VogeltjeM schreef:Jullie focussen op wat de ruiter allemaal doet en of dat wel of niet acceptabel is voor het paard, volgens júllie (ingegeven door een bepaalde paardensportcultuur waarin jullie zijn opgegroeid). Maar in feite is het niet relevant wat jullie vinden. Er is ondertussen genoeg kennis beschikbaar over stress-signalen van paarden, je kan in objectieve zin kijken naar wat een paard aangeeft.
Ik ben niet van de uitersten, geloof best wel in een grijs midden. Maar ik denk dat onze paardensportcultuur van oudsher niet ontwikkeld is met in gedachte: wat vindt het paard hier eigenlijk van? Paarden moesten het gewoon doen, vanwege allerlei belangen (oorlog, vervoer, boerenwerk). In die overgeleverde cultuur zijn wij uiteindelijk ook allemaal groot geworden. Nu we minder afhankelijk zijn van paarden, zie je in toenemende mate oog voor de beleving van onze hobbydieren. En ik snap niet hoe je daar als dierenliefhebber op tegen kan zijn.
Laten we streven naar een sport met zo min mogelijk pijn- en stress-signalen bij onze dieren. En laten we focussen op de signalen die de paarden ons zelf geven, in plaats van op of Pietje vindt dat een zweepslag wel kan, en of Marietje vindt dat sporen acceptabel zijn want [reden X, Y, Z]. Nee, kijk naar wat het paard er zelf over aangeeft. En van mij hoeft een paard echt niet alleen maar zen in de wei te staan, maar ik vind wel dat een paard er recht op heeft dat zijn signalen serieus genomen worden. En waarschijnlijk betekent dat, dat onze grens wat acceptabel is, ergens anders moet komen te liggen.
Het ene paard is schrikachtiger en sneller gestresst dan het andere. En deels is het een kwestie van ervaringen opdoen en trainen. Ook als een paard niet gereden of getraind wordt kan het stress hebben of dingen in de huisvesting of buiten het vertrouwde erf spannend vinden. Ik heb hier een paar pony's lopen die geregeld in galop onder het afdak vandaan schieten als ik iets te snel aan kom lopen. Die niet willen schuilen als het iets steviger waait. Die elke verandering op het terrein zien als reden om gespannen te reageren, ergens niet langs te durven etc.
Ze worden niet vanzelf bomproof over het algemeen. Ze moeten echt leren om zelfstandig, met zelfvertrouwen nieuwe uitdagingen te overwinnen.