat dat van een kalfje komt, maar vanaf vandaag eet ik dus ook alleen nog maar vega kaas..
Ik heb het geluk dat mijn moeder en zusje ook vegetarisch zijn, en mijn vader alleen vis eet.. Anders had ik het waarschijnlijk wel opgegeven om vegetarisch te eten.. Nu heb ik geen behoefte meer aan vlees en als ik iemand vlees zie eten doet het me niet veel meer.. We kan ik zo boos worden op mensen die het niet respecteren dat ik geen vlees wil eten (en dan heb i het niet over jullie ofzo, maar over zommige mensen uit mij omgeving..) Ik krijg vaak opmerkingen zoals: je rijdt wel op een leren zadel, je draagt wel leren schoenen of je rijd paard, dat is ook zielig! Ik weet niet of andere vega's daar ook last van hebben, maar ik hoop dat het eens ophoud en dat iedereen alkaar gewoon kan respecteren zoals ze zijn..

Sorry voor het lange verhaal, maar et moest dr weer eens uit.. Bloos

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:15

Haha, wat zit iedereen zich vreselijk kwaad te maken in dit topic, sorry hoor, ik begrijp jullie ongenoegen wel, maar de stoom komt bijna uit mijn pc vandaan als ik dit topic lees, ik reageer alleen maar even op de gestelde vraag, waarom mensen het naar vinden om hun paard te laten slachten: ik zou dus nooit mijn paardje laten slachten, puur omdat ik het oneerbiedig vind om het dier wat zijn hele leven voor mij gewerkt heeft op te laten eten, ik kies ervoor om hem rustig in mijn armen in te laten slapen, op deze manier heb ik het met mijn vorige paardje ook gedaan en ik heb dat als een mooi afscheid ervaren, nu moet niet iedereen weer boos worden, ik zeg ook dat IK het op deze manier doe, en veroordeel niemand erom die wel besluit om zijn paard te laten slachten, dat moet iedereen zelf weten, ieder zo zijn eigen heug en meug, ik eet ook geen paardenvlees, omdat ik paarden als huisdieren beschouw net als honden en katten, die eet ik ook niet op, maarrrrr, ik heb er ook geen probleem mee dat andere mensen wel graag een paardenbiefstuk op zijn bord wil, en nee, ik ben geen vegetarier, ik vind vlees echt te lekker om te laten staan Vingers aflikken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:22

punkies schreef:

als je zelf nog nooit hebt gewerkt op een boerenbedrijf, vind ik dat je geen recht van spreken hebt op deze manier
verdomme dit, verdomme dat.. door de onmacht begin je te schelden!
waarom kom je ipv te schelden, niet met goede argumenten??????

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:26

Kendra schreef:
Weet je, dat komt omdat consumenten (wij dus) geen cent extra over hebben voor biologische producten. Zo lang iedereen goedkope eieren, goedkope kaas en goedkoop vlees wil, wordt het nooit wat met de biologische landbouw.
En zo lang iedereen alleen maar kipfilet wil eten dat er niet uitziet als kippenvlees en niet smaakt als kippenvlees zullen de kippen gemest worden zoals dat nu gebeurt (en hoe dat precies gaat wil je niet weten).

wij hebben die extra centen ook niet sinds de regering overal maar meer belasting op heft, brandstof word duurder, alles word duurder sinds die kl0te euro
en we verdienen geen stuiver méér , dus dan is het logisch dat wij mensen goedkoop , lekker vlees, boven duur, even lekker vlees, stellen ...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:08

crossmonster schreef:
wij hebben die extra centen ook niet sinds de regering overal maar meer belasting op heft, brandstof word duurder, alles word duurder sinds die kl0te euro
en we verdienen geen stuiver méér , dus dan is het logisch dat wij mensen goedkoop , lekker vlees, boven duur, even lekker vlees, stellen ...

Toch blijft het een kwestie van prioriteiten stellen. Bij de slager is de prijs het belangrijkste, op je bord hebt de smaak en de rest van de dag het dierenwelzijn. Lijkt me een onoplosbaar probleem.

Niet dat ik iemand veroordeel trouwens, kom zelf uit een boerennest en beschouw me zelf ook nog enigszins als 'boerin'.........wij hebben ieder jaar van die leuke lammetjes die nu ook weer inkomsten zorgen waarmee we het dekgeld van onze luxe paardjes betalen. Tja, that's life.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:33

Het verschild wel hier en daar, ik heb bij 3 boeren stage gelopen en bij 2 boeren gewerkt.
2 hadden het beste met hun vee voor de 3e wat minder, maar een mens is een mens en wat de ene belangrijk vind, vind de andere onzin of overbodig.

De ene boer had kistkalveren de andere had ook kalfjes maar die stonden buiten met een inloop stal, ze gingen uiteindelijk naar hetzelfde adres waar ze verwerkt worden.

Ik ben geen vegetarieer (wel jaren geweest), ik heb op zich niks tegen vlees eten, maar wat mij wel stoort is de manier waarop sommige hun vee houden.
Kijk dood gaan ze toch dat is imo ook niet erg, maar dat massa gefok en vet kweken dat vind ik dier onwaardig.
Kistkalveren vind ik ook in en in triest, die andere kalfjes bij de andere boer gingen ook voor de slacht maar die hadden tenminste nog in de korte tijd dat ze leven een waardig bestaan de andere zeer zeker niet.

Uiteindelijk draait het allemaal om 1 ding.......en dat is geld.
Als je een stal hebt van 2 bij 2 dan kan daar een koei in, maar er kunnen ook 2 of 3 of 4 koeien in en dat scheelt ruimte en levert uiteindelijk meer geld op.

Koeien.kippen,schapen hebben volgens mij allemaal gevoel in de zin van leuk of niet leuk, wat niet weet wat niet deert zeggen ze wel eens dat geld zeker ook voor dieren, maar sommige boeren gaan daar veelste ver in en dat mag niet.
Maar zeg nou eerlijk hoe dieronvriendelijk het allemaal is de meeste nederlanders janken bij het zien van zon documentaire maar kopen de volgende dag gewoon hun stukje vlees.

Daarnaast wordst het boeren anno 2004 bijna onmogelijk gemaakt om een gezond veebedrijf te runnen, ze worden aan alle kanten gepakt en als een kip kaalgeplukt................uitgemolken worden ze en niks anders, Probeer dan als boer in hard en nieren je vee op een gezonde manier te houden.................dat kost een heleboel geld en energie, boeren willen vaak wel maar ze mogen niks.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:49

Om nog ff op de titel terug te komen......

Als iedereen die nu een paard heeft een koei zou hebben vind iedereen het slachten van de koe zielig, het ligt er maar net aan wat voor een band je met een bepaald diersoort hebt.
Je kan een koe hebben en er net zoveel van houden als van een paard, maar jou koe staat bij je op de wei en zn familie bij de buren in de pan.

Het gemiddelde slachtpaard heeft een goed leven gehad, dus ik zie het probleem niet, de gemiddelde koe in Ned heeft een minder fijn leven gehad als het paard maar daar maakt niemand zich druk om..........toch!

Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:49

Met schelden kom je hier niet verder mee...

Het valt super op dat de meningen heel erg verdeeld zijn hier...
Ik ga er dus verder ook niet op in,
dan zal ik het namelijk wel weer fout hebben Haha!

groetjes

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:50

Franklin schreef:
Met schelden kom je hier niet verder mee...

Het valt super op dat de meningen heel erg verdeeld zijn hier...
Ik ga er dus verder ook niet op in,
dan zal ik het namelijk wel weer fout hebben Haha!

groetjes

In Nederland mag je tot nu toe, je vrije mening geven hoor *LOL*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 17:52

een mening hebben of er een opdringen is een heel erg groot verschil!

Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:25

haha okee!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:31

crossmonster schreef:
een mening hebben of er een opdringen is een heel erg groot verschil!

uhhmmm..... ik had niet het hele topic doorgelezen maar snap wat je bedoeld Knipoog

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:35

miesie schreef:
Het zal nooit om het gelukkige bestaan gaan van het beest, want belandt uiteindelijk op een bord...
Er zullen ook heus wel boeren zijn die er wel het beste van proberen te maken..

Jaah.Gelijk heb je.
Het is ook onmogelijk als je zoveel dieren hebt dat je ermee een hechte band gaat maken !
Het is niet omdat er is 1 boer is die zich eens kwaad maakt op zijn beesten dat de meeste boeren 'beulen' zijn hé Punkie !
Die mensen moeten ook hun centen verdienen !
En meestal zijn het slachters die dieren slachten en niet de boeren zelf Knipoog

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:42

En ik vind dat Crossmonster helemaal gelijk heeft.
Je begint gewoon te schelden omdat de mensen hier het niet met je eens zijn.
Ik breng vaak mijn vakantie door op de boerderij van m'n nonkel.
Hij wil echt wel het beste voor z'n koeien.
En dat heb ik bij de andere boeren ook gezien.
Je moet niet denken dat ze ongevoelig zijn.
Ze gaan er gewoon niet om treuren.
Het belandt toch op je bord. !
Ga niet oordelen over iets waar je je beter niet mee bemoeit !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:44

punkies schreef:
Hoezo denk je dat ik niet weet waar ik het over heb. Mijn leeftijd heeft daar toch zeker niets mee te maken, wat denk jij wel niet. Ik weet heel goed wat er in de wereld gebeurd en ik haat de bioindustrie! ik houd van dieren en ik kan er niet tegen wat ermee gebeurd en ik kan er niet tegen dat mensen zomaar doen alsof het een ding is. Dieren hebben ook gevoel waarom zouden wij macht mogen hebben over dieren? dieren waren eerder op de wereld en de mensen maken ze kapot, van alle kanten! Zoveel dieren worden bedreigd en koeien die maar zullen doorfokken tot ze er bij neer vallen! Ik heb al veel gezien in mij leven hoor, vergis je niet. Ik ben al in veel dorpen geweest, ik heb kippen koeien en kistkalveren zien leiden onder het gene wat de mensen vinden, ik kan het niet hebben dat er zo met dieren om word gegaan. Waarom zouden wij meer macht hebben? ik vind het walgelijk wat er in de wereld gebeurd. Varkens die verdomme de een na slimste dieren op de wereld zijn worden opgesloten, vetgemest, vervoerd en geslacht! Walgelijk. Hoe haal je het in je hoofd zo'n bedrijf te beginnen? Hoe haal je het in je hoofd om zo met dieren om te gaan, dieren hebben ook gevoel en dat weten jullie, wat jullie zijn ook in aanraking met paarden, en jullie houden van paarden, en jullie zouden het (denk ik) vreselijk vinden als er vele paardenboerderijen zouden ontstaan. Omdat jullie meer van paarden houden dan van koeien, en dat vind ik walgelijk. Kijk alsjebliefd even op www.eetgeendierenleed.nl daar staat het in de puntjes uitgelegd!
ik verhonger liever zelf dan dat ik bioindustrie producten eet!

Volgens jou mogen mensen dus geen macht over dieren hebben,zeg wat doet die pony in je ava met dat hoofdstel om?!Mishandeling hoor.Zo'n 5000 voor onze jaartelling zijn dieren gedomesticeerd en daar verander je gewoon niets meer aan.Het kan best zijn dat je het er niet mee eens ben,maar het is nou eenmaal zo.Verder vind ik het ronduit kwetsend dat je zegt dat wij walgelijk zouden zijn als wij een boerenbedrijf zouden beginnen.Ik vind het gewoon niet kunnen dat boeren de grond in worden geboord door een kind van 15 wat zegt dat ze liever verhongerd dan bioindustrie producten eet....DAT betekend voor mij al dat je niets weet Knipoog !Crossmonster en ik hadden het er even over dat in bijna alles wel iets verwerkt zit uit de bio industrie.Het stopt niet bij je stukje vlees hoor Knipoog .....Ga jij maar eens op de verpakking kijken,op 9 van de 10 pakken zal wel iets staan.Ik vraag me af hoe ver je al verhongerd ben?Verder weet jij helemaal niet of ik meer van paarden of van koeien houd.En zelfs al doe ik dat dan heb jij helemaal geen recht om dat walgelijk te vinden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:06

punkies schreef:
Hoe haal je het in je hoofd om zo met dieren om te gaan, dieren hebben ook gevoel en dat weten jullie

Mijn beschaafde mening:

Hoe haal je het in je hoofd om met bit te rijden, wedstrijden te rijden en met een gewoon zadel te rijden en er ook een hengst op te zetten zodat jij fijn een veulentje krijgt! Boos!

Jouw paard staat zeker op ijzers, in een stal, is zeker ook geschoren, wordt zeker elke dag tig keer gepoetst en je vind het zeker hartstikke raar als je geschoren paardje hartstikke ziek wordt...

En als je geen bio-industrie producten eet moet je zeker of stinkend rijk zijn, of zelf kippen, koeien, schapen enz hebben en ze zelf afschieten... Je eet dus ook geen kaas? Geen chocola? Je drinkt geen melk?

Ik krijg door dat bericht van jou spontaan het idee dat ik een crimineel ben... Ik ga straks lekker gehakt eten uit de supermarkt, en ik vind het heerlijk Vingers aflikken .
Laatst bijgewerkt door Authentic op 13-11-04 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:09

zooo gezellig hier zeg Tong uitsteken , ik denk dat je over dit onderwerp net zo lang kunt doordiscuseren tot je erbij neer valt, maar dat toch (bijna) iedereen wel bij zijn eigen standpunt blijft.. Vind het bdw wel leuk om deze topic te volgen... Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:15

Stukje uit Punkies profiel :

'ik woon wel echt in het 'boeren' gedeelte 3 kwart van ons huis in omringt met weiland, heeft ook wel iets leuks alleen de geur van mest als ik mijn raam open doe.... '

Joh,zeg dat dan,als je hierom tegen de boeren ben snap ik het meteen >;)
Laatst bijgewerkt door ruitje op 13-11-04 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:18

femkjuh schreef:
zooo gezellig hier zeg Tong uitsteken , ik denk dat je over dit onderwerp net zo lang kunt doordiscuseren tot je erbij neer valt, maar dat toch (bijna) iedereen wel bij zijn eigen standpunt blijft.. Vind het bdw wel leuk om deze topic te volgen... Knipoog

Ja hè? Haha!

Het is logisch dat iedereen een eigen mening heeft. En je moet elkaars mening respecteren.
Maar dit behoort wel op een fatsoenlijke wijze te gaan en niet zoals 1 iemand hier in het topic doet. Door haar wordt de agrarische sector neergezet alsof het criminelen zijn.