Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:16

Lindsey_99 schreef:
Citaat:
De enige die op haar donder krijgt hiervoor is Charlotte. Dat is niet oké.

Helemaal eens. Ook alle andere GP ruiters die hun paard niet op een correcte manier kunnen rijden op dat niveau moeten 'op hun donder krijgen'.

Als je GP weglaat, staat er een prima zin. Iedereen die zijn paard niet correct rijdt, moet dat wel gaan doen. Waarmee de discussie weer uitkomt op: Wat is correct rijden.

Agossie

Re: Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Goed punt, rien10. Dat was ook de eerste vraag die in mij opkwam.

Dit zal voor iedereen anders zijn en is daarom ook moeilijk te bepalen welke ruiters wel en niet "op hun donder" zouden moeten krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:34

Eens Rien.

En genoeg ruiters die enkel met lichtrijden, elke pas, al meer met hun handen in de mond zitten dan hier Charlotte met een ophouding of begrenzing.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:38

Babootje schreef:
Christiene schreef:
Ga bij een gemiddelde les staan met een paar ruiters.. dasr word sneller gemept of getrokken dan hier.

Dat en alle mensen die ooit paardrijden moeten hebben leren. Manegepaarden hebben meer te lijden dat het gemiddelde prof sportpaard, waarbij het management prima in orde is.

Helaas zien we te vaak dat je laatste opmerking niet altijd de werkelijkheid is.

Zonder enige vorm van dwang gaat geen een paard een GP dressurproef rijden, Ik heb nog nooit een paard, in de wei, gezien in piaff of passage. Dus met je teuges,l been en zit zul je altijd enige vorm van dwang toe moeten passen om dat voor elkaar te krijgen. De mate waarin bepaald of het mishandeling is.

Misschien moeten eigenaren van paarden soms onder ogen zien dat hun paard niet geschikt is voor het hogere werk. Maar zie te vaak dat vanuit het oogpunt van winst een paard er door geduwd moet worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Passage in de wei, ja zeker wel.
Oke, snuivend en snorkelend met de staart er op, maar zeker wel in passage.
Dus niet een passage die een 10 haalt in een proef, maar het is zeker wel een natuurlijke gang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Eh..je mag mijn paard weleens vasthouden als die opgewonden wordt en in passage naast me gaat draven. :+ Wel goed vast blijven houden. ;)

En sinds wanneer zijn teugels, been en zit dwang? Geldt dat dan voor iedere ruiter? Een kant op sturen is immers ook dwang?

De laatste opmerking vind ik wel fair en daar is ook prima over te discussiëren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:59

Maar dan is je vasthouden ook dwang. En daarom passage.

Dan is alles wat we doen dwang.
Ik bepaal welke kant we op gaan en hoe hard.

Maar ik bepaal ook of ze in de wei staan of in de paddock of stal. En dat dwing ik ze af met een omheining en vaak ook nog met stroom daarop.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:13

Heb er hier twee die beide tonen tussen de hogeschool oefeningen in en eentje die in prijsuitreikingen aan een los teugeltje piaffeerde. :+

Zet een hengst maar eens naast een hengstig merrie met een draadje tussen. Moet je de piaffes die ie produceert maar eens zien. :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

Alle oefeningen die ze in een proef moeten doen, zijn te herleiden naar wat ze in de natuur doen. Dus CJB, wat jij zegt is niet waar.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Benzz schreef:
Alle oefeningen die ze in een proef moeten doen, zijn te herleiden naar wat ze in de natuur doen. Dus CJB, wat jij zegt is niet waar.

Wel op de manier zoals wij (of de jury) de gangen willen zien. Ja het klopt dat ze zijn te herleiden naar natuurlijke gangen.

Zoals andere aanhalen is eigenlijk alles wat we met paarden doen een vorm van dwang. Wil dat zeggen dat we onze dieren dagelijks mishandelen. Nee. Maar er zijn organisaties die daar wel zo naar kijken.

Aan ons paardenhouders de schone taak om ons daarvan bewust te zijn bij de keuzes die we maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:06

Het enige wat ik zie is ook dat er constante druk gehouden word.
Ik kan dat ook niet onder de noemer mishandeling scharen.

Mijn god, zou niet met haar willen ruilen zeg. Vreselijk als je de pispaal bent.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:17

rien10 schreef:
Als je GP weglaat, staat er een prima zin. Iedereen die zijn paard niet correct rijdt, moet dat wel gaan doen. Waarmee de discussie weer uitkomt op: Wat is correct rijden.

De reactie op het stukje quote was over het filmpje.

Het spreekt voor zich dat iedereen, van klein tot groot, correct hoort te rijden.

Iemand die netjes rijdt wordt geen pispaaltje, toch? Het komt niet uit de lucht vallen.
Ik heb totaal geen medelijden met haar, en ook niet met anderen die betrapt worden op misstanden.

Citaat:
Eigenlijk is het grote probleem vooral de officials. Als wij als publiek er vanuit kunnen gaan dat de toezichthouder zijn werk doet, en de jury minder vriendelijke dingen flink afstraft, hoeven buitenstaanders niet hun frustratie over de hele sport en alles wat er misgaat te gaan botvieren op een individu

Eigenlijk zouden officials niet nodig hoeven zijn. Het is te triest voor woorden dat dat soort ruiters geobserveerd moeten worden, zelfs bij inrijden, om misstanden in behandeling van hun paarden te voorkomen.

Zonder direct in een zwart/wit discussie te vervallen (waarom heb jij paarden of waarom rijd je paard...) : bij paarden ligt voor sommige mensen de tolerantiegraad wat wat toegestaan is wat omgang betreft blijkbaar op een ander niveau dan bij andere dieren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

Met dit soort beelden (die overigens helaas van heel veel ruiters te maken zijn) snap ik wel dat de social license voor de paardensport een punt van discussie is.. :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Ayasha schreef:
Heb er hier twee die beide tonen tussen de hogeschool oefeningen in en eentje die in prijsuitreikingen aan een los teugeltje piaffeerde. :+

Zet een hengst maar eens naast een hengstig merrie met een draadje tussen. Moet je de piaffes die ie produceert maar eens zien. :+

De mijne ook als er een onbekende hengst naast hem gezet wordt of een hengstige (liefst vos) merrie in de paddock oid :')

Al is dat dan vaker een passage dan een piaffe.
Levade is hij ook goed in, gelukkig zonder iemand op zijn rug meestal :+

Maar even alle gekheid op een stokje.
Het zijn gangen die paarden zeker los in de wei kunnen laten zien, vaak zit daar dan wel een stukje opwinding of extreme blijdschap aan vast.
En ik denk ook een bepaald type expressief paard.
Mijn vorige deed het heel vaak, maar die was eigenlijk altijd wel standje heppie de peppie.
Dit was zijn "arbeids" draf buiten :')

Cor heeft er wel invloeden van buitenaf voor nodig, maar dus geen ruiter op zijn rug.

Dus vanuit dat punt bekeken, ja dat stukje energie zal je er ook in moeten krijgen en begrenzen met een proef of oefening.
Dus het is in een bepaald op zich wel iets wat van het paard gevraagd of opgedragen wordt op dat moment.
Maar in principe als het paard er klaar voor is en op niveau (in de ideale wereld :P )
Maar dat is eigenlijk met alles wat we van ze vragen zodra we er op gaan zitten.
Elk paard heeft ohz enige vorm van sturing nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:28

Lindsey_99 schreef:
rien10 schreef:

De reactie op het stukje quote was over het filmpje.

Het spreekt voor zich dat iedereen, van klein tot groot, correct hoort te rijden.

Iemand die netjes rijdt wordt geen pispaaltje, toch? Het komt niet uit de lucht vallen.
Ik heb totaal geen medelijden met haar, en ook niet met anderen die betrapt worden op misstanden.

Citaat:
Eigenlijk is het grote probleem vooral de officials. Als wij als publiek er vanuit kunnen gaan dat de toezichthouder zijn werk doet, en de jury minder vriendelijke dingen flink afstraft, hoeven buitenstaanders niet hun frustratie over de hele sport en alles wat er misgaat te gaan botvieren op een individu

Eigenlijk zouden officials niet nodig hoeven zijn. Het is te triest voor woorden dat dat soort ruiters geobserveerd moeten worden, zelfs bij inrijden, om misstanden in behandeling van hun paarden te voorkomen.

Zonder direct in een zwart/wit discussie te vervallen (waarom heb jij paarden of waarom rijd je paard...) : bij paarden ligt voor sommige mensen de tolerantiegraad wat wat toegestaan is wat omgang betreft blijkbaar op een ander niveau dan bij andere dieren.

Als het zwart gedrukte nu eens waar zou zijn dan zou ik je helemaal gelijk geven. Maar dat is dus niet zo!
Dinja vinden we ook een fijne amazone toch? Het merendeel dan..die wordt ook zwart gemaakt door de persoon die hiermee is gekomen. Omdat Imposantos mond problemen heeft. In spannende omgeving heeft hij vaak zijn mond open, rommelt met het bit en wil nog weleens de tong over het bit gooien..zij probeert dit netjes op te lossen.. stang teugel hangt altijd los. Maar deze mevrouw maakt alleen foto,s van die mond zonder context en roept dierenmishandeling!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:44

Mee eens Elisa, Imposantos heeft dat altijd gedaan. En ik vind dat Dinja daar heel netjes mee omgaat, echt van de voorkant af en heel weinig druk, en ook helemaal niet aan gesnoerd om zijn onrustige mond te verbloemen wat je bij veel andere combi's wel ziet. En nog worden er foto's ingezoomd van gemaakt. En dan ook alleen op de mond. Want als je zijn hele hoofd in beeld hebt en bovenlijn zie je dat hij er verder heel prima en vrij relaxed bij loopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Ja dat dus, er worden beelden gemaakt geknipt en geplakt zonder context. Mensen die nooit in de sport komen en niet op de hoogte zijn worden volledig op het verkeerde been gezet. Zegt natuurlijk ook wel wat over henzelf dat ze zich zo makkelijk laten manipuleren. Maar dat is een andere discussie.

Ik ben echt niet tegen kritisch zijn, maar wel met het eerlijke verhaal in context geplaatst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11 min geleden

VogeltjeM schreef:
Jullie focussen op wat de ruiter allemaal doet en of dat wel of niet acceptabel is voor het paard, volgens júllie (ingegeven door een bepaalde paardensportcultuur waarin jullie zijn opgegroeid). Maar in feite is het niet relevant wat jullie vinden. Er is ondertussen genoeg kennis beschikbaar over stress-signalen van paarden, je kan in objectieve zin kijken naar wat een paard aangeeft.

Ik ben niet van de uitersten, geloof best wel in een grijs midden. Maar ik denk dat onze paardensportcultuur van oudsher niet ontwikkeld is met in gedachte: wat vindt het paard hier eigenlijk van? Paarden moesten het gewoon doen, vanwege allerlei belangen (oorlog, vervoer, boerenwerk). In die overgeleverde cultuur zijn wij uiteindelijk ook allemaal groot geworden. Nu we minder afhankelijk zijn van paarden, zie je in toenemende mate oog voor de beleving van onze hobbydieren. En ik snap niet hoe je daar als dierenliefhebber op tegen kan zijn.

Laten we streven naar een sport met zo min mogelijk pijn- en stress-signalen bij onze dieren. En laten we focussen op de signalen die de paarden ons zelf geven, in plaats van op of Pietje vindt dat een zweepslag wel kan, en of Marietje vindt dat sporen acceptabel zijn want [reden X, Y, Z]. Nee, kijk naar wat het paard er zelf over aangeeft. En van mij hoeft een paard echt niet alleen maar zen in de wei te staan, maar ik vind wel dat een paard er recht op heeft dat zijn signalen serieus genomen worden. En waarschijnlijk betekent dat, dat onze grens wat acceptabel is, ergens anders moet komen te liggen.

Het ene paard is schrikachtiger en sneller gestresst dan het andere. En deels is het een kwestie van ervaringen opdoen en trainen. Ook als een paard niet gereden of getraind wordt kan het stress hebben of dingen in de huisvesting of buiten het vertrouwde erf spannend vinden. Ik heb hier een paar pony's lopen die geregeld in galop onder het afdak vandaan schieten als ik iets te snel aan kom lopen. Die niet willen schuilen als het iets steviger waait. Die elke verandering op het terrein zien als reden om gespannen te reageren, ergens niet langs te durven etc.

Ze worden niet vanzelf bomproof over het algemeen. Ze moeten echt leren om zelfstandig, met zelfvertrouwen nieuwe uitdagingen te overwinnen.