Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
manzano"]
Wat is de A8 methode dan? Nog nooit van gehoord.
[/quote]
[quote="Aqua8horse schreef:
Het is helemaal een eitje als je gewoon klassiek traint. En dan heb je in ieder geval geen balans problemen en andere blessures (vroeg of laat )
Bovendien een paard met een gang waar souplesse standaard inzit omdat schwung en tact al aanwezig zijn zodra je op het paard gaat zitten.
Mijn definitie van dressuur = de bewegingen van het paard met schwung en tact in de natuur, zoveel mogelijk te evenaren met ons op de rug.
Je zal dus zonder enige twijfel de bewegingen vanuit het paard moeten laten komen en moeten laten blijven. Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.
Bij deze visie is de kern de balans. Die balans moet in verhouding gelijk zijn. Dat houdt in dat de belaste balans gelijk moet zijn aan de natuurlijke balans De enige manier om dat te kunnen creeeren is dat je het paard leert dragen. Zodra hij kan dragen, heeft hij nauwelijks meer hinder van de last op zijn rug. Gevolg is dan automatisch dat het paard in balans loopt. Op dit moment heb je dus geen kans op overbelastings problemen en blessures. (Opm: harnachement en lichamelijke conditie moet uiteraard oke zijn )
Je hebt dus een paard in balans, die nageeflijk is doordat hij draagt. Het
gevolg is dat de beweging vloeiend en soepel zullen zijn waardoor schwung en tact standaard aanwezig zijn in alle gangen.
Ook hoef je niet te varieeren in hoofd/ hals houding omdat tijdens het rijden op deze manier het paard zijn eigen hoofd/ hals houding perfecter dan wie dan ook zal aanpassen aan de balans waar het dier zich in bevindt op een bepaald moment. Hoe zwaarder de oefening, hoe meer kracht, een zakkende achterhand dus een compenserende opgerichte hoofd/ hals houding. Je kan dus heel simpel stellen dat alles veel makkelijker en vanzelf gaat als je dit onder controle hebt. In de praktijk blijkt het echter wat minder simpel uitvoerbaar te zijn, maar het is mogelijk!!!
Ik rijd op hoog klassiek niveau. .
Ik zou als ik me daarop toe zou leggen een ZZ licht proef kunnen rijden.
Wij gebruiken met longeren nogmaals nooit hulpteugels en de paarden lopen in de goede houding, worden goed getraind, dus zeer effectief. Daarom noemen we die methode ook revolutionair
Samsam schreef:Aqua8horse schreef:
/knip
Je zal dus zonder enige twijfel de bewegingen vanuit het paard moeten laten komen en moeten laten blijven. Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.
/knip
Ik rijd op hoog klassiek niveau. .
Ik zou als ik me daarop toe zou leggen een ZZ licht proef kunnen rijden.
/knip
sherwood schreef:Misschien zijn haar paarden fijn te rijden, maar als dat niet voldoet aan het plaatje wat men graag ziet bij de dressuur, dan is het dus niks voor mij. En waarschijnlijk ook niet voor de gemiddelde dressuur ruiter. Wellicht is dit een heel fijne manier van rijden voor de vrijetijdsruiter?
Nimber schreef:Of ik niet goed genoeg ben of mijn paard niet goed genoeg weet ik niet maar ik wordt compleet genegeerd door deze dame.
Hoe serieus kun je zo iemand dan nog nemen? zo'n grote mond maar als je er op ingaat is ze opeens niet thuis?
Na het lezen van deze verhalen weet ik genoeg ik ben blij dat ik die proefles niet heb gehad wie weet met wat voor'n blessure mijn paard was thuis gekomen!!
Lielle schreef:
Het beeld dat ik vooraf had gekregen uit de berichten van Carol was een braaf ontspannen maar
op de voorhand dravend tevreden paard.
.
Samsam over methode A8H"]
Dat betekent dat je zo min mogelijk aan de voorkant met de teugels of met hulpmiddelen en kracht werkt.
[/quote]
vs.
[quote="Jippie schreef:Ze begon direct heel veel druk op het bit te zetten waarop het paard achterwaarts ging.
[...]
Carole heeft veel gestapt en wat me opviel is dat ze vreselijk aan de voorkant zit te plukken en trekken met onrustige en ongecontroleerde bewegingen.
[...]
Weer vertelde ze dat ze niet aan de voorkant zat en slechts 200 gram in haar handen had. Dat is toch iets wat ik moeilijk kan geloven als ik naar haar witte knokkels keek, de spanning op de teugels en het bit dat geregeld 5 cm door de mond werd getrokken.
kimmy"]
[quote="Lielle schreef:
Het beeld dat ik vooraf had gekregen uit de berichten van Carol was een braaf ontspannen maar
op de voorhand dravend tevreden paard.
.
Sjuimpje schreef:je hebt goed kunnen zien dat je swingen dus echt niet kunt afdwingen (want dan gaat je paard wringen).
Lielle schreef:dit alles is mij niet opgevallen zondag.
Zep schreef:Okee...
ik had eea al via PB gelezen, en ik begreep heel goed waarom Jippie aanvankelijk niet zo veel behoefte had om er een post van te maken, al vind ik het wel leuk dat er nu toch eentje gekomen is.
Ik heb na 5 pagina's eigenlijk niet zo veel meer toe te voegen. Mijn beeld van Carole en haar wondermethode is eigenlijk alleen maar bevestigd.
Ik vind het eigenlijk diep triest dat mensen als Carole leerlingen begeleiden en oprecht menen daar goede resultaten mee te kunnen boeken.
Nimber schreef:Hoe serieus kun je zo iemand dan nog nemen? zo'n grote mond maar als je er op ingaat is ze opeens niet thuis?
Na het lezen van deze verhalen weet ik genoeg ik ben blij dat ik die proefles niet heb gehad wie weet met wat voor'n blessure mijn paard was thuis gekomen!!
Renske20 schreef:ik vind het nogal vreemd dat er 2 totaal verschillende verslagen zijn, over dezelfde demonstratie....
misschien ben ik net iets te nuchter en te nieuwsgierig en wil ik het eerst zelf zien voor ik er een duidelijke mening over kan hebben.
Het verslag van G&K van een hele tijd terug vond ik, ook al zegt ze zelf al vriendelijker te zijn geweest qua verwoorden, een stuk positiever dan het verslag van jippie
maar aan de andere kant, jippe en lielle hebben dezelfde mening, en gezien hun andere postst op bokt hecht ik daar toch veel waarde aan
mocht je ooit in het zuiden van brabant een demo geven kom ik zeker kijken en als we een zeker antwoord willen over de 200 gram gewicht op de teugels stel ik Quentin beschikbaar, bij meer druk gaat hij doodleuk op zn achterbenen staan, dus dan is het meteen duidelijk
over het gelijke passen maken in een wending ben ik nog niet helemaal uit, Q is rechtsom onregelmatig omdat hij rechtsachter er niet goed onderplaatst, iets wat hij linksom wel kan, maar vlgens a8h methode zou hij juist rechtsom dus goed lopen ipv linksom, het tegenovergestelde van wat alle anderen beweren(DA, fysio etc)