Accupunctuur, wow wat een ervaring.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:34

SuperPepeijn schreef:
tja zolang het verkoopt... Knipoog

Dat is misschien ook een beetje zo, maar de DA die mijn paard behandeld (vd Lingehoeve) die verder niks met acc te maken heeft is wel degelijk geintresseerd in acc.
Hij ziet dat het voor sommige paarden uitkomst kan bieden of herstel kan versterken/versnellen, dat er daarnaast geld aan valt te verdienen is imo logisch, als ik al die potjes met medijnen en onderzoekingen die mijn paard gehad heeft bij de DA eens uit reken, daar kan hij wel ff voor naar de Acc.

Mede omdat hij mijn paard in een vrij korte tijd heeft zien opknappen (hij wist hoe erg hij eraan toe was, omdat hij mijn paard geprobeerd heeft te behandelen met de reguliere behandelingsmethodes).
Buiten de acc behandeling is er niks maar dan ook helemaal niks veranderd of aangepast.
En toch knapte mijn paard op, of het komt door de behandeling vd acc of er is een wonder gebeurt tussenliggende verklaringen zijn er niet.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 07:22

SuperPepeijn schreef:
jolynn je doet nu een beetje alsof ik je tegenstander ben

fijn iig dat het zo goed gaat met je peerd.

Dat gevoel geef jij mij ook SP
Ik vroeg om ervaring , wat heb jij nou echt ZELF mee gemaakt in de accupunctuur??
Want ik krijg het gevoel dat jij alleen dingen verteld die je van iemand gehoord hebt, of ergens hebt gelezen.
Wat zijn nou jou ervaringen??
Dat wil ik horen Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 07:56

mijn ervaringen zijn negatief. dat gaat om dingen die ik meegemaakt heb (ik ga niet in details treden maar het gaat onder meer over iemand die na de behandeling dagenlang bijna niet meer kon lopen van de resulterende pijn) en dingen die ik gelezen heb.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:17

Dus SP, omdat jij een slechte ervaring vanaf de zijlijn hebt meegekregen is gelijk de hele groep "besmet"?
Wat dan te doen als een wetenschapper een fout maakt?

Fouten zijn er overal en je zult ze er dan op moeten aanspreken.

Niet gelijk de verdoemenis in

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:42

Gerrie"]
Dus SP, omdat jij een slechte ervaring vanaf de zijlijn hebt meegekregen is gelijk de hele groep "besmet"?
[/quote]dat is een foute en snelle conclusie.

[quote="Gerrie schreef:
Wat dan te doen als een wetenschapper een fout maakt?

Fouten zijn er overal en je zult ze er dan op moeten aanspreken.

Niet gelijk de verdoemenis in
idd, zolang er mensen in het spel zijn worden er fouten gemaakt. maar we hebben het hier niet over fouten maar over of acupunctuur een wetenschappelijk gefundeerde vorm van geneeskunde is. dat is het dus niet, met alle onberekenbare resultaten van dien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:38

Ik dacht al, een topic over acupunctuur, daar zal SP wel weer rondzwerven, net als in topics over het boktbeleid.

Ik heb op internet diverse onderzoeken gevonden van m.n. Amerikaanse universiteiten, waar wel degelijk de werking van acupunctuur is aangetoond. Met name Alan M. Schoen, een bekende veterinair, is bij veel van deze onderzoeken betrokken geweest.

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, heb wel eens tijdens een andere cursus een acupunctuurnaald in mijn hand gekregen, om eens te kunnen voelen wat dat teweeg bracht.

Als nuchtere Hollander dacht ik dat er natuurlijk niks te merken zou zijn, maar... de naald ging enorm trillen, ik voelde een soort energieophoping in mijn hand die ineens als een komeet omhoog schoot door mijn arm naar mijn schouder toe. Heel apart, zoiets zou ik zelf nooit verzonnen hebben als ik de werking had willen simuleren Haha!.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:43

SuperPepeijn schreef:
mijn ervaringen zijn negatief. dat gaat om dingen die ik meegemaakt heb (ik ga niet in details treden maar het gaat onder meer over iemand die na de behandeling dagenlang bijna niet meer kon lopen van de resulterende pijn) en dingen die ik gelezen heb.

Dan raad ik jou aan om eens een kijkje te nemen bij een accupuncturist waar ik bv ontzettende goede ervaringen heb. Want om nu te zeggen dat accupunctuur niet deugt omdat jij er slechte ervaringen over hebt gehoord, terwijl ik het met eigen ogen heb gezien!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:59

promptertje schreef:
Ik dacht al, een topic over acupunctuur, daar zal SP wel weer rondzwerven, net als in topics over het boktbeleid.
ik mis even de bedoeling van deze opmerking.

@tulandro, wanneer is iemand een goed acupuncturist?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:08

SuperPepeijn schreef:

@tulandro, wanneer is iemand een goed acupuncturist?

Voor mij is iemand een goed accupuncturist als hij of zij goede resultaten laat zien. Rare vraag, want waarom is iemand een hoefsmid?
Je kunt wel blijven ontkennen dat accupunctuur niet bewezen is, maar er zijn al zoveel onderzoeken naar geweest dat er zeker een kern van waarheid in zit, en er komen ook steeds meer positieve verhalen, dus als het allemaal kwakzalverij zou zijn, waarom is het dan zo bekend, en waarom doen dierenartsen het ook?
Ik zal even mijn verhaal vertellen, onze hond had degeneratieve multilopetie (afbraak van de ruggenmerg, ik weet niet meer hoe je het precies schrijft). Zijn achterbenen waren bijna gevoelloos en de dierenkliniek kon niks meer voor ons doen. Toen werden we door de dierenarts hier in ridderkerk doorverwezen naar de accupuncturist in Capelle, omdat zij erg goed is. Mijn hond ging na een aantal behandelingen met sprongen vooruit, er kwam meer gevoel in zijn achterpoten, en hij heeft daarna zelfs nog een jaar kunnen lopen, ondanks dat de dierenarts zelf niks meer kon doen en dat de ziekte niet te stoppen was. We hoorden achteraf van de dierenarts in Ridderkerk dat ze honden met hernia etc er weer geheel bovenop heeft gekregen. Maar ik ben zelf vaak meegeweest, en je zag dat als die naalden eenmaal in zijn pootjes zaten, dat hij helemaal stond te wankelen, omdat hij helemaal high was, het leek net of hij dronken was. En als je dit meegemaakt hebt, dan kun je niet ontkennen dat accupunctuur werkt.
Ow ja, en nog iets, juist omdat zij ook dierenarts was, wist zij ons precies te vertellen wat onze hond had, wat de andere dierenartsen niet wisten, namelijk een ziekte die eigenlijk alleen bij duitse herders voorkwam, terwijl wij een schotse collie hadden. Zij had meerdere gevallen gehad in haar accupunctuurpraktijk, en hierdoor wist ze onze hond ook goed te behandelen. Ze is ook nog een paar keer op tv geweest. Ik geloof, nee ik weet zeker dat haar accupunctuur werkt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:20

@Tulandro: reacties van mijn kant op jouw bovenstaande vragen heb ik al gegeven in dit topic, wil je die zien, lees dan even terug.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:27

Dan heb ik nog een andere vraag, wat zijn jouw precieze ervaringen? Heb jij het zelf ooit gezien?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:29

Tulandro schreef:
Dan heb ik nog een andere vraag, wat zijn jouw precieze ervaringen? Heb jij het zelf ooit gezien?
ik hou er niet van persoonlijke dingen op bokt te zetten, daarom treed ik niet in details, maar ja ik heb het gezien, meerdere keren. ik zie even niet in waarom deze informatie belangrijk is voor de discussie, maar goed.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:31

De westerse wetenschap heeft door middel van vele onderzoeken aangetoond dat het stimuleren van acupunctuurpunten een groot aantal effecten teweeg kan brengen in het lichaam. Zo is gebleken dat onder andere de volgende fysiologische reacties kunnen optreden:

* stimulatie van zenuwbanen

* verbetering van de bloedcirculatie, zowel algemeen als in bepaalde organen

* opheffen van kramp in bijvoorbeeld spieren en maagdarm kanaal

* vrijkomen van verschillende hormonen, zoals cortison in bij nierschors en endofinen (de lichaamseigen pijnstillers) in de hersenen

Er zal nog veel onderzoek verricht moeten worden voordat op een voor iedereen bevredigende wijze alle effecten van acupunctuur in kaart zijn gebracht. Vast staat in ieder geval dat het stimuleren van bepaalde punten op de huid een belangrijke positieve invloed heeft op een groot aantal lichaamsfuncties

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:36

Sorry, maar SP je kunt gewoon niet om accupunctuur heen,wat er is aangetoond dat het een gunstige werking op sommige lichaamsfuncties kan hebben, maar het precieze ervan is nog niet aangetoond.
En als je me niet gelooft, dan zou ik als ik jou was even op www.acupuncturist.nl kijken, daar staan verschillende WETENSCHAPPELIJKE artikelen over accupunctuur.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:38

Tulandro schreef:
Sorry, maar SP je kunt gewoon niet om accupunctuur heen,wat er is aangetoond dat het een gunstige werking op sommige lichaamsfuncties kan hebben, maar het precieze ervan is nog niet aangetoond.
tulandro, er zijn behalve ook de nodige propaganda ook echte onderzoeken op internet te lezen. je kunt ze oa. vinden op de site die ik eerder aangaf.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:46

SuperPepeijn schreef:
tulandro, er zijn behalve ook de nodige propaganda ook echte onderzoeken op internet te lezen. je kunt ze oa. vinden op de site die ik eerder aangaf.

Dit is geen propaganda, het zijn artikelen die in de volkskrant en andere betrouwbare literatuur heeft gestaan. Ik zei al, pas als jij het echt met eigen ogen ziet als een betrouwbare en ervaren accupuncturist dit uitoefent, ga jij er misschien ook in 'geloven' . Juist omdat jij je ervaringen niet wilt delen, vind ik jouw argumenten niet betrouwbaar en ik verander niet van mening, want ik heb het met mijn eigen ogen gezien, en zo zijn er vele met mij. Jij hebt de pech gehad om kwalzalvers aan het werk gezien te hebben. Maar we komen hier misschien nog wel eens op terug, want ik ben van mening dat er nog wel meer bewijzen komen.

Ik houd er over op, want er zijn nu al tientallen mensen geweest die het ook met hun eigen ogen gezien hebben, maar nog geloof je (als enige hier, als ik de reacties lees) dat het klinklare onzin is. Ik krijg het gevoel dat jij het zelf nog nooit hebt meegemaakt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:50

ik had ook niet verwacht dat ik iemands mening zou veranderen.

tegenover iemand die wilt geloven kan je een miljoen logische argumenten verzinnen en nog zal hij geloven (dat is niet vervelend bedoeld). mijn bedoeling met deze postings is om te laten zien dat er ook een keerzijde is aan dit fenomeen en wellicht zijn er wel mensen die zich op deze manier erin gaan verdiepen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:17

Natuurlijk zit er een keerzijde aan acupunctuur, maar geldt dat niet voor alles? Er zit ook een keerzijde aan de reguliere behandelingsmethodes. Om de beperktheid van pijnbestrijding maar als voorbeeld te noemen.

Maar goed, ondanks dat jij dat door een slechte ervaring en misschien wat literatuur anders van mening bent. Zijn er ook (wetenschappelijk opgeleide) mensen die al jarenlang acupunctuur met succes inzetten. Artsen, tandartsen en dierenartsen. Mensen die een universitaire studie achter de rug hebben op regulier gebied en dat aanvullen met acupunctuur. Een goed acupuncturist is aangesloten bij de NAAV (Nederlands Arsten Acupunctuur Vereniging). Deze vereniging zet zich in voor wetenschappelijk onderzoek, nascholing, registratie, controle en toetsing van acupuncturisten in Nederland. Zij hebben zo'n 600 leden (geschoolde praktiserende artsen, dierenartsen en tandartsen dus).

Deze discussie speelt al jaaaaaaaaaaren en zal nog jaaaaaaaaren duren. Intussen ik denk dat het tijd wordt dat we elkaars mening gewoon respecteren.

An_J

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:51

SuperPepeijn schreef:

gewoon een constatering van jouw stokpaardjes: alternatieve geneeswijzen, boktbeleid en uitspraken van A8H, daar ben jij altijd bij. Zit verder geen bedoeling achter, maar het is vrij voorspelbaar in welke topics jij je op zult houden. Net zoals je mij altijd in dravertopics aan zal treffen Lachen. Geen waardeoordeel dus.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:54

idd, nutteloze info dus.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:55

Daarom kwam er nog een heel bericht achteraan, zulke opmerkingen laat ik niet op zichzelf staan.

On-topic: een hele goede acupuncturist is meerdere malen teamarts geweest van het Duitse dressuurteam, die zullen hem toch niet meegenomen hebben puur omdat ze erin geloven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:11

promptertje schreef:
Daarom kwam er nog een heel bericht achteraan, zulke opmerkingen laat ik niet op zichzelf staan.

On-topic: een hele goede acupuncturist is meerdere malen teamarts geweest van het Duitse dressuurteam, die zullen hem toch niet meegenomen hebben puur omdat ze erin geloven.

Misschien was het een lekker ding Tong uitsteken

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:18

zeggen dat iets bestaat of werkt omdat bekende mensen het gebruiken is een drogredenatie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:21

Denk je dat Klaus Balkenhol daar gevoelig voor was Bloos!

Het lijkt me toch dat het Duitse team gedegen onderzoek doet naar de veterinair die ze meenemen. Bij Hans van Schie, "onze" teamarts staat trouwens ook het standaard werk "Veterinary acupuncture" in de boekenkast Lachen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:22

SuperPepeijn schreef:
zeggen dat iets bestaat of werkt omdat bekende mensen het gebruiken is een drogredenatie.

Zeggen dat iets niet werkt omdat je er 1 slechte ervaring mee hebt ook. Maar je standpunt is nu duidelijk SP, en ook al kom je het hier nog 100 keer verkondigen, mijn standpunt verandert er echt niet door Lachen.
Laatst bijgewerkt door prompter op 01-11-04 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt