Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:13

Elisa2 schreef:
Zie jij het dan niet?

Een hoefsmid kan geen been rechtzetten wat naar binnen is gedraaid, dat had als veulen misschien nog gekund. Nu niet meer..

Nee op dat filmpje zo ver weg en bij mij is ie wazig zie ik niks. Pas als het dichterbij is stopt het filmpje.

Elisa2

Re: Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:14

Ah, ik heb het filmpje groot gemaakt op de laptop dus dat verklaart wellicht het verschil.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:26

Elisa2 schreef:
Dit paard is duidelijk niet goed dus ik snap de discussie niet zo. Alleen al het filmpje zonder achtergrond informatie zegt al genoeg.

Ik denk dat deze überhaupt niet geschikt is voor ohz.

De discussie gaat niet specifiek over het paard of over de stal waar het vandaan komt. De discussie gaat (zoals de titel aangeeft) over mensen die hun ongezouten mening ventileren op internet over een dier wat ze alleen op een filmpje zien, recentelijk niet zelf hebben gezien of ontmoet en die een oordeel hebben over de gezondheid en geestelijke gesteldheid van het dier zonder de veearts te hebben gesproken die het dier onlangs gekeurd heeft. De toetsenbord ridders om zo maar eens te zeggen.

Zelfs als het dier op het filmpje stokkreupel was, zegt dat niets over de gezondheid van het paard op dit moment. Voor hetzelfde geld had hij net een steen in zijn hoef, was de ondergrond zeer slecht (en niet het paard) of was het dier wel kreupel maar is het filmpje 3 maanden geleden opgenomen en is het dier inmiddels weer in topconditie. Dat weet je dus niet tenzij je alle omstandigheden kent.

@Gabbergill, ik vind zeker dat een paard met een gebrek geschikt kan zijn voor recreatie, maar op welke manier dat is ook heel afhankelijk van het gebrek. Heeft het paard fout in de bouw, een bodemnauwe stand, is het een toontreder of koehakkig of heeft het een niet ideale rug? En hoe ernstig is de afwijking? Is het dier een stress kip dat luchtzuigt of weeft en een geschiedenis heeft van maagzweren/koliek? Of misschien heeft het een geschienis van hoefbevangenheid, dampigheid, heeft het cornage of is het uit de sport gehaald vanwege terugkerende pees problemen, kissing spins of OCD.

Wat het paard kan (of niet kan) is per paard verschillend, net als welke omstandigheden er nodig zijn om een paard zo gezond mogelijk te houden. Daarnaast zegt het gebruik van het paard (recreatief, dus niet voor de sport) niets over de ervaring, kwaliteit en expertise van de ruiter. Het gaat puur om het gebruiksdoel van het paard.

Overcompenseren doen goed gebouwde paarden net zo goed, hoeveel paarden zijn er nu echt perfect in balans? Er zijn maar weinig dieren die zowel links als rechtsom net zo makkelijk gaan. Als dat wel zo was zou dat de training van paarden wel een stuk makkelijker maken, maar helaas. :)

Maar als jij vind dat een paard met gebrek al niet geschikt is voor recreatief gebruik en dus ook zeker niet voor de sport, wat doe jij dan met al die afgekeurde kneusjes op stal? Zijn dat bij jouw allemaal alleen maar grasmaaiers? Vang jij 'afgekeurde' paarden op? (gewoon nieuwsgierig :D )
Laatst bijgewerkt door journee op 03-04-26 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:30

Ken heel stal doorstap niet althans ben er nooit geweest.

Ken wel de eindeloze verhalen van Bokt 90% negatief een enkeling die positief is wordt ook tegen de grond gewerkt. Voor mij is het simpel als de NVWA zegt het is in orde dan is het in orde. Misschien moeten mensen daar eens naar luisteren.

Over de verkoop van paarden met een gebrek, tja een paard kopen houdt risico nemen in. Je koopt geen mechanisch product. Het is de verantwoording van de koper goed onderzoek te doen. Als je klakkeloos verkopers gelooft ben je dom. Fysieke gebreken zijn één ding, karakter problemen een tweede. Wat voor de een een serieus probleem is, is voor de ander een uitdaging of gewoon een makkie. De beleving van karakter problemen is voor iedere potentiële koper dus verschillend. Je kunt schreeuwers over karakterproblemen misschien ook bestempelen als onkundig. Ben nauwelijks paarden met karakter problemen in mn leven tegen gekomen. Wel veel gefrustreerde paarden door onkundige training.

Stop gewoon met treitertopics over deze stal en de paarden. Je helpt de paarden er niet mee. Heb je kritiek over deze stal houd het netjes of waarschuw desnoods via een PB.

Ik ben de topics over SDS in iedergeval doodmoe. Wil nu wel eens een succesverhaal horen….

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:36

Die staan ertussen toch? Er zijn ook mensen die er een superleuk dier gekocht hebben en er een geweldige tijd mee hebben of mee hebben gehad.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:36

Op het filmpje in de openingspost zie ik niet direct een kreupel paard. Ik ben even naar de website gegaan, op die filmpjes vind ik haar toch niet helemaal lekker lopen, maar ook niet enorm kreupel.

Wel goed dat de tekst inmiddels is aangepast, maar ik vind het echt verre van netjes dat het dier eerst als retebraaf en volledig goed aangeboden werd.
Ik heb ook wel het gevoel dat veel "beginnende" paard eigenaren richting stal Doorstap kijken. Je zal verongelukken met zo'n paard.. Even los nog van alle ellende en pijn voor het paard zelf.

In mijn ervaring word er bij stal Doorstap erg veel als super braaf verkocht, terwijl ze dat toch echt niet altijd zijn.
Zo ben ik er (wel alweer jaren terug) eens bij een super brave haflinger gaan kijken. Althans, zo stond hij geadverteerd. Nog voordat ik goed en wel zat, vlogen we er in volle galop vandoor. Verhaal zou zijn dat hij geschrokken zou zijn van mijn handen terwijl ik mijn teugels op maat wilde pakken.. Zelf al zou ik dat erg lomp gedaan hebben, zou een braaf paard daar niet van moeten schrikken.. Paard was niet fatsoenlijk rond te sturen ook overigens.

Ik kan me zomaar voorstellen dat als je wat meer verstand hebt van paarden, dat er af en toe best leuke paarden tussen zullen zitten. Maar zonder kennis heb je best een risico dat er een miskoop wordt gedaan, waarbij zowel paard als eigenaar de dupe zijn.
In hoeverre is er dan ook de kennis en know how om zo'n paard te geven wat hij/zij nodig heeft?

Ik ben het met meerdere in het topic eens dat recreatief en een paard met "gebreken" niet echt samen gaan. Juist een paard met een gebrek of slechte bouw (ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) is gebaad bij correct rijden/spieren en lijf correct ondersteunen. En dat wordt met recreatief hobbelen nou net niet altijd gedaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:39

Pareltjes schreef:
Ken heel stal doorstap niet althans ben er nooit geweest.

Ken wel de eindeloze verhalen van Bokt 90% negatief een enkeling die positief is wordt ook tegen de grond gewerkt. Voor mij is het simpel als de NVWA zegt het is in orde dan is het in orde. Misschien moeten mensen daar eens naar luisteren.

Over de verkoop van paarden met een gebrek, tja een paard kopen houdt risico nemen in. Je koopt geen mechanisch product. Het is de verantwoording van de koper goed onderzoek te doen. Als je klakkeloos verkopers gelooft ben je dom. Fysieke gebreken zijn één ding, karakter problemen een tweede. Wat voor de een een serieus probleem is, is voor de ander een uitdaging of gewoon een makkie. De beleving van karakter problemen is voor iedere potentiële koper dus verschillend. Je kunt schreeuwers over karakterproblemen misschien ook bestempelen als onkundig. Ben nauwelijks paarden met karakter problemen in mn leven tegen gekomen. Wel veel gefrustreerde paarden door onkundige training.

Stop gewoon met treitertopics over deze stal en de paarden. Je helpt de paarden er niet mee. Heb je kritiek over deze stal houd het netjes of waarschuw desnoods via een PB.

Ik ben de topics over SDS in iedergeval doodmoe. Wil nu wel eens een succesverhaal horen….

Als je er nooit bent geweest kan je dus ook niet oordelen.....er zullen best succesverhalen zijn (die worden hier genoemd) maar er zijn teveel verhalen die gewoonweg niet kloppen dus onderaan de streep is je kans van succesvol slagen klein.

En ja ik ben er wel geweest met mensen en zij hebben een soort van miskoop gedaan en een hoop ellende gehad. Maar dat zijn mensen die alles voor hun beestje doen dus die hebben met hangen en wurgen hun weg gevonden. Waaronder gebroken ledematen en spierdystrofie als gevolg omdat ze als beginner op een 10 jarig net zadelmak dier zijn gaan zitten. Maar goed ze waren ook eigenwijs want ik moest mee om te gaan kijken maar luisteren ho maar. Ik raadde het dier af, maar kindlief was verliefd. En dat is het gros van de klanten bij deze stal: worden instant verliefd op hun eerste paardje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:07

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:33

Triest dat een paardje op zo een jonge leeftijd in deze staat al verkocht gaat worden aan een evt beginner. Beestje is net 3

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:51

Zo slecht lopen in combinatie met regelmatig levensgevaarlijk gedrag lijkt er op dat het diertje ergens heel veel pijn heeft. Paarden zijn van nature niet gemeen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:49

Popstra schreef:
Triest dat een paardje op zo een jonge leeftijd in deze staat al verkocht gaat worden aan een evt beginner. Beestje is net 3

In de advertentie wordt gezegd dat ze vanwege haar leeftijd en geschiedenis ervaren begeleiding nodig geeft en een zelfverzekerde ruiter. Dus verkopen aan een beginner lijkt hier niet de insteek. Hoewel er natuurlijk heel veel paardenliefhebbers zijn die hun eigen kunnen en capaciteiten vaak enorm overschatten, waarna het paard vaak met de ellende zit. Dat gebeurt helaas aan de lopende band, de meeste topics op bokt worden ook niet geopend vanwege een succesverhaal, maar omdat mensen tegen problemen aanlopen...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:19

Rubs schreef:
Zo slecht lopen in combinatie met regelmatig levensgevaarlijk gedrag lijkt er op dat het diertje ergens heel veel pijn heeft. Paarden zijn van nature niet gemeen.

Maar dat is ook 100% waar.

Ze heeft namelijk hele lieve momenten en je kon haar ook kroelen enz. Het is niet zo dat ze constant in gevechtshouding stond.

Hoefsmid moest ze bijv. voor gesedeert worden. Ook met kundige mensen eromheen. Ze trapte gericht en niet zuinig.

Haar aanvallen was ook geen hapje, schopje of iets, maar ze kwam echt met mond open naar je toe gesprongen.

Het is een reactie die vrij hefrig is voor een paard van bijna 3. Dit dier heeft last van iets en hoe ze nu verkocht wordt is gewoon niet eerlijk. Mensen die zeggen "Ja maar het kan veranderd zijn." Wil ik alleen zeggen, ik snap dat iets kan veranderen, maar dit wat in dit paard zat kan niet zo snel gereset zijn. Het is onmogelijk.

Dat is mijn hele punt.
Al vraagt ze er 8000 voor,
Maar vertel op zijn minst eerlijk hoe ze is dan maakt ze namelijk de meeste kans om goed terecht te komen.

Als je dan nu een heel topic wilt openen over het verhaal hoe goed en eerlijk je wel niet bent kan je verwachten dat dit gebeurd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:41

Als mensen nou eens verantwoordelijkheid zouden nemen en eens twee keer zouden nadenken voordat ze een paard effectief kopen, dan zouden dergelijke stallen veel minder handelswaar hebben. Als je vooral van paardrijden houdt, zijn er veiligere en logischere constructies dan het kopen van een paard.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:49

Ik ken de paarden en de stal niet. Wel al minder goede dingen gelezen over deze stal, maar zelf geen ervaring mee. Af en toe zie ik op FB wel advertenties van Stal Doorstap en dan meer bepaald van paarden die ze te koop hebben staan. Ook Lucky zag ik laatst voorbij komen. Ik heb de reacties erbij niet gelezen, maar het filmpje op fb wel gekeken.
En eerlijk? Ook ik zag gelijk (en dus voor dit topic gelezen te hebben en anderen hun mening) dat dit paard niet helemaal lekker loopt, er "iets" is. Dat wil al wel wat zeggen aangezien ik zeer slechtziend ben; ik zie zo'n dingen echt niet snel / makkelijk.
Dus ja, als daar op die advertentie minder positieve reacties komen, ja dan snap ik dat eerlijk gezegd wel. Ik had ook mijn bedenkingen bij het zien van het filmpje.

Ja, ieder paard verdient een plekje waar hij/zij zichzelf kan zijn, maar paarden met een bemerking oid hebben wel nood aan iemand die kennis van zaken heeft, weet waar hij/zij mee bezig is, de financiële middelen heeft om het paard de zorg te kunnen bieden die hij/zij nodig heeft en daar stel ik mij dan wel vragen bij, in hoeverre daarnaar gekeken wordt bij de verkoop (als die mensen überhaupt al een paard bij jullie kopen).
Anders is de kans reëel dat er vanuit onwetendheid, onervarenheid enz "fouten" gemaakt worden, het paard niet de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft, training niet aangepast is enz en nee, daar wordt het paard echt niet beter van en maakt ook niet dat hij/zij wel zichzelf kan zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:10

Toch hoeft pijn niet. Al zal ik dit met deze bouw niet uitsluiten, maar het hoeft niet

Ik had hier een jaarling, echt pas 1 jaar. (of ja heb want hij staat er als 19 jarige nog)
Die de eerste dag zowat de hele dag heeft liggen slapen.
De dag of de dag daarna, dat weet ik niet meer precies, mij aanviel toen ik de stal open deed.
Ik wilde hem buiten zetten.
Ik deed de deur open en oren helemaal strak plat en sprong zo vanuit achter de stal met zijn mond wagenwijd open op mij af.

Heeft gericht getrapt, gericht gesteigerd met maaiende benen.
Het hele pakket als 1 jarige.

Maar ik had meteen het gevoel, dat paardje heeft al zoveel meegemaakt in het leven.
Die had gewoon zoiets van, flikker maar allemaal op! En geleerd dat dat zo wel werkte.
En ik kon in zijn jonge leventje het traject al niet meer volgen waar hij overal was geweest.

In die tijd had ik maling aan zijn gedrag, hij kreeg lik op stuk. Werd gecastreerd met de vermelding van de dierenarts dat hij dat heel verstandig vond :D

Stond in een groep paarden waar hij sommige terroriseerde maar andere hem wel op de plek zetten.
Dus zijn gedrag was binnen een maand al heel goed hanteerbaar.

Maar het blijft een bijzondere, het zal nooit een pony worden voor een onervaren mens.
En het is er nog steeds 1 die ik soort van strak aan de regels houd, daar waar andere door leeftijd heen veel minder strakke regels krijgen.
Maar dat gaat bij hem niet.

Maar een tik of wat ook hoef ik hem nooit meer te geven, valt ook nooit meer aan of wat ook, dat weet hij wel dat dat niet mag. Maar een hey, pas op nog wel eens.

Maar zou hij bij iemand staan die beginner is of van nature wat minder op de strepen?...geen leuk dier, ook nu nog niet.

Maar pijn, nee dat had hij zeker niet.

Dus ja een 3 jarige, ook nog eens flessenpaard, kan wel behoorlijk verknipt zijn door de jaren heen.
Ik wil ook niet weten hoe mijn jaarling als 3 jarige was geworden zonder duidelijke grenzen en van stal naar stal was blijven gaan... ik denk dat hij frikandel was geworden...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:24

DuoPenotti schreef:
Toch hoeft pijn niet. Al zal ik dit met deze bouw niet uitsluiten, maar het hoeft niet

Ik had hier een jaarling, echt pas 1 jaar. (of ja heb want hij staat er als 19 jarige nog)
Die de eerste dag zowat de hele dag heeft liggen slapen.
De dag of de dag daarna, dat weet ik niet meer precies, mij aanviel toen ik de stal open deed.
Ik wilde hem buiten zetten.
Ik deed de deur open en oren helemaal strak plat en sprong zo vanuit achter de stal met zijn mond wagenwijd open op mij af.

Heeft gericht getrapt, gericht gesteigerd met maaiende benen.
Het hele pakket als 1 jarige.

Maar ik had meteen het gevoel, dat paardje heeft al zoveel meegemaakt in het leven.
Die had gewoon zoiets van, flikker maar allemaal op! En geleerd dat dat zo wel werkte.
En ik kon in zijn jonge leventje het traject al niet meer volgen waar hij overal was geweest.

In die tijd had ik maling aan zijn gedrag, hij kreeg lik op stuk. Werd gecastreerd met de vermelding van de dierenarts dat hij dat heel verstandig vond :D

Stond in een groep paarden waar hij sommige terroriseerde maar andere hem wel op de plek zetten.
Dus zijn gedrag was binnen een maand al heel goed hanteerbaar.

Maar het blijft een bijzondere, het zal nooit een pony worden voor een onervaren mens.
En het is er nog steeds 1 die ik soort van strak aan de regels houd, daar waar andere door leeftijd heen veel minder strakke regels krijgen.
Maar dat gaat bij hem niet.

Maar een tik of wat ook hoef ik hem nooit meer te geven, valt ook nooit meer aan of wat ook, dat weet hij wel dat dat niet mag. Maar een hey, pas op nog wel eens.

Maar zou hij bij iemand staan die beginner is of van nature wat minder op de strepen?...geen leuk dier, ook nu nog niet.

Maar pijn, nee dat had hij zeker niet.

Dus ja een 3 jarige, ook nog eens flessenpaard, kan wel behoorlijk verknipt zijn door de jaren heen.
Ik wil ook niet weten hoe mijn jaarling als 3 jarige was geworden zonder duidelijke grenzen en van stal naar stal was blijven gaan... ik denk dat hij frikandel was geworden...

Dit is precies het soort paarden waar ik ondanks meer dan 40 jaar in de paarden helemaal niet mee kan omgaan. Ik word dan bang en dan gaat er niets meer. Gelukkig zijn de meesten niet zo! Maar bij het zoeken naar een "nieuw" paard ben ik altijd bang dat men er me zo een onderschuift- vaak zijn ze nl. in een nieuwe situatie in het begin wel braaf! Als ik een paard aanschaf en hij zou blijken fysieke problemen te hebben dan vind ik dat minder erg want daar gaan we dan aan werken en genezing zoeken. Daarvoor zou ik nooit proberen om hem terug te sturen. Maar als hij me aanvalt dan is het uit met de liefde.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:37

Flessenveulens kunnen een geval appart zijn qua "paardentaal".

De merrie van mn zusje, die nu al 23 jaar bij ons is.
Is voor ons de allerbeste merrie ooit.
Maar, dikke maar het is een flessenveulen.
Ze kan typisch dominant zijn, accepteert niet elke soort van correctie(vooral als zij denkt dat de correctie niet terecht is). Is nogal extreem qua voer nijd.
Is vrij lang nodig om nieuwe paarden in de kudde te accepteren.....

Maar goed, ook niet flessenveulens kunnen dat soort dingen hebben.

Layka staat ook vanaf de knie iets toontredend.
Ze word in juni 27.
Is het handig zulke voorbenen, vast niet..
Ze is 6 jaar geleden nog op de foto geweest ivm hoefbevangenheid + half jaar eerder ivm peesblessure.
En daar was toen qua artrose niks raar te zien.

Ze heeft vroeger vaak in de zomer 8-16 weken op ijzers gestaan omdat we dan veel vaker met de kar onderweg waren.
Elke x was net naast het lipje aan de binnenkant de ijzers zo dun gesleten dat je er je brood mee kon snijden.
Maarja, ze loopt zoals ze loopt.

Ooit 1x een hoefsmid gehad die aan haar beenstand ging sleutelen.
Ipv aan de binnenkant van het voorlipje, had ze slijtage aan de buitenkant van het lipje.
En daar kon ze toen ook absoluut niet mee overweg. Ze wou absoluut niet lopen.
Vrij vlot een andere hoefsmid laten komen en die had haar weer zo op de voeten gezet, zoals ze nueenmaal gebouwd is.

Moraal van dit verhaal, je kunt een beetje sleutelen aan de hoefstand.
Maar ga geen wonderen meer proberen te verrichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:38

Elisa2 schreef:
Zie jij het dan niet?

Een hoefsmid kan geen been rechtzetten wat naar binnen is gedraaid, dat had als veulen misschien nog gekund. Nu niet meer..

Ben er van overtuigd dat 70% van de paarden die bij Stal Doorstap te koop worden aangeboden niet door de klinische en rontgenologische keuring komt. Wat een rotzooi zeg.

Sorry...ik heb er best moeite mee om paarden, hoe ongelukkig gebouwd, hoe slecht ook, als rotzooi te benoemen. Ik vind dat nogal respectloos naar die dieren die er ook niets aan kunnen doen.

En ja natuurlijk zie ik wel een pony met enorme beperkingen en ongunstige bouw, slechte gangen, slecht exterieur, ongunstige beenstand. En ja theoretisch gezien zouden zulke paarden bij goede ruiters terecht moeten komen die ze leren optimaal te bewegen met de beperkingen die ze hebben. Maar laten we heel eerlijk zijn, zo zit de wereld gewoon niet in elkaar. Die goede ruiters die een paard met zulke beperkingen optimaal zouden kunnen krijgen, zijn gewoon niet geïnteresseerd in een dergelijke pony. Ponies die op deze manier bewegen, komen bij de onervaren ruiters of ruiters die niet geïnteresseerd zijn in dressuurmatig opleiden, maar gewoon lekker willen crossen door het bos, tuthola-en met hun paard en en geen enkele opbouw in hun training hebben. Ruiters die een paard fijn dressuurmatig op kunnen leiden en ervoor zorgen dat het dier het lichaam optimaal gaat gebruiken, die krijgen hele andere ponies aangeboden om te rijden.

En even los van deze pony, waar de door Gabbergirl beschreven gedragsissues inderdaad waarschijnlijk op pijn en wat het wat inderdaad heel zorgwekkend maakt dat een dier met dergelijke issues op deze wijze verhandeld wordt (en ja ik ben het ermee eens dat de eerste verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar die dit dier de handel in heeft gebracht, die had zijn verantwoordelijkheid moeten nemen). Maar algemeen gesteld. Er zijn echt legio simpele ponies, die op deze manier bewegen, krabbelend, houterig en zonder rug en die een ongunstige beenstand hebben, die hun lijf niet mee hebben en als gevolg daarvan ook minder kansen krijgen om bij een goede ruiter terecht te komen (of überhaupt op een fijn adresje). Als die niet de beschreven gedragsissues hebben, maar gewoon blij de wereld in kijken en mensgericht zijn. Moeten die allemaal dan maar ingeslapen worden of de rest van hun leven grasmaaien omdat hun lijf en beweging niet optimaal is? Er zijn zoveel van dit soort dieren, die niet uit een stermerrie komen met een goedgekeurde hengst, maar gewoon een pony bij een boer die een beurt krijgt van de hengst van de buurman. Er zijn legio fokkers die fokken met een merrie, waarvan ik denk...uhhhh waarom wil je dat doorgeven, zo'n ongunstige bouw. Moeten al die nakomelingen dan maar gewoon aan de kant geschoven worden? Of is het gewoon prima te accepteren dat er paarden zijn met beperkingen, met slecht lichaamsgebruik maar zolang die geen pijn hebben, gewoon nog best een aantal jaren prima een ongeschoold ponymeisje met vooral lol en gekkigheid met haar pony als ambitie, plezier kan bezorgen? Heeft zo'n pony geen recht op een baasje dat lol met hem wil hebben, maar alleen recht op een baasje dat hem laat inslapen of een saai leven alleen maar op een postzegel gras (gechargeerd, ik weet het?) Want ook die houterige, krabbelende ponies, met maaiende benen en een stuiterende ruiter op zijn rug, hebben echt reuze schik als ze door een B-crossje raggen en worden bloedje fanatiek. En ja, door hun gebreken, door hun gebrekkige opleiding, worden ze misschien geen 20, gaan ze na 5 jaar stuk...maar hè, hoeveel dresuurpaarden worden tip-top gekeurd, worden op hun manier serieus getraind (maar ook vaak met slecht lichaamsgebruik door gebrek aan kennis van de ruiter, maar daar zit vaak een hoop gebrek aan zelfreflectie) worden als happy athlete 20?

En zou ik een dergelijke pony voor bijna 4k kopen, nee. Maar ik heb bv als kind nooit eigen ponies gehad en ik weet wel dat (even los van deze pony met zijn gedragsissues dan) als ik als kind een dergelijke pony gekregen, met alle gebreken van dien...was ik de koning te rijk geweest en had ik met dat dier een wereldse tijd gehad en had dat dier een gouden leventje gekregen voor zolang als dat duurde.

Kijk, ikzelf hou van goed uitziende, goed bewegende en goed in hun lijf zittende springpaarden. Ik laat al een paard staan op het moment dat ik hem geen mooie kop vind hebben, laat staan de rest. Dus ja ik heb ook best wel boter op mijn hoofd. Maar ik zie ook paarden, ook bij mij op stal, die qua lijf alles zo'n beetje tegen hebben. Slechte beenstand, ruggengraat erop, hals alsof ie een bezemsteel heeft doorgeslikt, scheef, kort krabbelen en maaien maar baasjes die er zielsgelukkig mee zijn, die er alles mee doen, die er heel goed voor zorgen en ja het dier heeft met al zijn beperkingen een gouden leven!

Ik kan echt als ik mensen met dat soort paarden zie, die er gelukkig mee zijn, blij worden van de gedachte, wat fijn dat er ook voor dat soort paarden mensen zijn die van ze houden. En nee, het is niet aan mij besteed, maar ik wordt er wel eens verdrietig van dat minder goed bedeelde ponies of paarden geen kans meer krijgen omdat alles op social media wordt afgekraakt wat niet aan het perfecte plaatje voldoet. Ja er zijn mensen die ook van dit soort dieren kunnen houden en die dit soort dieren een kans willen geven, maar het lijkt wel niet te mogen, het wordt ze aan alle kanten afgeraden om zo'n dier een kans te geven en vooral ze lijken zich er nog voor te moeten verantwoorden ook hoe dom ze kunnen zijn. En dat is een algemene trend aan het worden en daar heb ik wel moeite mee.

En nee, daarmee probeer ik niet de praktijken van een stal als doorstap te vergoeilijken. Maar de realiteit is dat dit soort paarden nou eenmaal niet bij een handelaar met een goede reputatie terecht komen omdat ze simpel gezegd niet voldoende geld opleveren. Deze dieren komen per definitie in de snelle en minder zorgvuldige handel terecht, triest genoeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:41

anjali schreef:
Dit is precies het soort paarden waar ik ondanks meer dan 40 jaar in de paarden helemaal niet mee kan omgaan. Ik word dan bang en dan gaat er niets meer. Gelukkig zijn de meesten niet zo! Maar bij het zoeken naar een "nieuw" paard ben ik altijd bang dat men er me zo een onderschuift- vaak zijn ze nl. in een nieuwe situatie in het begin wel braaf! Als ik een paard aanschaf en hij zou blijken fysieke problemen te hebben dan vind ik dat minder erg want daar gaan we dan aan werken en genezing zoeken. Daarvoor zou ik nooit proberen om hem terug te sturen. Maar als hij me aanvalt dan is het uit met de liefde.

Ik zou dat nu ook niet meer willen hoor, echt niet.
Maar 18 jaar geleden was ik nog wel wat stoerder dan nu.

Plus, hij was pas een jaar.
En daarmee toch een stuk minder paard dan een 3 jarige.
Ik was er toen niet echt van onder de indruk.

Nu zou de handelaar hem ook weer op mogen komen halen...
Met de keerzijde... hoe word zo'n paardje, keer op keer op keer.

We kennen al genoeg paarden die van de eigenaar blijven maar met een stalwissel van de leg zijn.
Laat staan ook nog steeds een ander baasje...

Echt heel sneu.
Maar ja, helaas kun je ook de hele wereld niet redden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:51

Gini schreef:
Als mensen nou eens verantwoordelijkheid zouden nemen en eens twee keer zouden nadenken voordat ze een paard effectief kopen, dan zouden dergelijke stallen veel minder handelswaar hebben. Als je vooral van paardrijden houdt, zijn er veiligere en logischere constructies dan het kopen van een paard.

In mijn optiek is niet de verkoper, maar de fokker en/of eerste eigenaar het grootste probleem. Als eerste eigenaar heb je naar mijn mening de grootste verantwoordelijk voor de toekomst van een veulen. De ervaringen en de zorg die een jong paard in zijn eerste jaren krijgt zijn cruciaal voor de rest van zijn leven.

De eerste eigenaar van Lucky geeft ook aan dat ze in de veulentijd zelf een ernstig ongeluk heeft gehad en het paard daardoor niet de begeleiding heeft kunnen geven die nodig was. (staat ook in de advertentie)

Alle signalen, zoals het gedrag van paard, wijzen daar ook op. Wat dat betreft kan een paard beter helemaal geen ervaring hebben met mensen, dan een foute ervaring. Wat hier wordt beschreven als gedrag bij de smid of de uitvallen van aggressie zijn dan ook zeker niet ongebruikelijk. Als het paard overprikkeld werd en het agressieve gedrag ervoor zorgde dat ze dan even met rust werd gelaten, is het feitelijk aangeleerd gedrag.

Ik heb zelf ook wel eens een twee jarig hengstje gekocht wat volgens de eigenaar super braaf was (peuter liep er bij in de wei) maar verder ook weinig ervaring had. Beide dingen klopte 100%. Het dier was een echte knuffel en had echt nergens ervaring mee, zelfs een halster omdoen was spannend.

Het enige wat werd vergeten te vermelden, was dat het dier een minder fijne ervaring met de smid had en je geluk had als je na een poging zijn hoeven op te tillen al je tanden nog had... Iets waar ik de volgende dag uit eigen ervaring achter kwam. :')

Dit beestje kocht ik ook gewoon bij een goedbedoelende particulier die helaas blijkbaar ook van mening was dat een jong veulen uit zichzelf opgroeid tot een ervaren en welgemanierd dier. In de praktijk werkt dat dus niet zo. Zeker bij een slechte ervaring kan het heel lang duren om dit om te buigen tot iets positiefs, als dat uberhaupt nog lukt.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het geen fluit uitmaakt of een dier bij een handelsstal, particulier of fokker vandaan komt. Maar dat je altijd voor onverwachte verassingen kan komen staan.

Op verschillende filmpjes is goed te zien dat Lucky flink toontredend is. Toch hoeft dat niet per se een probleem te zijn. Op deze leeftijd is het vaak wat het is, proberen nog aan de stand te sleutelen lijdt vaak juist eerder tot meer problemen dan een verbetering. Maar er zijn genoeg paarden zonder veel problemen oud mee geworden. Ik vermoed dat ook op bokt zelf genoeg ervaringen te vinden zijn van eigenaren met paarden die een vergelijkbare afwijking hebben en dat daar ook genoeg positieve verhalen bij zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:17

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:

Ik zou dat nu ook niet meer willen hoor, echt niet.
Maar 18 jaar geleden was ik nog wel wat stoerder dan nu.

Plus, hij was pas een jaar.
En daarmee toch een stuk minder paard dan een 3 jarige.
Ik was er toen niet echt van onder de indruk.

Nu zou de handelaar hem ook weer op mogen komen halen...
Met de keerzijde... hoe word zo'n paardje, keer op keer op keer.

We kennen al genoeg paarden die van de eigenaar blijven maar met een stalwissel van de leg zijn.
Laat staan ook nog steeds een ander baasje...

Echt heel sneu.
Maar ja, helaas kun je ook de hele wereld niet redden.

Door een aanvallend paard kun je heel ernstig gewond raken, zelfs dood. Het corrigeren van dergelijke paarden is vakwerk. Er zijn mensen die dat kunnen. Mijn vraag is, als dat gecorrigeerde paard bij een "watje" als ik terechtkomt, hoe lang hij dan braaf blijft. Ik denk dat het vaak toch een karaktertrek is die erinzit. De paarden die ik had ,7 van de 8, waarin niet kwalijknemend en ook als ik iets verkeerd deed keerden ze zich nooit tegen me.Ze waren "liever" dan de meeste mensen. Met die ene andere is het later toch goed gekomen maar dat hoort eerder in het paardenreadingtopic thuis.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:18

Wat ik me afvraag bij dit betreffende diertje, en misschien kan Gabbergirl daar antwoord op geven, is waarom ze niet is afgemaakt?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:27

GabberGill schreef:
Dat is mijn hele punt.
Al vraagt ze er 8000 voor,
Maar vertel op zijn minst eerlijk hoe ze is dan maakt ze namelijk de meeste kans om goed terecht te komen.

Precies dat. Als je eerste prioriteit is dat een dier goed terecht komt dan ben je eerlijk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:29

different1 schreef:
Wat ik me afvraag bij dit betreffende diertje, en misschien kan Gabbergirl daar antwoord op geven, is waarom ze niet is afgemaakt?

Dat is meestal vrij simpel te beantwoorden toch? Omdat mensen zelf niet goed genoeg vooronderzoek gedaan hebben en daarna daarvoor niet de verantwoordelijkheid willen dragen financieel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:32

different1 schreef:

Het is een heel jonge gezond lijkende pony. Die wordt niet zomaar afgemaakt.