waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 07:34

gijsenkim schreef:

En Ja Pharagirl als JIJ een hengst zou kopen zou ik idd even gaan steigeren Haha! Haha! Haha! Haha!, Niet persoonlijk opvatten

Leuk hoor die eigenwijze mensen............. OK dan! OK dan!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 07:40

Amen, cassidy onze oppervoorstander en betweter
Sjeezus wat kun jij zeiken.
Gefrustreerd of zo? Schijnheilig

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 07:41

Citaat:
...ik word te groot voor Phara...

En nu heb je een Welsh-B gekocht? Hoe klein was Phara dan?
Ben je niet bang dat je over een tijdje ook te groot bent voor dit paardje?

Edit: ik heb het opgezocht in je profiel, Phara is 1.16.
En de stokmaat van een Welsh-B is tot 137.2?

Hmm, persoonlijk had ik een iets grotere pony gekocht, helemaal omdat je zelf nog maar 14 jaar bent, en wrs nog een stuk groeit.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 07:50

kadans16 schreef:

Nee, niet gefrustreerd, maar iemand met heel veel ervaring met paarden/hengsten, dus wees iets respectvoller ipv meteen maar een grote mond op te zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 07:54

Lijkt mij ook, Maarja we zullen wel lezen of en waar het schip strand.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 08:27

Ik heb 4 hengsten van veulen af gehad en bij alle 4 gingen de ballen er op hun derde af. Thank God!

Ze waren allemaal, de een wat meer dan de ander, veels te vrolijk. Vaak erg onhandelbaar en te stoer. Een tikje op de neus voelden ze echt niet hoor.

Betekend dat, dat ik ze verkeerd opgevoed heb? Dacht het niet. Het waren gezonde KWPN'ers in de pubertijd en dan kan je er de donder op zeggen dat ze drukker zijn dan de gemiddelde ruin.

Voor mij geen poespas, kost me teveel energie. Die ballen gaan er dus fijn af Bovendien staan 2 ruinen (volle broers) nu wel mooi samen in de wei te spelen, terwijl ik dat voorheen echt niet aandurfde, zo druk als ze waren.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 08:48

Ik weet één ding zeker bij mijn jaarling: gecastreerd zal hij worden!
De vraag is alleen wanneer, maar in ieder geval met 3 jaar en niet later.

Hoeft voor mij niet dat gedoe met hengsten en om te denken dat hij misschien goedgekeurd gaat worden voor de dekdienst is ook irrealistisch. Dus waarom hengst houden? Is zowel voor mij als voor hem beter om te laten castreren.

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:24

Justy schreef:
Heb je het stukje van Cassidy gelezen? Zulke extreme dingen (strot doorgebeten) heb ik nooit gezien maar ik heb wel eens een hengst door het lint zien gaan, en believe me, daar is jouw lastige merrie een watje bij...

nou ik denk ten eerste niet dat jij daar over kan oordelen. En ten tweede is het gelukkig niet mijn merrie maar die van iemand anders. En die meriie is echt een gevaarte. Ik zeg probeer der eens richting de wei mee te lopen. Ik zou maar alvast een ambulance bellen want dat ga je niet overleven! DIe merrie is nu 13 jaar en die mensen zijn inmiddels zover dattie in de binnenbak kan worden gereden en dat ze in de longeerbak kan worden gelongeerd. Maar af en toe moet je niet vragen hoe!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:13

Purtje schreef:
nou ik denk ten eerste niet dat jij daar over kan oordelen. En ten tweede is het gelukkig niet mijn merrie maar die van iemand anders. En die meriie is echt een gevaarte. Ik zeg probeer der eens richting de wei mee te lopen. Ik zou maar alvast een ambulance bellen want dat ga je niet overleven! DIe merrie is nu 13 jaar en die mensen zijn inmiddels zover dattie in de binnenbak kan worden gereden en dat ze in de longeerbak kan worden gelongeerd. Maar af en toe moet je niet vragen hoe!

Dan zou zo'n merrie van mij ook een enkeltje Mora krijgen.
Ik heb paarden voor mijn hobby en niet om mee te verongelukken.

Natuurlijk zijn er ook merries en ruinen met een kronkel in hun kop.
Dat heb je bij hengsten ook.
Maar het meeste "hengstengedrag" van een hengst is volledig natuurlijk gedrag wat een hengst in een kudde zal moeten hebben omdat hij anders niet het doel van zijn leven kan halen, voortplanten.
Alleen stellen mensen dat gedrag niet op prijs als hij niet mag dekken en kan een mens niet het gedrag (actie->reactie) van een kudde vervangen.
Dan wordt het opeens "lastig hengstengedrag" en is dat heel stoer Rolleyes

Maar volgens mij heeft 90% van de mensen op bokt de paarden gewoon voor hobby en dan snap ik niet waarom ze het hunzelf én de hengst moeilijk gaan maken.
Castreer je een hengst, dan raakt hij die drang tot voortplanten kwijt en heb je er een veel leuker dier aan.
En het dier krijgt ook een veel fijner leven.
Reken maar dat het voor een hengst erg frustrerend is als hij niets met zijn hormonen mag doen.
En die verhalen van hij heeft nog niet gedekt dus hij weet niet wat hij mist is onzin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:24

Die van phara is toch wel wat ouder dan 4.
en als het zn hele leven een braaf beest is geweest, zie ik niet in waarom zij hem geen kans zou geven, alleen maar omdat het een hengst is.

Ik heb jarenlang een hengst verzorgd, en noooit problemen mee gehad, echt nooit.
nooit getrapt, nooit gesteigerd of wat dan ook.
Hij was hartstikke lief, en ik heb veel van hem geleerd
(ik was toen een jaar of 11/12)

Dat het paard de schuld krijgt als het verkeerd gaat,
misschien gaat dat zo bij de mensen die jíj kent,
maar aar zie ik phara niet voor aan..
Ze heeft meer dan genoeg ervaring denk ik zo, met pharaon.

Maarja, ze koopt een nieuw paardje die verschrikkelijk zachtaardig is, en waarvan zij zeker weet dat hij bij haar past, en dan krijg je dit.

Nog steeds vind ik dat jullie alles over één kam scheren..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:27

Niet zo slim Lips are sealed
Ten eerste omdat het een hengst is, ik ben het met de meeste bokkers eens dat die gewoon niet geschikt zijn voor meiden van een jaar of 14 (sprak degene die zelf ook nog maar 13 is Haha! ), dus daar zal ik maar mn mond over houden.
Explosion lijkt me niet veel groter dan pharaon, en je zegt dat je te groot voor Pharaon bent Scheve mond je bent 14, dus grote kans dat je over een tijdje ook al weer te groot voor explosion bent. Volgens mij had je beter en D/E pony kunnen kopen en dan een merrie of ruin, maarja.... ik moet toegeven dat het een ontzettend leuk beestje is Knipoog
Hopelijk valt het allemaal mee, en is hij idd. zo braaf als je zegt.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:42

Je weet wat ik je in de week gezegd heb, ik had hem laten staan.

Jij bent jong en eigenlijk nog semi-onervaren, zeker met hengsten ... De maat van het beestjes ... En nog wel wat dingen.

Hoop dat je er veel plezier mee hebt, maar zoek daar zeker begeleiding bij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:57

kadans16 schreef:

Ik vind het zo ontzettend knap dat jij met ervaringen die jij met één hengst hebt over het algemeen kun beoordelen dat het allemaal wel meevalt. En nee hoor, ik ben niet gefrustreerd, zou nieteens weten waarom? Ik zie er per jaar een 20-tal hengsten op stal langskomen, van pasgeboren veulen tot volwassen hengst die gedekt heeft. Denk dus zomaar dat ik er dus meer ervaring mee heb dan jij.

Bokt, of een forum is er voor om ervaringen uit te wisselen. En aangezien ik zelf graag wil leren, en me voor kan stellen dat anderen dat ook willen, geef ik hier advies.

Voor degenen die zeggen dat ik een zeikerd ben en het altijd beter weet: zegt meer over jullie zelf dan over mij...*LOL*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:22

Alacairion schreef:
Ik heb jarenlang een hengst verzorgd, en noooit problemen mee gehad, echt nooit.
nooit getrapt, nooit gesteigerd of wat dan ook.
Hij was hartstikke lief, en ik heb veel van hem geleerd
(ik was toen een jaar of 11/12).....

Nog steeds vind ik dat jullie alles over één kam scheren..

Alacairion, je hebt dus 1 hengst meegemaakt. Ik heb er in de loop van de jaren tientallen meegemaakt, mijn man is dravertrainer en we hebben altijd jonge hengsten op stal gehad. Ik weet dus waar ik over praat, heb mijn ervaring niet bij 1 hengst gehaald.

Ik denk dat je verbaasd zou zijn waar een hengst toe in staat is. Mijn eigen hengst is een geweldig paard, 6 jaar oud en in de bloei van zijn leven, hij heeft me ook nog nooit gebeten of geslagen.

Maar het is ook een macho van de bovenste plank, en maar weinig mensen kunnen met hem omgaan. Om met zo'n hengst om te kunnen gaan, heb je veel ervaring en overwicht nodig. Wij hebben hem nooit hardhandig op zijn plaats hoeven zetten, maar hij probeert je wel dagelijks uit, met hele kleine dingetjes, dingetjes die je niet eens ziet als je geen hengsten gewend bent.

Ik scheer niet alles over 1 kam, ik praat gewoon uit ervaring. Een meisje van 14 zou mijn paard niet eens buiten mogen zetten, gewoon omdat ze niet de ervaring heeft om sneller en slimmer te zijn dan hij is. Dat jij eens 1 brave hengst hebt verzorgd en daarom denkt dat jonge meisjes er wel mee om kunnen gaan, is net zo goed alles over 1 kam scheren.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar ik zou dat risico niet willen nemen. Als anderen dat wel willen, is natuurlijk hun eigen beslissing, maar ze kunnen op zijn minst goed gewaarschuwd zijn. Ik zou niemand graag willen zien verongelukken, daar gaat het me alleen maar om Lachen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:31

Tja.. meningen zijn verdeeld en blijven verdeeld!
Mijn mening is dat als je een hengst hebt of wilt, dat je dan een behoorlijke portie ervaring moet hebben!
Dat je in ieder geval begeleiding hebt: OK dan! !

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:35

Van die begeleiding heb ik anders ook geen hoge pet op.
Een meisje van 14 adviseren om een hengst en een welsh B te kopen.
Of handelt die persoon toevallig in pony's?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:46

MarijeR schreef:
Van die begeleiding heb ik anders ook geen hoge pet op.
Een meisje van 14 adviseren om een hengst en een welsh B te kopen.
Of handelt die persoon toevallig in pony's?

Tja.. das natuurlijk moeilijk te zeggen.
Ik ken haar niet, weet ook niet hoe de begeleiding is.. kan alleen maar hopen dat het goed gaat!

Toen ik mijn eerste pony had, gingen we nog een ponietje erbij kopen. Ik had dus wel de 'nodige ervaring'.. NOT.. !!
Een schattig hengstveulentje gekocht op de markt voor een leuk prijsje.
In begin is et enorm leuk en lachen, maar toen werd hij wel erg hengst.. hij is overigens 'maar' 1.26meter, maar wat kon en kan dat beestje sterk zijn!
Merrie werd aan de overkant in de wei gezet.. we hadden een omheining van een meter twintig ongeveer.. hups eroverheen, naar de merrie.
Mijn vader ernaartoe, maar die kreeg em niet mee.. werd levensgevaarlijk. Heb em ter plekke op moeten zadelen en naar huis moeten rijden, anders kregen we em met geen mogelijkheid mee!
Hij heeft me vroeger aangevallen in de wei, etc. Zijn ballen zijn er vanaf gegaan, maar et duurde echt wel een hele tijd voor hij enigzins wat rustiger was. En nu nog als 19 jarige moet ik em in de gaten houden, ook al is ie ruin.
Als ik nu een hengst zou kopen, krijgt ie idd een consequente opvoeding, maar toen was ik zo'n groentje.. dacht dat ik dat wel ff kon, zo'n hengst temmen.. Haha! Haha! !

Oja.. er zijn zeker genoeg ruinen en merries wat nog gemener zijn dan een hengst, alleen wordt je met de hengst altijd aangekeken als er iets gebeurd, ook al is et de schuld van de merrie.
En als je valt van een ruin of merrie, loop je niet het risico dat ze de eerst dichtbijzijndse merrie gaan dekken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:49

Wat je helaas ook te vaak ziet: lastige merrie, niet te hanteren onder het zadel, niet fijn in omgang, eigenaar kan er verder niets mee: laten we haar dekken, dan heeft ze in ieder geval nog enige nut...

En zo hou je dat lastige character...want 9 van de 10 keer krijgt het veulen het van de moeder mee.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:51

Cassidy schreef:
Wat je helaas ook te vaak ziet: lastige merrie, niet te hanteren onder het zadel, niet fijn in omgang, eigenaar kan er verder niets mee: laten we haar dekken, dan heeft ze in ieder geval nog enige nut...

En zo hou je dat lastige character...want 9 van de 10 keer krijgt het veulen het van de moeder mee.

Ohw ja.. ik ken er zo ene!
Die zou ik nog niet voor niks willen hebben.. kijkt altijd en eeuwig zuur, loopt kreupel van de spanning volgens mij, als je al in haar richting kijkt bijt en mept ze gelijk, en jawel hoor.. dekken maar!
Echt al gaven ze me geld erbij wilde ik er nog geen veulen van!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 11:58

mijn lesgever heeft me niet geadviseert een hengst mee te nemen, die zei alleen dat als ik hem echt zo leuk vond, dat ik hem wel aan zou kunnen mits goede begeleiding (die ik ook krijg ook)
ik kan er spijtig genoeg niets aan doen dat jullie alleen maar wilde hengsten hebben moeten temmen...Maar deze hengst is rustig, als ik bij hem optijd reageer, en streng genoeg ben blijft die dat ook, hij ís al goedgekeurt als dekhengst, dus k moet hem niet ruin laten maken omdat ie toch niet goedgekeurt word Knipoog,
zolang ie mij niet te druk word, blijven zijn ballen,
word ie wat te druk gaat zijn zaakje er toch echt af.
Ik weet dat bokt het totaal niet met me eens is, maar geef jongen mensen óók een kans, iedereen moet het leren, ik heb nu een 13-jarige rustige hengst! plus ik krijg begeleiding van mijn lesgever die komt als hij afgeladen is al eens kijken hoe t zit met t beestje. of tie geschikt is etc.
ik ben nu nog maar 1.50 en groei heel erg langzaam, dus over stokmaat....
een hengst moet je altijd in de gaten houden, Phar is al van 3 jaar hengst, en moet m nu op zijn tien jaar nog steeds elke dag in de gaten houden, en ik durf zonder twijfel te zeggen, dat Phara soms even erg is als een hengst.

dát ík de schuld geef aan mijn paard als ik weet dat ik de verkeerde ruiter voor m ben? zeker niet!
als ik weet dat ik verkeert zat en het paard niet geef ik dat ook zonder problemen toe.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:02

pharagirlke schreef:
hij ís al goedgekeurt als dekhengst, dus k moet hem niet ruin laten maken omdat ie toch niet goedgekeurt word Knipoog

Oh je gaat ook meteen een dekstation beginnen!
Zeg dat dan!
Dan heeft ie z'n ballen natuurlijk wel nodig.
Dan ga je daar zeker ook het geld voor alle begeleiding mee terug verdienen Clown

Maar een goedgekeurde hengst die niet dekt, heeft ook niets aan z'n ballen

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:02

Ik ben momenteel ook bezig met de zoektocht naar een paard... En ja, ik ben op zoek naar een (grote) arabier en nee, het moet geen zwarte zijn... Ik kies enkel voor een arabier omdat dat superfijne paarden zijn... Enkele weken terug had ik dan ook een oproep geplaatst op internet met wat ik zocht, en er stond duidelijk bij dat ik een ruin zocht. Ik kreeg enkel zeer vaak reacties van mensen die hun hengst verkochten. Enja, intussen ben ik erachter dat bij de arabieren veel meer hengsten dan ruinen rondlopen, omdat ze ook als hengst zo handelbaar blijven. In eerste instantie heb ik daar dus niet op gereageerd, omdat ik toch echt geen hengst wou, maar intussen ben ik op enkele hengsten gaan proefrijden. En ik moet zeggen, ik heb mijn mening over hengsten herzien, het waren superbrave paarden, fijn te rijden en relaxt, een enkele brulde wel vreselijk. Terwijl ik altijd geen al te hoog petje ophad van hengsten, vond het maar gevaarlijke beesten (mede door enkele dingen die ik al gezien had), maar niet alle hengsten zijn zo... Wil dit nu zeggen dat ik een hengst ga kopen? Misschien wel. Maar zal die ook lang hengst blijven? Nee, toch niet. Waarom? Ik heb mezelf twee vragen gesteld. Waarom zou ik hem hengst laten? Als ik mezelf die vraag stel, kan ik daar absoluut geen zinnig antwoord op geven. De tweede vraag: Waarom zou ik hem castreren? Dan is mijn antwoord: voor mijn eigen gemak, ik wil een paard dat ik voor de volle 100% kan vertrouwen, die ik rustig de rug kan toedraaien zonder dat ik ogen op mijn rug moet hebben, en ik heb het idee dat ik dat met een hengst niet ga kunnen. Ik wil een paard waarmee ik rustig een buitenrit kan maken, en die ook met hengstige merries lekker kalm blijft, enfin er zijn veel zinnige redenen om hem te laten castreren...

Dus Pharagirlke, stel jezelf de vraag, heb je 1 zinnige reden om je hengst hengst te laten?

Let wel op, ik bedoel dit niet om je aan te vallen, maar om je er even over te doen nadenken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:03

pharagirlke schreef:
ik kan er spijtig genoeg niets aan doen dat jullie alleen maar wilde hengsten hebben moeten temmen...

We willen je behoeden voor een fout die je dreigt te gaan maken. Ik ben van mening dat je niet alle fouten zelf hoeft te maken, dat je kunt leren van de fouten van een ander. Maar als mensen niet willen horen, moeten ze maar voelen. Ik hoop alleen dat de gevolgen voor jouw te overzien blijven...Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-09-04 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 12:11

maar ik zei toch dat ik hem best wil laten castreren!
maar wil m eerst een weekje bekijken, hoe die overal op reageert.
mag dat dan niet?
ik weet heus dat jullie t goed bedoelen echt waar! anders was ik al lang kwaad Knipoog maar geef me op zijn minst de kans om hem eens een weekje te bekijken.
elfie: ik snap wat je bedoeld, en er is inderdaad heel veel kans dattie gecastreerd word. maar zou t eerst een weekje willen aanzien, mocht ie deze week drukker zijn dan daar (waar ie helemaal niet druk was) gaat zijn zaakje der meteen eraf.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:15

Overdrijven we nu niet een beetje...
Wie zegt dat dit een wilde hengst is. Er bestaan genoeg hengsten die echt niet wild zijn hoor. We hebben zelf een manege paard HENGST Dat is dan misschien ook wel een uitzondering maar toch.
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat hengsten wilder zijn. Je kan toch kijken hoe het gaat!! En niet bij voorbaat al meteen zijn ballen deraf doen. ALs het zo goed gaat waarom zou je dat dan doen??
En als je merkt dat hij zich echt niet gedraagd. Dan kan je het dan toch nog alsnog doen?? Het hoeft toch neit meteen zo te zijn dat die ballen der zijn hele leven blijven hangen. Het ligt gewoon aan het beesie...

En die maat.... Tjah hij is 1,35 daar kan je dan toch echt nog wel een hele tijd mee vooruit?? Of zie ik nu spoken:S Als je tot nu op een pony van 1,16 hebt gereden dan is dit toch al echt een heel stuk grooter. Tjah okay.. je kan ineens een heel eind gaan groeien. Maar ik ben van mening dat je echt nog een hele tijd plezier van deze maat kan hebben.
Als je maar neit te zwaar word Haha!