Zijn alle hengsten moeilijk ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:11

carola schreef:
Tuurlijk kan dat gebeuren, dat zeg ik toch ook niet??? Ik heb het over het algemene beeld. Of denk jij echt dat jou jaarling hengstje gevaarlijker is dan een 7 jarige dekhengst? Jammer van dat ongeluk van jou, maar dat is maar een geval. Dat geeft niet aan hoe het in het algemeen is.
En misschien is het dan wel heel verstandig dat jij je niet gaat wagen aan 'echte' volwassen hengsten, want die zijn nog heel wat sterker en dominanter dan jaarlingetjes. (gemiddeld genomen dan)

ik denk ook dat die hengst een uitzondering was, ik wil je ook niet aanvallen of zo hoor Tong uitsteken

het was iig niet mijn paard, en ik weet dat t ook met een ander paard kan gebeuren, maar als het gebeurt met een hengst, dan heb je 1 x dat gevoel Verward

en ik ben ook niet van plan een hengst te nemen hoor Knipoog (als ik ooit een paard koop)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:57

Nee hoor Cas.Orbaldo wasnogal verpest.
de vorige eigenaar was er bang voor en ik vrees dat ik daar de rest van zijn leven last van zal hebben omdat hij regelmatig probeerd de baas te worden.
maar dat gebeurd niet op zo'n levensgevaarlijke manier als jij beschrijft hoor.Hij brult een keer en ik roep hard eh! of hij loopt aan de hand mij voorbij waarna ik hem eerst weer achter mij neer zet.
Stelt niet veel voor als je maar consequent bent.

Wbt mijn 5 jarige dekhengst die natuurlijk dekt.
Hij heeft regelmatig last van zijn hormonen maar hij weet ook dat hij moet luisteren omdat hij anders een probleem heeft.Zolang dat duidelijk si heb je er echt geen problemen mee.

Maar dat is met ruinen en merrie's net zo.
als ze weten dat ze niet hoeven te luisteren worden het ook rotpaarden.alleen bij een hengst moet je net wat strenger zijn.Overgens niet alleen bij Orbaldo maar ook de andere 2 dekhengsten die ik heb gereden waren gewoon mak en braaf

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:22

Ik zie per jaar een kleine 20 - 30 hengsten op stal, van alle leeftijden - dus ook waar mee gedekt wordt (en dan alleen KI). Toegegeven, door de leeftijd komen sommigen niet even regelmatig in handen, en krijgen niet de aandacht die hengsten soms zo nodig hebben. Dus als je die in handen krijgt is het feest. Maar de oudere hengsten kunnen er ook wat van. Die raak ik nieteens aan, mag/mogen de eigenaar(en) doen.

Wat ik niet snap is, dat als ik roep dat het POTENTIELE moordenaars zijn, iedereen begint te roepen dat ik hengsten allemaal over een kam scheer. Ik roep niet dat alle hengsten zo zijn, maar ik vind mezelf ook niet overdreven reageren. Hengsten blijven dieren waar je ontzettend mee moet uitkijken, en wie beweert dat dit niet zo is, heeft een hengst nog niet in iedere situatie meegemaakt, of heeft nog niet veel hengsten in handen gehad.

Iedereen die bijvoorbeeld auto rijdt loopt het riscico door een ongeval (met of zonder schuld) iemand anders dood te rijden. Misschien wat cru gezegd, maar iedereen van ons is in de auto een potentieel gevaar op de weg, loopt het risico iemand dood te rijden (wil het woord moordenaar hier niet in de mond nemen want dat zou te ver gaan), we denken er alleen liever niet bij na.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:47

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:53

Niet elke hengst is moeilijk. Het beste voorbeeld staat in mijn profiel. Lucien is een vent met een grote bek een een heel groot lief hart. De mensen die hem kennen van boktritten zullen dat ongetwijfeld beamen.
Ook met Lucien moet je natuurlijk oppassen, maar dat moet je met ieder paard doen. Ik ben altijd banger dat ik een klap krijg, omdat een paard Lucien niet mag dan dat hij iets verkeerd zal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:37

Cassidy schreef:
Keep on dreaming zou ik zo zeggen, denk je dat een hengst nadenkt als hij echt door het lint gaat? Zo van " dit is mijn baasje en zij is altijd lief voor mij dus ik zal haar niet bezeren of anderzins kwaad doen?"
Als de hormonen de overhand nemen bij een hengst, ziet hij niets meer, hoort hij niets meer, wordt hij geleid door instinct en gaat alles tegen de vlakte wat hem in de weg komt.

Vergelijk het maar met een paard dat schrikt en op hol slaat, dat wordt ook geleid door het vluchtinstinct, en rent ook de weg op, het kanaal in of voor de trein. Die gaat ook niet denken: ojee, baasje zit op mijn rug, die is altijd lief voor me geweest en haar vertrouw ik volledig, ik wil haar niet pijn doen?

En onder die op hol slaande [paarden zijn toch ook genoeg paarden die weer bj zinnen gebracht kunnen worden? Zie dat dan ook zo bij een hengst. Hoewel mijn eigen paard zich ook nog tot dekken en brullen en uitdagen aantoe als hengst gedraagt ben ik avndaag nadat ik hem tien weken heb en net ingereden zo mee naar de hie, langs andere paarden, als je maar oplet. Tuurlijk veodt ik hem consequent op, accepteer ik weinig, maar kunnen echt wel fijne paarden zijn hoor. Heb nog nooit momenten gehad dat ik dacht dat ie echt door het lint going. Het ligt gewoon aan de opveoding. Ik heb als 1,60 groot 16 jarig meisje (wat ik nu nog ben) ook een hengst van 1.66 opgevoed en ingereden met filinke do=sis hormonen en dat ging ook prima.

Diddles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 19:54

Wat een interesante verhalen en belevenisen zeg.
En de vraag was zo simpel.
Is die vraag wel met ja on nee te beantwoorden.
In ieder geval leuk dat er zoveel reacties komen.
Ga door, iedereen met je ervaaringen te delen....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:14

Cassidy heeft zeker gelijk. Hoevaak heb ik mensen horen zeggen "je merkt haast niet dat hij hengst is" .. kan ...tuurlijk sommige hengsten zijn mietjes sommig zijn zooo braaaf en zooo lief.. tot die ene dag dat ze besluiten dwars door de heining te gaan en een kind in de nek springen. En zelfs de allersufste hengst kan zo'n dag hebben.

Ik heb ze in de handel regelmatig gereden, een hengst die zich super concentreert en voor je werkt .. in mijn ogen is er niks mooiers dan dat. Toegegeven ik vind het ook best een beetje stoer, ze hebben toch andere uitstraling en het is soms zeer indrukwekkend om te zien en te rijden. Ik ben niet te beroerd om dat toe te geven. Maar nooit, en dan echt nooit, zal ik onalert met hengsten omgaan daarvoor heb ik er twee teveel over me heen gehad en een stuk fo drie teveel door schrik of prikkeldraad zien gaan .. en die waren ook allemaal o zo braaf.

testosteron is is een niet te onderschatten hormoon. Juisr als een hengst nooit iets doet en altijd braaf is .. dan loop je het meeste gevaar. Het is geen feit, maar iedere hengt is potentieel schade aanrichter..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:19

Een kennis van mij had zo een hele brave hengst.......... super braaf, echt waar...... totdat hij op 7 jarige leeftijd zn box niet inwilde omdat er verderop een merrie stond..... hij heeft haar opgetild aan haar bovenarm en scheurde daarbij haar complete biceps af. Peerd heeft nooit een pas verkeerd gezet, nooit........ tot die ene keer, maar wel dan gelijk schade voor de rest van je leven. Needless to say dat de ballen er ook vrij vlot af waren

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:23

Dat is dus de reden dat ik als leek geen hengst aanraak die ouder is als een jaar!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:24

gijsenkim schreef:
Een kennis van mij had zo een hele brave hengst.......... super braaf, echt waar...... totdat hij op 7 jarige leeftijd zn box niet inwilde omdat er verderop een merrie stond..... hij heeft haar opgetild aan haar bovenarm en scheurde daarbij haar complete biceps af. Peerd heeft nooit een pas verkeerd gezet, nooit........ tot die ene keer, maar wel dan gelijk schade voor de rest van je leven. Needless to say dat de ballen er ook vrij vlot af waren

dat bedoel ik!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:26

Nee absoluut niet, ik ken een aantal hengsten (toevallig? allemaal vossen Clown ) die súper braaf waren, nooit beseft hebben dat ze hengst zijn/waren en zelfs met merries in de buurt zo mak als een lammetje zijn/waren. Maar dat zijn imo uitzonderingen die de regel bevestigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:41

Fellor schreef:
En onder die op hol slaande [paarden zijn toch ook genoeg paarden die weer bj zinnen gebracht kunnen worden? Zie dat dan ook zo bij een hengst.
[/quote]

O, natuurlijk kunnen ze weer bij zinnen gebracht worden als de hormonen eenmaal zijn uitgeraasd. Net zoals een paard dat op hol slaat weer naar je wil luisteren. Maar tot het moment dat hij weer naar je luisterd kunnen in beide gevallen hele erge ongelukken gebeuren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:44

Nog een voorbeeld,

Henk fokt met groninger hengsten......... superbraaf...... een daarvan , Ramires, loopt in het z dressuur mee......... fijn maar lui paard onder het zadel........ tijdens de vakantie van de vaste ruiter reed ik het paard...... super braaf totdat er een merrie compleet uit haar stekker ging in het aangrenzende land....... spanning blijft opbouwen en het is dat ik een grote bek heb anders had ik mooi het onderspit gedelft..... maar ik heb het paard terug naar de realiteit moeten slaan........ en das niet leuk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:01

gijsenkim schreef:
maar ik heb het paard terug naar de realiteit moeten slaan........ en das niet leuk

en reken maar dat je als dierenbeul wordt bestempeld door alle Pennymeisjes die op dat moment langsrijden /lopen /fietsen /huppelen....Lips are sealed

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:06

Haha, dat word ik ook wel eens. Dennis krijgt nl nog al eens een kladder voor z'n kop als hij z'n hoofd eventjes bij de merries heeft. Wel altijd met een waarschuwing met mijn stem er bij zodat die waarschuwing ook helpt als ik er niet bij kan Lachen.
Ik hoor het mensen nog zeggen: 'kan je wel tegen zo'n klein paardje'. Dit 'kleine paardje' heeft door zijn hormonen en onoplettendheid toen(als 3 jarige, toen hij nog niet van mij was) een keer een grote brede kerel het nakijken gegeven, meer dan eens zelfs. Dus dan liever een kladder voor z'n kop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:12

Das dus precies wat er bedoeld word .............

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:16

Idd, en als je er mee kom kan gaan en er niet bang voor bent is er niets aan de hand.

Er rijden kleine kinderen op Dennis terwijl op het land er naast merries staan. Zodra ik Dennis waarschuw heeft Dennis zijn hoofd weer bij zijn werk ipv bij de merries. Er is nog nooit iemand van Dennis afgevallen omdat hij toevallig naar de merrie wou(wel omdat hij suf struikelde oid Tong uitsteken).

En met hem gaan dekken aan de hand, gaat prima. Een enkele keer moet ik hem weer eventjes terug op aarde zetten, maar meestal houd hij zich keuring aan de routine die ik aanhoud.

Morticia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:34

Ik vind hengsten HEERLIJK!!! Lekker pit en uitdaging. maar dat is mijn ervaring en wat hierboven word gezegd, zal ook wel waarheid in zitten!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:37

Ik vraag me toch af hoe het komt dat veel mensen hengsten als pittig beschrijven Verward
Ik vind merries veel pittiger, die vechten veel meer voor je.
Mijn ervaring is dat hengsten eerder lui zijn en zich niet snel ergens druk om maken. Al zijn dit soort dingen natuurlijk wel erg paard gebonden.

Behalve, zoals ik al eerder zei, als er merrietjes te voorschijn komen... Haha!

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:49

gijsenkim schreef:
Een brave hengst ligt meer aan het karakter van de baas als aan het karakter van de hengst.

Hengsten houden moet je liggen, daar moet jij een stuk karakter voor hebben

Amen!!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:59

gijsenkim schreef:
Ik moet zeggen dat ik het toch wel een beetje met Cassidy eens ben......... een hengst is nooit te vertrouwen......... wat een watje het ook is.......

ja maar als je zo gaat kijken is geen enkel paard te vertrouwen..

het ligt aan het karakter en de opvoeding en hoe je met het paard om gaat vind ik...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:04

Ik heb zelf ook ervaring met meerdere hengsten. Van shetlander tot KWPN.
De laatste, KWPN'er, was een schat van een paard. Heel lief, nooit naar merrie's omgekeken. Hij is dit jaar 4 geworden en dit voorjaar begon de ellende.
Z'n hormonen kregen flink de overhand. Hij is nu gecastreerd en hetzelfde lieve paard van voorheen.
Ik ben niet van mening dat hengsten gevaarlijk zijn, maar ze hebben zeker een wat alertere aanpak nodig dan een ander paard. Juist vanwege de hormonen.

Een paard is (in bijna alle gevallen) niet van nature gevaarlijk, ze worden zo gemaakt. Alleen het ene paard is beter onder controle te houden dan een ander.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:12

Cassidy schreef:
Ik denk dat er toch minder mensen een olifant als huisdier hebben dan een paard, maar goed.

Cassidy weet het kleinste botje van het paard, maar zegt het lekker niet Haha!

Whahahahahahaha! OK dan! *LOL* Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:45

Cassidy schreef:
O, natuurlijk kunnen ze weer bij zinnen gebracht worden als de hormonen eenmaal zijn uitgeraasd. Net zoals een paard dat op hol slaat weer naar je wil luisteren. Maar tot het moment dat hij weer naar je luisterd kunnen in beide gevallen hele erge ongelukken gebeuren.

Maar natuurlijk moet ej blijven uitkijken, maar ik kan toch wel zeggen dat ik redelijk wat heb gezien van hengsten (flink wat gereden en gewerkt op hengstenshows) en geef je helemaal gelijk, je moet oppassen, maar dat stukje van jou wat daarover ging was heel anders dan dat stukje over de hengst als potentiele moordenaar die je ieder moment van het leven kan beroven. Dat kwam zeg maar iets overdrevener over.