Alles valt op zijn plek: diagnose Kissing Spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:44

Fab,je hebt wel gelijk maar als al het andere al bekeken en gedaan is en de foto`s van de rug wijzen uit dat het niet goed is dan is de conclusie wel duidelijk.

Ik ben nu met Taverno andere zadels aan het proberen,anders gaan rijden,laag en rond is in Taverno zijn geval niet de juiste manier want juist dan komt hij in protest.Rij nu recreatief zeg maar.

Er zijn ook zat paarden met kissingspine die nergens last van hebben.
Ik ben ook niet van plan het zomaar op te geven .Taverno heeft ook nog eens 7 maanden rust gehad en begon gelijk weer te protesteren.
Ik heb echt al van alles na laten kijken hoor.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:00

Nee dat bedoel ik niet Tav; maar alleen dat het niet altijd zo is dat de kissing spines de oorspronkelijke oorzaak van problemen zijn, maar ook een gevólg kunnen zijn van iets anders.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 17-10-04 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:06

Dat is ook zo,alleen zijn die gevallen meestal nog wel te behandelen.
Ik geloof niet dat in mijn geval de kissingspine een gevolg is van.
Een 4 jarig paard waar amper op is gereden,daar kan weinig verkeerd mee gegaan zijn.Meestal is het aangeboren of ontstaat het na een trauma.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:10

Daar moet ik Fabienne gelijk in geven.
In de lezing die Rodinde geeft over ruggen laat ze ook een foto zien van een skelet van een volledig aanelkaar vergroeide spines!
Het paard in kwestie had hoog in de dressuur gelopen..

Ik heb zelf zitten bedenken dat de periode dat het botvlies nog geraakt wordt pijnlijk zal/kan zijn.
Als dat er niet meer is zal er geen pijnreactie meer optreden en is de kans op vergroeien groter.

Welke DA kan dat voor mij bevestigen Verward

Als er verder een goed spiercorset omheen zit kan het paard dus nog redelijk goed functioneren Verward

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:13

taverno schreef:
Dat is ook zo,alleen zijn die gevallen meestal nog wel te behandelen.
Ik geloof niet dat in mijn geval de kissingspine een gevolg is van.
Een 4 jarig paard waar amper op is gereden,daar kan weinig verkeerd mee gegaan zijn.Meestal is het aangeboren of ontstaat het na een trauma.

Maar, no offence, dit topic ging over Fitz Haha!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:16

Gerrie,het botvlies is ook pijnlijk en er zijn ook paarden die goed kunnen functioneren maar ieder paard reageert weer anders en de mensen die hier reageren hebben net een paard dat het niet goed doet en daarom lijkt het net of alle paarden met kissingspine niet meer te helpen zijn.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:18

fabienne schreef:
Maar, no offence, dit topic ging over Fitz Haha!

Ik zal er verder over ophouden,het ging zeker over Fitz,we dwalen af,sorry.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:28

taverno schreef:
Gerrie,het botvlies is ook pijnlijk en er zijn ook paarden die goed kunnen functioneren maar ieder paard reageert weer anders en de mensen die hier reageren hebben net een paard dat het niet goed doet en daarom lijkt het net of alle paarden met kissingspine niet meer te helpen zijn.

Dat het botvlies pijnlijk is heb ik al aangegeven Verward

Uit studies staat idd dat het na de diagnose van KS niet over hoeft te zijn.

Maar voorop staat dat een paard niet "bedenkt"om tegen de ruiter in te gaan.
Vraag jezelf als ruiter steeds het waarom af

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:40

fabienne schreef:
Wacht ff, jullie gaan er nu van uit, dat 'kissing spines' altijd de oorzaak geweest zijn van zijn protestacties en problemen, maar dat valt nog te bezien:

Ik niet Fab, ik ga ervan van uit dat pijn (waar dan ook door veroorzaakt) de oorzaak nummer 1 van verzet is.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:24

Zo ik ook. Verzet, staken, niet willen lopen, flegmatiek in erge mate tenzij het duidelijk aantoonbaar door de ruiter komt, is te herleiden naar pijn in het lichaam.

Een voorbeeld. Vorige week las ik op een wedstrijd bij iemand voor. In de proef ging het eerste deel (M1) in draf en stap goed en zo ook de rechter galop. Tot hij links moest aanspringen en hij kwam gelijk omhoog en dat bleef hij doen. Omdat de proef verder goed ging zeiden we beide gelijk dat er iets moest zijn waardoor hij het deed. Het paard staat bekend om dit soort acties en heeft een ruiter het ziekenhuis ingewerkt. Gelukkig had de eigenaresse ook het idee dat er iets niet goed zat en is gelijk naar de kliniek gegaan, ondanks hij niet kreupel liep in de draf. Toch bleek hij een peesblessure te hebben. Zo zie je maar dat een paard met een reputatie als gevaarlijk en lastig, en dat heeft hij echt, toch op zo'n manier aangaf dat hij pijn had. De reactie van het paard mocht wel minder voor de ruiter, maar was dus duidelijk een pijnreactie.

Wat dacht je van die lastige merries die zogenaamd niet te rijden zijn, lastig.... die hebben toch meestal een bagger veel pijn in hun buik wat de ruiter meestal niet kan geloven. Die merries die dan slaan, bokken, stijgeren en andere gekkigheid uithalen om bv niet de lopen doen het niet omdat het merries zijn, ze doen het omdat ze pijn in hun lijf hebben!

Maar, de omgeving ziet het toch vaak nog anders. Hoevaak, en ik ook, heb je als ruiter niet te horen gekregen dat je maar door moest slaan, slof erom of desnoods maar op de bute zetten om maar te rijden cq scoren? Vaak, echt te vaak. En ook ik heb vaak nog het idee dat ik dingen doe met Pablo wat niet eerlijk of onterecht is. Ben als de dood dat ik dezelfde fout bega als mijn vorige paard.

Maar, de techniek gaat steeds door in de ontwikkeling. Gelukkig kunnen er nu rugfoto's gemaakt worden waardoor o.a. Fitz nu weet waarom haar paard zo staakt! Lag niet aan haar, dat is een geruststelling. Aan de andere kant kan ik me levendig voorstellen dat je toch met een kater zit dat je dingen gedaan hebt die je niet zou hebben gedaan als je wist dat zijn reactie kwam vanuit pijn. Denk dat dit soort gedachtes bij veel ruiters zitten die nu weten dat hun paarden lastig waren doordat ze pijn hebben.

Jammer dat de paarden niet een schaal kunnen aangeven waarop ze aangeven hoeveel pijn ze hebben. Want, als je aan het trainen bent komt een paard ook spierpijn tegen en dat is iets wat wel eens aangeraakt moet worden om het paar sterker te maken waardoor hij die spierpijn niet meer heeft. Denk wel dat dit ook iets is wat duidelijk herkent moet worden en onderscheiden van pijn door bv Kissing spines of andere gebreken aan de benen. Lastig probleem dus.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:38

Hmmm ik dacht niet dat hij nog zo zo aan het staken was. In het verhaal van TS heeft ze het alleen over houterig lopen en onregelmatig lopen.....en dat was de aanleiding nu om hem verder te laten onderzoeken.

Volgens mij is dat staken al een hele tijd geleden.

Pijn is overigens lang niet altijd een goede raadgever.
Als ik naar de pijn in mijn knie had geluisterd, was ik nooit meer aan het lopen gekomen. Ik heb door de pijn heen moeten revalideren om weer een beetje te kunnen lopen.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld spierpijn. Als een paard spierpijn heeft, zal hij verzet tonen. Bij het ene paard zal dat veel zijn, bij het andere minimaal. Als je daar niet doorheen werkt kom je nooit verder.

Blijft gewoon eigenlijk het feit staan, dat paarden eigenlijk niet gebouwd zijn voor het werk wat wij hen laten doen............en omdat wij ze dat werk toch willen laten doen, kan het niet anders dan dat dat vaak problemen oplevert.

Maar dat is misschien weer stof voor een andere discussie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 21:07

Oke, hier ben ik zelf weer na een dag clinic bij rhijnauwen en jureren Knipoog

Zoals ik het begreep van de arts op de kliniek had hij het duidelijk over vergroeide doornuitsteeksels, iets dat al in zijn jeugd is ontstaan.
Er is niet gesproken over een verkeerde manier van rijden.

Wel zijn er bij mij een aantal dingen duidelijk geworden:

- toen ik hem kocht had hij hier al last van. Hij ging toen bij de handelaar al vaak in verzet. Bij mij deed hij dit niet want ik reed rond en laag.

- Tot de Z2 heb ik totaal geen problemen ondervonden met Fitz. Logisch: hij heeft tot die tijd altijd aan mogen lummelen en is lang en laag getraind.

- Daarna ben ik van instructie veranderd omdat Fitz meer op achter moest komen. Hier zijn de problemen ontstaan. Hij ging vele malen in verzet. Een kraker heeft toen zijn rug diverse malen behandeld maar het werd in totaal nog niet veel beter.

- Ik heb Fitz toen in training gezet. We hebben er alles aan gedaan om Fitz goed te krijgen. Hij is meermalen bij Solange Schrijer geweest die dacht dat het probleem in de hals zat. We zijn een andere manier van trainen gaan zoeken, 1 waar Fitz zich zo goed mogelijk ging voelen. Hij ging juist de laatste maanden super lopen wat ook resulteerde in een plek op de Hippiade. Zijn ruiter had met Fitz een manier gevonden waarop hij Fitz volledig in zijn waarde liet. Wel adviseerde hij er nogmaals een kraker bij te laten komen vanwege de in 2-en gesprongen wissels.

- De dag na de Hippiade heeft Michiel Scheepers Fitz behandeld. Ik ben langzaam op gaan bouwen, de onregelmatigheid kwam pas toen ik hem ivm een wedstrijd weer op wilde richten. Zoals gezegd vond ik dat hij zijn beweging totaal niet afmaakte en heel houterig liep.

Van verzet de laatste maanden was hoe dan ook geen sprake!

Zo, dan weten jullie ook wat meer over de voorgeschiedenis van Fitz.

Je kunt je nu afvragen waarom hij in Dld. nooit hoger is uitgebracht dan de B, maar dat zou dus heel goed te maken kunnen hebben met de manier van rijden, waarin de problemen zijn ontstaan.
Misschien is hij daarom wel naar Nederland gekomen, maar dit is allemaal achteraf gepraat.

Feit blijft dat ik ontzettend veel plezier van dit dier heb gehad en nog heb, kissing spines of niet.
Ik geniet ook van een rondje aan de hand stappen waarin hij met zijn boevenkop allerlei trucjes met je uit probeert te halen.
Het is gewoon een fantastisch paard met een gouden karakter en ik hoop nog lang van hem te genieten, al dan niet onder de man.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:20

Fitzroy schreef:
Feit blijft dat ik ontzettend veel plezier van dit dier heb gehad en nog heb, kissing spines of niet.
Ik geniet ook van een rondje aan de hand stappen waarin hij met zijn boevenkop allerlei trucjes met je uit probeert te halen.
Het is gewoon een fantastisch paard met een gouden karakter en ik hoop nog lang van hem te genieten, al dan niet onder de man.

OK dan! OK dan! OK dan!

Ik ben vanmiddag met de mijne naar buiten geweest. Vanwege een gebroken teen heeft hij een paar weken alleen aan de longe gelopen en hij had er duidelijk zin in!! In plaats van aan te draven stoof hij weg in galop (wat dus niet helemaal mijn bedoeling was Haha!) en gaf een paar bokkesprongen mee. Had hij nu echt last van zijn KS dan zou hij niet zo vrolijk zijn onder het zadel. Toch?? Ooit baal ik dat echt trainen en wedstrijd rijden er niet meer in zit, maar dit soort momenten maakt alles goed!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:27

Leontine, Fitz kon bij niemand beter terecht zijn gekomen dan bij jou Lachen. Jij hebt al heel vroeg ingezien dat er iets was en bent er aan gaan werken, dus hij heeft nooit echt verzet hoeven tonen - hij werd begrepen. Dat is een groot compliment aan jouw adres, dat hij de laatste maanden geen enkel verzet heeft getoond.

Mijn opmerkingen in jouw topic waren absoluut algemeen bedoeld, bijna iedereen kent wel een of meerdere paarden in zijn omgeving waar verzet bij komt kijken en waarbij het paard wellicht iets mankeert.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:16

Hmm, hier weer de beperkingen van bokt. Laten we duidelijk zijn dat mijn verhaal algemeen bedoeld zijn en ik alleen info van Fitzroy heb van tijd geleden. Het was meer voor mijn eigen frustraties van dingen die ik fout heb gedaan in het verleden en als de dood ben dat ik het nu weer fout doe met Pablo. Daarnaast heb ik vaak in mijn omgeving paarden gezien die onterecht grof werden behandeld doordat ze zwaar verzet vertoonde en heb daarbij vaak het gevoel gehad dat de paarden pijn hebben. Probleem met mij is dat ik niet tegen onrecht kan, niet naar mij toe, en al helemaal niet naar paarden die zo weinig kunnen zeggen hoe ze zich voelen.

Fitz, jij hebt zo veel gedaan voor je paard. Meerdere malen naar de kliniek gegaan en diverse andere oplossingen geprobeerd en zeker dat heeft goed resultaat gehad. Heel veel succes!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:22

Eleonoor schreef:
Hmm, hier weer de beperkingen van bokt. Laten we duidelijk zijn dat mijn verhaal algemeen bedoeld zijn en ik alleen info van Fitzroy heb van tijd geleden. Het was meer voor mijn eigen frustraties van dingen die ik fout heb gedaan in het verleden en als de dood ben dat ik het nu weer fout doe met Pablo. Daarnaast heb ik vaak in mijn omgeving paarden gezien die onterecht grof werden behandeld doordat ze zwaar verzet vertoonde en heb daarbij vaak het gevoel gehad dat de paarden pijn hebben. Probleem met mij is dat ik niet tegen onrecht kan, niet naar mij toe, en al helemaal niet naar paarden die zo weinig kunnen zeggen hoe ze zich voelen.

Fitz, jij hebt zo veel gedaan voor je paard. Meerdere malen naar de kliniek gegaan en diverse andere oplossingen geprobeerd en zeker dat heeft goed resultaat gehad. Heel veel succes!!

Hier kan ik me helemaal in vinden!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:53

Fitzroy schreef:
Zoals ik het begreep van de arts op de kliniek had hij het duidelijk over vergroeide doornuitsteeksels, iets dat
al in zijn jeugd
is ontstaan.

Wat ik me afvraag is hoe zoiets in de jeugd kan zijn ontstaan? Ik neem aan door een 'ongelukje', bijvoorbeeld rollen, vastliggen, rare bewegingen..etc, waardoor er wat verkeerd schiet. Goed, er zit daar dan een probleem. Stel dat dit probleem niet onderkend wordt (je schreef dat Fitzroy al last had toen je hem kocht) , en er wordt gewoon verder getraind.
Wat gebeurt er dan?
De wervel die scheef staat drukt tegen de tussenwervelschijf aan. Deze wordt dan helemaal in de verdrukking gebracht, waardoor deze tussenwervelschijf langzaam aan gaat slijten. Hierdoor gaat de bewuste wervel steeds meer opzij en komt uiteindelijk tegen de naastgelegen wervel te liggen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:14

Appie schreef:
De wervel die scheef staat drukt tegen de tussenwervelschijf aan. Deze wordt dan helemaal in de verdrukking gebracht, waardoor deze tussenwervelschijf langzaam aan gaat slijten. Hierdoor gaat de bewuste wervel steeds meer opzij en komt uiteindelijk tegen de naastgelegen wervel te liggen.

Paarden hebben geen tussenwervelschijven zoals de mens.
Dus wat jij schetst klopt dus niet.
KS zijn de doornuitsteeksels die elkaar 'kussen' .

hier op deze site een mooi plaatje dat alles een beetje verduidelijkt.
http://www.dierenkliniekpijlsenofferein ... tm#kissing

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:36

Paarden hebben wel degelijk tussenwervelschijven. Op het plaatje kan je die niet zien omdat die meer naar beneden zitten. Ik zal kijken of ik nog een goed plaatje kan vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 11:51

Appie schreef:
Stel dat dit probleem niet onderkend wordt (je schreef dat Fitzroy al last had toen je hem kocht) , en er wordt gewoon verder getraind.

Ik wil nogmaals benadrukken dat Fitz heel lang en veel in de lage lijn is getraind, wat op zich mogelijk is met een paard met KS.
Dus 'gewoon verder trainen' vind ik nogal een gewaagde uitspraak, waarbij het lijkt alsof jij mij de KS mij in de schoenen wilt schuiven, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Ik denk dat de oorzaak hier in de KS ligt en het gevolg is dat hij in de oprichting moeilijkheden is gaan krijgen.
Jij draait het nu om en zegt dat de oorzaak het trainen is en het gevolg de KS.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:00

Nee, ik wil jou zeker niet de schuld geven van KS. Mijn verontschuldiging als dat wel zo over kwam.

Ik zeg niet dat de oorzaak het trainen is, maar dat dit het probleem wel heeft verergerd. De oorzaak is al eerder begonnen, namelijk op het moment dat er iets verkeerd is geschoten/gaan zitten (door eerder genoemde oorzaken). Ik denk (dus is gewoon een mening) dat hierbij de tussenwervelschijf in de verdrukking komt. En juist een tussenwervelschijf werkt als een elastische verbinding, die verschillende krachten kan opnemen.

Ik geef jou dus niet de schuld, het is alleen jammer dat bepaalde problemen niet eerder ontdekt worden. Maar ik weet ook dat dat heel moeilijk is. Je probeert altijd pijn uit te sluiten en te zoeken naar een oorzaak. En jij hebt al veel geprobeerd, o.a. Michiel Scheepers en Solange Schrijer erbij gehad. En het is dan jammer dat het werkelijke probleem niet naar voren kwam.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:05

Fitzroy schreef:
Ik wil nogmaals benadrukken dat Fitz heel lang en veel in de lage lijn is getraind, wat op zich mogelijk is met een paard met KS.

Ik begrijp dat een paard met KS goed in de lage lijn getraind kan worden maar de oprichting is een probleem? En in die lage lijn, kon je hem dan wel echt rond maken zodat hij zijn rug moest gebruiken of was het meer zoals hals strekken in de lage lijn?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 12:09

Bedoel je wat mogelijk was of bedoel je wat de DA gezegd heeft?

De DA heeft mij verteld dat laag en rond rijden geen probleem is. Veel galopperen met grote ruime sprongen, waardoor je meer ruimte krijgt tussen de doornuitsteeksels.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:19

Appie schreef:
Paarden hebben wel degelijk tussenwervelschijven. Op het plaatje kan je die niet zien omdat die meer naar beneden zitten. Ik zal kijken of ik nog een goed plaatje kan vinden.

nogmaals..een paard heeft niet een tussenwervelschijf zoals de mens.
Kan dus ook niet zoals de mens een hernia krijgen.

Ik zuig dit niet uit mijn duim maar geleerd tijdens een lezing op het federatiecentrum van de DA Rodinde.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:27

Gerrie schreef:
nogmaals..een paard heeft niet een tussenwervelschijf zoals de mens.
Kan dus ook niet zoals de mens een hernia krijgen.

Ik zuig dit niet uit mijn duim maar geleerd tijdens een lezing op het federatiecentrum van de DA Rodinde.

Dat is waar, het is idd niet hetzelfde als bij een mens. Maar ik dacht dat je bedoelde dat paarden helemaal geen tussenwervelschijven hebben, vandaar mijn reactie Knipoog .

Maar is het dan niet zo dat die doornuitsteeksels dichter naar elkaar toe komen, doordat die tussenwervelschijf afslijt?