Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:04

oja en als ze zo'n zandlaag om zich heen hebben, hebben ze volgensmij minder last van vliegen, dan als ze bezweet zo blijvenstaan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:16

lailapri schreef:
this hoe je het bekijkt, ik kies toch meer de natuurlijke kant en train me fjord ook dagelijks, hij loopt soms zelfs meerdere malen, en is nooit ziek ofzo.

mijn vriendin zet haar haf altijd bezweet op het land en dat gaat al jaren goed, hij heeft werkelijk nooit wat.

ijzers, ik hoef ze niet meer, teneerste de hjoefsmeden die ik heb gehad allemaal hetzelfde eerst ruigdoen, dan niet meer aankennen, dus dan maar praam, daarnaast, kost het veel meer, nog een punt dat alle pony's bij mij thuis perfect zonder kunnen, en ik regelmatig over de weg rijdt.
2 pony's zijn door een gewone hoefsmid gedaan, aldoor maar brokkels en scheuren enzo, heeft de rest geen last van....

Dan wordt het hoog tijd dat je eens een keertje met mijn smid meekijkt. Want hoewel ik over het grote deel ook jouw ervaring heb, en de wanhoop nabij was, zie ik nu dat het wel degleijk heel anders kan. Ok, ze zijn schaars maar ik zou mijn smid niet meer willen missen.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:03

Ik moet eerlijk zeggen dat de kritiek van deze paardnatuurlijk mij ook behoorlijk irriteren. Ik durf van mezelf te zeggen dat mijn paard een leuk en afwisselend leven heeft, met iedere dag weidegang. En dan draagt hij ijzers en een deken so what?

Op een ander forum (niet paardnatuurlijk) kreeg ik ook flink kritiek van zo'n paardnatuurlijk-mens (als enige) tot zij later rijfoto's plaatste, kan je wel vertellen dat dat er een partij ongecontroleerd en gevaarlijk uitzag.
Die neem ik dus mooi niet serieus meer!! Haha!

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:08

mijn 2 arabieren hebben in de winter wel 1 denken om maar alleen 's nachts en als het echt koud is, mijn quarter heb ik haast nooit een deken om alleen als ie dus 's nachts buiten staat. Ik heb mijn paarden ook NH opgevoed, maar niet alles gebruik ik hoor. En als iemand het er niet mee eens is dan kijken ze maar een andere kant op toch?
maar NH is wel serieus het is maar hoe je het bekijk en hoe je instelling zelf erover is natuurlijk Knipoog

shirana17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:57

Dealer schreef:
De mijne heeft zijn wintervacht al en zweet idd. flink na het 'werk'.
Terug op stal laat ik hem eerst rollen. Dat doet hij heel intensief, zijn hele lijf en hoofd, met veel geblaas en geraas.
Hij zorgt er dus zelf voor dat zijn vacht niet plakt.
Nadeel: mijn paard is de hele winter niet een van de schoonste.

hahaha, jah das waar ook, ff niet bij na gedacht, maar je hebt wel gelijk Knipoog
doen die van mij ook wel, al issie dan al wel bijna droog Tong uitsteken

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:32

Over sites gesproken. Ik vind de site van natuurlijk-ruiterschap.nl vele malen prettiger om te bekijken. Daar laten ze mensen wel in hun waarde. OOk daar hebben ze hun overtuiging maar wel een met beide benen op de grond. TEnminste dat is mijn indruk.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:41

Ik heb niet dit hele topic gelezen, dus ook niet alle meningen.
Paardnatuurlijk heb ik een paar weken geleden bekeken, en ik kreeg er echt de kriebels van. Je kan je paard een natuurlijk leven geven, maar je kan er ook veel te ver in door draven. Als dan ook nog het respect voor anderen verdwijnt (wat ik ook nog wel eens bij Parelli-mensen tegen kom)...
Ik vind het belangrijker dat mijn paard tevreden is, dan dat ze 100% natuurlijk gehouden wordt. Ik scheer haar dus, zodat ze weer plezier krijgt in haar werk. Haar vacht groeit alsof ze nog in Oostenrijk staat, en dan ga ik haar niet pesten door pertinent niet te willen scheren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:02

Heel goed dat je ook even een andere groep noemt. Ik heb zelf namelijk de indruk dat er een groep is bij d epaardnatuurlijk, die je ook in andere groepen vindt, nl die een leider volgen en dat als absolute waarheid aannemen en dus daar ook fanatiek in zijn. eigenlijk omdat ze niet beter weten. Het is veel beter, en dat zie ik veel voorbij komen in de discussie nu, om gewoon nieuwsgierig er tegen over te staan en er uit te halen wat jou logish lijkt. Onderzoek inplaats van oordelen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:21

Ze gebruiken geen bitten en hoefijzers...maar wel hoefschoenen???
Beetje vreemd, want ik vind hoefschoenen ook niet echt paardnatuurlijk...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:09

Toevallig ken ik de maker van de site wel en ik amuseer me kostelijk hier op dit topic. Het is waar, hij heeft iets vreselijk pertinents en fanatieks over zich. Maar niemand verplicht ons hem als "goeroe/leider'te zien. Ikzelf heb een hoop van de site geleerd, ook om een nieuwe visie toe te laten. Nee ik ben geen volgeling, ja ik kom ook niet meer op het forum vanwege het fanatisme wat daar rond kan waren. Maar ik denk dat het nooit verkeerd kan zijn na te denken over de visie van een ander en er uit te gebruiken wat je zelf wilt.
Laat ik het nu eens afzetten tegenover Bokt. Het grootste verschil is natuurlijk dat er geen specifieke visie aan vast zit. Maar soms zou je dat niet denken. Ook op Bokt kunnen mensen vreselijk pertinent en fanatiek zijn en kunnen dingen die niet in het bekende straatje passen vreselijk aangevallen worden. Op bokt vind ik dat er soms ook stevig afgezeken wordt.
Eerlijk gezegd kan het mij niet schelen welke visie er uitgedragen wordt op een site soms vind ik het iets en soms niets, ook goed.
Van beide site's heb ik veel geleerd en op beide sites heb ik veel pret gehad. Het belangrijkste vind ik toch wel dat we respect voor elkaar op kunnen brengen, of je nu je "paard natuurlijk" houd of op een andere manier. En uit de reakties in dit topic blijkt dat respect hebben nog altijd moeilijk is. Jammer vind ik dat.

shirana17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:14

Wat jij zegt is natuurlijk waar.

Respect voor wat een ander denkt, iedereen denkt er anders over.
ik zet er meestal dan ook onder.
nadrukkelijk.
Dat het mijn mening is, en dat die van jou dus kan verschillen, discussie geen probleem, mijn standpunt staat niet vast bij goede argumenten Knipoog
maar hou het eerlijk en respecteer een anders mening, jij kan er anders over denken.
(maar tis soms wel moeilijk Knipoog )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:23

ik denk ook dat je open moet kijken naar wat men aanhangt, en als er iets voor je tussenzit wat bij je past dan neem je dat toch mooi mee?

shirana17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:02

Jah, majah, dat moet wel een beetje in je karakter meezitten Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:29

Ik ga nog een keer op die ijzers in, omdat nu gezegd wordt dat hoefschoenen ook onnatuurlijk zijn. Ja, maar hoefschoenen belemmeren de normale functie van de hoef niet en een ijzer wel en nogmaals, is het normaal om duizenden jaren hetzelfde materiaal op de zelfde manier te bevestigen, mag daar niet een beetje progressie in aub?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:39

marleendv_88 schreef:
Ze gebruiken geen bitten en hoefijzers...maar wel hoefschoenen???
Beetje vreemd, want ik vind hoefschoenen ook niet echt paardnatuurlijk...

He niet alle natuurlijk bekappers hebben ook hoefschoenen! Soms rij ik bitloos soms niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:47

shirana17 schreef:
Jah, majah, dat moet wel een beetje in je karakter meezitten Knipoog

Volgens mij is dit een vaardigheid die iedereen kan leren. Oogkleppen af, om je heen kijken, zelf denken, mening vormen, keuzes maken... is niet moeilijk, misschien wel wat ongewoon voor sommigen.

shirana17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:42

(ik denk ook dat je open moet kijken naar wat men aanhangt, en als er iets voor je tussenzit wat bij je past dan neem je dat toch mooi mee?)

Kijk dat lukt iedereen wel, maar als ze eenmaal een mening hebben gevormd is het voor sommigen wel moeilijk om daarvan af te wijken ook al heeft de ander goede tegenargumenten.
Snap je?

Kijk, zelf denken, mening vormen, keuzes maken kan iedereen wel, maar ook van die keuzes en mening afwijken als iemand met jou een discussie aangaat en goede argumenten ervoor heeft, is voor sommigen/veel mensen wel moeilijk. Ikzelf kan het wel, maar ik ken er ook wel wat die het niet kunnen,van mening veranderen. Alleen wat ze zelf doen is goed, en de rest kan ze niks schelen, en de argumenten maakt ze ook niks uit al zijn ze goed.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is........

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:32

Je kunt ook gewoon de site lezen er eruit halen wat je nodig heb (of bevalt). Ik heb de cursus hoefbekappen gedaan en dat bevalt prima. Ook probeer ik een zo natuurlijk mogelijke leefomgeving voor mijn paarden te cre-eren. Maar dat van kleddernat in de wei gooien zie ik weer niet zitten, dus dat doe ik dan ook niet. Verder vind ik het forum inderdaad onoverzichtelijk en nogal fanatiek, dus daar ben ik ook geen lid van.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:31

De genoemde site mag dan wel aanmatigend zijn volgens sommigen, maar 1 ding heeft hij bereikt: er wordt nu al 5 pagina's lang gebept over het wel en niet van "natuurlijk". Je kunt het er mee eens zijn of niet maar stof tot nadenken is altijd wel op zijn plaats. Ook Bokt hefet vaak "zucht topics". Haal daaruit wat je eruit kunt halen en ga niet met vingertjes wijzen. In dit topic lijkt het of veel mensen op hun teentjes getrapt zijn, en dat door een site die niet eens iemand persoonlijk aanspreekt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:24

Je hebt in iedere stroming fanatiekelingen. Ikzelf kom iedere dag op PN, ook op het forum. Wat ik niet interessant vind sla ik over. Inmiddels heb ik heel veel geleerd van de site.
Bovendien, veel mensen die NH niet aanspreekt kunnen net zo fanatiek zijn en alles afdoen met: onze paarden leven niet meer natuurlijk. Lijkt mij een beetje te simpel gezegd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:35

Ik vind het overigens ook verschrikkelijk dat mensen na een cursus van een kleine dag, of zelfs dat nog niet eens, denken dat ze zelf hun paard kunnen bekappen...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:09

NH (oftewel paardentaal) is toch een middel wat iedereen die met paarden omgaat hanteert? Het is geen DOEL op zich! Je gaat toch niet voor de lol je paard iedere dag een uurtje domineren?

Volgens mij zijn ze op PN nogal anti bit, er staat of stond ergens dat je gerust zonder bit buiten kan rijden want door aan de teugels te trekken stopt een bang paard toch niet. Nee, zij zijn lekker, zelf wel met een scherp touwhalster rijden zeker. Ze mogen van mij wel proberen om Ynz met een halster om op buitenrit mee te nemen, maar ik wed dat Ynz dan eerder thuis is dan zij Haha!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:42

Ik heb ook die cursus bekappen gedaan. Ik heb thuis mijn paarden bekapt (eigenlijk is het voornamelijk vijlen) en later heb ik de hoefsmid een keer laten komen om het te controleren. Nou we hadden het goed gedaan dus ik sla de smid nou een keer over. ZO verschrikkelijk is dat toch niet?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:49

Jeetje, wat wordt er hier overdreven gereageerd zeg. Ik heb de site van Paardnatuurlijk enkele maanden geleden ontdekt en doorgelezen, en van een belerend toontje heb ik eerlijk gezegd niks gemerkt.

Mijn pony staat al jaren dag en nacht buiten met een schuilstal, zonder ijzers, zonder dekens, daar heb ik zelfs geen zweetdeken voor. Die pony is nog steeds gezond hoor. Ze heeft ook erg goede hoeven, ik ga er mee over asfalt ed zonder enig probleem. Zonder dat ik van het bestaan van die site afwist of andere dingen gelezen had daarover deed ik het vroeger eigenlijk al prima met die pony omdat bijv de voederplaats verhard is ed waardoor de hoeven kunnen uitharden.

Nu met mijn paard sta ik op een pensionstal, paard staat dus ’s nachts op stal en krijgt verhoudingsgewijs meer krachtvoer dan mijn pony, en nu loop ik bijv met haar hoeven tegen het probleem aan dat die te snel afslijten op harde ondergrond. Ik ben dus erg blij met een website als Paardnatuurlijk waar staat op uitgelegd dat die hoeven moeten wennen aan harde ondergrond, daar had ik eerlijk gezegd nog nooit bij stilgestaan. Dus nu probeer ik dat wat op te bouwen en na het rijden in de bak bijv uit te stappen op harde ondergrond.

Ook ik denk na over hoefschoenen, dat is idd ook niet natuurlijk, maar die kan ik wel uitdoen na onze buitenrit, terwijl als ze op ijzers zou staan die er ook onder zitten als ze op de weide staat of op stal of als we in de bak werken.

Ik ben dus "fan" van die website, alhoewel ik ook gewoon met een dressurzadel en een trensbitje rijd hoor. Aan dekens doe ik niet, ik zwier er enkel een fleece dekentje op als ze na het rijden en uitstappen bezweet is, en dat haal ik er na een half uur weer af. Volgens Paardnatuurlijk kan het ook zonder deken, en dat heb ik idd gemerkt bij mijn eigen pony, maar m’n paard staat na het rijden in een box en kan dus minder bewegen en dus doe ik haar toch even een fleece op. Ik haal er gewoon uit wat voor mij interessant is en daarvoor is die website volgens mij ook bedoeld. Ik vraag me echt af waarom sommigen hier zich zo aangevallen voelen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:54

OK dan!
precies.

Op het forum van PN zitten wel fanatiekelingen geloof ik, maar daar blijf ik ook mooi weg!
Bokt is leuker en afwisselender