verslag van de demo van Aqua8horse in Arnhem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:18

Als ik had geweten dat de clinic was geweest was ik graag komen kijken.
Ik ben iemand die graag van iedereen iets leert. en dus toen aqua hier op bokt zulke geweldige verhalen hield en ik van maaike hoorde (die er stage had gelopen) dat het echt wel de moeite waard was heb ik haar een pb gestuurd of ik een keer met 1 van mijn paarden naar creil kon komen.Ik heb geinformeerd naar de kosten en gevraagd of ze me wat toe kon sturen zodat ik me van te voren in de theorie kon verdiepen.Dat zou ze doen via mail of post maar totop heden heb ik nu na bijna een jaar NIETS ontvangen.

Op mijn pb's en mails daarna heb ik geen reactie gekregen.
In het topic van G&K heb ik nog aangegeven dat ik graag langs wilde komen maar dat ik nooit wat van haar terug hoorde.
Hierop heb ik nogmaals een pb gestuurd met de vraag of ik een proefles kon afspreken.
Inmiddels heb ik het maar opgegeven.
Of ik niet goed genoeg ben of mijn paard niet goed genoeg weet ik niet maar ik wordt compleet genegeerd door deze dame.

Hoe serieus kun je zo iemand dan nog nemen? zo'n grote mond maar als je er op ingaat is ze opeens niet thuis?
Na het lezen van deze verhalen weet ik genoeg ik ben blij dat ik die proefles niet heb gehad wie weet met wat voor'n blessure mijn paard was thuis gekomen!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:22

manzano"]
Wat is de A8 methode dan? Nog nooit van gehoord.
[/quote]

[quote="Aqua8horse schreef:

Het is helemaal een eitje als je gewoon klassiek traint. En dan heb je in ieder geval geen balans problemen en andere blessures (vroeg of laat )
Bovendien een paard met een gang waar souplesse standaard inzit omdat schwung en tact al aanwezig zijn zodra je op het paard gaat zitten.

Mijn definitie van dressuur = de bewegingen van het paard met schwung en tact in de natuur, zoveel mogelijk te evenaren met ons op de rug.

Je zal dus zonder enige twijfel de bewegingen vanuit het paard moeten laten komen en moeten laten blijven. Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.

Bij deze visie is de kern de balans. Die balans moet in verhouding gelijk zijn. Dat houdt in dat de belaste balans gelijk moet zijn aan de natuurlijke balans De enige manier om dat te kunnen creeeren is dat je het paard leert dragen. Zodra hij kan dragen, heeft hij nauwelijks meer hinder van de last op zijn rug. Gevolg is dan automatisch dat het paard in balans loopt. Op dit moment heb je dus geen kans op overbelastings problemen en blessures. (Opm: harnachement en lichamelijke conditie moet uiteraard oke zijn )

Je hebt dus een paard in balans, die nageeflijk is doordat hij draagt. Het
gevolg is dat de beweging vloeiend en soepel zullen zijn waardoor schwung en tact standaard aanwezig zijn in alle gangen.

Ook hoef je niet te varieeren in hoofd/ hals houding omdat tijdens het rijden op deze manier het paard zijn eigen hoofd/ hals houding perfecter dan wie dan ook zal aanpassen aan de balans waar het dier zich in bevindt op een bepaald moment. Hoe zwaarder de oefening, hoe meer kracht, een zakkende achterhand dus een compenserende opgerichte hoofd/ hals houding. Je kan dus heel simpel stellen dat alles veel makkelijker en vanzelf gaat als je dit onder controle hebt. In de praktijk blijkt het echter wat minder simpel uitvoerbaar te zijn, maar het is mogelijk!!!

Ik rijd op hoog klassiek niveau. .

Ik zou als ik me daarop toe zou leggen een ZZ licht proef kunnen rijden.

Wij gebruiken met longeren nogmaals nooit hulpteugels en de paarden lopen in de goede houding, worden goed getraind, dus zeer effectief. Daarom noemen we die methode ook revolutionair

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:31

Samsam schreef:
Aqua8horse schreef:
/knip
Je zal dus zonder enige twijfel de bewegingen vanuit het paard moeten laten komen en moeten laten blijven. Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.

/knip
Ik rijd op hoog klassiek niveau. .

Ik zou als ik me daarop toe zou leggen een ZZ licht proef kunnen rijden.
/knip

dit alles is mij niet opgevallen zondag.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:37

sherwood schreef:
Misschien zijn haar paarden fijn te rijden, maar als dat niet voldoet aan het plaatje wat men graag ziet bij de dressuur, dan is het dus niks voor mij. En waarschijnlijk ook niet voor de gemiddelde dressuur ruiter. Wellicht is dit een heel fijne manier van rijden voor de vrijetijdsruiter?

Hier een verstokte vrijetijdsruiter Knipoog ,ik heb het verslag uitgebreid gelezen omdat ik altijd benieuwd ben hoe het er nu "in het echie" aan toe gaat bij de nieuwe (betere Haha! ) methodes van paardrijden/omgang met paarden......
Zo te lezen denk ik ook niet dat het iets voor mij zou zijn.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:40

Nimber schreef:
Of ik niet goed genoeg ben of mijn paard niet goed genoeg weet ik niet maar ik wordt compleet genegeerd door deze dame.

Hoe serieus kun je zo iemand dan nog nemen? zo'n grote mond maar als je er op ingaat is ze opeens niet thuis?
Na het lezen van deze verhalen weet ik genoeg ik ben blij dat ik die proefles niet heb gehad wie weet met wat voor'n blessure mijn paard was thuis gekomen!!

Nou idd, ik geef je groot gelijk, heb topic doorgelezen en meer kan je er niet aan doen, waarschijnlijk heb jij je paard al zo voor elkaar dat ze hier niets aan toe te voegen heeft... en dan sta je in je hempie!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:43

Lielle schreef:

Het beeld dat ik vooraf had gekregen uit de berichten van Carol was een braaf ontspannen maar
op de voorhand dravend
tevreden paard.

.

Ik twijfel absoluut niet de verhalen van Jippie maar wél aan de 'Jomanda der paarden' mevr. A8H.

Ik denk dat A8H een goede babbel heeft en goed haar onzekere ( ? ) , nietsvermoedende leerlingen kan weten te motiveren. Ik las hier ergens over dat zij Lielle een PB heeft gestuurd dat haar paarden op de voorhand lopen? Dwz dus dat mijn artrose paard (rechtsvoor) op de voorhand moet lopen, dat dat goed voor hem is?

Daarbij krijg ik sterk de indruk dat A8H niet goed kan verwoorden waarom ze het doet en daarbij dat ze zelf niet een talent is wat betreft het rijden. Als zij ZZ-licht rijdt, denk ik dat half bokt op Grand Prix niveau rond tuffen. Daarbij heb ik ook niet de indruk dat A8H niet openstaat voor andere methodes en tegengas.

ik ben erg benieuwd naar haar antwoord (mocht ze die geven) op deze topic.

Geef mij maar de Jippie-methode Schijnheilig

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:43

Dank je samsam voor je quote! Verheldert een hoop (aan de andere kant ook weer niet). Ben nu wel heel benieuwd naar deze methode. Hoop dat Aqua8horse nog wat zich laat horen hier.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:47

Toch hebben jullie er wat van opgestoken,
je hebt goed kunnen zien dat je swingen dus echt niet kunt afdwingen (want dan gaat je paard wringen Tong uitsteken ).

Overigens komt die term niet bij A8H vandaan, die heeft ooit eens in de IDS oid gestaan...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:55

Sjuimp wat een briljante tekst voor een onderschrift jammer dat die van mij al zo vol staat!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:11

Samsam over methode A8H"]
Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.
[/quote]
vs.
[quote="Jippie schreef:
Ze begon direct heel veel druk op het bit te zetten waarop het paard achterwaarts ging.

[...]

Carole heeft veel gestapt en wat me opviel is dat ze vreselijk aan de voorkant zit te plukken en trekken met onrustige en ongecontroleerde bewegingen.

[...]

Weer vertelde ze dat ze niet aan de voorkant zat en slechts 200 gram in haar handen had. Dat is toch iets wat ik moeilijk kan geloven als ik naar haar witte knokkels keek, de spanning op de teugels en het bit dat geregeld 5 cm door de mond werd getrokken.

Ergens aan trekken moet als doel aanspanning in de ontspanning, dat werkt nooit Nog niet bij een schoenveter!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:15

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:19

kimmy"]
[quote="Lielle schreef:

Het beeld dat ik vooraf had gekregen uit de berichten van Carol was een braaf ontspannen maar
op de voorhand dravend
tevreden paard.

.

Ik twijfel absoluut niet de verhalen van Jippie maar wél aan de 'Jomanda der paarden' mevr. A8H.

Ik denk dat A8H een goede babbel heeft en goed haar onzekere ( ? ) , nietsvermoedende leerlingen kan weten te motiveren. Ik las hier ergens over dat zij Lielle een PB heeft gestuurd dat haar paarden op de voorhand lopen? Dwz dus dat mijn artrose paard (rechtsvoor) op de voorhand moet lopen, dat dat goed voor hem is?

Daarbij krijg ik sterk de indruk dat A8H niet goed kan verwoorden waarom ze het doet en daarbij dat ze zelf niet een talent is wat betreft het rijden. Als zij ZZ-licht rijdt, denk ik dat half bokt op Grand Prix niveau rond tuffen. Daarbij heb ik ook niet de indruk dat A8H niet openstaat voor andere methodes en tegengas.

ik ben erg benieuwd naar haar antwoord (mocht ze die geven) op deze topic.

Geef mij maar de Jippie-methode Schijnheilig
[/quote]
Kimmy, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Het beeld dat ik schets hierboven, baseer ik op de berichten van A8H. Verder heb ik wel PBs van A8H gekregen in het verleden, maar over op de voorhand lopen - van haar of mijn paarden - was daarin geen sprake. Verder ben ik het volledig met je eens *LOL*

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:48

Ik was er ook. Alleen het longeer deel gezien. Was er ook niet echt kapot van ofzo. Het paard stopte idd steeds, doordat zij hem bij zijn voorhand blokkeerde. Daarna ging zij helemaal aan de kant, om hem weer op een volte te krijgen, terwijl ze hem best vanaf haar plek weg had kunnen sturen. Rijdeel heb ik niet gezien, toen was ik een clinic aan het volgen
Ben wel blij dat er meerdere mensen zijn met dezelfde mening Knipoog

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:50

Grappig om haar eigen verhaal hier verderop te lezen....volgens haarzelf ging het juist retegoed Haha!

ik weet iig van wie ik nooit les wil....

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:40

Sjuimpje schreef:
je hebt goed kunnen zien dat je swingen dus echt niet kunt afdwingen (want dan gaat je paard wringen Tong uitsteken ).

OK dan! , die houden we erin Haha!

Ik ben dan nog zo'n naiveling dat ik denk dat mensen niet zo kunnen 'fantaseren'en verwachtingen scheppen die ze niet waar kunnen maken, ik had a8h dan ook nog steeds het voordeel van de twijfel gegeven.

Hoewel ik zelf niet bij deze clinic aanwezig ben geweest maken de reactie's, zowel in dit topic als van a8h in 'haar'topic dat ik daar toch maar op terug kom Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:00

Okee...

ik had eea al via PB gelezen, en ik begreep heel goed waarom Jippie aanvankelijk niet zo veel behoefte had om er een post van te maken, al vind ik het wel leuk dat er nu toch eentje gekomen is.

Ik heb na 5 pagina's eigenlijk niet zo veel meer toe te voegen. Mijn beeld van Carole en haar wondermethode is eigenlijk alleen maar bevestigd.

Ik vind het eigenlijk diep triest dat mensen als Carole leerlingen begeleiden en oprecht menen daar goede resultaten mee te kunnen boeken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:03

Lielle schreef:
dit alles is mij niet opgevallen zondag.

Misschien is dat dan jouw eigen probleem...daar kan ik weinig mee. Net zoals het verhaal van jou dat je met gelijke passen een bocht kan maken.
Heb je het al geprobeerd?

En als jullie nou werkelijk zo deskundig zijn als jullie je voordoen, attendeer je een leek dan niet op het feit dat het dier zo kreupel loopt? Overigens viel het de andere bezoekers en de mensen van de manege ook niet op Verward Of vraag je dan standaard altijd of iemand nog even wil gaan galopperen tot 2 maal toe?

Laat ik dit zeggen: dat jullie iets niet kunnen zien, betekent per definitie niet dat het er dan niet is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:05

Zep schreef:
Okee...

ik had eea al via PB gelezen, en ik begreep heel goed waarom Jippie aanvankelijk niet zo veel behoefte had om er een post van te maken, al vind ik het wel leuk dat er nu toch eentje gekomen is.

Ik heb na 5 pagina's eigenlijk niet zo veel meer toe te voegen. Mijn beeld van Carole en haar wondermethode is eigenlijk alleen maar bevestigd.

Ik vind het eigenlijk diep triest dat mensen als Carole leerlingen begeleiden en oprecht menen daar goede resultaten mee te kunnen boeken.

Gewoon blijven vinden ZEP!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:06

Aqua8horse schreef:
Net zoals het verhaal van jou dat je met gelijke passen een bocht kan maken.
Heb je het al geprobeerd?

Heb JIJ het al geprobeerd?

Het KAN namelijk gewoon... wat ben jij DENSE zeg.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:06

Aqua8horse schreef:
Gewoon blijven vinden ZEP!

Kijk dat is een reactie waar we wat aan hebben Verward Echt geweldig..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:31

even over het met gelijke passen een bocht maken
een paard word bij een wending in de lengte gebogen
de buitenkant word langer en de binnenkant korter gereden
dus is het logisch dat de binnenkant een kortere pas maakt dan de buitenkant
want de binnenkant is korter
als een paard aan binnen en buitenkant zelfde passen blijft maken moet het dier vierkant de bochten door
en dat is nu net niet de bedoeling lijkt mij

voor de rest geen inbreng of mening of wat dan ook
want zoals ik in mijn onderschrift heb staan
eerst zien , dan geloven(en dus ook beoordelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:46

Aqua8horse schreef:
Laat ik dit zeggen: dat jullie iets niet kunnen zien, betekent per definitie niet dat het er dan niet is.

Geloof jij ook in de "snaar-theorie"?
of in kaboutertjes

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:48

even over het maken van gelijke passen met het binnenachterbeen op de volte of in een wendig....Quentin blijft duidelijk achter met zn binnenachterbeen, en dan met name rechtsom, dit is een rede geweest voor DA bezoek, fysio en manueel therapeut(kraken)
inmiddels maakt hij linksom op de volte ruime grote passen met een goed ondertredend achterbeen, zowel het binnen als buitenbeen

rechtsom daarintegen blijft hij wat achter met het binnen achterbeen, dat is dus blijkbaar normaal Verward waarom kan hij het dan linksom wel gewoon en rechtom niet
in mijn ogen is hij dan onregelmatig, en dit is een reden om het rijden in de bak weer op een laag pitje te zetten en weer een tijd recratief te gaan rijden, of te wel lekker crossen in t bos met een los teugeltje Clown

ovrigens, na de 1e behandeling door de kraker liep hij ineens wel rechtsom ook met een goed ondertredend achterbeen op de volte.....dus hij kan het wel, nu niet meer en dus zit er iets fout en ga ik er ook niet mee verder rijden....

wat ik hier nu dus lees is dat het volkomen normaal is, terwijl het volgens DA, fysio, kraker en mn instructeurs niet goed is....

verder ga ik nu het verslag van a8h lezen en wacht ik op de foto's!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:53

Nimber schreef:

Tja,als het er op aan komt..Hebben veel mensen niet zo'n grote mond meer... Jammer dat ze hier niet reageerd Schijnheilig Scheve mond
Maar je hebt groot gelijk dat je niet heen gaat.. Denk dat je beter les kunt hebben van Pokemonnetje hier op bokt *LOL* Schijnheilig Schijnheilig *LOL*
Scheelt een stuk in kreupelheid Schijnheilig

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:59

Renske20 schreef:
ik vind het nogal vreemd dat er 2 totaal verschillende verslagen zijn, over dezelfde demonstratie....

misschien ben ik net iets te nuchter en te nieuwsgierig en wil ik het eerst zelf zien voor ik er een duidelijke mening over kan hebben.
Het verslag van G&K van een hele tijd terug vond ik, ook al zegt ze zelf al vriendelijker te zijn geweest qua verwoorden, een stuk positiever dan het verslag van jippie
maar aan de andere kant, jippe en lielle hebben dezelfde mening, en gezien hun andere postst op bokt hecht ik daar toch veel waarde aan

mocht je ooit in het zuiden van brabant een demo geven kom ik zeker kijken en als we een zeker antwoord willen over de 200 gram gewicht op de teugels stel ik Quentin beschikbaar, bij meer druk gaat hij doodleuk op zn achterbenen staan, dus dan is het meteen duidelijk Knipoog

over het gelijke passen maken in een wending ben ik nog niet helemaal uit, Q is rechtsom onregelmatig omdat hij rechtsachter er niet goed onderplaatst, iets wat hij linksom wel kan, maar vlgens a8h methode zou hij juist rechtsom dus goed lopen ipv linksom, het tegenovergestelde van wat alle anderen beweren(DA, fysio etc)

dot had ik getypt in het topic van aqua zelf, maar was gesloten voor ik het kon plaatsen, hoop er alsnog een reactie op te krijgen