Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jadero

Re: Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-26 21:00

Hij zal nu langzaam aan een beetje gewend raken aan zijn nieuwe plek. Denk dat hij inderdaad aan het aftasten is hoe het zit met jouw leiderschap. Goed dat je een les in aan het plannen bent, altijd fijn als iemand even kan meekijken. :)

En niet te onzeker worden hoor! Je komt over als een verstandige dame en ik denk dat je het snel genoeg 'aanvoelt' als er iets aan de hand is.

Een nieuw paard is gewoon even wennen, voor beiden. Probeer je vooral voor te houden dat jullie elkaar nog moeten leren kennen, en dat alles ook gewoon tijd nodig heeft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-26 21:12

Wat leuk, een topic van je blonde vent!
Hopelijk heb je die les snel ingepland staan.
Er zijn niet echt fouten te maken denk ik! Soms doe je wat teveel, en dan moet je even terugschakelen. Overkomt de beste. Komt vast goed. Ook op die manier leer je elkaar kennen. En hij lijkt vrij goed en op een eerlijke manier te communiceren als hij ergens mee zit.

Klinkt alsof het al met al, gewoon hartstikke goed gaat en gezellig is :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-26 21:17

Raineri schreef:
Wat leuk, een topic van je blonde vent!
Hopelijk heb je die les snel ingepland staan.
Er zijn niet echt fouten te maken denk ik! Soms doe je wat teveel, en dan moet je even terugschakelen. Overkomt de beste. Komt vast goed. Ook op die manier leer je elkaar kennen. En hij lijkt vrij goed en op een eerlijke manier te communiceren als hij ergens mee zit.

Klinkt alsof het al met al, gewoon hartstikke goed gaat en gezellig is :D

Ja hij is eerlijk en duidelijk in die zin. Dus dat is fijn.

Ik denk dat het altijd erger kan? :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-26 21:22

Stilstaan is vaak een fase. Hoe reageert hij als je rustig afwacht? Zet desnoods een stopwatch aan, vaak lijkt het veel langer te duren dan dat het echt duurt.
Eventueel, als het al teveel uit de hand loopt, kan je er een oefen mogelijkheid van maken. Stukje achterwaarts/ zijwaarts/ billen opzij. Dat zal vast tzt bij de grondwerklessen meegenomen worden en dan kan je dat op zo'n moment gebruiken. Ik liet peerd kiezen, gewoon meelopen of gymnastiek doen. Vaak lopen ze liever gewoon mee :P

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-26 21:24

troi schreef:
Stilstaan is vaak een fase. Hoe reageert hij als je rustig afwacht? Zet desnoods een stopwatch aan, vaak lijkt het veel langer te duren dan dat het echt duurt.
Eventueel, als het al teveel uit de hand loopt, kan je er een oefen mogelijkheid van maken. Stukje achterwaarts/ zijwaarts/ billen opzij. Dat zal vast tzt bij de grondwerklessen meegenomen worden en dan kan je dat op zo'n moment gebruiken. Ik liet peerd kiezen, gewoon meelopen of gymnastiek doen. Vaak lopen ze liever gewoon mee :P

Ik heb hem zijwaarts gevraagd omdat ik hem van de weg af wilde. Dat ging enigzins. Achterwaarts niet geprobeerd.
Geprobeerd zijn hals te laten zakken. En hem niet vooruit te laten lopen maar naar rechts of links om hem uit de freeze te krijgen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 13:07

@Zertab. Je bent duidelijk helemaal in de wolken met je maatje en wil het beste voor hem! Goed bezig! Het hoeft echt niet perfect, je doet al zoveel. Je mag echt trots zijn op jezelf. En lekker van je mooie paard genieten <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 13:45

Dit soort lieve berichten zoals hierboven en enkele nog verder hierboven doen me wel echt goed <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 20:28

Nou vandaag was ook niet zo. Ik heb hem meegenomen naar de poetsplaats. Om gewoon te borstelen en verder niets. Hij wilde niet eens zijn paddock met mij mee uit... -O-

Daarnaast heeft hij die ene paal, door midden gebeten. Er is nu dus een nieuwe paal in de grond geslagen. Stal eigenaar wijst naar een verborgen gebrek (luchtzuigen/kribbebijten). Het is natuurlijk niet normaal en/of gezond om een hele paal door midden te bijten... Dat is geen verveling meer. Zeker niet na alles wat ik hem heb aangeboden; zoutsteen, wortelspeeltje, bal, wilgentakken. Hij heeft vrijwel onbeperkt ruwvoer, vriendjes, weidegang. 24.7 buiten met schuilstal. Elke dag aandacht. Pavo vital ben ik aan het opbouwen.
Zijn mest ziet er ook prima uit.

Hij is nog wel schrikachtig, dus misschien toch nog kwestie van wennen. Maar ik merk dat ik geen band kan opbouwen nu. Ik ga de grondwerkles ook niet inplannen en helaas kan ik de zadelpasser niet meer afbellen. Omdat ik bij een handelaar heb gekocht (onder aan de streep) word ik beschermd door het consumentenrecht en kan hij dus binnen een jaar terug. Het advies wat ik kreeg is om in ieder geval een melding te maken bij de verkopende partij van dit gedrag.

Dus het liefst ga ik morgen ook niet. Want A: hij wil toch niet mee. En B: hij moet misschien terug.

Ik heb voor zover ik weet alles goed gedaan... Gecheckt op gebreken, dat heb ik gevraagd.
3x langs geweest. Klinisch en rontgen gekeurd. Volgens mij is de basis prima in orde, ik heb echt gekeken naar het paard en niet naar luxe voor mijzelf.
Dus ik snap niet, waarom dit mij moet overkomen...

Ben ook behoorlijk verdrietig nu. Zou het vreselijk vinden als dus weg moet, maar ik ga ook geen duur paard houden met een verborgen gebrek.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 20:47

Als stalhouder kan ik zeggen dat dat gedrag van niet bij een nieuwe kudde weg willen best vaak voorkomt.
Is een kwestie van tijd, wennen, maar toch ook wat discipline. Al is het iemand die met de zweep erachter meeloopt en even bijtikt als die stopt, ‘t is niet de bedoeling om ze dit gedrag aan te leren. Ik krijg het gevoel dat hij stilaan doorkrijgt dat hij met jou voeten kan spelen zonder dat daar gevolgen aan zijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 20:54

Poekkie schreef:
Als stalhouder kan ik zeggen dat dat gedrag van niet bij een nieuwe kudde weg willen best vaak voorkomt.
Is een kwestie van tijd, wennen, maar toch ook wat discipline. Al is het iemand die met de zweep erachter meeloopt en even bijtikt als die stopt, ‘t is niet de bedoeling om ze dit gedrag aan te leren. Ik krijg het gevoel dat hij stilaan doorkrijgt dat hij met jou voeten kan spelen zonder dat daar gevolgen aan zijn.

Zou kunnen. Maandag maar een zweepje meenemen. Heb even geen behoefte om morgen of zondag iets met hem te doen, laat maar staan. Wil me nu echt even niet te veel hechten...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 21:12

Hey TS,
Laat je koppie niet hangen hoor!!!
Hij is er pas net. De factor tijd kun je niet versnellen. Hij heeft ook echt de tijd nodig om zijn nieuwe omgeving, en jou, te leren kennen. Soms doen ze dingen waar we niet precies achter kunnen komen.

Ik denk dat je al heel veel goed, maar sowieso ook veel gedaan hebt. En natuurlijk heb je hem niet alleen maar om naar te kijken, maar alles is nieuw voor hem - wellicht is ie toch ook wat onzeker als je hem van de plek weghaalt, wat nu de plek is die hij het beste kent - zijn paddock.
En poetsen is super lief bedoeld enzo, en in het begin was ie wat overrompeld waarschijnlijk. Natuurlijk kun je ervoor kiezen twee dagen niet te gaan en het maandag wel te zien als de zadelpasser voor je neus staat. Of je gaat er wel heen, maar laat hem in de paddock. Neem een stoeltje en een boek en ga er gewoon eens bij zitten en vraag niets. Eventueel een borstel mee dat als ie komt kijken, je hem een beetje kunt verwennen. Of doe wat leid-oefeningen in de paddock. Wat denkt je paard? "Wauw wat een slim mens, ze snapt dat ik liever even hier wil blijven, die kan ik vertrouwen!"

Ik snap je zorgen echt. Dat brengt een eigen paard met zich mee. Maar weet je. Er is geen perfect.

Soms is goed genoeg het best haalbare en ik denk dat je dat echt voor elkaar hebt hoor :(:) geef hem, en jou, tijd!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 21:16

Maar is het wel echt een stalondeugd? Zie/hoor je hem luchtzuigen?
Een paal door midden.. dat is wel heel ambitieus. Maar zulke lomperds bestaan wel :+ niet uit het veld latem slaan hoor. Desnoods laat je hem even staan totdat iemand erbij is voor grondwerkles.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 21:25

Raineri schreef:
Maar is het wel echt een stalondeugd? Zie/hoor je hem luchtzuigen?
Een paal door midden.. dat is wel heel ambitieus. Maar zulke lomperds bestaan wel :+ niet uit het veld latem slaan hoor. Desnoods laat je hem even staan totdat iemand erbij is voor grondwerkles.

Nee ik heb het niet gehoord maar heb hem sowieso nog niet aan de paal zien knagen. Maar dus wel een filmpje van gezien dus hij doet het echt.

In het begin deed hij het ook aan de waterbak de eerste drie dagen. Nu niet meer geloof ik.

Maar op stal geven ze aan dat ik het wel moet melden, omdat de stap heel klein is naar luchtzuigen. En ze er wel bang voor zijn dat hij dat gaat doen en dus altijd gedaan heeft

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 21:44

He TS laat je hoofd niet hangen.
Je doet het goed en even laten staan is ook echt niet erg hoor dan kan zijn kopje dingen ook verwerken.

Op mijn 16e kochten mijn ouders een fjordenruin van 5 jaar oud. Bedoeld als familie paard.
Nou ik heb ze vervloekt..... wat een hel van een dier was dat wij waren echt water en vuur en ik snapte echt niet dat ze met dat paard thuis kwamen.
Maar wij hebben doorgezet, wat zeker niet altijd makkelijk was en hij is echt een goud paard geworden. Heerlijk dier, lomp op zijn tijd maar dan doe ik ook lomp terug. 100% betrouwbaar en hij is voor heel wat evenementen ingezet. Zels bruid en bruidegom ophalen bij de kerk op het jansplein in Arnhem op een mooie drukke lente dag.
Hii is nu 24 met een heel slecht gebit dus krijgt 5x daags slobber. Wij weten dat zijn einde nabij is maar afscheid nemen is wel een hele moeilijke stap.

Soms moet je samen ergens doorheen en is het zoeken naar een sleutel.

Bij onze fjordenruin hielp het echt om hem soms 4 dagen rust te geven. Alleen uit de wei voor muslie en gelijk weer terug

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 21:53

Misschien heeft hij last van zijn maag en knaagt hij daarom op palen en de waterbak? Paard is in korte tijd 2 x verhuisd als ik het goed heb begrepen. Kan zomaar zijn dat dat hem de nodige stress heeft gegeven waardoor hij maagklachten (maagzweren) heeft ontwikkeld.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 22:04

Bedankt voor alle reacties! Het zit hem niet perse in dat hij niet mee loopt. Dat is een fase hoop ik, en zal wel goed komen. Zeker met grondwerkles. Maar het zit hem meer in dat mogelijk verborgen gebrek. En dat maakt dat ik het moeilijk vind om dan nu te investeren in een band als hij misschien toch weg moet weer...

@Jessica: zou kunnen. Hij vertoont alleen verder geen enkel symptoom

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 22:38

Leuk paard heb je gekocht <3 . Wat lastig dat hij zo aan het knagen is, snap dat je daar zorgen om hebt. Misschien een idee om gewoon een middagje te observeren? Zijn het bepaalde momenten waarop hij het doet of staat hij letterlijk heel de dag bij zo'n paal? En hoe valt hij in de kudde? Heb je hem bijv. al zien groomen en spelen bij/met andere paarden? Ben benieuwd, misschien spelen die dingen ook wel een rol.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 22:43

Bernadth99 schreef:
Leuk paard heb je gekocht <3 . Wat lastig dat hij zo aan het knagen is, snap dat je daar zorgen om hebt. Misschien een idee om gewoon een middagje te observeren? Zijn het bepaalde momenten waarop hij het doet of staat hij letterlijk heel de dag bij zo'n paal? En hoe valt hij in de kudde? Heb je hem bijv. al zien groomen en spelen bij/met andere paarden? Ben benieuwd, misschien spelen die dingen ook wel een rol.

Toen ik gisteravond aan kwam was hij samen met een andere ruin aan het knagen van de wilgentak. Daarna waren ze met elkaar aan het spelen. Daily heeft ook wel schrammetjes op zijn wang en hals. Denk van het spelen. De andere ruin is even oud.

Ik heb hem ook weleens zien groomen met die ruin en helemaal aan het begin met de merrie.

Hij eet samen met de ruin uit een bak, die merrie mag hij niet meer om wat voor reden dan ook.

Ik heb hem er dus nooit gezien. Toen ik hem daarstraks terug zette ging hij eerst "grazen" in de paddock, toen nieuwsgierig kijken hoe ik mest aan het ruimen was en daarna hooi eten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 07:28

Zertab schreef:
Maar op stal geven ze aan dat ik het wel moet melden, omdat de stap heel klein is naar luchtzuigen. En ze er wel bang voor zijn dat hij dat gaat doen en dus altijd gedaan heeft

Mensen zeggen wel vaker wat..,

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 07:38

Komt goed TS! Echt.
Dit type paarden zijn vaak binnenvetters en uiten stress op manieren die we niet direct als stress zien. Zoals sloopgedrag.
Eigenlijk is ie super duidelijk in zijn communicatie, zijn emmer zit vol, gun hem even de tijd die te legen. Al staat ie 2 weken even helemaal stil, dan nog is er genoeg te verwerken voor hem.

Ik snap het helemaal hoor, ik ben zelf ook zo. Je hebt net een nieuw paard, je hebt allemaal dromen en je wilt zien of dit paard dat uiteindelijk allemaal kan. En er zijn paarden die je kunt verhuizen en waar je direct van alles mee kan (al vraag ik me af of je daar dan ook niet wat grenzen bij mist, maar dat is een andere discussie) maar hij heeft meer tijd nodig. Luister naar wat hij zegt, dat is denk ik de mooiste basis die je kunt leggen voor een vriendschap.
Daarmee zeg ik niet dat je helemaal niets hoeft te doen en de leiding uit handen moet geven (zeker niet!).

Je moet eigenlijk de balans vinden tussen ‘kom we gaan dit toch even doen want..’ en hem niet door dingen heen duwen waar hij echt een harde nee op zegt, want dan krijg je kans dat hij het een volgende keer nog harder roept.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 07:48

Luchtzuigers bijten geen palen door, dat is echt totale onzin.

Gewoon een stroomdraadje op maken of goed insmeren met vies spul. Paard lekker aan het werk gaan zetten en niet zo doemdenken. ;-)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 07:48

Ik raad eig echt aan om hem juist NIET twee weken maar gewoon te laten staan. Minstens om de dag naar de poestsplaats, voeren en borstelen, eventueel een beetje stappen in de piste vooraleer je eentje hebt die je helemaal niet meer meekrijgt. Dat zijn geen immense prikkels voor een beleerde 5-jarige.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 08:21

Wat een leuk paard heb je gekocht.
Ik snap je zorgen, maar ze lijken me niet nodig hoor.
Ik denk dat je paard je zorgen en twijfel aanvoelt en dat dit wat doet met je leiderschap. Juist wel die grondwerkles gaan doen! Samen ontdekken en plezier krijgen.

Gebruik een leadrope en door zacht (maar wel duidelijk) te zwaaien met het uiteinde zet je m in beweging. Als dat niet direct voorwaarts is, dan is dat zo. Zonder dat je boos op hem bent, bepaal je wel dat hij in beweging moet komen. Dat is desnoods om je heen, zijwaarts, achterwaarts. Voorwaarts is zijn beloning, want dan laat je m verder met rust.

Die paal kapot. Ik vind het niet heel raar klinken. Jonge ruin die die paal al als interessant bestempeld had om mee te klooien. Gewoon cribox erop. Als hij echt wil luchtzuigen dan pakt hij wel wat anders en dan zie je het daar wel op gebeuren, maar die kans is vrij klein.

En al zou hij het doen, dan kan het ook tijdelijk zijn. Ik had vroeger een ruin die het alleen net na verhuizing deed.
Dus niet meteen wanhopen, lekker aan de slag met je paard in alle rust en duidelijkheid zonder continu zorgen maken en zonder gepaai met brokjes. Je paard kent al best een hoop en dat is hij zeker niet vergeten en daar mag je m best even aan herinneren.

Veel geluk samen

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-26 08:35

Bedankt voor de reacties!

Het klinkt nu alsof hij meteen alles moet. Maar de eerste 5 dagen heeft hij sowieso niets hoeven doen en toen ben ik langzaam mee gaan nemen naar de rijbak en de poetsplaats. Het wandelen afgelopen week was misschien te veel. Ik heb hem in twee weken 3x heel mild (niet zo'n beste rijbak) gelongeerd en een keer erop gezeten met 3 rondjes stap omdat het zadel niet lekker lag.

Ik ga straks even de DA bellen en vanmiddag observeren wat hij doet en wat zijn paddock genootjes doen.

De stal plek helpt hier inderdaad niet in. Ze bedoelen het allemaal goed, de eigenaar denkt echt wel mee. Maar roepen dat hij een luchtzuiger kan worden, en als hij palen blijft slopen dat hij niet zoveel palen heeft...
Net als wat stalgenootjes waar ik niet mee klik. En dat is oké, we kunnen niet met iedereen klikken, maar ik had ook liever gehad dat ze zich er ook niet mee bemoeide.

Ik heb wel bericht gekregen dat Daily niet gewend is 24/7 buiten te staan. Op de stoeterij wel maar voor de stoeterij niet

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 08:58

Ik denk dat de meesten nog wel weten hoe het was om voor het eerst een paard te hebben. Hier ook meegemaakt. Het hoort er denk ik wel bij. Het zijn geen machines met een handleiding. We denken alles goed te doen een mooie plek te hebben enz. Maar dan toch loopt het anders dan gedacht doordat het paard anders reageert.
Kribbebijten en luchtzuigen zie ik al 2 verschillende dingen. Ik heb op een stal gestaan waarbij het jonge spul wel raad wisten met hindernispalen. Die gingen ook door.
Wat ik al eerder schreef en anderen ook benomen verhuizen is echt een hele happing voor een paard. Het ene paard kan er makkelijker mee dan de andere.
Gewoon lekker lessen en als het zadel past ook direct les nemen. Het hoeft allemaal niet lang en intensief maar wel gewoon een goede start met hulp vanaf de grond.

En stalgenootjes bedoelen het altijd goed, maar kan echt lastig zijn als je zelf ook twijfelt. Ik begrijp dat je wel stalgenootjes hebt wie je wel liggen. Lekker met hun optrekken. De advies overdenken en je gezonde verstand gebruiken. Er zijn altijd meerdere wegen naar Rome.

Wat betreft het melden bij de verkoper. Dat kan natuurlijk altijd. Je kunt er altijd een belletje aan wagen. Hoeft niet direct een negatief gesprek te zijn. Je kunt aangeven dat nu je hem hebt nog een aantal vragen hebt.

Echter ik zou met de grondwerkjuf contacten en uitleggen waar je nu tegenaan loopt dat je twijfelt en wat zij kan beteken voor je.

Jij kunt dit, soms moet je jezelf even een halt toe roepen want je denkt soms net iets te veel. Probeer gewoon te genieten. Je hebt het tot nu toe gewoon goed gedaan.